quote:Op maandag 29 april 2013 23:26 schreef beantherio het volgende:
Waarom zou je sowieso ooit voor iets je bed uitkomen?
quote:Op maandag 29 april 2013 23:23 schreef deadprez het volgende:
goed excuus voor overmatig drugsgebruik
Hoezo staat dat ver van de vierders af? Is een feest dat gegeven wordt voor het volk.quote:Op maandag 29 april 2013 23:22 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Waarom gaan jullie, konininginnedagvierders, zo op in iets wat zo ver van je af staat
Ken jij WA en M persoonlijk? Is jouw leven op wat voor manier dan ook afhankelijk van het feit dat WA zijn moeder opvolgt? Nee en nee neem ik aan. Dan staat het toch ver van je af? Ik vind het een fascinerend fenomeen dat mensen opgaan in iets wat voor hen gevoel groter is dan henzelf en wat volledig buiten hen staat. Net als dat het land oranje kleurt wanneer Nederlands beste voetbalteam goed presteert op een WK. Soms laat ik mezelf ook even meeslepen. Compleet irrationeel natuurlijk. De interessante vraag is waarom we dit doen. Ongetwijfeld zal het met bepaalde instincten te maken hebben.quote:Op maandag 29 april 2013 23:47 schreef LompeHork het volgende:
[..]
Hoezo staat dat ver van de vierders af? Is een feest dat gegeven wordt voor het volk.
Eerder het oranjegevoel en andere nationalistische en andere gevoelens die buiten ons staan en die ons het gevoel geven tot een groter geheel te horen. Of zoiets. Je zat dus erg warm.quote:Op maandag 29 april 2013 23:52 schreef beantherio het volgende:
Ik snap wat je probeert te doen TS. Je probeert tot de essentie van het koninginnedaggevoel te komen. Heel goed!
Niet alles hoeft rationeel te zijn Bramquote:Op maandag 29 april 2013 23:55 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Ken jij WA en M persoonlijk? Is jouw leven op wat voor manier dan ook afhankelijk van het feit dat WA zijn moeder opvolgt? Nee en nee neem ik aan. Dan staat het toch ver van je af? Ik vind het een fascinerend fenomeen dat mensen opgaan in iets wat voor hen gevoel groter is dan henzelf en wat volledig buiten hen staat. Net als dat het land oranje kleurt wanneer Nederlands beste voetbalteam goed presteert op een WK. Soms laat ik mezelf ook even meeslepen. Compleet irrationeel natuurlijk. De interessante vraag is waarom we dit doen. Ongetwijfeld zal het met bepaalde instincten te maken hebben.
De een stopt bij deze constatering, de ander wil graag weten wat er achter zit. Het is niet omdat je de fysieke reacties van verliefdheid begrijpt dat daarom de magie van de liefde verdwijnt. Het is niet omdat je begrijpt hoe een computer of een nucleaire bom werkt dat je daarom minder onder de indruk bent van de werking er van. Gelukkig maar, anders zou het inderdaad zonder zijn om zoiets te willen begrijpen.quote:Op dinsdag 30 april 2013 00:04 schreef Gertje-Plongers het volgende:
[..]
Niet alles hoeft rationeel te zijn Bram
De hele wereld is irrationeel als je goed kijkt. Ook irrationeel gedrag heeft een functie, net zoals chaos ook zijn orde heeft binnen de chaos.
Heimwee naar wat?quote:Op dinsdag 30 april 2013 00:04 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Jij hebt last van heimwee op dit soort momenten?
Ik zat er dus teringver vanaf. Wat een faalhaas ben ik toch.quote:Op maandag 29 april 2013 23:56 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Eerder het oranjegevoel en andere nationalistische en andere gevoelens die buiten ons staan en die ons het gevoel geven tot een groter geheel te horen. Of zoiets. Je zat dus erg warm.
Wat er achter zit is een gevoel van saamhorigheid en een gevoel van behoren tot en bezig zijn met, in dit geval Nederland als gemeenschap en daarmee de Koningin als pijler binnen deze gemeenschap. Iemand om tegenaan en op te kijken, het geeft een gevoel van geborgenheid en veiligheid wetende dat iemand over je waakt en zorg draagt dat het land behoorlijk geregeerd wordt.quote:Op dinsdag 30 april 2013 00:06 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
De een stopt bij deze constatering, de ander wil graag weten wat er achter zit. Het is niet omdat je de fysieke reacties van verliefdheid begrijpt dat daarom de magie van de liefde verdwijnt. Het is niet omdat je begrijpt hoe een computer of een nucleaire bom werkt dat je daarom minder onder de indruk bent van de werking er van. Gelukkig maar, anders zou het inderdaad zonder zijn om zoiets te willen begrijpen.
Zelf heb ik trouwens geen oranjegevoel.
Vandaar dat ik zei dat irrationeel gedrag ook een functie heeft. Maar noodzakelijk is het niet natuurlijk. En in zekere zin houden ze zichzelf helemaal niet voor de gek, het is gewoon een constructie die tot nog toe werkt hier in Nederland.quote:Op dinsdag 30 april 2013 00:19 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Ik denk dat dat er inderdaad achter zit. Wat mij echter intrigeert is de vraag of dat mensen begrijpen dat ze zichzelf voor de gek houden en dat ze dit graag doen of dat ze het niet in de gaten hebben.
Natuurlijk ben ik wel eens verliefd geweest. Ik heb me ook wel eens laten meeslepen door het voetbal, dat gaf ik boven aan. Ik weet niet of dat het wel of niet te vergelijken is met die oranjegekte maar ik ben in ieder geval wel nieuwsgierig wat het psychologische mechanisme hier achter is. Voor zo ver daar met enige zekerheid iets over te zeggen is.quote:Op vrijdag 3 mei 2013 00:24 schreef Kaas- het volgende:
Alles wat met gevoel te maken heeft is toch irrationeel Bram, zo ook met voetbal en het koningshuis. Nooit verliefd geweest?
Mensen zijn groepsdieren en willen altijd tot een groep behoren. In dit geval is het een soort nationalisme denk ik.quote:Op vrijdag 3 mei 2013 13:17 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Natuurlijk ben ik wel eens verliefd geweest. Ik heb me ook wel eens laten meeslepen door het voetbal, dat gaf ik boven aan. Ik weet niet of dat het wel of niet te vergelijken is met die oranjegekte maar ik ben in ieder geval wel nieuwsgierig wat het psychologische mechanisme hier achter is. Voor zo ver daar met enige zekerheid iets over te zeggen is.
Muhahahaha.quote:Op dinsdag 30 april 2013 17:14 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Help! Mijn naam in het oranje terwijl ik een republikein ben. Resistance is futile.
In ieder geval minstens 1 iemand die de referentie oppikte.quote:
Ik denk dat het misschien wel heel simpel is: Hechting. Al op hele jonge leeftijd hoor je voor het eerst over het koningshuis. In de jaren daarna zie je de koninklijke familie tijdens bruiloften, begravenissen, bij geboortes et cetera. Op een gegeven moment ga je daadwerkelijk meeleven met de familie en wordt de lijn tussen 'ik ken ze' en 'ik ken ze niet' wat vager. Het wordt een soort familie maar dan eenzijdig: Jij kent hen wel maar zij jou niet.quote:Op vrijdag 3 mei 2013 13:17 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Natuurlijk ben ik wel eens verliefd geweest. Ik heb me ook wel eens laten meeslepen door het voetbal, dat gaf ik boven aan. Ik weet niet of dat het wel of niet te vergelijken is met die oranjegekte maar ik ben in ieder geval wel nieuwsgierig wat het psychologische mechanisme hier achter is. Voor zo ver daar met enige zekerheid iets over te zeggen is.
Brood en spelen, het werkt altijd en overal.quote:Op zondag 5 mei 2013 23:24 schreef Seven. het volgende:
Koninginnedag ging voor mij nooit echt om de verjaardag van de koningin, maar vooral om de gezelligheid en het feestje.
Maar ik leef wel mee met het koningshuis, ondanks dat ik ze niet persoonlijk ken.
Dat lijkt me wat betuttelend. Het is niet zo dat een gemiddelde dronken koninginnedagvierder tijdens de andere 364 dagen van het jaar ook maar gewoon alles accepteert.quote:Op maandag 6 mei 2013 00:08 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Brood en spelen, het werkt altijd en overal.
Dat verklaart misschien waarom het mij niet boeit, ik heb niet gekeken naar de bruiloft van Maxima of de begrafenis van Bernhard of Claus. De traan van Maxima en die banjomuziek heb ik wel gezien, dat kon je bijna niet missen tenzij je jarenlang de media mijdde.quote:Op maandag 6 mei 2013 00:08 schreef Strani het volgende:
[..]
Ik denk dat het misschien wel heel simpel is: Hechting. Al op hele jonge leeftijd hoor je voor het eerst over het koningshuis. In de jaren daarna zie je de koninklijke familie tijdens bruiloften, begravenissen, bij geboortes et cetera. Op een gegeven moment ga je daadwerkelijk meeleven met de familie en wordt de lijn tussen 'ik ken ze' en 'ik ken ze niet' wat vager. Het wordt een soort familie maar dan eenzijdig: Jij kent hen wel maar zij jou niet.
Dat kan ja. Ik denk ook dat ik vóór die bruiloft en de begravenissen van 2002 en 2004, een stuk minder koningsgezind was.quote:Op maandag 6 mei 2013 00:12 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Dat verklaart misschien waarom het mij niet boeit, ik heb niet gekeken naar de bruiloft van Maxima of de begrafenis van Bernhard of Claus. De traan van Maxima en die banjomuziek heb ik wel gezien, dat kon je bijna niet missen tenzij je jarenlang de media mijdde.
Ik moet eerlijk zeggen dat ik die spelletjes en rommermarkten wel wat vind hebben, leuk voor de kindjes, maar dat heeft op zich niets met de koninklijke familie te maken.quote:
Heeft het ook niet. Koninginnedag heeft sowieso verdomd weinig met de koninklijke familie te maken.quote:Op maandag 6 mei 2013 00:14 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Ik moet eerlijk zeggen dat ik die spelletjes en rommermarkten wel wat vind hebben, leuk voor de kindjes, maar dat heeft op zich niets met de koninklijke familie te maken.
noch oranjebitterquote:Op maandag 6 mei 2013 00:14 schreef Strani het volgende:
[..]
Ik had nog niet eens een bitterballetje in huis voor 30 april
Dat is dezelfde vraag die je kunt stellen aan fans van bepaalde grote artiesten.quote:Op maandag 29 april 2013 23:22 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Waarom gaan jullie, konininginnedagvierders, zo op in iets wat zo ver van je af staat. Je kent geen van de leden van de koninklijke familie persoonlijk, je hebt niets met hen te maken, waarom dan zo ermee bezig zijn? Gewoon een excuus om te feesten of is het meer dan dat? Dezelfde vraag kan natuurlijk gesteld worden aan onder andere voetbalsupporters. Wat is het dat mensen drijft om zo op te gaan in iets externs wat niets met hen te maken heeft?
Thanks:)quote:Op zondag 26 mei 2013 10:18 schreef Iwanius het volgende:
Je doet je nick eer aan want je reactie verraad gewoon een antipathie tegen het Koningshuis.
Je begrijpt ook niet helemaal wat nu het eigenlijke doel is van 30 april.
En dan heb ik het niet over dat men een vrije dag hebben of klakkeloos zoals jij zegt achter de Oranjes staan.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |