quote:Crash: National Air Cargo B744 at Bagram on Apr 29th 2013, lost height shortly after takeoff
By Simon Hradecky, created Monday, Apr 29th 2013 14:02Z, last updated Monday, Apr 29th 2013 14:02Z
A National Air Cargo Boeing 747-400 on behalf of US Mobility Command has crashed shortly after takeoff from Bagram Air Base (Afghanistan) at 15:30L (11:00Z) and erupted into flames. All crew is reported perished in the crash.
Afghan Authorities immediately denied claims that the crash was the result of enemy activities. A large fire erupted after the aircraft impacted ground, it appears all crew have been killed.
http://avherald.com/h?article=46183bb4&opt=0quote:According to a listener on frequency the crew reported the aircraft stalled due to a possible load shift.
Triviaal kan ik het niet echt noemen. Belading van een kist is het belangrijkste na het punt 'Blijf binnen je MTOW'.quote:Op dinsdag 30 april 2013 17:10 schreef Straatcommando. het volgende:
Sodejenners. Da's een vieze manier om neer te gaan.
Lading die niet goed vastgesjord was.. zo zie je maar hoe zoiets ''triviaals'' zo'n uitwerking kan hebben.(al is de lading goed vastzetten in de luchtvaart niet bepaald triviaal)
Is in de burgerluchtvaart ook een keer gebeurt met een kleiner vliegtuigje. Dan krijg je de neus niet meer naar beneden. Eng om te zien hoe dat ding gewoon als een (heel zwaar) papieren vliegtuigje uit de lucht valt
Mensen die denken dat je je kist niet meer van de grond krijgt als je die paar extra kilo's ook meeneemt.quote:Op dinsdag 30 april 2013 17:51 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Triviaal kan ik het niet echt noemen. Belading van een kist is het belangrijkste na het punt 'Blijf binnen je MTOW'.
quote:Op dinsdag 30 april 2013 18:02 schreef Nobu het volgende:
[..]
Mensen die denken dat je je kist niet meer van de grond krijgt als je die paar extra kilo's ook meeneemt.
wat denk je van de mensen die het zien gebeuren ...quote:Op dinsdag 30 april 2013 22:33 schreef admiraal_anaal het volgende:
Ik zag het filmpje net maar damn wtf moet er die paar seconden door je heen gaan.
quote:Op dinsdag 30 april 2013 23:14 schreef RAVW het volgende:
[..]
wat denk je van de mensen die het zien gebeuren ...
met die fokker bij de moerdijk die neer gestort was vonden iets verder op ook iemand die dood was , maar die lag daar toen om dat die het ongeluk heeft zien gebeuren en daardoor een hartstilstand heeft gehad .
hier het verhaal
http://www.aviacrash.nl/paginas/eindhoven.htm
dus ook voor mensen die het in het echt zien gebeuren kan het een schrik zijn en een moment van WTF
Als dat altijd gebeurde dan zouden er niet zoveel mensen vliegen.quote:Op dinsdag 30 april 2013 17:05 schreef Chef_M het volgende:
Hier het filmpje:
http://www.liveleak.com/view?i=c32_1367332518
Mijn vliegangst word er niet beter op.
Jezus.... Heftig.quote:
holyshitballs..quote:Op dinsdag 30 april 2013 17:05 schreef Chef_M het volgende:
Hier het filmpje:
http://www.liveleak.com/view?i=c32_1367332518
Mijn vliegangst word er niet beter op.
Te zwaar beladen én de vracht verschoof? Ik denk dat het vliegtuig niet te zwaar beladen zal zijn geweest. De flight crew is verantwoordelijk voor de weight and balance en als die zien dat ze te zwaar zijn gaan ze gewoon niet weg. Dat is een no-brainer. De vracht kan daarentegen wel verschuiven waardoor de center of gravity van het vliegtuig naar achteren verschuift en dan zit je in grote problemen.quote:Op dinsdag 30 april 2013 23:00 schreef Onnoman het volgende:
de vliegtuig was veel te zwaar geladen.. de lading verschuifde naar achter waardoor het gewicht onjuist werd verdeeld..
gevalletje enorme pech.
het heet ook wel Overtrek (engels stalling)
http://nl.wikipedia.org/wiki/Overtrek
gast.. je kan aan gewoon aan het opstijgen herkennen hoe zwaar het vliegtuig was beladen..quote:Op woensdag 1 mei 2013 09:46 schreef Freak188 het volgende:
[..]
Te zwaar beladen én de vracht verschoof? Ik denk dat het vliegtuig niet te zwaar beladen zal zijn geweest. De flight crew is verantwoordelijk voor de weight and balance en als die zien dat ze te zwaar zijn gaan ze gewoon niet weg. Dat is een no-brainer. De vracht kan daarentegen wel verschuiven waardoor de center of gravity van het vliegtuig naar achteren verschuift en dan zit je in grote problemen.
Te zwaar beladen hoeft natuurlijk niet en lijkt me ook niet waarschijnlijk. De lading lijkt verschoven te zijn tijdens het klimmen en daardoor ging de neus alleen nog maar omhoog en niet naar beneden waardoor ze in een stall raakte.quote:Op woensdag 1 mei 2013 09:51 schreef Onnoman het volgende:
[..]
gast.. je kan aan gewoon aan het opstijgen herkennen hoe zwaar het vliegtuig was beladen..
vliegtuig gaan schuin.. lading schuift naar achter.. en komt vervolgens in de problemen
Maar dat heeft toch niks met elkaar te maken? Hoe zwaar een vliegtuig is beladen en hoe ie beladen is?quote:Op woensdag 1 mei 2013 09:51 schreef Onnoman het volgende:
[..]
gast.. je kan aan gewoon aan het opstijgen herkennen hoe zwaar het vliegtuig was beladen..
vliegtuig gaan schuin.. lading schuift naar achter.. en komt vervolgens in de problemen
Lijkt er idd op. Wel slordig van de Crew, die zekeren zelf altijd alle lading.quote:Op woensdag 1 mei 2013 09:56 schreef Sunri5e het volgende:
[..]
Te zwaar beladen hoeft natuurlijk niet en lijkt me ook niet waarschijnlijk. De lading lijkt verschoven te zijn tijdens het klimmen en daardoor ging de neus alleen nog maar omhoog en niet naar beneden waardoor ze in een stall raakte.
Je weet nog helemaal van niets. De rest ook niet. Maar toch, lees. Het gaat er ook om waar je lading neer zet in een vliegtuig en hoe het is uitgebalanceerd. Mocht vracht losschieten en het opeens heel ergens anders komen te staan, heb je het probleem dat de kist niet in balans meer is. In de lucht is het net een weegschaal en kan je dat enorm lastig corrigeren, of niet. Een plotselinge shift van 10 ton is echt lastig, ook op een kist die ruim 100 ton kan hebben, zoals een 747-400. En dan zit je op 10% van je gewicht, dus er ver onder.quote:Op woensdag 1 mei 2013 09:51 schreef Onnoman het volgende:
[..]
gast.. je kan aan gewoon aan het opstijgen herkennen hoe zwaar het vliegtuig was beladen..
vliegtuig gaan schuin.. lading schuift naar achter.. en komt vervolgens in de problemen
Nee, die controleren alleen maar. Een grondafhandelaar belaadt het vliegtuig en zekert de vracht in de burgerluchtvaart. De crew controleert hier alleen op.quote:Op woensdag 1 mei 2013 10:35 schreef TheThirdMark het volgende:
[..]
Lijkt er idd op. Wel slordig van de Crew, die zekeren zelf altijd alle lading.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Maar nu wordt er dus aan de echtheid van de beelden getwijfeld, ook omdat de chauffeur van het busje met de dashcam bijvoorbeeld niks zegt.http://nos.nl/artikel/502(...)sh-echt-of-niet.htmlquote:Filmpje vliegtuigcrash, echt of niet?
Op internet zijn spectaculaire beelden opgedoken waarop de crash van een Amerikaans vrachtvliegtuig in Afghanistan te zien zou zijn. Bij het ongeluk bij het vliegveld van Bagram kwamen maandag alle zeven inzittenden van de Boeing 747-400 van National Airlines om het leven. De grote vraag is of de beelden echt zijn.
Het filmpje is gemaakt door een automobilist met een dashboardcamera. Het ongeluk ziet er zo surrealistisch uit, dat sommigen twijfelen aan de echtheid van het beeld. Te zien is hoe het vliegtuig op een geringe hoogte bijna loodrecht uit de lucht valt en in brand vliegt.
Ook al staat er onderin de video een andere datum, zijn de beelden volgens meerdere bronnen echt. Amerikaanse militairen en beveiligers die in het gebied hebben gewerkt, zeggen dat ze de omgeving herkennen en het vliegtuig vaker hebben gezien.
Bij het Nederlandse NMTrix Animation Studios vermoeden medewerkers ook dat de beelden echt zijn. "Maar dat kunnen we niet met 100 procent zekerheid zeggen", zegt een woordvoerder.
"De manier waarop het vliegtuig naar beneden komt, is vreemd. Tot je de explosie ziet en daarna ook rondvliegend stof. Dat is erg lastig te maken en is volgens ons echt. Mocht het om een zieke grap gaan, dan is het allemaal behoorlijk realistisch gedaan."
Wel vinden medewerkers van de animatiestudio het raar dat er geen reactie is te horen van de automobilist die het ongeluk heeft gefilmd.
De Vereniging Nederlandse Verkeersvliegers wijst erop dat het vliegtuig 'overtrekt'. "Kennelijk kregen ze de neus met geen mogelijkheid meer omlaag. De draagkracht van de vleugels verdween volledig en dan val je zo uit de lucht. Dit is echt een nachtmerrie", zegt VNV-voorzitter Steven Verhagen.
Het vrachtvliegtuig stortte vlak bij de startbaan neer. Vliegtuigen in Afghanistan stijgen vaak steil op om bergen te ontwijken. Ook zijn ze dan minder kwetsbaar voor aanvallen van de Taliban.
De oorzaak van de crash is nog onbekend. Mogelijk waren er technische problemen of was de lading niet goed verdeeld.
Anyway, meningen? Het lijken mij gewoon echte beelden, en de twijfel daarover onstaat denk ik omdat zoiets zo surrealistisch is om te zien dat je het misschien moeilijk gelooft.
Waarom zou het moeten branden, dan?quote:Op woensdag 1 mei 2013 12:26 schreef RolStaart-Beer het volgende:
Ik zie helemaal geen brand als dat ding naar beneden stort
Moet dat dan?quote:Op woensdag 1 mei 2013 12:26 schreef RolStaart-Beer het volgende:
Ik zie helemaal geen brand als dat ding naar beneden stort
Geen idee, dat staat in het bericht dat het wel zou gebeuren in de beelden.quote:Op woensdag 1 mei 2013 12:28 schreef Five_Horizons het volgende:
[..]
Waarom zou het moeten branden, dan?
schijnbaar dan kan dit mooi naar BNW.quote:
Ik mag toch aannemen dat de meest lading gewoon goed vastgesjord zit.quote:Op woensdag 1 mei 2013 12:28 schreef VMSDKR het volgende:
Hij stijgt gewoon veel te steil op. Daardoor schuift de lading naar achteren en hangt dat hele vliegtuig ineens naar achteren waardoor hij stil komt te hangen in de lucht.
Ja daar zit dus de oorzaak, de lading zat hoogstwaarschijnlijk niet goed vast.quote:Op woensdag 1 mei 2013 12:38 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Ik mag toch aannemen dat de meest lading gewoon goed vastgesjord zit.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |