abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_125746877
Via mijn werk (sociaal raadsman) krijg ik nog al eens te maken met jongeren die zichzelf aardig in de nesten hebben gewerkt met schulden. Dat is op zich niet zo vreemd.. als jongere heb je meestal niet zo'n hoog inkomen en vaste lasten zijn hoog in dit land. Daar komen dan nog kosten van studie bij, dat is al helemaal geen kattenpis. Als je dan geen ouders hebt die je steunen, of een dikbetaalde bijbaan, zit je op of onder de armoedegrens.

Soms lukt het om deze jongeren een beetje op weg te helpen, maar het structurele probleem van een laag inkomen blijft. Wat is jullie ervaring met geld en schulden? Hebben jullie tips om als scholier / student een opleiding te volgen en tegelijkertijd nog een huurwoning te bekostigen? Hoe red je jezelf zonder steun van ouders?
pi_125746899
Moeten ze maar gaan werken, op kamers ipv huurwoning, geen dure abo's, niet te duur eten etc. ect.
-XOXO-
pi_125746926
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 april 2013 01:16 schreef Pleun2011 het volgende:
Via mijn werk (sociaal raadsman) krijg ik nog al eens te maken met jongeren die zichzelf aardig in de nesten hebben gewerkt met schulden. Dat is op zich niet zo vreemd.. als jongere heb je meestal niet zo'n hoog inkomen en vaste lasten zijn hoog in dit land. Daar komen dan nog kosten van studie bij, dat is al helemaal geen kattenpis. Als je dan geen ouders hebt die je steunen, of een dikbetaalde bijbaan, zit je op of onder de armoedegrens.

Soms lukt het om deze jongeren een beetje op weg te helpen, maar het structurele probleem van een laag inkomen blijft. Wat is jullie ervaring met geld en schulden? Hebben jullie tips om als scholier / student een opleiding te volgen en tegelijkertijd nog een huurwoning te bekostigen? Hoe red je jezelf zonder steun van ouders?
Gewoon doen, been there done that. Ik had schulden waar je u tegen zegt als jongere (<25 jaar) maar nu niet meer.
Kwestie van geluk hebben ivm met betaalbare woonruimte en gewoon werken. Helaas geen superbetaalde baan, nu wel, maar ook tijden gehad met slecht betaalde baan, dus over 4 jaar genomen zat ik gemiddeld op het minimum.

Het is te doen maar dan moet je wel echt de gaten in je spijkerbroek lopen voordat je ze vervangt :D
Disclaimer: Reacties die door deze user gemaakt worden zijn niet noodzakelijk mijn echte mening.
pi_125746981
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 april 2013 01:18 schreef datismijnmening het volgende:
Moeten ze maar gaan werken, op kamers ipv huurwoning, geen dure abo's, niet te duur eten etc. ect.
Heb al een tijd een jongedame als cliënt van 21, heeft met urgentie huurwoning gekregen (met huurtoeslag), op dit moment bijstandsuitkering maar wil opleiding gaan doen, bijbaan, maar zij komt iedere maand gewoon tekort.. heeft op alles bezuinigd, geen internet en tv meer, geen sportschool etc. Zij is depressief doordat ze al tijden zo weinig te besteden heeft, vind dat ook wel triest want als je 21 bent moet je lol hebben in het leven. Maar ik zou het eigenlijk ook niet weten.. heb het idee dat je de lul bent in dit land wanneer je als jongere geen ouders hebt om op terug te vallen..

[ Bericht 1% gewijzigd door Pleun2011 op 26-04-2013 09:50:38 ]
  vrijdag 26 april 2013 @ 01:29:36 #5
355869 Jellereppe
ZOA-Amfora!FAN
pi_125747009
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 april 2013 01:25 schreef Pleun2011 het volgende:

[..]

Heb al een tijd een jongedame als cliënt van 21, heeft met urgentie huurwoning gekregen (met huurtoeslag), op dit moment bijstandsuitkering maar wil opleiding gaan doen, bijbaan die deels zwart wordt uitbetaald, maar zij komt iedere maand gewoon tekort.. heeft op alles bezuinigd, geen internet en tv meer, geen sportschool etc. Zij is depressief doordat ze al tijden zo weinig te besteden heeft, vind dat ook wel triest want als je 21 bent moet je lol hebben in het leven. Maar ik zou het eigenlijk ook niet weten.. heb het idee dat je de lul bent in dit land wanneer je als jongere geen ouders hebt om op terug te vallen..
Oh, man. Wat triest.
pi_125747021
quote:

[..]

Heb al een tijd een jongedame als cliënt van 21, heeft met urgentie huurwoning gekregen (met huurtoeslag), op dit moment bijstandsuitkering maar wil opleiding gaan doen, bijbaan die deels zwart wordt uitbetaald, maar zij komt iedere maand gewoon tekort.. heeft op alles bezuinigd, geen internet en tv meer, geen sportschool etc. Zij is depressief doordat ze al tijden zo weinig te besteden heeft, vind dat ook wel triest want als je 21 bent moet je lol hebben in het leven. Maar ik zou het eigenlijk ook niet weten.. heb het idee dat je de lul bent in dit land wanneer je als jongere geen ouders hebt om op terug te vallen..
Als je ergens niet de lul bent zonder ouders met geld is het Nederland wel.
Huurtoeslag, studiefinanciering, ov jaarkaart, zorgtoeslag, aanvullende studiebeurs.
Zit je zo op een prima maandbedrag, en dan kun je nog 800 bijlenen als je er zo niet uitkomt.
-XOXO-
pi_125747077
quote:
1s.gif Op vrijdag 26 april 2013 01:30 schreef datismijnmening het volgende:

[..]

Als je ergens niet de lul bent zonder ouders met geld is het Nederland wel.
Huurtoeslag, studiefinanciering, ov jaarkaart, zorgtoeslag, aanvullende studiebeurs.
Zit je zo op een prima maandbedrag, en dan kun je nog 800 bijlenen als je er zo niet uitkomt.
Weet niet wat je als student op dit moment maximaal kan lenen, maar denk wel dat je beter studiefinanciering kan hebben dan een bijstandsuitkering. De cliënt waar ik het over had is 21 en als je dan een bijstandsuitkering hebt zit je echt heel erg laag qua inkomen. Hopelijk lukt het haar om de 21+ toets te halen voor het HBO.
pi_125747084
quote:

[..]

Ik was 22, werkte voor het minimum loon en kon geen goedkopere woning krijgen dan 400 euro. Reken daarbij reiskosten, eetkosten, telefoonkosten en wat al dan niet nog meer bij op en ik moet zeggen dat het een kwestie van instelling is.

5 biertjes ipv 15, thuis sporten ipv sportschool, etc etc.
Disclaimer: Reacties die door deze user gemaakt worden zijn niet noodzakelijk mijn echte mening.
  vrijdag 26 april 2013 @ 01:38:59 #9
355869 Jellereppe
ZOA-Amfora!FAN
pi_125747103
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 april 2013 01:36 schreef Pleun2011 het volgende:

[..]

Weet niet wat je als student op dit moment maximaal kan lenen, maar denk wel dat je beter studiefinanciering kan hebben dan een bijstandsuitkering. De cliënt waar ik het over had is 21 en als je dan een bijstandsuitkering hebt zit je echt heel erg laag qua inkomen. Hopelijk lukt het haar om de 21+ toets te halen voor het HBO.
Volgens mij ¤ 500 per maand. Dat kan een paar tientjes hoger liggen. Ze moet wel dit jaar beginnen met haar opleiding, anders heeft ze waarschijnlijk in de toekomst geen recht meer op haar financiering. Geen idee hoe ver ze daarmee zijn in Den Haag, maar er zijn plannen om dat aan banden te gaan leggen wat betreft de basisbeurs.

Geen idee, maar misschien is het een idee dat ze ook, zover mogelijk, gaat oefenen voor haar toelatingstoets. Even de school opbellen en vragen wat ze eventueel kan voorbereiden/doornemen. Als ze echt krap bij kas zit, dan moet je haar misschien de mogelijkheid geven om bij je op kantoor een belletje te plegen. Gewoon een tip.
pi_125747111
quote:

[..]

Totaal kun je denk ik zo'n 1400 euro bij elkaar harken aan toeslagen en financieringen, als je dan ook nog 20 uurtjes in de week gaat werken kom je boven modaal uit.
-XOXO-
pi_125747117
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 april 2013 01:37 schreef Maax het volgende:

[..]

Ik was 22, werkte voor het minimum loon en kon geen goedkopere woning krijgen dan 400 euro. Reken daarbij reiskosten, eetkosten, telefoonkosten en wat al dan niet nog meer bij op en ik moet zeggen dat het een kwestie van instelling is.

5 biertjes ipv 15, thuis sporten ipv sportschool, etc etc.
Dat laatste doet die cliënt van mij ook, maar zij vertelde vandaag dat zij iedere maand leent van vrienden en dat betaalt ze dan weer een maand later terug.. Tsja, wat kan je met een inkomen van 700.. niks. Haar instelling is net als die van jou denk ik.. kan dat niet met 100% zekerheid zeggen maar mijn indruk is van wel.
pi_125747122
Hoe hoog zijn die schulden dan zo ongeveer en van een bijstanduitkering kan je prima rondkomen.
ADHD-C
pi_125747137
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 april 2013 01:40 schreef Pleun2011 het volgende:

[..]

Dat laatste doet die cliënt van mij ook, maar zij vertelde vandaag dat zij iedere maand leent van vrienden en dat betaalt ze dan weer een maand later terug.. Tsja, wat kan je met een inkomen van 700.. niks. Haar instelling is net als die van jou denk ik.. kan dat niet met 100% zekerheid zeggen maar mijn indruk is van wel.
Mjah, de instelling die ik had was er eentje van "blij dat ik in leven ben, ff doorbijten en ik kom er vanzelf".

Het heeft lang geduurd maar ik ben er gekomen. Totaal geen plezier gehad maar uiteindelijk kom je er alleen maar sterker uit.
Ik kan wel meer vertellen maar dan ben ik bang dat ik te herkenbaar word ;)
pi_125747178
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 april 2013 01:41 schreef LazyDave het volgende:
Hoe hoog zijn die schulden dan zo ongeveer en van een bijstanduitkering kan je prima rondkomen.
Ehm de schulden waren ongeveer 10.000 en zijn door mijn inspanningen gereduceerd tot ruim 2000.. dat lukt alleen niet bij iedereen, dus zij heeft mazzel gehad. En het laatste klopt niet.. als je een uitkering hebt van 700 zijn je vaste lasten bijna altijd al hoger, ook als je huurtoeslag en zorgtoeslag krijgt.

quote:
0s.gif Op vrijdag 26 april 2013 01:43 schreef Maax het volgende:

[..]

Mjah, de instelling die ik had was er eentje van "blij dat ik in leven ben, ff doorbijten en ik kom er vanzelf".

Het heeft lang geduurd maar ik ben er gekomen. Totaal geen plezier gehad maar uiteindelijk kom je er alleen maar sterker uit.
Ik kan wel meer vertellen maar dan ben ik bang dat ik te herkenbaar word ;)
Wat je zegt over je instelling zal ik ook tegen haar zeggen, al blijf ik het persoonlijk triest vinden dat je op die leeftijd zo in de shit zit.. Geld maakt niet gelukkig, maar op die leeftijd moet je lekker lol maken en studeren, zorgen komen later wel..
pi_125747184
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 april 2013 01:48 schreef Pleun2011 het volgende:

[..]

Ehm de schulden waren ongeveer 10.000 en zijn door mijn inspanningen gereduceerd tot ruim 2000.. dat lukt alleen niet bij iedereen, dus zij heeft mazzel gehad. En het laatste klopt niet.. als je een uitkering hebt van 700 zijn je vaste lasten bijna altijd al hoger, ook als je huurtoeslag en zorgtoeslag krijgt.

[..]

Wat je zegt over je instelling zal ik ook tegen haar zeggen, al blijf ik het persoonlijk triest vinden dat je op die leeftijd zo in de shit zit.. Geld maakt niet gelukkig, maar op die leeftijd moet je lekker lol maken en studeren, zorgen komen later wel..
Triest ja, maar ik had zo mn redenen. Ik wil het je best uitleggen, maar via DM dan. Dan begrijp je het misschien ;)
Als je wilt kan ik haar ook wel wat tips en/of adviezen geven :)
pi_125747189
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 april 2013 01:48 schreef Pleun2011 het volgende:

[..]

[..]

Zijn de schulden kwijtgescholden? En de bijstandsuitkering ligt volgens mij hoger dan 700 euro (zo'n 840 euro) dus daar kan men prima van rondkomen.
ADHD-C
  vrijdag 26 april 2013 @ 01:53:54 #17
191317 Nobu
Nobutada Yakitori
pi_125747205
quote:
1s.gif Op vrijdag 26 april 2013 01:39 schreef datismijnmening het volgende:

[..]

Totaal kun je denk ik zo'n 1400 euro bij elkaar harken aan toeslagen en financieringen, als je dan ook nog 20 uurtjes in de week gaat werken kom je boven modaal uit.
Grapjas, zelfs met maximaal lenen kom je daar niet eens bij in de buurt.
pi_125747222
quote:
[...] heb het idee dat je de lul bent in dit land wanneer je als jongere geen ouders hebt om op terug te vallen..
Sorry hoor, maar als sociaal raadsman heb je wel een vertekend beeld van de maatschappij. Er zijn genoeg jongeren die het wél redden zonder de hulp van hun ouders. Imo gaat het fout als mensen dure smartphones, merkkleding of AH Excellent producten kopen, terwijl ze het zich niet kunnen veroorloven. Opeens sta je dan rood en kan je het abonnement van je mobieltje niet meer betalen. * Spiraal gecreeërd *

Kom op, niet meer uitgeven dan er binnen komt. Zo moeilijk is het toch niet. En als je op kamers gaat is het toch logisch dat je extra kosten gaat krijgen. Werken dus! Dat je de lul bent zonder hulp van je ouders ligt dus aan jezelf.

Tuurlijk uitzonderingen zijn er altijd. Stel je bent een tienermoeder, of hebt geen gezonde jeugd gehad en last van psychische stoornissen oid, etc. etc. Ja dan is het lastig als je geen steun hebt van bijvoorbeeld je ouders.
  vrijdag 26 april 2013 @ 02:02:08 #19
323439 HetKlusKonijn
Hoard, collect, file, index
pi_125747249
Mijn ervaring als sociaal-juridisch dienstverlener is dat (te) veel jongeren totaal geen adequate financiële opvoeding (meer) krijgen van hun ouders - helaas, vaak juist al in zogenaamd 'zwakkere sociale kringen'. Het lijkt alsof er een mega-taboe bestaat onder de ouders om de kinderen uit te leggen dat de bomen niet tot in de hemel groeien, en dat je niet altijd kan krijgen wat je hebben wilt.

Tel hier nog eens bij op de enorme druk die er op jongeren wordt gelegd om vooral 'mee te doen', vooral door aanbieders van de laatste kekke gadgets, merkkleding, enzovoorts. Enne... gewoon op afbetaling natuurlijk tegen 19% rente (of nog meer), want rekenen wordt al helemaal niet meer geleerd op school. Da's lastig namelijk, en het *hebben* van die nieuwe iPad is toch véééél belangrijker dan het feit dat je ongeveer 160% van de prijs voor het ding betaalt wanneer je dat op afbetaling doet? :')

Tsja, en dan kom je op een gegeven moment van een koude kermis thuis. Letterlijk 'koud', want de schuldsanering is geen pretje... mijn advies luidt dan ook altijd om een budgetoverzicht te (laten) maken, aan de desbetreffende jongeren duidelijk te maken dat je van een minimaal of nèt-niet-minimaal inkomen zult moeten leren om ouderwetsch "de tering naar de nering" te zetten.
Niet makkelijk, wel mogelijk, zelfs van een minimuminkomen. Wilskracht en leren je niks aan te trekken van alle commerciële druk die er bestaat om mee te doen met de laatste 'trends', dat helpt al een heleboel.

Sommigen slagen daarin, veel anderen niet, en dan wordt het een kwestie van "wie niet leren wil... moet op de (financiële) blaren zitten". ;)
VDGG - Steven Wilson - Jacco Gardner - Pussy Riot - Malala Yousafzai - René Goscinny (RIP)
"The Least We Can Do, Is Wave To Each Other!"
pi_125747254
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 april 2013 01:50 schreef Maax het volgende:

[..]

Triest ja, maar ik had zo mn redenen. Ik wil het je best uitleggen, maar via DM dan. Dan begrijp je het misschien ;)
Als je wilt kan ik haar ook wel wat tips en/of adviezen geven :)
Daar kom ik nog op terug.. het is bedtijd. Tips zijn zeker welkom :)

quote:
0s.gif Op vrijdag 26 april 2013 01:50 schreef LazyDave het volgende:

[..]

Zijn de schulden kwijtgescholden? En de bijstandsuitkering ligt volgens mij hoger dan 700 euro (zo'n 840 euro) dus daar kan men prima van rondkomen.
Een vordering van 5000 m.b.t. opleidingskosten is van tafel geveegd omdat de gemeente een belofte niet was nagekomen om die te betalen.. dat hebben ze alsnog gedaan toen ik aan de bel trok. Verder heb ik van particuliere fondsen een bedrag van ongeveer 6000 voor haar bij elkaar verzameld.. Daarmee ben ik gaan onderhandelen met diverse schuldeisers, waarvan eentje akkoord ging met een betaling tegen finale kwijting van de helft van het openstaande bedrag (2200). Dat schoot lekker op. En een vordering van een internetprovider van 800 is van tafel geveegd nadat een klacht was ingediend bij de geschillencommissie consumentenzaken..

Ben nu 1,5 jaar bezig en haar schulden zijn bijna 0. Ze heeft mazzel gehad moet ik er wel bij zeggen, heb niet eerder zoveel voor 1 cliënt voor elkaar gekregen.
  vrijdag 26 april 2013 @ 02:03:28 #21
61776 MaddoxX
Like I care :')
pi_125747257
Sommigen kunnen ook gewoon totaal niet met geld omgaan..
I have no rival, no man can be my equal. ♥
pi_125747285
quote:
1s.gif Op vrijdag 26 april 2013 01:56 schreef wspa_ het volgende:

Tuurlijk uitzonderingen zijn er altijd. Stel je bent een tienermoeder, of hebt geen gezonde jeugd gehad en last van psychische stoornissen oid, etc. etc. Ja dan is het lastig als je geen steun hebt van bijvoorbeeld je ouders.
Ben het wel eens met wat je in de rest van je post zegt, maar ik krijg denk ik over het algemeen te maken met de categorie die je als laatste noemt.. jongeren die het thuis niet al te best hadden en daardoor beschadigd zijn.
  vrijdag 26 april 2013 @ 02:16:13 #23
323439 HetKlusKonijn
pi_125747316
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 april 2013 02:03 schreef MaddoxX het volgende:
Sommigen kunnen ook gewoon totaal niet met geld omgaan..
Het probleem begint meestal al op heel jonge leeftijd, doordat de ouders het volledig verzuimen om hun kind(eren) een goede financiële opvoeding te geven. Je kent dat wel, "het mag ze aan niks ontbreken!" de prinsjes en prinsesjes, en voordat de ouders het door krijgen, zijn die kinderen een jaartje of 16 en hebben ze geen enkel benul van wat dat mobieltje, die kekke kleding, enzovoorts, nou eigenlijk echt kosten, en wat voor enorme kraters dergelijke luxe-uitgaven geven in het maandelijks te besteden budget.

Dagelijkse kost, helaas.

[EDIT] Nog een kleine aanvulling: ieder jaar weer verschijnt wel weer de uitslag van een 'onderzoek' van bijvoorbeeld het NIBUD, onder jongeren van een jaartje of 12, 13, over wat ze verwachten te gaan verdienen op latere leeftijd.
De resultaten zijn zonder uitzondering *schokkend* te noemen.
Op z'n minst 5000 euro per maand, netto uiteraard, toch? |:(

[ Bericht 3% gewijzigd door HetKlusKonijn op 26-04-2013 02:21:26 ]
VDGG - Steven Wilson - Jacco Gardner - Pussy Riot - Malala Yousafzai - René Goscinny (RIP)
pi_125747331
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 april 2013 02:16 schreef HetKlusKonijn het volgende:
Het probleem begint meestal al op heel jonge leeftijd, doordat de ouders het volledig verzuimen om hun kind(eren) een goede financiële opvoeding te geven. [...]
of

quote:
0s.gif Op vrijdag 26 april 2013 02:16 schreef HetKlusKonijn het volgende:
Het probleem begint meestal al op heel jonge leeftijd, doordat de ouders het volledig verzuimen om hun kind(eren) een goede financiële opvoeding te geven. [...]
:'(
pi_125747402
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 april 2013 02:02 schreef HetKlusKonijn het volgende:

Tel hier nog eens bij op de enorme druk die er op jongeren wordt gelegd om vooral 'mee te doen', vooral door aanbieders van de laatste kekke gadgets, merkkleding, enzovoorts. Enne... gewoon op afbetaling natuurlijk tegen 19% rente (of nog meer), want rekenen wordt al helemaal niet meer geleerd op school. Da's lastig namelijk, en het *hebben* van die nieuwe iPad is toch véééél belangrijker dan het feit dat je ongeveer 160% van de prijs voor het ding betaalt wanneer je dat op afbetaling doet? :')

Jep.

En dat beperkt zich overigens niet alleen tot jongeren maar ook werkenden en zelfs kleine kinderen worden aan een bombardement van reclame en sociale druk bloot gesteld, het is de motor die onze economie draaiende houdt.
  vrijdag 26 april 2013 @ 03:00:16 #26
323439 HetKlusKonijn
pi_125747440
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 april 2013 02:48 schreef Tocadisco het volgende:

[..]

Jep.

En dat beperkt zich overigens niet alleen tot jongeren maar ook werkenden en zelfs kleine kinderen worden aan een bombardement van reclame en sociale druk bloot gesteld, het is de motor die onze economie draaiende houdt.
Inderdaad. De "motor" die het piramidespel draaiende houdt, zou ik zo zeggen. ;)
Kopen kopen kopen, lenen lenen lenen, betalen betalen betalen... :s)

Hallo, meneer Rutte? Jammer u teleur te stellen, nee, ik heb nog geen nieuwe auto/huis/iPad/enzovoorts gekocht, ik SPAAR namelijk mijn centen op vanwege het risico dat ik in deze tijd weleens werkloos zou kunnen worden, en op oudere leeftijd kansloos ben om een nieuwe baan te vinden! :W :W :W
  vrijdag 26 april 2013 @ 03:04:31 #27
355869 Jellereppe
ZOA-Amfora!FAN
pi_125747462
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 april 2013 03:00 schreef HetKlusKonijn het volgende:

[..]

Inderdaad. De "motor" die het piramidespel draaiende houdt, zou ik zo zeggen. ;)

Hallo, meneer Rutte? Jammer u teleur te stellen, nee, ik heb nog geen nieuwe auto/huis/iPad/enzovoorts gekocht, ik SPAAR namelijk mijn centen op vanwege het risico dat ik in deze tijd weleens werkloos zou kunnen worden, en op oudere leeftijd kansloos ben om een nieuwe baan te vinden! :W :W :W
_O_
  vrijdag 26 april 2013 @ 03:08:55 #28
310793 Mishu
Fok verslaafde
pi_125747478
quote:

[..]

Stufi is 250 euro per maand uitwonend.Hoe hoog is haar huur eigenlijk?
pi_125747480
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 april 2013 03:00 schreef HetKlusKonijn het volgende:

[..]

En het nare van een piramidespel is dat als er geen nieuwe inleg meer komt de hele boel in elkaar dondert. Grofweg komt het nu hierop neer:

vrijdag 26 april 2013 @ 03:11:30 #30
323439 HetKlusKonijn
pi_125747491
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 april 2013 03:09 schreef Tocadisco het volgende:

[..]

En het nare van een piramidespel is dat als er geen nieuwe inleg meer komt de hele boel in elkaar dondert. Grofweg komt het nu hierop neer:

[ afbeelding ]
Illustratief beeld van "between a rock and a hard place..." :D
Heb mijzelf al geruime tijd geleden teruggetrokken uit het economische piramidespel, maar ik snap maar al te goed dat dat niet voor iedereen geldt. Vandaar ook mijn werkzaamheden als sociaal-juridisch dienstverlener, teneinde de mensen die dus wel in deze stront terecht gekomen zijn, nog een beetje te kunnen helpen. ;)

[ Bericht 2% gewijzigd door HetKlusKonijn op 26-04-2013 03:16:33 ]
  vrijdag 26 april 2013 @ 03:13:18 #31
310793 Mishu
Fok verslaafde
pi_125747498
Hoe kom je in godsnaam aan zoveel schulden? Ik ken studenten die komen van minder rond...
  vrijdag 26 april 2013 @ 03:20:32 #32
355869 Jellereppe
ZOA-Amfora!FAN
pi_125747510
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 april 2013 03:13 schreef Mishu het volgende:
Hoe kom je in godsnaam aan zoveel schulden? Ik ken studenten die komen van minder rond...
Lenen, zit je er zo aan.
  vrijdag 26 april 2013 @ 03:28:18 #33
323439 HetKlusKonijn
pi_125747518
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 april 2013 03:20 schreef Jellereppe het volgende:

[..]

Lenen, zit je er zo aan.
Yep. Lenen, afbetaling, lenen, afbetaling, zonder enig benul van de kosten, want ja, geld is gratis/groeit aan de bomen, toch? :')

Vandaar ook mijn nadruk op inadequate financiële opvoeding door de ouders, daar ligt volgens mij toch echt de hoofdoorzaak van dit soort van 'àpres nous le déluge', oftewel 'wat-kan-mij-het-schelen-als-ik-me-spullen-maar-onmiddellijk-krijg'-soort van denken.

Die rekening valt echt wel op de mat.... later, als het te laat is. :{
  vrijdag 26 april 2013 @ 03:32:40 #34
141854 John5
Coujonjeur
pi_125747527
quote:
maar wil opleiding gaan doen
Daar is het waarschijnlijk mis gegaan, ze zou al bijna klaar kunnen zijn met haar opleiding.
There's no point for democracy when ignorance is celebrated.
pi_125747550
welke schulden?
  Moderator vrijdag 26 april 2013 @ 06:41:18 #36
72712 crew  Rene
Dabadee dabadaa
pi_125747680
Met het minimum kan je gewoon leven. Verre van riant, wellicht met voedselbank en kledingbank, maar het kán met veel wilskracht.
 | ❤ | Triquester... | ツ Met een accént aigu
pi_125748557
quote:

[..]

Haha, wel HBO gaan doen maar enig benul over financien en inkomsten en uitgaven heeft ze niet :')
  Moderator vrijdag 26 april 2013 @ 08:41:27 #38
72712 crew  Rene
Dabadee dabadaa
pi_125748645
Zelfs mensen met universiteit kunnen et niet. Dus het verbaasd me niks
pi_125748733
De meeste jongeren met schulden hebben gewoon een harde schop onder hun reet nodig. Gewoon leren dat je minder kan uitgeven of meer uren moet werken.
  vrijdag 26 april 2013 @ 09:03:30 #40
293860 lipjes
Alleen van boven
pi_125749029
Thuis blijven wonen.
Je baan-standaard verlagen.

Hell, toen ik 16-17 was bezorgde ik de ochtendkrant, en daarbij nog stadsbladen in soort van loondienst van 9 uur 's ochtens tot 5 uur 's middags 2-3 dagen in de week (ook op zaterdag)

Maar de jeugd is lui omdat ze alles toch wel krijgen.
Aanpoten hebben ze nooit van gehoord.

[ Bericht 17% gewijzigd door lipjes op 26-04-2013 09:08:37 ]
pi_125749072
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 april 2013 03:13 schreef Mishu het volgende:
Ik moet uitkijken wat ik schrijf want het mag niet herleidbaar zijn, maar het komt erop neer dat zij te jong zelfstandig is gaan wonen door omstandigheden, die verantwoordelijkheid niet aankon, een uitgavenpatroon had dat niet strookte met wat er binnen kwam en vanuit huis geen goede basis had. Als het dan niet lukt met een opleiding dan loop je steeds achter de feiten aan.

quote:
0s.gif Op vrijdag 26 april 2013 03:28 schreef HetKlusKonijn het volgende:

[..]

Yep. Lenen, afbetaling, lenen, afbetaling, zonder enig benul van de kosten, want ja, geld is gratis/groeit aan de bomen, toch? :')

Vandaar ook mijn nadruk op inadequate financiële opvoeding door de ouders, daar ligt volgens mij toch echt de hoofdoorzaak van dit soort van 'àpres nous le déluge', oftewel 'wat-kan-mij-het-schelen-als-ik-me-spullen-maar-onmiddellijk-krijg'-soort van denken.

Die rekening valt echt wel op de mat.... later, als het te laat is. :{
Dat klopt wel denk ik.. de jongeren waar ik mee te maken heb gehad, hadden niet echt het goede voorbeeld gekregen.

quote:
0s.gif Op vrijdag 26 april 2013 03:32 schreef John5 het volgende:

[..]

Daar is het waarschijnlijk mis gegaan, ze zou al bijna klaar kunnen zijn met haar opleiding.
Klopt ja, dat is waar het vaak misgaat.

quote:
0s.gif Op vrijdag 26 april 2013 08:46 schreef Kandijfijn het volgende:
De meeste jongeren met schulden hebben gewoon een harde schop onder hun reet nodig. Gewoon leren dat je minder kan uitgeven of meer uren moet werken.
Klopt ook.
  vrijdag 26 april 2013 @ 09:12:48 #42
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_125749201
Is er geen maniet om goedkoper fatsoenlijk niet-zelfstandig te wonen?
Nu hangt dat huis als een molensteen om je nek.
En die opleiding van ¤ 5K; kan je daar niets mee?

Zwart werken met uitkering vind ik wel een totale no-no.
How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?
pi_125750128
.

[ Bericht 99% gewijzigd door Pleun2011 op 26-04-2013 10:00:48 ]
  vrijdag 26 april 2013 @ 10:19:31 #44
206580 Luxuria
It was love at first bite
pi_125750983
Ik snap dat niet dat veel jongeren het zo moeilijk hebben.
Je kunt al vanaf een jaar of 13 gaan werken met een bijbaantje, daar kun je al een deel van sparen. Als je gaat studeren krijg je studiefinanciering en je kunt er ook nog bij werken. Uitwonend krijg je meer studiefinanciering en als het echt niet anders kan leen je een bepaald bedrag bij de DUO.

Verder zorg je gewoon dat je zo min moglijk/laag mogelijk vaste lasten hebt.
Zo moeilijk is dat allemaal echt niet. Het is maar hoe je er zelf in staat.
Dan is het maar even 4 jaar doorbijten en niet alles kopen wat je wilt.
All she wants and needs is just a little taste..
  vrijdag 26 april 2013 @ 10:37:19 #45
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_125751589
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 april 2013 09:12 schreef Hyperdude het volgende:
Zwart werken met uitkering vind ik wel een totale no-no.
TS heeft het zwarte werk dan ook maar wegge-edit :')

Ik mag hopen dat er een meldingsplicht komt voor schuldhulpverleners e.d. die fraude constateren bij hun cliënten.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
  vrijdag 26 april 2013 @ 10:46:31 #46
254446 Mevrouw_voor_jou
Mevrouw_voor_jou
pi_125751945
Ik zou eigenlijk wel een financieel plaatje willen zien. ¤ 700 is niet veel, maar als ik nadenk over kosten vind ik dit best een apart verhaal.

Je cliënt heeft aan kosten:
huur max. 374 incl. servicekosten
ziektekostenverzekering 72 euro
Electriciteit, gas, water 100 euro (heel ruim genomen)

Dan komt er binnen:
huurtoeslag 146
zorgtoeslag 88
bijstandsuitkering 627

Er komt iig 860 euro binnen elke maand.
En er gaat 550 euro uit.

Wat mist er nog aan uitgaven dat je client van die 300 euro niet kan rondkomen? Ik doe het zelf met 200 euro per maand op het moment en zou met minder kunnen als dat echt noodzakelijk is.
pi_125752211
quote:
10s.gif Op vrijdag 26 april 2013 01:53 schreef Nobu het volgende:

[..]

Grapjas, zelfs met maximaal lenen kom je daar niet eens bij in de buurt.
Basisbeurs ¤272,46
Aanvullende beurs ¤250,33
Lening ¤290,50
Collegegeldkrediet ¤147,58
Zorgtoeslag ¤70,-
Totaal ¤1030,-

Dan nog huurtoeslagen en weet ik veel wat voor subsidies. Je komt misschien iets onder de 1400 uit maar 't zal niet veel schelen. Als je hier niet van kunt leven doe je toch echt iets fout
-XOXO-
  vrijdag 26 april 2013 @ 10:57:24 #48
254446 Mevrouw_voor_jou
Mevrouw_voor_jou
pi_125752309
Ik vergat er trouwens bij te vermelden dat als je cliënt alleenstaand is, en alleen woont ze mogelijk nog een toeslag van maximaal 20% van de bijstandsuitkering kan krijgen. De exacte voorwaarden zijn per gemeenten apart in een verordening bepaald. Dat zou je nog kunnen proberen om extra inkomen voor je cliënt te genereren.
  vrijdag 26 april 2013 @ 11:02:02 #49
191317 Nobu
Nobutada Yakitori
pi_125752446
quote:
1s.gif Op vrijdag 26 april 2013 10:54 schreef datismijnmening het volgende:

[..]

Basisbeurs ¤272,46
Aanvullende beurs ¤250,33
Lening ¤290,50
Collegegeldkrediet ¤147,58
Zorgtoeslag ¤70,-
Totaal ¤1030,-

Dan nog huurtoeslagen en weet ik veel wat voor subsidies. Je komt misschien iets onder de 1400 uit maar 't zal niet veel schelen. Als je hier niet van kunt leven doe je toch echt iets fout
Je krijgt geen andere subsidies, al die onzin voor minima ben je als student van uitgesloten.
pi_125752712
Je hebt het nu wel over een jongere die zelfstandig woont. Heel veel jongeren wonen in een studentenhuis, woongroep of anti-kraak, dat kan een stuk goedkoper. Krijg je wel vaak geen huurtoeslag, maar daar staat tegenover dat je heel veel kosten (kabelabonnement, telefoon, internetabonnement, gas/water/licht) samen kunt delen. En samen eten is ook veel goedkoper dan in je eentje.

Ik ging pas rond m'n 27e zelfstandig wonen geloof ik. Voor die tijd was het studentenhuizen, ook in de eerste jaren dat ik al werkte. Juist door in de eerste werkende jaren nog niet al te hoge vaste lasten te hebben kun je een beetje buffer opbouwen.

Is dat geen optie voor je cliente? Ze is pas 21, een heel huis voor jezelf hoeft dan toch nog niet? En het gezelschap van huisgenoten kan haar ook wat afleiding en lol bieden zodat ze hopelijk minder depressief wordt.
  vrijdag 26 april 2013 @ 11:17:19 #51
286575 Roces18
Chef de party
pi_125753024
Zeker met alle toeslagen etc. kom je toch wel uit op 1500,- pm.

kamer 350
eten 200
collegeld en boeken 150
zorgkosten na aftrek van toeslag 50
random verzekeringen 40
tv en internet 40
mobiel 25
--------------
855,-

Dan zal ik vast nog wat vergeten zijn. Maar zo leef je als student zuinig. Maar als je niets te makken hebt, moet je ook niet zeuren vind ik dan. Je kan er altijd nog een avondbaan en weekendbaan bij nemen wat ook weer goed is voor 400 euro per maand. Als je alles op deze manier maximaal leent en alle toeslagen enz. hebt zoals hierboven staat weergeven heb je zeker nog een hoop geld over. Dus ik zie het punt niet van torenhoge schulden. (Ja, ik heb zelf schulden maar voornamelijk dankzij collegegeld, reizen (nu je jong bent kan het nog) en een appeltje voor de dorst.
melksommelier en vertrouwenspersoon fok
pi_125755551
quote:
7s.gif Op vrijdag 26 april 2013 09:03 schreef lipjes het volgende:

Maar de jeugd is lui omdat ze alles toch wel krijgen.
Aanpoten hebben ze nooit van gehoord.
Of ze imiteren gewoon hun ouders (die zich ook een slag in de rondte hebben geleend voor allerlei luxe zaken)? Dat soort dingen komen echt niet zomaar ineens uit de lucht vallen.
  Moderator vrijdag 26 april 2013 @ 12:35:41 #53
72712 crew  Rene
Dabadee dabadaa
pi_125755689
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 april 2013 10:57 schreef Mevrouw_voor_jou het volgende:
Ik vergat er trouwens bij te vermelden dat als je cliënt alleenstaand is, en alleen woont ze mogelijk nog een toeslag van maximaal 20% van de bijstandsuitkering kan krijgen. De exacte voorwaarden zijn per gemeenten apart in een verordening bepaald. Dat zou je nog kunnen proberen om extra inkomen voor je cliënt te genereren.
nee. Geen toeslagen want < 23
  vrijdag 26 april 2013 @ 13:51:44 #54
254446 Mevrouw_voor_jou
Mevrouw_voor_jou
pi_125758364
quote:
1s.gif Op vrijdag 26 april 2013 12:35 schreef Renesite het volgende:

[..]

nee. Geen toeslagen want < 23
Toen ik net wat informatie opzocht erover kwam ik tegen dat het vanaf 21+ is maar hoe en wat precies per gemeente afhankelijk is.
  vrijdag 26 april 2013 @ 14:08:18 #55
348450 ikjijallebei
luiheid uitgevonden
pi_125758965
Het probleem met jongeren is dat het overgrote deel simpelweg niet met geld kan omgaan.
Met bijstand moet je gewoon kunnen rondkomen overigens, het zal geen vetpot zijn maarja.
pi_125759274
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 april 2013 11:17 schreef Roces18 het volgende:
Zeker met alle toeslagen etc. kom je toch wel uit op 1500,- pm.

kamer 350
eten 200 150 (tering naar de nering zetten)
collegeld en boeken 150 120
zorgkosten na aftrek van toeslag 50 20 (en misschien nog wel minder)
random verzekeringen 40 10 (alleen een APV is voldoende)
tv en internet 40 20 (gewoon tv kijken op je pc of die aansluiten op je tv)
mobiel 25 10 (gewoon een sim-only)--------------
855,- 680,-

Dan zal ik vast nog wat vergeten zijn. Maar zo leef je als student zuinig. Maar als je niets te makken hebt, moet je ook niet zeuren vind ik dan. Je kan er altijd nog een avondbaan en weekendbaan bij nemen wat ook weer goed is voor 400 euro per maand. Als je alles op deze manier maximaal leent en alle toeslagen enz. hebt zoals hierboven staat weergeven heb je zeker nog een hoop geld over. Dus ik zie het punt niet van torenhoge schulden. (Ja, ik heb zelf schulden maar voornamelijk dankzij collegegeld, reizen (nu je jong bent kan het nog) en een appeltje voor de dorst.
  vrijdag 26 april 2013 @ 14:19:33 #57
286575 Roces18
Chef de party
pi_125759401
bezuinigen op eten ;(
en verzekeren doe ik altijd maximaal. (ik hoef dan ook geen tering naar de nering te zetten) maar als ik dat moest doen dan zou ik nog steeds maximaal doen. Stel dat je een keer een kies moet trekken ofzo, mag je gelijk 300 euro lappen.
melksommelier en vertrouwenspersoon fok
pi_125760622
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 april 2013 14:19 schreef Roces18 het volgende:
bezuinigen op eten ;(
en verzekeren doe ik altijd maximaal. (ik hoef dan ook geen tering naar de nering te zetten) maar als ik dat moest doen dan zou ik nog steeds maximaal doen. Stel dat je een keer een kies moet trekken ofzo, mag je gelijk 300 euro lappen.
Na betalen van mijn zorgpremie, hou ik dit jaar nog 7 euro over van de zorgtoeslag, en ik heb het eerste aanvullende pakket incl tandarts. Wel heb ik maximaal eigen risico. Daarmee ben je voordeliger uit als je per twee jaar maar één keer dat extra eigen risico verbruikt. Zonder verhoogd eigen risico zo ik overigens maar 18 euro hoeven toeleggen op de zorgtoeslag met hetzelfde pakket.

Bezuinigen op eten. Ja uiteraard. Althans, afhankelijk van wat je gewend bent. Als je geen cent te makken hebt, kun je dat afhalen bij de chinees of pizzeria best overslaan. En ook hoeft er niet elke dag een biefstuk van de slager op je bord te liggen.

150 euro aan boodschappen is gewoon héél goed te doen. Zeker als je geen werk hebt. Je hebt dan alle tijd om bij 2 of 3 verschillende supermarkten langs te FIETSEN en elke week naar de markt te gaan, om zo wat lekkere koopjes te scoren.

En ja, ik heb ook van een krap budget geleefd. van 14000 euro schuld (5000 studieschuld, de rest door toedoen van een ander) ben ik destijds is 2,5 jaar naar 2000 euro studieschuld gegaan. Met een inkomen van net 1500 netto en ook nog 'verplicht' autobezit wegens regelmatig nachtwerk (= geen OV) heb je het dan niet breed. Ik weet dan ook uit eigen ervaring dat 150 euro voor boodschappen echt geen probleem mag zijn voor een alleenstaande.
  vrijdag 26 april 2013 @ 21:55:54 #59
323439 HetKlusKonijn
pi_125779265
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 april 2013 14:19 schreef Roces18 het volgende:
bezuinigen op eten ;(
Heb je al eens uitgerekend hoeveel extra kosten je allemaal kwijt bent met het betalen van al die extra premies? Doorgaans ben je (VEEL) goedkoper uit als je het uitgespaarde bedrag zèlf opspaart (tenzij je daar de discipline niet voor kunt opbrengen uiteraard), voor het geval dat de calamiteit zich ooit mocht voordoen.

Verzekeraars spinnen garen bij mensen zoals jij. ;)

(okee, dit was dus mijn besparingstip tbv dit topic vandaag :P )
pi_125779658
Ik herken het probleem, ik red het nog net allemaal, maar die goed betaalde baan mag dadelijk snel komen als ik klaar ben met studeren :D :D.
  vrijdag 26 april 2013 @ 22:04:21 #61
323439 HetKlusKonijn
pi_125779768
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 april 2013 14:40 schreef Ivo1985 het volgende:
En ja, ik heb ook van een krap budget geleefd. van 14000 euro schuld (5000 studieschuld, de rest door toedoen van een ander) ben ik destijds is 2,5 jaar naar 2000 euro studieschuld gegaan. Met een inkomen van net 1500 netto en ook nog 'verplicht' autobezit wegens regelmatig nachtwerk (= geen OV) heb je het dan niet breed. Ik weet dan ook uit eigen ervaring dat 150 euro voor boodschappen echt geen probleem mag zijn voor een alleenstaande.
Mijn complimenten! ^O^
pi_125782985
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 april 2013 22:02 schreef DeParo het volgende:
Ik herken het probleem, ik red het nog net allemaal, maar die goed betaalde baan mag dadelijk snel komen als ik klaar ben met studeren :D :D.
voor iemand met jouw capaciteiten moet dat toch niet zo moeilijk zijn hahaha
pi_125783713
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 april 2013 22:04 schreef HetKlusKonijn het volgende:

[..]

Mijn complimenten! ^O^
Dankje :)

Ik ben er ook wel een beetje trots op dat het zo snel gelukt is om alles weer netjes op orde te krijgen. Alleen het laatste stukje studieschuld los ik nu nog met een maandelijkse termijn af, maar er staan inmiddels wel meer dan genoeg reserves tegenover om het in één keer te betalen als ik dat zou willen.

Jezelf gemotiveerd houden is belangrijk. Ik deed dat door van alle extraatjes als vakantiegeld of belastingteruggaaf de helft te houden voor luxe uitgaven, en de andere helft als extra aflossing. Zo kon ik toch nog op een eenvoudige vakantie of af en toe een avondje uit met vrienden.

Maar je kan ook bijvoorbeeld jezelf een vast weekbudget geven voor je boodschappen. En dan wat je aan het eind van de week over hebt in een spaarpot doen die je 2 of 3 keer per jaar leeg maakt. Elke week 1 tot 5 euro over houden levert in een paar maanden ook genoeg op voor een leuke uitstap.

Met creativiteit win je de halve wereld. Ik kan nog wel tientallen tips geven om het met een klein budget leuk te houden.
pi_125783767
quote:

[..]

Ze werkt dus niet ? Wat doet ze nou de hele dag, beetje lummelen ofzo?
pi_125783958
quote:
1s.gif Op vrijdag 26 april 2013 23:37 schreef Scorpie het volgende:

[..]

Ze werkt dus niet ? Wat doet ze nou de hele dag, beetje lummelen ofzo?
Nee, ze heeft een aantal maanden bij een door de gemeente gesubsidieerd bedrijf gewerkt met behoud van uitkering, maar dat bedrijf bleek malafide. Op dit moment werkt ze parttime (inkomsten worden verrekend met uitkering) en is ze zich aan het voorbereiden op 21+ toetsen. Ik hoop dat het gaat lukken, op die leeftijd moet je gewoon met opleiding bezig zijn.

Overigens lees ik zinnige dingen in dit topic.. Ben zelf niet zo materialistisch en had ultra-lage woonlasten tijdens mijn studie, dus kwam makkelijk rond. Nooit iets gehad van ouders behalve een dak boven m'n hoofd en natje + droogje, maar schulden heb ik gelukkig ook nooit gehad.. alleen klein studieschuldje van 5K
pi_125784068
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 april 2013 23:43 schreef Pleun2011 het volgende:

[..]

Nee, ze heeft een aantal maanden bij een door de gemeente gesubsidieerd bedrijf gewerkt met behoud van uitkering, maar dat bedrijf bleek malafide. Op dit moment werkt ze parttime (inkomsten worden verrekend met uitkering) en is ze zich aan het voorbereiden op 21+ toetsen. Ik hoop dat het gaat lukken, op die leeftijd moet je gewoon met opleiding bezig zijn.
Ik zou haar aanraden wat vrijwilligerswerk te doen zodat ze in een sociaal stabielere omgeving komt.de kans nu is aanwezig dat ze vervalt in oude fouten.

[ Bericht 2% gewijzigd door #ANONIEM op 26-04-2013 23:46:28 ]
pi_125784190
quote:
1s.gif Op vrijdag 26 april 2013 23:46 schreef Scorpie het volgende:

[..]

Ik zou haar aanraden wat vrijwilligerswerk te doen zodat ze in een sociaal stabielere omgeving komt.de kans nu is aanwezig dat ze vervalt in oude fouten.
Dat is op zich wel een goede tip (voor iedereen met een uitkering trouwens), maar ik hou er rekening mee dat ze in de zomer studiefinanciering krijgt en dan is het niet meer nodig. Ze mag dan ook gewoon haar bijverdiensten houden dus inkomen gaat omhoog. Lijkt me dat het dan wel beter moet gaan..
pi_125784230
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 april 2013 23:49 schreef Pleun2011 het volgende:

[..]

Dat is op zich wel een goede tip (voor iedereen met een uitkering trouwens), maar ik hou er rekening mee dat ze in de zomer studiefinanciering krijgt en dan is het niet meer nodig. Ze mag dan ook gewoon haar bijverdiensten houden dus inkomen gaat omhoog. Lijkt me dat het dan wel beter moet gaan..
Laten we het hopen. De hele dag thuis zitten nodigt uit om je uitgavenpatroon te verhogen.
pi_125784579
quote:
1s.gif Op vrijdag 26 april 2013 23:50 schreef Scorpie het volgende:

[..]

Laten we het hopen. De hele dag thuis zitten nodigt uit om je uitgavenpatroon te verhogen.
Dat kan, maar is niet mijn ervaring.. heb vaak gehoord dat mensen er juist depressief van worden omdat ze teveel tijd hebben om na te denken en niet mee kunnen doen aan activiteiten met vrienden omdat ze geen geld hebben.
pi_125785687
Zelf hadden beiden m'n vriendin en ik een maximale Duo lening zonder financiële ondersteuning van de ouders. Daarvan hadden we een kleine huurwoning waar we wel goed konden leven zonder bijbaantje oid. Enige nadeel wat eraan hangt is de studieschuld, maar dat wisten we heel goed voordat we dat deden. We deden het ook omdat het uitzicht voor de banen van onze opleidingen wel goed was voor mij(Bedrijfswiskunde) en m'n vriendin(Docent wiskunde).

En op dit moment nog geen spijt daarvan.
Momenteel heb ik een leuke en goeie baan en kan mijn vriendin(zonder inkomen) thuis voor de kleine(bijna 16 mnd) zorgen.

Maar ik kan me inbeelden dat het niet iedereen zo soepeltjes af gaat...
pi_125827486
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 april 2013 23:14 schreef z0rz0r het volgende:

[..]

voor iemand met jouw capaciteiten moet dat toch niet zo moeilijk zijn hahaha
_O_ _O_ _O_ _O_
  zondag 28 april 2013 @ 14:47:11 #72
206580 Luxuria
pi_125828250
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 april 2013 23:49 schreef Pleun2011 het volgende:

[..]

Denk je dat als ze straks stufi krijgt, ze alles opeens kan betalen? Collegegeld op het hbo alleen al is 177 euro per maand (excl boeken), haar woonlasten nog en dan is het op.
pi_125836627
Stufi krijgt ze volgens mij nog niet in de zomermaanden hoor, pas vanaf september als de opleiding begint..

Verder hoeft op kamers wonen ipv in een eigen huurwoning niet altijd goedkoper te zijn hoor! Dat ligt echt aan waar je woont. Er zijn ook huurwoningen van 250 euro per maand of minder.
pi_125836795
en kamers van 600 euro
pi_125836988
quote:
0s.gif Op zondag 28 april 2013 19:41 schreef fh101 het volgende:
Stufi krijgt ze volgens mij nog niet in de zomermaanden hoor, pas vanaf september als de opleiding begint..

Verder hoeft op kamers wonen ipv in een eigen huurwoning niet altijd goedkoper te zijn hoor! Dat ligt echt aan waar je woont. Er zijn ook huurwoningen van 250 euro per maand of minder.
Ik betaal de komende 5 jaar maar 244 aan kale huur en heb hiervoor ruim 90 vierkante meters woonoppervlakte en 3 slaapkamers tot mijn beschikking. Het kan dus wel. :)

Maar die 5 jaar vaste huurprijs zonder verhogingen heeft in mijn geval te maken dat ik als herstruktureerder onder het sociaal statuut valt en dan krijg je de komende 5 jaar huurgewenning.

Kamers kosten hier in het zuiden ook al tussen de 300 en 400 euro. Waarvan die kamer van 300 euro nog geen 16 vierkante meter telt.
Kappers knippen met metaal in je haar en halen zo het goud van je hoofd.
pi_125837146
Als student kon ik goed schrapen
Goedkope kamer, niet middenin het centrum (230 per maand)
bijbaantje, goedkope boodschappen, niet naar de wintersport en alle uitjes die de studievereniging aanbiedt, weinig uitgaan, hardlopen ipv sportschool etc.
Toch denk ik dat het heel lastig zal zijn voor me om nu ik eenmaal verdien, terug te gaan naar die situatie :@
pi_125841913
quote:
1s.gif Op zondag 28 april 2013 14:47 schreef Luxuria het volgende:

[..]

Denk je dat als ze straks stufi krijgt, ze alles opeens kan betalen? Collegegeld op het hbo alleen al is 177 euro per maand (excl boeken), haar woonlasten nog en dan is het op.
Ik denk dat ze het dan iets ruimer krijgt, omdat je dan de inkomsten van je bijbaan gewoon mag houden. Met een bijstandsuitkering worden die inkomsten van de uitkering afgetrokken, dus schiet je er weinig mee op als je maar een paar uur per week werkt. Haar huur is iets van 300 en ze krijgt huurtoeslag, dus het zou wel moeten lukken.
  zondag 28 april 2013 @ 21:31:24 #78
191317 Nobu
Nobutada Yakitori
pi_125842466
quote:
0s.gif Op zondag 28 april 2013 21:23 schreef Pleun2011 het volgende:

[..]

Ik denk dat ze het dan iets ruimer krijgt, omdat je dan de inkomsten van je bijbaan gewoon mag houden. Met een bijstandsuitkering worden die inkomsten van de uitkering afgetrokken, dus schiet je er weinig mee op als je maar een paar uur per week werkt. Haar huur is iets van 300 en ze krijgt huurtoeslag, dus het zou wel moeten lukken.
Dan vergeet je voor het gemak wel even dat een uitkering meer dan het dubbele van maximale stufi is.
  zondag 28 april 2013 @ 21:33:58 #79
70514 littledrummergirl
voor uw vrijmibo
pi_125842629
quote:

[..]

Heb al een tijd een jongedame als cliënt van 21, heeft met urgentie huurwoning gekregen (met huurtoeslag), op dit moment bijstandsuitkering maar wil opleiding gaan doen, bijbaan, maar zij komt iedere maand gewoon tekort.. heeft op alles bezuinigd, geen internet en tv meer, geen sportschool etc. Zij is depressief doordat ze al tijden zo weinig te besteden heeft, vind dat ook wel triest want als je 21 bent moet je lol hebben in het leven. Maar ik zou het eigenlijk ook niet weten.. heb het idee dat je de lul bent in dit land wanneer je als jongere geen ouders hebt om op terug te vallen..
voedselbank, fondsen aanvragen bij de gemeente bijv om te kunnen sporten of als de wasmachine oid kapot gaat :) er zijn best veel "verborgen"potjes
In A World Of Emoticons, I'm Colon Capital D
Everybody needs a bosom for a pillow!
pi_125842902
quote:
7s.gif Op zondag 28 april 2013 21:31 schreef Nobu het volgende:

[..]

Dan vergeet je voor het gemak wel even dat een uitkering meer dan het dubbele van maximale stufi is.
Haar uitkering is iets van 700.. als het niet minder is. Vind dat niet zoveel eigenlijk.

quote:
99s.gif Op zondag 28 april 2013 21:33 schreef littledrummergirl het volgende:

[..]

voedselbank, fondsen aanvragen bij de gemeente bijv om te kunnen sporten of als de wasmachine oid kapot gaat :) er zijn best veel "verborgen"potjes
Ja die potjes maakt ze wel gebruik van
  zondag 28 april 2013 @ 21:44:43 #81
191317 Nobu
Nobutada Yakitori
pi_125843266
quote:
0s.gif Op zondag 28 april 2013 21:38 schreef Pleun2011 het volgende:

[..]

Haar uitkering is iets van 700.. als het niet minder is. Vind dat niet zoveel eigenlijk.

[..]

Dat zal best maar stufi is beduidend minder. En die potjes voor minima kun je ook wel vergeten want daar kom je als student niet voor in aanmerking.
pi_125844426
quote:

[..]

[..]

Als uitwonende krijg je 272 euro stufi. Als je ouders weinig verdienen kun je daar maximaal 244 (geloof ik, zal in ieder geval niet veel meer zijn) euro per maand bovenop krijgen. Dat is dus minder dan die 700... Daar komt bij dat als haar ouders wel redelijk verdienen de aanvullende beurs lager wordt of wegvalt. Dat haar ouders haar financieel niet helpen staat daar los van...
pi_125844584
quote:
0s.gif Op zondag 28 april 2013 22:01 schreef fh101 het volgende:

[..]

Als uitwonende krijg je 272 euro stufi. Als je ouders weinig verdienen kun je daar maximaal 244 euro per maand bovenop krijgen. Dat is dus minder dan die 700... Daar komt bij dat als haar ouders wel redelijk verdienen de aanvullende beurs lager wordt of wegvalt. Dat haar ouders haar financieel niet helpen staat daar los van...
+ een euro of 300 in de maand van werk. Kom je gauw aan de 1k. Niet zo moeilijk om daar van te leven lijkt me?
  zondag 28 april 2013 @ 22:38:33 #84
206580 Luxuria
pi_125846758
quote:

[..]

[..]

Meer dan genoeg voor mensen die thuis op de bank zitten.
pi_125847016
quote:
1s.gif Op zondag 28 april 2013 22:38 schreef Luxuria het volgende:

[..]

Meer dan genoeg voor mensen die thuis op de bank zitten.
Met studeren is er meer prestatieplicht.
pi_125849970
Probleem in Nederland is verplichte vaste lasten, deze zijn veels te hoog.

Een oude jaren 50/60 flat betaal je tegenwoordig al 450 tot 550 per maand voor (nieuwe huurders) daartegen ken ik mensen die al 20 jaar huren en maar 350 per maand betalen voor diezelfde woning wat nu zelfs 600 kost !(jaren 80 huizen).
Huurverhoging is dan ook helemaal niet eerlijk de 4% regel betalen dus mensen met een hogere huur veel meer dan mensen met een lagere huur idioot ! en ze hebben dezelfde soort huurwoning. Daarnaast ken ik heel veel mensen die maar 250/350 euro per maand betalen voor hetzelfde soort huurhuis. Hun verhoging is ook 4% en nog niet eens een tientje per maand!

mensen die niet (kunnen) werken krijgen huurtoeslag, zodra je gaat werken en je verdient het min loon (20/21k pj) ben je volledige huurtoeslag kwijt waarom? trek dit toch door tot jan modaal ofwel tot de 42% belastingschijf.

Een studentenkamer is 300/350 euro geen uitzondering meer, wat zijn makelaars/eigenaren toch zakkenvullers stelltje oplichters!
Zorgverzekering over de 100.- per maand, met verplicht eigen risico 350,- terwijl de directie een gigantisch salaris heeft en hard zit te lachen.
Energie kost ook een hoop, ondanks je led/spaarlampen hebt cv tot 18 graden tik je zo 80 euro per maand aan voor een oude flat, schaf die koppeling van gas en olie prijs af! stijgt de olie wat heeft gas ermee temaken? gewoon vrolijk mee stijgen...
Gemeentelijke belastingen lopen soms wel tot 700 euro op als je een huurwoning hebt! mijn vriendin betaalt in Hengelo over de 400! per jaar asociaal veel! en per klik in de contailer betaal je 1,20 Ik betaal slechts 230 per jaar in Zwolle. En mijn woning is groter en duurder en mag onbeperkt afval in de klikker dumpen.
Sparen is goed voor je toekomst en voor noodgevallen, maar waarom krijg je tegenwoordig bijna geen rente meer ? ik denk eerder als banken 8 tot 10% rente uitkeren dat mensen sneller hun geld uit gaan geven stel je hebt 10.000 euro je vangt 10% rente die 1000,- geef je uit aan een leuke vakantie, dan rolt er geld, met 2,5% is dat niet mogelijk.

Wel zie ik dat jongeren tegenwoordig heel luxe leven, vooral met mobile telefoons nieuwste van het nieuwste, een abbo van 30/40 per maand is tegenwoordig normaal, nou ik doe het met een Galaxy S met slechts 16,- per maand incl internet een toestel van twee jaar oud doet het nog prima.
En vakanties jongeren willen minimaal even luxe als hun ouders op vakantie naar het buitenland, als ze dat afschaffen scheelt dat zo 1000/1500 euro per jaar ofwel een dikke 100,- bespaar je ermee!
Wat is er mis met kamperen in Nederland? Of een goedkoop huisje huren op de veluwe?

Autorijden zodra je 16/18 bent direct rijlessen, soms betalen de ouders het, soms niet en betalen ze het zelf, halen ze na een jaar hun rijbewijs raggen ze in de auto van hun ouders, terwijl ze eigenlijk helemaal geen auto(rijbewijs) nodig hebben.

Van mij mag er een wederopbouw ontstaan op het gebied van geldzaken want hoe het de aflopende 10 jaar gaat is onrealistisch naar mijn mening.

[ Bericht 9% gewijzigd door Zwolsboy op 28-04-2013 23:51:26 ]
Interessant he ?
pi_125853655
@ Zwolsboy:

De grote verschillen in huur komen juist doordat de huurverhoging jaarlijks aan een maximum is verbonden. De maximale huurprijs als gevolg van de puntentelling voor een bepaalde woning is de laatste decennia gemiddeld (veel) hoger geweest dan de jaarlijkse maximale huurstijgingen.
Om dit in de toekomst te voorkomen, moet je de (maximale) jaarlijkse huurverhoging even groot laten zijn als de prijsstijging van de maximale huur voor die woning op basis van huurpunten.

Huurtoeslag wordt voor een alleenstaande inderdaad vrij snel afgebouwd. Maar een alleenstaande met minimumloon moet ook prima in staat zijn rond te komen zonder huurtoeslag. Kan dat niet, dan zit het probleem hem niet in de huurtoeslag, maar in de hoogte van het bedrag wat er netto overblijft van het minimumloon.

Een studentenkamer kost vaak inderdaad al 300-350 euro, maar vergeet niet dat dat doorgaans inclusief g/w/l, tv, internet, gemeentelijke heffingen etc is.

De zorgverzekering wordt voor mensen met een laag inkomen vrijwel volledig vergoed middels zorgtoeslag. Voor netto een tientje per maand ben je verzekerd, inclusief aanvullende verzekering. Als je weinig tot geen zorg nodig hebt en kiest voor een verhoogd eigen risico hou je zelfs nog geld over van de zorgtoeslag.

Energie hoeft voor een alleenstaande niet meer dan 50 a 60 euro in de maand te kosten. En dan reken ik nog niet eens mee wat je kunt 'verdienen' door jaarlijks over te stappen. Ik heb jaren gehad dat ik na verrekening van de overstapbonus maar 200 euro aan energie kwijt was in een heel jaar, dus nog geen 2 tientjes per maand.

Gemeentelijke belastingen.. tja die kunnen aardig oplopen. Maar die worden voor mensen met een laag inkomen vaak ook (deels) kwijtgescholden.

Jouw verhaaltje over sparen slaat natuurlijk nergens op. Een bank kan wel 8 a 10% rente geven, maar alleen als de rente op lenen nóg een stuk hoger ligt. Zie je het al voor je, de jaren '80 tarieven voor hypotheekrentes? Om nog maar niet te spreken over rentes voor gewone leningen en kredieten. Gevolg van hoge rentetarieven voor lenen en sparen is dat sparen juist aantrekkelijk wordt. Daardoor zal het uitstaande bedrag aan leningen dalen waardoor de bank de hoge spaarrente weer niet kan blijven vergoeden en de spaarrentes dus weer omlaag gaan.

Al met al een hoop klaagzang. Maar met een beetje tering naar de nering zetten kun je van gewoon leuk leven als alleenstaande.

Wat betreft het autorijden: Bedenk eens hoe enorm veel groter je kans op een baan is, als je een grote mobiliteit hebt. Het halen van een rijbewijs is misschien niet per se nodig op je 18e, maar als je op je een paar jaar later op de arbeidsmarkt terecht komt is het toch verdomd handig als je een rijbewijs hebt. Het CV van een loodgieter of elektricien die geen rijbewijs heeft komt onderop de stapel kandidaten te liggen. Maar ook voor veel kantoorbanen is het hebben van een rijbewijs een pluspunt, omdat je wel eens bij een klant of een andere vestiging langs moet voor overleg.
Als je het geld hebt om relatief jong al je rijbewijs te halen, is dat nooit weggegooid. Juist 16/17/18 jarigen hebben vaak nog de mogelijkheid om met een bijbaantje het geld voor een rijbewijs bij elkaar te sparen, omdat de meesten op die leeftijd nog thuis wonen.
  maandag 29 april 2013 @ 08:39:00 #88
370487 Hallmark
Geverifieerde account
pi_125855307
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 april 2013 02:03 schreef Pleun2011 het volgende:
5000 m.b.t. opleidingskosten is van tafel geveegd (...) finale kwijting van de helft van het openstaande bedrag (...) 800 is van tafel geveegd (...)
Kerel, jij verdient wat mij betreft de hoofdprijs. Ik vind het echt hartverwarmend wat jij hebt verricht voor deze jongedame. En daarna nog vragen voor tips vlak voor bedtijd, dat noemt men "above and beyond the call of duty".
Geinspireerd door historische gebeurtenissen en karakters. Dit werk van fictie was ontworpen, ontwikkeld en geproduceerd door een multicultureel team van verschillende religies en geloven.
pi_125855614
quote:
0s.gif Op maandag 29 april 2013 08:39 schreef Hallmark het volgende:

[..]

Kerel, jij verdient wat mij betreft de hoofdprijs. Ik vind het echt hartverwarmend wat jij hebt verricht voor deze jongedame. En daarna nog vragen voor tips vlak voor bedtijd, dat noemt men "above and beyond the call of duty".
Weet niet of je post sarcastisch is bedoeld maar ik zie het niet altijd als werk wat ik doe en als je dan op een forum zoals dit een apart onderdeel hebt over recht, werk & geld is het niet zo gek om een topic te openen als het bedtijd is.
Overigens heeft zij wel geluk gehad, bij anderen krijg ik vaak minder voor elkaar. Zou ook niet teveel van deze zaken moeten hebben..
  maandag 29 april 2013 @ 09:25:32 #90
370487 Hallmark
Geverifieerde account
pi_125855901
quote:
0s.gif Op maandag 29 april 2013 09:05 schreef Pleun2011 het volgende:
Weet niet of je post sarcastisch is bedoeld
Nope, oprecht compliment.
Geinspireerd door historische gebeurtenissen en karakters. Dit werk van fictie was ontworpen, ontwikkeld en geproduceerd door een multicultureel team van verschillende religies en geloven.
pi_125858943
quote:
0s.gif Op maandag 29 april 2013 09:25 schreef Hallmark het volgende:

[..]

In dat geval.. thanx :)
Zat me te bedenken hoe het met haar precies is gegaan, in december 2011 kwam ze op het spreekuur..10K schulden, geen inkomen op dat moment. Heb toen besloten om haar te helpen, niet beseffend dat ik er 1,5 jaar later nog mee bezig zou zijn. Je krijgt dan ook wel een soort band met iemand, maak wel eens geintjes dat ik haar persoonlijke (dikbetaalde) adviseur word als ze later rijk en beroemd is.
pi_125929642
quote:
0s.gif Op zondag 28 april 2013 19:50 schreef -Hakuna- het volgende:

[..]

Ik betaal de komende 5 jaar maar 244 aan kale huur en heb hiervoor ruim 90 vierkante meters woonoppervlakte en 3 slaapkamers tot mijn beschikking. Het kan dus wel. :)

Maar die 5 jaar vaste huurprijs zonder verhogingen heeft in mijn geval te maken dat ik als herstruktureerder onder het sociaal statuut valt en dan krijg je de komende 5 jaar huurgewenning.

Kamers kosten hier in het zuiden ook al tussen de 300 en 400 euro. Waarvan die kamer van 300 euro nog geen 16 vierkante meter telt.
Maar jij bent ook een ambitieloze steuntrekker.
Echte elektriciëns gebruiken geen jokari.
  vrijdag 3 mei 2013 @ 01:21:20 #93
19440 Maanvis
Centuries in a lifetime
pi_126009041
quote:

[..]

Waarom kan ze niet werken? Is ze daar te depressief voor?
Trots lid van het 👿 Duivelse Viertal 👿
Een gedicht over Maanvis
Het ONZ / [KAMT] Kennis- en Adviescentrum Maanvis Topics , voor al je vragen over mijn topiques!
pi_126010339
quote:
0s.gif Op maandag 29 april 2013 09:25 schreef Hallmark het volgende:

[..]

Dit dus...
“ That was pretty fucking trippy... ”
Pulp Fiction
pi_126012515
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 mei 2013 01:21 schreef Maanvis het volgende:

[..]

Waarom kan ze niet werken? Is ze daar te depressief voor?
Ze kan wel werken, werkt nu parttime. Maar ja, met alleen VMBO-diploma en weinig vacatures (zeker voor jongeren) maak je weinig kans
pi_126012779
Waarom krijgt ze überhaupt een uitkering? Ik dacht dat dit voor jongeren <26 helemaal niet (meer) mogelijk is.
  vrijdag 3 mei 2013 @ 12:15:47 #97
19440 Maanvis
Centuries in a lifetime
pi_126016764
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 mei 2013 09:51 schreef Pleun2011 het volgende:

[..]

Ze kan wel werken, werkt nu parttime. Maar ja, met alleen VMBO-diploma en weinig vacatures (zeker voor jongeren) maak je weinig kans
Dat ligt ook aan de baantjes waarop ze solliciteert. Als ze bijv. van aspergesteken of champignons plukken houdt dan kan ze daar ook aan de slag zonder diploma's :).
Trots lid van het 👿 Duivelse Viertal 👿
Een gedicht over Maanvis
Het ONZ / [KAMT] Kennis- en Adviescentrum Maanvis Topics , voor al je vragen over mijn topiques!
pi_126016942
Ik blijf het gewoon een janktopic vinden het spijt me echt. Misschien ben ik wel gewoon een klootzak zonder hart of iets dergelijks.

Depressief omdat ze geen werk heeft, geen werk omdat ze depressief is, depressief omdat ze geen geld heeft. Dat is een vicieuze cirkel die alleen ZIJ kan doorbreken. Ouderwets hard werken in de tuinbouw, fabrieken, horeca, asperges het seizoen begint weer dus genoeg seizoenswerk beschikbaar.

Mensen moeten problemen is wat vaker in zichzelf zoeken dan in hun omgeving.
pi_126017194
quote:
0s.gif Op zondag 28 april 2013 23:34 schreef Zwolsboy het volgende:
Probleem in Nederland is verplichte vaste lasten, deze zijn veels te hoog.

Een oude jaren 50/60 flat betaal je tegenwoordig al 450 tot 550 per maand voor (nieuwe huurders) daartegen ken ik mensen die al 20 jaar huren en maar 350 per maand betalen voor diezelfde woning wat nu zelfs 600 kost !(jaren 80 huizen).
Huurverhoging is dan ook helemaal niet eerlijk de 4% regel betalen dus mensen met een hogere huur veel meer dan mensen met een lagere huur idioot ! en ze hebben dezelfde soort huurwoning. Daarnaast ken ik heel veel mensen die maar 250/350 euro per maand betalen voor hetzelfde soort huurhuis. Hun verhoging is ook 4% en nog niet eens een tientje per maand!

mensen die niet (kunnen) werken krijgen huurtoeslag, zodra je gaat werken en je verdient het min loon (20/21k pj) ben je volledige huurtoeslag kwijt waarom? trek dit toch door tot jan modaal ofwel tot de 42% belastingschijf.

Een studentenkamer is 300/350 euro geen uitzondering meer, wat zijn makelaars/eigenaren toch zakkenvullers stelltje oplichters!
Zorgverzekering over de 100.- per maand, met verplicht eigen risico 350,- terwijl de directie een gigantisch salaris heeft en hard zit te lachen.
Energie kost ook een hoop, ondanks je led/spaarlampen hebt cv tot 18 graden tik je zo 80 euro per maand aan voor een oude flat, schaf die koppeling van gas en olie prijs af! stijgt de olie wat heeft gas ermee temaken? gewoon vrolijk mee stijgen...
Gemeentelijke belastingen lopen soms wel tot 700 euro op als je een huurwoning hebt! mijn vriendin betaalt in Hengelo over de 400! per jaar asociaal veel! en per klik in de contailer betaal je 1,20 Ik betaal slechts 230 per jaar in Zwolle. En mijn woning is groter en duurder en mag onbeperkt afval in de klikker dumpen.
Sparen is goed voor je toekomst en voor noodgevallen, maar waarom krijg je tegenwoordig bijna geen rente meer ? ik denk eerder als banken 8 tot 10% rente uitkeren dat mensen sneller hun geld uit gaan geven stel je hebt 10.000 euro je vangt 10% rente die 1000,- geef je uit aan een leuke vakantie, dan rolt er geld, met 2,5% is dat niet mogelijk.

Wel zie ik dat jongeren tegenwoordig heel luxe leven, vooral met mobile telefoons nieuwste van het nieuwste, een abbo van 30/40 per maand is tegenwoordig normaal, nou ik doe het met een Galaxy S met slechts 16,- per maand incl internet een toestel van twee jaar oud doet het nog prima.
En vakanties jongeren willen minimaal even luxe als hun ouders op vakantie naar het buitenland, als ze dat afschaffen scheelt dat zo 1000/1500 euro per jaar ofwel een dikke 100,- bespaar je ermee!
Wat is er mis met kamperen in Nederland? Of een goedkoop huisje huren op de veluwe?

Autorijden zodra je 16/18 bent direct rijlessen, soms betalen de ouders het, soms niet en betalen ze het zelf, halen ze na een jaar hun rijbewijs raggen ze in de auto van hun ouders, terwijl ze eigenlijk helemaal geen auto(rijbewijs) nodig hebben.

Van mij mag er een wederopbouw ontstaan op het gebied van geldzaken want hoe het de aflopende 10 jaar gaat is onrealistisch naar mijn mening.
Wat een ontzettende hoop geklaag en gezwets... Als je nu eens de waarheid sprak dan heb je nog iets aan, maar deze onzin is de moeite niet waard om te lezen.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
  vrijdag 3 mei 2013 @ 12:36:46 #100
12913 GreatWhiteSilence
Bite me! (Not you, Annicka!)
pi_126017592
Kan ze geen vrijwilligerswerk doen om haar zelfvertrouwen op te vijzelen? Er is vast genoeg te doen, lijkt me?
Man, unlike the animals, has never learned that the sole purpose of life is to enjoy it. (Samuel Butler)
pi_126019230
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 mei 2013 12:20 schreef Kandijfijn het volgende:
Ik blijf het gewoon een janktopic vinden het spijt me echt. Misschien ben ik wel gewoon een klootzak zonder hart of iets dergelijks.

Depressief omdat ze geen werk heeft, geen werk omdat ze depressief is, depressief omdat ze geen geld heeft. Dat is een vicieuze cirkel die alleen ZIJ kan doorbreken. Ouderwets hard werken in de tuinbouw, fabrieken, horeca, asperges het seizoen begint weer dus genoeg seizoenswerk beschikbaar.

Mensen moeten problemen is wat vaker in zichzelf zoeken dan in hun omgeving.
Deels mee eens, maar zij heeft een wat andere achtergrond dan de meeste jongeren.. ma ver weg (buitenland) en huiselijk geweld door pa.. jarenlang traject bij Jeugdzorg. Dan heb ik iets meer begrip dan voor de doorsnee jongere die niet heeft geleerd om met geld om te gaan.
pi_126019387
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 mei 2013 13:20 schreef Pleun2011 het volgende:

[..]

Deels mee eens, maar zij heeft een wat andere achtergrond dan de meeste jongeren.. ma ver weg (buitenland) en huiselijk geweld door pa.. jarenlang traject bij Jeugdzorg. Dan heb ik iets meer begrip dan voor de doorsnee jongere die niet heeft geleerd om met geld om te gaan.
Ja, ik ook en daarmee duizenden anderen die ook niet bij de pakken blijven neer zitten.
  vrijdag 3 mei 2013 @ 13:27:32 #103
323439 HetKlusKonijn
pi_126019505
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 mei 2013 13:20 schreef Pleun2011 het volgende:
Precies. Het is soms wèl erg makkelijk oordelen, maar de meeste mensen komen echt niet voor hun plezier in de schulden terecht hoor. Natuurlijk heb je mensen die het nooit zullen leren maar mijn ervaring is dat de meesten toch echt wel hun best doen.

Ik heb zelf een cliente gehad die in de schulden (20K!) is terecht gekomen omdat zij, onwetend, de erfenis van haar jong overleden vader (kanker) volledig aanvaarde. Ze had geen idee dat die erfenis alleen maar uit schulden bestond - en ook nog eens behoorlijk nalatig van de notaris om haar op die mogelijkheid te wijzen! - en nu probeert ze er al vijf jaar vanaf te komen. Ze doet enorm haar best en ik probeer voor haar zoveel mogelijk deurwaarders uit de buurt te houden en fondsen aan te schrijven om het restant zoveel mogelijk te laten kwijtschelden.
pi_126019974
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 mei 2013 12:36 schreef GreatWhiteSilence het volgende:
Kan ze geen vrijwilligerswerk doen om haar zelfvertrouwen op te vijzelen? Er is vast genoeg te doen, lijkt me?
Ze is nu bezig met 21+ toetsen voorbereiden en zelfvertrouwen opvijzelen zal denk ik vooral afhangen van de resultaten van die toetsen.. en therapie, gezien verleden.
  vrijdag 3 mei 2013 @ 13:54:26 #105
12913 GreatWhiteSilence
Bite me! (Not you, Annicka!)
pi_126020547
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 mei 2013 13:27 schreef HetKlusKonijn het volgende:

[..]

Precies. Het is soms wèl erg makkelijk oordelen, maar de meeste mensen komen echt niet voor hun plezier in de schulden terecht hoor. Natuurlijk heb je mensen die het nooit zullen leren maar mijn ervaring is dat de meesten toch echt wel hun best doen.

Ik heb zelf een cliente gehad die in de schulden (20K!) is terecht gekomen omdat zij, onwetend, de erfenis van haar jong overleden vader (kanker) volledig aanvaarde. Ze had geen idee dat die erfenis alleen maar uit schulden bestond - en ook nog eens behoorlijk nalatig van de notaris om haar op die mogelijkheid te wijzen! - en nu probeert ze er al vijf jaar vanaf te komen. Ze doet enorm haar best en ik probeer voor haar zoveel mogelijk deurwaarders uit de buurt te houden en fondsen aan te schrijven om het restant zoveel mogelijk te laten kwijtschelden.
Hoe oud was ze toen? Legale wegen al bewandeld? Heeft de notaris geen zorgplicht bijvoorbeeld?
Man, unlike the animals, has never learned that the sole purpose of life is to enjoy it. (Samuel Butler)
pi_126020745
quote:

[..]

Opleiding, dus uitwonende stufi, als je ouders laag inkomen hebben is dat 500pm!
Huursubsidie, zorgtoeslag, als je dan nog 500 pm bijverdient met een baantje kom je makkelijk rond.
You know what i mean...
pi_126020866
quote:

[..]

Het huis delen met andere dames die daar ook zin in hebben? Scheelt weer wat aan uitgaven.
Kreeg ooit sprookjes te horen. Zit nu in therapie.
pi_126023702
quote:

[..]

Volgens mij heb je in dit land de hoofdprijs als je overal te beroerd voor bent. Bijna gratis dak boven je hoofd, een uitkering, een ziektenkostenverzekering en een sociaal raadspersoon voor x uur per maand.
Natuurlijk is het een trieste situatie, ik zou er niet mee willen ruilen, maar wiens verantwoordelijkheid is het?
-
pi_126030240
quote:
1s.gif Op vrijdag 3 mei 2013 14:03 schreef Gertje-Plongers het volgende:
Het huis delen met andere dames die daar ook zin in hebben? Scheelt weer wat aan uitgaven.
Absoluut, heb ik ook al gesuggereerd in dit topic. Je deelt dan vaak kabelabonnement, energiekosten, telefoon, samen eten is veel goedkoper dan in je eentje, en de contacten en afleiding kunnen haar depressiviteit verminderen.

Op die leeftijd wonen heel veel mensen gedeeld, is niks mis mee, integendeel.
  vrijdag 3 mei 2013 @ 20:34:24 #110
323439 HetKlusKonijn
pi_126035427
quote:
1s.gif Op vrijdag 3 mei 2013 13:54 schreef GreatWhiteSilence het volgende:

[..]

Hoe oud was ze toen? Legale wegen al bewandeld? Heeft de notaris geen zorgplicht bijvoorbeeld?
De dame was toen 28 jaar oud. Vijf jaar geleden. Volledig kapot van het verliezen van haar vader op veel te jonge leeftijd.

En ja - die notaris, daar zet ik dus ook zo mijn vraagtekens bij, maar aan de andere kant kan het heel best zo geweest zijn dat cliente zo vreselijk van de kaart was dat de boodschap niet tot haar is doorgedrongen. Ze was volledig van het padje af, maar juist omdat ze het afgelopen jaar echt enorm haar best doet om haar leven weer op de rails te krijgen, maakt dat ik me extra voor haar inspan.

Niet iedereen - alhoewel het er soms op lijkt :P - is hoogopgeleid, weet van de hoed-en-de-rand, is op zijn/haar qui vive. Juist de mensen die wat gammeler zijn lopen door onwetendheid de hardste klappen op.
pi_126035586
quote:
1s.gif Op vrijdag 3 mei 2013 18:12 schreef ShadyLane het volgende:

[..]

Absoluut, heb ik ook al gesuggereerd in dit topic. Je deelt dan vaak kabelabonnement, energiekosten, telefoon, samen eten is veel goedkoper dan in je eentje, en de contacten en afleiding kunnen haar depressiviteit verminderen.

Op die leeftijd wonen heel veel mensen gedeeld, is niks mis mee, integendeel.
Helemaal mee eens, en ook de huur deel je dan. Maar ik las ook een voorgeschiedenis en dat kan nog wel eens meewegen in de keuze voor samenwonen of niet.
pi_126042779
quote:
1s.gif Op vrijdag 3 mei 2013 14:03 schreef Gertje-Plongers het volgende:

[..]

Dat zal ik haar eens voorstellen.. maar ze woont nu in een dorp, 10 kilometer van de grote stad. Niet echt de place to be voor studenten.

Vandaag mailde ze dat ik haar uit de hel heb gehaald en ze weer een normaal leven kan leiden. Dat is wat overdreven, maar wel geinig om te horen. Ik doe lang niet voor iedereen zoveel, maar af en toe van die 'projectjes' om mensen weer op de rails te krijgen, maken het werk wel leuker.
  zaterdag 4 mei 2013 @ 08:38:01 #113
34974 trigt013
Ik weet ook niet wat ik doe.
pi_126049955
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 mei 2013 20:34 schreef HetKlusKonijn het volgende:

[..]

De dame was toen 28 jaar oud. Vijf jaar geleden. Volledig kapot van het verliezen van haar vader op veel te jonge leeftijd.

En ja - die notaris, daar zet ik dus ook zo mijn vraagtekens bij, maar aan de andere kant kan het heel best zo geweest zijn dat cliente zo vreselijk van de kaart was dat de boodschap niet tot haar is doorgedrongen. Ze was volledig van het padje af, maar juist omdat ze het afgelopen jaar echt enorm haar best doet om haar leven weer op de rails te krijgen, maakt dat ik me extra voor haar inspan.

Niet iedereen - alhoewel het er soms op lijkt :P - is hoogopgeleid, weet van de hoed-en-de-rand, is op zijn/haar qui vive. Juist de mensen die wat gammeler zijn lopen door onwetendheid de hardste klappen op.
de overleden vader heeft ook zijn verantwoordelijkheden gedoken door bij leven zijn dochter niet te waarschuwen voor alle schulden.
Het leven is veel te belangrijk om serieus te nemen.
pi_126050004
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 mei 2013 23:00 schreef Pleun2011 het volgende:

[..]

Dat zal ik haar eens voorstellen.. maar ze woont nu in een dorp, 10 kilometer van de grote stad. Niet echt de place to be voor studenten.

Vandaag mailde ze dat ik haar uit de hel heb gehaald en ze weer een normaal leven kan leiden. Dat is wat overdreven, maar wel geinig om te horen. Ik doe lang niet voor iedereen zoveel, maar af en toe van die 'projectjes' om mensen weer op de rails te krijgen, maken het werk wel leuker.
Gelukkig zijn er mensen zoals jou die soms even de extra moeite inzetten om toch tot een positief resultaat te komen! Super.

Het is dan wel een superlatief, maar soms kan het het wel zo voelen voor iemand die in de rats zit. Ik weet er alles van zelf..

10 kilomter zal wel de nodige studenten te ver in de oren klinken, maar je weet nooit. Succes in ieder geval!
pi_126061040
Vraagje: is het realistisch om niet bij te lenen bij geen recht meer op stufi?
Ik betaal alles zelf, doe door iets medisch langer over mijn studie, kan daardoor ook niet meer dan 1 dag p/w werken naast mijn full time studie, misschien 2 maar dat zou heel erg zwaar worden (door dat medische)
En door dat medische betaal ik na aftrek zorgtoeslag nog steeds rond de ¤80 aan mijn zorgverzekering.

En zo nee, wat is en reeel bedrag om te lenen?

(Met mijn baantje kan ik net aan de huur betalen.. En dan nog zorg van ¤80 en studiekosten van ¤200 per maand. Dus zou eigenlijk 3 dagen per week moeten werken om niet bij te lenen, of zie ik dat verkeerd?)

Aangezien een studieschuld ook een schuld is.. Probeer wel in de vakanties extra te werken..

Misschien is mijn vraag zo duidelijker: wat is een reëel bedrag om van rond te komen? Als ik in bespaar topics lees krijg ik het idee dat het mensen lukt om van ¤450 euro per maand rond te komen, maar mij lukt dat dus niet. Snap ook wel dat je echt geen ¤1200 nodig hebt. Maar wat is wel 'normaal'?

Zou natuurlijk een baantje kunnen kiezen waarmee ik heel veel meer verdien, maar dat gaat dan weer niet..
Worry is a misuse of imagination
pi_126061147
Veel van mijn vrienden hebben meer dan ¤2000 netto op de bank en betalen dan niet eens ¤400 euro huur.

Daar wil/kan ik mij niet mee vergelijken. Wil graag weten wat 'normaal' is om van te leven zonder direct in enorme schulden te komen door te veel bij te lenen van de IB etc.
pi_126064457
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 mei 2013 17:24 schreef Probability het volgende:
Veel van mijn vrienden hebben meer dan ¤2000 netto op de bank en betalen dan niet eens ¤400 euro huur.

Daar wil/kan ik mij niet mee vergelijken. Wil graag weten wat 'normaal' is om van te leven zonder direct in enorme schulden te komen door te veel bij te lenen van de IB etc.
wat normaal is ligt helemaal aan je leefstijl. wil je elk weekend uit heb je meer geld nodig, als je absoluut geen of een zo laag mogelijke studieschuld wil en daarom bereid bent alleen geld uit te geven aan eerste levensbehoeften zit je al een stuk lager qua uitgaven.

Ga ook eens na of je alle toeslagen krijgt waar je recht op hebt. als je studeert waarschijnlijk sowieso zorgtoeslag a 88 euro per maand en misschien ook huurtoeslag. Weet de duo dat je iets medisch hebt en daarom wat langer over je studie doet? Dan heb je misschien ook wel recht op een jaar extra stufi.
pi_126066405
quote:
1s.gif Op zaterdag 4 mei 2013 18:54 schreef fh101 het volgende:

[..]

wat normaal is ligt helemaal aan je leefstijl. wil je elk weekend uit heb je meer geld nodig, als je absoluut geen of een zo laag mogelijke studieschuld wil en daarom bereid bent alleen geld uit te geven aan eerste levensbehoeften zit je al een stuk lager qua uitgaven.

Ga ook eens na of je alle toeslagen krijgt waar je recht op hebt. als je studeert waarschijnlijk sowieso zorgtoeslag a 88 euro per maand en misschien ook huurtoeslag. Weet de duo dat je iets medisch hebt en daarom wat langer over je studie doet? Dan heb je misschien ook wel recht op een jaar extra stufi.
Ik krijg al zorgtoeslag en mijn huur is te laag voor huurtoeslag. (Zorgkosten zijn zo hoog omdat ik vrijwillig eigen risico had - wist ik niet, maar is nu al goed gezet, daar leer je van - en betaal nu het eigen risico af in termijnen)

Nee duo weet dat niet, ik krijg inmiddels geen stufi meer, dus volgens mij kun je dat dan niet meer aanvragen - ik weet het officieel sinds november en maar ben nu voor een tweede keuring gegaan dus die diagnose staat op april - las ergens dat je het binnen 3 maanden moest melden)

Ik wil niet zo zuinig leven alsof je in de schuldsanering zit en wel af en toe stappen of op een terrasje zitten, maar daar hoeft geen ¤500 per maand naar toe te gaan.

Maar heb je een indicatie van hoeveel euro per maand je toch wel redelijk zou moeten kunnen leven?
pi_126067918
quote:
1s.gif Op zaterdag 4 mei 2013 19:46 schreef Probability het volgende:

[..]

Ik krijg al zorgtoeslag en mijn huur is te laag voor huurtoeslag. (Zorgkosten zijn zo hoog omdat ik vrijwillig eigen risico had - wist ik niet, maar is nu al goed gezet, daar leer je van - en betaal nu het eigen risico af in termijnen)

Nee duo weet dat niet, ik krijg inmiddels geen stufi meer, dus volgens mij kun je dat dan niet meer aanvragen - ik weet het officieel sinds november en maar ben nu voor een tweede keuring gegaan dus die diagnose staat op april - las ergens dat je het binnen 3 maanden moest melden)

Ik wil niet zo zuinig leven alsof je in de schuldsanering zit en wel af en toe stappen of op een terrasje zitten, maar daar hoeft geen ¤500 per maand naar toe te gaan.

Maar heb je een indicatie van hoeveel euro per maand je toch wel redelijk zou moeten kunnen leven?
Neem dan een budget in gedachten wat het jou waard is; bv 75 euro per maand voor alle extra's. Dus kleding, terrasjes, uitgaan, bioscoop etc. Pin dat zodat je het contant op zak hebt. Als het op is, is het ook echt op en ga dan niet extra bij pinnen. Zo hou je het in ieder geval in de hand, zonder ongezien via pin extra uit te geven.

Ik kan wel een bedrag noemen, maar ik hecht op dit moment erg weinig waarde aan alle extra's omdat ik ook zonder studieschuld (of in ieder geval zo laag mogelijk, ik heb al een kleine schuld) uit mijn studententijd wil komen. Daarom woon ik nog thuis. Ik heb niet altijd inkomsten uit mijn werk (oproep) en geef dus echt het minimale uit.

Ik hou per maand 70 euro over voor alle extra's: sporten, benzine, studieboeken, kleding, terrasjes etc. Dat klinkt als best wat, maar zeker als je een maand wat extra kosten hebt gaat het hard.
pi_126068112
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 mei 2013 20:15 schreef fh101 het volgende:

[..]

Neem dan een budget in gedachten wat het jou waard is; bv 75 euro per maand voor alle extra's. Dus kleding, terrasjes, uitgaan, bioscoop etc. Pin dat zodat je het contant op zak hebt. Als het op is, is het ook echt op en ga dan niet extra bij pinnen. Zo hou je het in ieder geval in de hand, zonder ongezien via pin extra uit te geven.

Ik kan wel een bedrag noemen, maar ik hecht op dit moment erg weinig waarde aan alle extra's omdat ik ook zonder studieschuld (of in ieder geval zo laag mogelijk, ik heb al een kleine schuld) uit mijn studententijd wil komen. Daarom woon ik nog thuis. Ik heb niet altijd inkomsten uit mijn werk (oproep) en geef dus echt het minimale uit.

Ik hou per maand 70 euro over voor alle extra's: sporten, benzine, studieboeken, kleding, terrasjes etc. Dat klinkt als best wat, maar zeker als je een maand wat extra kosten hebt gaat het hard.
¤75 klinkt in mijn ogen niet als heel veel, maar ik ga het aanhouden als richtlijn.
(Vaste lasten etc optellen en dan kom ik vanzelf op een maandbedrag)
pi_126068456
Ik heb altijd max bij geleend, kun je tenminste lekker naar het cafe op de motor weg etc.
10k schuld in 1 jaar afbetaald toen ik ging werken, dan was dat veel geld nu?

Vanmiddag nog nieuwe pc besteld van 1k net of het de gewoonste zaak van de wereld is :P
Ik zwaai naar dieren.
pi_126069216
quote:
1s.gif Op zaterdag 4 mei 2013 20:20 schreef Probability het volgende:

[..]

¤75 klinkt in mijn ogen niet als heel veel, maar ik ga het aanhouden als richtlijn.
(Vaste lasten etc optellen en dan kom ik vanzelf op een maandbedrag)
Kijk anders in je internetbankieren en maak een overzichtje van wat je uitgeeft. Op basis daarvan kijk je of je liever schrapt in je kosten, leent of meer gaat werken. Makkelijk.
pi_126070977
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 mei 2013 20:26 schreef Geerd het volgende:
Ik heb altijd max bij geleend, kun je tenminste lekker naar het cafe op de motor weg etc.
10k schuld in 1 jaar afbetaald toen ik ging werken, dan was dat veel geld nu?

Vanmiddag nog nieuwe pc besteld van 1k net of het de gewoonste zaak van de wereld is :P
Ik vind het doodeng, echt waar. Startsalaris van een WO geschoolde ligt niet bijzonder hoog in mijn sector, en sowieso is het nu ontzettend lastig om werk op niveau te vinden. Nee, dan liever nu wat spaarzamer leven en straks extra genieten als ik inderdaad werk en helemaal geen schulden heb.

Overigens is 10k niet 'bijzonder veel' gemiddeld genomen. De gemiddelde studieschuld ligt op nu op ruim 15.000 euro (WO ruim 17.500, hbo 13.000). bron

Bovendien denken veel studenten dat het geen invloed heeft op het krijgen van een hypotheek, terwijl dat weldegelijk zo is. Een starter met studiegeld kan gemiddeld 22.000 euro minder lenen. bron2
pi_126071069
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 mei 2013 21:15 schreef fh101 het volgende:

[..]

Ik vind het doodeng, echt waar. Startsalaris van een WO geschoolde ligt niet bijzonder hoog in mijn sector, en sowieso is het nu ontzettend lastig om werk op niveau te vinden. Nee, dan liever nu wat spaarzamer leven en straks extra genieten als ik inderdaad werk en helemaal geen schulden heb.

Overigens is 10k niet 'bijzonder veel' gemiddeld genomen. De gemiddelde studieschuld ligt op nu op ruim 15.000 euro (WO ruim 17.500, hbo 13.000). bron

Bovendien denken veel studenten dat het geen invloed heeft op het krijgen van een hypotheek, terwijl dat weldegelijk zo is. Een starter met studiegeld kan gemiddeld 22.000 euro minder lenen. bron2
Ik praat over net 10 jaar terug, hele andere tijden kun je idd niet vergelijken met nu.
Ik zwaai naar dieren.
pi_126071211
quote:
1s.gif Op zaterdag 4 mei 2013 20:39 schreef MevrouwPuff het volgende:

[..]

Kijk anders in je internetbankieren en maak een overzichtje van wat je uitgeeft. Op basis daarvan kijk je of je liever schrapt in je kosten, leent of meer gaat werken. Makkelijk.
Ik stel liever een budget vast.
  zaterdag 4 mei 2013 @ 21:29:41 #126
323439 HetKlusKonijn
pi_126071879
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 mei 2013 08:38 schreef trigt013 het volgende:

[..]

de overleden vader heeft ook zijn verantwoordelijkheden gedoken door bij leven zijn dochter niet te waarschuwen voor alle schulden.
Klopt ja... maar van wat ik van cliente begreep is dat die vader juist niet over zijn schulden wou uitweiden - hij schaamde zich ervoor en overleed te snel - slokdarmkanker :X -, zodat hij niet meer op tijd tot 'inkeer' kon komen.

Let wel, het gaat hier over een familie waar "iedereen" in de schulden-rats zit... het lijkt soms wel erfelijk :X - maar mijn cliente doet nu ongelooflijk haar best om eruit te komen en dat is ook de voornaamste reden waarom ik voor haar net een tikkie harder loop om haar te helpen. Het vrouwtje leeft met haar dochtertje nu al vijf jaar van het absolute minimum (vtlb) en doet enorm haar best. :)
  zaterdag 4 mei 2013 @ 22:13:06 #127
149454 GSbrder
Les extrêmes se touchent
pi_126074637
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 april 2013 01:16 schreef Pleun2011 het volgende:

Soms lukt het om deze jongeren een beetje op weg te helpen, maar het structurele probleem van een laag inkomen blijft. Wat is jullie ervaring met geld en schulden?
Ronduit prettig.

quote:
Hebben jullie tips om als scholier / student een opleiding te volgen en tegelijkertijd nog een huurwoning te bekostigen?
Werken en een kamer van 12 m2.

quote:
Hoe red je jezelf zonder steun van ouders?
Moeilijker dan met steun, maar met 12-16 uur werk p/week moet het lukken.
Power is a lot like real estate, it's all about location, location, location.
The closer you are to the source, the higher your property value.
pi_126096077
quote:
1s.gif Op zaterdag 4 mei 2013 21:19 schreef Probability het volgende:

[..]

Ik stel liever een budget vast.
Ja dat kan, maar hangt toch af van je persoonlijke uitgaven.
kan wel zeggen dat je met 700 rond kan komen, omdat ik dat deed, maar als je kamer 350 kost gaat dat alweer niet lukken. Als je je vaste lasten weet, kan je pas zeggen wat je budget kan zijn.
pi_126096424
quote:
1s.gif Op zondag 5 mei 2013 16:54 schreef MevrouwPuff het volgende:

[..]

Ja dat kan, maar hangt toch af van je persoonlijke uitgaven.
kan wel zeggen dat je met 700 rond kan komen, omdat ik dat deed, maar als je kamer 350 kost gaat dat alweer niet lukken. Als je je vaste lasten weet, kan je pas zeggen wat je budget kan zijn.
Huur is ¤300
Heb nu besloten iedere zondag ¤50 euro te pinnen voor boodschappen, wat over blijft ( :')) gaat in een potje!
pi_126098281
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 mei 2013 17:24 schreef Probability het volgende:

Waarom zouden mensen hun huur niet betalen, als ze ¤2000 op hun rekening hebben staan?
ADHD-C
pi_126098319
quote:
0s.gif Op zondag 5 mei 2013 18:09 schreef LazyDave het volgende:

[..]

Waarom zouden mensen hun huur niet betalen, als ze ¤2000 op hun rekening hebben staan?
Haha, nee bedoel dat de huur niet eens ¤400 is dus ¤1600 om op te eten/drinken (naast de andere vaste lasten)
pi_126098356
quote:
0s.gif Op zondag 5 mei 2013 18:10 schreef Probability het volgende:

[..]

Haha, nee bedoel dat de huur niet eens ¤400 is dus ¤1600 om op te eten/drinken
Of ze sparen gewoon lekker!

Je vaste lasten en daarnaast max 200 lijkt me een prima budgettering trouwens, als je dat kan opbrengen :)
pi_126098362
quote:
0s.gif Op zondag 5 mei 2013 18:10 schreef Probability het volgende:

[..]

Haha, nee bedoel dat de huur niet eens ¤400 is dus ¤1600 om op te eten/drinken
Is dat ¤2000 in de maand verdienen of ¤2000 op de bankrekening hebben staan? Dat is een groot verschil.
ADHD-C
pi_126098380
quote:
0s.gif Op zondag 5 mei 2013 18:12 schreef MevrouwPuff het volgende:

[..]

Of ze sparen gewoon lekker!

Je vaste lasten en daarnaast max 200 lijkt me een prima budgettering trouwens, als je dat kan opbrengen :)
Nee ik weet dat ze allemaal weer iedere maand eerder op 0 staan dan dat het de laatste dag van de maand is..
pi_126098393
quote:
0s.gif Op zondag 5 mei 2013 18:12 schreef LazyDave het volgende:

[..]

Is dat ¤2000 in de maand verdienen of ¤2000 op de bankrekening hebben staan? Dat is een groot verschil.
Iedere maand ¤2000 euro netto op de bank er bij!
pi_126098641
quote:
0s.gif Op zondag 5 mei 2013 18:13 schreef Probability het volgende:

[..]

Nee ik weet dat ze allemaal weer iedere maand eerder op 0 staan dan dat het de laatste dag van de maand is..
Dan ben je gewoon dom. Je kan prima een hoop uitgeven en ook sparen als je zoveel verdient :)
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')