Het grote nadeel is dat je met leverage speelt en je dus voor je het weet je vermogen verdubbeld of verkleint hebt tot een paar stuivers.quote:Op woensdag 8 mei 2013 00:40 schreef Japie_Tepel het volgende:
En wat zijn de nadelen? Lage liquiditeit? Transactiekosten? Leverage?
Ja.quote:Op woensdag 8 mei 2013 14:09 schreef N.I.M.B.Y. het volgende:
Binck?![]()
Wel of geen overname door HSBC / Delto Loyd ?
Maar tot nu zijn het alleen geruchten ten minste ik heb nog geen bevestiging gelezen.quote:Op woensdag 8 mei 2013 14:12 schreef 0108daniel het volgende:
[..]
Ja.
De Britse bank zou daarbij mogelijk meer dan 9 euro per aandeel overhebben voor de Nederlandse internetbroker.
Delta Lloyd misschien als ze wat synthetische drugs in het drankje van Niek Hoek hebben gemixt.quote:Op woensdag 8 mei 2013 14:09 schreef N.I.M.B.Y. het volgende:
Binck?![]()
Wel of geen overname door HSBC / Delto Loyd ?
quote:
quote:Op woensdag 8 mei 2013 14:14 schreef 0108daniel het volgende:
[..]
De aandelen die meer waard gaan worden.
welke dan?quote:Op woensdag 8 mei 2013 14:15 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
De aandelen die zeker meer waard gaan worden.
Say what?quote:
Ja, waar alle vaakgestelde vragen ("Welke aandelen moet ik kopen?") in staan, met snuggere antwoorden erbij.quote:Op woensdag 8 mei 2013 15:52 schreef 0108daniel het volgende:
frequently asked question
Oftewel waar je je vraag kan stellen.
Het schijnt dat niet ieder aandeel altijd aantrekkelijk of onaantrekkelijk is. Een FAQ is dus niet handig lijkt me. En advies is afhankelijk van wat je doelen zijn.quote:Op woensdag 8 mei 2013 15:53 schreef greed_is_good het volgende:
[..]
Ja, waar alle vaakgestelde vragen ("Welke aandelen moet ik kopen?") in staan, met snuggere antwoorden erbij.
Je kunt hier gewoon vragen welke aandelen ik moet kopen, er lopen hier genoeg figuren die daar goed advies over kunnen geven. Beter dan wat je bij een bank zou krijgen (op basis van eigen ervaringquote:Op woensdag 8 mei 2013 15:53 schreef greed_is_good het volgende:
[..]
Ja, waar alle vaakgestelde vragen ("Welke aandelen moet ik kopen?") in staan, met snuggere antwoorden erbij.
FB topic.quote:Op woensdag 8 mei 2013 15:52 schreef 0108daniel het volgende:
[..]
frequently asked question
Oftewel waar je je vraag kan stellen.
Ben ik niet met je eens. Er kunnen best zinnige algemene antwoorden gegeven worden. Snel voorbeeld van een FAQ dat ik zo uit mijn mouw schud:quote:Op woensdag 8 mei 2013 15:56 schreef the85mc het volgende:
[..]
Het schijnt dat niet ieder aandeel altijd aantrekkelijk of onaantrekkelijk is. Een FAQ is dus niet handig lijkt me.
quote:FAQ
Ik wil aandelen kopen voor de lange termijn, welke aandelen moet ik kopen?
Aandelen die goedkoop/laaggeprijsd zijn.
Dus aandelen die minder dan een euro of dollar kosten?
Nee, goedkoop of laaggeprijsd is een relatieve term. De prijs in dollars of euro's heeft daar niks mee te maken. Een aandel van ¤100,- in het ene bedrijf kan aantrekkelijker zijn dan een aandeel van ¤10,- in een ander bedrijf.
Welke aandelen zijn wel goedkoop/laaggeprijsd?
Dat is niet precies te zeggen, omdat beleggen geen exacte wetenschap is. Er zijn echter wel een paar indicatoren die aanduiden dat een aandeel goedkoop is.
Welke indicatoren kan je gebruiken om te bepalen of een aandeel goedkoop is?
Price-Earnings ratio. Over het algemeen hebben goedkope aandelen een P/E ratio van minder dan 20. Jammergenoeg is niet elk aandeel van een P/E ratio van onder de 20 goedkoop, het is slechts een aanwijzing.
Price-to-Book ratio. Kijk hier voor een uitleg: Using The Price-To-Book Ratio To Evaluate Companies
Return on Equity (ROE). Hiervoor geld simpel gezegd 'hoe hoger hoe beter'.
[todo: nog meer indicatoren toevoegen]
Hou er echter rekening mee dat deze indicatoren per sector kunnen verschillen. Fictief voorbeeld: zo kan een ROE van 10% in de retail business heel hoog zijn, terwijl een software bedrijf met een ROE van 10% het juist heel slecht doet (dit is een fictief voorbeeld). Het is dus altijd belangrijk om bedrijven in dezelfde sector met elkaar te vergelijken. Het heeft geen zin om de indicatoren en cijfers van een bank te vergelijken met een retailer.
Fuck it, dat is me allemaal veel te moeilijk. Kan het niet eenvoudiger?
Jawel, je kan ook een index volgen.
Een index volgen? Wat is een index?
Een index is een mandje van aandelen/bedrijven, waar vervolgens een koers aan gehangen wordt. Bijvoorbeeld de [url=http://nl.wikipedia.org/wiki/AEX]AEX[/url, is de Amsterdam Exchange Index, of de Dow Jones. Of een index van aandelen in opkomende landen. Je kan het zo gek niet bedenken of er is wel een index van.
Zal ik dan de AEX nemen, ik woon tenslotte in Nederland?
Nee, de AEX is kut. Hij presteert al jaren onder de maat. De Dow Jones en de S&P500 uit de VS zijn de toonaangevende beurzen (maar daarmee loop je een valutarisico als Nederlander, omdat de dollar minder waard kan worden t.o.v. de Euro).
De DAX is een goede keuze. Het is een index bestaande uit 30 grote Duitse bedrijven, die verhandeld worden op de Frankfurt Stock Exchange. AAngezien Duitsland het economisch best preseterende land van Europa is, is dit een veilige/makkelijke/winstgevende keus.
Hoe koop ik zo'n index?
De index kan je niet kopen, maar er zijn bedrijven die de index nabootsen, tegen lage kosten. iShares is zo'n bedrijf, en dat bied bijvoorbeeld 'iShares DAX (DE)' aan.
Als je het zelf al kunt vinden is er geen FAQ meer nodig.quote:Op woensdag 8 mei 2013 16:26 schreef greed_is_good het volgende:
[..]
Ben ik niet met je eens. Er kunnen best zinnige algemene antwoorden gegeven worden. Snel voorbeeld van een FAQ dat ik zo uit mijn mouw schud:
[..]
mijn tip: iShares DAX (DE)quote:Op woensdag 8 mei 2013 16:47 schreef pazara het volgende:
ik weet dat ik een broker nodig heb bij abn amro, maar welke aandeel is een veilige koop, denken jullie?
Aandelen die per definitie onder de euro/dollar genoteerd zijn wel degeijk interesant. De hele theorie van 'pennystocks' is natuurlijk discutabel, feit is wel dat het je portfolio zal diversificeren. En dan natuurlijk niet de OTC, geen historie, geen info achtige pennystocksquote:Op woensdag 8 mei 2013 16:26 schreef greed_is_good het volgende:
FAQ
Dus aandelen die minder dan een euro of dollar kosten?
Nee, goedkoop of laaggeprijsd is een relatieve term. De prijs in dollars of euro's heeft daar niks mee te maken. Een aandel van ¤100,- in het ene bedrijf kan aantrekkelijker zijn dan een aandeel van ¤10,- in een ander bedrijf.
Ze tonen niet aan dat een aandeel goedkoop is, ze tonen aan dat, op basis van de achtergrond van die indicator, dat een aandeel ondergewaardeer zou(!) kunnen zijn.quote:Welke aandelen zijn wel goedkoop/laaggeprijsd?
Dat is niet precies te zeggen, omdat beleggen geen exacte wetenschap is. Er zijn echter wel een paar indicatoren die aanduiden dat een aandeel goedkoop is.
Vind je PE en PB echt goede ratio's? Niet het idee dat ze enigszins slechts een schets laten zien van de werkelijke waarde van een bedrijf?quote:Welke indicatoren kan je gebruiken om te bepalen of een aandeel goedkoop is?
Price-Earnings ratio. Over het algemeen hebben goedkope aandelen een P/E ratio van minder dan 20. Jammergenoeg is niet elk aandeel van een P/E ratio van onder de 20 goedkoop, het is slechts een aanwijzing.
Price-to-Book ratio. Kijk hier voor een uitleg: Using The Price-To-Book Ratio To Evaluate Companies
Return on Equity (ROE). Hiervoor geld simpel gezegd 'hoe hoger hoe beter'.
[todo: nog meer indicatoren toevoegen]
Goed advies, ratio's per sector gebruiken en natuurlijk kansloos dat je een financial met een IT bedrijf zou vergelijkenquote:Hou er echter rekening mee dat deze indicatoren per sector kunnen verschillen. Fictief voorbeeld: zo kan een ROE van 10% in de retail business heel hoog zijn, terwijl een software bedrijf met een ROE van 10% het juist heel slecht doet (dit is een fictief voorbeeld). Het is dus altijd belangrijk om bedrijven in dezelfde sector met elkaar te vergelijken. Het heeft geen zin om de indicatoren en cijfers van een bank te vergelijken met een retailer.
Beetje overdreven niet waar? De AEX is kut? Beetje kort door de bochtquote:Zal ik dan de AEX nemen, ik woon tenslotte in Nederland?
Nee, de AEX is kut. Hij presteert al jaren onder de maat. De Dow Jones en de S&P500 uit de VS zijn de toonaangevende beurzen (maar daarmee loop je een valutarisico als Nederlander, omdat de dollar minder waard kan worden t.o.v. de Euro).
De DAX is een goede keuze. Het is een index bestaande uit 30 grote Duitse bedrijven, die verhandeld worden op de Frankfurt Stock Exchange. AAngezien Duitsland het economisch best preseterende land van Europa is, is dit een veilige/makkelijke/winstgevende keus.
Weet je toevallig welke referentiekoers van bitcoin dan wordt gebruikt? Die CFDs zijn te koop via het IA platform?quote:Op dinsdag 7 mei 2013 23:47 schreef sitting_elfling het volgende:
Voor iemand die hier laatst vroeg of je bonds kunt shorten? Je kunt met CFDs treasury bonds shorten, bitcoins shorten en zelfs op parlementaire verkiezingen 'shorten'.
Ja ik keek net ook mijn ogen uit over wat er allemaal op de fx gebeurt.quote:Op donderdag 9 mei 2013 20:37 schreef piepeloi55 het volgende:
usd/jpy door de 100 en heel wat stops die momenteel in valutaland gehit worden.
ah was dat het, de EUR.AUD gierde opeens ook omhoog.quote:Op donderdag 9 mei 2013 20:37 schreef piepeloi55 het volgende:
usd/jpy door de 100 en heel wat stops die momenteel in valutaland gehit worden.
Dat is het leuke aan de actuele markt. Het lijkt rustig en uit het 'niets' gebeurd er weer wat, vorige maand hebben we dat al in commodityland gezien, nu weer zo'n dag in fx. Hoop en angst zitten er altijd onderliggend.quote:Op donderdag 9 mei 2013 20:39 schreef fedsingularity het volgende:
[..]
Ja ik keek net ook mijn ogen uit over wat er allemaal op de fx gebeurt.
Het leek zo rustig.
Ik zou een brede index die 15% omhoogschiet in vier maanden niet stabiel noemen neequote:Op donderdag 9 mei 2013 21:20 schreef piepeloi55 het volgende:
Ik geloof daar ook niet zo in, maar je weet het niet. Het geeft wel weer, ook gezien vorige maand in commodityland, hoe stabiel de markten eigenlijk echt zijn.
Dat komt natuurlijk niet door de leverage die er nu is, nee.
Het is als de processie van Echternach, gewoon zorgen dat je achterwerk de goede kant op staatquote:Op donderdag 9 mei 2013 21:38 schreef piepeloi55 het volgende:
Wie weet, maar een ding is wel zo; een scheet en alles vliegt de andere kant op, leverage is a bitch.
Maar ik gun je elke trade als tegenpartij hoor....quote:Op donderdag 9 mei 2013 22:15 schreef sitting_elfling het volgende:
Inequality at it's best.
No wonder dat mensen elkaar op de beurs niks gunnen.
Wat een primaten zijn we tochquote:Op donderdag 9 mei 2013 22:15 schreef sitting_elfling het volgende:
Inequality at it's best.
No wonder dat mensen elkaar op de beurs niks gunnen.
En bij de verkeerde windrichting zit je alsnog in de stank, maar als je daar een goed fingerspitzengefühl bij hebt waarom niet. Denk echter niet dat dat geld voor de meeste.quote:Op donderdag 9 mei 2013 21:48 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
Het is als de processie van Echternach, gewoon zorgen dat je achterwerk de goede kant op staat
Ik denk dat je mij wel kunt beschouwen als permabear op de long run, simpelweg omdat de fundamentele problemen nooit zijn opgelost en autoriteiten dezelfde fouten (wellicht nog grotere fouten, al weet je dat pas achteraf) maken die de hele crisis heeft veroorzaakt. Imo is het dan ook niet de vraag of het mis gaat, maar wanneer en juist in het wanneer zit de fundamentele fout bij de meeste shorters. Als het dan toch weer mis gaat denk ik dat ''we'' deze bust echt de sjaak zijn (opgebruikte/ niet meer toereikende vangnetten, tot die tijd gebeurd dat namelijk niet). De meeste denken dat te kunnen timen, maar als je eerlijk bent is dat niet te doen. Je weet nooit hoever een bubble/de euforie gaat en als je al een top redelijk kunt benoemen is dat vaak eerder een lucky guess. De meeste shorters zijn dan ook gestopt/uitgerookt, hetgeen zich ook weerspiegeld in de diverse indicatoren die dat mogelijk kunnen aangeven.quote:Maar wat ik me nu afvraag bij de perma-bears alhier, waarom gaan jullie niet vet short dan?
Posities?quote:Op donderdag 9 mei 2013 23:03 schreef 0108daniel het volgende:
Morgen worden de beren weer flink actief
quote:Op donderdag 9 mei 2013 23:03 schreef 0108daniel het volgende:
Morgen worden de beren weer flink actief
Nou ja, je moet je neus niet dichtknijpen natuurlijk, ik weet niet of dat fingerspitzengefuhl is, maar wel gezond verstand lijkt me. En ik blijf herhalen dat de sleutel tot een succesvolle strategie een gebrek aan ego isquote:Op donderdag 9 mei 2013 22:49 schreef piepeloi55 het volgende:
[..]
En bij de verkeerde windrichting zit je alsnog in de stank, maar als je daar een goed fingerspitzengefühl bij hebt waarom niet. Denk echter niet dat dat geldt voor de meeste.
Ik geloof inderdaad als grondhouding niet in een omgeving waarin 'we de sjaak zijn'. Om een heel simpele reden: het is geen optie voor 'we'.quote:[..]
Ik denk dat je mij wel kunt beschouwen als permabear op de long run, simpelweg omdat de fundamentele problemen nooit zijn opgelost en autoriteiten dezelfde fouten (wellicht nog grotere fouten, al weet je dat pas achteraf) maken die de hele crisis heeft veroorzaakt. Imo is het dan ook niet de vraag of het mis gaat, maar wanneer en juist in het wanneer zit de fundamentele fout bij de meeste shorters. Als het dan toch weer mis gaat denk ik dat ''we'' deze bust echt de sjaak zijn (opgebruikte/ niet meer toereikende vangnetten, tot die tijd gebeurd dat namelijk niet). De meeste denken dat te kunnen timen, maar als je eerlijk bent is dat niet te doen. Je weet nooit hoever een bubble/de euforie gaat en als je al een top redelijk kunt benoemen is dat vaak eerder een lucky guess. De meeste shorters zijn dan ook gestopt/uitgerookt, hetgeen zich ook weerspiegeld in de diverse indicatoren die dat mogelijk kunnen aangeven.
Daarbij heeft short gaan altijd een prijs en zijn de rendementen bij het short gaan beperkt (mits goed moneymanagement), waar bij een long positie de sky the limit kan zijn bij wijze van spreken. Ook is er bij short gaan altijd een KO level, hetzij in tijd, hetzij in margin en je wilt je middelen natuurlijk niet verspelen als je gelooft in een 'once in a lifetime'-instapmoment in de aankomende jaren. Hetgeen natuurlijk ook weer afhangt van je middelen.
Ik heb genoeg feestjes meegemaakt om te dansen met een hand aan de stoel hoorquote:Als ik mijn natte vinger dan toch in de lucht mag steken denk ik dat we momenteel in de blow-off fase zijn beland, wat overigens de mooiste fase van een rally is. Hoever die zal gaan, geen idee, maar iets zegt me dat dit geen jaren meer goed gaat en excessen in deze mate eindigen vrijwel nooit zijwaarts. Op tijd die stoelendans doen Dino als de muziek uitgaat, ohja en de FED hoeft niet de DJ te zijn.
Jij zou het zelfde reageren niet waar als jij wat anders zou krijgenquote:Op donderdag 9 mei 2013 22:21 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
Maar ik gun je elke trade als tegenpartij hoor....
@daniel; schietende one liners hebben we helaas niet zo veel aan. Als je iets meld, probeer het dan iig. te beargumenteren, een reden is al meer dan voldoende.quote:Op donderdag 9 mei 2013 23:27 schreef 0108daniel het volgende:
Wordt veel gewist hier in dit topic....
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |