hier een voorbeeldje van VolkerWesselsquote:
Zoals Blomke aangaf.... laten we eerst maar eens beginnen flink wat af te snoepen van de winstmarge van grondspeculanten, banken, makelaars en andere beroepsgroepen die vooral veel winst opstreken tijdens de inflatiefase van de huizenmarkt-zeepbel.quote:En daarnaast kan natuurlijk alles. Wordt het kleiner, of slechtere kwaliteit. Als het niet uit de lengte komt, komt het uit de breedte (vanaf een bepaald punt althans)
Hartje A'dam is natuurlijk volgebouwd, dat we niet allemaal op dezelfde plek kunnen wonen staat niet ter discussiequote:Op vrijdag 10 mei 2013 18:07 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Laat me raden: Door een hut uit Dronten (waar die dat ook kost) in hartje A'dam te plaatsen.
Dat is duidelijk ja. Je volgende post bevat hopelijk het antwoord hoe jij het dan wel in gedachten hebt?quote:Op vrijdag 10 mei 2013 18:21 schreef ComplexConjugate het volgende:
Hartje A'dam is natuurlijk volgebouwd, dat we niet allemaal op dezelfde plek kunnen wonen staat niet ter discussie
Je beseft dat die energieleverende woning alleen de woning is en niet de grond bijvoorbeeld? En voor 150.000 euro kan je op best veel plekken een nieuwbouwwoning kopen, kon ook voor de crisis al maar dan moet je wel inleveren op formaat van de kavel en de locatie.quote:Op vrijdag 10 mei 2013 18:21 schreef ComplexConjugate het volgende:
[..]
[url=http://www.duurzaamgebouwd.nl/society/20120315-energieleverende-woning-voor-100000-euro]her een voorbeeldje van VolkerWessels
Daarnaast zijn er in de gemeente Dronten al nieuwbouwwoningen tekoop vanaf zo'n 155k. Die prijs kan nog verder dalen als de gemeente haar grondprijzen verlaagt en men eens flink gaat innoveren om huizen nog beter betaalbaar te maken.
[..]
Wellicht wordt het tijd om energieneutrale woningen vrij te stellen van grondbelastingen (want dat is het verhonderdvoudigen van de grondprijs in principe gewoon). Zeg maar zoals energiezuinige auto's ook vrijgesteld zijn van BPM en MRB.quote:Op vrijdag 10 mei 2013 18:23 schreef 99.999 het volgende:
Je beseft dat die energieleverende woning alleen de woning is en niet de grond bijvoorbeeld?
Ah, op die fiets. Nou gaat auto <> huis nogal mank, maar zou je die auto ook niet aanschaffen als die van eminent belang is en je eigenlijk geen idee hebt of die op dag y misschien wel volslagen uit bereik is? Bij een auto kun je de gok wel nemen, er zijn bovendien substituten genoeg. Bij huisvesting gaan toch hele anderen dingen een rol spelen.quote:Op vrijdag 10 mei 2013 18:17 schreef piepeloi55 het volgende:
[..]
Zou je die auto ook aanschaffen als het prijsverschil tussen dag x en y je gehele vrije besteedbare inkomen in beslag neemt? Dat is namelijk het geval vanaf 2008 in de huizenmarkt, mee eens dat de meeste mensen dat voorheen niet konden zien aankomen/afwachten. Als die daling eenmaal begint ligt dat anders.
Da's dan vrij naief. Maar goed, ik heb ook de eind jaren '70 meegemaakt (en wellicht dat ik daarom niet zo zwaarmoedig ben over de huidige tijd, want dat is echt geen vergelijk). Ja, maar je weet, hindsight is only now in reverse (Motorpsycho). Een helehoop mensen hadden nooit gehuurd maar gekocht als ze wisten wat er sinds 1997 zou gebeuren. Daar zullen ze destijds vast een goede reden voor gehad hebben. Hey, toen ik midden jaren '90 de huizenmarkt opstroomde dacht ik ook dat ze compleet geschift qua prijzen waren. Om maar over de bouwkosten te zwijgen. Nu heb ik zoiets van, wft, die tijden komen nooit meerquote:Niks mis met positivo's. Als je echter kijkt naar de perceptie van een grote groep huizenkopers voor de crisis was dat met een perceptie dat huizenprijzen enkel kunnen stijgen. Dat zijn grotendeels de beweegredenen geweest om toch te kopen (ook al vonden ze het duur) en zelfs de financiering is daar doorgaans op afgestemd, dat is dus weldegelijk een speculatieve bet.
En tuurlijk spelen de punten die je noemt een rol, dat kan echter ook in een huurhuis en ik denk dat een heleboel mensen hun aankoop hadden uitgesteld als ze dit zagen aankomen. Zelfs bij een eigen huis speelt (onbewuste) speculatie een hele grote rol, dat zou ik echt niet onderschatten.
En het gaat hier bij die energieleverende woningen vermoedelijk om de types van 4200 x 8400 beukmaten. Wat dus redelijk beperkt blijft qua mogelijkheden in de plattegrond. Afwerking is ook niets over gezegd, voor zover ik kan zien. Die ¤100.000,- is dus wel redelijk optimistisch. wel een goede zaak dat dit soort ontwikkelingen er zijnquote:Op vrijdag 10 mei 2013 18:23 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Je beseft dat die energieleverende woning alleen de woning is en niet de grond bijvoorbeeld? En voor 150.000 euro kan je op best veel plekken een nieuwbouwwoning kopen, kon ook voor de crisis al maar dan moet je wel inleveren op formaat van de kavel en de locatie.
Reken eens uit voor 30 jaar:quote:Op vrijdag 10 mei 2013 18:34 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
Maar zonder stevige compromissen te treffen aan locatie & kwaliteit heb ik geen kans om iets te huren voor ook maar bij benadering de kosten van een eigen woning.
Ben je nu weer allerlei dingen aan het verzinnen?quote:Op vrijdag 10 mei 2013 18:33 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Wellicht wordt het tijd om energieneutrale woningen vrij te stellen van grondbelastingen (want dat is het verhonderdvoudigen van de grondprijs in principe gewoon). Zeg maar zoals energiezuinige auto's ook vrijgesteld zijn van BPM en MRB.
Goede zaak, dat zekerquote:Op vrijdag 10 mei 2013 18:36 schreef krapula het volgende:
[..]
En het gaat hier bij die energieleverende woningen vermoedelijk om de types van 4200 x 8400 beukmaten. Wat dus redelijk beperkt blijft qua mogelijkheden in de plattegrond. Afwerking is ook niets over gezegd, voor zover ik kan zien. Die ¤100.000,- is dus wel redelijk optimistisch. wel een goede zaak dat dit soort ontwikkelingen er zijn
Heb jij een tijdsmachine dan?quote:Op vrijdag 10 mei 2013 18:37 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Reken eens uit voor 30 jaar:
a. 2 jaar geleden gaan huren, volgend jaar kopen
b. 2 jaar geleden gekocht
Check voor de lol even het filmpje van het stappenplan; die woning is zo kaal als een knikker voor ¤100.000,-. Vloerverwarming, mechanische ventilatie, HR ketel en een beetje isolatie is standaard. Alle andere opties (die een woning pas energieleverend maken) komen er later nog bij!quote:Op vrijdag 10 mei 2013 18:21 schreef ComplexConjugate het volgende:
[..]
[url=http://www.duurzaamgebouwd.nl/society/20120315-energieleverende-woning-voor-100000-euro]her een voorbeeldje van VolkerWessels
En als je dan uiteindelijk een woning hebt die maar 4,2m breed is, word ik daar niet vrolijk van...quote:Op vrijdag 10 mei 2013 18:41 schreef krapula het volgende:
Check voor de lol even het filmpje van het stappenplan; die woning is zo kaal als een knikker voor ¤100.000,-. Vloerverwarming, mechanische ventilatie, HR ketel en een beetje isolatie is standaard. Alle andere opties (die een woning pas energieleverend maken) komen er later nog bij!
Je praat vermoedelijk inderdaad over het galerij-type, met een woonkamer waar je slechts aan 1 zijde daglicht binnenkrijgt, 4,2m breed is en een EPC van 0.52quote:Op vrijdag 10 mei 2013 18:43 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
En als je dan uiteindelijk een woning hebt die maar 4,2m breed is, word ik daar niet vrolijk van...
Daarnaast zijn er in de gemeente Dronten al nieuwbouwwoningen tekoop vanaf zo'n 155k. Die prijs kan nog verder dalen als de gemeente haar grondprijzen verlaagt en men eens flink gaat innoveren om huizen nog beter betaalbaar te maken.[/quote]quote:Op vrijdag 10 mei 2013 18:21 schreef ComplexConjugate het volgende:
[..]
Als jij mij kan laten zien wie vandaag de dag nog marge maakt, graag.quote:Zoals Blomke aangaf.... laten we eerst maar eens beginnen flink wat af te snoepen van de winstmarge van grondspeculanten, banken, makelaars en andere beroepsgroepen die vooral veel winst opstreken tijdens de inflatiefase van de huizenmarkt-zeepbel.
In een tijd van schaarste moet je immers of harder werken voor je geld of met minder geld vragen voor je tijd.
Maar het is het één of het ander. Goedkoper bouwen betekent compromissen.quote:Op vrijdag 10 mei 2013 18:45 schreef krapula het volgende:
[..]
Je praat vermoedelijk inderdaad over het galerij-type, met een woonkamer waar je slechts aan 1 zijde daglicht binnenkrijgt, 4,2m breed is en een EPC van 0.52
Het is wel een interessante ontwikkeling, maar zodra ze dan over architectuur gaan praten krijg ik exceem aan alle kanten.
Klopt. Maar daarom heb ik ook liever niet dat ze in dit soort gevallen juist focussen op architectuur e.d. Zeg dan dat het een goedkoop product is, dat je een lage energierekening zal hebben o.i.d. maar focus dan juist niet op hetgeen waar het meest op ingeleverd is.quote:Op vrijdag 10 mei 2013 18:47 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
Maar het is het één of het ander. Goedkoper bouwen betekent compromissen.
quote:Op vrijdag 10 mei 2013 18:33 schreef RemcoDelft het volgende:
Wellicht wordt het tijd om energieneutrale woningen vrij te stellen van grondbelastingen (want dat is het verhonderdvoudigen van de grondprijs in principe gewoon). Zeg maar zoals energiezuinige auto's ook vrijgesteld zijn van BPM en MRB.
Reken dat eens voor, dat verhonderdvoudigen? Gewoon zeg maar? En wat bedoel je met grondbelastingen?quote:Op vrijdag 10 mei 2013 18:33 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Probeer hem al een jaar te overtuigen dat het geen kwaad kan zich in te lezen in de werking van een grondexploitatie voor een woonwijk. Zit er nog niet echt in ben ik bangquote:Op vrijdag 10 mei 2013 19:04 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
Reken dat eens voor, dat verhonderdvoudigen? Gewoon zeg maar? En wat bedoel je met grondbelastingen?
Dat past niet in zijn woonwijk. Het verlagen van de grondprijs, zodat hij voor hetzelfde geld een energieneutrale woning zou kunnen kopen, over de rug van de rest van de gemeente, is uiteraard volkomen sociaal en acceptabel voor hem.quote:Op vrijdag 10 mei 2013 19:07 schreef 99.999 het volgende:
Probeer hem al een jaar te overtuigen dat het geen kwaad kan zich in te lezen in de werking van een grondexploitatie voor een woonwijk. Zit er nog niet echt in ben ik bang
Klopt, hij redeneert enkel maar vanuit een kortzichtig eigenbelangetje.quote:Op vrijdag 10 mei 2013 19:31 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Dat past niet in zijn woonwijk. Het verlagen van de grondprijs, zodat hij voor hetzelfde geld een energieneutrale woning zou kunnen kopen, over de rug van de rest van de gemeente, is uiteraard volkomen sociaal en acceptabel voor hem.
Iets met pappenheimers en leren kennen zeg maar.
Mooie term "grondbelasting"quote:Op vrijdag 10 mei 2013 18:33 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Ik vind de term 'kernfusie bij kamertemperatuur' veel mooier.quote:
Maar ik heb nog steeds geen idee wat ie er mee bedoelt, noch waar dat honderdvoud uit bestaat....quote:Op vrijdag 10 mei 2013 20:06 schreef ComplexConjugate het volgende:
[..]
Mooie term "grondbelasting"![]()
Hoe de overheid polderklei in goud verandert, het heeft wel wat weg van alchemie.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |