abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 1 mei 2013 @ 19:33:32 #101
21153 RAVW
Alleen maar feiten
pi_125951138
dat hij zo snel moet stijgen is voor het gevaar dat er van de grond een aanslag op het vliegtuig gepleegd kan worden

daarom stijgen ze daar heel snel ...
ja van de 10.000 keer gaat het 1 keer een fout maar dat is wat ik vandaag te horen heb gekregen
"Als mannen sneller als risico worden gezien en vrouwen overal mee wegkomen, dan verliezen we de nuance en rechtvaardigheid in het gesprek over grensoverschrijdend gedrag.
Dat is geen bescherming meer.
Dat is machtsmisbruik vermomd als moraal."
pi_125953253
quote:
0s.gif Op woensdag 1 mei 2013 18:45 schreef starla het volgende:

[..]

Volgens mij is het erg ongebruikelijk om tijdens een stallprocedure je rudderinstellingen te veranderingen. Je kunt maar 2 dingen: extra vermogen + neus naar beneden. Door een beginnende stall op basis van een te stijle bank kun je nog proberen tegen te sturen, maar als je vleugels geen lift genereren is dit nagenoeg kansloos. Het beste is de bak uit te laten stallen tot je voldoende snelheid oppakt om vervolgens pitchdown de vleugels recht te trekken middels de ailerons tot vanzelf de neus weer omhoog gaat. Als je niet genoeg hoogte hebt, kunt je de beste piloot ter wereld zijn, maar dan zijn de natuurkrachten gewoon sterker. Je rudder gebruiken leidt alleen tot rudder stress en uiteindelijk het gewoon niet werken van de rudder (krachten groter dan hydrauliek). Zo is deze jongen helaas ten onder gegaan:

http://en.wikipedia.org/wiki/American_Airlines_Flight_587
De gouden regels zijn inderdaad nose down, full power. In kleine luchtvaart is dit op te vangen zonder (al te veel) hoogteverlies. Echter, als je je 744 stallt op zo een hoogte heb je geen speelruimte meer. Er zijn genoeg middelen om een stall aan te kondigen, zoals de stickshaker. Daarmee kun je eigenlijk al voor de stall plaats vindt ingrijpen. Dat dit niet is gebeurd wijst inderdaad toch op control surface failure of een flinke miscalculatie/verandering in de mass&balance.

(Rudder input heb je overigens eerder nodig bij de recovery van bijvoorbeeld een spin. Rudder trappen in een stall is zelfs een grote no-go, dit kan resulteren in een spin en dan ben je nog verder van huis.)
'And I called your name,
like an addicted to cocaine calls for the stuff he'd rather blame'
  woensdag 1 mei 2013 @ 20:30:29 #103
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_125953633
quote:
Shit, 10 seconde eerder vertrokken en die kist was bovenop hem gevallen.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  woensdag 1 mei 2013 @ 22:10:07 #104
8369 speknek
Another day another slay
pi_125959311
quote:
0s.gif Op woensdag 1 mei 2013 18:45 schreef starla het volgende:

[..]

Volgens mij is het erg ongebruikelijk om tijdens een stallprocedure je rudderinstellingen te veranderingen. Je kunt maar 2 dingen: extra vermogen + neus naar beneden. Door een beginnende stall op basis van een te stijle bank kun je nog proberen tegen te sturen, maar als je vleugels geen lift genereren is dit nagenoeg kansloos. Het beste is de bak uit te laten stallen tot je voldoende snelheid oppakt om vervolgens pitchdown de vleugels recht te trekken middels de ailerons tot vanzelf de neus weer omhoog gaat. Als je niet genoeg hoogte hebt, kunt je de beste piloot ter wereld zijn, maar dan zijn de natuurkrachten gewoon sterker. Je rudder gebruiken leidt alleen tot rudder stress en uiteindelijk het gewoon niet werken van de rudder (krachten groter dan hydrauliek). Zo is deze jongen helaas ten onder gegaan:

http://en.wikipedia.org/wiki/American_Airlines_Flight_587
Bij een asymmetrische overtrek moet je met je rudder de draaiing eruit halen omdat je niet genoeg draagkracht over de ailerons hebt en daarom alleen de vrille versterkt. Althans, zoiets is mij geleerd bij zweefvliegen langgeleden. Kan best zijn dat het voor een straalvliegtuig, laat staan een 747, heel anders werkt. Maar zo lijkt het net een opzettelijke stall turn.

edit: Me_Wesley heeft gelijk, het is inderdaad om de stall eruit te halen
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
pi_125962051
quote:
0s.gif Op woensdag 1 mei 2013 22:10 schreef speknek het volgende:

[..]

Bij een asymmetrische overtrek moet je met je rudder de draaiing eruit halen omdat je niet genoeg draagkracht over de ailerons hebt en daarom alleen de vrille versterkt. Althans, zoiets is mij geleerd bij zweefvliegen langgeleden. Kan best zijn dat het voor een straalvliegtuig, laat staan een 747, heel anders werkt. Maar zo lijkt het net een opzettelijke stall turn.

edit: Me_Wesley heeft gelijk, het is inderdaad om de stall eruit te halen
Spin ;)
Als je zelf aan zweefvliegen hebt gedaan dan weet je denk ik nog wel een gouden regel bij langzame bochten, nooit overcorrigeren met je rudder. Dit gaat vooral vaak fout in je bocht van base naar final en je hebt een overshoot. Als je bij die lage snelheden teveel rudder gaat geven om je overshoot te corrigeren ben je verliezer, heb genoeg boze blikken van instructeurs gehad op die manier :P

Als ik het filmpje nogmaals bekijk is dit misschien zelfs een deep stall, dan zijn zelfs je controlsurfaces gestalld en is recoveren zo goed als onmogelijk.
'And I called your name,
like an addicted to cocaine calls for the stuff he'd rather blame'
  woensdag 1 mei 2013 @ 22:53:22 #106
8369 speknek
Another day another slay
pi_125962331
Spin is gewoon de engelse term voor vrille toch?
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
pi_125963090
quote:
0s.gif Op woensdag 1 mei 2013 22:53 schreef speknek het volgende:
Spin is gewoon de engelse term voor vrille toch?
Ik reageerde op je laatste zin.
'And I called your name,
like an addicted to cocaine calls for the stuff he'd rather blame'
  woensdag 1 mei 2013 @ 23:05:20 #108
21153 RAVW
Alleen maar feiten
pi_125963106
quote:
1s.gif Op woensdag 1 mei 2013 22:48 schreef Me_Wesley het volgende:

[..]

Spin ;)
Als je zelf aan zweefvliegen hebt gedaan dan weet je denk ik nog wel een gouden regel bij langzame bochten, nooit overcorrigeren met je rudder. Dit gaat vooral vaak fout in je bocht van base naar final en je hebt een overshoot. Als je bij die lage snelheden teveel rudder gaat geven om je overshoot te corrigeren ben je verliezer, heb genoeg boze blikken van instructeurs gehad op die manier :P

Als ik het filmpje nogmaals bekijk is dit misschien zelfs een deep stall, dan zijn zelfs je controlsurfaces gestalld en is recoveren zo goed als onmogelijk.
op zo'n lage snelheid en zo dicht bij de grond kan je alles wel willen doen maar de kist is daar gewoon te log en te traag voor ..

maar dit hadden ze veel eerder al moeten oppakken

maar denk dat die piloten dit elke week wel een keer doen alleen nu gaat het net even niet zo als ze het wilde en dus een te hoge AoA

vind het nog knap dat hij hem op zijn buik op de grond krijg
"Als mannen sneller als risico worden gezien en vrouwen overal mee wegkomen, dan verliezen we de nuance en rechtvaardigheid in het gesprek over grensoverschrijdend gedrag.
Dat is geen bescherming meer.
Dat is machtsmisbruik vermomd als moraal."
pi_125966318
quote:
0s.gif Op woensdag 1 mei 2013 22:10 schreef speknek het volgende:

edit: Me_Wesley heeft gelijk, het is inderdaad om de stall eruit te halen
Volgens mij verdraai je een beetje de woorden van Me_Wesley ;)

Met een rudder ga je jezelf niet uit een stall helpen. Deze gebruik je alleen om draaiing in de horizontale as te corrigeren, niet in de verticale (elevators) of lengteas (ailerons). Hij draait evident in de lengteas dus met je rudder ga je alleen maar averechtse effecten krijgen: de neus omhoog in een te stijle bank (dus dan de verticale as) is nog meer stall, de neus naar beneden is jezelf de grond in boren.

Zelfs met je ailerons krijg je nauwelijks correctie door gebrek aan voorwaartse snelheid vanwege de stall.

Het enige dat je redt is neus naar beneden met je hoogteroeren en full throttle. Hij had helaas te weinig hoogte.

[ Bericht 3% gewijzigd door starla op 02-05-2013 00:20:14 ]
I feel kinda Locrian today
pi_125968842
quote:
0s.gif Op woensdag 1 mei 2013 23:05 schreef RAVW het volgende:

[..]

op zo'n lage snelheid en zo dicht bij de grond kan je alles wel willen doen maar de kist is daar gewoon te log en te traag voor ..

maar dit hadden ze veel eerder al moeten oppakken

maar denk dat die piloten dit elke week wel een keer doen alleen nu gaat het net even niet zo als ze het wilde en dus een te hoge AoA

vind het nog knap dat hij hem op zijn buik op de grond krijg
Dat gaf ik eerder ook al aan.
Sowieso hebben vliegtuigongelukken vaak de meest uiteenlopende oorzaken. Met alleen de videobeelden en die ATC-getuige kun je bijna niet bepalen wat nou de daadwerkelijke aanleiding is. Dat hij overtrekt is duidelijk, maar wat is daar de oorzaak van?
Onderzoek zal het moeten uitwijzen.
'And I called your name,
like an addicted to cocaine calls for the stuff he'd rather blame'
  donderdag 2 mei 2013 @ 08:09:33 #111
8369 speknek
Another day another slay
pi_125969268
quote:
1s.gif Op donderdag 2 mei 2013 00:14 schreef starla het volgende:

[..]

Volgens mij verdraai je een beetje de woorden van Me_Wesley ;)

Met een rudder ga je jezelf niet uit een stall helpen. Deze gebruik je alleen om draaiing in de horizontale as te corrigeren, niet in de verticale (elevators) of lengteas (ailerons). Hij draait evident in de lengteas dus met je rudder ga je alleen maar averechtse effecten krijgen: de neus omhoog in een te stijle bank (dus dan de verticale as) is nog meer stall, de neus naar beneden is jezelf de grond in boren.

Zelfs met je ailerons krijg je nauwelijks correctie door gebrek aan voorwaartse snelheid vanwege de stall.

Het enige dat je redt is neus naar beneden met je hoogteroeren en full throttle. Hij had helaas te weinig hoogte.
Volgens mij praten we een beetje langs elkaar heen, maar dat komt dan ook omdat mijn eerste post inderdaad nergens op sloeg.
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
  donderdag 2 mei 2013 @ 10:14:31 #112
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_125971575
Elders geleend:

quote:
Here's a video of a T-2 crash on the Lexington that was a good example of an Adverse Yaw Departure The plane in the video is underpowered, gets waved off,the pilot pulls back on the stick (increases the AOA), and then tries to roll left (listen for the "Come left!" call from the LSO). The plane starts to roll left and then snaps back to the right in an adverse yaw departure.

Uitleg Adverse Yaw met plaatjes :) :
http://www.aerospaceweb.org/question/dynamics/q0045.shtml
How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?
pi_125975086
quote:
0s.gif Op donderdag 2 mei 2013 10:14 schreef Hyperdude het volgende:
Elders geleend:

[..]


Uitleg Adverse Yaw met plaatjes :) :
http://www.aerospaceweb.org/question/dynamics/q0045.shtml
Het was een vrouwelijke piloot lees ik net. Dat zegt alles...
U MAD?
pi_125978370
Gisteren was Greg Feith op CNN om over deze crash te praten :D _O_
"You can call me Susan if it makes you happy"
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')