Niet alleen de extreme verzamelaars die Lieke van Lexmond helpt in Mijn Leven in Puin zouden wel iets kunnen opsteken van het organisatietalent van de presentatrice. Liekes leven is allesbehalve in puin, met haar grote liefde, een schattig zoontje, een schoon huis én een strak lijf. Hoe doet ze dat?
Happy in Shape.Sinds de opnames van Mijn Leven in Puin gaat Lieke van Lexmond een stuk oplettender door het leven. In een nieuw seizoen van het RTL4-programma, waarin de 33-jarige actrice en presentatrice het stokje overneemt van Peter van der Vorst, komt ze met een team van hulpverleners thuis bij 'hoarders'; mensen die door een extreme verzamelwoede niet meer in staat zijn een normaal leven te leiden, in sommige gevallen niet eens in hun eigen huis naar het toilet kunnen omdat dat is volgestouwd met spullen.
Liefdevoller,,Deze mensen hadden eigenlijk veel eerder geholpen moeten worden," zegt Van Lexmond in een Amsterdams café bij haar om de hoek. ,,De les die ik hieruit trek, is dat we wat liefdevoller naar elkaar moeten zijn. Dat we eens binnen zouden moeten kijken bij de buurman die de gordijnen altijd dicht heeft omdat de spullen zich voor het raam opstapelen, in plaats van er elke dag aan voorbijlopen en denken: het is mijn huis niet, het zal me worst wezen."
In gesprek met een presentatrice die ziekelijke verzamelaars helpt hun huis aan kant te krijgen, vraag je je toch af: is ze zelf wel een beetje netjes? Ja hoor, Lieke vindt het wel lekker om op te ruimen en is gesteld op orde. Haar devies: haal niet te veel troep in huis en als je iets hebt gebruikt, zet het dan gewoon netjes terug.
Zeker nu ze moeder is - vorig jaar kreeg ze met haar grote liefde, vastgoedhandelaar Bas van Veggel, zoontje Vik - is ze extra alert op troep en viezigheid. ,,Toen ik op mezelf woonde, kon het me niet zo veel schelen als er iets bleef liggen, niemand had er last van. Maar met die kleine vind ik het fijn om het allemaal aan kant te hebben, en vooral schoon. Er gaat met grote regelmaat een stofzuiger en een dweil door het huis. Alles wordt gewoon goed gewassen. Door mijzelf, maar ik heb ook hulp, een huishoudster. En mijn liefde wil ook nog wel eens met een stofzuiger door het huis lopen."
Van Lexmond heeft sinds de geboorte van Vik, vorig jaar september, bepaald niet stilgezeten. Ze presenteerde Everybody Dance Now, De Stabilo Spellingstrijd, Het Zesde Zintuig en zit momenteel midden in de opnames van Mijn Leven in Puin, dat vanavond van start gaat op RTL4. Voor de nabije toekomst zit er een aantal 'heel leuke dingen' aan te komen op het gebied van presenteren en acteren, vertelt ze glunderend, zonder verder iets te verklappen. ,,Druk? Valt wel mee," zegt ze nuchter. ,,Het is qua draaien allemaal heel overzichtelijk en ik word goed gemanaged."
TipsPammy, haar agente die tijdens het interview naast haar zit, beheert haar werkagenda, maar plant ook tijd in voor andere zaken, zoals haar gezinsleven. Lieke: ,,Ik denk dat het helpt dat zijzelf een heel lieve moeder is en weet hoe belangrijk het is om tijd met je kinderen door te brengen, en, zoals elke werkende moeder, hoe het is om veel ballen hoog te houden. We herkennen dat bij elkaar, vinden steun bij elkaar en geven elkaar daar tips in," zegt Lieke. ,,Dat vind ik sowieso mooi aan moeder worden, dat zodra je weet dat je leven in je buik mag dragen, vanuit allerlei hoeken heel interessante gesprekken ontstaan met andere moeders. Je lijkt ineens bij een andere categorie te horen. Ik zou willen dat vrouwen zich altijd zo sterk maakten voor elkaar."
Over tips voor jonge moeders gesproken; hoe is het haar eigenlijk gelukt om een halfjaar na de bevalling alweer volledig bikiniproof te zijn? Ze stond in maart alweer mooi slank en poedelnaakt - in stijl, dat wel - op de foto in gezondheidsglossy Happy in Shape, waarvan ze ook de cover sierde. Geloof het of niet; ze heeft al 8 maanden geen sportschool van binnen gezien. Kwestie van gezond eten, zegt ze.
,,Ik zie vrouwen om me heen die echt heel veel eten tijdens hun zwangerschap. Ik dacht: alles dat ik er nu aan eet, moet ik er ook weer af trainen. Bovendien wilde ik gewoon het allerbeste voor mijn kindje. Ik heb nog nooit zo'n gezonde tijd gehad als tijdens mijn zwangerschap. Ik heb niet minder gegeten dan normaal, maar gewoon gezond. Heel veel groente, fruit en vis. En door die borstvoeding was dat vetlaagje er zo weer af. Binnen 2 weken - en dat had ik ook niet durven dromen - was ik weer op het gewicht dat ik wilde hebben."
DoutzenOverigens heeft ze haar goede vriendin en mede-moeder Doutzen Kroes geen tips gevraagd voor die fotoshoot. ,,Nee,'' zegt ze lachend. ,,Ik maak me geen illusie dat ik kan doen wat zij doet. Dus ik zal haar zeker niet om modellenadvies vragen, hoor! Bij mij is het meer een kwestie van de juiste houding en goed licht. Da's toch een klein verschil."
Mijn Leven in Puin: Mijn Leven in Puin, 20.30 uur, RTL4
Ik noem een Tony van Heemschut,een Loeki Knol,een Brammetje Biesterveld en natuurlijk een Japie Stobbe !