Mja, 13 kan trouwens wel. Want er wordt al aandacht besteed aan de historisch gebeurtenissen, maar wel op een verkeerde manier. Einde van het middenstuk ging over het ervaren van historisch besef met materie. A en D zijn sowieso fout.quote:Op maandag 13 mei 2013 17:52 schreef Neraice het volgende:
[..]
13 en 14 had ik ook fout inderdaad, vond ik niet helemaal duidelijk.
quote:Op maandag 13 mei 2013 17:57 schreef De-Haas het volgende:
Ja ik had idd ook B en C. Hahaha wat slecht zeg maar ik heb nog nooit gezien dat ze meerkeuzevragen veranderen.
Ik kwam na het examen mijn docente tegen, zegt ze: "Wat een alfa-teksten weer, ze kunnen goed schrijven maar je valt er toch van in slaap."![]()
Het is wel zo dat het altijd van die cultuuronderwerpen zijn, nooit iets met technologie of wetenschap.
Ik was erg zeker van mijn antwoord eigenlijk snap niet wat er fout aan is.quote:Op maandag 13 mei 2013 18:00 schreef Aarbei het volgende:
14 had ik ook fout, ik had B; inderdaad discutabel
Als je het slot leest dan kan je duidelijk zien dat het B is.quote:Op maandag 13 mei 2013 18:02 schreef AppleBite het volgende:
Ik vond 13 juist wel discutabel, hangt helemaal af van je eigen interpretatie van de tekst, heb dan ook lang zitten twijfelen tussen B en C.
Hier nog een, heb uiteindelijk voor C gekozen maar goed.quote:Op maandag 13 mei 2013 18:02 schreef AppleBite het volgende:
Ik vond 13 juist wel discutabel, hangt helemaal af van je eigen interpretatie van de tekst, heb dan ook lang zitten twijfelen tussen B en C.
quote:Een kind moet door geschiedenisonderwijs gaan beseffen dat de ontdekking van de werking van de bliksem, de uitvinding van de 135 elektrische stroom en de gloeilamp na elkaar moeten hebben plaatsgevonden.
Precies hetzelfde, heb net verkeerd gegokt, bij 14 juist andersom; na lang twijfelen de juiste gedaan.quote:Op maandag 13 mei 2013 18:03 schreef Ascarona het volgende:
[..]
Hier nog een, heb uiteindelijk voor C gekozen maar goed.
Ja, maar in de rest van de tekst word constant gezanikt dat er teveel aandacht uitgaat naar het sensationele van de geschiedenis.quote:Op maandag 13 mei 2013 18:02 schreef Thezeurminator het volgende:
[..]
Als je het slot leest dan kan je duidelijk zien dat het B is.
Ik had precies hetzelfde gevoel, heb daarom ook voor B gekozen.quote:Op maandag 13 mei 2013 18:04 schreef Aarbei het volgende:
Ik vond 14 echt rot, heb net eventjes terug gekeken;
Welke van onderstaande zinnen geeft het beste de hoofdgedachte van de
tekst weer?
A Aandacht voor geschiedenis is niet hetzelfde als historisch besef; we
moeten ons gevoel voor historie versterken, zodat we gemakkelijker
de historische sensatie kunnen ondergaan.
B Het historisch besef is in de maatschappij nu amper aanwezig, want
alles draait om sensatiezucht; het wordt tijd dat die sensatiezucht
overgaat in een historisch besef, zodat de historie voor ons levend
blijft.
C Niet iedereen geeft er blijk van over voldoende historische kennis te
beschikken; het wordt tijd dat onze maatschappij meer doordrongen
raakt van de noodzaak om vanuit een historisch besef naar de
toekomst te kijken.
D Overal om ons heen zien we blijken van historisch besef; er moet in
het onderwijs meer aandacht komen voor onze geschiedenis, zodat
we met die kennis verder kunnen leven.
A vind ik nog steeds zwaar fout, er wordt de hele tekst beschreven hoe 'slecht' sensatiezucht is, en nu moeten we dat ineens ondergaan... Vaag.
Heeft iemand hier trouwens al n klacht ingediend?
A spreekt van historische sensatie (dat begrip van Johan Huizinga), dat is juist wel belangrijk.quote:Op maandag 13 mei 2013 18:04 schreef Aarbei het volgende:
Ik vond 14 echt rot, heb net eventjes terug gekeken;
Welke van onderstaande zinnen geeft het beste de hoofdgedachte van de
tekst weer?
A Aandacht voor geschiedenis is niet hetzelfde als historisch besef; we
moeten ons gevoel voor historie versterken, zodat we gemakkelijker
de historische sensatie kunnen ondergaan.
B Het historisch besef is in de maatschappij nu amper aanwezig, want
alles draait om sensatiezucht; het wordt tijd dat die sensatiezucht
overgaat in een historisch besef, zodat de historie voor ons levend
blijft.
C Niet iedereen geeft er blijk van over voldoende historische kennis te
beschikken; het wordt tijd dat onze maatschappij meer doordrongen
raakt van de noodzaak om vanuit een historisch besef naar de
toekomst te kijken.
D Overal om ons heen zien we blijken van historisch besef; er moet in
het onderwijs meer aandacht komen voor onze geschiedenis, zodat
we met die kennis verder kunnen leven.
A vind ik nog steeds zwaar fout, er wordt de hele tekst beschreven hoe 'slecht' sensatiezucht is, en nu moeten we dat ineens ondergaan... Vaag.
Heeft iemand hier trouwens al n klacht ingediend?
Ja maar dat is niet het doel van de tekst. Het was geen makkelijke vraag maar het antwoord was naar mijn inziens duidelijk.quote:Op maandag 13 mei 2013 18:05 schreef Ascarona het volgende:
[..]
Ja, maar in de rest van de tekst word constant gezanikt dat er teveel aandacht uitgaat naar het sensationele van de geschiedenis.
Haha mijn nederlands docent ook, dit kan nog leuk wordenquote:Op maandag 13 mei 2013 18:09 schreef Miousana het volgende:
Mijn Nederlands lerares kan zich maar beter voorbereiden voor een gevecht om mijn punten met de tweede corrector als ik het zo bekijk.
Ik had hier gewoon A en mijn redenatie was dat ergens in alinea 12 of 13 staat dat men eerst door sensatie moet gaan en dan tot historisch besef komt waar men dan nooit meer los van zal komen oid.quote:Op maandag 13 mei 2013 18:06 schreef AppleBite het volgende:
[..]
A spreekt van historische sensatie (dat begrip van Johan Huizinga), dat is juist wel belangrijk.
Alleen in de tekst is gesproken over de zegmaar verpaupering van historische sensatie naar sensatiezucht
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |