Het grote nadeel is dat je met leverage speelt en je dus voor je het weet je vermogen verdubbeld of verkleint hebt tot een paar stuivers.quote:Op woensdag 8 mei 2013 00:40 schreef Japie_Tepel het volgende:
En wat zijn de nadelen? Lage liquiditeit? Transactiekosten? Leverage?
Ja.quote:Op woensdag 8 mei 2013 14:09 schreef N.I.M.B.Y. het volgende:
Binck?![]()
Wel of geen overname door HSBC / Delto Loyd ?
Maar tot nu zijn het alleen geruchten ten minste ik heb nog geen bevestiging gelezen.quote:Op woensdag 8 mei 2013 14:12 schreef 0108daniel het volgende:
[..]
Ja.
De Britse bank zou daarbij mogelijk meer dan 9 euro per aandeel overhebben voor de Nederlandse internetbroker.
Delta Lloyd misschien als ze wat synthetische drugs in het drankje van Niek Hoek hebben gemixt.quote:Op woensdag 8 mei 2013 14:09 schreef N.I.M.B.Y. het volgende:
Binck?![]()
Wel of geen overname door HSBC / Delto Loyd ?
quote:
quote:Op woensdag 8 mei 2013 14:14 schreef 0108daniel het volgende:
[..]
De aandelen die meer waard gaan worden.
welke dan?quote:Op woensdag 8 mei 2013 14:15 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
De aandelen die zeker meer waard gaan worden.
Say what?quote:
Ja, waar alle vaakgestelde vragen ("Welke aandelen moet ik kopen?") in staan, met snuggere antwoorden erbij.quote:Op woensdag 8 mei 2013 15:52 schreef 0108daniel het volgende:
frequently asked question
Oftewel waar je je vraag kan stellen.
Het schijnt dat niet ieder aandeel altijd aantrekkelijk of onaantrekkelijk is. Een FAQ is dus niet handig lijkt me. En advies is afhankelijk van wat je doelen zijn.quote:Op woensdag 8 mei 2013 15:53 schreef greed_is_good het volgende:
[..]
Ja, waar alle vaakgestelde vragen ("Welke aandelen moet ik kopen?") in staan, met snuggere antwoorden erbij.
Je kunt hier gewoon vragen welke aandelen ik moet kopen, er lopen hier genoeg figuren die daar goed advies over kunnen geven. Beter dan wat je bij een bank zou krijgen (op basis van eigen ervaringquote:Op woensdag 8 mei 2013 15:53 schreef greed_is_good het volgende:
[..]
Ja, waar alle vaakgestelde vragen ("Welke aandelen moet ik kopen?") in staan, met snuggere antwoorden erbij.
FB topic.quote:Op woensdag 8 mei 2013 15:52 schreef 0108daniel het volgende:
[..]
frequently asked question
Oftewel waar je je vraag kan stellen.
Ben ik niet met je eens. Er kunnen best zinnige algemene antwoorden gegeven worden. Snel voorbeeld van een FAQ dat ik zo uit mijn mouw schud:quote:Op woensdag 8 mei 2013 15:56 schreef the85mc het volgende:
[..]
Het schijnt dat niet ieder aandeel altijd aantrekkelijk of onaantrekkelijk is. Een FAQ is dus niet handig lijkt me.
quote:FAQ
Ik wil aandelen kopen voor de lange termijn, welke aandelen moet ik kopen?
Aandelen die goedkoop/laaggeprijsd zijn.
Dus aandelen die minder dan een euro of dollar kosten?
Nee, goedkoop of laaggeprijsd is een relatieve term. De prijs in dollars of euro's heeft daar niks mee te maken. Een aandel van ¤100,- in het ene bedrijf kan aantrekkelijker zijn dan een aandeel van ¤10,- in een ander bedrijf.
Welke aandelen zijn wel goedkoop/laaggeprijsd?
Dat is niet precies te zeggen, omdat beleggen geen exacte wetenschap is. Er zijn echter wel een paar indicatoren die aanduiden dat een aandeel goedkoop is.
Welke indicatoren kan je gebruiken om te bepalen of een aandeel goedkoop is?
Price-Earnings ratio. Over het algemeen hebben goedkope aandelen een P/E ratio van minder dan 20. Jammergenoeg is niet elk aandeel van een P/E ratio van onder de 20 goedkoop, het is slechts een aanwijzing.
Price-to-Book ratio. Kijk hier voor een uitleg: Using The Price-To-Book Ratio To Evaluate Companies
Return on Equity (ROE). Hiervoor geld simpel gezegd 'hoe hoger hoe beter'.
[todo: nog meer indicatoren toevoegen]
Hou er echter rekening mee dat deze indicatoren per sector kunnen verschillen. Fictief voorbeeld: zo kan een ROE van 10% in de retail business heel hoog zijn, terwijl een software bedrijf met een ROE van 10% het juist heel slecht doet (dit is een fictief voorbeeld). Het is dus altijd belangrijk om bedrijven in dezelfde sector met elkaar te vergelijken. Het heeft geen zin om de indicatoren en cijfers van een bank te vergelijken met een retailer.
Fuck it, dat is me allemaal veel te moeilijk. Kan het niet eenvoudiger?
