De gouden regels zijn inderdaad nose down, full power. In kleine luchtvaart is dit op te vangen zonder (al te veel) hoogteverlies. Echter, als je je 744 stallt op zo een hoogte heb je geen speelruimte meer. Er zijn genoeg middelen om een stall aan te kondigen, zoals de stickshaker. Daarmee kun je eigenlijk al voor de stall plaats vindt ingrijpen. Dat dit niet is gebeurd wijst inderdaad toch op control surface failure of een flinke miscalculatie/verandering in de mass&balance.quote:Op woensdag 1 mei 2013 18:45 schreef starla het volgende:
[..]
Volgens mij is het erg ongebruikelijk om tijdens een stallprocedure je rudderinstellingen te veranderingen. Je kunt maar 2 dingen: extra vermogen + neus naar beneden. Door een beginnende stall op basis van een te stijle bank kun je nog proberen tegen te sturen, maar als je vleugels geen lift genereren is dit nagenoeg kansloos. Het beste is de bak uit te laten stallen tot je voldoende snelheid oppakt om vervolgens pitchdown de vleugels recht te trekken middels de ailerons tot vanzelf de neus weer omhoog gaat. Als je niet genoeg hoogte hebt, kunt je de beste piloot ter wereld zijn, maar dan zijn de natuurkrachten gewoon sterker. Je rudder gebruiken leidt alleen tot rudder stress en uiteindelijk het gewoon niet werken van de rudder (krachten groter dan hydrauliek). Zo is deze jongen helaas ten onder gegaan:
http://en.wikipedia.org/wiki/American_Airlines_Flight_587
Shit, 10 seconde eerder vertrokken en die kist was bovenop hem gevallen.quote:
Bij een asymmetrische overtrek moet je met je rudder de draaiing eruit halen omdat je niet genoeg draagkracht over de ailerons hebt en daarom alleen de vrille versterkt. Althans, zoiets is mij geleerd bij zweefvliegen langgeleden. Kan best zijn dat het voor een straalvliegtuig, laat staan een 747, heel anders werkt. Maar zo lijkt het net een opzettelijke stall turn.quote:Op woensdag 1 mei 2013 18:45 schreef starla het volgende:
[..]
Volgens mij is het erg ongebruikelijk om tijdens een stallprocedure je rudderinstellingen te veranderingen. Je kunt maar 2 dingen: extra vermogen + neus naar beneden. Door een beginnende stall op basis van een te stijle bank kun je nog proberen tegen te sturen, maar als je vleugels geen lift genereren is dit nagenoeg kansloos. Het beste is de bak uit te laten stallen tot je voldoende snelheid oppakt om vervolgens pitchdown de vleugels recht te trekken middels de ailerons tot vanzelf de neus weer omhoog gaat. Als je niet genoeg hoogte hebt, kunt je de beste piloot ter wereld zijn, maar dan zijn de natuurkrachten gewoon sterker. Je rudder gebruiken leidt alleen tot rudder stress en uiteindelijk het gewoon niet werken van de rudder (krachten groter dan hydrauliek). Zo is deze jongen helaas ten onder gegaan:
http://en.wikipedia.org/wiki/American_Airlines_Flight_587
Spinquote:Op woensdag 1 mei 2013 22:10 schreef speknek het volgende:
[..]
Bij een asymmetrische overtrek moet je met je rudder de draaiing eruit halen omdat je niet genoeg draagkracht over de ailerons hebt en daarom alleen de vrille versterkt. Althans, zoiets is mij geleerd bij zweefvliegen langgeleden. Kan best zijn dat het voor een straalvliegtuig, laat staan een 747, heel anders werkt. Maar zo lijkt het net een opzettelijke stall turn.
edit: Me_Wesley heeft gelijk, het is inderdaad om de stall eruit te halen
Ik reageerde op je laatste zin.quote:Op woensdag 1 mei 2013 22:53 schreef speknek het volgende:
Spin is gewoon de engelse term voor vrille toch?
op zo'n lage snelheid en zo dicht bij de grond kan je alles wel willen doen maar de kist is daar gewoon te log en te traag voor ..quote:Op woensdag 1 mei 2013 22:48 schreef Me_Wesley het volgende:
[..]
Spin
Als je zelf aan zweefvliegen hebt gedaan dan weet je denk ik nog wel een gouden regel bij langzame bochten, nooit overcorrigeren met je rudder. Dit gaat vooral vaak fout in je bocht van base naar final en je hebt een overshoot. Als je bij die lage snelheden teveel rudder gaat geven om je overshoot te corrigeren ben je verliezer, heb genoeg boze blikken van instructeurs gehad op die manier
Als ik het filmpje nogmaals bekijk is dit misschien zelfs een deep stall, dan zijn zelfs je controlsurfaces gestalld en is recoveren zo goed als onmogelijk.
Volgens mij verdraai je een beetje de woorden van Me_Wesleyquote:Op woensdag 1 mei 2013 22:10 schreef speknek het volgende:
edit: Me_Wesley heeft gelijk, het is inderdaad om de stall eruit te halen
Dat gaf ik eerder ook al aan.quote:Op woensdag 1 mei 2013 23:05 schreef RAVW het volgende:
[..]
op zo'n lage snelheid en zo dicht bij de grond kan je alles wel willen doen maar de kist is daar gewoon te log en te traag voor ..
maar dit hadden ze veel eerder al moeten oppakken
maar denk dat die piloten dit elke week wel een keer doen alleen nu gaat het net even niet zo als ze het wilde en dus een te hoge AoA
vind het nog knap dat hij hem op zijn buik op de grond krijg
Volgens mij praten we een beetje langs elkaar heen, maar dat komt dan ook omdat mijn eerste post inderdaad nergens op sloeg.quote:Op donderdag 2 mei 2013 00:14 schreef starla het volgende:
[..]
Volgens mij verdraai je een beetje de woorden van Me_Wesley
Met een rudder ga je jezelf niet uit een stall helpen. Deze gebruik je alleen om draaiing in de horizontale as te corrigeren, niet in de verticale (elevators) of lengteas (ailerons). Hij draait evident in de lengteas dus met je rudder ga je alleen maar averechtse effecten krijgen: de neus omhoog in een te stijle bank (dus dan de verticale as) is nog meer stall, de neus naar beneden is jezelf de grond in boren.
Zelfs met je ailerons krijg je nauwelijks correctie door gebrek aan voorwaartse snelheid vanwege de stall.
Het enige dat je redt is neus naar beneden met je hoogteroeren en full throttle. Hij had helaas te weinig hoogte.
quote:Here's a video of a T-2 crash on the Lexington that was a good example of an Adverse Yaw Departure The plane in the video is underpowered, gets waved off,the pilot pulls back on the stick (increases the AOA), and then tries to roll left (listen for the "Come left!" call from the LSO). The plane starts to roll left and then snaps back to the right in an adverse yaw departure.
Het was een vrouwelijke piloot lees ik net. Dat zegt alles...quote:Op donderdag 2 mei 2013 10:14 schreef Hyperdude het volgende:
Elders geleend:
[..]
Uitleg Adverse Yaw met plaatjes:
http://www.aerospaceweb.org/question/dynamics/q0045.shtml
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |