Gewoon doen, been there done that. Ik had schulden waar je u tegen zegt als jongere (<25 jaar) maar nu niet meer.quote:Op vrijdag 26 april 2013 01:16 schreef Pleun2011 het volgende:
Via mijn werk (sociaal raadsman) krijg ik nog al eens te maken met jongeren die zichzelf aardig in de nesten hebben gewerkt met schulden. Dat is op zich niet zo vreemd.. als jongere heb je meestal niet zo'n hoog inkomen en vaste lasten zijn hoog in dit land. Daar komen dan nog kosten van studie bij, dat is al helemaal geen kattenpis. Als je dan geen ouders hebt die je steunen, of een dikbetaalde bijbaan, zit je op of onder de armoedegrens.
Soms lukt het om deze jongeren een beetje op weg te helpen, maar het structurele probleem van een laag inkomen blijft. Wat is jullie ervaring met geld en schulden? Hebben jullie tips om als scholier / student een opleiding te volgen en tegelijkertijd nog een huurwoning te bekostigen? Hoe red je jezelf zonder steun van ouders?
Heb al een tijd een jongedame als cliënt van 21, heeft met urgentie huurwoning gekregen (met huurtoeslag), op dit moment bijstandsuitkering maar wil opleiding gaan doen, bijbaan, maar zij komt iedere maand gewoon tekort.. heeft op alles bezuinigd, geen internet en tv meer, geen sportschool etc. Zij is depressief doordat ze al tijden zo weinig te besteden heeft, vind dat ook wel triest want als je 21 bent moet je lol hebben in het leven. Maar ik zou het eigenlijk ook niet weten.. heb het idee dat je de lul bent in dit land wanneer je als jongere geen ouders hebt om op terug te vallen..quote:Op vrijdag 26 april 2013 01:18 schreef datismijnmening het volgende:
Moeten ze maar gaan werken, op kamers ipv huurwoning, geen dure abo's, niet te duur eten etc. ect.
Oh, man. Wat triest.quote:Op vrijdag 26 april 2013 01:25 schreef Pleun2011 het volgende:
[..]
Heb al een tijd een jongedame als cliënt van 21, heeft met urgentie huurwoning gekregen (met huurtoeslag), op dit moment bijstandsuitkering maar wil opleiding gaan doen, bijbaan die deels zwart wordt uitbetaald, maar zij komt iedere maand gewoon tekort.. heeft op alles bezuinigd, geen internet en tv meer, geen sportschool etc. Zij is depressief doordat ze al tijden zo weinig te besteden heeft, vind dat ook wel triest want als je 21 bent moet je lol hebben in het leven. Maar ik zou het eigenlijk ook niet weten.. heb het idee dat je de lul bent in dit land wanneer je als jongere geen ouders hebt om op terug te vallen..
Als je ergens niet de lul bent zonder ouders met geld is het Nederland wel.quote:Op vrijdag 26 april 2013 01:25 schreef Pleun2011 het volgende:
[..]
Heb al een tijd een jongedame als cliënt van 21, heeft met urgentie huurwoning gekregen (met huurtoeslag), op dit moment bijstandsuitkering maar wil opleiding gaan doen, bijbaan die deels zwart wordt uitbetaald, maar zij komt iedere maand gewoon tekort.. heeft op alles bezuinigd, geen internet en tv meer, geen sportschool etc. Zij is depressief doordat ze al tijden zo weinig te besteden heeft, vind dat ook wel triest want als je 21 bent moet je lol hebben in het leven. Maar ik zou het eigenlijk ook niet weten.. heb het idee dat je de lul bent in dit land wanneer je als jongere geen ouders hebt om op terug te vallen..
Weet niet wat je als student op dit moment maximaal kan lenen, maar denk wel dat je beter studiefinanciering kan hebben dan een bijstandsuitkering. De cliënt waar ik het over had is 21 en als je dan een bijstandsuitkering hebt zit je echt heel erg laag qua inkomen. Hopelijk lukt het haar om de 21+ toets te halen voor het HBO.quote:Op vrijdag 26 april 2013 01:30 schreef datismijnmening het volgende:
[..]
Als je ergens niet de lul bent zonder ouders met geld is het Nederland wel.
Huurtoeslag, studiefinanciering, ov jaarkaart, zorgtoeslag, aanvullende studiebeurs.
Zit je zo op een prima maandbedrag, en dan kun je nog 800 bijlenen als je er zo niet uitkomt.
Ik was 22, werkte voor het minimum loon en kon geen goedkopere woning krijgen dan 400 euro. Reken daarbij reiskosten, eetkosten, telefoonkosten en wat al dan niet nog meer bij op en ik moet zeggen dat het een kwestie van instelling is.quote:Op vrijdag 26 april 2013 01:25 schreef Pleun2011 het volgende:
[..]
Volgens mij ¤ 500 per maand. Dat kan een paar tientjes hoger liggen. Ze moet wel dit jaar beginnen met haar opleiding, anders heeft ze waarschijnlijk in de toekomst geen recht meer op haar financiering. Geen idee hoe ver ze daarmee zijn in Den Haag, maar er zijn plannen om dat aan banden te gaan leggen wat betreft de basisbeurs.quote:Op vrijdag 26 april 2013 01:36 schreef Pleun2011 het volgende:
[..]
Weet niet wat je als student op dit moment maximaal kan lenen, maar denk wel dat je beter studiefinanciering kan hebben dan een bijstandsuitkering. De cliënt waar ik het over had is 21 en als je dan een bijstandsuitkering hebt zit je echt heel erg laag qua inkomen. Hopelijk lukt het haar om de 21+ toets te halen voor het HBO.
Totaal kun je denk ik zo'n 1400 euro bij elkaar harken aan toeslagen en financieringen, als je dan ook nog 20 uurtjes in de week gaat werken kom je boven modaal uit.quote:Op vrijdag 26 april 2013 01:36 schreef Pleun2011 het volgende:
[..]
Weet niet wat je als student op dit moment maximaal kan lenen, maar denk wel dat je beter studiefinanciering kan hebben dan een bijstandsuitkering. De cliënt waar ik het over had is 21 en als je dan een bijstandsuitkering hebt zit je echt heel erg laag qua inkomen. Hopelijk lukt het haar om de 21+ toets te halen voor het HBO.
Dat laatste doet die cliënt van mij ook, maar zij vertelde vandaag dat zij iedere maand leent van vrienden en dat betaalt ze dan weer een maand later terug.. Tsja, wat kan je met een inkomen van 700.. niks. Haar instelling is net als die van jou denk ik.. kan dat niet met 100% zekerheid zeggen maar mijn indruk is van wel.quote:Op vrijdag 26 april 2013 01:37 schreef Maax het volgende:
[..]
Ik was 22, werkte voor het minimum loon en kon geen goedkopere woning krijgen dan 400 euro. Reken daarbij reiskosten, eetkosten, telefoonkosten en wat al dan niet nog meer bij op en ik moet zeggen dat het een kwestie van instelling is.
5 biertjes ipv 15, thuis sporten ipv sportschool, etc etc.
Mjah, de instelling die ik had was er eentje van "blij dat ik in leven ben, ff doorbijten en ik kom er vanzelf".quote:Op vrijdag 26 april 2013 01:40 schreef Pleun2011 het volgende:
[..]
Dat laatste doet die cliënt van mij ook, maar zij vertelde vandaag dat zij iedere maand leent van vrienden en dat betaalt ze dan weer een maand later terug.. Tsja, wat kan je met een inkomen van 700.. niks. Haar instelling is net als die van jou denk ik.. kan dat niet met 100% zekerheid zeggen maar mijn indruk is van wel.
Ehm de schulden waren ongeveer 10.000 en zijn door mijn inspanningen gereduceerd tot ruim 2000.. dat lukt alleen niet bij iedereen, dus zij heeft mazzel gehad. En het laatste klopt niet.. als je een uitkering hebt van 700 zijn je vaste lasten bijna altijd al hoger, ook als je huurtoeslag en zorgtoeslag krijgt.quote:Op vrijdag 26 april 2013 01:41 schreef LazyDave het volgende:
Hoe hoog zijn die schulden dan zo ongeveer en van een bijstanduitkering kan je prima rondkomen.
Wat je zegt over je instelling zal ik ook tegen haar zeggen, al blijf ik het persoonlijk triest vinden dat je op die leeftijd zo in de shit zit.. Geld maakt niet gelukkig, maar op die leeftijd moet je lekker lol maken en studeren, zorgen komen later wel..quote:Op vrijdag 26 april 2013 01:43 schreef Maax het volgende:
[..]
Mjah, de instelling die ik had was er eentje van "blij dat ik in leven ben, ff doorbijten en ik kom er vanzelf".
Het heeft lang geduurd maar ik ben er gekomen. Totaal geen plezier gehad maar uiteindelijk kom je er alleen maar sterker uit.
Ik kan wel meer vertellen maar dan ben ik bang dat ik te herkenbaar word
Triest ja, maar ik had zo mn redenen. Ik wil het je best uitleggen, maar via DM dan. Dan begrijp je het misschienquote:Op vrijdag 26 april 2013 01:48 schreef Pleun2011 het volgende:
[..]
Ehm de schulden waren ongeveer 10.000 en zijn door mijn inspanningen gereduceerd tot ruim 2000.. dat lukt alleen niet bij iedereen, dus zij heeft mazzel gehad. En het laatste klopt niet.. als je een uitkering hebt van 700 zijn je vaste lasten bijna altijd al hoger, ook als je huurtoeslag en zorgtoeslag krijgt.
[..]
Wat je zegt over je instelling zal ik ook tegen haar zeggen, al blijf ik het persoonlijk triest vinden dat je op die leeftijd zo in de shit zit.. Geld maakt niet gelukkig, maar op die leeftijd moet je lekker lol maken en studeren, zorgen komen later wel..
Zijn de schulden kwijtgescholden? En de bijstandsuitkering ligt volgens mij hoger dan 700 euro (zo'n 840 euro) dus daar kan men prima van rondkomen.quote:Op vrijdag 26 april 2013 01:48 schreef Pleun2011 het volgende:
[..]
Ehm de schulden waren ongeveer 10.000 en zijn door mijn inspanningen gereduceerd tot ruim 2000.. dat lukt alleen niet bij iedereen, dus zij heeft mazzel gehad. En het laatste klopt niet.. als je een uitkering hebt van 700 zijn je vaste lasten bijna altijd al hoger, ook als je huurtoeslag en zorgtoeslag krijgt.
[..]
Wat je zegt over je instelling zal ik ook tegen haar zeggen, al blijf ik het persoonlijk triest vinden dat je op die leeftijd zo in de shit zit.. Geld maakt niet gelukkig, maar op die leeftijd moet je lekker lol maken en studeren, zorgen komen later wel..
Grapjas, zelfs met maximaal lenen kom je daar niet eens bij in de buurt.quote:Op vrijdag 26 april 2013 01:39 schreef datismijnmening het volgende:
[..]
Totaal kun je denk ik zo'n 1400 euro bij elkaar harken aan toeslagen en financieringen, als je dan ook nog 20 uurtjes in de week gaat werken kom je boven modaal uit.
Sorry hoor, maar als sociaal raadsman heb je wel een vertekend beeld van de maatschappij. Er zijn genoeg jongeren die het wél redden zonder de hulp van hun ouders. Imo gaat het fout als mensen dure smartphones, merkkleding of AH Excellent producten kopen, terwijl ze het zich niet kunnen veroorloven. Opeens sta je dan rood en kan je het abonnement van je mobieltje niet meer betalen. * Spiraal gecreeërd *quote:[...] heb het idee dat je de lul bent in dit land wanneer je als jongere geen ouders hebt om op terug te vallen..
Daar kom ik nog op terug.. het is bedtijd. Tips zijn zeker welkomquote:Op vrijdag 26 april 2013 01:50 schreef Maax het volgende:
[..]
Triest ja, maar ik had zo mn redenen. Ik wil het je best uitleggen, maar via DM dan. Dan begrijp je het misschien![]()
Als je wilt kan ik haar ook wel wat tips en/of adviezen geven
Een vordering van 5000 m.b.t. opleidingskosten is van tafel geveegd omdat de gemeente een belofte niet was nagekomen om die te betalen.. dat hebben ze alsnog gedaan toen ik aan de bel trok. Verder heb ik van particuliere fondsen een bedrag van ongeveer 6000 voor haar bij elkaar verzameld.. Daarmee ben ik gaan onderhandelen met diverse schuldeisers, waarvan eentje akkoord ging met een betaling tegen finale kwijting van de helft van het openstaande bedrag (2200). Dat schoot lekker op. En een vordering van een internetprovider van 800 is van tafel geveegd nadat een klacht was ingediend bij de geschillencommissie consumentenzaken..quote:Op vrijdag 26 april 2013 01:50 schreef LazyDave het volgende:
[..]
Zijn de schulden kwijtgescholden? En de bijstandsuitkering ligt volgens mij hoger dan 700 euro (zo'n 840 euro) dus daar kan men prima van rondkomen.
Ben het wel eens met wat je in de rest van je post zegt, maar ik krijg denk ik over het algemeen te maken met de categorie die je als laatste noemt.. jongeren die het thuis niet al te best hadden en daardoor beschadigd zijn.quote:Op vrijdag 26 april 2013 01:56 schreef wspa_ het volgende:
Tuurlijk uitzonderingen zijn er altijd. Stel je bent een tienermoeder, of hebt geen gezonde jeugd gehad en last van psychische stoornissen oid, etc. etc. Ja dan is het lastig als je geen steun hebt van bijvoorbeeld je ouders.
Het probleem begint meestal al op heel jonge leeftijd, doordat de ouders het volledig verzuimen om hun kind(eren) een goede financiële opvoeding te geven. Je kent dat wel, "het mag ze aan niks ontbreken!" de prinsjes en prinsesjes, en voordat de ouders het door krijgen, zijn die kinderen een jaartje of 16 en hebben ze geen enkel benul van wat dat mobieltje, die kekke kleding, enzovoorts, nou eigenlijk echt kosten, en wat voor enorme kraters dergelijke luxe-uitgaven geven in het maandelijks te besteden budget.quote:Op vrijdag 26 april 2013 02:03 schreef MaddoxX het volgende:
Sommigen kunnen ook gewoon totaal niet met geld omgaan..
ofquote:Op vrijdag 26 april 2013 02:16 schreef HetKlusKonijn het volgende:
Het probleem begint meestal al op heel jonge leeftijd, doordat de ouders het volledig verzuimen om hun kind(eren) een goede financiële opvoeding te geven. [...]
quote:Op vrijdag 26 april 2013 02:16 schreef HetKlusKonijn het volgende:
Het probleem begint meestal al op heel jonge leeftijd, doordat de ouders het volledig verzuimen om hun kind(eren) een goede financiële opvoeding te geven. [...]
Jep.quote:Op vrijdag 26 april 2013 02:02 schreef HetKlusKonijn het volgende:
Tel hier nog eens bij op de enorme druk die er op jongeren wordt gelegd om vooral 'mee te doen', vooral door aanbieders van de laatste kekke gadgets, merkkleding, enzovoorts. Enne... gewoon op afbetaling natuurlijk tegen 19% rente (of nog meer), want rekenen wordt al helemaal niet meer geleerd op school. Da's lastig namelijk, en het *hebben* van die nieuwe iPad is toch véééél belangrijker dan het feit dat je ongeveer 160% van de prijs voor het ding betaalt wanneer je dat op afbetaling doet?
Inderdaad. De "motor" die het piramidespel draaiende houdt, zou ik zo zeggen.quote:Op vrijdag 26 april 2013 02:48 schreef Tocadisco het volgende:
[..]
Jep.
En dat beperkt zich overigens niet alleen tot jongeren maar ook werkenden en zelfs kleine kinderen worden aan een bombardement van reclame en sociale druk bloot gesteld, het is de motor die onze economie draaiende houdt.
quote:Op vrijdag 26 april 2013 03:00 schreef HetKlusKonijn het volgende:
[..]
Inderdaad. De "motor" die het piramidespel draaiende houdt, zou ik zo zeggen.
Kopen kopen kopen, lenen lenen lenen, betalen betalen betalen...![]()
Hallo, meneer Rutte? Jammer u teleur te stellen, nee, ik heb nog geen nieuwe auto/huis/iPad/enzovoorts gekocht, ik SPAAR namelijk mijn centen op vanwege het risico dat ik in deze tijd weleens werkloos zou kunnen worden, en op oudere leeftijd kansloos ben om een nieuwe baan te vinden!![]()
![]()
Stufi is 250 euro per maand uitwonend.Hoe hoog is haar huur eigenlijk?quote:Op vrijdag 26 april 2013 01:36 schreef Pleun2011 het volgende:
[..]
En het nare van een piramidespel is dat als er geen nieuwe inleg meer komt de hele boel in elkaar dondert. Grofweg komt het nu hierop neer:quote:Op vrijdag 26 april 2013 03:00 schreef HetKlusKonijn het volgende:
[..]
Inderdaad. De "motor" die het piramidespel draaiende houdt, zou ik zo zeggen.
Kopen kopen kopen, lenen lenen lenen, betalen betalen betalen...![]()
Hallo, meneer Rutte? Jammer u teleur te stellen, nee, ik heb nog geen nieuwe auto/huis/iPad/enzovoorts gekocht, ik SPAAR namelijk mijn centen op vanwege het risico dat ik in deze tijd weleens werkloos zou kunnen worden, en op oudere leeftijd kansloos ben om een nieuwe baan te vinden!![]()
![]()
Illustratief beeld van "between a rock and a hard place..."quote:Op vrijdag 26 april 2013 03:09 schreef Tocadisco het volgende:
[..]
En het nare van een piramidespel is dat als er geen nieuwe inleg meer komt de hele boel in elkaar dondert. Grofweg komt het nu hierop neer:
[ afbeelding ]
Lenen, zit je er zo aan.quote:Op vrijdag 26 april 2013 03:13 schreef Mishu het volgende:
Hoe kom je in godsnaam aan zoveel schulden? Ik ken studenten die komen van minder rond...
Yep. Lenen, afbetaling, lenen, afbetaling, zonder enig benul van de kosten, want ja, geld is gratis/groeit aan de bomen, toch?quote:
Daar is het waarschijnlijk mis gegaan, ze zou al bijna klaar kunnen zijn met haar opleiding.quote:
Haha, wel HBO gaan doen maar enig benul over financien en inkomsten en uitgaven heeft ze nietquote:Op vrijdag 26 april 2013 01:36 schreef Pleun2011 het volgende:
[..]
Ik moet uitkijken wat ik schrijf want het mag niet herleidbaar zijn, maar het komt erop neer dat zij te jong zelfstandig is gaan wonen door omstandigheden, die verantwoordelijkheid niet aankon, een uitgavenpatroon had dat niet strookte met wat er binnen kwam en vanuit huis geen goede basis had. Als het dan niet lukt met een opleiding dan loop je steeds achter de feiten aan.quote:Op vrijdag 26 april 2013 03:13 schreef Mishu het volgende:
Hoe kom je in godsnaam aan zoveel schulden? Ik ken studenten die komen van minder rond...
Dat klopt wel denk ik.. de jongeren waar ik mee te maken heb gehad, hadden niet echt het goede voorbeeld gekregen.quote:Op vrijdag 26 april 2013 03:28 schreef HetKlusKonijn het volgende:
[..]
Yep. Lenen, afbetaling, lenen, afbetaling, zonder enig benul van de kosten, want ja, geld is gratis/groeit aan de bomen, toch?
Vandaar ook mijn nadruk op inadequate financiële opvoeding door de ouders, daar ligt volgens mij toch echt de hoofdoorzaak van dit soort van 'àpres nous le déluge', oftewel 'wat-kan-mij-het-schelen-als-ik-me-spullen-maar-onmiddellijk-krijg'-soort van denken.
Die rekening valt echt wel op de mat.... later, als het te laat is.
Klopt ja, dat is waar het vaak misgaat.quote:Op vrijdag 26 april 2013 03:32 schreef John5 het volgende:
[..]
Daar is het waarschijnlijk mis gegaan, ze zou al bijna klaar kunnen zijn met haar opleiding.
Klopt ook.quote:Op vrijdag 26 april 2013 08:46 schreef Kandijfijn het volgende:
De meeste jongeren met schulden hebben gewoon een harde schop onder hun reet nodig. Gewoon leren dat je minder kan uitgeven of meer uren moet werken.
TS heeft het zwarte werk dan ook maar wegge-editquote:Op vrijdag 26 april 2013 09:12 schreef Hyperdude het volgende:
Zwart werken met uitkering vind ik wel een totale no-no.
Basisbeurs ¤272,46quote:Op vrijdag 26 april 2013 01:53 schreef Nobu het volgende:
[..]
Grapjas, zelfs met maximaal lenen kom je daar niet eens bij in de buurt.
Je krijgt geen andere subsidies, al die onzin voor minima ben je als student van uitgesloten.quote:Op vrijdag 26 april 2013 10:54 schreef datismijnmening het volgende:
[..]
Basisbeurs ¤272,46
Aanvullende beurs ¤250,33
Lening ¤290,50
Collegegeldkrediet ¤147,58
Zorgtoeslag ¤70,-
Totaal ¤1030,-
Dan nog huurtoeslagen en weet ik veel wat voor subsidies. Je komt misschien iets onder de 1400 uit maar 't zal niet veel schelen. Als je hier niet van kunt leven doe je toch echt iets fout
Of ze imiteren gewoon hun ouders (die zich ook een slag in de rondte hebben geleend voor allerlei luxe zaken)? Dat soort dingen komen echt niet zomaar ineens uit de lucht vallen.quote:Op vrijdag 26 april 2013 09:03 schreef lipjes het volgende:
Maar de jeugd is lui omdat ze alles toch wel krijgen.
Aanpoten hebben ze nooit van gehoord.
nee. Geen toeslagen want < 23quote:Op vrijdag 26 april 2013 10:57 schreef Mevrouw_voor_jou het volgende:
Ik vergat er trouwens bij te vermelden dat als je cliënt alleenstaand is, en alleen woont ze mogelijk nog een toeslag van maximaal 20% van de bijstandsuitkering kan krijgen. De exacte voorwaarden zijn per gemeenten apart in een verordening bepaald. Dat zou je nog kunnen proberen om extra inkomen voor je cliënt te genereren.
Toen ik net wat informatie opzocht erover kwam ik tegen dat het vanaf 21+ is maar hoe en wat precies per gemeente afhankelijk is.quote:
quote:Op vrijdag 26 april 2013 11:17 schreef Roces18 het volgende:
Zeker met alle toeslagen etc. kom je toch wel uit op 1500,- pm.
kamer 350
eten 200 150 (tering naar de nering zetten)
collegeld en boeken 150 120
zorgkosten na aftrek van toeslag 50 20 (en misschien nog wel minder)
random verzekeringen 40 10 (alleen een APV is voldoende)
tv en internet 40 20 (gewoon tv kijken op je pc of die aansluiten op je tv)
mobiel 25 10 (gewoon een sim-only)--------------
855,- 680,-
Dan zal ik vast nog wat vergeten zijn. Maar zo leef je als student zuinig. Maar als je niets te makken hebt, moet je ook niet zeuren vind ik dan. Je kan er altijd nog een avondbaan en weekendbaan bij nemen wat ook weer goed is voor 400 euro per maand. Als je alles op deze manier maximaal leent en alle toeslagen enz. hebt zoals hierboven staat weergeven heb je zeker nog een hoop geld over. Dus ik zie het punt niet van torenhoge schulden. (Ja, ik heb zelf schulden maar voornamelijk dankzij collegegeld, reizen (nu je jong bent kan het nog) en een appeltje voor de dorst.
Na betalen van mijn zorgpremie, hou ik dit jaar nog 7 euro over van de zorgtoeslag, en ik heb het eerste aanvullende pakket incl tandarts. Wel heb ik maximaal eigen risico. Daarmee ben je voordeliger uit als je per twee jaar maar één keer dat extra eigen risico verbruikt. Zonder verhoogd eigen risico zo ik overigens maar 18 euro hoeven toeleggen op de zorgtoeslag met hetzelfde pakket.quote:Op vrijdag 26 april 2013 14:19 schreef Roces18 het volgende:
bezuinigen op eten![]()
en verzekeren doe ik altijd maximaal. (ik hoef dan ook geen tering naar de nering te zetten) maar als ik dat moest doen dan zou ik nog steeds maximaal doen. Stel dat je een keer een kies moet trekken ofzo, mag je gelijk 300 euro lappen.
Heb je al eens uitgerekend hoeveel extra kosten je allemaal kwijt bent met het betalen van al die extra premies? Doorgaans ben je (VEEL) goedkoper uit als je het uitgespaarde bedrag zèlf opspaart (tenzij je daar de discipline niet voor kunt opbrengen uiteraard), voor het geval dat de calamiteit zich ooit mocht voordoen.quote:Op vrijdag 26 april 2013 14:19 schreef Roces18 het volgende:
bezuinigen op eten![]()
en verzekeren doe ik altijd maximaal. (ik hoef dan ook geen tering naar de nering te zetten) maar als ik dat moest doen dan zou ik nog steeds maximaal doen. Stel dat je een keer een kies moet trekken ofzo, mag je gelijk 300 euro lappen.
Mijn complimenten!quote:Op vrijdag 26 april 2013 14:40 schreef Ivo1985 het volgende:
En ja, ik heb ook van een krap budget geleefd. van 14000 euro schuld (5000 studieschuld, de rest door toedoen van een ander) ben ik destijds is 2,5 jaar naar 2000 euro studieschuld gegaan. Met een inkomen van net 1500 netto en ook nog 'verplicht' autobezit wegens regelmatig nachtwerk (= geen OV) heb je het dan niet breed. Ik weet dan ook uit eigen ervaring dat 150 euro voor boodschappen echt geen probleem mag zijn voor een alleenstaande.
voor iemand met jouw capaciteiten moet dat toch niet zo moeilijk zijn hahahaquote:Op vrijdag 26 april 2013 22:02 schreef DeParo het volgende:
Ik herken het probleem, ik red het nog net allemaal, maar die goed betaalde baan mag dadelijk snel komen als ik klaar ben met studeren![]()
.
Dankjequote:
Ze werkt dus niet ? Wat doet ze nou de hele dag, beetje lummelen ofzo?quote:Op vrijdag 26 april 2013 01:36 schreef Pleun2011 het volgende:
[..]
Nee, ze heeft een aantal maanden bij een door de gemeente gesubsidieerd bedrijf gewerkt met behoud van uitkering, maar dat bedrijf bleek malafide. Op dit moment werkt ze parttime (inkomsten worden verrekend met uitkering) en is ze zich aan het voorbereiden op 21+ toetsen. Ik hoop dat het gaat lukken, op die leeftijd moet je gewoon met opleiding bezig zijn.quote:Op vrijdag 26 april 2013 23:37 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Ze werkt dus niet ? Wat doet ze nou de hele dag, beetje lummelen ofzo?
Ik zou haar aanraden wat vrijwilligerswerk te doen zodat ze in een sociaal stabielere omgeving komt.de kans nu is aanwezig dat ze vervalt in oude fouten.quote:Op vrijdag 26 april 2013 23:43 schreef Pleun2011 het volgende:
[..]
Nee, ze heeft een aantal maanden bij een door de gemeente gesubsidieerd bedrijf gewerkt met behoud van uitkering, maar dat bedrijf bleek malafide. Op dit moment werkt ze parttime (inkomsten worden verrekend met uitkering) en is ze zich aan het voorbereiden op 21+ toetsen. Ik hoop dat het gaat lukken, op die leeftijd moet je gewoon met opleiding bezig zijn.
Dat is op zich wel een goede tip (voor iedereen met een uitkering trouwens), maar ik hou er rekening mee dat ze in de zomer studiefinanciering krijgt en dan is het niet meer nodig. Ze mag dan ook gewoon haar bijverdiensten houden dus inkomen gaat omhoog. Lijkt me dat het dan wel beter moet gaan..quote:Op vrijdag 26 april 2013 23:46 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Ik zou haar aanraden wat vrijwilligerswerk te doen zodat ze in een sociaal stabielere omgeving komt.de kans nu is aanwezig dat ze vervalt in oude fouten.
Laten we het hopen. De hele dag thuis zitten nodigt uit om je uitgavenpatroon te verhogen.quote:Op vrijdag 26 april 2013 23:49 schreef Pleun2011 het volgende:
[..]
Dat is op zich wel een goede tip (voor iedereen met een uitkering trouwens), maar ik hou er rekening mee dat ze in de zomer studiefinanciering krijgt en dan is het niet meer nodig. Ze mag dan ook gewoon haar bijverdiensten houden dus inkomen gaat omhoog. Lijkt me dat het dan wel beter moet gaan..
Dat kan, maar is niet mijn ervaring.. heb vaak gehoord dat mensen er juist depressief van worden omdat ze teveel tijd hebben om na te denken en niet mee kunnen doen aan activiteiten met vrienden omdat ze geen geld hebben.quote:Op vrijdag 26 april 2013 23:50 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Laten we het hopen. De hele dag thuis zitten nodigt uit om je uitgavenpatroon te verhogen.
quote:Op vrijdag 26 april 2013 23:14 schreef z0rz0r het volgende:
[..]
voor iemand met jouw capaciteiten moet dat toch niet zo moeilijk zijn hahaha
Denk je dat als ze straks stufi krijgt, ze alles opeens kan betalen? Collegegeld op het hbo alleen al is 177 euro per maand (excl boeken), haar woonlasten nog en dan is het op.quote:Op vrijdag 26 april 2013 23:49 schreef Pleun2011 het volgende:
[..]
Dat is op zich wel een goede tip (voor iedereen met een uitkering trouwens), maar ik hou er rekening mee dat ze in de zomer studiefinanciering krijgt en dan is het niet meer nodig. Ze mag dan ook gewoon haar bijverdiensten houden dus inkomen gaat omhoog. Lijkt me dat het dan wel beter moet gaan..
Ik betaal de komende 5 jaar maar 244 aan kale huur en heb hiervoor ruim 90 vierkante meters woonoppervlakte en 3 slaapkamers tot mijn beschikking. Het kan dus wel.quote:Op zondag 28 april 2013 19:41 schreef fh101 het volgende:
Stufi krijgt ze volgens mij nog niet in de zomermaanden hoor, pas vanaf september als de opleiding begint..
Verder hoeft op kamers wonen ipv in een eigen huurwoning niet altijd goedkoper te zijn hoor! Dat ligt echt aan waar je woont. Er zijn ook huurwoningen van 250 euro per maand of minder.
Ik denk dat ze het dan iets ruimer krijgt, omdat je dan de inkomsten van je bijbaan gewoon mag houden. Met een bijstandsuitkering worden die inkomsten van de uitkering afgetrokken, dus schiet je er weinig mee op als je maar een paar uur per week werkt. Haar huur is iets van 300 en ze krijgt huurtoeslag, dus het zou wel moeten lukken.quote:Op zondag 28 april 2013 14:47 schreef Luxuria het volgende:
[..]
Denk je dat als ze straks stufi krijgt, ze alles opeens kan betalen? Collegegeld op het hbo alleen al is 177 euro per maand (excl boeken), haar woonlasten nog en dan is het op.
Dan vergeet je voor het gemak wel even dat een uitkering meer dan het dubbele van maximale stufi is.quote:Op zondag 28 april 2013 21:23 schreef Pleun2011 het volgende:
[..]
Ik denk dat ze het dan iets ruimer krijgt, omdat je dan de inkomsten van je bijbaan gewoon mag houden. Met een bijstandsuitkering worden die inkomsten van de uitkering afgetrokken, dus schiet je er weinig mee op als je maar een paar uur per week werkt. Haar huur is iets van 300 en ze krijgt huurtoeslag, dus het zou wel moeten lukken.
voedselbank, fondsen aanvragen bij de gemeente bijv om te kunnen sporten of als de wasmachine oid kapot gaatquote:Op vrijdag 26 april 2013 01:25 schreef Pleun2011 het volgende:
[..]
Heb al een tijd een jongedame als cliënt van 21, heeft met urgentie huurwoning gekregen (met huurtoeslag), op dit moment bijstandsuitkering maar wil opleiding gaan doen, bijbaan, maar zij komt iedere maand gewoon tekort.. heeft op alles bezuinigd, geen internet en tv meer, geen sportschool etc. Zij is depressief doordat ze al tijden zo weinig te besteden heeft, vind dat ook wel triest want als je 21 bent moet je lol hebben in het leven. Maar ik zou het eigenlijk ook niet weten.. heb het idee dat je de lul bent in dit land wanneer je als jongere geen ouders hebt om op terug te vallen..
Haar uitkering is iets van 700.. als het niet minder is. Vind dat niet zoveel eigenlijk.quote:Op zondag 28 april 2013 21:31 schreef Nobu het volgende:
[..]
Dan vergeet je voor het gemak wel even dat een uitkering meer dan het dubbele van maximale stufi is.
Ja die potjes maakt ze wel gebruik vanquote:Op zondag 28 april 2013 21:33 schreef littledrummergirl het volgende:
[..]
voedselbank, fondsen aanvragen bij de gemeente bijv om te kunnen sporten of als de wasmachine oid kapot gaater zijn best veel "verborgen"potjes
Dat zal best maar stufi is beduidend minder. En die potjes voor minima kun je ook wel vergeten want daar kom je als student niet voor in aanmerking.quote:Op zondag 28 april 2013 21:38 schreef Pleun2011 het volgende:
[..]
Haar uitkering is iets van 700.. als het niet minder is. Vind dat niet zoveel eigenlijk.
[..]
Ja die potjes maakt ze wel gebruik van
Als uitwonende krijg je 272 euro stufi. Als je ouders weinig verdienen kun je daar maximaal 244 (geloof ik, zal in ieder geval niet veel meer zijn) euro per maand bovenop krijgen. Dat is dus minder dan die 700... Daar komt bij dat als haar ouders wel redelijk verdienen de aanvullende beurs lager wordt of wegvalt. Dat haar ouders haar financieel niet helpen staat daar los van...quote:Op zondag 28 april 2013 21:38 schreef Pleun2011 het volgende:
[..]
Haar uitkering is iets van 700.. als het niet minder is. Vind dat niet zoveel eigenlijk.
[..]
+ een euro of 300 in de maand van werk. Kom je gauw aan de 1k. Niet zo moeilijk om daar van te leven lijkt me?quote:Op zondag 28 april 2013 22:01 schreef fh101 het volgende:
[..]
Als uitwonende krijg je 272 euro stufi. Als je ouders weinig verdienen kun je daar maximaal 244 euro per maand bovenop krijgen. Dat is dus minder dan die 700... Daar komt bij dat als haar ouders wel redelijk verdienen de aanvullende beurs lager wordt of wegvalt. Dat haar ouders haar financieel niet helpen staat daar los van...
Meer dan genoeg voor mensen die thuis op de bank zitten.quote:Op zondag 28 april 2013 21:38 schreef Pleun2011 het volgende:
[..]
[..]
Met studeren is er meer prestatieplicht.quote:Op zondag 28 april 2013 22:38 schreef Luxuria het volgende:
[..]
Meer dan genoeg voor mensen die thuis op de bank zitten.
Kerel, jij verdient wat mij betreft de hoofdprijs. Ik vind het echt hartverwarmend wat jij hebt verricht voor deze jongedame. En daarna nog vragen voor tips vlak voor bedtijd, dat noemt men "above and beyond the call of duty".quote:Op vrijdag 26 april 2013 02:03 schreef Pleun2011 het volgende:
5000 m.b.t. opleidingskosten is van tafel geveegd (...) finale kwijting van de helft van het openstaande bedrag (...) 800 is van tafel geveegd (...)
Weet niet of je post sarcastisch is bedoeld maar ik zie het niet altijd als werk wat ik doe en als je dan op een forum zoals dit een apart onderdeel hebt over recht, werk & geld is het niet zo gek om een topic te openen als het bedtijd is.quote:Op maandag 29 april 2013 08:39 schreef Hallmark het volgende:
[..]
Kerel, jij verdient wat mij betreft de hoofdprijs. Ik vind het echt hartverwarmend wat jij hebt verricht voor deze jongedame. En daarna nog vragen voor tips vlak voor bedtijd, dat noemt men "above and beyond the call of duty".
Nope, oprecht compliment.quote:Op maandag 29 april 2013 09:05 schreef Pleun2011 het volgende:
Weet niet of je post sarcastisch is bedoeld
In dat geval.. thanxquote:
Maar jij bent ook een ambitieloze steuntrekker.quote:Op zondag 28 april 2013 19:50 schreef -Hakuna- het volgende:
[..]
Ik betaal de komende 5 jaar maar 244 aan kale huur en heb hiervoor ruim 90 vierkante meters woonoppervlakte en 3 slaapkamers tot mijn beschikking. Het kan dus wel.![]()
Maar die 5 jaar vaste huurprijs zonder verhogingen heeft in mijn geval te maken dat ik als herstruktureerder onder het sociaal statuut valt en dan krijg je de komende 5 jaar huurgewenning.
Kamers kosten hier in het zuiden ook al tussen de 300 en 400 euro. Waarvan die kamer van 300 euro nog geen 16 vierkante meter telt.
Waarom kan ze niet werken? Is ze daar te depressief voor?quote:Op vrijdag 26 april 2013 01:25 schreef Pleun2011 het volgende:
[..]
Heb al een tijd een jongedame als cliënt van 21, heeft met urgentie huurwoning gekregen (met huurtoeslag), op dit moment bijstandsuitkering maar wil opleiding gaan doen, bijbaan, maar zij komt iedere maand gewoon tekort.. heeft op alles bezuinigd, geen internet en tv meer, geen sportschool etc. Zij is depressief doordat ze al tijden zo weinig te besteden heeft, vind dat ook wel triest want als je 21 bent moet je lol hebben in het leven. Maar ik zou het eigenlijk ook niet weten.. heb het idee dat je de lul bent in dit land wanneer je als jongere geen ouders hebt om op terug te vallen..
Ze kan wel werken, werkt nu parttime. Maar ja, met alleen VMBO-diploma en weinig vacatures (zeker voor jongeren) maak je weinig kansquote:Op vrijdag 3 mei 2013 01:21 schreef Maanvis het volgende:
[..]
Waarom kan ze niet werken? Is ze daar te depressief voor?
Dat ligt ook aan de baantjes waarop ze solliciteert. Als ze bijv. van aspergesteken of champignons plukken houdt dan kan ze daar ook aan de slag zonder diploma'squote:Op vrijdag 3 mei 2013 09:51 schreef Pleun2011 het volgende:
[..]
Ze kan wel werken, werkt nu parttime. Maar ja, met alleen VMBO-diploma en weinig vacatures (zeker voor jongeren) maak je weinig kans
Wat een ontzettende hoop geklaag en gezwets... Als je nu eens de waarheid sprak dan heb je nog iets aan, maar deze onzin is de moeite niet waard om te lezen.quote:Op zondag 28 april 2013 23:34 schreef Zwolsboy het volgende:
Probleem in Nederland is verplichte vaste lasten, deze zijn veels te hoog.
Een oude jaren 50/60 flat betaal je tegenwoordig al 450 tot 550 per maand voor (nieuwe huurders) daartegen ken ik mensen die al 20 jaar huren en maar 350 per maand betalen voor diezelfde woning wat nu zelfs 600 kost !(jaren 80 huizen).
Huurverhoging is dan ook helemaal niet eerlijk de 4% regel betalen dus mensen met een hogere huur veel meer dan mensen met een lagere huur idioot ! en ze hebben dezelfde soort huurwoning. Daarnaast ken ik heel veel mensen die maar 250/350 euro per maand betalen voor hetzelfde soort huurhuis. Hun verhoging is ook 4% en nog niet eens een tientje per maand!
mensen die niet (kunnen) werken krijgen huurtoeslag, zodra je gaat werken en je verdient het min loon (20/21k pj) ben je volledige huurtoeslag kwijt waarom? trek dit toch door tot jan modaal ofwel tot de 42% belastingschijf.
Een studentenkamer is 300/350 euro geen uitzondering meer, wat zijn makelaars/eigenaren toch zakkenvullers stelltje oplichters!
Zorgverzekering over de 100.- per maand, met verplicht eigen risico 350,- terwijl de directie een gigantisch salaris heeft en hard zit te lachen.
Energie kost ook een hoop, ondanks je led/spaarlampen hebt cv tot 18 graden tik je zo 80 euro per maand aan voor een oude flat, schaf die koppeling van gas en olie prijs af! stijgt de olie wat heeft gas ermee temaken? gewoon vrolijk mee stijgen...
Gemeentelijke belastingen lopen soms wel tot 700 euro op als je een huurwoning hebt! mijn vriendin betaalt in Hengelo over de 400! per jaar asociaal veel! en per klik in de contailer betaal je 1,20 Ik betaal slechts 230 per jaar in Zwolle. En mijn woning is groter en duurder en mag onbeperkt afval in de klikker dumpen.
Sparen is goed voor je toekomst en voor noodgevallen, maar waarom krijg je tegenwoordig bijna geen rente meer ? ik denk eerder als banken 8 tot 10% rente uitkeren dat mensen sneller hun geld uit gaan geven stel je hebt 10.000 euro je vangt 10% rente die 1000,- geef je uit aan een leuke vakantie, dan rolt er geld, met 2,5% is dat niet mogelijk.
Wel zie ik dat jongeren tegenwoordig heel luxe leven, vooral met mobile telefoons nieuwste van het nieuwste, een abbo van 30/40 per maand is tegenwoordig normaal, nou ik doe het met een Galaxy S met slechts 16,- per maand incl internet een toestel van twee jaar oud doet het nog prima.
En vakanties jongeren willen minimaal even luxe als hun ouders op vakantie naar het buitenland, als ze dat afschaffen scheelt dat zo 1000/1500 euro per jaar ofwel een dikke 100,- bespaar je ermee!
Wat is er mis met kamperen in Nederland? Of een goedkoop huisje huren op de veluwe?
Autorijden zodra je 16/18 bent direct rijlessen, soms betalen de ouders het, soms niet en betalen ze het zelf, halen ze na een jaar hun rijbewijs raggen ze in de auto van hun ouders, terwijl ze eigenlijk helemaal geen auto(rijbewijs) nodig hebben.
Van mij mag er een wederopbouw ontstaan op het gebied van geldzaken want hoe het de aflopende 10 jaar gaat is onrealistisch naar mijn mening.
Deels mee eens, maar zij heeft een wat andere achtergrond dan de meeste jongeren.. ma ver weg (buitenland) en huiselijk geweld door pa.. jarenlang traject bij Jeugdzorg. Dan heb ik iets meer begrip dan voor de doorsnee jongere die niet heeft geleerd om met geld om te gaan.quote:Op vrijdag 3 mei 2013 12:20 schreef Kandijfijn het volgende:
Ik blijf het gewoon een janktopic vinden het spijt me echt. Misschien ben ik wel gewoon een klootzak zonder hart of iets dergelijks.
Depressief omdat ze geen werk heeft, geen werk omdat ze depressief is, depressief omdat ze geen geld heeft. Dat is een vicieuze cirkel die alleen ZIJ kan doorbreken. Ouderwets hard werken in de tuinbouw, fabrieken, horeca, asperges het seizoen begint weer dus genoeg seizoenswerk beschikbaar.
Mensen moeten problemen is wat vaker in zichzelf zoeken dan in hun omgeving.
Ja, ik ook en daarmee duizenden anderen die ook niet bij de pakken blijven neer zitten.quote:Op vrijdag 3 mei 2013 13:20 schreef Pleun2011 het volgende:
[..]
Deels mee eens, maar zij heeft een wat andere achtergrond dan de meeste jongeren.. ma ver weg (buitenland) en huiselijk geweld door pa.. jarenlang traject bij Jeugdzorg. Dan heb ik iets meer begrip dan voor de doorsnee jongere die niet heeft geleerd om met geld om te gaan.
Precies. Het is soms wèl erg makkelijk oordelen, maar de meeste mensen komen echt niet voor hun plezier in de schulden terecht hoor. Natuurlijk heb je mensen die het nooit zullen leren maar mijn ervaring is dat de meesten toch echt wel hun best doen.quote:Op vrijdag 3 mei 2013 13:20 schreef Pleun2011 het volgende:
Deels mee eens, maar zij heeft een wat andere achtergrond dan de meeste jongeren.. ma ver weg (buitenland) en huiselijk geweld door pa.. jarenlang traject bij Jeugdzorg. Dan heb ik iets meer begrip dan voor de doorsnee jongere die niet heeft geleerd om met geld om te gaan.
Ze is nu bezig met 21+ toetsen voorbereiden en zelfvertrouwen opvijzelen zal denk ik vooral afhangen van de resultaten van die toetsen.. en therapie, gezien verleden.quote:Op vrijdag 3 mei 2013 12:36 schreef GreatWhiteSilence het volgende:
Kan ze geen vrijwilligerswerk doen om haar zelfvertrouwen op te vijzelen? Er is vast genoeg te doen, lijkt me?
Hoe oud was ze toen? Legale wegen al bewandeld? Heeft de notaris geen zorgplicht bijvoorbeeld?quote:Op vrijdag 3 mei 2013 13:27 schreef HetKlusKonijn het volgende:
[..]
Precies. Het is soms wèl erg makkelijk oordelen, maar de meeste mensen komen echt niet voor hun plezier in de schulden terecht hoor. Natuurlijk heb je mensen die het nooit zullen leren maar mijn ervaring is dat de meesten toch echt wel hun best doen.
Ik heb zelf een cliente gehad die in de schulden (20K!) is terecht gekomen omdat zij, onwetend, de erfenis van haar jong overleden vader (kanker) volledig aanvaarde. Ze had geen idee dat die erfenis alleen maar uit schulden bestond - en ook nog eens behoorlijk nalatig van de notaris om haar op die mogelijkheid te wijzen! - en nu probeert ze er al vijf jaar vanaf te komen. Ze doet enorm haar best en ik probeer voor haar zoveel mogelijk deurwaarders uit de buurt te houden en fondsen aan te schrijven om het restant zoveel mogelijk te laten kwijtschelden.
Opleiding, dus uitwonende stufi, als je ouders laag inkomen hebben is dat 500pm!quote:Op vrijdag 26 april 2013 01:25 schreef Pleun2011 het volgende:
[..]
Het huis delen met andere dames die daar ook zin in hebben? Scheelt weer wat aan uitgaven.quote:Op vrijdag 26 april 2013 01:25 schreef Pleun2011 het volgende:
[..]
Volgens mij heb je in dit land de hoofdprijs als je overal te beroerd voor bent. Bijna gratis dak boven je hoofd, een uitkering, een ziektenkostenverzekering en een sociaal raadspersoon voor x uur per maand.quote:Op vrijdag 26 april 2013 01:25 schreef Pleun2011 het volgende:
[..]
Absoluut, heb ik ook al gesuggereerd in dit topic. Je deelt dan vaak kabelabonnement, energiekosten, telefoon, samen eten is veel goedkoper dan in je eentje, en de contacten en afleiding kunnen haar depressiviteit verminderen.quote:Op vrijdag 3 mei 2013 14:03 schreef Gertje-Plongers het volgende:
Het huis delen met andere dames die daar ook zin in hebben? Scheelt weer wat aan uitgaven.
De dame was toen 28 jaar oud. Vijf jaar geleden. Volledig kapot van het verliezen van haar vader op veel te jonge leeftijd.quote:Op vrijdag 3 mei 2013 13:54 schreef GreatWhiteSilence het volgende:
[..]
Hoe oud was ze toen? Legale wegen al bewandeld? Heeft de notaris geen zorgplicht bijvoorbeeld?
Helemaal mee eens, en ook de huur deel je dan. Maar ik las ook een voorgeschiedenis en dat kan nog wel eens meewegen in de keuze voor samenwonen of niet.quote:Op vrijdag 3 mei 2013 18:12 schreef ShadyLane het volgende:
[..]
Absoluut, heb ik ook al gesuggereerd in dit topic. Je deelt dan vaak kabelabonnement, energiekosten, telefoon, samen eten is veel goedkoper dan in je eentje, en de contacten en afleiding kunnen haar depressiviteit verminderen.
Op die leeftijd wonen heel veel mensen gedeeld, is niks mis mee, integendeel.
Dat zal ik haar eens voorstellen.. maar ze woont nu in een dorp, 10 kilometer van de grote stad. Niet echt de place to be voor studenten.quote:Op vrijdag 3 mei 2013 14:03 schreef Gertje-Plongers het volgende:
[..]
Het huis delen met andere dames die daar ook zin in hebben? Scheelt weer wat aan uitgaven.
de overleden vader heeft ook zijn verantwoordelijkheden gedoken door bij leven zijn dochter niet te waarschuwen voor alle schulden.quote:Op vrijdag 3 mei 2013 20:34 schreef HetKlusKonijn het volgende:
[..]
De dame was toen 28 jaar oud. Vijf jaar geleden. Volledig kapot van het verliezen van haar vader op veel te jonge leeftijd.
En ja - die notaris, daar zet ik dus ook zo mijn vraagtekens bij, maar aan de andere kant kan het heel best zo geweest zijn dat cliente zo vreselijk van de kaart was dat de boodschap niet tot haar is doorgedrongen. Ze was volledig van het padje af, maar juist omdat ze het afgelopen jaar echt enorm haar best doet om haar leven weer op de rails te krijgen, maakt dat ik me extra voor haar inspan.
Niet iedereen - alhoewel het er soms op lijkt- is hoogopgeleid, weet van de hoed-en-de-rand, is op zijn/haar qui vive. Juist de mensen die wat gammeler zijn lopen door onwetendheid de hardste klappen op.
Gelukkig zijn er mensen zoals jou die soms even de extra moeite inzetten om toch tot een positief resultaat te komen! Super.quote:Op vrijdag 3 mei 2013 23:00 schreef Pleun2011 het volgende:
[..]
Dat zal ik haar eens voorstellen.. maar ze woont nu in een dorp, 10 kilometer van de grote stad. Niet echt de place to be voor studenten.
Vandaag mailde ze dat ik haar uit de hel heb gehaald en ze weer een normaal leven kan leiden. Dat is wat overdreven, maar wel geinig om te horen. Ik doe lang niet voor iedereen zoveel, maar af en toe van die 'projectjes' om mensen weer op de rails te krijgen, maken het werk wel leuker.
wat normaal is ligt helemaal aan je leefstijl. wil je elk weekend uit heb je meer geld nodig, als je absoluut geen of een zo laag mogelijke studieschuld wil en daarom bereid bent alleen geld uit te geven aan eerste levensbehoeften zit je al een stuk lager qua uitgaven.quote:Op zaterdag 4 mei 2013 17:24 schreef Probability het volgende:
Veel van mijn vrienden hebben meer dan ¤2000 netto op de bank en betalen dan niet eens ¤400 euro huur.
Daar wil/kan ik mij niet mee vergelijken. Wil graag weten wat 'normaal' is om van te leven zonder direct in enorme schulden te komen door te veel bij te lenen van de IB etc.
Ik krijg al zorgtoeslag en mijn huur is te laag voor huurtoeslag. (Zorgkosten zijn zo hoog omdat ik vrijwillig eigen risico had - wist ik niet, maar is nu al goed gezet, daar leer je van - en betaal nu het eigen risico af in termijnen)quote:Op zaterdag 4 mei 2013 18:54 schreef fh101 het volgende:
[..]
wat normaal is ligt helemaal aan je leefstijl. wil je elk weekend uit heb je meer geld nodig, als je absoluut geen of een zo laag mogelijke studieschuld wil en daarom bereid bent alleen geld uit te geven aan eerste levensbehoeften zit je al een stuk lager qua uitgaven.
Ga ook eens na of je alle toeslagen krijgt waar je recht op hebt. als je studeert waarschijnlijk sowieso zorgtoeslag a 88 euro per maand en misschien ook huurtoeslag. Weet de duo dat je iets medisch hebt en daarom wat langer over je studie doet? Dan heb je misschien ook wel recht op een jaar extra stufi.
Neem dan een budget in gedachten wat het jou waard is; bv 75 euro per maand voor alle extra's. Dus kleding, terrasjes, uitgaan, bioscoop etc. Pin dat zodat je het contant op zak hebt. Als het op is, is het ook echt op en ga dan niet extra bij pinnen. Zo hou je het in ieder geval in de hand, zonder ongezien via pin extra uit te geven.quote:Op zaterdag 4 mei 2013 19:46 schreef Probability het volgende:
[..]
Ik krijg al zorgtoeslag en mijn huur is te laag voor huurtoeslag. (Zorgkosten zijn zo hoog omdat ik vrijwillig eigen risico had - wist ik niet, maar is nu al goed gezet, daar leer je van - en betaal nu het eigen risico af in termijnen)
Nee duo weet dat niet, ik krijg inmiddels geen stufi meer, dus volgens mij kun je dat dan niet meer aanvragen - ik weet het officieel sinds november en maar ben nu voor een tweede keuring gegaan dus die diagnose staat op april - las ergens dat je het binnen 3 maanden moest melden)
Ik wil niet zo zuinig leven alsof je in de schuldsanering zit en wel af en toe stappen of op een terrasje zitten, maar daar hoeft geen ¤500 per maand naar toe te gaan.
Maar heb je een indicatie van hoeveel euro per maand je toch wel redelijk zou moeten kunnen leven?
¤75 klinkt in mijn ogen niet als heel veel, maar ik ga het aanhouden als richtlijn.quote:Op zaterdag 4 mei 2013 20:15 schreef fh101 het volgende:
[..]
Neem dan een budget in gedachten wat het jou waard is; bv 75 euro per maand voor alle extra's. Dus kleding, terrasjes, uitgaan, bioscoop etc. Pin dat zodat je het contant op zak hebt. Als het op is, is het ook echt op en ga dan niet extra bij pinnen. Zo hou je het in ieder geval in de hand, zonder ongezien via pin extra uit te geven.
Ik kan wel een bedrag noemen, maar ik hecht op dit moment erg weinig waarde aan alle extra's omdat ik ook zonder studieschuld (of in ieder geval zo laag mogelijk, ik heb al een kleine schuld) uit mijn studententijd wil komen. Daarom woon ik nog thuis. Ik heb niet altijd inkomsten uit mijn werk (oproep) en geef dus echt het minimale uit.
Ik hou per maand 70 euro over voor alle extra's: sporten, benzine, studieboeken, kleding, terrasjes etc. Dat klinkt als best wat, maar zeker als je een maand wat extra kosten hebt gaat het hard.
Kijk anders in je internetbankieren en maak een overzichtje van wat je uitgeeft. Op basis daarvan kijk je of je liever schrapt in je kosten, leent of meer gaat werken. Makkelijk.quote:Op zaterdag 4 mei 2013 20:20 schreef Probability het volgende:
[..]
¤75 klinkt in mijn ogen niet als heel veel, maar ik ga het aanhouden als richtlijn.
(Vaste lasten etc optellen en dan kom ik vanzelf op een maandbedrag)
Ik vind het doodeng, echt waar. Startsalaris van een WO geschoolde ligt niet bijzonder hoog in mijn sector, en sowieso is het nu ontzettend lastig om werk op niveau te vinden. Nee, dan liever nu wat spaarzamer leven en straks extra genieten als ik inderdaad werk en helemaal geen schulden heb.quote:Op zaterdag 4 mei 2013 20:26 schreef Geerd het volgende:
Ik heb altijd max bij geleend, kun je tenminste lekker naar het cafe op de motor weg etc.
10k schuld in 1 jaar afbetaald toen ik ging werken, dan was dat veel geld nu?
Vanmiddag nog nieuwe pc besteld van 1k net of het de gewoonste zaak van de wereld is
Ik praat over net 10 jaar terug, hele andere tijden kun je idd niet vergelijken met nu.quote:Op zaterdag 4 mei 2013 21:15 schreef fh101 het volgende:
[..]
Ik vind het doodeng, echt waar. Startsalaris van een WO geschoolde ligt niet bijzonder hoog in mijn sector, en sowieso is het nu ontzettend lastig om werk op niveau te vinden. Nee, dan liever nu wat spaarzamer leven en straks extra genieten als ik inderdaad werk en helemaal geen schulden heb.
Overigens is 10k niet 'bijzonder veel' gemiddeld genomen. De gemiddelde studieschuld ligt op nu op ruim 15.000 euro (WO ruim 17.500, hbo 13.000). bron
Bovendien denken veel studenten dat het geen invloed heeft op het krijgen van een hypotheek, terwijl dat weldegelijk zo is. Een starter met studiegeld kan gemiddeld 22.000 euro minder lenen. bron2
Ik stel liever een budget vast.quote:Op zaterdag 4 mei 2013 20:39 schreef MevrouwPuff het volgende:
[..]
Kijk anders in je internetbankieren en maak een overzichtje van wat je uitgeeft. Op basis daarvan kijk je of je liever schrapt in je kosten, leent of meer gaat werken. Makkelijk.
Klopt ja... maar van wat ik van cliente begreep is dat die vader juist niet over zijn schulden wou uitweiden - hij schaamde zich ervoor en overleed te snel - slokdarmkankerquote:Op zaterdag 4 mei 2013 08:38 schreef trigt013 het volgende:
[..]
de overleden vader heeft ook zijn verantwoordelijkheden gedoken door bij leven zijn dochter niet te waarschuwen voor alle schulden.
Ronduit prettig.quote:Op vrijdag 26 april 2013 01:16 schreef Pleun2011 het volgende:
Via mijn werk (sociaal raadsman) krijg ik nog al eens te maken met jongeren die zichzelf aardig in de nesten hebben gewerkt met schulden. Dat is op zich niet zo vreemd.. als jongere heb je meestal niet zo'n hoog inkomen en vaste lasten zijn hoog in dit land. Daar komen dan nog kosten van studie bij, dat is al helemaal geen kattenpis. Als je dan geen ouders hebt die je steunen, of een dikbetaalde bijbaan, zit je op of onder de armoedegrens.
Soms lukt het om deze jongeren een beetje op weg te helpen, maar het structurele probleem van een laag inkomen blijft. Wat is jullie ervaring met geld en schulden?
Werken en een kamer van 12 m2.quote:Hebben jullie tips om als scholier / student een opleiding te volgen en tegelijkertijd nog een huurwoning te bekostigen?
Moeilijker dan met steun, maar met 12-16 uur werk p/week moet het lukken.quote:Hoe red je jezelf zonder steun van ouders?
Ja dat kan, maar hangt toch af van je persoonlijke uitgaven.quote:
Huur is ¤300quote:Op zondag 5 mei 2013 16:54 schreef MevrouwPuff het volgende:
[..]
Ja dat kan, maar hangt toch af van je persoonlijke uitgaven.
kan wel zeggen dat je met 700 rond kan komen, omdat ik dat deed, maar als je kamer 350 kost gaat dat alweer niet lukken. Als je je vaste lasten weet, kan je pas zeggen wat je budget kan zijn.
Waarom zouden mensen hun huur niet betalen, als ze ¤2000 op hun rekening hebben staan?quote:Op zaterdag 4 mei 2013 17:24 schreef Probability het volgende:
Veel van mijn vrienden hebben meer dan ¤2000 netto op de bank en betalen dan niet eens ¤400 euro huur.
Daar wil/kan ik mij niet mee vergelijken. Wil graag weten wat 'normaal' is om van te leven zonder direct in enorme schulden te komen door te veel bij te lenen van de IB etc.
Haha, nee bedoel dat de huur niet eens ¤400 is dus ¤1600 om op te eten/drinken (naast de andere vaste lasten)quote:Op zondag 5 mei 2013 18:09 schreef LazyDave het volgende:
[..]
Waarom zouden mensen hun huur niet betalen, als ze ¤2000 op hun rekening hebben staan?
Of ze sparen gewoon lekker!quote:Op zondag 5 mei 2013 18:10 schreef Probability het volgende:
[..]
Haha, nee bedoel dat de huur niet eens ¤400 is dus ¤1600 om op te eten/drinken
Is dat ¤2000 in de maand verdienen of ¤2000 op de bankrekening hebben staan? Dat is een groot verschil.quote:Op zondag 5 mei 2013 18:10 schreef Probability het volgende:
[..]
Haha, nee bedoel dat de huur niet eens ¤400 is dus ¤1600 om op te eten/drinken
Nee ik weet dat ze allemaal weer iedere maand eerder op 0 staan dan dat het de laatste dag van de maand is..quote:Op zondag 5 mei 2013 18:12 schreef MevrouwPuff het volgende:
[..]
Of ze sparen gewoon lekker!
Je vaste lasten en daarnaast max 200 lijkt me een prima budgettering trouwens, als je dat kan opbrengen
Iedere maand ¤2000 euro netto op de bank er bij!quote:Op zondag 5 mei 2013 18:12 schreef LazyDave het volgende:
[..]
Is dat ¤2000 in de maand verdienen of ¤2000 op de bankrekening hebben staan? Dat is een groot verschil.
Dan ben je gewoon dom. Je kan prima een hoop uitgeven en ook sparen als je zoveel verdientquote:Op zondag 5 mei 2013 18:13 schreef Probability het volgende:
[..]
Nee ik weet dat ze allemaal weer iedere maand eerder op 0 staan dan dat het de laatste dag van de maand is..
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |