quote:Op maandag 6 mei 2013 18:11 schreef EttovanBelgie het volgende:
Grappig. Bij een overval op een winkelier (liefst door een allochtoon) worden de meest barbaarse middeleeuwse straffen geëist. Een medewerker van het grootste dodenkamp dat ooit heeft bestaan, dat moeten we dan maar door de vingers zien.
Echt... maak geschiedenis acuut een VERPLICHT VAK op alle scholen.
Laten we zeggen dat we het gaan vergeten, niet 'inzien" want er valt niks in te zien.De beelden en foto's en verhalen van slachtoffers en cijfers spreken voor zich.quote:Op dinsdag 7 mei 2013 11:52 schreef nummer_zoveel het volgende:
[..]
Natuurlijk is het walgelijk wat de Joden en vele anderen is aangedaan tijdens het nazi-regime, maar het is niet zo zwart-wit dat de Duitsers allemaal de grote slechterikken waren en hun tegenstanders 'de goeden'.
En dat beginnen we nu steeds meer in te zien. Wat mij betreft mogen omgekomen Duitse soldaten ook herdacht worden. Zij hadden ook een dienstplicht.
quote:Op dinsdag 7 mei 2013 12:34 schreef Skillsy het volgende:
[..]
Laten we zeggen dat we het gaan vergeten, niet 'inzien" want er valt niks in te zien.De beelden en foto's en verhalen van slachtoffers en cijfers spreken voor zich.
Straks zeggen we nog dat Duitsland niet de oorzaak is maar bijv Frankrijk want de Duitsers waren vernederd door het verdrag van Trianon toch??
Blijf propaganda pro nazi gedachtengoed rondstrooien zal ik zeggen.
quote:Op maandag 6 mei 2013 17:53 schreef TheoddDutchGuy het volgende:
93 jaar oud, wat heeft dit nou nog voor nut.
Alsof die man keus had destijds.
Het was meedoen of zelf afgeknald worden.
Dan zal ik er duidelijk niks van snappen.Gelukkig maarquote:Op dinsdag 7 mei 2013 12:41 schreef nummer_zoveel het volgende:
[..]Je snapt er duidelijk niks van. En waar zie jij mij iets ontkennen?
Ik weet niet of het een debiele poging is om grappig te zijn, maar als mod zou je wat respect voor dit onderwerp kunnen opbrengen ? Of is dat teveel gevraagd ?quote:Op dinsdag 7 mei 2013 12:11 schreef paddy het volgende:
[..]
Wanneer de man schuldig is? Veroordeel hem gewoon tot een Nederlands bejaardenhuis zonder pensioenuitkering en vermogen (kan hij het strafproces van betalen, en wat over is aan een stichting schenken...vrijwillig verplicht), maar wel met gratis kost en inwoning. Dan krijgt hij nl automatisch zijn straf al. Geen recht op een uurtje luchten...waar hij tijdens gevang wel recht op heeft bijvoorbeeld. Hij krijgt uiteraard gewoon het recht om naar het toilet te gaan. Hoop dat hij goed ter been is, want ze klokken tegenwoordig, en je hebt pech wanneer je als oudere diarree hebt.
Jij ziet het als het nazi-regime herdenken, ik zie het als Duitse soldaten herdenken. Wat Paddy zegt, we hebben het niet over officieren in de hoogste rang, maar soldaten die vaak al op zeer jonge leeftijd, als kind vaak zelfs, de oorlog in werden gestuurd.quote:Op dinsdag 7 mei 2013 13:15 schreef Skillsy het volgende:
[..]
Dan zal ik er duidelijk niks van snappen.Gelukkig maar
Als jij het nazi regime wil herdenken ("Duitse soldaten waren heus niet allemaal slecht")dan ontken je wel degelijk wat er allemaal is gebeurd.
Hij kan tot het proces gewoon in de bak gezien de waarschijnlijke strafmaat die deze man boven het hoofd hangt.quote:Op dinsdag 7 mei 2013 13:21 schreef nummer_zoveel het volgende:
En je kunt er van uit gaan dat een 93-jarige een zeer grote kans heeft het proces niet bij te wonen, hoeveel mensen zijn op die leeftijd nog zonder allemaal mankementen?
Selectief quoten ben ik niet zo van gediend, vandaar voor jou nog een keer. En ik meen serieus wat ik hier schrijf.quote:Op dinsdag 7 mei 2013 13:18 schreef gelly het volgende:
[..]
Ik weet niet of het een debiele poging is om grappig te zijn, maar als mod zou je wat respect voor dit onderwerp kunnen opbrengen ? Of is dat teveel gevraagd ?
quote:Op dinsdag 7 mei 2013 12:11 schreef paddy het volgende:
[..]
Het gaat om Hans Lipschis, en niet om de al veroordeelde John Demjanjuk in 2011. Al leest het bericht idd een beetje vreemd.
Hij blijkt van 1965 tot '83 in de VS te hebben gewoond, maar werd verbannen naar Duitsland (wekt mijn interesse op over waarom verbannen)
En wat betreft de man is oud dus zielig? Hij had zich gewoon eerder aan kunnen geven zodat hij zijn straf zou hebben uitgezeten en nog van zijn laatste jaren kunnen genieten, of nagenieten..
Wanneer de man schuldig is? Veroordeel hem gewoon tot een Nederlands bejaardenhuis zonder pensioenuitkering en vermogen (kan hij het strafproces van betalen, en wat over is aan een stichting schenken...vrijwillig verplicht), maar wel met gratis kost en inwoning. Dan krijgt hij nl automatisch zijn straf al. Geen recht op een uurtje luchten...waar hij tijdens gevang wel recht op heeft bijvoorbeeld. Hij krijgt uiteraard gewoon het recht om naar het toilet te gaan. Hoop dat hij goed ter been is, want ze klokken tegenwoordig, en je hebt pech wanneer je als oudere diarree hebt.
Is hij onschuldig en idd alleen kok geweest? Bied dan ook je excuses aan. Ik ben het namelijk wel eens met het moeten dienen van de soldaten. De gewone soldaat werd vrijwillig verplicht (als in opgeroepen worden om je vrijwillig verplicht zwart op wit te melden). Voor andere functies moest je echt wel moeite doen en achter het beleid staan...het vertrouwen hebben van je meerdere.Ik heb trouwens ooit van mijn oma gehoord dat het een Duitse soldaat was die wist dat er joodse kinderen bij mijn oma verborgen waren, en dat dit nooit gevolgen heeft gehad. (uiteraard werden de joodse kinderen later bij een ander gezin ondergebracht als in...het zekere voor het onzekere) Niet alle Duitse soldaten waren robots zonder gevoel. Ken nog meer verhalen over Duitse soldaten die mij wat nuchterder naar deze geschiedenis laten kijken. Niet dat het allemaal lieverdjes waren, want ken ook verhalen over machtsgeile soldaten. Aan het einde van de oorlog waren het bijna kinderen
.
Dat had hij jaren eerder kunnen bedenken. Wanneer hij alleen kok zou zijn geweest snap ik (maar ik ben dan ook in vrijheid opgegroeid) niet waarom hij zich niet in 2011 heeft gemeld na de veroordeling van Demjanjuk.quote:Op dinsdag 7 mei 2013 13:21 schreef nummer_zoveel het volgende:
En je kunt er van uit gaan dat een 93-jarige een zeer grote kans heeft het proces niet bij te wonen, hoeveel mensen zijn op die leeftijd nog zonder allemaal mankementen?
http://nos.nl/artikel/503915-kampbewaker-auschwitz-opgepakt.htmlquote:Zijn aanhouding is het gevolg van nieuw onderzoek dat werd ingesteld na de veroordeling van John Demjanjuk in 2011. Deze bewaker van het kamp Sobibor kreeg 5 jaar cel omdat hij onderdeel uitmaakte van een "vernietigingsmachine".
Jonge onschuldige slachtoffers?Oh nu zijn het alleen de officieren die kwaad deden?Net alsof de wehrmacht soldaat maar gewoon onhandig met pistooltje zat te schieten als een kind.quote:Op dinsdag 7 mei 2013 13:20 schreef nummer_zoveel het volgende:
[..]
Jij ziet het als het nazi-regime herdenken, ik zie het als Duitse soldaten herdenken. Wat Paddy zegt, we hebben het niet over officieren in de hoogste rang, maar soldaten die vaak al op zeer jonge leeftijd, als kind vaak zelfs, de oorlog in werden gestuurd.
Ik zie die jongens óók als slachtoffer.
Mag ik dan de titels van de boeken waarin onomwonden en met verwijs naar bronnen vermeld wordt dat SS-ers gedwongen werden te dienen in de kampen en, wanneer zij dat niet wensten, werden gedood?quote:
SS' ers hoefde je sowieso niet te dwingen, die gingen vol enthousiasme zelf wel aan de slag.quote:Op dinsdag 7 mei 2013 16:40 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Mag ik dan de titels van de boeken waarin onomwonden en met verwijs naar bronnen vermeld wordt dat SS-ers gedwongen werden te dienen in de kampen en, wanneer zij dat niet wensten, werden gedood?
Goed, dan andere eenheden?quote:Op dinsdag 7 mei 2013 16:42 schreef Hathor het volgende:
[..]
SS' ers hoefde je sowieso niet te dwingen, die gingen vol enthousiasme zelf wel aan de slag.
Befehl ist befehl, ken je dat niet?quote:
Het is kenmerkend voor de tijd. Ik vind het eigenlijk steeds logischer worden dat hele hordes jongeren sympathie voor de Duitse zaak beginnen te krijgen. Past in het hele 'we worden door de hoge heren in Den Haag aan de moslims overgeleverd'-denken dat het sinds 2002 goed doet tijdens de verkiezingen.quote:Op dinsdag 7 mei 2013 11:12 schreef Skillsy het volgende:
Maart 2013:
NWS / Groot onderzoek bewijst : Holocaust nog gruwelijker dan gedacht
Nog geen paar maanden later zijn we alweer de nazi's regime goed aan het praten.Te eisen om ook Duitse soldaten te gaan herdenken.
Grappig om de reacties te vergelijken van die topic met deze en andere topics over joden en holocaust
quote:
Jij stelt dat kampbewakers, wanneer zij dienst aldaar weigerden, werden gedood. Wat zijn je bronnen?quote:
Zo ver ik weet waren enkel de SS-TV verantwoordelijk voor de bewaking en het runnen van de KZ's.quote:
Inderdaad... met behulp van Oekraïners en Letten in de Reinhard-kampen (Treblinka, Sobibor en Belzec).quote:Op dinsdag 7 mei 2013 16:48 schreef Nibb-it het volgende:
[..]
Zo ver ik weet waren enkel de SS-TV verantwoordelijk voor de bewaking en het runnen van de KZ's.
Die zijn er niet, maar dat lijkt me een logische aanname. SS'ers die dienstbevelen niet opvolgden werden in ieder geval niet gedood, maar kwamen wel voor de krijgsraad en werden daarna min of meer uitgesloten.quote:Op dinsdag 7 mei 2013 16:46 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
[..]
Jij stelt dat kampbewakers, wanneer zij dienst aldaar weigerden, werden gedood. Wat zijn je bronnen?
Ah, dus de executies laat je al varen. Wat dat tweede betreft: welke bronnen heb je waarin melding wordt gemaakt van SS-ers die, wegens dienstweigering in een concentratiekamp, voor de krijgsraad werden gesleept?quote:Op dinsdag 7 mei 2013 16:49 schreef Hathor het volgende:
[..]
Die zijn er niet, maar dat lijkt me een logische aanname. SS'ers die dienstbevelen niet opvolgden werden in ieder geval niet gedood, maar kwamen wel voor de krijgsraad en werden daarna min of meer uitgesloten.
Een Duitse kampbewaarder was over het algemeen gewoon een soldaat. En Duitse soldaten die in de 2e oorlog weigerden een dienstopdracht op te volgen werden in principe gefusilleerd!quote:Op dinsdag 7 mei 2013 16:46 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
[..]
Jij stelt dat kampbewakers, wanneer zij dienst aldaar weigerden, werden gedood. Wat zijn je bronnen?
Klopt. Maar Wehrmacht soldaten waren doorgaans geen kampbewakers. Dat 'recht' was voorbehouden aan de SS Totenkopfverbände en hun Oekraïnse en Letse "auxiliaries". Mijn vraag blijft dus: waaruit blijkt dat SS-ers die dienst in een kamp weigerden werden geëxecuteerd?quote:Op dinsdag 7 mei 2013 17:10 schreef Jian het volgende:
[..]
Een Duitse kampbewaarder was over het algemeen gewoon een soldaat. En Duitse soldaten die in de 2e oorlog weigerden een dienstopdracht op te volgen werden in principe gefusilleerd!
Er zijn zelfs verhalen bekend van Duitse soldaten die gedeserteerd waren en die in een gevangenkamp terechtkwamen en door de geallieerden uitgeleverd werden aan de daar aanwezige Duitse krijgsraad om vervolgens gefusilleerd te worden. In oorlog gaat/ging krijgsrecht voor alles, waarmee ik overigens niet wil beweren dat er niet genoeg wehrmacht soldaten waren die voor geen meter deugden.
Passage uit de Volkskrant van Thomas von der Dunk;
Wet was de wet
Want precies ditzelfde argument valt ook in te brengen ten gunste van Duitse soldaten, die in mei 1940 Nederland moesten binnenvallen. Want ook voor hen gold: de wet was de wet, en een dienstweigering was in hun geval evengoed 'simpelweg een overtreding van een wettelijk voorschrift waarop een sanctie stond'. In dit geval overigens een nog heel wat steviger, namelijk de kogel.
Militaire tucht gaat vóór alles - zowel nu als toen. Na de Oorlog hebben de Geallieerden in hun krijgsgevangenenkampen dienovereenkomstig regelmatig gedeserteerde Duitse soldaten aan de Duitse krijgsraad uitgeleverd - waarna die daar dus onverbiddelijk werden gefusilleerd.
http://www.volkskrant.nl/(...)-zelden-helder.dhtml
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |