abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_129125631
Als er geen vrije wil zou bestaan dan zou een moordenaar of verkrachter eigenlijk niet schuldig zijn aan zijn daden. Hij wordt min of meer gedwongen om dat te doen....Wie kan hem dan nog veroordelen?
pi_129125901
Bewerende wijs te zijn, zijn zij dwaas geworden - Romeinen 1:22

Vrije wil is een illusie...zegt wie?
Denk daarover na mensen.
"When people stop believing in God, they don't believe in nothing -- they believe in anything." - GK Chesterton
pi_129125966
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 juli 2013 16:17 schreef Robmeister het volgende:
Als er geen vrije wil zou bestaan dan zou een moordenaar of verkrachter eigenlijk niet schuldig zijn aan zijn daden. Hij wordt min of meer gedwongen om dat te doen....Wie kan hem dan nog veroordelen?
Welnee, je moet groepsgedrag als een geheel zien. De mens wordt geforceerd in een groep gedrag te belonen en te veroordelen. De ene 'robot' reageert op een logische manier op het gedrag van een andere.
Lang leve de aanvoegende wijs!
pi_129126168
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 juli 2013 16:25 schreef jasper1991 het volgende:

[..]

Welnee, je moet groepsgedrag als een geheel zien. De mens wordt geforceerd in een groep gedrag te belonen en te veroordelen. De ene 'robot' reageert op een logische manier op het gedrag van een andere.
Dat 'moet' niet. 'Moeten' impliceert 'kunnen', 'kunnen' impliceert 'vrije keuze'.
"When people stop believing in God, they don't believe in nothing -- they believe in anything." - GK Chesterton
pi_129126227
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 juli 2013 16:29 schreef man1986 het volgende:

[..]

Dat 'moet' niet. 'Moeten' impliceert 'kunnen', 'kunnen' impliceert 'vrije keuze'.
Niet per definitie, ik gebruik 'moeten' hier overdrachtelijk. Verder vind ik dat je makkelijke sprongen maakt.
pi_129126263
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 juli 2013 16:30 schreef jasper1991 het volgende:

[..]

Niet per definitie, ik gebruik 'moeten' hier overdrachtelijk. Verder vind ik dat je makkelijke sprongen maakt.
Hoe kun je een ander 'robot' ervan overtuigen dat vrije wil niet bestaat? Tenzij je al aanneemt dat vrije wil bestaat?
pi_129126419
Dat kan die robot omdat dat een complex chemisch proces is en dat deze robot niet het stereotype is is die elektrisch werkt.
pi_129128460
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 juli 2013 16:35 schreef jasper1991 het volgende:
Dat kan die robot omdat dat een complex chemisch proces is en dat deze robot niet het stereotype is is die elektrisch werkt.
Waarom doe je moeite om uit te leggen dat vrije wil niet bestaat als vrije wil niet bestaat?
Eerlijke vraag waar ik nog niet een antwoord op heb gekregen.
  vrijdag 19 juli 2013 @ 17:44:53 #69
405922 1ndividual
realiteitsbestek
pi_129128648
quote:
0s.gif Op woensdag 1 mei 2013 15:48 schreef SlevinX het volgende:
Het al oude onderwerp vrije wil. Hebben we dit nou wel of hebben we dit niet?
Dit topic begin ik vanuit mijn eigen standpunt en ik hoop dat ik door een discussie en goede argumenten tot nieuwe inzichten kan komen.

Belangrijk is altijd de definitie: Wat is vrije wil?
Volgens altijd betrouwbare wiki: "De vrije wil wordt meestal gedefinieerd als het vermogen van rationeel handelende personen om controle uit te oefenen over hun daden en beslissingen"

Hebben wij een vrije wil? Ik denk van niet.
Als ik kan kiezen tussen 1 en 2 en ik kies nu 1, zal ik met dezelfde variabelen altijd 1 kiezen. (als je terug in de tijd kon gaan zonder extra kennis, zou je nog een keer 1 kiezen)

Met variabelen bedoel ik alles wat invloed kan hebben op je beslissing, dus ervaring, stand van de zon, wind, stofjes in hersenen als adrenaline, alles!.

Als je met eenzelfde variabelen altijd deze keuze maakt, in dit geval 1, heb je dan nog steeds een vrije wil? Of is het een logische uitkomst van een "berekening"?
Wat mijn punt is: Als je alle!! variabelen zou kunnen vangen in een computer incl je hersenen als variabele. Dan kan je elke beslissing op voorhand voorspellen.
Mijn hersenen zullen bij X altijd Y doen. (Hoewel X heel complex is)
Omdat beslissingen "voorspelbaar" zijn, hebben we dan een vrije wil of kan ik niet anders dan 1 kiezen en ben ik een slaaf van mijn computer genaamd hersenen?
Ik denk dat als het hele universum gebasseert zou zijn op keuzes zoals wij die zien in de wiskunde, wij inderdaad geen vrije wil hebben. Ik denk alleen dat wiskunde en natuurkunde een benadering zijn van de realiteit. Met de cijfers die wij mensen gebruiken proberen we het te omschrijven.

Bijvoorbeeld: iemand kan kiezen uit keuze 1 en 2. Ik denk niet dat keuzes zijn te omschrijven in getallen. Dit omdat het universum oneidig is, en als je dit naar getallen vertaald er oneindig cijfers tussen de 1 en de 2 zitten (1.1, 1.01, 1,001 etc.).

Ik denk eerder dat wij mensen maar gewoon mensen zijn, en het hele concept van realiteit etc. niet kunnen bevatten. Daarom proberen we iets als de vrije wil simpel te maken (wiskundig te benaderen) waardoor het lijkt het alsof er geen vrije wil is.

Wat denken jullie?
pi_129128958
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 juli 2013 17:38 schreef man1986 het volgende:

[..]

Waarom doe je moeite om uit te leggen dat vrije wil niet bestaat als vrije wil niet bestaat?
Eerlijke vraag waar ik nog niet een antwoord op heb gekregen.
Omdat ik daartoe wordt geforceerd, ik schrijf dit berichtje niet 'zelf'. Ik houd het ook even lapidair net als jij.
pi_129129011
quote:
1s.gif Op vrijdag 19 juli 2013 17:44 schreef 1ndividual het volgende:
Wat denken jullie?
Wat valt er dan te denken als vrije wil een illusie is?
Maar mijn antwoord is dat vrije wil bestaat en daar goede argumenten voor te geven zijn.
pi_129129066
quote:
1s.gif Op vrijdag 19 juli 2013 17:44 schreef 1ndividual het volgende:

[..]

Ik denk dat als het hele universum gebasseert zou zijn op keuzes zoals wij die zien in de wiskunde, wij inderdaad geen vrije wil hebben. Ik denk alleen dat wiskunde en natuurkunde een benadering zijn van de realiteit. Met de cijfers die wij mensen gebruiken proberen we het te omschrijven.

Bijvoorbeeld: iemand kan kiezen uit keuze 1 en 2. Ik denk niet dat keuzes zijn te omschrijven in getallen. Dit omdat het universum oneidig is, en als je dit naar getallen vertaald er oneindig cijfers tussen de 1 en de 2 zitten (1.1, 1.01, 1,001 etc.).

Ik denk eerder dat wij mensen maar gewoon mensen zijn, en het hele concept van realiteit etc. niet kunnen bevatten. Daarom proberen we iets als de vrije wil simpel te maken (wiskundig te benaderen) waardoor het lijkt het alsof er geen vrije wil is.

Wat denken jullie?
Ik ben het met je eens dat je met getallen oneindig ver kunt gaan, maar het universum is wel degelijk eindig daar het licht 'beperkte' (13,7 miljard jaar) tijd heeft gehad om te reizen. Verder herken ik niets in je stuk wat overtuigend spreekt over dat men wel degelijk een vrije wil heeft. Hoe dan ook worden we bestuurd.

Kun je anders je stelling duidelijk doorgeven? Ja of nee vrije wil?

[ Bericht 2% gewijzigd door jasper1991 op 19-07-2013 18:06:51 ]
pi_129129357
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 juli 2013 16:35 schreef jasper1991 het volgende:
Dus eigenlijk ben je een slaaf van jezelf dus!
pi_129129421
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 juli 2013 18:14 schreef Robmeister het volgende:

[..]

Dus eigenlijk ben je een slaaf van jezelf dus!
Niet eens dat, want 'hij' schrijft dat niet 'zelf'. Waanzin natuurlijk.
pi_129129566
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 juli 2013 18:17 schreef man1986 het volgende:

[..]

Niet eens dat, want 'hij' schrijft dat niet 'zelf'. Waanzin natuurlijk.
In principe niet nee.Want hij heeft niet de vrije wil om te schrijven wat hij vind, Hij wordt min of meer gedwongen om de mening te hebben die hij heeft, en dat is geen fundament waar je op kan bouwen.
pi_129129603
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 juli 2013 18:24 schreef Robmeister het volgende:

[..]

In principe niet nee.Want hij heeft niet de vrije wil om te schrijven wat hij vind, Hij wordt min of meer gedwongen om de mening te hebben die hij heeft, en dat is geen fundament waar je op kan bouwen.
Er is enkel één weg die naar de waarheid leidt, maar dat kunnen ze nooit weten zonder een fundament om op voort te bouwen.
pi_129143198
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 juli 2013 15:26 schreef waht het volgende:
Als er geen vrije wil is, waarom kunnen we dan niet de toekomst voorspellen?
Omdat er geen computer is die zo groot is dat hij alles kan berekenen? Op tijd, ook nog.
Onderschat nooit de kracht van domme mensen in grote groepen!
Der Irrsinn ist bei Einzelnen etwas Seltenes - aber bei Gruppen, Parteien, Völkern, Zeiten die Regel. (Friedrich Nietzsche)
  zaterdag 20 juli 2013 @ 00:27:16 #78
342435 Life2.0
#deadprez4mod
pi_129143218
mijn cellen hebben vrije wil
  zaterdag 20 juli 2013 @ 00:27:33 #79
342435 Life2.0
#deadprez4mod
pi_129143226
ja dat is eigenlijk niet grappig he
pi_129143899
Voordat je op niveau kunt discussiëren over de "vrije wil" moet je eerst definiëren wat de "vrije wil" precies is.

Een absolute vrije wil is per definitie al uitgesloten. Ook zijn er wetenschappelijke onderzoeken die uitwijzen dat de mens niet zo vrij is als wij zelf graag zouden willen. Dat kun je voornamelijk lezen in het boek van Dick Swaab en Victor Lamme. Er is alleen wel aardig veel kritiek geweest op de werkwijze van deze twee mannen, vooral op dat van Victor Lamme.

Waar ik daarentegen wel ik geloof, is de vrijheid van keuze.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')