Thanks! Het scheelde ergens in ronde 8-9 niet zoveel hoor of ik moest eraf, het ging in het begin al erg hard. Gelukkig ging het tempo net weer wat omlaag toen ik eraf begon te pieren, en daarna ging het beter.quote:Op donderdag 2 mei 2013 21:30 schreef SuperWeber het volgende:
Btw, respect voor Grippert, eerste koers direct uitrijden is goed bazenwerk
Da's ook zoiets in wedstrijden. Altijd aan blijven klampen, want de rest wordt ook moe.quote:Op donderdag 2 mei 2013 21:42 schreef Gripper het volgende:
[..]
Thanks! Het scheelde ergens in ronde 8-9 niet zoveel hoor of ik moest eraf, het ging in het begin al erg hard. Gelukkig ging het tempo net weer wat omlaag toen ik eraf begon te pieren, en daarna ging het beter.
Niet per definitie. Het signaal wordt bij een vaste waarde afgegeven. Onafhankelijk van inspanning. (wel heel zwart/wit, maar laten we het duidelijk houden). Als de tijd tussen signaal en tekort korter is dan de tijd nodig om vocht toe te dienen en op te nemen krijg je verschijnselen van uitdroging. Met inspanning 'loop je harder leeg'.quote:Op donderdag 2 mei 2013 21:14 schreef SuperWeber het volgende:
Hehe, dit had ik wel een beetje verwacht
Uiteraard is het niet zo dat je helemaal niet moet drinken, je moet drinken wanneer je lichaam daarom vraagt. Dus als je 's avonds met koppijn in je nest ligt heb je waarschijnlijk de signalen behoorlijk genegeerd...
Systeem werkt perfect. Zodra je tegen een vochttekort aanzit wordt je eerste doel het verzorgen van drinken. Maar dat signaal is niet bedoeld als 'je hoeft pas te drinken als het echt nodig is'. Vrijwel alle zoogdieren<- aanname, ik weet het zeker van aapachtigen, zullen bij het voordoen van de mogelijkheid hun vochtniveau boven het 'dorst'-peil houden. Als je je adem inhoudt krijg je door een teveel aan CO2 een ademreflex. Ook een seintje. Wacht jij iedere keer tot je die reflex krijgt?quote:Om er dan even een wetenschappelijk tintje aan te geven: Waarom zou het menselijk lichaam over een waardeloos mechanisme om dehydratatie te signaleren beschikken? Dit is evolutionair gezien ontzettend onlogisch en misschien wel onmogelijk.
De sigaretten stonden op tafel, asbest was degelijk goedkoop spul, etc. Met de tijd krijgen we eer inzicht. Zo zullen we nu dingen doen die later ook onderuitgeschoffeld worden. Dat heet vooruitgang. Geen reden om alle innovatie direct af te keuren.quote:Daarnaast werd het drinken in de jaren 70 tijdens een marathon zelfs afgeraden (ondenkbaar nu), men dacht zelfs dat dit een negatief effect zou hebben op de prestatie.
Het hele sportdrankenverhaal heb ik geen weet van, en zal me niets verbazen als enig selectief onderzoek verricht is door grote fabrikanten met het oog op verkoopcijfers. Ik houd me dan altijd maar vast aan "als het echt compleet onzin was, kocht niemand het meer op den duur".quote:Er is een heleboel onderzoek gedaan naar de effecten van sportdranken op prestaties, maar een groot deel daarvan is gefinancierd door de producenten van sportdranken (en die publiceren natuurlijk alleen de positieve resultaten). Er valt behoorlijk wat te zeggen over deze publicaties en voor zover ik tot nu toe heb kunnen vinden is het vooral belangrijk om te drinken wanneer je dorst hebt, dus als iemand 1 bidon per uur nodig heeft en een ander een halve, dan zou dat prima kunnen. er is volgens mij ook geen enkel dier welke drinkt (bv. tijdens de jacht) voordat hij dorst heeft...
Leesvoer: (ondanks dat ik ook deze publicatie eigenlijk niet écht goed vind)
http://www.bmj.com/content/345/bmj.e4737
Dan laat ik de eventueel benodigde koolhydraten even buiten beschouwing
zelfs hoogte verschillen jaquote:Op donderdag 2 mei 2013 22:02 schreef MarcoD het volgende:
meest trieste segment ooit:
http://app.strava.com/segments/2348245
quote:Op donderdag 2 mei 2013 22:02 schreef MarcoD het volgende:
meest trieste segment ooit:
http://app.strava.com/segments/2348245
Als jij 10x gereden hebt kan je gewoon met de A's mee. Goed werk.quote:Op donderdag 2 mei 2013 20:49 schreef Gripper het volgende:
Ik heb het overleefd hoor! En het was leuk. Meedoen was nog wel even spannend: van ouwe baas achter de inschrijftafel mocht het niet, alleen in het weekend. Een andere vroeg of ik kon doorrijden en of ik vaker in een groep reed, en vond het wel best. Dus nummer 22 op m'n rug, en gaan. Hele tijd in de groep kunnen rijden, kon ook soms wel wat naar voren komen. In bochten verlies ik nog wel een plaatsje of 4-5 soms.
Weinig ontsnappingen vandaag, vlak voor het einde brak het in 2 groepen van 30 man, en ik kon met de eerste mee. In die groep zaten vooral a's en nog maar een paar b's. In de sprint kon ik niks doen, maar ik denk dat ik bij een wedstrijdje met alleen b amateurs goed mee kan komen.
Ergo: koersen is leuk en helemaal niet eng, dus ik ga lid worden bij het stadion!
Oh ja, de rit zelf: uurtje koers, 42,5 gemiddeld en kruissnelheid 45-50 ongeveer. Zat in het begin gierend hoog met m'n HR, rond de 190. Vast ook de spanningZakte na een tijdje wel, kon in de groep met hartslagen rond de 175 rijden. Toch nog goeie D2 training Patroon!!
https://www.strava.com/activities/51957282
Dat kon 'ie nu dus in feite ook alquote:Op donderdag 2 mei 2013 22:07 schreef kaasplankje het volgende:
[..]
Als jij 10x gereden hebt kan je gewoon met de A's mee. Goed werk.
Exactly my thought, daarom schreef ik in de laatste post v/h vorige topic ook bij dat ik het koolhydraten verhaal (welke je in een uur koers in principe niet nodig zou moeten hebben) even buiten beschouwing laat...quote:Op donderdag 2 mei 2013 21:45 schreef No-P het volgende:
Netjes Grip
Ken het artikel en ook de aflevering op de bbc gezien die een week erna op was. Die Noakes uit het artikel heeft de hardloopbijbel geschreven.
Drinken als je pas dorst hebt kan zoals in het artikel staat prima. Maar niet altijd is er dan tijd of ruimte voor lijkt me bij zo'n koers. Ook het heeft voor mij een extra functie: makkelijk energie binnen krijgen bij wedstrijden langer dan een uur en zware trainingen.
Om ellenlange discussies te vermijden, houd ik het verder op een verschil van inzicht...quote:
Hij zat in de finale in de eerste groep van 30 man, dus kon hij wel mee. Weliswaar niets maken in de sprint, maar je kunt niet alles hebben in je eerste wedstrijd.quote:Op donderdag 2 mei 2013 22:27 schreef kaasplankje het volgende:
[..]
Ja alleen kon hij nog niet mee in de finale maar dat komt vanzelf wel.
Ik las het pas later inderdaad.quote:Op donderdag 2 mei 2013 22:26 schreef SuperWeber het volgende:
[..]
Exactly my thought, daarom schreef ik in de laatste post v/h vorige topic ook bij dat ik het koolhydraten verhaal (welke je in een uur koers in principe niet nodig zou moeten hebben) even buiten beschouwing laat...
[..]
Om ellenlange discussies te vermijden, houd ik het verder op een verschil van inzicht...
Waar verder helemaal niets mis mee is...
Je mag me altijd corrigeren. Zou toch zonde van al die jaren studeren zijn als ik fysiologie nog steeds niet begreep.quote:Op donderdag 2 mei 2013 22:26 schreef SuperWeber het volgende:
Om ellenlange discussies te vermijden, houd ik het verder op een verschil van inzicht...
Waar verder helemaal niets mis mee is...
Goulet ED Effects of exercise-induced dehydration on time-trial exercise performance: aquote:Op donderdag 2 mei 2013 23:10 schreef muzas het volgende:
[..]
Je mag me altijd corrigeren. Zou toch zonde van al die jaren studeren zijn als ik fysiologie nog steeds niet begreep.
quote:Op donderdag 2 mei 2013 23:16 schreef No-P het volgende:
[..]
Goulet ED Effects of exercise-induced dehydration on time-trial exercise performance: a
meta-analysis. Br J Sports Med 2011;45:1149-56
Dorst is beste graadmeter om te drinken.
Verhelderend artikel. Jammer dat je alleen het abstract gratis kan bekijken?quote:Op donderdag 2 mei 2013 23:16 schreef No-P het volgende:
[..]
Goulet ED Effects of exercise-induced dehydration on time-trial exercise performance: a
meta-analysis. Br J Sports Med 2011;45:1149-56
Dorst is beste graadmeter om te drinken.
zo lang je niet verder gaat als argeles sur mer zal je langs de kust weinig klimmen , maar moet wel zeggen dat ik juist het laaste stukje richting spanje collioure tot cebere een heel mooi stukje vind.quote:Op donderdag 2 mei 2013 14:26 schreef Captain_Fabulous het volgende:
[..]
Lijkt me ook leuk, Mischien eerst een stuk langs de kust richting Spanje, en dan meer via het binnenland over Nimes terug naar Avignon. Wil heuvels liever pas aan het eind
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |