Heb even wat dingen bekeken, op dit moment heb ik hier in de tuin een tuinslang die op een 32mm polyethyleen slang is gemonteerd de tuinslang is een maat 3/4 van gardena, die geeft zonder spuitkop berekend, 3m3 per uur, met spuitkop en straal is dat nog maar ongeveer 1,7m3 dit is te weinig voor achter daar wil ik een veel meer hebben en dat moet mogelijk zijn omdat de aanvoer slang ook dikker is dat is een slang van 40 buitendiameter.
Ik heb hier een calculator,
http://www.lenntech.nl/calculators/drukval-leiding.htm en daar berekende ik met 3m3 en 140 meter lengte en een slang van 32, dat ik aan het eind een drukval heb van 0.71 bar klopt dit? dus als ik voor aan de pomp 3 bar heb, dan heb ik achter nog maar 2.29 bar over?
Dit even ter indicatie, misschien dat jullie het beter kunnen berekenen, maar de vraag is nu nog hoe groot moet de waterpomp zijn zodat ik genoeg water achter heb.
De berekening die ik deed met de emmer werkte via de waterpomp die ik nu heb.
De centrifugaal pomp kan ik vullen met leidingwater van de gemeente.
Ik denk dat als ik een pomp van 7m3 a 9m3 heb dat het genoeg moet zijn om die leiding te vullen en veel water achter te geven, en druk genoeg moet hebben of zie ik dat verkeerd, met de waterleiding die ik getest had die van 32mm kwam ik op 3m3 dus een grote leiding moet makkelijk 7m3 aan kunnen denk ik.
Ik hoor nog wel, alvast bedankt voor de hulp.
Groetjes