abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 7 mei 2013 @ 12:40:41 #176
45180 Dennis_enzo
Geen usericon nee
pi_126168079
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 mei 2013 12:39 schreef Ethanolic het volgende:

[..]

Je hebt het blijkbaar over rust tussen sets in. Blijkbaar snap jij niet dat je met krachttraining rust nodig hebt omdat het anders zit met de intensiviteit van de sport. Daarnaast heb je ook met voetbal en badminton (en bijna alle andere sporten) gewoon je rustmomenten.
Een vast rustmoment is wel wat anders dan zomaar wanneer je het zat bent kunnen stoppen.

En het is geen sport.

Een sport heeft een vastgelegde regelset die bij alle spelers bekend horen te zijn. Deze kunnen over de tijd en de plaats variëren. Toernooien kunnen hun eigen aanvullende regels stellen, maar er is een vaste basisset van overeengekomen en geaccepteerde regels.
Een sport heeft een competitieaspect. Dit kan zijn in een directe confrontatie met andere spelers, of in de zin van het vestigen van een score.
Een sport wordt beoefend voor het plezier van de deelnemers en/of van de toeschouwers; of omwille van het prestige van een land, stad,club enzovoorts.
Een sport bestaat uit een fysieke of mentale activiteit, uitgevoerd individueel of in teamverband, met of zonder tegenspelers om van te winnen (bijvoorbeeld voetbal), of om een doel te bereiken (bijvoorbeeld bergbeklimmen), of om gezondheidsredenen (bijvoorbeeld zwemmen).
Het primaire doel van een competitie is om volgens de regels te winnen, en niet om esthetische, artistieke of financiële redenen.
Ook geen sig dus
pi_126168178
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 mei 2013 12:31 schreef Dennis_enzo het volgende:

[..]

Tuurlijk, prima hoor, niks mis met fitness (mits gedoseerd en niet 7 dagen per week drie uur per dag). Ik had het alleen over het onjuiste gebruik van de term 'sport'.
Eens even kijken wat Wikipedia te melden heeft:

quote:
Een sport kan omschreven worden als een fysieke krachtmeting (bijvoorbeeld zwemmen), fysiek spel (bijvoorbeeld voetbal) of denkspel (bijvoorbeeld schaken) dat op reglementaire wijze in competitieverband of recreatief gespeeld kan worden.
In deze omschrijving zou je kunnen zeggen dat fitness buiten de betekenis van sport valt want geen competitie en regelementen. Echter:

quote:
Kenmerken

Hoewel iedereen 'weet' wat met sport bedoeld wordt, is het lastig om hiervan een eensluidende definitie te geven. De term evolueert continu om nieuwe activiteiten die men als sport ervaart onder deze noemer te brengen. Sporten zijn meestal activiteiten gebaseerd op fysieke beweging gebruikmakend van karakteristieken als kracht, snelheid, behendigheid en denkvermogen. Hieronder volgt een aantal kenmerken:
Een sport heeft een vastgelegde regelset die bij alle spelers bekend horen te zijn. Deze kunnen over de tijd en de plaats variëren. Toernooien kunnen hun eigen aanvullende regels stellen, maar er is een vaste basisset van overeengekomen en geaccepteerde regels.
Een sport heeft een competitieaspect. Dit kan zijn in een directe confrontatie met andere spelers, of in de zin van het vestigen van een score.
Een sport wordt beoefend voor het plezier van de deelnemers en/of van de toeschouwers; of omwille van het prestige van een land, stad,club enzovoorts.
Een sport bestaat uit een fysieke of mentale activiteit, uitgevoerd individueel of in teamverband, met of zonder tegenspelers om van te winnen (bijvoorbeeld voetbal), of om een doel te bereiken (bijvoorbeeld bergbeklimmen), of om gezondheidsredenen (bijvoorbeeld zwemmen).
Het primaire doel van een competitie is om volgens de regels te winnen, en niet om esthetische, artistieke of financiële redenen.
In dit opzicht valt fitness weldegelijk onder sport. Als denksporten als dammen en schaken onder sport vallen, dan valt fitness dat helemaal me dunkt. Derhalve punt afgewezen, fitness is sport.
  dinsdag 7 mei 2013 @ 12:44:46 #178
45180 Dennis_enzo
Geen usericon nee
pi_126168219
quote:
2s.gif Op dinsdag 7 mei 2013 12:43 schreef Kper_Norci het volgende:

[..]

Eens even kijken wat Wikipedia te melden heeft:

[..]

In deze omschrijving zou je kunnen zeggen dat fitness buiten de betekenis van sport valt want geen competitie en regelementen. Echter:

[..]

In dit opzicht valt fitness weldegelijk onder sport. Als denksporten als dammen en schaken onder sport vallen, dan valt fitness dat helemaal me dunkt. Derhalve punt afgewezen, fitness is sport.
Die lijst geeft inderdaad heel goed aan waarom fitness geen sport is, het voldoet niet aan het merendeel van de kenmerken.
Ook geen sig dus
pi_126168251
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 mei 2013 11:59 schreef Dennis_enzo het volgende:

[..]

Om een mooie quote maar weer eens te gebruiken: 'Fitness is alles wat sport niet is. Sport is strijd, is teamgevoel, is winnen. Sport is krakende botten en vuile praat in de kleedkamer. Sport is een doucheputje vol blubber en na afloop goedkope groene gel van de keeper in je haar. Bij sport streef je naar een overwinning. Er zijn tegenstrevers of er is een klok. En kun je winnen. Sport, dames, is com-pe-ti-tie. Sport is NIET in de spiegel kijken en net zo lang over je eigen buik aaien tot de zedenpolitie je komt oppakken.
Sport heeft inderdaad een spelelement, maar in de bredere zin van het woord valt fitness er natuurlijk wel onder. Het is maar net wat je er zelf mee doet. Je kan best een soort competitie hebben met anderen. Of beter misschien nog: met jezelf. Je eigen grenzen verleggen. Net als hardlopers die niet in competitieverband rennen.
  dinsdag 7 mei 2013 @ 12:46:14 #180
215658 Trashcanman
I talk to planets baby!
pi_126168274
Ik moet eigenlijk ook weer meer gaan sporten.
Al is het alleen maar om fit en energiek te worden en te blijven, slank ben ik wel. Fiets toch bijna nog elke dag minimaal 3 kwartier tot een uur maar dat is naar werk en terug en ik merk dat ik meer beweging nodig heb om me beter in mijn vel te laten zitten. Tvp om later eens rustig door te lezen voor tips om de motivatie goed te houden.
pi_126168300
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 mei 2013 12:44 schreef Dennis_enzo het volgende:

[..]

Die lijst geeft inderdaad heel goed aan waarom fitness geen sport is, het voldoet niet aan het merendeel van de kenmerken.

Welk gedeelte begrijp je niet?
  dinsdag 7 mei 2013 @ 12:46:55 #182
253447 Ethanolic
TOUCH UR FUKIN CHEST BRAH
pi_126168303
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 mei 2013 12:40 schreef Dennis_enzo het volgende:

[..]

Het is geen sport.
Je ontkracht je eigen statement met de post die je hebt gemaakt. Je maakt jezelf alleen maar meer belachelijk.

quote:
Er zijn richtlijnen waar je je aan dient te houden met krachttraining en fitness. Het uitvoeren van de correcte vorm bijvoorbeeld. Inderdaad geen vastgestelde regels.
quote:
Een bepaald gewicht drukken is toch het vestigen van een score?
quote:
Krachttraining en fitness doe je voor het (indirecte) plezier dat je eruit haalt. Namelijk het lichamelijk resultaat. Ook kun je tijdens het sporten plezier beleven aan een PR van bijv. je squat.
quote:
Met krachttraining en fitness streef je om een doel te halen en doe je om gezondheidsredenen.
quote:
Competitie staat niet gelijk aan sport. Competitie is onderdeel van sport.
Deathlift or Die.
pi_126168411
De competitie die je met jezelf aangaat tijdens fitness/krachttraining is mijns inziens de ultieme vorm van competitie, juist omdat je elk moment zou kunnen stoppen met het sporten. Wanneer bijvoorbeeld in teamverband een wedstrijd speelt zijn er tig factoren die jou ervan weerhouden tegen de doelpaal aan te gaan zitten (publiek teamgenoten etc.). Tijdens fitness heb je geen hulp van dergelijke factoren en is er dus meer sprake van intrinsieke motivatie en zelfdiscipline. Een competitie met jezelf dus.
  dinsdag 7 mei 2013 @ 12:50:37 #184
253447 Ethanolic
pi_126168436
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 mei 2013 12:49 schreef H0sselk0ning het volgende:
De competitie die je met jezelf aangaat tijdens fitness/krachttraining is mijns inziens de ultieme vorm van competitie, juist omdat je elk moment zou kunnen stoppen met het sporten. Wanneer bijvoorbeeld in teamverband een wedstrijd speelt zijn er tig factoren die jou ervan weerhouden tegen de doelpaal aan te gaan zitten (publiek teamgenoten etc.). Tijdens fitness heb je geen hulp van dergelijke factoren en is er dus meer sprake van intrinsieke motivatie en zelfdiscipline. Een competitie met jezelf dus.
QFT.
Deathlift or Die.
  dinsdag 7 mei 2013 @ 12:51:28 #185
45180 Dennis_enzo
Geen usericon nee
pi_126168472
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 mei 2013 12:46 schreef Ethanolic het volgende:

[..]

Je ontkracht je eigen statement met de post die je hebt gemaakt.

[..]

Er zijn richtlijnen waar je je aan dient te houden met krachttraining en fitness. Het uitvoeren van de correcte vorm bijvoorbeeld. Inderdaad geen vastgestelde regels.
Er zijn geen regels voor fitness, hooguit 'de beste manier'. Ergo geen sport.

quote:
[..]

Een bepaald gewicht drukken is toch het vestigen van een score?.
Nee, want je kan niet 'winnen' met een hogere 'score'. Wel met gewichtheffen, maar we hadden het over fitness.

quote:
[..]

Krachttraining en fitness doe je voor het (indirecte) plezier dat je eruit haalt. Namelijk het lichamelijk resultaat. Ook kun je tijdens het sporten plezier beleven aan een PR dat je bijv. squat..
Klopt.

quote:
[..]

Met krachttraining en fitness streef je om een doel te halen en doe je om gezondheidsredenen..
Dat ligt er maar net aan hoe intensief je het doet. het hebben van 2% lichaamsvet en 80% spier is zeker niet gezond.

quote:
[..]

Competitie staat niet gelijk aan sport. Competitie is onderdeel van sport.
Precies. Competitie is onderdeel van sport. Dus zonder competitie geen sport.
Ook geen sig dus
  dinsdag 7 mei 2013 @ 12:52:40 #186
45180 Dennis_enzo
Geen usericon nee
pi_126168521
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 mei 2013 12:49 schreef H0sselk0ning het volgende:
Er is geen competitie. Er is geen stand, geen winnaar en tweede plaats, geen scheidsrechter en geen regels die bepalen wanneer je wint.
Ook geen sig dus
  dinsdag 7 mei 2013 @ 12:54:51 #187
253447 Ethanolic
pi_126168596
Competitie is geen vereiste om sport te beoefenen.
Deathlift or Die.
pi_126168712
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 mei 2013 12:51 schreef Dennis_enzo het volgende:

[..]

[..]

Fitness is een verzamelterm voor een groot aantal activiteiten. Een aantal van die activiteiten--bv. de benchpress, squat, en deadlift--zijn officieel erkende oefeningen die aan regels gebonden zijn door instanties zoals de International Powerlifting Federation (http://www.powerlifting-ipf.com/50.html).

Er zijn wereldkampioenschappen wat betreft deze drie oefeningen. Dus officiële regels, officiële competitie, dus zonder meer een sport. Die drie oefeningen zijn een subset van fitness, dus kun je niet in het algemeen stellen dat fitness geen sport is.

Nu graag wat meer on-topic.
pi_126168832
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 mei 2013 12:52 schreef Dennis_enzo het volgende:

[..]

Er is geen competitie. Er is geen stand, geen winnaar en tweede plaats, geen scheidsrechter en geen regels die bepalen wanneer je wint.
Dennis kom op zeg. Je gedraagt je als een grote huilie.
pi_126169354
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 mei 2013 12:52 schreef Dennis_enzo het volgende:

[..]

Er is planning om je doelen te bereiken, er is stand in vergelijk tot anderen (er is wel degelijk competitie, zij het niet officieel), er is succes of falen en de regels zijn de biologische realiteit.

Neem maar aan dat je geen benul hebt van wat sommige disciplines feitelijk van je vergen zonder dat je een directe tegenstander hebt. Daarvoor zul je het zelf moeten doen en blijven doen.

Het is op elke mogelijke manier een sport die inzet, mentale weerbaarheid, doorzettingsvermogen, planning en leervermogen vergt.

Uiteraard geldt dat voor de één meer dan voor de ander, maar laten we niet doen alsof de gemiddelde Jan Lul die voetbalt zo sportief is.
pi_126169836
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 mei 2013 12:51 schreef Dennis_enzo het volgende:

[..]

[..]

Nee, want je kan niet 'winnen' met een hogere 'score'. Wel met gewichtheffen, maar we hadden het over fitness.

[..]

Klopt.

[..]

Dat ligt er maar net aan hoe intensief je het doet. het hebben van 2% lichaamsvet en 80% spier is zeker niet gezond.

[..]

Precies. Competitie is onderdeel van sport. Dus zonder competitie geen sport.
Leef jij in een andere wereld dan wij ?
  dinsdag 7 mei 2013 @ 13:32:09 #192
160961 Evi_90
Met de groeten van Johannes V.
pi_126169879
Ik sportte altijd in teamverband (voetbal) maar toen ik op kamers ging ben ik er mee gestopt. Ging altijd wel een hoop tijd in zitten al hoewel ik dat door de week 's avonds niet zo erg vond maar je was altijd wel je halve zaterdag kwijt, maar dat had ik er wel voor over.

Nu werk ik fulltime en heb de sportschool geprobeerd maar heb juist vorige week m'n abonnement opgezegd. Ik vind het saai om in m'n eentje te sporten... -O-
Het is patat.
pi_126169901
Daarnaast staat als titel toch duidelijk:

Hoe zit het met jouw motivatie om te sporten?

En ik zie sporten toch wat anders dan: een volgens de bonden benoemde officiele sport beoefenen.
pi_126175280
Mijn motivatie:
- je hoofd even lekker leeg maken
- fysiek ontspannen
- helemaal moe zijn, er is niks lekkerder dan doodop gaan slapen :)
- de spiergroepen wat sterker maken natuurlijk :)

2-3 keer per week is mijn streven, maar meestal lukt het maar 1 keer :S
"Leef, Lucius, met krab."
  dinsdag 7 mei 2013 @ 18:10:05 #195
350332 Pope-of-Dope
Lead. Inspire. Change.
pi_126181086
Krachttraining is in elk opzicht gewoon goed voor je donder. Je krijgt meer energie, wordt sterker, gelukkiger, krijgt discipline, leert jezelf tot het uiterste te pushen, en ga zo maar door. Die laatste 2 kun je ook toepassen op dingen als relaties/business.

Het is eigenlijk zo een makkelijke manier om de kwaliteit van je gezondheid/leven te verbeteren, dat ik niet snap waarom mensen uberhaupt twijfelen..
''Even if he fails again and again to accomplish his purpose (as he necessarily must until weakness is overcome), the strength of character gained will be the measure of his true succes''
  dinsdag 7 mei 2013 @ 18:41:57 #196
402068 123eend
Vertrouw mij, ik ben een eend.
pi_126182054
mijn motivaties om te sporten:
- ik wil af van mijn man boobs
- de vrouwen vinden het leuk
- ik wil een betere conditie opbouwen
Keep it easy
  dinsdag 7 mei 2013 @ 18:44:06 #197
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_126182115
Ik heb genoeg motivatie, maar ik overbelast mijn lichaam soms een beetje :').
And if you listen very hard
The tune will come to you at last
When all are one and one is all
To be a rock and not to roll
pi_126182139
36 jaar niet gesport en nu loop ik al een dik half half jaar in weer en wind, 3x in de week.
Dit had ik al veel eerder moeten gaan doen!
Just do it :7
Ik ben de Schim. Door de angstige stad ren ik. Door het eeuwige lijden vlucht ik weg.
pi_126182460
Ik sport onder meer voor mijn lichaam/spieren en conditie. Maar wat véél belangrijker is, is dat je iets hebt om naar toe te werken en in beter te worden. De voldoening, het testosteron. Het gevoel van: yes, ik heb me weer helemaal afgebeuld in de sportschool maar we zijn op de goede weg. Je voelt je fit, krachtig etc. Ik heb weinig tijd maar vind het heerlijk als ik die tijd toch vind. Aan motivatie zal het niet liggen. Behalve als ik koppijn heb of écht moe ben, dan ga ik gewoon niet en dat hoef ik mezelf dan ook niet kwalijk te nemen.

Ik bestrijd ook dat fanatiek/enthousiast zijn een oorzaak van veel sporten is, het is juist een gevolg. Het is gewoon het gevoel dat je een paar weken nadat je het 'weer hebt opgepakt' je zo fit en energiek voelt. En dat straal je wel uit, denk ik.

M.a.w. continuïteit, kick en voortdurende verbetering zijn heel belangrijke pijlers.
  dinsdag 7 mei 2013 @ 18:56:05 #200
386377 GrumpyOldMan
Waldorf or Statler?
pi_126182522
Mijn motivatie wisselt heel erg. Door een zware knieblessure mag ik nu al vijf jaar nooit meer voetballen, en moet ik eigenlijk de rest van mijn leven krachttraining blijven doen. Dat zal mijn ding sowieso nooit worden...ik voel niet de voldoening en de verbondenheid met teammaten. Maar wat Pope zegt...je moet jezelf gewoon dwingen, want achteraf is het altijd goed voor je.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')