SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Ik wil volgend jaar een een nieuwe laptop kopen, mijn huidige laptop is een Asus F52Q, deze heeft mij tot op de dag van vandaag (ondanks dat hij nu wel gebreken gaat vertonen) nog niet in de steek gelaten. Om te beginnen vind ik het design van hun producten en besturingssytemen om van te smullen. Ik ben al lange tijd opzoek naar een "Macbook-like" ontwerp, ik ben tijdens deze zoektocht al verschillende merken tegengekomen zoals Lenovo, Asus en HP die wat betreft desgin iets in de richting bieden van Apple, vaak loop ik tegen tegenvallende specs aan of het type scherm wat gebruikt wordt vindt ik niks waardoor ik vervolgens weer van de koop afzie.
Ik ken verschillende mensen die Macbooks gebruiken, vrienden, familie en collega's. Zelf ben ik werkzaam in de IT waar Microsoft aanbeden wordt, toch zie ik veel collega's en gebruikers hun privé computer inruilen voor een Imac/Macbook. Iedereen zegt niet meer anders te willen nadat zij een Mac intensief hebben gebruikt. Zelfs mijn stagebegeleider die tot één van de grootste Applehaters behoord is helemaal verliefd geworden op zijn Macbook Pro en andere Apple producten. De zojuist genoemde gebruikers variëren qua leeftijf tussen de 25 en 55 jaar, dus absoluut geen hipster of swag gedrag wat tot deze aankopen geleid heeft.
Ik heb nog niet echt ervaring met Apple producten, daarom neemt mijn stagebegeleider zijn Macbook voor mij mee zodat ik er een hele dag op mag werken en goed kennis kan maken met het besturingssysteem. Omdat ik vind dat ik minimaal 5 jaar met een laptop moet doen lijkt een Macbook met een I7, 4GB werkgeheugen, 256Gb SSD met tot slot een Retina scherm wel "Future-Proof".
Maar voor dat ding dien ik wel even 2000 euro af te tikken, waar zit de magie van Apple dat zij mensen toch zover krijgen om zoveel geld af te tikken voor bijvoorbeeld een Macbook? Terwijl ik voor 1000 euro een laptop kan krijgen met betere specs? Ik heb nog nooit veel geld uitgegeven aan gadgets, ik heb het geld er wel voor maar ik kan mijzelf niet over de streep trekken om daadwerkelijk 2000 euro te betalen voor een laptop terwijl ik ergens wel weet dat ik er geen spijt van ga krijgen.
Om antwoord te geven op de standaard vraag die gesteld wordt met wat ik er mee wil doen:
Muziek bewerken
Films bewerken
Foto's bewerken
3D desgin
Kortom, veel gebruiken voor verwerken/bewerken van veel mediabestanden. Bovendien dient het ook nog portable te zijn, vandaar de keuze voor een Macbook Pro.
[ Bericht 1% gewijzigd door RuckTape op 13-05-2013 18:24:52 ]
Ik weet dat het mogelijk is om Hackintosch te installeren op een normale computer, maar dan heb ik nog niet de functionaliteit zoals het "Multitouch" touchpad wat ik ook geweldig vindt.quote:Op maandag 13 mei 2013 18:11 schreef waspoedertje het volgende:
Zijn er geen laptops waar osx volledig op werkt ?
Hackintosch zeg maar
Op me desktop werkt dat perfect
Dat zijn dus details die je mist op het moment dat je het niet meer hebt. Ik ben dan ook nog nooit een ander touchpad tegen gekomen wat zo fijn werkt als dat van de MacBook.quote:Op maandag 13 mei 2013 18:30 schreef RuckTape het volgende:
[..]
Ik weet dat het mogelijk is om Hackintosch te installeren op een normale computer, maar dan heb ik nog niet de functionaliteit zoals het "Multitouch" touchpad wat ik ook geweldig vindt.
Ok weet ik dat ook weer thanksquote:Op maandag 13 mei 2013 18:37 schreef Dimens het volgende:
[..]
Dat zijn dus details die je mist op het moment dat je het niet meer hebt. Ik ben dan ook nog nooit een ander touchpad tegen gekomen wat zo fijn werkt als dat van de MacBook.
En het mooiste is dat het zelfs beter werkt als je Windows 8 op je MacBook draait.
Volgens mij heb ik dat verkeerd geïnterpreteerd. Uiteraard bedoel ik hiermee te zeggen dat het touchpad van een MacBook zelfs nog beter is dan een touchpad van bijvoorbeeld Asus of HP als je er Windows 8 op zet. Het is dus niet eens OS gerelateerd dat het touchpad zo goed aanvoelt en werkt.quote:
Tuxera NTFS.quote:Op maandag 13 mei 2013 19:45 schreef Tha_Duck het volgende:
Ik ben een paar maanden geleden op een Macbook Pro overgestapt en in de basis bevalt hij goed. Mooi design en fijn OS.
Wel merk ik dat ik als techneut tegen dingen aanloop waar ik geen oplossing voor heb die ik onder Windows wel had. Denk daarbij aan een serial changer voor SD kaarten en fatsoenlijke NTFS ondersteuning. Meeste is wel te omzeilen, maar denk toch dat ik er via Parallels een Windows bij ga draaien.
Ja?quote:Op maandag 13 mei 2013 17:57 schreef RuckTape het volgende:
Terwijl ik voor 1000 euro een laptop kan krijgen met betere specs?
Kopen?quote:Op maandag 13 mei 2013 20:00 schreef Tha_Duck het volgende:
[..]
20 euro. Vind het nogal wat. Kan je net zo goed Paragon kopen.
Iets meer dan twee jaar geleden had ik ook een hekel aan Apple, maar eigenlijk zinder rede. Het was meer afgunst dan dat het met een rede was.quote:Op maandag 13 mei 2013 21:17 schreef PascalDutch het volgende:
Zit altijd te haten en te doen op Apple maar ik zou voor de grap wel eens willen ervaren hoe zon MacBook werkt want krijg steeds meer de indruk dat Apple zo slecht nog niet is.
ik wilde je pijn doen nu maar eigenlijk is het wel verdomd eerlijk om dat zo neer te zetten. ik moeet nu haast een traantje latenquote:Op maandag 13 mei 2013 21:23 schreef Dimens het volgende:
[..]
Iets meer dan twee jaar geleden had ik ook een hekel aan Apple, maar eigenlijk zinder rede. Het was meer afgunst dan dat het met een rede was.
Mijn eerste notes op FOK! heb ik zelfs gekregen omdat ik mensen met Apple heb uitgescholden en Apple belachelijk heb gemaakt.
Nu heb ik een MacBook Air en een iPhone en ik vind dit toch wel heel fijn spul. Ik zou het liefst al mijn andere elektronica willen inruilen voor Apple producten of Producten die goed samen werken met Apple producten zoals mijn Bose Sounddock.
Wat?quote:Op maandag 13 mei 2013 21:24 schreef FkTwkGs2012 het volgende:
[..]
ik wilde je pijn doen nu maar eigenlijk is het wel verdomd eerlijk om dat zo neer te zetten. ik moeet nu haast een traantje laten
Omdat specs maar een klein deel van het verhaal zijn. Mensen focussen altijd op specs omdat die te kwantificeren zijn, en daarom makkelijk vergelijkbaar. Als de ene laptop 4 GB geheugen heeft, en de andere 8 GB, dan is het logisch dat je die met 8 GB als beter waarneemt. Maar hoe (prettig) een laptop (of welk ander product) in de praktijk werkt, hangt van veel meer aspecten af. Aspecten die je in eerste instantie niet opmerkt en die je al helemaal niet in een specslist terugziet.quote:Op maandag 13 mei 2013 17:57 schreef RuckTape het volgende:
Maar voor dat ding dien ik wel even 2000 euro af te tikken, waar zit de magie van Apple dat zij mensen toch zover krijgen om zoveel geld af te tikken voor bijvoorbeeld een Macbook? Terwijl ik voor 1000 euro een laptop kan krijgen met betere specs?
Vergeet je er niet bij te zeggen dat het installeren van bepaalde programma's wel degelijk via een soort installatiewizard gaan?quote:Op maandag 13 mei 2013 22:24 schreef retorbrapi het volgende:
installeren van apps is supersimpel. Een app is gewoon een bestand, je hoeft geen installatiewizard te doen.
Je vergeet er alleen bij te zeggen dat je je brood verdiend, aan mensen die Apple producten kopen. Dat zet de geloofwaardigheid van het stukje tekst, toch wel in het juiste perspectief.quote:Op maandag 13 mei 2013 22:24 schreef retorbrapi het volgende:
[..]
Omdat specs maar een klein deel van het verhaal zijn. Mensen focussen altijd op specs omdat die te kwantificeren zijn, en daarom makkelijk vergelijkbaar. Als de ene laptop 4 GB geheugen heeft, en de andere 8 GB, dan is het logisch dat je die met 8 GB als beter waarneemt. Maar hoe (prettig) een laptop (of welk ander product) in de praktijk werkt, hangt van veel meer aspecten af. Aspecten die je in eerste instantie niet opmerkt en die je al helemaal niet in een specslist terugziet.
Enkele voorbeelden:
- hoe warm een laptop wordt
- hoe snel het in slaapstand gaat of eruit komt
- hoe prettig het toetsenbord typt
- hoe lang de batterij meegaat (al is dit wel redelijk te testen)
Maar ook softwarematige dingen. Wat ik zelf prettig vind aan Macs:
- installeren van apps is supersimpel. Een app is gewoon een bestand, je hoeft geen installatiewizard te doen. En als je wil uninstallen sleep je de app gewoon naar de prullenmand.
- de Mac App Store maakt het nog makkelijker om software te vinden/installeren
- je wordt niet lastig gevallen met allerlei alerts en popups, dit kreeg ik bij Windows wel altijd. Al moet ik zeggen dat ik al een tijdje geen Windows meer heb aangeraakt dus weet niet hoe dat nu is.
- de interface is heel consistent. Knoppen zitten altijd op dezelfde plek en werken altijd op dezelfde manier. Daarom weet je vaak direct hoe een nieuwe app werkt en is het systeem heel intuïtief.
- en nog meer dingen
Het imago.quote:Op maandag 13 mei 2013 17:57 schreef RuckTape het volgende:
waar zit de magie van Apple dat zij mensen toch zover krijgen om zoveel geld af te tikken voor bijvoorbeeld een Macbook?
Op GoT is er een reeks over. Het schijnt soms instabiel te werken en ze raden aan om een legitieme versie van osx aan te schaffen. Dus een cd met een licentie . Het grootste nadeel is dat je geen updates kan uitvoeren.quote:Op maandag 13 mei 2013 18:11 schreef waspoedertje het volgende:
Zijn er geen laptops waar osx volledig op werkt ?
Hackintosch zeg maar
Op me desktop werkt dat perfect
Zeg ik iets wat niet klopt?quote:Op dinsdag 14 mei 2013 00:52 schreef editoor het volgende:
[..]
Je vergeet er alleen bij te zeggen dat je je brood verdiend, aan mensen die Apple producten kopen. Dat zet de geloofwaardigheid van het stukje tekst, toch wel in het juiste perspectief.
Vind dan maar eens een fatsoenlijke laptop met een degelijke grafische kaart, uitstekend touchpad, goed toetsenbord, een lange accuduur, minstens full-hd scherm, een goede netwerkkaart en ook nog draagbaar is. Nogmaals die zijn er bijna niet, er wordt altijd wel ergens op beknibbeld helaas of je betaalt de hoofdprijs voor wat dan een "zakelijk" apparaat is.quote:Op dinsdag 14 mei 2013 11:37 schreef Devion het volgende:
De hardware is niks bijzonders en je betaald de hoofdprijs voor een OS. Koop een goede Windows laptop(Asus, Sony e.d.) met dezelfde specs en je houdt geld over voor andere leuke dingen.
Er is niet echt een argument om een MacBook aan te schaffen, alleen persoonlijk voorkeur.
EDIT: Het gemekker over foutloos werken is een non argument. Standaard werkt een Windows laptop ook gewoon prima. Pas als je bepaalde fratsen wilt uithalen(Wat met Apple's OS vaak geen eens mogelijk is) heb je wat meer geduld nodig.
In mijn situatie wel ja.quote:Is een Macbook Pro het geld waard?
Het OS is echt super duur, hoor!quote:Op dinsdag 14 mei 2013 11:37 schreef Devion het volgende:
De hardware is niks bijzonders en je betaald de hoofdprijs voor een OS. Koop een goede Windows laptop(Asus, Sony e.d.) met dezelfde specs en je houdt geld over voor andere leuke dingen.
Er is niet echt een argument om een MacBook aan te schaffen, alleen persoonlijk voorkeur.
EDIT: Het gemekker over foutloos werken is een non argument. Standaard werkt een Windows laptop ook gewoon prima. Pas als je bepaalde fratsen wilt uithalen(Wat met Apple's OS vaak geen eens mogelijk is) heb je wat meer geduld nodig.
Ik heb inderdaad wel het gevoel dat Apple fans voor het laatst in 2005 een windows computer hebben gebruikt ofzo. In de tussentijd loopt mijn vrouw's macbook pro vaker vast dan mijn windows 8 convertible.quote:Op dinsdag 14 mei 2013 11:25 schreef disyn het volgende:
Wat betreft het vastlopen en niet goed draaien van programma's op windows, de afgelopen 4 jaar geen last ervan gehad en dat terwijl ik intensief gebruik maak van mijn laptop (adobe Ps/Lr/In).
Dat vastlopen van microsoft apps.. is zo 2008 en niet meer van deze tijd.
Lastig om over de prijs van het OS iets te zeggen.quote:
quote:Op dinsdag 14 mei 2013 11:57 schreef xaban06 het volgende:
[..]
Het OS is echt super duur, hoor!
http://www.apple.com/nl/osx/
quote:Op dinsdag 14 mei 2013 12:24 schreef El_Hijo_Del_Jefe het volgende:
Bijkomend voordeel voor IT-ers is dat je onder de motorkap een Unix systeem draait waarmee je gewoon lekker commandline Apache en MySQL enzo kunt draaien en aanroepen, en dat soort dingen. Dat gaat onder Windows m.i. toch altijd wat minder soepel.
Het argument dat je op een Mac niets kunt aanpassen begrijp ik nooit zo. In de user interface misschien, maar ja lekker belangrijk als dat goed in elkaar zit? De vrijheid die ik via de terminal heb mis ik in Windows.
Wat de neuq?quote:Op maandag 13 mei 2013 21:24 schreef FkTwkGs2012 het volgende:
[..]
ik wilde je pijn doen nu maar eigenlijk is het wel verdomd eerlijk om dat zo neer te zetten. ik moeet nu haast een traantje laten
Morgen mag ik de hele dag werken op de Macbook van mijn stagebegeleider, eens kijken hoe dat bevalt. Wellicht maak ik morgen mijn definitieve keuze.quote:Op dinsdag 14 mei 2013 12:39 schreef Iwanius het volgende:
Goed en na al deze hosana reacties heeft de TS nog meer behoefte aan positieve reacties over het aanschaffen van een MBP?
Of is deze inmiddels aangeschafd en is de TS een blije (nieuwe) Apple gebruiker?
Hmm, die zal wel nieuw zijn. Zeker interessant om te onthouden.quote:Op dinsdag 14 mei 2013 16:30 schreef Tha_Duck het volgende:
Dimens: http://sourceforge.net/projects/ntfsfree/?source=directory
De versie die je krijgt is de full version. Je zou hem op een USB kunnen zetten en er Hackingtosh mee kunnen installeren.quote:Op dinsdag 14 mei 2013 12:22 schreef zovty het volgende:
[..]
Lastig om over de prijs van het OS iets te zeggen.
Die 17,99 op de website is een upgrade. De full version is niet los te koop.
Het werkt wel, maar dat is niet de licentie die je krijgt.quote:Op dinsdag 14 mei 2013 22:25 schreef Dimens het volgende:
[..]
De versie die je krijgt is de full version.
Aha, verschillende fietsen.quote:Op dinsdag 14 mei 2013 22:27 schreef zovty het volgende:
[..]
Het werkt wel, maar dat is niet de licentie die je krijgt.
praat toch geen onzin over onstabiel. Als je de juiste hardware hebt en met UEFI dus Z68 chip is het echt appeltj eitje.quote:Op dinsdag 14 mei 2013 22:25 schreef Dimens het volgende:
Maar Hackingtosh is onstabiel en af te raden.
Om vervolgens het hele idee achter OS X te verliezen.quote:Op dinsdag 14 mei 2013 22:42 schreef Matty___ het volgende:
[..]
praat toch geen onzin over onstabiel. Als je de juiste hardware hebt en met UEFI dus Z68 chip is het echt appeltj eitje.
alles wat vroeger roet in het eten gooide (powermanagement met name) wordt nu dus native ondersteund. Geen gekut meer met DTST bestanden.
en prik er een nvidia gt6xx in en die wordt ook native ondersteund.
dus Z86 gigbayte motherboard en laatste generatie nvidia kaart en je bent in business. Net zo stabiel.. Ik gebruik denk ik sinds de laatste ML update dezelfde sleepsessie...
dit gaat over desktop hardware, niet over laptops btw
Muziek bewerkenquote:Op maandag 13 mei 2013 17:57 schreef RuckTape het volgende:
Om antwoord te geven op de standaard vraag die gesteld wordt met wat ik er mee wil doen:
Muziek bewerken
Films bewerken
Foto's bewerken
3D desgin
Kortom, veel gebruiken voor verwerken/bewerken van veel mediabestanden. Bovendien dient het ook nog portable te zijn, vandaar de keuze voor een Macbook Pro.
Weer een heel mooi verkoperspraatje, Chapeau.quote:Op dinsdag 14 mei 2013 16:33 schreef retorbrapi het volgende:
Wat je keuze ook is, TS, dit zijn wellicht een paar interessante feiten..
- De meeste Mac gebruikers hebben ervaring met beide systemen, de meeste Windows gebruikers hebben alleen ervaring met Windows.
- Er zijn meer mensen die overstappen van Windows naar Mac, dan van Mac naar Windows.
- Windows PC's verkopen steeds slechter, Macs verkopen steeds beter.
- Macs scoren al een aantal jaar hoger dan Windows PC's in tevredenheidsonderzoeken.
ah de harde waarheid en niets dan datquote:Op woensdag 15 mei 2013 02:09 schreef sig000 het volgende:
Is een Macbook Pro zijn geld waard is een lastige vraag.
- Qua hardware? Nee ondanks goede materialen en mooi design te duur.
- Qua OS? Nee het werkt prima en is zeker gebruiksvriendelijk maar niet die meerprijs waard.
- Uitstraling? Nee inmiddels is het niet zo bijzonder meer .
- Scherm? Zeker niet slecht en met hoge meerprijs heb je wel wat bijzonders.
Aldus iemand die vaak niets toevoegt aan een topic, offtopic gaat of simpelweg aan het haat zaaien is.quote:Op woensdag 15 mei 2013 01:57 schreef editoor het volgende:
Je post zou dan ook gewoon verwijderd moet worden, omdat het geen enkele toevoeging heeft, waar TS verder mee komt. Propaganda op zijn puurst.
oh oh oh Wanneer heb jij het laatste keer een hackingtosh gebruikt/gebouwd?quote:Op dinsdag 14 mei 2013 23:02 schreef Dimens het volgende:
"Updaten? Nee, eerst wachten tot iemand moedig genoeg is geweest en de update heeft uitgevoerd voordat ik mijn systeem naar de kloten help."
"Ja, ik heb nog steeds zo'n lelijke kast staan. Maar ik draai wel OS X."
"Thunderbold? Nee, dat heeft mijn computer niet. Voor een moederbord met Thunderbolt moet ik veel meer betalen."
"Ik kan geen iCloud gebruiken? Nou ja, weer aan de slag met het uitzoeken van de juiste kext. Hopen dat het systeem het niet begeeft en ik weer helemaal opnieuw kan beginnen door kernel panics."
"Yes, een nieuwe versie van Mac OS X is uitgekomen. Nu enkel nog twee uur spenderen aan het installeren van de nieuwe versie en zorgen dat ik geen fouten maak bij het instellen van de flags. Anders mag ik weer opnieuw beginnen met installeren omdat er niet onder die kernel panics uit is te komen."
"Aw jizz, een nieuwe monitor. Nou, hoe zat dat ook alweer met het aanpassen van de resolutie? Welke .plist moest ik daar ook alweer voor aanpassen?"
Maar gelukkig werkt het verder allemaal erg stabiel.
ik weet nu al dat je je aan het touchpad gaat storen. Die van de mac blijft gewoon de bestequote:Op woensdag 15 mei 2013 08:55 schreef Lod het volgende:
Al met al vind ik het mooi spul, maar heb ik het geld er niet voor over. Ik zit nu zelf te kijken naar de Asus zenbook of de Samsung series 9 ultrabook.
Ik heb met zowel een macbook ( 2010 ) en een Macbook Air ( 2011 ) op de middelbare school moeten werken en hoewel het touchpad superieur is, mis ik niets ten opzichte van mijn Acer M3 met Elan touchpad die ik nu heb. Kan misschien ook komen doordat ik nooit die multitouch gestures gebruik behalve dan dat ik met 2 vingers kan scrollen, wat deze ook goed doet.quote:Op woensdag 15 mei 2013 09:32 schreef Matty___ het volgende:
[..]
ik weet nu al dat je je aan het touchpad gaat storen. Die van de mac blijft gewoon de beste
wat ik fijn vind is het over pakken zeg maar. Dat ik met beide wijsvingers tegelijk kan werken. Dus je klinkt met links en je sleept met rechts iets.quote:Op woensdag 15 mei 2013 09:44 schreef Dasjonny het volgende:
[..]
Ik heb met zowel een macbook ( 2010 ) en een Macbook Air ( 2011 ) op de middelbare school moeten werken en hoewel het touchpad superieur is, mis ik niets ten opzichte van mijn Acer M3 met Elan touchpad die ik nu heb. Kan misschien ook komen doordat ik nooit die multitouch gestures gebruik behalve dan dat ik met 2 vingers kan scrollen, wat deze ook goed doet.
Maar goed, ik ben dan ook nog zo'n persoon die liever klikt in plaats van tikt.
Even getest, hier in ieder geval wel. Deed dit volgens mij onbewust al vrij vaakquote:Op woensdag 15 mei 2013 09:46 schreef Matty___ het volgende:
[..]
wat ik fijn vind is het over pakken zeg maar. Dat ik met beide wijsvingers tegelijk kan werken. Dus je klinkt met links en je sleept met rechts iets.
Weet niet of dat ondertussen op een ander merkt wel gaat. Op mijn HP Elitebook iig niet
De stomme HP is helemaal van slag als er met 2 vingers aan hem wordt gezetenquote:Op woensdag 15 mei 2013 09:57 schreef Dasjonny het volgende:
[..]
Even getest, hier in ieder geval wel. Deed dit volgens mij onbewust al vrij vaak, het voelde in ieder geval heel natuurlijk. En gezien dit nog een budget ultrabook is lijkt dat me ook geen probleem voor andere.
Ik irriteer me persoonlijk ook kapot aan laptops die dit niet hebben, gelukkig word het steeds meer gebruikt. Zolang er een degelijk Elan of Synaptics touchpad op ligt is het prima, ook al vertonen ze meestal wel kinderziekten bij nieuwe laptops, maar dit is meestal via driverupdates wel te regelen.quote:Op woensdag 15 mei 2013 10:02 schreef Matty___ het volgende:
[..]
De stomme HP is helemaal van slag als er met 2 vingers aan hem wordt gezeten
En mag ik je even dit laten zien en wel dat W8 op een MBP 17 inch ook prima staat?quote:Op dinsdag 14 mei 2013 15:16 schreef RuckTape het volgende:
Morgen mag ik de hele dag werken op de Macbook van mijn stagebegeleider, eens kijken hoe dat bevalt. Wellicht maak ik morgen mijn definitieve keuze.
-- Waar baseer je dat op?quote:Op dinsdag 14 mei 2013 16:33 schreef retorbrapi het volgende:
Wat je keuze ook is, TS, dit zijn wellicht een paar interessante feiten..
- De meeste Mac gebruikers hebben ervaring met beide systemen, de meeste Windows gebruikers hebben alleen ervaring met Windows.
- Er zijn meer mensen die overstappen van Windows naar Mac, dan van Mac naar Windows.
- Windows PC's verkopen steeds slechter, Macs verkopen steeds beter.
- Macs scoren al een aantal jaar hoger dan Windows PC's in tevredenheidsonderzoeken.
Logisch beredeneren. Het tegendeel zou betekenen dat de meeste Windows gebruikers ooit hebben geswitched vanaf de Mac. Dan zou het groeitraject van Apple heel anders zijn (eerder een daaltraject).quote:
Wat heeft marktaandeel daarmee te maken? Blackberry heeft momenteel ook een klein marktaandeel. Volgens jouw redenering zouden dan ook meer mensen náár Blackberry switchen, dan ván Blackberry.quote:-- Gek he, met een marktaandeel van ongeveer 10% - 90%
Je hebt gelijk dat ze vergeleken met vorig jaar minder Macs hebben verkocht. Echter presteren ze nog steeds beter dan de rest van de industrie (die best wel hard aan het krimpen is door oa de iPad).quote:-- Apple maakte afgelopen kwartaal minder winst en minder omzet ten opzichte van het vorige kwartaal. Het bedrijf verkocht iets minder dan 4 miljoen Macs, vergeleken met 4 miljoen exemplaren in hetzelfde kwartaal van het vorige boekjaar. Dus minder verkoop van e Mac
Tenzij je het kan onderbouwen, is die correlatie uit de lucht gegrepen.quote:-- Je bent sneller tevreden als je ergens veel meer geld voor hebt betaald!
Zie mijn tegenargument in mijn vorige post.quote:Op woensdag 15 mei 2013 01:57 schreef editoor het volgende:
[..]
Weer een heel mooi verkoperspraatje, Chapeau.
- "Er zijn meer mensen die overstappen van Windows naar Mac, dan van Mac naar Windows."
Nogal wiedes, als er meer dan 1 miljard Windows gebruikers zijn en ongeveer een 1/10 deel Apple users, is het nogal Obvious, dat het bijna onmogelijk is om het tegenovergestelde te krijgen, omdat de Apple community gewoon te klein is om dat te kunnen bewerkstelligen.
Jij vergelijkt Apple met alle andere computerfabrikanten bij elkaar opgeteld. Dat is allerminst een eerlijke vergelijking. Als je kijkt naar individuele computerfabrikanten verkoopt Apple het meest. En dat zijn absolute aantallen, geen relatieve.quote:- Windows PC's verkopen steeds slechter, Macs verkopen steeds beter.
10.7 % was in 2011 het percentage computers wat ze verkocht hebben. 89.3% heeft dus in 2011 geen mac computer gekocht. Mac stijgt in populariteit, maar is alles behalve dominant in de pc markt en zal dat ook nooit worden. Als je een kleiner aandeel hebt kun je makkelijker groeien. Als ik vandaag een pc zou uitbrengen en ik zou het eerste jaar 10 pc's verkopen en het jaar daarop 20 ben ik procentueel gezien koploper in de pc markt. Gewoon dus weer mooie praatjes zonder enige inhoud.
Je post zou dan ook gewoon verwijderd moet worden, omdat het geen enkele toevoeging heeft, waar TS verder mee komt. Propaganda op zijn puurst.
Mensen die iets duurs kopen gaan nooit toegeven dat het een verkeerde keus is geweest, en zullen dus altijd meer tevreden zijn, dan mensen met een goedkope windows laptop.quote:Op woensdag 15 mei 2013 14:48 schreef retorbrapi het volgende:
[..]
Tenzij je het kan onderbouwen, is die correlatie uit de lucht gegrepen.
Wat een onzinredenatie. Als ik meer geld uitgeef aan iets, verwacht ik juist meer kwaliteit en ben ik kritischer. Bij goedkope producten kun je nog redeneren dat het een goed product is "voor wat je hebt betaald". Dat gaat bij Apple producten niet op, aangezien je dan altijd premium betaalt.quote:Op woensdag 15 mei 2013 15:47 schreef vallisarosa het volgende:
[..]
Mensen die iets duurs kopen gaan nooit toegeven dat het een verkeerde keus is geweest, en zullen dus altijd meer tevreden zijn, dan mensen met een goedkope windows laptop.
Geen onzinredenatie, maar bewezen vanuit de psychologie.quote:Op woensdag 15 mei 2013 16:18 schreef Splackavellie02 het volgende:
[..]
Wat een onzinredenatie. Als ik meer geld uitgeef aan iets, verwacht ik juist meer kwaliteit en ben ik kritischer. Bij goedkope producten kun je nog redeneren dat het een goed product is "voor wat je hebt betaald". Dat gaat bij Apple producten niet op, aangezien je dan altijd premium betaalt.
Ik vind het een onzinstelling.quote:Op woensdag 15 mei 2013 16:45 schreef vallisarosa het volgende:
[..]
Geen onzinredenatie, maar bewezen vanuit de psychologie.
Je geeft precies aan waarom mensen dure producten als beter beoordelen. Jij verwacht er meer van, en dus zal het beter zijn. Je kunt jezelf voorhouden dat je kritischer ben, maar dat ben je onbewust zeker niet. Hier kun je niets aan doen, zo zit het menselijk brein in elkaar.
Hier een voorbeeld over bv niet werkende pijnstillers die worden toegediend, mensen ervaren dure pijnstillers toch als beter, ookal bevatten de 2 pijnstillers beide geen werkzame stof.
Het brein anticipeert kennelijk op wat het verwacht. Dat gaat via het centrum van ons rationele denken, de prefrontale cortex. Krijgt deze de informatie door dat er een pijnstiller wordt toegediend, dan reageert hij met het verminderen van de activiteit van de insula, die gevoelens van aversie en pijn genereert. Bij een verwachte zware, dure pijnstiller gebeurt dat in sterkere mate dan bij een lichte, goedkope pijnstiller. Daarom hebben de dure meer effect dan de goedkope, hoewel er van buitenaf geen pijnstillende stoffen worden toegediend. Behalve de prijs, kunnen ook kleur, vorm en maat verwachtingen wekken die je brein gedeeltelijk bij voorbaat waarmaakt. Het effect van kleur op smaak is een van de bekendste voorbeelden: niemand lust aardappelen die zo zijn belicht dat ze blauw lijken. De prefrontale cortex roept gelijk dat het vies is, en de oude neurale systemen zorgen ervoor dat het inderdaad vies smaakt. Omdat het brein anticipeert op de verwachting, wordt de verwachting een beetje realiteit. Met het managen van verwachtingen manage je dus een deel van de realiteit.
Beredeneer bovenstaand voorbeeld door naar mijn stelling dat dure producten als beter werkend worden ervaren, omdat ze duurder zijn en je ziet dat het totaal geen onzin stelling is.
Nog een uit 2012, hier valt het al helemaal op: http://changewaveresearch.com/reports/2012/tablets-20120604quote:Op woensdag 15 mei 2013 18:23 schreef vallisarosa het volgende:
zoals je ziet is de duurste de beste. Enkel de amazon is de uitschieter
www.jdpower.com/consumer-(...)tm?sortBy=Cost%20asc
Ik weet het eigenlijk niet. Maar wellicht kan ik gebruik maken van dualboot, dat moet te doen zijn toch met een 256GB SSD? Wanneer ik gebruik wil maken van een Windows applicatie en persé volledig gebruik wil maken van alle hardwarebronnen (zonder dat OSX mee snoept) kan ik in no-time afsluiten en switchen naar een windows omgeving gezien je weinig tijd nodig hebt om te booten vanaf een SSD. Dit lijkt mij eigenlijk wel een oplossing. Daar nog bij schijnt windows ook fantastisch te draaien op een Macbook.quote:
Inderdaad. Ik was in de veronderstelling dat je wist wat ik bedoelde.quote:Op woensdag 15 mei 2013 22:22 schreef Dasjonny het volgende:
Je bedoelt zoiets als bootcamp? http://support.apple.com/kb/HT1461?viewlocale=nl_NL
Het doet nog steeds niets aan de prijs, sterker nog, je zal er ook nog een W8 licentie bij moeten kopen. Het zal inderdaad wel vlot verlopen, zeker met SSD. De kwaliteit van de Macbook Pro is echter nog ongeëvenaard en daardoor is het gewoon een niche product.quote:Op woensdag 15 mei 2013 22:42 schreef RuckTape het volgende:
[..]
Inderdaad. Ik was in de veronderstelling dat je wist wat ik bedoelde.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |