Welnee, je moet groepsgedrag als een geheel zien. De mens wordt geforceerd in een groep gedrag te belonen en te veroordelen. De ene 'robot' reageert op een logische manier op het gedrag van een andere.quote:Op vrijdag 19 juli 2013 16:17 schreef Robmeister het volgende:
Als er geen vrije wil zou bestaan dan zou een moordenaar of verkrachter eigenlijk niet schuldig zijn aan zijn daden. Hij wordt min of meer gedwongen om dat te doen....Wie kan hem dan nog veroordelen?
Dat 'moet' niet. 'Moeten' impliceert 'kunnen', 'kunnen' impliceert 'vrije keuze'.quote:Op vrijdag 19 juli 2013 16:25 schreef jasper1991 het volgende:
[..]
Welnee, je moet groepsgedrag als een geheel zien. De mens wordt geforceerd in een groep gedrag te belonen en te veroordelen. De ene 'robot' reageert op een logische manier op het gedrag van een andere.
Niet per definitie, ik gebruik 'moeten' hier overdrachtelijk. Verder vind ik dat je makkelijke sprongen maakt.quote:Op vrijdag 19 juli 2013 16:29 schreef man1986 het volgende:
[..]
Dat 'moet' niet. 'Moeten' impliceert 'kunnen', 'kunnen' impliceert 'vrije keuze'.
Hoe kun je een ander 'robot' ervan overtuigen dat vrije wil niet bestaat? Tenzij je al aanneemt dat vrije wil bestaat?quote:Op vrijdag 19 juli 2013 16:30 schreef jasper1991 het volgende:
[..]
Niet per definitie, ik gebruik 'moeten' hier overdrachtelijk. Verder vind ik dat je makkelijke sprongen maakt.
Waarom doe je moeite om uit te leggen dat vrije wil niet bestaat als vrije wil niet bestaat?quote:Op vrijdag 19 juli 2013 16:35 schreef jasper1991 het volgende:
Dat kan die robot omdat dat een complex chemisch proces is en dat deze robot niet het stereotype is is die elektrisch werkt.
Ik denk dat als het hele universum gebasseert zou zijn op keuzes zoals wij die zien in de wiskunde, wij inderdaad geen vrije wil hebben. Ik denk alleen dat wiskunde en natuurkunde een benadering zijn van de realiteit. Met de cijfers die wij mensen gebruiken proberen we het te omschrijven.quote:Op woensdag 1 mei 2013 15:48 schreef SlevinX het volgende:
Het al oude onderwerp vrije wil. Hebben we dit nou wel of hebben we dit niet?
Dit topic begin ik vanuit mijn eigen standpunt en ik hoop dat ik door een discussie en goede argumenten tot nieuwe inzichten kan komen.
Belangrijk is altijd de definitie: Wat is vrije wil?
Volgens altijd betrouwbare wiki: "De vrije wil wordt meestal gedefinieerd als het vermogen van rationeel handelende personen om controle uit te oefenen over hun daden en beslissingen"
Hebben wij een vrije wil? Ik denk van niet.
Als ik kan kiezen tussen 1 en 2 en ik kies nu 1, zal ik met dezelfde variabelen altijd 1 kiezen. (als je terug in de tijd kon gaan zonder extra kennis, zou je nog een keer 1 kiezen)
Met variabelen bedoel ik alles wat invloed kan hebben op je beslissing, dus ervaring, stand van de zon, wind, stofjes in hersenen als adrenaline, alles!.
Als je met eenzelfde variabelen altijd deze keuze maakt, in dit geval 1, heb je dan nog steeds een vrije wil? Of is het een logische uitkomst van een "berekening"?
Wat mijn punt is: Als je alle!! variabelen zou kunnen vangen in een computer incl je hersenen als variabele. Dan kan je elke beslissing op voorhand voorspellen.
Mijn hersenen zullen bij X altijd Y doen. (Hoewel X heel complex is)
Omdat beslissingen "voorspelbaar" zijn, hebben we dan een vrije wil of kan ik niet anders dan 1 kiezen en ben ik een slaaf van mijn computer genaamd hersenen?
Omdat ik daartoe wordt geforceerd, ik schrijf dit berichtje niet 'zelf'. Ik houd het ook even lapidair net als jij.quote:Op vrijdag 19 juli 2013 17:38 schreef man1986 het volgende:
[..]
Waarom doe je moeite om uit te leggen dat vrije wil niet bestaat als vrije wil niet bestaat?
Eerlijke vraag waar ik nog niet een antwoord op heb gekregen.
Wat valt er dan te denken als vrije wil een illusie is?quote:
Ik ben het met je eens dat je met getallen oneindig ver kunt gaan, maar het universum is wel degelijk eindig daar het licht 'beperkte' (13,7 miljard jaar) tijd heeft gehad om te reizen. Verder herken ik niets in je stuk wat overtuigend spreekt over dat men wel degelijk een vrije wil heeft. Hoe dan ook worden we bestuurd.quote:Op vrijdag 19 juli 2013 17:44 schreef 1ndividual het volgende:
[..]
Ik denk dat als het hele universum gebasseert zou zijn op keuzes zoals wij die zien in de wiskunde, wij inderdaad geen vrije wil hebben. Ik denk alleen dat wiskunde en natuurkunde een benadering zijn van de realiteit. Met de cijfers die wij mensen gebruiken proberen we het te omschrijven.
Bijvoorbeeld: iemand kan kiezen uit keuze 1 en 2. Ik denk niet dat keuzes zijn te omschrijven in getallen. Dit omdat het universum oneidig is, en als je dit naar getallen vertaald er oneindig cijfers tussen de 1 en de 2 zitten (1.1, 1.01, 1,001 etc.).
Ik denk eerder dat wij mensen maar gewoon mensen zijn, en het hele concept van realiteit etc. niet kunnen bevatten. Daarom proberen we iets als de vrije wil simpel te maken (wiskundig te benaderen) waardoor het lijkt het alsof er geen vrije wil is.
Wat denken jullie?
Dus eigenlijk ben je een slaaf van jezelf dus!quote:Op vrijdag 19 juli 2013 16:35 schreef jasper1991 het volgende:
Dat kan die robot omdat dat een complex chemisch proces is en dat deze robot niet het stereotype is is die elektrisch werkt.
Niet eens dat, want 'hij' schrijft dat niet 'zelf'. Waanzin natuurlijk.quote:Op vrijdag 19 juli 2013 18:14 schreef Robmeister het volgende:
[..]
Dus eigenlijk ben je een slaaf van jezelf dus!
In principe niet nee.Want hij heeft niet de vrije wil om te schrijven wat hij vind, Hij wordt min of meer gedwongen om de mening te hebben die hij heeft, en dat is geen fundament waar je op kan bouwen.quote:Op vrijdag 19 juli 2013 18:17 schreef man1986 het volgende:
[..]
Niet eens dat, want 'hij' schrijft dat niet 'zelf'. Waanzin natuurlijk.
Er is enkel één weg die naar de waarheid leidt, maar dat kunnen ze nooit weten zonder een fundament om op voort te bouwen.quote:Op vrijdag 19 juli 2013 18:24 schreef Robmeister het volgende:
[..]
In principe niet nee.Want hij heeft niet de vrije wil om te schrijven wat hij vind, Hij wordt min of meer gedwongen om de mening te hebben die hij heeft, en dat is geen fundament waar je op kan bouwen.
Omdat er geen computer is die zo groot is dat hij alles kan berekenen? Op tijd, ook nog.quote:Op vrijdag 19 juli 2013 15:26 schreef waht het volgende:
Als er geen vrije wil is, waarom kunnen we dan niet de toekomst voorspellen?
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |