Ik moet even mijn hart luchten...
Ik vind mijn situatie namelijk heel moeilijk in te schatten... misschien zit ik er te diep in. Ik voel me op dit moment op mijn werk extreem gemarginaliseerd en geisoleerd en heb het gevoel dat ik niet langer zo meer door kan gaan.
Wat achtergrond informatie: mijn collega (L.) en ik zijn allebei enkele maanden geleden (tegelijktijdig) en zijn hier beide voor een vaste duur: nog enkele maanden. Het begon eigenlijk al in de eerste week, want ik herinner me nog dat ik donderdagochtend (dus na 3 werkdagen) in huilen uitbarsten bij mijn vriend omdat ik er zo tegen op zag om weer naar mijn werk te gaan.
L. is een charismatisch persoon die het van begin af aan bij iedereen in de smaak viel; op zich niet het probleem want ik ben een beetje een kat-uit-de-boom kijker en eraan gewend dat het wat langer duurt tot ik van collega's vrienden maak. Het probleem is dat ze mij nooit een kans heeft gegeven: maakten we samen een treinreis en probeerde ik een praatje te maken, kapte ze me af en gaf kortaffe antwoorden. Mochten er anderen bijzijn, dan domineerde ze het gesprek en sprak over onderwerpen waar ik niets van afwist. Zo maakte ze snel connecties met mensen en begon ook buiten het werk met hen om te gaan; ik werd niet meegevraagd. Ook begon ze aan projecten te werken met andere collega's waar mijn hulp nooit voor gevraagd werd. Tot overmaat van ramp werd mijn opa ernstig ziek en stierf, waardoor ik meerdere werkdagen miste; later miste ik wederom een week werk omdat er een lipoom werd aangetroffen op mijn rug waarvan de dokter niet helemaal zeker wist of het echt goedaardig was; die moest operatief worden verwijderd (gelukkig bleek ik wel gezond).
Ik vond dit al heel vervelend omdat ik niet het type ben om werkdagen te missen, maar op een functioneringsgesprek kwam ik erachter dat mijn baas had gezegd dat ik wel "vaak rust" nodig had en minder aankon dan L. Totaal onterecht gezien ik tussen het overlijden van mijn opa en zijn begrafenis gewoon ben gaan werken, wat niet iedereen zou hebben gedaan.
De situatie verergert zich en vaak spreekt ze op kantoor openlijk over dingen waar ze heen gaat en waarvoor ze mij nadrukkelijk niet uitnodigt. Ik zie mijn baas dan altijd denken: "waarom gaat zij toch niet?" en weet dat mijn baas me daardoor een eenling vindt, terwijl ik dit zeker niet ben. Ik vlucht in het weekend vaak naar mijn oude woonplaats terug, waar ik samenwoonde met mijn vriend voor ik hierheen verhuisde. Simpelweg omdat ik hier in het weekend niets te doen heb, geen vrienden kan maken door deze situatie. Misschien denken jullie dat ik mezelf gewoon uit zou moeten nodigen, maar dat kan ik niet als ik zo duidelijk ongewenst ben... bovendien heb ik ook helemaal geen zin om in mijn vrije tijd ook nog eens in het gezelschap van L. te verkeren, gezien ze mij altijd nadrukkelijk negeert. Bovendien, als ik een idee pitch bij mijn baas ondermijnt ze het altijd meteen (het lijkt niet uit te maken wat ik zeg, volgens L. is het altijd "geen goed idee, want").
Ik wil mezelf niet in een slachtofferrol plaatsen; ik kan er niet goed tegen als mensen dat doen. Maar ik voel dat mijn zelfvertrouwen verdwijnt, ik huil thuis vaak en ik heb helemaal geen zin om naar mijn werk te gaan. Op dagen dat ze er niet is vier ik van binnen een feestje. Ik ben erg vereenzaamd, terwijl ik normaal altijd wel in staat ben nieuwe vrienden te maken.
Ik ben reeds een andere hobby met andere mensen gaan uitvoeren, en dat gaat goed. Ik merk alleen dat dit de oplossing niet is: nog steeds zie ik er iedere dag tegen op om naar mijn werk te gaan.
Vandaag na het werk liep ik naar buiten met een nieuwe collega die vandaag begonnen is, nog wat te kletsen. Nadat we tot ziens hadden gezegd en de nieuwe collega twee stappen had verzet, greep L. haar aan en vroeg of ze wat zouden gaan drinken. Er brak iets in mij: ik stond letterlijk een meter verderop en was duidelijk niet uitgenodigd. Ik voel nu echt dat ik niet zo verder kan, en wil stoppen, hier weg wil. Probleem is dat deze baan aanleiding kan geven tot mijn droombaan, en ik momenteel geen andere perspectieven heb.
Ik voel me heel beschaamd hier met mijn familie of partner over te praten; zij zien me als een positieve, vrolijke doorzetter die niet bang is te verhuizen, opnieuw te beginnen, met nieuwe mensen om te gaan... en zo zag ik mezelf ook voor ik hierheen kwam. Daarom vraag ik het jullie: hoe moet ik deze situatie aanpakken? Ik heb hulp nodig, maar ben bang dat niemand bij het bedrijf me gaat geloven... L. ligt immers bij iedereen beter in de markt dan ik, en is tegen iedereen aardig. Ik ben bang dat als ik aangeef dat ik overweeg te stoppen, men zal zeggen: "nou dan ga je maar" oid...
[ Bericht 100% gewijzigd door motorbloempje op 03-05-2013 10:12:07 ]