abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_125992965
Ik moet even mijn hart luchten...

Ik vind mijn situatie namelijk heel moeilijk in te schatten... misschien zit ik er te diep in. Ik voel me op dit moment op mijn werk extreem gemarginaliseerd en geisoleerd en heb het gevoel dat ik niet langer zo meer door kan gaan.

Wat achtergrond informatie: mijn collega (L.) en ik zijn allebei enkele maanden geleden (tegelijktijdig) en zijn hier beide voor een vaste duur: nog enkele maanden. Het begon eigenlijk al in de eerste week, want ik herinner me nog dat ik donderdagochtend (dus na 3 werkdagen) in huilen uitbarsten bij mijn vriend omdat ik er zo tegen op zag om weer naar mijn werk te gaan.

L. is een charismatisch persoon die het van begin af aan bij iedereen in de smaak viel; op zich niet het probleem want ik ben een beetje een kat-uit-de-boom kijker en eraan gewend dat het wat langer duurt tot ik van collega's vrienden maak. Het probleem is dat ze mij nooit een kans heeft gegeven: maakten we samen een treinreis en probeerde ik een praatje te maken, kapte ze me af en gaf kortaffe antwoorden. Mochten er anderen bijzijn, dan domineerde ze het gesprek en sprak over onderwerpen waar ik niets van afwist. Zo maakte ze snel connecties met mensen en begon ook buiten het werk met hen om te gaan; ik werd niet meegevraagd. Ook begon ze aan projecten te werken met andere collega's waar mijn hulp nooit voor gevraagd werd. Tot overmaat van ramp werd mijn opa ernstig ziek en stierf, waardoor ik meerdere werkdagen miste; later miste ik wederom een week werk omdat er een lipoom werd aangetroffen op mijn rug waarvan de dokter niet helemaal zeker wist of het echt goedaardig was; die moest operatief worden verwijderd (gelukkig bleek ik wel gezond).
Ik vond dit al heel vervelend omdat ik niet het type ben om werkdagen te missen, maar op een functioneringsgesprek kwam ik erachter dat mijn baas had gezegd dat ik wel "vaak rust" nodig had en minder aankon dan L. Totaal onterecht gezien ik tussen het overlijden van mijn opa en zijn begrafenis gewoon ben gaan werken, wat niet iedereen zou hebben gedaan.

De situatie verergert zich en vaak spreekt ze op kantoor openlijk over dingen waar ze heen gaat en waarvoor ze mij nadrukkelijk niet uitnodigt. Ik zie mijn baas dan altijd denken: "waarom gaat zij toch niet?" en weet dat mijn baas me daardoor een eenling vindt, terwijl ik dit zeker niet ben. Ik vlucht in het weekend vaak naar mijn oude woonplaats terug, waar ik samenwoonde met mijn vriend voor ik hierheen verhuisde. Simpelweg omdat ik hier in het weekend niets te doen heb, geen vrienden kan maken door deze situatie. Misschien denken jullie dat ik mezelf gewoon uit zou moeten nodigen, maar dat kan ik niet als ik zo duidelijk ongewenst ben... bovendien heb ik ook helemaal geen zin om in mijn vrije tijd ook nog eens in het gezelschap van L. te verkeren, gezien ze mij altijd nadrukkelijk negeert. Bovendien, als ik een idee pitch bij mijn baas ondermijnt ze het altijd meteen (het lijkt niet uit te maken wat ik zeg, volgens L. is het altijd "geen goed idee, want").

Ik wil mezelf niet in een slachtofferrol plaatsen; ik kan er niet goed tegen als mensen dat doen. Maar ik voel dat mijn zelfvertrouwen verdwijnt, ik huil thuis vaak en ik heb helemaal geen zin om naar mijn werk te gaan. Op dagen dat ze er niet is vier ik van binnen een feestje. Ik ben erg vereenzaamd, terwijl ik normaal altijd wel in staat ben nieuwe vrienden te maken.
Ik ben reeds een andere hobby met andere mensen gaan uitvoeren, en dat gaat goed. Ik merk alleen dat dit de oplossing niet is: nog steeds zie ik er iedere dag tegen op om naar mijn werk te gaan.
Vandaag na het werk liep ik naar buiten met een nieuwe collega die vandaag begonnen is, nog wat te kletsen. Nadat we tot ziens hadden gezegd en de nieuwe collega twee stappen had verzet, greep L. haar aan en vroeg of ze wat zouden gaan drinken. Er brak iets in mij: ik stond letterlijk een meter verderop en was duidelijk niet uitgenodigd. Ik voel nu echt dat ik niet zo verder kan, en wil stoppen, hier weg wil. Probleem is dat deze baan aanleiding kan geven tot mijn droombaan, en ik momenteel geen andere perspectieven heb.

Ik voel me heel beschaamd hier met mijn familie of partner over te praten; zij zien me als een positieve, vrolijke doorzetter die niet bang is te verhuizen, opnieuw te beginnen, met nieuwe mensen om te gaan... en zo zag ik mezelf ook voor ik hierheen kwam. Daarom vraag ik het jullie: hoe moet ik deze situatie aanpakken? Ik heb hulp nodig, maar ben bang dat niemand bij het bedrijf me gaat geloven... L. ligt immers bij iedereen beter in de markt dan ik, en is tegen iedereen aardig. Ik ben bang dat als ik aangeef dat ik overweeg te stoppen, men zal zeggen: "nou dan ga je maar" oid...

[ Bericht 100% gewijzigd door motorbloempje op 03-05-2013 10:12:07 ]
pi_125993185
Heb je geen vertrouwenspersoon op het werk die je dit verhaaltje kunt vertellen? De baas baseert zijn mening op wat hij ziet dus.
Ons aller kapitein haque is ook aanwezig
pi_125993281

[ Bericht 53% gewijzigd door lallalup op 03-05-2013 09:17:57 ]
pi_125993458
quote:
0s.gif Op donderdag 2 mei 2013 20:07 schreef lallalup het volgende:
In principe wel, maar zij is al een paar maanden ziek. Probleem is dat ik het ook moeilijk vind om aan te voelen waar "niet iedereen hoeft elkaar altijd maar aardig te vinden en niet iedereen hoeft altijd met alles meegevraagd te worden" eindigt en "pesten" begint. Daarom op zoek naar wat andere meningen voor ik het aan probeer te kaarten, evt. bij mijn baas zelf...
Het moet wel binnen de kaders blijven. Het is echt een issue voor jou en ik moet zeggen dat je wel herkenbare scenarios aanbrengt maar ik denk dat je in ieder geval iemand in het bedrijf dit aan moet geven dat mocht het tot een functioneringsgesprek komen dat die jou wat kan verdedigen en jou evt kan helpen.
  donderdag 2 mei 2013 @ 20:15:16 #5
356605 LizzyAdam
Rubber Ducky
pi_125993627
Waarom neem je zelf niet het initiatief om je collega's (en dan niet specifiek L.) mee te vragen voor een bak koffie?

Zijn er collega's die je wel aardig vindt?
Lesbosapiens
pi_125993679
Ik vind (sorry) dat je veel op L af schuift
Ja L probeert de situatie in zijn/haar voordeel te sturen maar daar is niet iets mis mee. L gaat ook voor een goede functie binnen dat bedrijf. Dat is zijn/haar doel en je kunt het een ander niet kwalijk nemen als die persoon dan voor dat doel gaat
misschien vind ze/hij je ook gewoon niet aardig. Dat gebeurd ook. Dan kun je die persoon het ook niet kwalijk nemen dat hij/zij je niet uitnodigt

Wat je wel kunt doen is zelf initiatieven nemen en dat doe je ook niet
Nodig zelf eens wat mensen ergens voor uit? met of zonder L
Jouw doel is blijkbaar die droombaan, ga daar dan ook voor en laat zo iets kleins je niet uit het veld slaan :?
mensen zijn gewoon niet altijd aardig en vinden jou ook niet altijd aardig
ben volwassen en grijp zelf in
desnoods acteer je je weg er door heen
He said how many sugars do you like in your tea?
I said forget about the sugar have a spoon full of me,
[Rhu SC]Deel 1 dus? O+
Your job is to feed me, do me and die
pi_125993824
Volgens mij word je niet zozeer gepest, L. vindt jou gewoon niet aardig. Zij probeert ook gewoon vrienden te maken op haar nieuwe werk en tussen jou en haar klikt het niet. Ze is niet verplicht jou uit te nodigen als ze iets buiten werk organiseert.

Wat Lizzy al zegt, je kunt zelf contact leggen met andere collega's dan L., toch? Wat vinden anderen behalve L. eigenlijk van jouw input? Zeggen die ook allemaal dat alles wat jij bedenkt geen goed idee is? Het klinkt alsof L. een stuk assertiever is dan jij, waardoor ze meer voor elkaar krijgt (projecten, uitjes buiten het werk).
pi_125993869
quote:
0s.gif Op donderdag 2 mei 2013 20:16 schreef rhubarbje het volgende:
Ik vind (sorry) dat je veel op L af schuift
Ja L probeert de situatie in zijn/haar voordeel te sturen maar daar is niet iets mis mee. L gaat ook voor een goede functie binnen dat bedrijf. Dat is zijn/haar doel en je kunt het een ander niet kwalijk nemen als die persoon dan voor dat doel gaat

jawel die mensen zijn schijtirritant
pi_125993920
quote:
0s.gif Op donderdag 2 mei 2013 20:20 schreef Haque het volgende:

[..]

jawel die mensen zijn schijtirritant
ja jammer dan, mensen zijn niet echt op aarde om aardig gevonden te worden of om andere mensen omhoog te helpen
[Rhu SC]Deel 1 dus? O+
pi_125994000
quote:
0s.gif Op donderdag 2 mei 2013 20:21 schreef rhubarbje het volgende:

[..]

ja jammer dan, mensen zijn niet echt op aarde om aardig gevonden te worden of om andere mensen omhoog te helpen
Dus dan zal je je er maar bij neer moeten leggen? Als je je er bij neer gaat leggen kan ts netzogoed een andere baan gaan zoeken maar daar heb je ook dat soort mensen. Er moet toch een oplossing voor komen dat ts wel met plezier naar zijn werk toe gaat.
  donderdag 2 mei 2013 @ 20:23:38 #11
33954 ElisaB
ook in zwart verkrijgbaar!
pi_125994018
Wat heeft L in hemelsnaam dat je het feit dat ze je niet ziet zitten je leven laat verzieken??

Laat haar lekker zijn en ga door met je leven.
Muil houwe of ik sjoel d'r eentje in!
pi_125994021
Waarom zoek je buiten je werk om geen vrienden om iets mee te doen in het weekend? Er is meer dan alleen je werk..
dag
pi_125994036
Als ik het zo lees, wil L. jou het bedrijf uitwerken en zelf de goede functie krijgen. TO, er zijn mensen die over lijken gaan om iets te bereiken. Dat is nu, en dat zal altijd zo zijn. Punt is: hoe ga je er mee om?

Als ik jou was, zou ik iets doen wat zij niet van jou verwacht en dus misschien daardoor dichtklapt. Idd mensen mee uit vragen, kletsen, kortom: sociaal doen.
pi_125994093
quote:
0s.gif Op donderdag 2 mei 2013 20:23 schreef Haque het volgende:

[..]

Dus dan zal je je er maar bij neer moeten leggen? Als je je er bij neer gaat leggen kan ts netzogoed een andere baan gaan zoeken maar daar heb je ook dat soort mensen. Er moet toch een oplossing voor komen dat ts wel met plezier naar zijn werk toe gaat.
dat zeg ik toch niet?
Ja je moet je er bij neer leggen dat L je niet aardig vind en/of zelf voor die baan gaat
dat wil niet zeggen dat jij zelf niet ook nog voor die baan kunt gaan

wat ze nu doet is juist zich er bij neer leggen door L alle macht te geven
'L is onaardig en ik kan er niks aan doen dus ga ik naar mijn geboortedorp'
wat bereik je daar nou mee?
[Rhu SC]Deel 1 dus? O+
  donderdag 2 mei 2013 @ 20:26:30 #15
323439 HetKlusKonijn
Hoard, collect, file, index
pi_125994139
TS, of je dit nu "pesten" noemt, of je realiseert je gewoon dat jij en die L. gewoon niet met elkaar overweg kunnen - ik krijg de indruk dat je behoorlijk omhoog zit met de situatie. Je komt erg (over)gevoelig over. Misschien wordt het tijd om een wat dikkere huid te kweken en het eea van je af te laten gllijden? Moeilijk inderdaad, maar je kunt niemand van je collega's 'dwingen' om 'vriendjes' met je te worden. Sterker nog, ik ben al heel happy als ik met alle collega's een nette collegiale omgang weet te creëren. Dat lukt overigens doorgaans beter als je je alles niet zo heel erg aantrekt. In dit verband: hoe oud ben je?

Mocht dat niet lukken, dan is het wellicht toch een goed idee om in ieder geval eens verder te zoeken naar een andere baan, want - ik spreek helaas uit ervaring - een 'bedrijfscultuurtje' veranderen is onbegonnen werk.

Veel sterkte in ieder geval!

[ Bericht 5% gewijzigd door HetKlusKonijn op 02-05-2013 20:39:12 ]
VDGG - Steven Wilson - Jacco Gardner - Pussy Riot - Malala Yousafzai - René Goscinny (RIP)
"The Least We Can Do, Is Wave To Each Other!"
pi_125994198
En verder lees ik ook niks wat echt pesten is trouwens
alleen een vlotte collega die zich niet zo druk maakt als TS over TS
[Rhu SC]Deel 1 dus? O+
pi_125994703
Ik denk dat L. zich gedraagd alsof het een wedstrijdje is. Zij wilt de baan, logiscg maar het nou op die manier te doen. Baas ziet niet hoe er tegen Ts gedaan wordt en ook niet wat Ts voelt. Maar ik had wel me mond opengetrokken.

Neem L. eens appart en vraag haar waarom zij zo vijandig tegen je doet. Wat haar probleem nou eigenlijk is. En of ze anders zin heeft met jou wat te gaan drinken om elkaar beter te leren kennen op een andere manier? Blijft ze kinderachtig doen dan is het gewoon een gluiperige bitch.
En dan maar aan je baas vertellen, maar niet mondeling want dan komt het er weer heel anders uit dan dat je bedoeld. Precies zoals je het hier opschrijft aan hem overhandigen. Want dit ga je niet langer meer trekken.

Als dit echt allemaal niet werkt dan moet je toch goed gaan nadenken. Of ongelukkig zijn bij je toekomstoge droombaan wat nooit zo gaat werken. Of iets anders zoeken wat er op lijkt. Er zijn meer droombanen geloof me.
pi_125994783
quote:
1s.gif Op donderdag 2 mei 2013 20:39 schreef DynastyL het volgende:
Neem L. eens appart en vraag haar waarom zij zo vijandig tegen je doet. Wat haar probleem nou eigenlijk is. En of ze anders zin heeft met jou wat te gaan drinken om elkaar beter te leren kennen op een andere manier?
Sorry hoor maar ik zou echt niet wat gaan drinken met iemand die mij vraagt waarom ik vijandig doe.
  donderdag 2 mei 2013 @ 20:42:26 #19
323439 HetKlusKonijn
pi_125994806
^^ De kans is zeer wel aanwezig dat L. zich helemaal van geen kwaad bewust is... of dat beweert. ;)

Verder - mee eens. Je leven hangt ècht niet af van één bepaalde "droombaan", TS!
VDGG - Steven Wilson - Jacco Gardner - Pussy Riot - Malala Yousafzai - René Goscinny (RIP)
pi_125994846
quote:
1s.gif Op donderdag 2 mei 2013 20:39 schreef DynastyL het volgende:
Ik denk dat L. zich gedraagd alsof het een wedstrijdje is. Zij wilt de baan, logiscg maar het nou op die manier te doen. Baas ziet niet hoe er tegen Ts gedaan wordt en ook niet wat Ts voelt. Maar ik had wel me mond opengetrokken.
Ik heb niet de indruk dat we het hier over competitie hebben maar meer over een proeftijd die ze door wil komen.

quote:
Neem L. eens appart en vraag haar waarom zij zo vijandig tegen je doet. Wat haar probleem nou eigenlijk is. En of ze anders zin heeft met jou wat te gaan drinken om elkaar beter te leren kennen op een andere manier? Blijft ze kinderachtig doen dan is het gewoon een gluiperige bitch.
Dit vind ik wel een goede tip. Maar breng het wel wat voorzichtiger want misschien doet L dat niet bewust.

quote:
En dan maar aan je baas vertellen, maar niet mondeling want dan komt het er weer heel anders uit dan dat je bedoeld. Precies zoals je het hier opschrijft aan hem overhandigen. Want dit ga je niet langer meer trekken.
Niet tegen de baas man dan ben je een flinke nsb'er. Voor dit zulk dingen heb je een vertrouwenspersoon.

quote:
Als dit echt allemaal niet werkt dan moet je toch goed gaan nadenken. Of ongelukkig zijn bij je toekomstoge droombaan wat nooit zo gaat werken. Of iets anders zoeken wat er op lijkt. Er zijn meer droombanen geloof me.
pi_125994903
quote:
15s.gif Op donderdag 2 mei 2013 20:41 schreef Dipkip het volgende:

[..]

Sorry hoor maar ik zou echt niet wat gaan drinken met iemand die mij vraagt waarom ik vijandig doe.
L. doet er blijkbaar alles aan om als beste over te komen en Ts moet gewoon hetzelfde doen. Mond open trekken en het spelletje mee spelen. Weer sterk worden zoals ze was. Niks meer pikken van dat mens gewoon
pi_125994942
quote:
0s.gif Op donderdag 2 mei 2013 20:43 schreef Haque het volgende:

Niet tegen de baas man dan ben je een flinke nsb'er. Voor dit zulk dingen heb je een vertrouwenspersoon.

[..]

Die vertrouwenspersoon is al maanden ziek. L. een bitch Ts ook een bitch
pi_125994979
quote:
1s.gif Op donderdag 2 mei 2013 20:45 schreef DynastyL het volgende:

[..]

Ja maar je baas krijgt denk ik een heel verkeerd beeld van je als je tegen de baas gaat roddelen over collegas.
  donderdag 2 mei 2013 @ 20:47:32 #24
323439 HetKlusKonijn
pi_125995034
quote:
0s.gif Op donderdag 2 mei 2013 20:46 schreef Haque het volgende:

[..]

Ja maar je baas krijgt denk ik een heel verkeerd beeld van je als je tegen de baas gaat roddelen over collegas.
Dat is een absolute NO-GO en kan alleen maar tegen je gebruikt worden.
pi_125995043
quote:
1s.gif Op donderdag 2 mei 2013 20:44 schreef DynastyL het volgende:
L. doet er blijkbaar alles aan om als beste over te komen en Ts moet gewoon hetzelfde doen. Mond open trekken en het spelletje mee spelen. Weer sterk worden zoals ze was. Niks meer pikken van dat mens gewoon
Er is echt geen enkele reden om aan te nemen dat 'dat mens' specifiek de pik heeft op TS. Waarschijnlijk heeft L. exact dezelfde doelen als TS en slaagt ze er gewoon beter in die te bereiken.

Is het je al opgevallen dat TS al na drie dagen in janken is uitgebarsten? Hoe kun je nou na drie dagen al gaan huilen omdat je geen vrienden hebt gemaakt op je nieuwe werk. Sorry maar volgens mij heeft dit veel meer met TS te maken dan met L. Die L. doet op haar manier haar best om in de smaak te vallen bij collega's en de baas, maar ik lees niets wat op pesten duidt. Het gaat niet om iets al dan niet pikken van L., het gaat om zelf die dingen doen die L. doet omdat die dingen werken!
pi_125995056
quote:
0s.gif Op donderdag 2 mei 2013 20:46 schreef Haque het volgende:

[..]

Hij heeft al een lichtelijke verkeerde beeld van haar. Ten tweede roddelt ze niet ze maakt een klacht aan. Zij voelt zich geestelijk gepest punt
pi_125995116
quote:
0s.gif Op donderdag 2 mei 2013 20:01 schreef lallalup het volgende:
en eraan gewend dat het wat langer duurt tot ik van collega's vrienden maak.
Ik denk dat je het idee dat collega's vrienden moeten zijn of zullen worden eerst eens los moet laten. Probeer het eens professioneler aan te pakken en focus je op het goed uitvoeren van je werk en het opbouwen van een goed en professioneel samenwerkingscontact met je collega's. Dat staat los van of je gevoel wel of niet terecht is en is ook echt wat anders dan vrienden worden met je collega's.

Het is rot dat je je zo voelt, maar ik denk echt dat een professionelere en minder emotionele aanpak veel zou kunnen schelen. Misschien moet je daarnaast ook een ultimatum met jezelf afspreken; je gaat er álles aan doen om er wat van te maken, maar als je je over 6/8/12 maanden nog steeds zo vreselijk voelt, dan zoek je iets anders.
*Kleine muisjes hebben kleine wensjes; beschuitjes met gestampte mensjes*
  donderdag 2 mei 2013 @ 20:49:15 #28
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_125995124
TS, deze baan duurt nog een paar maanden. Bedenk je waar je in die maanden je tijd aan wilt besteden: ongelukkig zijn in deze situatie of jezelf in je werk bewijzen. Wat heb je nog te verliezen?
The love you take is equal to the love you make.
pi_125995125
quote:
1s.gif Op donderdag 2 mei 2013 20:47 schreef DynastyL het volgende:

[..]

Hij heeft al een lichtelijke verkeerde beeld van haar. Ten tweede roddelt ze niet ze maakt een klacht aan. Zij voelt zich geestelijk gepest punt
Nee ze roddelt niet, maar ik bedoel ALS ze tegen haar baas zou gaan klagen over L dan roddelt ze wel en dat is dodelijk.
@ts vraag of je een andere vertrouwenspersoon kan krijgen?
pi_125995170
quote:
1s.gif Op donderdag 2 mei 2013 20:47 schreef DynastyL het volgende:
Na twee ziekmeldingen nu ook een melding maken van je gepest voelen omdat je niet mee gevraagd wordt naar de kroeg is echt DE manier om als het zwakke gansje gezien te worden.

Echt heel rot dat je je zo voelt, maar ik denk dat het alleen maar erger wordt als je meteen naar de baas loopt zonder zelf te proberen het probleem op te lossen. Door bijvoorbeeld zelf iemand mee te vragen naar de kroeg, in plaats van afwachtend te blijven hopen dat iemand jou vraagt.
  Licht Ontvlambaar donderdag 2 mei 2013 @ 20:53:27 #31
7020 Sjeen
...gevaarlijke vrouw...
pi_125995326
Dit topic is meer R&P dan WGR naar mijn mening.
You can't start a fire without a spark...
♥ Isa ♥ | In vuur en vlam
A dirty mind is a joy forever!
  donderdag 2 mei 2013 @ 21:03:15 #32
115121 Arizona
Zeg maar Arißona
pi_125995724
Wees blij dat het een tijdelijke baan is. Nog ff doorbijten en je bent er vanaf. Ik ben ook gepest op het werk, dat varieerde van mij als enige niet meevragen op afdelingsuitjes, mijn vakantieplannen ondermijnen tot gekke bekken achter mijn hoofd trekken als ik wat zei. Ik ben er uiteindelijk depressief / burned out van geraakt en heb in overleg met de bedrijfsarts een andere baan bij een andere werkgever gezocht.
De gesprekken met de bedrijfsarts hebben mij weer enigszins zelfvertrouwen gegeven. Zij gaf aan dat ze zich niet kon voorstellen dat ik de oorzaak van het pesten was, omdat ik op haar overkwam als een leuk, prettig persoon. En ze gaf me lucht om weer lol in het leven te krijgen en te zoeken naar een andere baan.

Ga praten met een bedrijfsarts, psycholoog oid. Deze kan je helpen je zelfvertrouwen te herstellen.

Ik snap je gevoelens heel erg goed. Het ondermijnt je gevoel van eigenwaarde enorm als je gepest wordt (of het gevoel hebt dat je gepest wordt). Zakelijk en prive ga je eraan kapot. Terwijl je (naar alle waarschijnlijkheid) gewoon een leuk, (te) lief en hardwerkend persoon bent.

Ik weet niet hoelang deze baan nog duurt, maar probeer het nog ff vol te houden en je puur te richten op je werk en alle gevoelens er buiten te houden. Heel moeilijk, ik weet het. Hou je dit niet vol, meld je dan ziek voordat je echt in de shit komt (zoals ik) en/of zoek een andere baan. Het is je werk, het is het niet waard om kapot aan te gaan.
You won't be lost, hurt, tired or lonely - Something beautiful will come your way
  donderdag 2 mei 2013 @ 21:13:10 #33
356605 LizzyAdam
Rubber Ducky
pi_125996119
quote:
1s.gif Op donderdag 2 mei 2013 20:45 schreef DynastyL het volgende:

[..]

Ik vind L. Geen bitch. Ik vind TS overgevoelig. Feitelijk is L. gewoon zichzelf charismatisch en spontaan. en Kan het goed met collega's vinden. TS is daar wat minder goed in, en voor zover wij weten kan L. het gewoon niet vinden met TS, of wil het niet kunnen vinden. Niet iedereen hoeft elkaar aardig te vinden.

Naar mij mening kan TS op z'n hoogst aan L. vragen of ze gewoon collegiaal met elkaar om kunnen gaan. Er vanuitgaande dat L. TS expres negeert.
Lesbosapiens
  donderdag 2 mei 2013 @ 22:47:55 #34
370487 Hallmark
Geverifieerde account
pi_126002056
quote:
1s.gif Op donderdag 2 mei 2013 21:13 schreef LizzyAdam het volgende:

[..]

Ik vind L. Geen bitch. Ik vind TS overgevoelig. Feitelijk is L. gewoon zichzelf charismatisch en spontaan. en Kan het goed met collega's vinden.
Precies. Ik vind de OP wel een beetje een Viva verhaaltje, hoor. Wat wil je TS, dat we gaan zeggen "knuffel voor jou, het is echt een kreng die collega". Ik hebt het gevoel dat je in een soort spiraal zit.

Neem alsjeblieft het heft in eigen handen, vraag aan de huisarts voor therapie of zo. Je moet steviger in je schoenen leren staan. Ik vind de topic titel ook niet de lading dekken, bij pesten denk ik meer aan het op de persoon spelen. Dat lijkt hier niet aan de hand?
Geinspireerd door historische gebeurtenissen en karakters. Dit werk van fictie was ontworpen, ontwikkeld en geproduceerd door een multicultureel team van verschillende religies en geloven.
pi_126005781
Wat boeit die L jou. Trek gewoon je eigen plan
  vrijdag 3 mei 2013 @ 09:03:47 #36
74276 saaw
fight harder or walk away
pi_126011589
Ben het wel met eerdere posters eens, ik denk niet dat dit pesten is. L is zich waarschijnlijk van geen kwaad bewust, en jij laat wel heel erg op je kop zitten.

Iemand 'nadrukkelijk niet uitnodigen' bestaat imo niet. Als jij al vaker niet mee bent gegaan en jullie gewoon geen vrienden zijn is het heel normaal dat ze je niet naar vanalles meevraagt.
Niet iedereen kan het nu eenkeer met elkaar vinden. Zijn er geen andere mensen op je werk om leuk mee om te gaan?

Lijkt me van belang dat je beter in je vel gaat zitten, als dat met losse hobby's en vrienden niet voldoende is zou ik persoonlijk mijn prioriteiten wel weten en voor mijn eigen gevoel kiezen ipv die baan waar je kennelijk zo ongelukkig van wordt.

Vind het wel rot voor je trouwens :* je spendeert er toch het grootste deel van je tijd dus het zou fijn zijn als het enigszins aangenaam was,
an urge to help mankind overcomes me
pi_126012961
OP leeghalen doen we niet.
Ja doei.
pi_126013221
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 mei 2013 10:12 schreef motorbloempje het volgende:
OP leeghalen doen we niet.
Bedankt! ^O^

OT, ik vind dit niet echt bij pesten passen, maar snap wel waar het idee vandaan komt.
Je hebt het idee dat je buitengesloten wordt en voelt je gepasseerd.

Heel vervelend, maar tot zover ik weet is daar niet veel aan te doen.
Stel jezelf niet zo aanhankelijk op t.o.v. je werk en zorg dat je naast je werk nog een leven hebt.

W.b. je functioneringsgesprek kan ik niet veel zeggen. Misschien loopt het bedrijf waar je werkt niet zo lekker?
  Official ESF Kreviewer vrijdag 3 mei 2013 @ 10:27:48 #39
7719 Kreator
Groetjes, Krea.
pi_126013379
Ik snap niet dat je het zo van "L" af laat hangen hoe jij je leven invult.
Je hoeft toch niet persé vrienden met haar te zijn? Ik zou gewoon je eigen ding gaan doen. Zelf mensen utinodigen als je daar zo'n behoefte aan hebt en je niet zoveel aantrekken van wat een ander vindt.
pi_126013408
wat flauw dat je de boel weg haalt als mensen het niet met je eens zijn
geeft me wel nog meer het gevoel dat we de oplossing bij jou moeten zoeken en niet in je omgeving
[Rhu SC]Deel 1 dus? O+
  † In Memoriam † vrijdag 3 mei 2013 @ 10:32:34 #41
341203 3-voud
50 shades of fuck you todo
pi_126013496
quote:
0s.gif Op donderdag 2 mei 2013 20:26 schreef HetKlusKonijn het volgende:
TS, of je dit nu "pesten" noemt, of je realiseert je gewoon dat jij en die L. gewoon niet met elkaar overweg kunnen - ik krijg de indruk dat je behoorlijk omhoog zit met de situatie. Je komt erg (over)gevoelig over. Misschien wordt het tijd om een wat dikkere huid te kweken en het eea van je af te laten gllijden? Moeilijk inderdaad, maar je kunt niemand van je collega's 'dwingen' om 'vriendjes' met je te worden. Sterker nog, ik ben al heel happy als ik met alle collega's een nette collegiale omgang weet te creëren. Dat lukt overigens doorgaans beter als je je alles niet zo heel erg aantrekt. In dit verband: hoe oud ben je?

Mocht dat niet lukken, dan is het wellicht toch een goed idee om in ieder geval eens verder te zoeken naar een andere baan, want - ik spreek helaas uit ervaring - een 'bedrijfscultuurtje' veranderen is onbegonnen werk.

Veel sterkte in ieder geval!
"Kweek een dikkere huid" en "trek het je niet zo aan"...
Makkelijk gezegd. Maar je emoties winnen het altijd van je beter-weten. Je kunt jezelf niet zomaar veranderen door het een paar maand tegen jezelf te zeggen. Daar gaat een flinke tijd overheen voor het als instinct kunt. Daar heeft ze nu weinig aan.
Op vrijdag 6 januari 2012 23:32 schreef remlof het volgende:
7 mei ga ik op Pim Fortuyn z'n graf pissen *G*
pi_126013573
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 mei 2013 10:32 schreef 3-voud het volgende:

[..]

Makkelijk gezegd. Maar je emoties winnen het altijd van je beter-weten. Je kunt jezelf niet zomaar veranderen door het een paar maand tegen jezelf te zeggen. Daar gaat een flinke tijd overheen voor het als instinct kunt. Daar heeft ze nu weinig aan.
maar als ze dat soort dingen niet aan past zal ze altijd tegen dit soort problemen aan blijven lopen
en nee dat los je niet zomaar op maar je kunt daar ook hulp bij zoeken als het alleen niet lukt
[Rhu SC]Deel 1 dus? O+
  † In Memoriam † vrijdag 3 mei 2013 @ 10:37:34 #43
341203 3-voud
pi_126013631
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 mei 2013 10:35 schreef rhubarbje het volgende:

[..]

maar als ze dat soort dingen niet aan past zal ze altijd tegen dit soort problemen aan blijven lopen
en nee dat los je niet zomaar op maar je kunt daar ook hulp bij zoeken als het alleen niet lukt
Dat probleem blijf je toch houden. Juist door al vervelende ervaringen krijgt ze een dikkere huid. Je kunt dat met woorden en willen niet inlopen. Dat noemen ze in het leven nu "kilometers maken". Iets waarvan de jeugd van tegenwoordig al denkt te hebben door te discussiëren op fora. Helaas.
pi_126013653
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 mei 2013 10:37 schreef 3-voud het volgende:

[..]

Dat probleem blijf je toch houden. Juist door al vervelende ervaringen krijgt ze een dikkere huid. Je kunt dat met woorden en willen niet inlopen. Dat noemen ze in het leven nu "kilometers maken". Iets waarvan de jeugd van tegenwoordig al denkt te hebben door te discussiëren op fora. Helaas.
ik ben het niet met je eens (behalve dat een topic op een forum niets uit gaat halen dat ben ik wel met je eens) maar ze klinkt als buiten proportioneel onzeker of sociaal minder vaardig en dat is prima te leren
desnoods met hulp van een pro
[Rhu SC]Deel 1 dus? O+
  † In Memoriam † vrijdag 3 mei 2013 @ 10:45:29 #45
341203 3-voud
pi_126013807
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 mei 2013 10:38 schreef rhubarbje het volgende:

[..]

ik ben het niet met je eens (behalve dat een topic op een forum niets uit gaat halen dat ben ik wel met je eens) maar ze klinkt als buiten proportioneel onzeker of sociaal minder vaardig en dat is prima te leren
desnoods met hulp van een pro
Dat is dan wel zo, toch gaat dat een tijd duren. Of je dat met hulp van gesprekken van een pro doet of keihard je eigen ego ermee leert om te gaan (kilometers maken).
Ik denk dan dat de 2de optie veel beter is omdat het dan vanuit jezelf komt en niet aangepraat wordt door iemand.
  vrijdag 3 mei 2013 @ 10:48:48 #46
104446 Dawnbreaker
Space Cowboy
pi_126013890
er zijn gewoon extroverte praatjesmakers die in elk gezelschap de show stelen, als je zelf dan meer introvert bent en niet graag in de aandacht staat, dan maak je weinig kans. ik zou of mijn gewoon richten op de leuke collega's en op het werk en als je dat niet kunt, overwegen daar weg te gaan. Want je zegt dat je het nodig hebt voor je droombaan, maar stel je krijgt je droombaan, en je collega daar is hetzelfde als deze, dan heb je hetzelfde.
<hr>
  vrijdag 3 mei 2013 @ 11:31:50 #47
206580 Luxuria
It was love at first bite
pi_126015281
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 mei 2013 10:48 schreef Dawnbreaker het volgende:
er zijn gewoon extroverte praatjesmakers die in elk gezelschap de show stelen, als je zelf dan meer introvert bent en niet graag in de aandacht staat, dan maak je weinig kans. ik zou of mijn gewoon richten op de leuke collega's en op het werk en als je dat niet kunt, overwegen daar weg te gaan. Want je zegt dat je het nodig hebt voor je droombaan, maar stel je krijgt je droombaan, en je collega daar is hetzelfde als deze, dan heb je hetzelfde.
Dit. Ik geloof niet dat ze bewust wat tegen jou heeft. Ze wil gewoon graag in de aandacht staan en leuke dingen doen met collega's. Het kan zijn dat ze jou niet mag en je daarom niet mee vraagt.
Laat je daardoor niet kennen en nodig ook aardige collega's uit om eens iets leuks te gaan doen in plaats van zo zielig te gaan doen.
All she wants and needs is just a little taste..
pi_126015409
Ze hoeft niet per se een hekel aan je te hebben, jullie liggen elkaar gewoon niet, en ze is niet verplicht om met je samen te werken (je te vragen op projecten) en je uit te nodigen voor dingen buiten werk. Je bent zelf een kat-uit-de-boom-kijker, en niet iedereen heeft daar geduld mee, zeker niet als je er op tijdelijke basis zit. En je zegt wel dat je zo'n kat-uit-de-boom-kijker bent, en richt je vooral op L's negatieve kanten (volgens jou), maar het klinkt eerder of je stikjaloers bent en wilde dat je ook zo vrij en extrovert kon handelen, en gaat nu je eigen 'zwaktes' afschuiven op haar.

En dit:

quote:
0s.gif Op vrijdag 3 mei 2013 10:48 schreef Dawnbreaker het volgende:
Ja doei.
pi_126026482
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 mei 2013 10:32 schreef 3-voud het volgende:
Dat klopt helemaal. Maar ze heeft er wel wat aan om zich te beseffen dat het bij haar ligt en dat de situatie niet extreem is (dat ze dus niet gepest wordt). Dat betekent namelijk dat ze kan proberen er wat aan te doen, of als dat inderdaad zo snel niet lukt, kan ze voorkomen dat ze het zichzelf helemaal onmogelijk maakt door iedereen tegen zich in het harnas te jagen met een klacht over pesten op het werk. De werkgever is namelijk verplicht daar actie op te ondernemen. Waarschijnlijk maakt dat het alleen maar erger, want dan gaat iedereen zich verdedigen tegen die (zware!!) beschuldiging.

Beter zou TS bijvoorbeeld bij een andere collega (niet L.) bespreekbaar kunnen maken dat ze zich soms buitengesloten voelt en graag ook dingen zou willen doen buiten werk. Dat is niet zo aanvallend als klagen bij de baas.
  vrijdag 3 mei 2013 @ 16:37:58 #50
115121 Arizona
Zeg maar Arißona
pi_126026854
Of ze daadwerkelijk gepest wordt of het alleen maar zo ervaart, maakt voor je gevoelens erover niet uit. Je voelt je nog steeds zonder zelfvertrouwen en je kunt er depressieve gevoelens van krijgen. Daarom is het imo wel belangrijk dat je het niet te ver laat komen. Een dikkere huid kweken is makkelijk gezegd, maar als je zelfvertrouwen al steeds minder wordt en je van jezelf geen assertief persoon bent, is dat niet zo eenvoudig.
You won't be lost, hurt, tired or lonely - Something beautiful will come your way
  vrijdag 3 mei 2013 @ 16:43:44 #51
115121 Arizona
Zeg maar Arißona
pi_126027125
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 mei 2013 16:29 schreef Dipkip het volgende:

[..]

Dat klopt helemaal. Maar ze heeft er wel wat aan om zich te beseffen dat het bij haar ligt en dat de situatie niet extreem is (dat ze dus niet gepest wordt). Dat betekent namelijk dat ze kan proberen er wat aan te doen, of als dat inderdaad zo snel niet lukt, kan ze voorkomen dat ze het zichzelf helemaal onmogelijk maakt door iedereen tegen zich in het harnas te jagen met een klacht over pesten op het werk. De werkgever is namelijk verplicht daar actie op te ondernemen. Waarschijnlijk maakt dat het alleen maar erger, want dan gaat iedereen zich verdedigen tegen die (zware!!) beschuldiging.

Beter zou TS bijvoorbeeld bij een andere collega (niet L.) bespreekbaar kunnen maken dat ze zich soms buitengesloten voelt en graag ook dingen zou willen doen buiten werk. Dat is niet zo aanvallend als klagen bij de baas.
Met collega's over zoiets praten kan ook averechts werken... Als ze bij "het clubje" van de ander horen, voel je je daarna alleen nog maar verder van huis. Ik zou met een onafhankelijk persoon gaan praten (psycholoog of de vervanger van de vertrouwenspersoon op het werk, laat ze maar iemand voor je vinden...)
pi_126027585
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 mei 2013 16:43 schreef MaLo het volgende:
Met collega's over zoiets praten kan ook averechts werken... Als ze bij "het clubje" van de ander horen, voel je je daarna alleen nog maar verder van huis. Ik zou met een onafhankelijk persoon gaan praten (psycholoog of de vervanger van de vertrouwenspersoon op het werk, laat ze maar iemand voor je vinden...)
Ja, je moet het een beetje aanvoelen denk ik of het werkt om een collega te vertellen hoe je je voelt. Als het echt een clubje is, werkt het niet.

Maar naar je baas gaan zou ik dus echt vermijden tot het heel duidelijk echt om pesten gaat. Dan heb je ook niks meer te verliezen, nu wel.
pi_126036659
Ik denk dat hoe kut en oneerlijk dit ook klinkt, dat socialere mensen (mensen die sociaal snel kunnen schakelen/ snel in een situatie aanpassen) gewoon altijd een streepje voor houden tov van "minder sociale" mensen. En met sociaal bedoel ik op dit gebied hoe snel je integreert binnen een bepaalde groep. En ik denk dat dit ook een achterstand is die je niet meer gaat inhalen. Als ik eerlijk moet zijn.

Iemand die zich snel kan mengen en snel het gevoel kan geven alsof je "past" binnen een groep hebben op de een of andere manier gewoon altijd ene streepje voor. Of je nou kijkt in een basis school klas, op een sportvereniging of in het bedrijfsleven. Dan bedoel ik wel mensen die dit van nature hebben (en die L klinkt wel zo in jouw verhaal) en niet mensen die dit heel hard aan het proberen zijn.

De enige manier waarop je dit kan compenseren is door vakinhoudelijk beter te zijn dan L. Want dat zal ALTIJD worden opgemerkt. En uiteindelijk is een bedrijf een commerciële instantie. Dus ik zou proberen op dat gebied het verschil te gaan maken.

Lukt je dat ook niet, dan moet je maar gaan inzien dat L. misschien wel gewoon beter past binnen het team/bedrijf dan jij. En dat hoeft niet perse negatief richting jou te zijn (tenzij je dit bij elk bedrijf zo voelt).
pi_126037605
quote:
0s.gif Op donderdag 2 mei 2013 20:24 schreef Sunshine1982 het volgende:
Als ik het zo lees, wil L. jou het bedrijf uitwerken en zelf de goede functie krijgen. TO, er zijn mensen die over lijken gaan om iets te bereiken. Dat is nu, en dat zal altijd zo zijn. Punt is: hoe ga je er mee om?

Als ik jou was, zou ik iets doen wat zij niet van jou verwacht en dus misschien daardoor dichtklapt. Idd mensen mee uit vragen, kletsen, kortom: sociaal doen.
Ik denk ook dat L de TS kapot wil concurreren voor die ene functie.
In de OP wordt al geschreven dat L een collega die pas nieuw is mee uitvraagt en TS niet terwijl die twee meter verder staat dan heeft dit maar één doel: slopen van TS.

Ik denk niet dat dit pesten is maar een wedstrijd en L speelt het snoeihard. Verder zou ik het niet te persoonlijk aantrekken. L ziet de professionele TS als concurrent, niet de persoon TS.
Verder zou TS misschien wel wat assertiever mogen zijn. Als een collega iedereen zou uitvrangen behalve mij zou ik die collega daar gewoon mee confronteren.
En dit is geen pesten TS, ze naait je wel hard maar pesten.. nah. Probeer hier van te leren, deze ervaring zorgt voor een dikkere huid waar je alleen maar voordeel van zal hebben.
pi_126047724
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 mei 2013 21:18 schreef karton2 het volgende:
In de OP wordt al geschreven dat L een collega die pas nieuw is mee uitvraagt en TS niet terwijl die twee meter verder staat dan heeft dit maar één doel: slopen van TS.
Of misschien is TS gewoon een duf konijn waarvan men niet denkt, laat ik haar gezellig meevragen.
  zaterdag 4 mei 2013 @ 05:14:33 #56
345377 GoCanucksGo
Have a good one, eh!
pi_126049588
quote:
0s.gif Op donderdag 2 mei 2013 20:01 schreef lallalup het volgende:
Ik moet even mijn hart luchten...

...Totaal onterecht gezien ik tussen het overlijden van mijn opa en zijn begrafenis gewoon ben gaan werken, wat niet iedereen zou hebben gedaan....

Wait, whut? Als dat jouw criteria voor werkethiek zijn weet ik wel wat er over een paar maanden gaat gebeuren als jouw tijdelijke contract afloopt.

Dit komt op mij ook totaal niet als pesten of over-competitief gedrag van L. over. Vergeet ook niet dat alles in de OT vanuit TS haar oogpunt geschreven is en het dus in de praktijk voor een onpartijdige persoon heel erg zal meevallen. L zal waarschijnlijk helemaal niet bewust gemeen doen tegen TS.

Ondanks dat TS al lang gevlogen lijkt te zijn; het is maar een halfjaarcontract, als je hier niet gelukkig bent; doe je resterende werk goed zodat je in elk geval een positieve referentie krijgt. De kans dat je bij dit bedrijf via deze leidinggevende je "droombaan" krijgt lijkt me al redelijk verkeken gezien jouw beschrijving van de situatie.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')