abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 7 mei 2013 @ 08:00:19 #1
187069 slacker_nl
Sicko pur sang
pi_126160837

Dit topic is voor alle hardlopers, van beginners tot gevorderden. Het maakt niet uit of je nou met Evy loopt, je eigen schema volgt of C25K: Iedereen is hier welkom! Je kan in dit topic praten over hoe het gaat, welke kleding je wil dragen, hoe zwaar/makkelijk het allemaal gaat..Je kan het zo gek niet verzinnen. Stel ook gerust vragen, we zijn hier om elkaar te helpen :).
----------------------------------------------------------------------------------------------------------
Er zijn 2 hardlooptopics gaande:
[LIF] Topicreeks: Hardlopen voor beginners (heet inmiddels Hardlopen) :
Alles over hardlopen! Kleding, schema's, lappenmandopvang, motivatie, wedstrijdjes..you name it!
[SPT] Topicreeks: Centraal topic voor amateurhardlopers :
Dit topic is voor de hardlopers die geen beginners meer zijn, al aardig wat wedstrijden lopen, flink op de tijden letten maar toch nog amateurs zijn.

Kijk en post gezellig mee in het topic wat voor jou van toepassing is :)
----------------------------------------------------------------------------------------------------------
*O* Tevens zijn we een Fok! Endomondo team begonnen! Dus gebruik je Endomondo om je voortgang bij te houden? Meld je dan aan bij het Fok! Endomondo team en laat zien dat Fok!kers ook buiten komen *O* Stuur even een PM/DM naar GotC als je je hebt aangemeld :)

SPOILER: Schema's
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER: Diverse links
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER: Apps voor op telefoons
SPOILER: Wie loopt er waar en wanneer?
SPOILER: 2013 Challenge
SPOILER: Verlopen Challenges
SPOILER: Formule voor het berekenen van je maximale hartslag
SPOILER: Ten commandments for the runner
Voor onze core-stabiliteit doen we de mei-planking-challenge. Doe je mee?
SPOILER
Facebook groep

[ Bericht 0% gewijzigd door slacker_nl op 07-05-2013 09:48:34 ]
In theory there is no difference between theory and practice. In practice there is.
pi_126160869
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 mei 2013 07:50 schreef Brighteyes het volgende:
Je kan toch wel sneller worden op de 5 als je aan het eind een paar keer je tempo voor kort even op voert? Of is dat alleen om je conditie beter te maken?
Het kan heus geen kwaad, maar voor beginners is het gewoon 90% een kwestie van kilometers maken.
  dinsdag 7 mei 2013 @ 08:04:58 #3
85643 GotC
Guard of the Citadel
pi_126160881
En interval, als je de afstand al in de benen hebt.
pi_126160886
quote:
0s.gif Op maandag 6 mei 2013 22:00 schreef Miezziej het volgende:
Ik heb trouwens goed nieuws, waarschijnlijk. Een administratief baantje bij het kantoor waar ik stage ga lopen. Dus wat extra centjes, dus ik ga denk ik door sparen voor de garmin 610 ipv 410! :D
Ben wel nerveus, nog nooit echt op kantoor gewerkt haha (alleen meewerkstage)
Gefeliciteerd! *O*

Kan Endomondo eigenlijk op de achtergrond 'draaien'? Dus aanzetten, en dan naar muziek afspelen. Op mijn telefoon gaat het namelijk niet goed, of ik doe iets fout.... :?
pi_126160896
Ik moet dit linkje even delen want ik zat :o toen ik het vannacht las: http://www.badassoftheweek.com/young.html

Over Cliff Young die op 61-jarige leeftijd de 875 km lange Westfield Run wint. Stukje tekst van die website:

The pack traveled dozens of miles in the first day alone, pounding their pavement with the ergonomic soles of their cross-trainers while this old geezer shuffled along like a dumbass in his Wellington gumboots, his pace nowhere near that of the elite ultramarathoners who by this point were tens of miles down the road away from him.

Then night came. Exhausted from 17 hours of pushing their bodies to the limit, the racers all made camp by the side of the road and went to sleep.

All of them, that is, except Cliff Young.

You see, it turned out that when Cliff Young said he chased sheeps around his farm for three days, he meant he'd single-handedly manually herded a flock of frightened ruminants across 2,000 acres of farmland for three days straight without stopping or sleeping.

_O_
"Dear life, When I said "can my day get any worse?" it was a rhetorical question, not a challenge."
pi_126160918
Je krijgt er vanzelf wel snelheid bij met rustige loopjes, maar om het goed te trainen zou ik intervaltraining gaan doen. Daarmee train je gericht je tempohardheid. Dan kan je bijvoorbeeld 12x200 meter (of 45 seconden?) lopen op een tempo wat je net lekker vol kan houden, net geen sprint. En dan 200 meter rustig dribbelen. Gewoon om echt de snelheid erin te krijgen.
pi_126160947
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 mei 2013 07:50 schreef Brighteyes het volgende:

Ik zit de klok echt vooruit te kijken tot het 12 uur is en ik idd lekker even een 5-je kan gaan pakken. :D Wie had dat nou ooit gedacht. :o Ik heb er echt zin in, lekker mijn eigen muziek aan en even een half uurtje het bos rond. O+

Ja dat he _O_ Wie had dat gedacht, leuk om 5 km te hollen! :D
Ik ben de Schim. Door de angstige stad ren ik. Door het eeuwige lijden vlucht ik weg.
  dinsdag 7 mei 2013 @ 08:12:22 #8
198417 Lastpost
Rotterdammert!
pi_126160957
quote:
14s.gif Op dinsdag 7 mei 2013 06:44 schreef De_kluizenaar het volgende:

[..]

Ik hoor jou dus eigenlijk ook zeggen dat wanneer je vaker de 5km (en iets meer) loopt, je vanzelf sneller wordt omdat je lichaam er aan went.
Goed vooruitzicht, goed bezig zijn! :)
Ik denk dat je het zo wel kunt stellen ja. Conditioneel kan ik steeds meer aan en loop ik met de week steeds makkelijker en zodoende heb ik minder moeite om het tempo hoger te leggen, te versnellen of langer te lopen.

Denk wel dat het belangrijk is om verschillende afstanden, tempo's en variatie in de loopjes te houden, interval erin af en toe en ga zo maar door. :)
pi_126160963
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 mei 2013 08:07 schreef Isabeau het volgende:
Ik moet dit linkje even delen want ik zat :o toen ik het vannacht las: http://www.badassoftheweek.com/young.html

Over Cliff Young die op 61-jarige leeftijd de 875 km lange Westfield Run wint. Stukje tekst van die website:

The pack traveled dozens of miles in the first day alone, pounding their pavement with the ergonomic soles of their cross-trainers while this old geezer shuffled along like a dumbass in his Wellington gumboots, his pace nowhere near that of the elite ultramarathoners who by this point were tens of miles down the road away from him.

Then night came. Exhausted from 17 hours of pushing their bodies to the limit, the racers all made camp by the side of the road and went to sleep.

All of them, that is, except Cliff Young.

You see, it turned out that when Cliff Young said he chased sheeps around his farm for three days, he meant he'd single-handedly manually herded a flock of frightened ruminants across 2,000 acres of farmland for three days straight without stopping or sleeping.

_O_
Whehe, moet je je voorstellen dat je er jaren voor getraind hebt.. en dat je dan wordt ingehaald door een oude knar.
Ik ben de Schim. Door de angstige stad ren ik. Door het eeuwige lijden vlucht ik weg.
pi_126160993
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 mei 2013 08:09 schreef Jero_nimo het volgende:
Je krijgt er vanzelf wel snelheid bij met rustige loopjes, maar om het goed te trainen zou ik intervaltraining gaan doen. Daarmee train je gericht je tempohardheid. Dan kan je bijvoorbeeld 12x200 meter (of 45 seconden?) lopen op een tempo wat je net lekker vol kan houden, net geen sprint. En dan 200 meter rustig dribbelen. Gewoon om echt de snelheid erin te krijgen.
Ik heb eigenlijk best wel zin om eens per week te gaan intervallen. Maar dat moet ik nu gewoon nog niet doen. Eerst maar eens lekker kilometers maken met m'n schema nu en dan over een week of 6-8 - dan loopt m'n schema af - kijken waar ik m'n volgende schema op ga richten.

Meest logische zou naar mijn mening zijn nu kilometers maken, zodat ik over 8 weken 21km aan één stuk kan lopen (doel van m'n schema nu). Daarna met een schema naar een mooie tijd op de 10km (dus 1x per week intervallen en een LDL in het weekend).
En dan begin volgend jaar (als ik terugkom van afstuderen) een 12 weken schema voor de HM :)

Ik hou van lange termijn doelen! :P
  dinsdag 7 mei 2013 @ 08:19:03 #11
373998 LadyOracle
Protagonist
pi_126161045
Op Wellington boots. :-D
“I planned my death carefully, unlike my life, which meandered along from one thing to another, despite my feeble attempts to control it.”
― Margaret Atwood, Lady Oracle
pi_126161109
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 mei 2013 08:05 schreef Muis84 het volgende:

[..]

Gefeliciteerd! *O*

Kan Endomondo eigenlijk op de achtergrond 'draaien'? Dus aanzetten, en dan naar muziek afspelen. Op mijn telefoon gaat het namelijk niet goed, of ik doe iets fout.... :?
Dank je :)

Bij mij kan dat wel, ik open endomondo en dan klik ik in endomondo op het muzieknootje rechtsboven, en dan ga ik weer terug naar endomondo :P
  dinsdag 7 mei 2013 @ 08:26:57 #13
198417 Lastpost
Rotterdammert!
pi_126161170
quote:
1s.gif Op dinsdag 7 mei 2013 08:15 schreef Levitas het volgende:

[..]

Ik heb eigenlijk best wel zin om eens per week te gaan intervallen. Maar dat moet ik nu gewoon nog niet doen. Eerst maar eens lekker kilometers maken met m'n schema nu en dan over een week of 6-8 - dan loopt m'n schema af - kijken waar ik m'n volgende schema op ga richten.
Lijkt me geen slecht plan, eerst maar zorgen voor een goed uithoudingsvermogen en makkelijk je loopjes volbrengen en dan eens kijken naar de interval-loopjes.
Ben daar naar overgestapt op het moment dat ik met gemak meerdere keren in de week m'n 5km loop deed zonder probleem of pijntjes achteraf. Maar ik vind m'n standaard loopjes voorlopig ook nog belangrijker, lekker kilometers maken. ^O^

Ik doe m'n interval-trainingen trouwens op de atletiekbaan hier 'om de hoek', ideale ondergrond. :P
pi_126161181
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 mei 2013 08:05 schreef Muis84 het volgende:

[..]

Gefeliciteerd! *O*

Zou wel moeten kunnen, mits je telefoon multi-tasking ondersteunt hé. Hoewel alle smartphones van tegenwoordig dat wel kunnen, verwacht ik niet dat dat het probleem is. Maar toch deze optie uitsluiten.

Misschien moet je Endomondo (weer) openen nadat je muziek hebt aangezet en dan open laten staan. Dan zou het sowieso moeten werken..
  dinsdag 7 mei 2013 @ 08:28:30 #15
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_126161204
Idd eerst muziek aan en dan endomondo aan. :Y
  dinsdag 7 mei 2013 @ 08:32:43 #16
85643 GotC
Guard of the Citadel
pi_126161265
Ik vind schema's zonder interval erin maar raar :)
pi_126161277
Bedankt! Stomme vraag wel, snap ik nu. |:(
  dinsdag 7 mei 2013 @ 08:34:03 #18
89879 YUR
E stands for Excellent
pi_126161285
quote:
5s.gif Op maandag 6 mei 2013 22:49 schreef Swetsenegger het volgende:

[..]

Gewoon een tikkie overbelasting?
Daar lijkt het inderdaad wel op. Da's op zich niet zo gek :)
F means you're fucked
  dinsdag 7 mei 2013 @ 08:34:43 #19
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_126161293
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 mei 2013 08:32 schreef GotC het volgende:
Ik vind schema's zonder interval erin maar raar :)
Hoe bedoel je dat? Even als voorbeeldje, in Renate's 10k schema zit een les van 15x 1 minuut met 1 minuut wandelpauze ertussen, is dat wat jij interval noemt?
pi_126161359
S...p...i....e.....r.....p...i....j.....n..
Ja doei.
  dinsdag 7 mei 2013 @ 08:39:10 #21
85643 GotC
Guard of the Citadel
pi_126161368
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 mei 2013 08:34 schreef Brighteyes het volgende:

[..]

Hoe bedoel je dat? Even als voorbeeldje, in Renate's 10k schema zit een les van 15x 1 minuut met 1 minuut wandelpauze ertussen, is dat wat jij interval noemt?
Dat is al interval ja :) Intervaltraining wil zo veel zeggen als dat je niet de hele tijd met een regelmatig tempo loopt maar dit laat variëren. Voor beginners kan dit met wandelen tussendoor, als je wat verder bent in je schema zal je zien dat je ook gaat dribbelen tussendoor ipv wandelen :)
pi_126161442
Ik barst ook van de spierpijn!!! Vannacht was het druk, veel trappen lopen en dat voelde ik wel. Eigenlijk heb ik nooit echt spierpijn gehad, wel andere pijntjes. Mijn loopje van gisteren was wel veel omhoog, ook wel weer omlaag, maar de weg richting het strand is best stijl.

Nou ja rustdag, morgen gaan we weer voor de 5, en dan pak ik de weg die wat minder heuvels heeft:-)
This whole world is wild at heart and weird on top
  dinsdag 7 mei 2013 @ 08:43:54 #23
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_126161451
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 mei 2013 08:39 schreef GotC het volgende:

[..]

Dat is al interval ja :) Intervaltraining wil zo veel zeggen als dat je niet de hele tijd met een regelmatig tempo loopt maar dit laat variëren. Voor beginners kan dit met wandelen tussendoor, als je wat verder bent in je schema zal je zien dat je ook gaat dribbelen tussendoor ipv wandelen :)
Ja, ze heeft idd ok stukken met tempo wisselingen. Ik merk alleen aan mezelf dat ik het lastig vind om langzaam te lopen en dat ik daardoor (nog) niet echt ruimte over heb om te versnellen naar 'wedstrijdtempo'.
  dinsdag 7 mei 2013 @ 08:55:37 #24
85643 GotC
Guard of the Citadel
pi_126161672
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 mei 2013 08:43 schreef Brighteyes het volgende:

[..]

Ja, ze heeft idd ok stukken met tempo wisselingen. Ik merk alleen aan mezelf dat ik het lastig vind om langzaam te lopen en dat ik daardoor (nog) niet echt ruimte over heb om te versnellen naar 'wedstrijdtempo'.
Dat hoor je met enige regelmaat hier, dat langzaam lopen lastig is. Om dat alleen te doen, als je de tempoverschillen (waar Renate zo veel mee doet) niet kan inschatten, is ook lastig. Je moet eigenlijk tussendoor overdreven langzaam lopen, dat je bijna denkt dat je voor gek loopt.
  dinsdag 7 mei 2013 @ 08:59:44 #25
67064 Quoi
Mama said be cool
pi_126161742
Mogge c_/
Eerst kilometers in de benen en dan pas intervaltraining... :{
Ik herinner me mijn 5km waar ik op bleef hangen. Ik liep dan 3x pw een 5k en ik kreeg finishtijden die maar hetzelfde bleven. Enige manier waarop ik sneller ben geworden en verder ben gaan lopen is door variatie in mijn trainingen.

Heb vanmorgen zelf maar ff tape eraf geragt: viel mee!

MoBlo: dat is dan van het wandelen, niet? :o
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')