Sunri5e | maandag 29 april 2013 @ 16:07 |
Volgens Twitter is er een 747-400 van National Air Cargo kort na de start neergestort in Bagram. | |
YazooW | maandag 29 april 2013 @ 16:10 |
| |
Piles | maandag 29 april 2013 @ 16:12 |
http://avherald.com/h?article=46183bb4&opt=0
| |
YazooW | maandag 29 april 2013 @ 16:12 |
![]() | |
Diemux | maandag 29 april 2013 @ 16:25 |
Ja boom is ho en zulks. | |
EddyAlbena | maandag 29 april 2013 @ 16:55 |
http://avherald.com/h?article=46183bb4&opt=0 | |
NomanIW | dinsdag 30 april 2013 @ 07:30 |
Mijn Bagram wat doe je ![]() | |
Chef_M | dinsdag 30 april 2013 @ 17:05 |
Hier het filmpje: Mijn vliegangst word er niet beter op. ![]() [ Bericht 38% gewijzigd door Chef_M op 01-05-2013 20:38:30 ] | |
Straatcommando. | dinsdag 30 april 2013 @ 17:10 |
Sodejenners. Da's een vieze manier om neer te gaan. Lading die niet goed vastgesjord was.. zo zie je maar hoe zoiets ''triviaals'' zo'n uitwerking kan hebben.(al is de lading goed vastzetten in de luchtvaart niet bepaald triviaal) Is in de burgerluchtvaart ook een keer gebeurt met een kleiner vliegtuigje. Dan krijg je de neus niet meer naar beneden. Eng om te zien hoe dat ding gewoon als een (heel zwaar) papieren vliegtuigje uit de lucht valt ![]() [ Bericht 10% gewijzigd door Straatcommando. op 30-04-2013 17:19:18 ] | |
Red_85 | dinsdag 30 april 2013 @ 17:51 |
Triviaal kan ik het niet echt noemen. Belading van een kist is het belangrijkste na het punt 'Blijf binnen je MTOW'. | |
Nobu | dinsdag 30 april 2013 @ 18:02 |
Mensen die denken dat je je kist niet meer van de grond krijgt als je die paar extra kilo's ook meeneemt. ![]() | |
Red_85 | dinsdag 30 april 2013 @ 18:11 |
![]() Daar heb ik het ook niet over. Als het een paar blijven merkt niemand er wat van. Veiligheidsmarges zijn zo enorm groot in de luchtvaart dat dit soort dingen wel kunnen. Maar dat is dus niet wat hier vermoedelijk is gebeurd nobu. | |
RAVW | dinsdag 30 april 2013 @ 22:22 |
Filmpje van de crash | |
Piles | dinsdag 30 april 2013 @ 22:26 |
Wow ![]() ![]() | |
admiraal_anaal | dinsdag 30 april 2013 @ 22:33 |
Ik zag het filmpje net maar damn wtf moet er die paar seconden door je heen gaan. | |
Nibb-it | dinsdag 30 april 2013 @ 22:43 |
Verschoven lading kennelijk. Heftig filmpje. | |
Onnoman | dinsdag 30 april 2013 @ 23:00 |
de vliegtuig was veel te zwaar geladen.. de lading verschuifde naar achter waardoor het gewicht onjuist werd verdeeld.. gevalletje enorme pech. het heet ook wel Overtrek (engels stalling) http://nl.wikipedia.org/wiki/Overtrek | |
RAVW | dinsdag 30 april 2013 @ 23:14 |
wat denk je van de mensen die het zien gebeuren ... met die fokker bij de moerdijk die neer gestort was vonden iets verder op ook iemand die dood was , maar die lag daar toen om dat die het ongeluk heeft zien gebeuren en daardoor een hartstilstand heeft gehad . hier het verhaal http://www.aviacrash.nl/paginas/eindhoven.htm dus ook voor mensen die het in het echt zien gebeuren kan het een schrik zijn en een moment van WTF | |
Onnoman | dinsdag 30 april 2013 @ 23:17 |
| |
rakotto | dinsdag 30 april 2013 @ 23:26 |
Als dat altijd gebeurde dan zouden er niet zoveel mensen vliegen. ![]() | |
Sunri5e | woensdag 1 mei 2013 @ 08:43 |
Jezus.... Heftig. | |
Augustus_Thijs | woensdag 1 mei 2013 @ 09:42 |
Damn ![]() En dan kom je om het leven in oorlogsgebied door het verschuiven van de lading in je vliegtuig. | |
theguyver | woensdag 1 mei 2013 @ 09:45 |
holyshitballs.. Lijkt dat die piloot gewoon te snel wil stijgen met te weinig gas op het pedaal... ![]() | |
Freak188 | woensdag 1 mei 2013 @ 09:46 |
Te zwaar beladen én de vracht verschoof? Ik denk dat het vliegtuig niet te zwaar beladen zal zijn geweest. De flight crew is verantwoordelijk voor de weight and balance en als die zien dat ze te zwaar zijn gaan ze gewoon niet weg. Dat is een no-brainer. De vracht kan daarentegen wel verschuiven waardoor de center of gravity van het vliegtuig naar achteren verschuift en dan zit je in grote problemen. | |
Onnoman | woensdag 1 mei 2013 @ 09:51 |
gast.. je kan aan gewoon aan het opstijgen herkennen hoe zwaar het vliegtuig was beladen.. vliegtuig gaan schuin.. lading schuift naar achter.. en komt vervolgens in de problemen | |
Sunri5e | woensdag 1 mei 2013 @ 09:56 |
Te zwaar beladen hoeft natuurlijk niet en lijkt me ook niet waarschijnlijk. De lading lijkt verschoven te zijn tijdens het klimmen en daardoor ging de neus alleen nog maar omhoog en niet naar beneden waardoor ze in een stall raakte. | |
Freak188 | woensdag 1 mei 2013 @ 10:08 |
Maar dat heeft toch niks met elkaar te maken? Hoe zwaar een vliegtuig is beladen en hoe ie beladen is? Een vliegtuig kan ver onder z'n MTOW beladen zijn én toch crashen omdat de lading verkeerd beladen is. | |
TheThirdMark | woensdag 1 mei 2013 @ 10:35 |
Lijkt er idd op. Wel slordig van de Crew, die zekeren zelf altijd alle lading. | |
Red_85 | woensdag 1 mei 2013 @ 11:03 |
Je weet nog helemaal van niets. De rest ook niet. Maar toch, lees. Het gaat er ook om waar je lading neer zet in een vliegtuig en hoe het is uitgebalanceerd. Mocht vracht losschieten en het opeens heel ergens anders komen te staan, heb je het probleem dat de kist niet in balans meer is. In de lucht is het net een weegschaal en kan je dat enorm lastig corrigeren, of niet. Een plotselinge shift van 10 ton is echt lastig, ook op een kist die ruim 100 ton kan hebben, zoals een 747-400. En dan zit je op 10% van je gewicht, dus er ver onder. | |
Red_85 | woensdag 1 mei 2013 @ 11:06 |
Nee, die controleren alleen maar. Een grondafhandelaar belaadt het vliegtuig en zekert de vracht in de burgerluchtvaart. De crew controleert hier alleen op. Er is echter 1 uitzondering en dat zijn de Russische charters. Maar die hebben ook meestal 15 man mee. | |
VMSDKR | woensdag 1 mei 2013 @ 12:24 |
Goed, iedereen heeft inmiddels die beelden wel gezien van dat vrachtvliegtuig in Afghanistan dat stalled en naar beneden komt en neerstort, waarbij overigens zeven doden vallen. Waarschijnljik de beste beelden van een crashend vliegtuig tot nu toe. Zo niet, de beelden hier: Maar nu wordt er dus aan de echtheid van de beelden getwijfeld, ook omdat de chauffeur van het busje met de dashcam bijvoorbeeld niks zegt. http://nos.nl/artikel/502(...)sh-echt-of-niet.html Anyway, meningen? Het lijken mij gewoon echte beelden, en de twijfel daarover onstaat denk ik omdat zoiets zo surrealistisch is om te zien dat je het misschien moeilijk gelooft. | |
muhahaha | woensdag 1 mei 2013 @ 12:26 |
Ik had wel de indruk dat de beelden echt waren. Ook als je de explosie zelf bekijkt en vergelijkt met andere vliegtuigcrashes. | |
RolStaart-Beer | woensdag 1 mei 2013 @ 12:26 |
Ik zie helemaal geen brand als dat ding naar beneden stort ![]() | |
Five_Horizons | woensdag 1 mei 2013 @ 12:28 |
Waarom zou het moeten branden, dan? | |
VMSDKR | woensdag 1 mei 2013 @ 12:28 |
Moet dat dan? Hij stijgt gewoon veel te steil op. Daardoor schuift de lading naar achteren en hangt dat hele vliegtuig ineens naar achteren waardoor hij stil komt te hangen in de lucht. Volgens mij kun je 3:03 minuut aan beeld nooit zo goed bewerken. Als dat wel zo is moet je zo'n vent meteen een baan geven in Hollywood. | |
RolStaart-Beer | woensdag 1 mei 2013 @ 12:28 |
Geen idee, dat staat in het bericht dat het wel zou gebeuren in de beelden. Ho, ik lees weer eens verkeerd | |
Disorder | woensdag 1 mei 2013 @ 12:28 |
Gaan we nu overal een complot van maken? | |
ClapClapYourHands | woensdag 1 mei 2013 @ 12:29 |
Als het nep is mogen die mensen die het hebben gemaakt direct in Hollywood gaan werken. | |
theguyver | woensdag 1 mei 2013 @ 12:30 |
schijnbaar dan kan dit mooi naar BNW. maar wat sommige mensen niet snappen is dat er zoveel camera's zijn tegenwoordig dat ik het niet vreemd vind dat zo'n ongeluk eens op de gevoelige plaat is vast gelegd ![]() | |
Hyperdude | woensdag 1 mei 2013 @ 12:31 |
Deze dingen hadden ze aan boord. http://en.wikipedia.org/wiki/Oshkosh_M-ATV Bijna 15 ton per stuk. Als die niet goed vastzitten ben je verloren. [ Bericht 59% gewijzigd door Hyperdude op 01-05-2013 12:51:23 (overbodige info) ] | |
Brummetje_ | woensdag 1 mei 2013 @ 12:34 |
Zo vreemd is het niet dat de chauffeur niks zegt. Misschien te geschokt om iets uit te brengen (qua wat voor geluid dan ook)? Of het interesseert hem gewoon niks. | |
theguyver | woensdag 1 mei 2013 @ 12:35 |
Doet me wel beetje aan deze scene denken. btw mocht filmpje nep zijn mag deze maker zich idd gelijk melden bij Hollywood. door zo snel nauwkeurig en realistisch dit in elkaar te flansen | |
Pleun2011 | woensdag 1 mei 2013 @ 12:35 |
Het is typerend voor deze tijd dat die crash is gefilmd (goede zaak), en ook typerend dat meteen weer aan de echtheid van de beelden wordt getwijfeld. Er verschijnen ook zo vaak hoax filmpjes op internet, dat dit ook wel te begrijpen is. Maar wel vermoeiend om je altijd maar te moeten afvragen of iets echt is of nep.. | |
Stefan | woensdag 1 mei 2013 @ 12:38 |
Zou t valllen niet langer moeten duren? | |
Basp1 | woensdag 1 mei 2013 @ 12:38 |
Ik mag toch aannemen dat de meest lading gewoon goed vastgesjord zit. ![]() | |
TLC | woensdag 1 mei 2013 @ 12:38 |
Ja hoor, je wilt een hoaxfilmpje maken die er zo echt mogelijk uitziet en dan de datum over het hoofd zien ![]() | |
Hyperdude | woensdag 1 mei 2013 @ 12:39 |
Nee, je maakt een hoaxfimpje en zet de datum dan met opzet onjuist om slimmerikken voor te zijn. ![]() | |
Hanoying | woensdag 1 mei 2013 @ 12:40 |
Filmpje ziet er wel erg echt uit maar er zit wel iets vreemds in het bewegen van de elektriciteitsmasten tussen 2:20 en 2:30. Hij rijdt daar heel langzaam richting de crashsite maar de electriciteitsmasten schieten voorbij alsof hij met een rotgang rijdt. | |
Stefan | woensdag 1 mei 2013 @ 12:40 |
Moet die witte bus niet omvergeblazen worden? | |
Verbodsbord | woensdag 1 mei 2013 @ 12:42 |
Ja daar zit dus de oorzaak, de lading zat hoogstwaarschijnlijk niet goed vast. | |
Stefan | woensdag 1 mei 2013 @ 12:44 |
nee dat is het hek | |
de_boswachter | woensdag 1 mei 2013 @ 12:46 |
![]() Tering wat ben jij dom. | |
SaxoPower | woensdag 1 mei 2013 @ 12:46 |
Een aantal dingen vind ik erg vreemd. 1: geen enkele reactie van de bestuurder. 2: het vliegtuig lijkt uit elkaar te knallen met het geluid van een kussen dat op de grond valt. ik mag aan nemen dat zoiets toch wel iets meer geluid maakt. 3: De vrachtwagenbestuurder die tegemoet komt na de crash doet het schijnbaar niks dat er enkele meter naast hem een vliegtuig is neer gekomen | |
Stefan | woensdag 1 mei 2013 @ 12:47 |
is er ergens een melding van die crasg eigenlijk? | |
de_boswachter | woensdag 1 mei 2013 @ 12:47 |
Dat dus ![]() | |
Hanoying | woensdag 1 mei 2013 @ 12:48 |
Zie het nu ook ![]() | |
VMSDKR | woensdag 1 mei 2013 @ 12:48 |
Ja, maar soms gaat niet alles helemaal zoals het bedoeld was. Snap je? | |
Stefan | woensdag 1 mei 2013 @ 12:49 |
gebeurt wel vaker dat er foutjes inzaten, zoals die hoax met die man die kon vliegen als een vogel | |
VMSDKR | woensdag 1 mei 2013 @ 12:49 |
1. Denk dat hij stomverbaasd is. 2. Kijk even naar de kwaliteit van die dashcam, dat geluid zal wel niet helemaal weergegeven worden zoals het daar in het echt geklonken heeft. 3. Die kan ook eerst die kant op gereden zijn maar omgedraaid zijn toen hij dat vliegtuig zag vallen. Ik kan niet geloven dat dit nep is. ![]() | |
de_boswachter | woensdag 1 mei 2013 @ 12:50 |
Die kerel knalt gewoon door naar zijn volgende bestemming ![]() Want tijd = geld ![]() | |
muhahaha | woensdag 1 mei 2013 @ 12:51 |
1. Kan, bystander effect. 2. Microfoon van de webcam is bagger. Dit merk ik bv met de camera van een vriend, dan praten we op normale toonhoogte en als je dan gaat terugkijken hoor je mij amper (hij filmt mij). 3. Omdat hij het niet meekrijgt? Spiegels staan naar achteren afgesteld, niet naar boven. | |
Hyperdude | woensdag 1 mei 2013 @ 12:52 |
Soortgelijk ongeluk: 1970 Greyhound met losgeraakte generatoren. Nu 15 tons M-ATV's Lijkt er toch wel aardig op. Goed gemaakt filmpje dan. | |
SaxoPower | woensdag 1 mei 2013 @ 12:52 |
Hij zal die kanl dan toch wel gehoord hebben. ook zal die het vliegtuig wat naast hem neer valt wel gemerkt hebben | |
Stefan | woensdag 1 mei 2013 @ 12:53 |
dit filmpje is anders gecropt | |
muhahaha | woensdag 1 mei 2013 @ 12:53 |
Bij een stall is dat anders dan wanneer je motor tijdens de vlucht ontploft... Die chauffeur hoort gewoon ineens een klap meer is er niet bij een stall. | |
de_boswachter | woensdag 1 mei 2013 @ 12:53 |
Voor de mensen die deze zomer met het vliegtuig op vakantie gaan; veel plezier! | |
Tropanzia | woensdag 1 mei 2013 @ 12:54 |
Natuurlijk is dit gewoon echt. Zie totaal niet in waarom het nep zou kunnen zijn. Op RTL onderaan bij het nieuwsbericht staat dit: Waarom? ![]() | |
WeerWachtwoordVergeten | woensdag 1 mei 2013 @ 12:55 |
Het is een dashboard-cam. Waarschijnlijk had die het geluid uit staan. Ik hoor namelijk helemaal niks. Geen motorgeluid, helemaal niets. | |
muhahaha | woensdag 1 mei 2013 @ 12:55 |
Omdat ze meestal met raketten werken? ![]() | |
VMSDKR | woensdag 1 mei 2013 @ 12:56 |
Dan is er iets mis met jouw geluid. Je hoort wel degelijk wat als dat vliegtuig de grond raakt. En op 1:14 ongeveer hoor je hem ook 'Fuck' ofzo stamelen. | |
Tropanzia | woensdag 1 mei 2013 @ 12:56 |
Waar zie jij een raket in dit filmpje dan? Of hoe bedoel je? | |
muhahaha | woensdag 1 mei 2013 @ 12:56 |
Niet, daarom wordt een aanslag van de taliban dus uitgesloten. | |
Stefan | woensdag 1 mei 2013 @ 12:58 |
Misschien is het gefilmd door iemand van Alquida die wist wat er ging gebeuren | |
Tourniquet | woensdag 1 mei 2013 @ 12:58 |
Klopt, en als ik alleen in een auto zou zitten en zoiets zou zien zou ik denk ik ook niets zeggen, zo vreemd is dat niet. | |
VMSDKR | woensdag 1 mei 2013 @ 12:59 |
Op het eind van het filmpje zie je ook nog wat tankwagens. Vraag me af wat voor vuurbal dat gegeven had als hij daar bovenop gestort was. Tenzij waterwagens ofzo. | |
Tropanzia | woensdag 1 mei 2013 @ 12:59 |
Ja maar als ik hier een scheet laat en dat zou dan op het nieuws komen staat er dan ook onder staan dat een aanslag van de taliban uitgesloten wordt? Het is niet zo dat als er een vrachtvliegtuig neerstort in Afghanistan waarbij 7 (?) doden vallen dat ik ineens denk: ''Ja, dat moet de Taliban wel zijn geweest'' Nutteloze berichtgeving dus imo. Maar laten we er ook niet een te groot punt van maken.... ![]() | |
speknek | woensdag 1 mei 2013 @ 13:06 |
De manier waarop hij naar beneden komt is helemaal niet vreemd, iedereen die een beetje wat van vliegen weet ziet gewoon een asymmetrische overtrek. Zo een vrille is standaard oefening voor mensen die een (zweef)vliegbrevet willen halen. Wat vreemd is, is dat hij echt ingezet lijkt te worden, dus niet door een inschattingsfout maar echt met de neus omhoog totdat hij over een vleugel wegvalt. Of het was een zelfmoordactie, of de roeren waren stuk, of inderdaad een intens zware lading moet naar achteren geschoten zijn. Alhoewel je dan wellicht meer een tailslide zou verwachten, maar dat zou ik niet weten. Wellicht had de piloot nog wel de tegenwoordigheid van geest de rudder in te schoppen, maar had ie simpelweg niet genoeg hoogte om te corrigeren. | |
Stefan | woensdag 1 mei 2013 @ 13:08 |
Maar zijn er ook mensen omgekomen, is er een bericht ergens Er worden namelijk ook crashes in scene gezet met afgeschreven vliegtuigen om er van te leren | |
Andyy | woensdag 1 mei 2013 @ 13:08 |
Dat is iets totaal anders. Hij heeft gewoon freeze reactie, fight of flight heeft geen nut/dacht hij niet aan. | |
Tourniquet | woensdag 1 mei 2013 @ 13:10 |
Ja, zeven inzittenden. | |
Andyy | woensdag 1 mei 2013 @ 13:11 |
Ja, maar daar stop je geen levende mensen in en doe je niet bij een vliegveld ![]() | |
Stefan | woensdag 1 mei 2013 @ 13:13 |
Maar goed, de crash in dat weiland bij 9/11 was ook fake toch? ![]() | |
Weltschmerz | woensdag 1 mei 2013 @ 13:13 |
Waarom leest hij dan niet voor uit 'my little pet goat'? | |
Northside | woensdag 1 mei 2013 @ 13:22 |
Is er enige reden om aan te nemen dat dit nep is? ![]() | |
TLC | woensdag 1 mei 2013 @ 13:24 |
![]() | |
muhahaha | woensdag 1 mei 2013 @ 13:28 |
Normaal gesproken niet echter doordat dit ongeluk in Afghanistan is gebeurd wordt het erbij gezet. | |
Ambicioso | woensdag 1 mei 2013 @ 13:29 |
Just another day in Afghanistan | |
muhahaha | woensdag 1 mei 2013 @ 13:34 |
Freeze valt daar ook onder... | |
MartijnA3 | woensdag 1 mei 2013 @ 13:41 |
Uiteraard wel, en wat een simpel volk dat dit filmpje in twijfel trekt. http://avherald.com/h?article=46183bb4&opt=0
| |
Straatcommando. | woensdag 1 mei 2013 @ 13:42 |
Ik word een beetje moe van dit soort gelul. Zo geef je die aluhoedjes wel brandstof ja, als je zelfs dit soort filmpjes als fake gaat betitelen. Wat zou jij doen als er nog geen paar honderd meter van je af een van de grootste vliegtuigen ter wereld als een papieren vliegtuigje naar beneden dwarrelt. Tevens was dit geloof ik dezelfde dashcam die de meteoor gefilmd had, wie weet was meneer achter het stuur wel een doorgewinterde soldaat. En dan krijg je van die zelfbenoemde experts ''die dingen vreemd'' vinden. Goeiemorgen, er zijn zoveel variabelen waarom dingen ''vreemd'' over kunnen komen, geluid kan gedempt/vervormd worden door de microfoon, dingen kunnen sneller voorbij lijken te komen door lichtinval/soort lens en ga zo maar door. De belangrijkste vraag is nog wel, waarom zoveel moeite stoppen in een filmpje van een ONGELUK, want dat is het. Maak dan een hoax filmpje over een vliegtuig dat een dorp in vliegt, want als je dit kan faken, kan je zoiets ook faken. | |
JeMoeder | woensdag 1 mei 2013 @ 13:46 |
www.avherald.com | |
JeMoeder | woensdag 1 mei 2013 @ 13:47 |
De gast die dit gefaked zou hebben kan zelfs een orgasme faken. | |
Tropanzia | woensdag 1 mei 2013 @ 13:51 |
Dit. Of een filmpje van een ufo. Slaat dus echt helemaal nergens op dat de echtheid van dit filmpje wordt betwijfeld. | |
Brummetje_ | woensdag 1 mei 2013 @ 14:13 |
Zulke beelden maken mij niet bang hoor. | |
Andyy | woensdag 1 mei 2013 @ 14:55 |
Nee. Want hij bevond zich in een groep mensen en conformeerde zich aan de meerderheid? | |
muhahaha | woensdag 1 mei 2013 @ 14:56 |
Goed punt. | |
de_boswachter | woensdag 1 mei 2013 @ 15:01 |
Daar breken opeens de twee vleugels af ![]() | |
MartijnA3 | woensdag 1 mei 2013 @ 17:37 |
Complimenten voor je observatievermogen. | |
starla | woensdag 1 mei 2013 @ 18:45 |
Volgens mij is het erg ongebruikelijk om tijdens een stallprocedure je rudderinstellingen te veranderingen. Je kunt maar 2 dingen: extra vermogen + neus naar beneden. Door een beginnende stall op basis van een te stijle bank kun je nog proberen tegen te sturen, maar als je vleugels geen lift genereren is dit nagenoeg kansloos. Het beste is de bak uit te laten stallen tot je voldoende snelheid oppakt om vervolgens pitchdown de vleugels recht te trekken middels de ailerons tot vanzelf de neus weer omhoog gaat. Als je niet genoeg hoogte hebt, kunt je de beste piloot ter wereld zijn, maar dan zijn de natuurkrachten gewoon sterker. Je rudder gebruiken leidt alleen tot rudder stress en uiteindelijk het gewoon niet werken van de rudder (krachten groter dan hydrauliek). Zo is deze jongen helaas ten onder gegaan: http://en.wikipedia.org/wiki/American_Airlines_Flight_587 | |
Hyperdude | woensdag 1 mei 2013 @ 18:55 |
Stukje over beladen, en sjorren, van deze dingen.Kan niet linken. Besloten forum (voor motorrijders ![]() | |
RAVW | woensdag 1 mei 2013 @ 19:33 |
dat hij zo snel moet stijgen is voor het gevaar dat er van de grond een aanslag op het vliegtuig gepleegd kan worden daarom stijgen ze daar heel snel ... ja van de 10.000 keer gaat het 1 keer een fout maar dat is wat ik vandaag te horen heb gekregen | |
Me_Wesley | woensdag 1 mei 2013 @ 20:21 |
De gouden regels zijn inderdaad nose down, full power. In kleine luchtvaart is dit op te vangen zonder (al te veel) hoogteverlies. Echter, als je je 744 stallt op zo een hoogte heb je geen speelruimte meer. Er zijn genoeg middelen om een stall aan te kondigen, zoals de stickshaker. Daarmee kun je eigenlijk al voor de stall plaats vindt ingrijpen. Dat dit niet is gebeurd wijst inderdaad toch op control surface failure of een flinke miscalculatie/verandering in de mass&balance. (Rudder input heb je overigens eerder nodig bij de recovery van bijvoorbeeld een spin. Rudder trappen in een stall is zelfs een grote no-go, dit kan resulteren in een spin en dan ben je nog verder van huis.) | |
Pietverdriet | woensdag 1 mei 2013 @ 20:30 |
Shit, 10 seconde eerder vertrokken en die kist was bovenop hem gevallen. | |
speknek | woensdag 1 mei 2013 @ 22:10 |
Bij een asymmetrische overtrek moet je met je rudder de draaiing eruit halen omdat je niet genoeg draagkracht over de ailerons hebt en daarom alleen de vrille versterkt. Althans, zoiets is mij geleerd bij zweefvliegen langgeleden. Kan best zijn dat het voor een straalvliegtuig, laat staan een 747, heel anders werkt. Maar zo lijkt het net een opzettelijke stall turn. edit: Me_Wesley heeft gelijk, het is inderdaad om de stall eruit te halen | |
Me_Wesley | woensdag 1 mei 2013 @ 22:48 |
Spin ![]() Als je zelf aan zweefvliegen hebt gedaan dan weet je denk ik nog wel een gouden regel bij langzame bochten, nooit overcorrigeren met je rudder. Dit gaat vooral vaak fout in je bocht van base naar final en je hebt een overshoot. Als je bij die lage snelheden teveel rudder gaat geven om je overshoot te corrigeren ben je verliezer, heb genoeg boze blikken van instructeurs gehad op die manier ![]() Als ik het filmpje nogmaals bekijk is dit misschien zelfs een deep stall, dan zijn zelfs je controlsurfaces gestalld en is recoveren zo goed als onmogelijk. | |
speknek | woensdag 1 mei 2013 @ 22:53 |
Spin is gewoon de engelse term voor vrille toch? | |
Me_Wesley | woensdag 1 mei 2013 @ 23:05 |
Ik reageerde op je laatste zin. | |
RAVW | woensdag 1 mei 2013 @ 23:05 |
op zo'n lage snelheid en zo dicht bij de grond kan je alles wel willen doen maar de kist is daar gewoon te log en te traag voor .. maar dit hadden ze veel eerder al moeten oppakken maar denk dat die piloten dit elke week wel een keer doen alleen nu gaat het net even niet zo als ze het wilde en dus een te hoge AoA vind het nog knap dat hij hem op zijn buik op de grond krijg | |
starla | donderdag 2 mei 2013 @ 00:14 |
Volgens mij verdraai je een beetje de woorden van Me_Wesley ![]() Met een rudder ga je jezelf niet uit een stall helpen. Deze gebruik je alleen om draaiing in de horizontale as te corrigeren, niet in de verticale (elevators) of lengteas (ailerons). Hij draait evident in de lengteas dus met je rudder ga je alleen maar averechtse effecten krijgen: de neus omhoog in een te stijle bank (dus dan de verticale as) is nog meer stall, de neus naar beneden is jezelf de grond in boren. Zelfs met je ailerons krijg je nauwelijks correctie door gebrek aan voorwaartse snelheid vanwege de stall. Het enige dat je redt is neus naar beneden met je hoogteroeren en full throttle. Hij had helaas te weinig hoogte. [ Bericht 3% gewijzigd door starla op 02-05-2013 00:20:14 ] | |
Me_Wesley | donderdag 2 mei 2013 @ 06:03 |
Dat gaf ik eerder ook al aan. Sowieso hebben vliegtuigongelukken vaak de meest uiteenlopende oorzaken. Met alleen de videobeelden en die ATC-getuige kun je bijna niet bepalen wat nou de daadwerkelijke aanleiding is. Dat hij overtrekt is duidelijk, maar wat is daar de oorzaak van? Onderzoek zal het moeten uitwijzen. | |
speknek | donderdag 2 mei 2013 @ 08:09 |
Volgens mij praten we een beetje langs elkaar heen, maar dat komt dan ook omdat mijn eerste post inderdaad nergens op sloeg. | |
Hyperdude | donderdag 2 mei 2013 @ 10:14 |
Elders geleend:
Uitleg Adverse Yaw met plaatjes ![]() http://www.aerospaceweb.org/question/dynamics/q0045.shtml | |
de_boswachter | donderdag 2 mei 2013 @ 12:02 |
Het was een vrouwelijke piloot lees ik net. Dat zegt alles... | |
TLC | donderdag 2 mei 2013 @ 13:36 |
Gisteren was Greg Feith op CNN om over deze crash te praten ![]() ![]() |