quote:
Op donderdag 2 mei 2013 20:21 schreef GeintegreerdePool het volgende:[..]
Ik geef taallessen Nederlands aan Poolstaligen en krijg dan ook regelmatig vragen over contracten/salarissen. Verder volg ik de Pools/Nederlandse fora en lees daar bijna wekelijks over wantoestanden.
Ik lees ook regelmatig over wantoestanden bij bijvoorbeeld een keukenboer of een opleidingsinstituut. Vergeet niet dat mensen die slechte ervaringen hebben dit breed uitgemeten op internet knallen, maar mensen met goede ervaringen zich nauwelijks laten horen. Dergelijke fora geven dus geen getrouw beeld
quote:
Wat jij beschrijft in je lange post, is een situatie hoe het zou moeten. Blijkbaar werkte je bij een eerlijk uitzendbureau, al geef je wel toe dat er mogelijkheden zijn om bv. via de verhuur van woningen geld te verdienen.
Zo zou het moeten werken bij ieder NEN 4400-1 gecertificeerd uitzendbureau. De controle is namelijk over hetzelfde
quote:
In mijn opinie is de werkwijze van jouw ex-werkgever eerder een uitzondering. Vooral kleine uitzendbureaus lappen de regels aan hun laars. Poolse uitzendkrachten krijgen te horen dat er 10 anderen klaar staan om te werken als ze niet doen wat de baas opdraagt, al gaat het tegen alle regels in.
Nu heb ik het recent niet meer zo gevolgd, maar daar zal het grootste deel toch niet meer van bestaan nu er weer een vergunningsplicht is ingevoerd?
quote:
Ik kan zelf best googlen naar adviseurs of de hulplijnen van de ABU/SNCU vinden. Maar denk je echt serieus dat een laag opgeleide werknemer dat kan? Voorlichting over arbeidsrecht is er nauwelijks.
De ABU CAO is bijvoorbeeld ook in het Pools beschikbaar op de website, en zijn er diverse specifieke websites in het Pools hierover. Dat moet niet zo heel lastig te vinden zijn
quote:
Jouw argumentatie over regels vind ik wel zwak. Zolang je je aan de regelgeving houdt, gebeurt er volgens jou niks verkeerd. Maar wat als een regel veranderd wordt? Dan was er blijkbaar een behoefte om deze te veranderen en was die regel fout. Dan zou je weer de nieuwe regels gaan hanteren en die als de ultieme waarheid zien. Volgens mij moet je verder kijken naar wat de regel doet en welke invloed het heeft op de arbeidsmarkt. Maar goed, ik denk niet dat we hierover eens worden.
Als er een behoefte is iets te veranderen is de oude situatie nog niet fout, hooguit niet ideaal.
Everything you want is on the other side of fear.
Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een grote uitdaging.