Dat is waar, voor vaak mensen lijkt kopen huren van de bank een stuk goedkoper. Daarbij speculeer 'je' (in algemene zin) er dan wel op dat je het de komende periode naar je zin blijft hebben in de woning , want er bestaat een risico dat je er even niet zo gemakkelijk wegkomt vanwege onderwaarde. Je levert dus flexibiliteit in tegen wat lagere maandlasten.quote:Op vrijdag 10 mei 2013 18:34 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
Daarnaast. Voor veel mensen is er qua huren niet echt een alternatief. Hangt van de plek en je familiale omstandigheden af. Maar zonder stevige compromissen te treffen aan locatie & kwaliteit heb ik geen kans om iets te huren voor ook maar bij benadering de kosten van een eigen woning.
Nope. Want de mensen die dat soort stellingen poneren, nemen meestal tot nu toe consequent de kuierlatten als ze om nadere uitleg gevraagd wordt.quote:Op vrijdag 10 mei 2013 20:24 schreef krapula het volgende:
Kan er iemand nu aangeven hoe de grondprijs verhonderdvoudigd is, hoe de grondprijs kennelijk enorm gereduceerd kan worden, etc zodat het aantal wederkerende thema's gereduceerd kan worden?
Niet alleen 'wat lagere(c.q. veel lagere)' maandlasten, maar ook nog eens een veel hoger woongenot. Het blijft altijd apart om te zien hoe juist de mensen zonder koopwoning, menen de wijsheid in pacht te hebben over het bezit van een koopwoning.quote:Op vrijdag 10 mei 2013 20:27 schreef GoedeVraag het volgende:
Dat is waar, voor vaak mensen lijkt kopen huren van de bank een stuk goedkoper. Daarbij speculeer 'je' (in algemene zin) er dan wel op dat je het de komende periode naar je zin blijft hebben in de woning , want er bestaat een risico dat je er even niet zo gemakkelijk wegkomt vanwege onderwaarde. Je levert dus flexibiliteit in tegen wat lagere maandlasten.
Dat hogere woongenot? Waar haal jij dat fabeltje eigenlijk vandaan? Waarom zou een huurder niet kunnen genieten van zijn woning?quote:Op vrijdag 10 mei 2013 20:42 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Niet alleen 'wat lagere(c.q. veel lagere)' maandlasten, maar ook nog eens een veel hoger woongenot. Het blijft altijd apart om te zien hoe juist de mensen zonder koopwoning, menen de wijsheid in pacht te hebben over het bezit van een koopwoning.
![]()
Tuurlijk kan die ervan genieten. Maar ooit kom jij erachter hoe prettig het is als je even een garage wilt bouwen, een rookkanaal, een nieuwe keuken/badkamer/toilet wilt plaatsen of juist wat muren wil verplaatsen, of wat kamers wil samenvoegen, zonnepanelen leggen enz. en dat het zomaar allemaal mag.quote:Op vrijdag 10 mei 2013 20:48 schreef ComplexConjugate het volgende:
Dat hogere woongenot? Waar haal jij dat fabeltje eigenlijk vandaan? Waarom zou een huurder niet kunnen genieten van zijn woning?
In mijn woonplaats heb je geen huurwoningen in het segment waarin wij willen wonen. Als je genoegen neemt met een rijtjeswoning in een buurt waarbij men op zomeravonden gezellig op een kratje bier in de voortuin zit, is huren een prima oplossing voor je. Of als je in een appartement tussen de bejaarden wilt zitten, ook. Wil je echter een ruime woning in een rustige buurt, dan kom je in mijn woonplaats automatisch uit bij koopwoningen.quote:Op vrijdag 10 mei 2013 20:48 schreef ComplexConjugate het volgende:
[..]
Dat hogere woongenot? Waar haal jij dat fabeltje eigenlijk vandaan? Waarom zou een huurder niet kunnen genieten van zijn woning?
Dat niet persoonlijk en per geval verschillend, maar kan je inderdaad zo algemeen stellen.quote:Op vrijdag 10 mei 2013 20:42 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Niet alleen 'wat lagere(c.q. veel lagere)' maandlasten, maar ook nog eens een veel hoger woongenot.
Nog aparter is dat jij blijkbaar de woonsituatie van mensen - of op het minst van hen zonder koopwoning - van afstand kan waarnemen zonder dat daar expliciet over gesproken is.quote:Het blijft altijd apart om te zien hoe juist de mensen zonder koopwoning, menen de wijsheid in pacht te hebben over het bezit van een koopwoning.
Dat gaat natuurlijk voor meer plekken op. Zeker als je wat buiten de centra van grote steden kijkt.quote:Op vrijdag 10 mei 2013 20:54 schreef MaLo het volgende:
Wil je echter een ruime woning in een rustige buurt, dan kom je in mijn woonplaats automatisch uit bij koopwoningen.
Dat is niet echt apart hoor... Ik heb beide situaties meegemaakt.. Dus ik weet wel waar ik over praat, in tegenstelling tot de zolderkamerridders in dit topic die alleen maar kunnen afgeven op hun eigen situatie. Al beseffen ze dat zelf niet eens...quote:Op vrijdag 10 mei 2013 20:57 schreef GoedeVraag het volgende:
Nog aparter is dat jij blijkbaar de woonsituatie van mensen - of op het minst van hen zonder koopwoning - van afstand kan waarnemen zonder dat daar expliciet over gesproken is.
Wat dat betreft een zege en verlichting voor het topic zo'n ervaren rot als bovengetekende zijn wijsheid en ervaring op zo'n objectieve manier komt delen.quote:Op vrijdag 10 mei 2013 21:01 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Dat is niet echt apart hoor... Ik heb beide situaties meegemaakt.. Dus ik weet wel waar ik over praat, in tegenstelling tot de zolderkamerridders in dit topic die alleen maar kunnen afgeven op hun eigen situatie. Al beseffen ze dat zelf niet eens...
quote:Op vrijdag 10 mei 2013 20:48 schreef ComplexConjugate het volgende:
[..]
Dat klopt. Oftewel: niet iedereen zal zijn woongenot vinden in een huurwoning.quote:Op vrijdag 10 mei 2013 21:00 schreef GoedeVraag het volgende:
[..]
Dat gaat natuurlijk voor meer plekken op. Zeker als je wat buiten de centra van grote steden kijkt.
Doe er je voordeel mee. Klagen helpt niet. Jezelf inzetten om je eigen situatie te verbeteren wel.quote:Op vrijdag 10 mei 2013 21:03 schreef GoedeVraag het volgende:
Wat dat betreft een zege en verlichting voor het topic zo'n ervaren rot als bovengetekende zijn wijsheid en ervaring op zo'n objectieve manier komt delen.
Hij is leuk! Ik had regelmatig "vrienden" op bezoek uit de huursector, die zeiden: "waarom heb je nou een huis gekocht, als je ook kunt huren". "Nou", zei ik dan, "dit huis was niet te huur, dus moest ik het wel kopen". Stonden ze toch raar te kijken.......quote:Op vrijdag 10 mei 2013 20:54 schreef MaLo het volgende:
In mijn woonplaats heb je geen huurwoningen in het segment waarin wij willen wonen. Als je genoegen neemt met een rijtjeswoning in een buurt waarbij men op zomeravonden gezellig op een kratje bier in de voortuin zit, is huren een prima oplossing voor je. Of als je in een appartement tussen de bejaarden wilt zitten, ook. Wil je echter een ruime woning in een rustige buurt, dan kom je in mijn woonplaats automatisch uit bij koopwoningen.
Die vrienden van je zijn zeker niet zo'n ster in begrijpend lezenquote:Op vrijdag 10 mei 2013 22:46 schreef blomke het volgende:
Hij is leuk! Ik had regelmatig "vrienden" op bezoek uit de huurzector, die zeiden: "waarom heb je nou een huis gekocht, als je ook kunt huren". "Nou", zei ik dan, "dit huis was niet te huur, dus moest ik het wel kopen". Stonden ze toch raar te kijken.......
Dat is leuk, maar ik heb vrienden uit de huursector die dat soort dingen niet eens vragen. Die kunnen al zou hun leven eraf hangen nog niet eens een huis kopen en hebben eigenlijk al moeite met de huur en leuk verder leven. Daar tegenover staan een heleboel van mij collega's die allemaal koopwoning hebben die niet snappen waarom je zou huren, op 1 na eigenlijk die alle rare redenen tevoorschijn rukt om zijn keuze te verdedigen dat hij huurt. Lijkt eigenlijk wel Fok! als alle collega's bij elkaar zijn.quote:Op vrijdag 10 mei 2013 22:46 schreef blomke het volgende:
[..]
Hij is leuk! Ik had regelmatig "vrienden" op bezoek uit de huursector, die zeiden: "waarom heb je nou een huis gekocht, als je ook kunt huren". "Nou", zei ik dan, "dit huis was niet te huur, dus moest ik het wel kopen". Stonden ze toch raar te kijken.......
Verkeerde vrienden.......quote:Op zaterdag 11 mei 2013 09:24 schreef Tikbalang het volgende:
Dat is leuk, maar ik heb vrienden uit de huursector die dat soort dingen niet eens vragen. Die kunnen al zou hun leven eraf hangen nog niet eens een huis kopen en hebben eigenlijk al moeite met de huur en leuk verder leven.
Niks verkeerds aan, die hebben gewoon minder geld. En of je een huis kunt kopen of niet hangt voornamelijk toch van je inkomsten af.quote:
Het is toch ook niet goed om mensen zomaar van de gevolgen van hun eigen handelen te vrijwaren als het misgaat? Dan leren ze er misschien helemaal niets van, en gaan ze volgende keer weer te dure huizen kopen met de hoge hypotheken. Bovendien komt de rekening dan terecht bij mensen die wel prudent hebben geleefd.quote:Op zaterdag 11 mei 2013 12:49 schreef zyx1981 het volgende:
Maarja... het dogma blijft voorlopig aflossen aflossen aflossen, ook als dat de economie ontzettend schaadt...
Mee eens, maar nu worden de gevolgen veroorzaakt door een hele keten van mensen vrijwel volledig neergelegd bij de verkoper. Als ik geen gebruik mag maken van de optie om niet meer te kunnen betalen, wil ik onmiddellijk het teveel betaalde aan die renteopslag terug! Wel betalen, maar geen gebruik mogen maken van een optie is mijn inziens oplichting... en voor dat onderdeel mogen we best een bijdrage vragen van de 'oplichter' (de bank in kwestie).quote:Op zaterdag 11 mei 2013 13:06 schreef GoedeVraag het volgende:
[..]
Het is toch ook niet goed om mensen zomaar van de gevolgen van hun eigen handelen te vrijwaren als het misgaat? Dan leren ze er misschien helemaal niets van, en gaan ze volgende keer weer te dure huizen kopen met de hoge hypotheken. Bovendien komt de rekening dan terecht bij mensen die wel prudent hebben geleefd.
De naam voor een dergelijk verschijnsel is overigens morele vervuiling (moral hazard).
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |