abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_126224740
Een idee van premier Mark Rutte kan leiden tot een permanente economische groei van ruim 1 procent in de Europese Unie. Dat stelt de denktank Open Europe woensdag..

Het gaat om het voorstel van Rutte en de Britse premier David Cameron om de Europese markt verder open te gooien voor diensten, van loodgieten tot vervoeren en verzekeren (dienstenverkeer). De premier wil desnoods met een beperkt aantal EU-lidstaten vooruitgang boeken bij deze uitwisseling van diensten, als dat Europawijd niet mogelijk is. Een aantal landen verzet zich er namelijk tegen.

Open Europe berekende dat een zogenoemde versterkte samenwerking van een groep EU-landen leidt tot een permanente boost van ruim 1 procent groei voor de EU-economie.

http://www.parool.nl/paro(...)ruim-1-procent.dhtml

  woensdag 8 mei 2013 @ 17:15:46 #2
39632 ikbeneenkiwi
De fruitigste
pi_126224775
Chapeau!
[b]Op dinsdag 10 februari 2004 14:36 schreef Malawi het volgende:[/b]
Het in den oren stoppen van kiwi's is dus een probaat tijgeraanvalafweermiddel
pi_126224935
Ik ben benieuwd naar waar die 1% groei hem dan in zit. Of worden bijvoorbeeld ‘onze eigen’ loodgieters dan de markt uit gedrukt door de oosterburen van onze oosterburen? Of zijn het de multinationals? Of toch het MKB / kleinzakelijk?

En.. kan ik dan straks in Polen (tegen Poolse tarieven!) een zorgverzekering afsluiten?
pi_126225246
quote:
0s.gif Op woensdag 8 mei 2013 17:19 schreef Jamievs het volgende:
Ik ben benieuwd naar waar die 1% groei hem dan in zit. Of worden bijvoorbeeld ‘onze eigen’ loodgieters dan de markt uit gedrukt door de oosterburen van onze oosterburen? Of zijn het de multinationals? Of toch het MKB / kleinzakelijk?

En.. kan ik dan straks in Polen (tegen Poolse tarieven!) een zorgverzekering afsluiten?
Dat ze uitkeringstrekkers met behoud van uitkering naar Polen sturen om daar gras te gaan maaien.
  woensdag 8 mei 2013 @ 17:29:26 #6
136343 BasEnAad
, die clown en die acrobaat!
pi_126225350
Ja, +10% voor Oost-Europa en -5% voor ons :r
  woensdag 8 mei 2013 @ 17:34:31 #7
8252 mvdejong
Home is where the cat is.
pi_126225607
1% structurele economische groei voor de EU, 10% structurele werkeloosheid voor NL. Een fraaie voortzetting van het VVD-beleid.
Sam the American Eagle : You, sir, are a demented, sick, degenerate, barbaric, naughty freako!
Alice Cooper : Why, thank you!
Sam the American Eagle : Freakos: One. Civilization: Zero.
pi_126225760
Lekker voor de groei van Oost Europa ja :r

Gooi GVD die grenzen eens dicht :(
-XOXO-
pi_126225802
quote:
0s.gif Op woensdag 8 mei 2013 17:37 schreef datismijnmening het volgende:
Lekker voor de groei van Oost Europa ja :r

Gooi GVD die grenzen eens dicht :(
Ze gaan de grenzen ook dichtgooien, mensen zoals jij mogen niet emigreren!
  woensdag 8 mei 2013 @ 17:41:57 #10
385265 datismijnmening
Prinses in 020
pi_126225962
quote:
0s.gif Op woensdag 8 mei 2013 17:38 schreef arjan1212 het volgende:

[..]

Ze gaan de grenzen ook dichtgooien, mensen zoals jij mogen niet emigreren!
Mensen mogen best emigreren, immigreren mag ook zolang ze vermogen meebrengen :{w
In Canada, Bahama's etc. moet je minimaal een 500.000 aan eigen vermogen hebben om te immigreren
-XOXO-
pi_126225989
Behalve als je een opleiding / beroep heb dat ze nodig hebben
pi_126231978
quote:
0s.gif Op woensdag 8 mei 2013 17:15 schreef arjan1212 het volgende:
Een idee van premier Mark Rutte kan leiden tot een permanente economische groei van ruim 1 procent in de Europese Unie. Dat stelt de denktank Open Europe woensdag..

en wat is de foutmarge in hun berekening?
pi_126239980
Niet echt een nieuw idee natuurlijk om voor meer vrije handel en vrijer toegankelijke markten te pleiten, maar goed dat Rutte en Cameron het voortouw nemen en desnoods bereid zijn met een beperkt aantal landen verder te gaan.
  woensdag 8 mei 2013 @ 22:23:40 #14
39632 ikbeneenkiwi
De fruitigste
pi_126240116
Wat een baas.
[b]Op dinsdag 10 februari 2004 14:36 schreef Malawi het volgende:[/b]
Het in den oren stoppen van kiwi's is dus een probaat tijgeraanvalafweermiddel
pi_126240177
quote:
0s.gif Op woensdag 8 mei 2013 17:19 schreef Jamievs het volgende:
Ik ben benieuwd naar waar die 1% groei hem dan in zit. Of worden bijvoorbeeld ‘onze eigen’ loodgieters dan de markt uit gedrukt door de oosterburen van onze oosterburen? Of zijn het de multinationals? Of toch het MKB / kleinzakelijk?
Kijk naar de markt voor transport. Vroeger was het bijvoorbeeld verboden voor vrachtwagens uit land A om goederen tussen land B en C te vervoeren. Tegenwoordig mag dat wel en dat heeft er voor gezorgd dat transport in Europa veel goedkoper en sneller is geworden. Dat soort stijgingen van productie-effecientie zijn zeer belangrijk voor economische groei. Transport is in de basis ook gewoon een dienst, het verplaatsen van goederen van herkomst naar bestemming voegt waarde aan het product toe, maar is niet iets wat tastbaar is. Voor andere diensten kun je naar mijn mening dus soortgelijke ontwikkelingen verwachten als in de transportwereld als de markt meer open wordt.
  woensdag 8 mei 2013 @ 22:35:03 #16
312994 deelnemer
ff meedenken
pi_126240743
quote:
quote:
Jesper said...

The proposal is a so called 'supply side solution', it is a solution to a problem where the supply is too costly and therefore trade is limited.

What it is meant to do is to reduce costs. Services are very worker-intensive so to meaningfully cut costs the thing to cut is wages. In essence it is a cut wages proposal. Gustav Blix, who wrote the foreword, comes from a political party which has history of resisting improvements for workers.

Some argue that we're not facing a supply-side problem, they are arguing that we're actually facing a demand-problem. A demand problem is when not enough people earn enough money to be able to afford to buy - in short, they are unemployed or underpaid.

Applying a supply-side solution to a demand problem will not work. What it will do is in the short term it will increase corporate profits but if it is a demand side problem (and I believe it is a demand side problem) then this won't work but it'll continue until either:

1. We're back to slavery
2. We realise that cutting wages will also reduce markets and start dealing with the actual problem - the demand problem
The view from nowhere.
  woensdag 8 mei 2013 @ 22:37:35 #17
312994 deelnemer
ff meedenken
pi_126240876
quote:
0s.gif Op woensdag 8 mei 2013 20:01 schreef Mr.44 het volgende:

[..]

en wat is de foutmarge in hun berekening?
Er ligt helemaal geen echte berekening aan ten grondslag. Het is het bekende geloof dat meer marktwerking leidt tot een betere economie, als gevolg van meer concurrentie. Het houdt natuurlijk geen rekening met tal van verschillen tussen landen, waaronder de sociale zekerheid.

Een plan van de denktank Open Europe die gericht is op economische vrijhandel in Europa.

[ Bericht 7% gewijzigd door deelnemer op 08-05-2013 22:47:00 ]
The view from nowhere.
pi_126241478
quote:
0s.gif Op woensdag 8 mei 2013 22:35 schreef deelnemer het volgende:
[..]
What it is meant to do is to reduce costs. Services are very worker-intensive so to meaningfully cut costs the thing to cut is wages. In essence it is a cut wages proposal.
[..]
Dit kan zo niet gesteld worden. Met het toenemen van de productie-efficientie daalt de prijs van de dienst en dat kan voor veel extra economische activiteit zorgen. Ik haal maar weer de transportmarkt er bij, dat is namelijk een markt waar ik veel vanaf weet. Sinds de containerisatie van het goederentransport (jaren 60) en sinds de liberalisatie van transportmarkten wereldwijd (jaren 80 en 90), is de prijs van transport sterk gedaald. Vroeger zou het onmogelijk zijn geweest om vanuit Shanghai voor een paar cent een laptop naar Rotterdam te vervoeren, nu kan dat wel. Open transportmarkten en containerisatie hebben echter voor een gigantisch toename in productie-efficienctie gezorgd in de transportmarkt en dat heeft voor veel economische groei en voor veel werkgelegenheid gezorgd.
  woensdag 8 mei 2013 @ 22:50:32 #19
312994 deelnemer
ff meedenken
pi_126241662
quote:
2s.gif Op woensdag 8 mei 2013 22:47 schreef Kowloon het volgende:

[..]

Dit kan zo niet gesteld worden. Met het toenemen van de productie-efficientie daalt de prijs van de dienst en dat kan voor veel extra economische activiteit zorgen. Ik haal maar weer de transportmarkt er bij, dat is namelijk een markt waar ik veel vanaf weet. Sinds de containerisatie van het goederentransport (jaren 60) en sinds de liberalisatie van transportmarkten wereldwijd (jaren 80 en 90), is de prijs van transport sterk gedaald. Vroeger zou het onmogelijk zijn geweest om vanuit Shanghai voor een paar cent een laptop naar Rotterdam te vervoeren, nu kan dat wel. Open transportmarkten en containerisatie hebben echter voor een gigantisch toename in productie-efficienctie gezorgd in de transportmarkt en dat heeft voor veel economische groei en voor veel werkgelegenheid gezorgd.
Het vrachtwagen transport wordt nu overgenomen door goedkope Poolse chauffeurs. Ik vind het onevenwichtig zoals in de EU voor het bedrijfsleven de voorwaarden worden geregeld om overal te kunnen opereren, terwijl arbeid vaak nationaal gebonden is aan lokale voorwaarden.

[ Bericht 6% gewijzigd door deelnemer op 08-05-2013 22:56:07 ]
The view from nowhere.
  woensdag 8 mei 2013 @ 22:54:28 #20
8252 mvdejong
Home is where the cat is.
pi_126241879
quote:
0s.gif Op woensdag 8 mei 2013 22:24 schreef Kowloon het volgende:

[..]

Kijk naar de markt voor transport. Vroeger was het bijvoorbeeld verboden voor vrachtwagens uit land A om goederen tussen land B en C te vervoeren. Tegenwoordig mag dat wel en dat heeft er voor gezorgd dat transport in Europa veel goedkoper en sneller is geworden. Dat soort stijgingen van productie-effecientie zijn zeer belangrijk voor economische groei. Transport is in de basis ook gewoon een dienst, het verplaatsen van goederen van herkomst naar bestemming voegt waarde aan het product toe, maar is niet iets wat tastbaar is. Voor andere diensten kun je naar mijn mening dus soortgelijke ontwikkelingen verwachten als in de transportwereld als de markt meer open wordt.
Wat heel leuk is als de landen die aan de open markt deelnemen een min of meer gelijke economie gebben.

Maar nu nu mogen Nederlandse chauffeurs, die een huis van 2 ton moeten betalen en een euro betalen voor een brood, concurreren met chauffeurs die in huizen van een halve ton wonen en 25 cent betalen voor een brood.

En we zien datzelfde ook in de bouw gebeuren, waar hordes Oost-Europeanen hierheen komen, in busjes volgeladen met levensmiddelen zodat ze die niet tegen Nederlandse prijzen in Nederlandse winkels hoeven te kopen, en nemen in het weekeinde het minimumloon dat ze hier verdienen mee naar hun thuisland, waar het een modaal of boven-modaal inkomen is.

Voor hoe meer diensten en baantjes het geldt, hoe meer de werkgevers het leuk vinden, hoe meer de Europese economie groeit, en hoe verder de Nederlandse werkeloosheid oploopt, totdat de Nederlandse economie het niet meer kan opbrengen en wij de tientallen miljarden aan steun zouden moeten krijgen.

Alleen gaan we die niet krijgen omdat we al de desastreuze bezuinigingen achter de rug hebben waar de EU zo op geilt, en er dus geen mogelijkheden meer zijn om nogmaals te herstructureren, en we die leningen nooit zouden kunnen terugbetalen, maar elk jaar weer steun moeten gaan krijgen. Bovendien is dat geld er niet om ons te steunen, want alle (voorheen) rijke landen zitten tegen die tijd met hetzelfde probleem.
Sam the American Eagle : You, sir, are a demented, sick, degenerate, barbaric, naughty freako!
Alice Cooper : Why, thank you!
Sam the American Eagle : Freakos: One. Civilization: Zero.
pi_126241923
quote:
0s.gif Op woensdag 8 mei 2013 22:50 schreef deelnemer het volgende:
Het vrachtwagen transport wordt nu overgenomen door goedkope Poolse chauffeurs.
quote:
1s.gif Op woensdag 8 mei 2013 22:54 schreef mvdejong het volgende:
Wat heel leuk is als de landen die aan de open markt deelnemen een min of meer gelijke economie gebben.

Maar nu nu mogen Nederlandse chauffeurs, die een huis van 2 ton moeten betalen en een euro betalen voor een brood, concurreren met chauffeurs die in huizen van een halve ton wonen en 25 cent betalen voor een brood.
Jullie missen het punt. De economische winst zit hem echt niet in die paar Euro per uur dat een Poolse chauffeur goedkoper is dan een Nederlandse chauffeur. De winst van een meer open markt zit hem in de toename van de productie-efficiency vanwege schaalvoordelen, netwerkvoordelen (in het transport heel erg belangrijk) en scopevoordelen, niet in de vrij marginale bezuiniging die gerealiseerd kan worden op de loonkosten door een Pool achter het stuur te zetten. De toename van de productie-efficiency zit hem in de beter vulling van de vrachtwagen, niet in uit welk land de chauffeur komt.
  woensdag 8 mei 2013 @ 22:57:34 #22
342946 TweeGrolsch
Geen 18 ? Geen druppel!
pi_126242046
Mark _O_
  woensdag 8 mei 2013 @ 22:58:15 #23
312994 deelnemer
ff meedenken
pi_126242093
quote:
0s.gif Op woensdag 8 mei 2013 22:55 schreef Kowloon het volgende:

[..]

Je mist het punt. De winst zit hem echt niet in die paar Euro per uur dat een Poolse chauffeur goedkoper is dan een Nederlandse chauffeur. De winst van een meer open markt zit hem in de toename van de productie-efficiency vanwege schaalvoordelen, netwerkvoordelen (in het transport heel erg belangrijk) en scopevoordelen, niet in de vrij marginale bezuiniging die gerealiseerd kan worden op de loonkosten door een Pool achter het stuur te zetten.
Ik vind het onevenwichtig zoals in de EU voor het bedrijfsleven de voorwaarden worden geregeld om overal te kunnen opereren, terwijl arbeid vaak nationaal gebonden is aan lokale voorwaarden.
The view from nowhere.
  woensdag 8 mei 2013 @ 23:00:45 #24
8252 mvdejong
Home is where the cat is.
pi_126242234
quote:
0s.gif Op woensdag 8 mei 2013 22:55 schreef Kowloon het volgende:

[..]

Je mist het punt. De winst zit hem echt niet in die paar Euro per uur dat een Poolse chauffeur goedkoper is dan een Nederlandse chauffeur. De winst van een meer open markt zit hem in de toename van de productie-efficiency vanwege schaalvoordelen, netwerkvoordelen (in het transport heel erg belangrijk) en scopevoordelen, niet in de vrij marginale bezuiniging die gerealiseerd kan worden op de loonkosten door een Pool achter het stuur te zetten.
Dat is natuurlijk heerlijk voor de werkgever, die wel degelijk de winst ziet van de goedkopere chauffeurs, en Rutte krijgt vast weer een extra commissariaatje hij een overkoepelende transport-organisatie, maar de Nederlandse chauffeurs staan er wel door op straat. En nu wil Rutte dus zoveel mogelijk andere Nederlanders ook werkeloos maken.

De toenemende werkeloosheid door de zo opgehemelde arbeids-migratie is gewoon onvermijdelijk omdat wat hij ons het minimum-loon is, voor een Pool het viervoudige van hun nationale minimum-loon is.

Door de diensten zo makkelijk ook Europees uit te wisseken hebben onze dienstverleners straks de keuze uit het ontslaan van alle Nederlandse werknemers (heel toevallig is een zo soepel mogelijk ontslagrecht een belangrijk doel van dit kabinet), en ze vervangen door Oost-Europeanen, of weg-geconcurreerd te worden door de bedrijven die dat wel doen.

[ Bericht 19% gewijzigd door mvdejong op 08-05-2013 23:09:39 ]
Sam the American Eagle : You, sir, are a demented, sick, degenerate, barbaric, naughty freako!
Alice Cooper : Why, thank you!
Sam the American Eagle : Freakos: One. Civilization: Zero.
pi_126242345
quote:
1s.gif Op woensdag 8 mei 2013 23:00 schreef mvdejong het volgende:
Dat is natuurlijk heerlijk voor de werkgever, die we o degelijk de winst ziet van de goedkopere chauffeurs [..]
Als er iets geen fijne job is, is het wel het zijn van werkgever in de transportwereld.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')