Mja, 13 kan trouwens wel. Want er wordt al aandacht besteed aan de historisch gebeurtenissen, maar wel op een verkeerde manier. Einde van het middenstuk ging over het ervaren van historisch besef met materie. A en D zijn sowieso fout.quote:Op maandag 13 mei 2013 17:52 schreef Neraice het volgende:
[..]
13 en 14 had ik ook fout inderdaad, vond ik niet helemaal duidelijk.
quote:Op maandag 13 mei 2013 17:57 schreef De-Haas het volgende:
Ja ik had idd ook B en C. Hahaha wat slecht zeg maar ik heb nog nooit gezien dat ze meerkeuzevragen veranderen.
Ik kwam na het examen mijn docente tegen, zegt ze: "Wat een alfa-teksten weer, ze kunnen goed schrijven maar je valt er toch van in slaap."![]()
Het is wel zo dat het altijd van die cultuuronderwerpen zijn, nooit iets met technologie of wetenschap.
Ik was erg zeker van mijn antwoord eigenlijk snap niet wat er fout aan is.quote:Op maandag 13 mei 2013 18:00 schreef Aarbei het volgende:
14 had ik ook fout, ik had B; inderdaad discutabel
Als je het slot leest dan kan je duidelijk zien dat het B is.quote:Op maandag 13 mei 2013 18:02 schreef AppleBite het volgende:
Ik vond 13 juist wel discutabel, hangt helemaal af van je eigen interpretatie van de tekst, heb dan ook lang zitten twijfelen tussen B en C.
Hier nog een, heb uiteindelijk voor C gekozen maar goed.quote:Op maandag 13 mei 2013 18:02 schreef AppleBite het volgende:
Ik vond 13 juist wel discutabel, hangt helemaal af van je eigen interpretatie van de tekst, heb dan ook lang zitten twijfelen tussen B en C.
quote:Een kind moet door geschiedenisonderwijs gaan beseffen dat de ontdekking van de werking van de bliksem, de uitvinding van de 135 elektrische stroom en de gloeilamp na elkaar moeten hebben plaatsgevonden.
Precies hetzelfde, heb net verkeerd gegokt, bij 14 juist andersom; na lang twijfelen de juiste gedaan.quote:Op maandag 13 mei 2013 18:03 schreef Ascarona het volgende:
[..]
Hier nog een, heb uiteindelijk voor C gekozen maar goed.
Ja, maar in de rest van de tekst word constant gezanikt dat er teveel aandacht uitgaat naar het sensationele van de geschiedenis.quote:Op maandag 13 mei 2013 18:02 schreef Thezeurminator het volgende:
[..]
Als je het slot leest dan kan je duidelijk zien dat het B is.
Ik had precies hetzelfde gevoel, heb daarom ook voor B gekozen.quote:Op maandag 13 mei 2013 18:04 schreef Aarbei het volgende:
Ik vond 14 echt rot, heb net eventjes terug gekeken;
Welke van onderstaande zinnen geeft het beste de hoofdgedachte van de
tekst weer?
A Aandacht voor geschiedenis is niet hetzelfde als historisch besef; we
moeten ons gevoel voor historie versterken, zodat we gemakkelijker
de historische sensatie kunnen ondergaan.
B Het historisch besef is in de maatschappij nu amper aanwezig, want
alles draait om sensatiezucht; het wordt tijd dat die sensatiezucht
overgaat in een historisch besef, zodat de historie voor ons levend
blijft.
C Niet iedereen geeft er blijk van over voldoende historische kennis te
beschikken; het wordt tijd dat onze maatschappij meer doordrongen
raakt van de noodzaak om vanuit een historisch besef naar de
toekomst te kijken.
D Overal om ons heen zien we blijken van historisch besef; er moet in
het onderwijs meer aandacht komen voor onze geschiedenis, zodat
we met die kennis verder kunnen leven.
A vind ik nog steeds zwaar fout, er wordt de hele tekst beschreven hoe 'slecht' sensatiezucht is, en nu moeten we dat ineens ondergaan... Vaag.
Heeft iemand hier trouwens al n klacht ingediend?
A spreekt van historische sensatie (dat begrip van Johan Huizinga), dat is juist wel belangrijk.quote:Op maandag 13 mei 2013 18:04 schreef Aarbei het volgende:
Ik vond 14 echt rot, heb net eventjes terug gekeken;
Welke van onderstaande zinnen geeft het beste de hoofdgedachte van de
tekst weer?
A Aandacht voor geschiedenis is niet hetzelfde als historisch besef; we
moeten ons gevoel voor historie versterken, zodat we gemakkelijker
de historische sensatie kunnen ondergaan.
B Het historisch besef is in de maatschappij nu amper aanwezig, want
alles draait om sensatiezucht; het wordt tijd dat die sensatiezucht
overgaat in een historisch besef, zodat de historie voor ons levend
blijft.
C Niet iedereen geeft er blijk van over voldoende historische kennis te
beschikken; het wordt tijd dat onze maatschappij meer doordrongen
raakt van de noodzaak om vanuit een historisch besef naar de
toekomst te kijken.
D Overal om ons heen zien we blijken van historisch besef; er moet in
het onderwijs meer aandacht komen voor onze geschiedenis, zodat
we met die kennis verder kunnen leven.
A vind ik nog steeds zwaar fout, er wordt de hele tekst beschreven hoe 'slecht' sensatiezucht is, en nu moeten we dat ineens ondergaan... Vaag.
Heeft iemand hier trouwens al n klacht ingediend?
Ja maar dat is niet het doel van de tekst. Het was geen makkelijke vraag maar het antwoord was naar mijn inziens duidelijk.quote:Op maandag 13 mei 2013 18:05 schreef Ascarona het volgende:
[..]
Ja, maar in de rest van de tekst word constant gezanikt dat er teveel aandacht uitgaat naar het sensationele van de geschiedenis.
Haha mijn nederlands docent ook, dit kan nog leuk wordenquote:Op maandag 13 mei 2013 18:09 schreef Miousana het volgende:
Mijn Nederlands lerares kan zich maar beter voorbereiden voor een gevecht om mijn punten met de tweede corrector als ik het zo bekijk.
Ik had hier gewoon A en mijn redenatie was dat ergens in alinea 12 of 13 staat dat men eerst door sensatie moet gaan en dan tot historisch besef komt waar men dan nooit meer los van zal komen oid.quote:Op maandag 13 mei 2013 18:06 schreef AppleBite het volgende:
[..]
A spreekt van historische sensatie (dat begrip van Johan Huizinga), dat is juist wel belangrijk.
Alleen in de tekst is gesproken over de zegmaar verpaupering van historische sensatie naar sensatiezucht
Volgens mij geeft komt de historische sensatie maar heel kort terug. En dan niet eens dat we de sensatie moeten ondergaan oid. Dat is ook wat anders dan de sensatie die tegenwoordig met de historie gepaard gaat.quote:Op maandag 13 mei 2013 18:06 schreef Thezeurminator het volgende:
[..]
Ja maar dat is niet het doel van de tekst. Het was geen makkelijke vraag maar het antwoord was naar mijn inziens duidelijk.
Laten we in onze huidige maatschappij vaker proberen omquote:Op maandag 13 mei 2013 18:15 schreef Push. het volgende:
[..]
Volgens mij geeft komt de historische sensatie maar heel kort terug. En dan niet eens dat we de sensatie moeten ondergaan oid. Dat is ook wat anders dan de sensatie die tegenwoordig met de historie gepaard gaat.
Het gaat volgens mij juist wél over B, want dat kan je ook in het slot lezen. Daar gaat het over dat je historisch besef nodig hebt om te kunnen overleven.
Juist, dat historisch besef was een middel om tot historisch besef te komen. De hoofdgedachte is dan toch iets met het historisch besef, en niet met die sensatie ....quote:Op maandag 13 mei 2013 18:13 schreef MrRiot het volgende:
[..]
Ik had hier gewoon A en mijn redenatie was dat ergens in alinea 12 of 13 staat dat men eerst door sensatie moet gaan en dan tot historisch besef komt waar men dan nooit meer los van zal komen oid.
PS. Had ff globaal nagekeken, maar denk dat ik die 8 toch net niet ga halen :S
Telefoons bij het LAKS staan in ieder geval roodgloeiendquote:
Uhu, het ís B. Het antwoordmodel zegt A. Dat is waar t om gaat hequote:Op maandag 13 mei 2013 18:16 schreef Thezeurminator het volgende:
[..]
Laten we in onze huidige maatschappij vaker proberen om
verleden en heden te laten samen- smelten, het is onze enige overlevingskans als we er zelf niet meer zijn.
Dit is waarom het B is. Laatste zin is vaak erg belangrijk.
Je haalt doel en hoofdgedachte door elkaar.
Ik heb het over 13 lieve schat.quote:Op maandag 13 mei 2013 18:19 schreef Push. het volgende:
[..]
Uhu, het ís B. Het antwoordmodel zegt A. Dat is waar t om gaat he.
Daar had ik ook een fout, ik had bij 2 ook alinea 3, hopelijk komen hier veel klachten over bij het LAKS!quote:Op maandag 13 mei 2013 18:15 schreef Nafi het volgende:
Wat een ongelooflijk *@# $#* #$@#($* #@$(* examen
En waarom is 2 niet alinea 3? Er staat toch 'dat historisch besef geen vanzelfsprekendheid is'? Daar begint dan toch deel 2 en is het toch geen deel 1?
Dag 8 gemiddelde....
Had ik ook inderdaad.quote:Op maandag 13 mei 2013 18:21 schreef Aarbei het volgende:
[..]
Daar had ik ook een fout, ik had bij 2 ook alinea 3, hopelijk komen hier veel klachten over bij het LAKS!
Kan ook juist C zijn, je moet meer aandacht besteden aan historische gebeurtenissen, hoe kan je anders ooit het verleden en heden samen laten smelten?quote:Op maandag 13 mei 2013 18:16 schreef Thezeurminator het volgende:
[..]
Laten we in onze huidige maatschappij vaker proberen om
verleden en heden te laten samen- smelten, het is onze enige overlevingskans als we er zelf niet meer zijn.
Dit is waarom het B is. Laatste zin is vaak erg belangrijk.
Je haalt doel en hoofdgedachte door elkaar.
Ik heb mijn punt denk ik wel gemaakt. Maar we worden het niet eens.quote:Op maandag 13 mei 2013 18:22 schreef AppleBite het volgende:
[..]
Kan ook juist C zijn, je moet meer aandacht besteden aan historische gebeurtenissen, hoe kan je anders ooit het verleden en heden samen laten smelten?
Dit heb ik ook gedaan. Heel vals van de examen makers. Dit hebben ze bij oefenexamens ook nooit gedaan.quote:Op maandag 13 mei 2013 18:23 schreef Memphuis het volgende:
Ik heb bij 2 alinea 4 veranderd in alinea 3, wat een zuur examen.
Laatste zin van alinea 3 geeft de inleiding tot alinea 4, die gaat pas voor het eerst over het verleden.quote:Op maandag 13 mei 2013 18:15 schreef Nafi het volgende:
Wat een ongelooflijk *@# $#* #$@#($* #@$(* examen
En waarom is 2 niet alinea 3? Er staat toch 'dat historisch besef geen vanzelfsprekendheid is'? Daar begint dan toch deel 2 en is het toch geen deel 1?
Dag 8 gemiddelde....
Nja, ik snap dat je antwoord juist is, als ik zo terug kijk klopt het gewoon.quote:Op maandag 13 mei 2013 18:24 schreef Thezeurminator het volgende:
[..]
Ik heb mijn punt denk ik wel gemaakt. Maar we worden het niet eens.
De conclusie is in ieder geval dat tekstverklaren de afgelopen 10 jaar niet zo moeilijk is geweest. Ik heb vanaf 2003-2012 allemaal gemaakt/globaal doorgenomen. het was een heel ander examen.
Dit.quote:Op maandag 13 mei 2013 18:24 schreef AppleBite het volgende:
[..]
Laatste zin van alinea 3 geeft de inleiding tot alinea 4, die gaat pas voor het eerst over het verleden.
Same here, ik ging twijfelen toen ik de laatste zin van alinea 3 las. Helaas verkeerd gekozen dus.quote:Op maandag 13 mei 2013 18:23 schreef Memphuis het volgende:
Ik heb bij 2 alinea 4 veranderd in alinea 3, wat een zuur examen.
Oh ja kan. Gaat de hele tidj door elkaar en lijken op elkaar. 13 is inderdaad B.quote:Op maandag 13 mei 2013 18:20 schreef Thezeurminator het volgende:
[..]
Ik heb het over 13 lieve schat.
Zeg dat nou niet, laat hun lekker klagen voor ons.quote:Op maandag 13 mei 2013 18:30 schreef Thezeurminator het volgende:
Je kan beter leren dan klagen. Als er echt een fout in het examen zit is die klacht al gemeld en zal die morgen wel gegrond verklaard zijn.
Check even 2012-I. Daar zat ook zo'n vraag in en daar werd juist die alinea met de aanleiding goed gerekend. Na heel wat heisa werd uiteindelijk de volgende alinea ook goed gerekend. Nu is het dus andersomquote:Op maandag 13 mei 2013 18:24 schreef AppleBite het volgende:
[..]
Laatste zin van alinea 3 geeft de inleiding tot alinea 4, die gaat pas voor het eerst over het verleden.
Het ging zich om de introductie, niet de titel.quote:Op maandag 13 mei 2013 18:31 schreef Jirdo het volgende:
Oh ja, nog even over vraag 1. ''Ik was, dus ik ben'', hoe kan dat een onverwachte vergelijking zijn? Het is helemaal geen vergelijking, maar een stelling. Toch?
Het ging over de inleiding van "ik was, dus ik ben", dus de tekst, niet over de titel. De vraag was echter wel een beetje gaar geformuleerd.quote:Op maandag 13 mei 2013 18:31 schreef Jirdo het volgende:
Oh ja, nog even over vraag 1. ''Ik was, dus ik ben'', hoe kan dat een onverwachte vergelijking zijn? Het is helemaal geen vergelijking, maar een stelling. Toch?
Die was wel duidelijk, de vergelijking was die met de hond, hoe kom je bij de titel?quote:Op maandag 13 mei 2013 18:31 schreef Jirdo het volgende:
Nee, het gaat over de inleiding. Daar wordt een vergelijking met het hondje gemaakt. DAT is een onverwachte vergelijking.quote:Op maandag 13 mei 2013 18:31 schreef Jirdo het volgende:
quote:Op maandag 13 mei 2013 18:32 schreef Remy669 het volgende:
[..]
Het ging zich om de introductie, niet de titel.
quote:Op maandag 13 mei 2013 18:32 schreef arachide. het volgende:
[..]
Het ging over de inleiding van "ik was, dus ik ben", dus de tekst, niet over de titel. De vraag was echter wel een beetje gaar geformuleerd.
quote:Op maandag 13 mei 2013 18:32 schreef Nafi het volgende:
[..]
Die was wel duidelijk, de vergelijking was die met de hond, hoe kom je bij de titel?
Wat is het dan?quote:Op maandag 13 mei 2013 18:34 schreef arachide. het volgende:
Ik dacht trouwens dat een normale n norm 1 was, maar dat is dus helemaal niet zo.
Ik begreep de vraag eerst ook niet, vond hem heel raar gesteld. Had het uiteindelijk wel door en het goede geantwoord, gelukkig.quote:Op maandag 13 mei 2013 18:33 schreef Jirdo het volgende:
[..]
[..]
[..]
Vraag helemaal verkeerd gelezen.
Dit opgestuurd naar LAKS;quote:Op maandag 13 mei 2013 18:00 schreef Thezeurminator het volgende:
13 lijkt mij vrij duidelijk?
14 wel erg discutabel.
quote:Daarnaast lijkt me antwoord A op vraag 14 wat onzinnig omdat het ondergaan van de historische sensatie onder invloed van historisch besef juist wordt tegengesproken; er wordt juist gezegd dat dóór deze sensatie het historisch besef kan worden ontwikkeld. ("Die sensatie was de aanleiding
om te gaan schrijven en tot historische inzichten te komen. De historische sensatie gaat vooraf aan het
185 historisch besef en is een omslagpunt. Iedereen in elke gemeenschap
kan via die sensatie tot historisch
inzicht komen. Die omslag is nodig
om historie voortaan als een deel van
190 het dagelijks leven te beschouwen.
Nadien is het niet meer mogelijk
onhistorisch te kijken", regels 181-192). B lijkt me beter omdat wordt verkondigd dat alles om sensatiezucht draait en besef amper aanwezig is (in tegenstelling tot herinneringen); ook wordt het tijd om het om te zetten ("De historische sensatie gaat vooraf aan het
185 historisch besef en is een omslagpunt. (...) Die omslag is nodig
om historie voortaan als een deel van
190 het dagelijks leven te beschouwen.", zie citaat hierboven) om te zorgen dat historie voor ons levend blijft ("Laten we in onze huidige
maatschappij vaker proberen om
verleden en heden te laten samen-
255 smelten, het is onze enige overlevingskans als we er zelf niet meer
zijn.", regels 252-257).
Lijkt wel alsof niemand het eindexamen heeft gecontroleerd op fouten.quote:Op maandag 13 mei 2013 18:38 schreef chapel24 het volgende:
Toch maar nagekeken. Tjongejonge wat ben ik het vaak oneens met het antwoordmodel.....
Dat is zo raar aan het vak Nederlands. Iedereen interpreteert een tekst weer anders, wat uiteindelijk andere antwoorden oplevert.quote:Op maandag 13 mei 2013 18:38 schreef chapel24 het volgende:
Toch maar nagekeken. Tjongejonge wat ben ik het vaak oneens met het antwoordmodel.....
Het leek gewoon niet op een normaal Nederlands examen. Er miste bepaalde vragen(tekststructuurvragen, argumentatie vragen.) er waren 2x zoveel open vragen als normaal. De Samenvatting had 3/4 punten minder dan normaal. Het is gewoon apart hoe een examencomité zo een examen in elkaar kan zetten. En weer een dubieuze vraag.quote:Op maandag 13 mei 2013 18:41 schreef Mexicanobakker het volgende:
Ieder jaar weer zoveel klachten bij Nederlands VWO 1e tijdvak
Ligt aan het vak. Zo subjectief als de tering.quote:Op maandag 13 mei 2013 18:41 schreef Mexicanobakker het volgende:
Ieder jaar weer zoveel klachten bij Nederlands VWO 1e tijdvak
Samenvatting was inderdaad erg weinig punten..quote:Het leek gewoon niet op een normaal Nederlands examen. Er miste bepaalde vragen(tekststructuur) er waren 2x zoveel open vragen als normaal. De Samenvatting had 3/4 punten minder dan normaal. Het is gewoon apart hoe een examencomité zo een examen in elkaar kan zetten. En weer een dubieuze vraag.
Hij begint met die hond die geen historisch besef heeft maar herinnering, en dat voert hij door naar de mens. Best logisch, ik heb lang getwijfeld tussen B en C maar uiteindelijk toch voor C gegaan.quote:Op maandag 13 mei 2013 18:31 schreef Jirdo het volgende:
Ja, en bij dit soort dingen moet je ook op signaalwoorden letten. De zin was iets van "In principe zijn mensen wat dat betreft net als dieren", net als geeft aan dat het een vergelijking is.quote:Op maandag 13 mei 2013 18:46 schreef De-Haas het volgende:
[..]
Hij begint met die hond die geen historisch besef heeft maar herinnering, en dat voert hij door naar de mens. Best logisch, ik heb lang getwijfeld tussen B en C maar uiteindelijk toch voor C gegaan.
Ik moest lachenquote:Op maandag 13 mei 2013 18:31 schreef Jirdo het volgende:
Hahaha, ik misschien ook nog welquote:Op maandag 13 mei 2013 18:49 schreef De-Haas het volgende:
8800, genieten dit.![]()
![]()
![]()
![]()
N-term van 1,6 ofzo wie weet haal ik dan die 7,7 nog.
Alleen tekstfragment 2 heb ik fout gerekend. Daar had ik:quote:Op maandag 13 mei 2013 18:50 schreef Festa94 het volgende:
Hoe hebben jullie de openvragen gemaakt dan? Bij laatste drie openvragen van tekstverklaring heb ik er veel fout/onvolledig.
Gingen bij mij wel aardig goed. Alleen 8 niet echt maar die was ook erg vaag daar moet ook even veel over geklaagd worden.quote:Op maandag 13 mei 2013 18:50 schreef Festa94 het volgende:
Hoe hebben jullie de openvragen gemaakt dan? Bij laatste drie openvragen van tekstverklaring heb ik er veel fout/onvolledig.
24! Uitroepteken omdat het kan.quote:
Dat heb ik ook. En dan komen die dyslectici weer aanzetten met achten.quote:Op maandag 13 mei 2013 18:55 schreef OudeBok het volgende:
Ik van 1,1 om een 5,5 te halen wss.
Voelt heel vreemd om te bedenken dat qua vocabulair, spreken en schrijven m'n Nederlands ijzersterk is en dat ik dan zo hard faal op zo'n examen xd.
True. Dit is toch geen goede representatie van je Nederlands?quote:Op maandag 13 mei 2013 18:57 schreef Jirdo het volgende:
[..]
Dat heb ik ook. En dan komen die dyslectici weer aanzetten met achten.
Dat had ik ook inderdaad. Dat stond toch letterlijk in de tekst...?quote:Op maandag 13 mei 2013 18:50 schreef Ascarona het volgende:
[..]
Hahaha, ik misschien ook nog wel
[..]
Alleen tekstfragment 2 heb ik fout gerekend. Daar had ik:
De hoofdtekst gaat ervan uit dat historisch besef moet worden aangeleerd, in tekstfragment 2 ontstaat het bij de jongen ineens tijdens de loop van zijn leven.
Volgens mij kan dat nog best goed zijn trouwens hoor, maar het zal wel.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |