Ik had het te laat door, wijzigen heeft geen zin, aangezien het vrij snel gaat. Ik denk dat de discussie meer gaat over of de Duitsers als een geheel moeten worden herdacht en niet specifieke gevallen en dat we in deze langs elkaar spreken. Duitsers moeten mijns inziens niet als groep herdacht worden. Dat je enkelingen herdenkt die wel iets goed deden voor de 'mensheid' in de zin van deze praktijken tegengaan, dan heb ik er geen problemen mee.quote:Op zaterdag 4 mei 2013 19:37 schreef Serene het volgende:
[..]
akt
[..]
isch in de handen van de geallieerden was.
Dat moeten die mensen toch zelf weten? Het is niet een verplichting ofzo.quote:Op zaterdag 4 mei 2013 19:39 schreef Caland het volgende:
Ik zit nu Dortmund - Bayern te kijken en die gaan om 8 uur niet eens stoppen.respectloze hufters.
Dus 60% niet?quote:Op zaterdag 4 mei 2013 19:37 schreef truthortruth het volgende:
[..]
Je twijfel in je antwoord verraad je afwezigheid van kennis, verdiep je in wo2 voordat je een beetje morele high road bewandelt. 40% liep achter de nazi partij aan, dat is bijna de helft. De collectieve eenheid van de duitsers heeft wo2 mogelijk gemaakt, dat de ene eenheid wat wreder was als de ander verandert niets aan het collectief dat het mogelijk heeft gemaakt.
Het zal wel een grapje zijn geweest. Als heel Duitsland telkens met de nationale herdenking van een ander land mee moet doen, zijn ze wel even bezigquote:Op zaterdag 4 mei 2013 19:40 schreef IngloriousKnaak het volgende:
[..]
Dat moeten die mensen toch zelf weten? Het is niet een verplichting ofzo.
60% was niet actief lid van de nazipartij, wat hun gedachte was moet je raden. Maar desondanks waren ze op een kleine groep na wel onderdeel van het collectief dat wo2 mogelijk heeft gemaakt.quote:
Tja. De vraag is hoeveel keuze men daarin had.quote:Op zaterdag 4 mei 2013 19:42 schreef truthortruth het volgende:
[..]
60% was niet actief lid van de nazipartij, wat hun gedachte was moet je raden. Maar desondanks waren ze op een kleine groep na wel onderdeel van het collectief dat wo2 mogelijk heeft gemaakt.
en dan herdenken ze ook gelijk dat nederland van duitsland was bevrijdquote:Op zaterdag 4 mei 2013 19:41 schreef Strani het volgende:
[..]
Het zal wel een grapje zijn geweest. Als heel Duitsland telkens met de nationale herdenking van een ander land mee moet doen, zijn ze wel even bezig
Aan het eind van de tweede wereld oorlog telde de NSDAP meer dan 7 miljoen ledenquote:Op zaterdag 4 mei 2013 19:42 schreef truthortruth het volgende:
[..]
60% was niet actief lid van de nazipartij, wat hun gedachte was moet je raden. Maar desondanks waren ze op een kleine groep na wel onderdeel van het collectief dat wo2 mogelijk heeft gemaakt.
Dat is voor mij de hele reden waarom je de duitsers als geheel niet moet herdenken. Wees trots op diegene die weerstand geboden hebben, niet op diegene die passief mee hebben lopen slachten.quote:Op zaterdag 4 mei 2013 19:42 schreef Strani het volgende:
[..]
Tja. De vraag is hoeveel keuze men daarin had.
Nou vooruit, toch nog een reactie dan. Dit is een herdenking, geen huldiging. Trots heeft er weinig mee te maken.quote:Op zaterdag 4 mei 2013 19:45 schreef truthortruth het volgende:
[..]
Dat is voor mij de hele reden waarom je de duitsers als geheel niet moet herdenken. Wees trots op diegene die weerstand geboden hebben, niet op diegene die passief mee hebben lopen slachten.
Het gaat hem niet om dat percentage. Het gaat hem erom dat ze ook maar menselijk zijn en fouten maken.quote:
Jij en ik staan wat dat betreft ook aan dezelfde kant.quote:Op zaterdag 4 mei 2013 19:46 schreef Rawberry het volgende:
[..]
Het gaat hem niet om dat percentage. Het gaat hem erom dat ze ook maar menselijk zijn en fouten maken.
Een herdenking is een eer bewijzen.quote:Op zaterdag 4 mei 2013 19:46 schreef Strani het volgende:
[..]
Nou vooruit, toch nog een reactie dan. Dit is een herdenking, geen huldiging. Trots heeft er weinig mee te maken.
Zeer zeker.quote:Op zaterdag 4 mei 2013 19:47 schreef Strani het volgende:
[..]
Jij en ik staan wat dat betreft ook aan dezelfde kant.
Euh nee? Integendeel.quote:Op zaterdag 4 mei 2013 19:46 schreef Rawberry het volgende:
[..]
Het gaat hem niet om dat percentage. Het gaat hem erom dat ze ook maar menselijk zijn en fouten maken.
Nou ja, voor mij niet per sé maar daar hebben we nou eenmaal verschillende gedachten over. En dat mag.quote:Op zaterdag 4 mei 2013 19:47 schreef truthortruth het volgende:
[..]
Een herdenking is een eer bewijzen.
Als deze definitie wordt gehanteerd dan is het naar mijn mening geschiedsvervalsing van de overwinnaar om expliciet geen Duitsers te herdenken.quote:Het Nationaal Comité 4 en 5 mei dat belast is met de landelijke uitvoering van de herdenking op de Dam in Amsterdam hanteert de volgende definitie:
Tijdens de Nationale Herdenking herdenken we allen – burgers en militairen – die in het Koninkrijk der Nederlanden of waar ook ter wereld zijn omgekomen sinds het uitbreken van de Tweede Wereldoorlog (men gaat hierbij uit van 10 mei 1940), in oorlogssituaties en bij vredesoperaties.
Deze definitie is een stuk duidelijker, als deze wordt gehanteerd dan hoeven er ook geen Duitsers te worden herdacht.quote:De rijksoverheid vermeldt echter een andere definitie:
Tijdens de Dodenherdenking (officieel: de Nationale Herdenking) op 4 mei worden in het hele land om 20.00 uur de Nederlandse slachtoffers herdacht die sinds het uitbreken van de Tweede Wereldoorlog in oorlogssituaties en bij vredesoperaties zijn omgekomen[1].
Ik neem aan dat als jij dat wapen oppakt om mensen te gaan doden, je dondersgoed weet waarom je dat doet. Als je dat niet weet , dan verdien je het niet om herdacht te worden.quote:Op zaterdag 4 mei 2013 19:53 schreef nodig het volgende:
Waarom zou je geen duitsers mogen herdenken? Wat als jij in die periode was geboren in Duitsland? Dan vechtte je ook tegen de Nederlanders..., was je dan fout?
Ja?quote:Op zaterdag 4 mei 2013 19:53 schreef nodig het volgende:
Waarom zou je geen duitsers mogen herdenken? Wat als jij in die periode was geboren in Duitsland? Dan vechtte je ook tegen de Nederlanders..., was je dan fout?
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |