abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_126160572
Goedendag,

Ik heb thuis een grote tuin, en een nieuw stuk bevind zich hier 140 meter vandaan, nu heb ik vorig jaar een nieuwe dikke grote waterleiding de grond in gedaan de binnendiameter is 36mm maar nu wil ik er een nieuwe waterpomp kopen die aan het einde van de 140 meter nog steeds rond de 2,5 a 3 bar geeft.

Ik zat te denken aan een centrifugaal pomp, deze kunnen in principe ook druk geven, maar wat voor pomp kan ik nemen ik wil gewoon veel water hebben achter niet dat er aan het einde een klein straaltje overblijft...

Ik heb gekeken bij verschillende Italiaanse pomp bedrijven daar heb ik goede ervaringen mee, ik weet niet of ik hier namen mag noemen, maar het begint met een p en eindigt op een o.

Hoe is dit te berekenen? wat voor pomp kan ik hiervoor gebruiken? wat kan die waterleiding maximaal aan, hoeveel m3? om daar me waterpomp ook op te kopen, want aan heel veel overcapaciteit hebben we niet veel.

Ik hoop dat jullie mij hiermee kunnen helpen.

Groet,

Domien
  dinsdag 7 mei 2013 @ 07:43:12 #2
14320 TR08
Verschijnt direct onder je ...
pi_126160718
Je moet de pomp samen kiezen met je slang diameter en de gewenste capaciteit. Met een hele hele dikke slang kun je in principe zonder pomp.

Je buis diameter heb je. De vraag is nu: Hoeveel druk heb je aan de inlaat van je pijp (alleen persdruk pomp of daarbij ook nog een bar of wat aanvoerdruk van je thuis waterleiding?) en hoeveel water moet erdoor?

Wat voor leiding materiaal heb je trouwens gebruikt en hoeveel bochten? Wat voor bochten? Knietjes of mooie grote radius?
Welk hoogte verschil zit er tussen in- en uitlaat van de buis?

[ Bericht 11% gewijzigd door TR08 op 07-05-2013 08:04:09 ]
pi_126160919
Ik heb op dit moment een hydrofoor maar die begint dood te gaan, hij heeft een keer onder water gestaan, daar kunnen ze over het algemeen niet tegen, vandaar ook dat er een nieuwe pomp komt, maar vorig jaar heb ik een nieuwe slang gelegt in mijn tuin, en daarvoor wil ik een nieuwe pomp.

Ik heb water van het leidingnet hier, maar dat wil ik niet gebruiken voor de beregening dus uiteindelijk heb ik alleen persdruk van de nieuwe pomp, water aanvoer heb ik genoeg heb twee waterputten namelijk en die zijn rond de 4 meter diep, we zitten hier heel hoog met het water niveau.

Ik weet niet hoeveel water er door kan, is daar een maximum voor? uiteindelijk wil ik gewoon na die 140 meter een grote tuinslang kunnen gebruiken, maar ik kan nergens iets vinden hoe dat te berekenen, of uiteindelijk wat voor pomp ik daarvoor kan gebruiken, hoeveel m3 kan er door, wat voor pomp heb ik daarvoor nodig welke capaciteit moet die geven?

Verder heb ik 40mm polyethyleen slang gebruikt maar de binnenmaat is 36mm, er zit 1 haakse bocht in het systeem, dit kon niet anders, misschien dat ik dit nog kan veranderen, dat moet ik even bekijken.

Ik hoor wel,

Alvast bedankt.
pi_126160945
Je bedoelt inlaat vanaf diepte put tot de maximale hoogte waar het water er uitstroomt? dat is maximaal 5 meter.
  dinsdag 7 mei 2013 @ 08:25:48 #5
14320 TR08
pi_126161148
Als je een waterput hebt: Neem het hoogte verschil tussen de waterspiegel in de put (diepst redelijkerwijs te verwachten punt, dus zeg 1.5m onder het maaiveld? Ik ken jouw put niet). Uitlaat van de slang is zeg 1.5m boven het maaiveld dus 3m opvoerhoogte tussen in- en uitlaat + de drukval van de slang die berekend moet worden.

Voor de capaciteit: Vul een keer een emmer met een tuinslang bij je thuis en neem de tijd op. Als je dat vlot genoeg vindt weet je de capaciteit. Op de meeste emmers staat wel een schaalverdeling in liters aan de binnenkant.

Binnen dia 36mm met 1 bocht is prima. Het gaat erom dat je weet waar je mee moet rekenen voor de drukval.
pi_126169023
Ik maak wel een schatting maar dat wordt donderdag denk ik. Let er vooral op dat je een niet te grote onderdruk creëert bij de inlaat.
pi_126169199
En een cetr pomp is niet zelfaanzuigend dus ik vraag me af hoe je water uit een pit wil zuigen. Of vul je dat stukje leiding via het net
pi_126170550
Gewoon een dikke Dab eraan hangen en die halen bij een landbouwmechanisatie bedrijf. Daar kennen ze ook precies de capaciteiten.
pi_126173660
Heb even wat dingen bekeken, op dit moment heb ik hier in de tuin een tuinslang die op een 32mm polyethyleen slang is gemonteerd de tuinslang is een maat 3/4 van gardena, die geeft zonder spuitkop berekend, 3m3 per uur, met spuitkop en straal is dat nog maar ongeveer 1,7m3 dit is te weinig voor achter daar wil ik een veel meer hebben en dat moet mogelijk zijn omdat de aanvoer slang ook dikker is dat is een slang van 40 buitendiameter.

Ik heb hier een calculator, http://www.lenntech.nl/calculators/drukval-leiding.htm en daar berekende ik met 3m3 en 140 meter lengte en een slang van 32, dat ik aan het eind een drukval heb van 0.71 bar klopt dit? dus als ik voor aan de pomp 3 bar heb, dan heb ik achter nog maar 2.29 bar over?

Dit even ter indicatie, misschien dat jullie het beter kunnen berekenen, maar de vraag is nu nog hoe groot moet de waterpomp zijn zodat ik genoeg water achter heb.
De berekening die ik deed met de emmer werkte via de waterpomp die ik nu heb.

De centrifugaal pomp kan ik vullen met leidingwater van de gemeente.

Ik denk dat als ik een pomp van 7m3 a 9m3 heb dat het genoeg moet zijn om die leiding te vullen en veel water achter te geven, en druk genoeg moet hebben of zie ik dat verkeerd, met de waterleiding die ik getest had die van 32mm kwam ik op 3m3 dus een grote leiding moet makkelijk 7m3 aan kunnen denk ik.

Ik hoor nog wel, alvast bedankt voor de hulp.

Groetjes
  dinsdag 7 mei 2013 @ 16:11:07 #10
205222 betyar
Egyedül vagyunk
pi_126176052
Leuke Nickname ^O^
pi_126176170
Dat komt omdat ik in Roemenie woon, en hier in een Hongaars sprekend gebied woon, dus vandaar, maar zie dat je bijna dezelfde hebt, jij hebt hem helemaal goed gespeld! en een Homgaars onderschrift onder je nickname.
  dinsdag 7 mei 2013 @ 16:17:54 #12
14320 TR08
pi_126176333
Wat betekent de nickname als ik vragen mag?
  dinsdag 7 mei 2013 @ 16:22:29 #13
205222 betyar
Egyedül vagyunk
pi_126176549
quote:
99s.gif Op dinsdag 7 mei 2013 16:17 schreef TR08 het volgende:
Wat betekent de nickname als ik vragen mag?
Landloper, schurk, (struik)rover................
  dinsdag 7 mei 2013 @ 16:23:31 #14
14320 TR08
pi_126176605
Had ook wel bij mij gepast als ik deze user mag geloven :D
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 mei 2013 16:18 schreef DUTCHKO het volgende:

[..]

Discussieren?Een onbeschofte bek opzetten bedoel je zeker.
Maar dat verschil zie jij dus niet.
Als er eentje succes nodig heeft ben jij het wel, snotneus!
  dinsdag 7 mei 2013 @ 16:23:55 #15
205222 betyar
Egyedül vagyunk
pi_126176621
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 mei 2013 16:13 schreef betjar het volgende:
Dat komt omdat ik in Roemenie woon, en hier in een Hongaars sprekend gebied woon, dus vandaar, maar zie dat je bijna dezelfde hebt, jij hebt hem helemaal goed gespeld! en een Homgaars onderschrift onder je nickname.
Het onderschrift heeft betrekking op het gebied waar jij woont.
  dinsdag 7 mei 2013 @ 16:31:16 #16
205222 betyar
Egyedül vagyunk
pi_126176973
Ooh nee, het is naar aanleiding van de opstand in '56.
  dinsdag 7 mei 2013 @ 16:52:53 #17
14320 TR08
pi_126177966
Hoeveel m3 per uur wil je nu hebben: 7?
En hoeveel bar aan het eind van je leiding: 4?
Je komt dan op een pomp met een aansluitwaarde van circa 1.5-2kW.
pi_126178689
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 mei 2013 15:14 schreef betjar het volgende:

Ik heb hier een calculator, http://www.lenntech.nl/calculators/drukval-leiding.htm en daar berekende ik met 3m3 en 140 meter lengte en een slang van 32, dat ik aan het eind een drukval heb van 0.71 bar klopt dit? dus als ik voor aan de pomp 3 bar heb, dan heb ik achter nog maar 2.29 bar over?

Klinkt niet onsoortig; ik zal het moregn op 't werk narekenen we hebben daar special software voor.
Nog bochten of splitsingen? Of alleen een redelijk rechte leiding?
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_126189082
Het maakt mij niet uit hoeveel die pomp geeft zolang ik maar genoeg water over houd aan het eind van het systeem... mijn gedachten waren toen ik dat schreef 7 a 9 m3 omdat de pomp nu 3m3 levert maar met een dikkere slang moet er veel meer mogelijk zijn vandaar dat ik dacht aan 7 a 9 m3, maar misschien bekijk ik het verkeerd.

Want misschien is de uitgang van de pomp ook nog wel belangrijk hoe groot die is, de meeste pompen die rond de 10m3 zitten hebben een uitgang van 1 1/4 dus voor een polyethyleen slang van 32mm en ik heb veertig, dus moet kijken naar een pomp met een 1 1/2 aansluiting op de uitvoer inlaat is soms dan 2 duims.
Maar de pompen die een 1 1/2 duims aansluiting hebben, die geven meestal rond de 25m3...

Mijn leiding is over het algemeen helemaal recht met een bocht van 90 graden, maar misschien met het aansluiten dat er nog twee bij komen.

Fijne avond nog.
pi_126189426
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 mei 2013 21:04 schreef betjar het volgende:
mijn gedachten waren toen ik dat schreef 7 a 9 m3 omdat de pomp nu 3m3 levert maar met een dikkere slang moet er veel meer mogelijk zijn vandaar dat ik dacht aan 7 a 9 m3, maar misschien bekijk ik het verkeerd.

Dat bekijk je i.d.d. verkeerd. Normaal wordt een systeem ontworpen op debiet en opvoerhoogte. Voor dat laatste is de Q (debiet) - h (opvoerhoogte) curve van de pomp noodzakelijk. Aan de hand van je ontwerp (incl. het aantal bochten), kan je dan uitrekenen wat de debiet zal zijn.

Omgekeerd kan ook: systeem ontwerpen incl. gewenste debiet en dan opgeven welke pomp dar bij moet.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
  dinsdag 7 mei 2013 @ 21:28:29 #21
14320 TR08
pi_126190559
Bij jouw leiding van 140m is de leiding waarschijnlijk de grootst weerstand. De slang ligt er al dus het moet dan de omgekeerde manier worden:

Gegeven is de slang, de sproeier en de hoeveelheid water die je wilt. De vraag is welke pomp daarbij past.

Jij zult waarschijnlijk tegen de 40-50m opvoerhoogte max willen en een motorvermogen van circa 1.5-2kW.
pi_126190942
inderdaad ga voor een pedrollo pomp,
de beste beregeningsinstallaties worden daarmee gevoed
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan
pi_126191026
DAB
pi_126209219
Bedankt voor de antwoorden we worden steeds wijzer hiermee, alleen is de vraag nu nog welk pomp kan ik gebruiken welk debiet.
Maar kwam net dit tegen op internet, http://www.jains.com/Desi(...)m%20poly%20pipes.htm

Hieruit kan ik natuurlijk ook mooie schatting maken dat als ik een hoogte verschil heb van drie meter en een drukval van 1.74 wat ik even uitrekende met deze calculator: http://be.fl.kaeser.com/O(...)ure_drop/default.asp

Dan heb ik een stijghoogte van 4.74 laten we zeggen 5 als het geen 6 a 7 is met wat bochten, dan kom ik uit bij een pomp die rond de 100 liter per minuut moet geven, ik ben uit gegaan van 4 bar in die calculator.
maar als ik een pomp van 150 liter per minuut heb dan kom ik al een heel eind denk ik, ik zit hopelijk nu in de goede richting, ik hoor wel.

Nu heb ik een pedrollo pomp en heb daar goede ervaringen mee, moet even rondkijken wat ze nu kosten en waar ze nu hier te krijgen zijn, en anders wordt het ook een italiaanse maar dan van een ander merk.

Groet,
  woensdag 8 mei 2013 @ 12:35:06 #25
14320 TR08
pi_126212779
Kun jij pompcurves lezen?
Dan moet je die bij je favo fabrikant even opvragen voor 6 m3/h (=100 liter/minuut) en de gewenste persdruk.

Ik moet wel zeggen dat ik de persdruk die jij denkt te hebben voor 140m pijp en dit debiet wat aan de lage kant vind. Zoals ik eerder schreef schat ik eerder dat je 4-5 bar op maakt met die lange slang dus ~ 50m opvoerhoogte en niet ~5.
pi_126219142
Hier ligt een dab pomp van 1 hp en 1130 watt en als er 80 meter 1 inch slang aanzit spuit ik nog een volwassen vent van zijn brommertje. Lijkt me dat dat ook zo een beetje is wat jij zoekt.

Het is meer de diameter van de slangen die de capaciteit bepaalt, ik denk dat als je veel hoger gaat zitten je echt teveel druk gaat opbouwen. Pompcurves zeggen in de praktijk niet zoveel dat verschilt echt van merk tot merk en bv ouderdom.
pi_126225276
Ik heb op 't werk een aantal pomp- en drukvalberekeningsprogramma er op los gelaten.

Ruwweg komt 't er op neer: bij 3 m³ heb je een drukval van 0,52 bar over 140 meter.Bij 5 m³ : 1,6 bar verleis.

Het vreemde is, dat een ruime bocht, amper drukverlies geeft, orde 10 mbar bij een kromtestraal van 20 cm.

Indien je wilt, kan ik alles per excelfile mailen.
  woensdag 8 mei 2013 @ 19:26:51 #28
14320 TR08
pi_126230049
Ruime bochten geven altijd weinig drukverlies ;)

Het gaat om de verhouding tussen R/D (radius/slangdiameter). Hoe flauwer de bocht, hoe meer het verlies in de buurt komt van een recht stuk leiding met dezelfde lengte als de bocht.

TS moet er nog wel even rekening mee houden dat de pomp ook het hoogteverschil tussen waterspiegel in de put en uitlaat slang moet compenseren. Daarbij is er nog het drukverlies over zijn sproeier.

Hier een grafiekje:

10, 20, ..., 180 geeft de graden van de bocht aan.
0.5,0.6,...,10 geeft de R/D verhouding aan
Kb is de verlies coefficient van de bocht, dus drukverlies gedeeld door dynamische druk in de pijp.
pi_126231354
In ieder geval al bedankt voor de reacties, uiteindelijk als ik zo alles even op een rijtje zet, dan heeft het geen nut heeft om een pomp met veel te grote overcapaciteit te kopen, omdat als ik probeer meer water door een pijp te stuwen, ik meer drukverlies/weerstand krijg... en de pomp er harder voor moet werken om het water er door te krijgen, wat op meer weerstand neerkomt.
Als een pomp op 4 bar werkt en ik probeer er dus 5 m3 door te persen, heb ik een verlies wat hierboven beschreven stond van 1,6 bar, dan hou ik van die 4 bar dus nog maar 2,4 over wat in principe nog te doen is om de tuin mee te besproeien.

Als ik het zo bekijk dan gaat er niet echt meer door de pijp om het een beetje fatsoenlijk te houden dan 5 a 7 m3, om nog een beetje druk over te houden als ik met 4 bar zou werken.

Dus ik denk dat een pomp van maximaal 8 a 9m3 voldoende zou zijn, klopt dat? zijn jullie het daarmee eens? om het zo maar te vragen.

Ik kom in Roemenie bij deze pomp uit http://www.calor.ro/pompe(...)p-5v-plus-p-5v-120-4
Op de pagina staat ook een grafiek van die pomp, en die geeft in de optimale omstandigheden, 8,4 m3, maar hoe hoger de stijghoogte hoe minder natuurlijk, nu kwam ik uit op globaal 5 meter head, dus zou die bijna optimaal werken, maar er komen zeker nog een paar bochten bij, waarschijnlijk komen er nog wat bochten bij als ik hem aansluit, en dan nog de sproeier zoals eerder al werd genoemd, dus stijgt de weerstand al weer omhoog en komen we misschien wel op 20 uit en houden we bij deze pomp nog maar 110 liter over wat dan 6,6 m3 is.

Dit is een verticale pomp, maar ze hebben ze ook horizontaal, dat moet zover ik weet niet heel veel uitmaken, alleen dat de aansluitingen kleiner zijn op een horizontale pomp, dan heb je een 1" aansluiting op de uitgang, en dan is een hele kleine maat als je een 1 1/2" moet vullen lijkt me.

Als je het excel file zo hebt is het misschien wel mooi om in te zien, ik stuur je wel een pm met mijn mail adres.

Ik hoor nog wel, al met al weer een hele lap tekst, maar ik hoop dat ik het ondertussen begin te snappen, in ieder geval al heel hartelijk bedankt voor alle hulp.

Groet,
  donderdag 9 mei 2013 @ 05:43:37 #30
14320 TR08
pi_126251222
Correct :)

Met een P5-V kom je een heel eind. Als je wat meer marge wilt kun je een P7 overwegen.

Nog wel even een tip: Misschien is het wat om je huidige hydrofoorpomp gewoon even te laten reviseren? Ik weet niet wat de pomp kost die je nu hebt, maar als je huidige pomp "dood begint te gaan" omdat hij onder water gestaan heeft schat ik in dat je waarschijnlijk alleen een paar lagertjes hoeft te laten vervangen.

Kijk je wel even naar wat voor persdruk je slang/pijp mag hebben? Max 11 bar persdruk is wel fors.

[ Bericht 19% gewijzigd door TR08 op 09-05-2013 06:17:02 ]
pi_126251381
Hoi,

Bedankt voor de hulp, de pomp die ik nu heb is een pedrollo jswm 10m die maximaal in optimale omstandigheden 4,8m3 kan leveren, deze zou in principe nog gereviseerd kunnen worden, maar die kan zeker de capaciteit niet leveren voor deze slang naar achter.

Hoe kom je eigenlijk bij 11 bar? ik kom dat nergens tegen eigenlijk.

In ieder geval bedankt voor alle hulp tot nu toe, ik gaat nu even kijken welke pomp het precies word, waarschijnlijk een verticale want die kan bij mij nooit meer onderwater lopen, dan loopt het water automatisch het riool in namelijk.

De P7-V pomp moet het kunnen trekken, dan heb ik natuurlijk wel wat overcapaciteit maar dat is geen probleem, waarschijnlijk kom ik zeker wel aan de 20 meter stijghoogte met wat bochten, maar dat ga ik wel eens uitrekenen, als ik alles gemonteerd heb, nu moet ik hem eerst maar eens bestellen... ik moet uiteindelijk nog even zien welk het precies wordt.

Fijne dag verder
  donderdag 9 mei 2013 @ 07:53:45 #32
14320 TR08
pi_126251431
De 5V levert bij 1.8 m3/h een opvoerhoogte van 110m dus circa 11 bar. Zie links in de grafiek die ik postte. Elke 10m correspondeert met 1 bar (bij water).

Kortom: als je de sproeier even dicht zet (of een andere kraan na de pomp) dan maakt hij 11 bar.
pi_126251483
Ah oke, had het zo nog niet gezien, en als de pomp blijft pompen staat er 11 bar op het systeem dat is teveel denk ik, ik zou er dan een druksensor op kunnen zetten dat hij bij 6 of 7 bar afslaat.
Ik gaat even kijken wat er allemaal kan met welke pomp enzo, bedankt.

Groet,
  donderdag 9 mei 2013 @ 08:13:54 #34
14320 TR08
pi_126251499
Je moet in je systeem ergens een overstortje hebben die je kan instellen. Ik ken het Roemeense woord daar niet voor, maar het is een soort ventiel dat opent bij een bepaald drukverschil. De afvoer van dat ventiel laat je dan terug lopen in je water reservoir. Mogelijk weten ze wat je bedoelt als je over een bypass begint.

Niet direct aansluiten aan de zuigzijde van de pomp. Als je te lang geen water vraagt wordt het water dat door je pomp stroomt zo heet dat het gaat koken. Mogelijk heeft je huidige systeem al zo'n ding er in.

Zoiets:
http://eriks.nl/datasheet(...)l-g-tze-fig-1526.pdf
pi_126251549
Dat kan natuurlijk ook ik heb zo'n overstort ventiel ook op mijn kachel systeem, ik zal kijken voor een overstort beveiliging van 6 of 8 bar voor de waterpomp, hier noemen ze het een supape de siguranta.

Heb zelf zoiets nog nooit op een waterpomp gebouwd, maar het gaat helemaal goed komen, als ik de waterpomp heb geïnstalleerd zal ik zeker een foto uploaden, en ben dan ook heel benieuwd naar het debiet achter, zal zeker nog wat laten horen.

Groet,
  donderdag 9 mei 2013 @ 08:49:44 #36
14320 TR08
pi_126251655
Zorg dat je hem groot genoeg kiest. Als je de druk wilt beveiligen op 8 bar (bijvoorbeeld, ik weet niet wat jouw leidingstelsel mag hebben) dan moet je een overstort nemen die 5 m3/h overstort bij 8 bar. Gewoon de bovenste lijn van het vlak van de P5-V volgen in de pompgrafiek bij andere maximaal toelaatbare drukken.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')