Jawel, je kan ook een index volgen.
Een index volgen? Wat is een index?
Een index is een mandje van aandelen/bedrijven, waar vervolgens een koers aan gehangen wordt. Bijvoorbeeld de [url=http://nl.wikipedia.org/wiki/AEX]AEX[/url, is de Amsterdam Exchange Index, of de Dow Jones. Of een index van aandelen in opkomende landen. Je kan het zo gek niet bedenken of er is wel een index van.
Zal ik dan de AEX nemen, ik woon tenslotte in Nederland?
Nee, de AEX is kut. Hij presteert al jaren onder de maat. De Dow Jones en de S&P500 uit de VS zijn de toonaangevende beurzen (maar daarmee loop je een valutarisico als Nederlander, omdat de dollar minder waard kan worden t.o.v. de Euro).
De DAX is een goede keuze. Het is een index bestaande uit 30 grote Duitse bedrijven, die verhandeld worden op de Frankfurt Stock Exchange. AAngezien Duitsland het economisch best preseterende land van Europa is, is dit een veilige/makkelijke/winstgevende keus.
Hoe koop ik zo'n index?
De index kan je niet kopen, maar er zijn bedrijven die de index nabootsen, tegen lage kosten. iShares is zo'n bedrijf, en dat bied bijvoorbeeld 'iShares DAX (DE)' aan.
Als je het zelf al kunt vinden is er geen FAQ meer nodig.quote:Op woensdag 8 mei 2013 16:26 schreef greed_is_good het volgende:
[..]
Ben ik niet met je eens. Er kunnen best zinnige algemene antwoorden gegeven worden. Snel voorbeeld van een FAQ dat ik zo uit mijn mouw schud:
[..]
mijn tip: iShares DAX (DE)quote:Op woensdag 8 mei 2013 16:47 schreef pazara het volgende:
ik weet dat ik een broker nodig heb bij abn amro, maar welke aandeel is een veilige koop, denken jullie?
Aandelen die per definitie onder de euro/dollar genoteerd zijn wel degeijk interesant. De hele theorie van 'pennystocks' is natuurlijk discutabel, feit is wel dat het je portfolio zal diversificeren. En dan natuurlijk niet de OTC, geen historie, geen info achtige pennystocksquote:Op woensdag 8 mei 2013 16:26 schreef greed_is_good het volgende:
FAQ
Dus aandelen die minder dan een euro of dollar kosten?
Nee, goedkoop of laaggeprijsd is een relatieve term. De prijs in dollars of euro's heeft daar niks mee te maken. Een aandel van ¤100,- in het ene bedrijf kan aantrekkelijker zijn dan een aandeel van ¤10,- in een ander bedrijf.
Ze tonen niet aan dat een aandeel goedkoop is, ze tonen aan dat, op basis van de achtergrond van die indicator, dat een aandeel ondergewaardeer zou(!) kunnen zijn.quote:Welke aandelen zijn wel goedkoop/laaggeprijsd?
Dat is niet precies te zeggen, omdat beleggen geen exacte wetenschap is. Er zijn echter wel een paar indicatoren die aanduiden dat een aandeel goedkoop is.
Vind je PE en PB echt goede ratio's? Niet het idee dat ze enigszins slechts een schets laten zien van de werkelijke waarde van een bedrijf?quote:Welke indicatoren kan je gebruiken om te bepalen of een aandeel goedkoop is?
Price-Earnings ratio. Over het algemeen hebben goedkope aandelen een P/E ratio van minder dan 20. Jammergenoeg is niet elk aandeel van een P/E ratio van onder de 20 goedkoop, het is slechts een aanwijzing.
Price-to-Book ratio. Kijk hier voor een uitleg: Using The Price-To-Book Ratio To Evaluate Companies
Return on Equity (ROE). Hiervoor geld simpel gezegd 'hoe hoger hoe beter'.
[todo: nog meer indicatoren toevoegen]
Goed advies, ratio's per sector gebruiken en natuurlijk kansloos dat je een financial met een IT bedrijf zou vergelijkenquote:Hou er echter rekening mee dat deze indicatoren per sector kunnen verschillen. Fictief voorbeeld: zo kan een ROE van 10% in de retail business heel hoog zijn, terwijl een software bedrijf met een ROE van 10% het juist heel slecht doet (dit is een fictief voorbeeld). Het is dus altijd belangrijk om bedrijven in dezelfde sector met elkaar te vergelijken. Het heeft geen zin om de indicatoren en cijfers van een bank te vergelijken met een retailer.
Beetje overdreven niet waar? De AEX is kut? Beetje kort door de bochtquote:Zal ik dan de AEX nemen, ik woon tenslotte in Nederland?
Nee, de AEX is kut. Hij presteert al jaren onder de maat. De Dow Jones en de S&P500 uit de VS zijn de toonaangevende beurzen (maar daarmee loop je een valutarisico als Nederlander, omdat de dollar minder waard kan worden t.o.v. de Euro).
De DAX is een goede keuze. Het is een index bestaande uit 30 grote Duitse bedrijven, die verhandeld worden op de Frankfurt Stock Exchange. AAngezien Duitsland het economisch best preseterende land van Europa is, is dit een veilige/makkelijke/winstgevende keus.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |