In ieder geval al bedankt voor de reacties, uiteindelijk als ik zo alles even op een rijtje zet, dan heeft het geen nut heeft om een pomp met veel te grote overcapaciteit te kopen, omdat als ik probeer meer water door een pijp te stuwen, ik meer drukverlies/weerstand krijg... en de pomp er harder voor moet werken om het water er door te krijgen, wat op meer weerstand neerkomt.
Als een pomp op 4 bar werkt en ik probeer er dus 5 m3 door te persen, heb ik een verlies wat hierboven beschreven stond van 1,6 bar, dan hou ik van die 4 bar dus nog maar 2,4 over wat in principe nog te doen is om de tuin mee te besproeien.
Als ik het zo bekijk dan gaat er niet echt meer door de pijp om het een beetje fatsoenlijk te houden dan 5 a 7 m3, om nog een beetje druk over te houden als ik met 4 bar zou werken.
Dus ik denk dat een pomp van maximaal 8 a 9m3 voldoende zou zijn, klopt dat? zijn jullie het daarmee eens? om het zo maar te vragen.
Ik kom in Roemenie bij deze pomp uit
http://www.calor.ro/pompe(...)p-5v-plus-p-5v-120-4Op de pagina staat ook een grafiek van die pomp, en die geeft in de optimale omstandigheden, 8,4 m3, maar hoe hoger de stijghoogte hoe minder natuurlijk, nu kwam ik uit op globaal 5 meter head, dus zou die bijna optimaal werken, maar er komen zeker nog een paar bochten bij, waarschijnlijk komen er nog wat bochten bij als ik hem aansluit, en dan nog de sproeier zoals eerder al werd genoemd, dus stijgt de weerstand al weer omhoog en komen we misschien wel op 20 uit en houden we bij deze pomp nog maar 110 liter over wat dan 6,6 m3 is.
Dit is een verticale pomp, maar ze hebben ze ook horizontaal, dat moet zover ik weet niet heel veel uitmaken, alleen dat de aansluitingen kleiner zijn op een horizontale pomp, dan heb je een 1" aansluiting op de uitgang, en dan is een hele kleine maat als je een 1 1/2" moet vullen lijkt me.
Als je het excel file zo hebt is het misschien wel mooi om in te zien, ik stuur je wel een pm met mijn mail adres.
Ik hoor nog wel, al met al weer een hele lap tekst, maar ik hoop dat ik het ondertussen begin te snappen, in ieder geval al heel hartelijk bedankt voor alle hulp.
Groet,