abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_125629402
Welkom in deel 30 van ons gezellige docententopic.
Een topic bedoeld voor mensen die in het onderwijs werkzaam zijn: nieuwe docenten, studenten aan de lerarenopleiding, docenten die al wat jaartjes voor de klas staan... Kortom, iedereen die het onderwijs een warm hart toedraagt.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_125633305
Ik ben mijn ICLON portfolio aan het afmaken. Huil. Wat vind ik dit verschrikkelijk zeg... helemaal omdat ik er na anderhalf jaar helemaal uit ben (ben al derdejaars in de master, betaal me blauw aan collegegeld. argh.)

ik ben nota bene wetenschapper, maar ik vind het zó moeilijk om bij de praktijk steeds de theorie te halen :@
Kwak
pi_125634235
Volgend jaar vast contract en een dagje minder werken!
pi_125634351
quote:
17s.gif Op dinsdag 23 april 2013 12:07 schreef WHATSHESAID het volgende:
Volgend jaar vast contract en een dagje minder werken!
Gefeliciteerd!
Kwak
pi_125639872
quote:
0s.gif Op maandag 22 april 2013 22:32 schreef acalaca het volgende:
Even over dat dyslexie, ik hoor hier helemaal niet thuis trouwens:
Het doet me veel verdriet dat de algemene opvatting over mensen met woordbeeld is dat ze zich maar aanstellen en profiteren. Dat jij denkt dat iemand het niet heeft wil toch niet zeggen dat hij het dan ook niet heeft??

Ik heb zelf ook woordbeeld en heb er best moeite mee. Ik zou ook graag normaal willen zijn... Bij mij is het pas in de vierde klas 'ontdekt' en dat leed tot onbegrip bij sommige leraren. Ja ik heb hoge cijfers, door de verlenging en begeleiding. Het lijkt alsof het me makkelijk afgaat maar dat is niet zo. Uren in de week taaloefeningen maken, gefrustreerd boven een lesboek met te kleine letters zitten die aan het dansen zijn... Maar dat laat ik aan niemand zien, waarom zou ik? Helaas had ik een leraar die daar vaak opmerkingen over maakte. Als ik bijvoorbeeld een aangepaste toets kreeg met vergrote letters zei hij: 'heb je nog steeds die verklaring, verwend nest!'
Of wanneer ik een hoog cijfer had gehaald voor een schrijfopdracht beweerde hij dat dat kwam door de verlenging...

Dus; niets is altijd wat het lijkt.
Volgens mij is dat niet 'het algemene idee', zeker niet onder docenten, maar ik denk wél dat er kinderen zijn die dergelijke diagnoses krijgen, maar bij wie sprake is van een heel ander probleem - bijvoorbeeld slecht onderwijs. Ik zou ook nooit dergelijke opmerkingen maken naar een student.

quote:
0s.gif Op dinsdag 23 april 2013 01:05 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Jij hebt dat niet bij autisme? Het maakt nogal verschil of dat je bijvoorbeeld wat slechte sociale vaardigheden hebt door een slechte opvoeding of karakterproblemen of dat je die hebt ten gevolge van een (prikkel)verwerkingsstoornis. Je bent niet zomaar autistisch omdat je weinig sociale vaardigheden hebt en een eenzaat bent of iets dergelijks.
Ja, dat heb ik ook bij autisme. Ik gaf wat voorbeelden, maar het geldt m.i. voor veel meer van zulke diagnoses. Er is volgens mij tegenwoordig weinig ruimte voor kinderen om 'anders' te zijn. Drukker, of een eenling, of wat dan ook. Het Nederlandse onderwijssysteem is helaas niet voor alle kinderen geschikt, en daarbij is het erg gericht op wat traditioneel als 'vrouwelijke' kenmerken worden gezien, waardoor jongens helemaal snel buiten de boot vallen. Ik sluit helemaal niet uit dat mijn man in een stadse schoolklas tegenwoordig als ADHD'er gelabeld zou worden, hij was een nogal druk kind. Maar in het dorp in de jaren 70 waar hij opgroeide, kon hij gelukkig veel van zijn energie kwijt.

Whatshesaid: gefeliciteerd, fijn!
pi_125705375
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 april 2013 11:36 schreef kwakz0r het volgende:
Ik ben mijn ICLON portfolio aan het afmaken. Huil. Wat vind ik dit verschrikkelijk zeg... helemaal omdat ik er na anderhalf jaar helemaal uit ben (ben al derdejaars in de master, betaal me blauw aan collegegeld. argh.)

ik ben nota bene wetenschapper, maar ik vind het zó moeilijk om bij de praktijk steeds de theorie te halen :@
De dagelijkse praktijk is dan ook moeilijk altijd goed te combineren met theorie.

Dat heb ik ook met de discussie over labels plakken en dyslexie. In de ideale wereld zouden alle leerlingen op maat gemaakt onderwijs krijgen. Onze dagelijkse praktijk staat zeer ver af van die wereld. Ik vind dat zelf het allermoeilijkste en het is ook het punt waar ik me het vaakst te kort op vind schieten: differentiatie, aandacht voor individuele ontwikkelingen/leer- of gedragsproblemen. Dan gaat het niet alleen om de kinderen waar iets mee is, maar ook voor die schijnbaar vanzelf meehobbelende kinderen, of de kinderen die zich vervelen, of uitblinken op een bepaald gebied maar zich op andere punten weer minder ontwikkelen (zoals Claudia schrijft over haar rekenvaardigheden). Ik zie en constateer zulke zaken vaak wel en kan ook best bedenken wat ik ermee zou kunnen doen, - ik zou me ook in de literatuur kunnen verdiepen zodat ik theorie en praktijk kan verbinden - maar de tijd en energie is er gewoonweg niet. Daarnaast wil ik (en moet ik) ook de ontwikkelingen in mijn vakgebied bijhouden, omdat ik dat als bovenbouw docent en sectievoorzitter ook erg belangrijk (en leuk!!) vind en mijn lesprogramma vernieuw en verbeter ik nog ieder jaar. Als je dat allemaal echt goed wilt doen, dan ben je dus 7 dagen in de week en in de avonduren bezig. En ja, dat gaat me dan toch te ver. :-).

Ik heb nu deze week weer mentor- en oudergesprekken gevoerd, als mentor in klas 5. Ik heb veel mentorleerlingen waar het eigenlijk allemaal redelijk vanzelf mee gaat. Enige 'probleem' waar ze ogenschijnlijk mee te maken hebben, is dat ze niet altijd voldoende discipline hebben om leerwerk te doen. Dan heb ik nog een paar hoogbegaafden voor wie er gelukkig in klas 5 wel veel mogelijkheden zijn. Maar als je dan de tijd neemt om goed te praten dan komt er van alles op tafel waar zo'n leerling dan naar mijn mening meer aandacht voor hoort te krijgen. En dan voel ik me eigenlijk een beetje tekort schieten omdat ik vind dat ik ze veel beter zou moeten volgen, vaker zou moeten spreken etc.

Echt mijn grootste frustratie.

Onderuitgezakt en niet-constructief gedrag; daar geef ik wel feedback op, maar het verschilt zo per leerling, klas en situatie hoe ik dat doe. Soms laat ik het even gaan, maar kom ik er later op terug. Maar als je voor het eerst voor een groep staat - en ze kijken even met welk gedrag ze wel/niet weg kunnen komen - kan het wel goed zijn om er meteen een opmerking van te maken. Het gaat erom dat je je verwachtingen uitspreekt en duidelijkheid schept over de regels en fatsoensnormen in jouw klaslokaal.
The real is always way ahead of what we can imagine.
pi_125731479
Zijn leerkrachten voor de basisschool ook welkom hier? Ik ben inmiddels al bijna een jaartje afgestudeerd en helaas nog geen baan kunnen vinden. Is hier iemand die gebruik gaat maken van de lerarenbeurs?
...everyone's afraid, but that's no excuse...
pi_125731998
quote:
0s.gif Op donderdag 25 april 2013 20:14 schreef Nitzer het volgende:
Zijn leerkrachten voor de basisschool ook welkom hier? Ik ben inmiddels al bijna een jaartje afgestudeerd en helaas nog geen baan kunnen vinden. Is hier iemand die gebruik gaat maken van de lerarenbeurs?
Wat mij betreft wel, ik ben als hbo-docent ook een beetje een vreemde eend in de bijt hier.

Wat rot dat je nog geen baan hebt. Is het nog steeds zo moeilijk in het basisonderwijs? Dat was het in 2005, toen ik van de pabo kwam, ook al...
pi_125733643
quote:
0s.gif Op donderdag 25 april 2013 20:25 schreef Bleie het volgende:

[..]

Wat mij betreft wel, ik ben als hbo-docent ook een beetje een vreemde eend in de bijt hier.

Wat rot dat je nog geen baan hebt. Is het nog steeds zo moeilijk in het basisonderwijs? Dat was het in 2005, toen ik van de pabo kwam, ook al...
Iedereen vindt het vreemd als ik zeg dat er geen werk is hier in de omgeving. Het algemene beeld is dat de banen in het basisonderwijs voor het oprapen liggen, maar dat is absoluut niet het geval. Ik had een goed invalbaantje vanaf begin juni tot begin januari. Daar moest ik weg, omdat de stichting iemand anders aan het werk moest zetten.

Ik ben inmiddels al zover dat ik aan het kijken ben naar de wereld buiten het onderwijs. De onzekerheid hier is erg frustrerend.
...everyone's afraid, but that's no excuse...
pi_125733773
Welke regio zit je, als ik vragen mag?

Kan me voorstellen dat je buiten het onderwijs kijkt. Wel zonde, al is het maar omdat mannen in het basisonderwijs zo ontzettend schaars zijn tegenwoordig.
pi_125735958
quote:
0s.gif Op donderdag 25 april 2013 20:14 schreef Nitzer het volgende:
Zijn leerkrachten voor de basisschool ook welkom hier? Ik ben inmiddels al bijna een jaartje afgestudeerd en helaas nog geen baan kunnen vinden. Is hier iemand die gebruik gaat maken van de lerarenbeurs?
Ik maak op dit moment gebruik van de beurs, ben dit collegejaar begonnen.
Vervelend dat je geen baan kunt vinden. Ze liggen inderdaad niet voor het oprapen... Welke regio zit je?
pi_125736909
Oh Claudia, mijn collega geschiedenis die ook op het ICLON werkt zit in de selectiecommissie (kwam ik vandaag achter), en heeft een aantal proeflesjes van sollicitanten bijgewoond. Maar jammergenoeg niet die van jou, anders had ik hem kunnen beinvloeden door te zeggen hoe geweldig je bent. :D . :) .
The real is always way ahead of what we can imagine.
pi_125737570
quote:
0s.gif Op donderdag 25 april 2013 20:57 schreef Bleie het volgende:
Welke regio zit je, als ik vragen mag?

Kan me voorstellen dat je buiten het onderwijs kijkt. Wel zonde, al is het maar omdat mannen in het basisonderwijs zo ontzettend schaars zijn tegenwoordig.
Tsja, ze zeggen ook allemaal dat scholen voor mij als man in de rij zouden moeten staan, maar er zijn gewoon géén vacatures, enkel invalwerk.

quote:
1s.gif Op donderdag 25 april 2013 21:30 schreef Ill-Skillz het volgende:

[..]

Ik maak op dit moment gebruik van de beurs, ben dit collegejaar begonnen.
Vervelend dat je geen baan kunt vinden. Ze liggen inderdaad niet voor het oprapen... Welke regio zit je?
Ik zit in Haarlem. Ben vaste invaller op één kleine school en wordt inmiddels regelmatig gebeld door een andere school. Voor de rest is het erg stil, vandaar dus dat ik maar ben gaan kijken naar de lerarenbeurs. Heb nu toch de tijd en ik geloof dat ik aan de voorwaarden voldoe (ik ga morgen even bellen).
...everyone's afraid, but that's no excuse...
  vrijdag 26 april 2013 @ 18:24:29 #14
165164 Tha_Bartman
And so it goes.
pi_125769727
Zo, thuis na 5 dagen Maastricht met 70 2 havo leerlingen.
Erg vermoeiend maar wat een fantastische week,nu eerst bijslapen.
Rich Hall:Everybody says that the wheel is the greatest invention ever but i think it was the 2nd wheel.... have you ever seen a guy on a unicycle, what an asshole." _O_
pi_125770147
quote:
0s.gif Op donderdag 25 april 2013 20:55 schreef Nitzer het volgende:

[..]

Iedereen vindt het vreemd als ik zeg dat er geen werk is hier in de omgeving. Het algemene beeld is dat de banen in het basisonderwijs voor het oprapen liggen, maar dat is absoluut niet het geval. Ik had een goed invalbaantje vanaf begin juni tot begin januari. Daar moest ik weg, omdat de stichting iemand anders aan het werk moest zetten.

Ik ben inmiddels al zover dat ik aan het kijken ben naar de wereld buiten het onderwijs. De onzekerheid hier is erg frustrerend.
Het is echt dramatisch inderdaad. Ik kan niet eens op de invallijst van mijn gemeente geplaatst worden, want ze hebben méér dan genoeg invallers beschikbaar.
Ben me nu ook aan het voorbereiden voor volgend schooljaar. Misschien maar weer aan de studie om een akte te halen. Kan ik tenminste de switch naar het VO maken. Of misschien iets buiten het onderwijs, al liggen de banen daar ook niet voor het oprapen, natuurlijk.
And the man in the back said Everyone attack and it turned into a ballroomblitz
  zaterdag 27 april 2013 @ 22:52:01 #16
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_125813405
Het feest der bezuinigingen is op onze school inmiddels begonnen. Een aantal collega's heeft te horen gekregen dat ze boventallig geworden zijn en dus naar een andere school moet verkassen.
.
pi_125825523
Hoe rijmt dit met het grote tekort aan eerstegraadsdocenten voor de zogenaamde bovenbouw van het HAVO en het VWO?
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_125834764
quote:
0s.gif Op zondag 28 april 2013 13:04 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Hoe rijmt dit met het grote tekort aan eerstegraadsdocenten voor de zogenaamde bovenbouw van het HAVO en het VWO?
Dat verschilt per vak.
  zondag 28 april 2013 @ 19:53:30 #19
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_125837094
En regio.
.
pi_125837615
Tekort houdt in dat ze niet genoeg mensen met de vereiste opleiding kunnen vinden, niet dat er te weinig mensen in dienst zijn an sich. Er staan gewoon mensen voor elke klas. Dus als er minder leerlingen komen en/of de klassen groter worden gemaakt, raken er mensen boventallig.
pi_125837866
Ik voorzie trouwens wel een werkloosheidsgolf onder tweedegraads docenten. Die mensen worden in groten getale uitgepoept door al die hbo-instellingen, terwijl de overheid scholen gaat (proberen te) dwingen om juist meer eerstegraders in dienst te nemen.

Ze zullen wel en masse hun eerstegraads proberen te halen, maar of het onderwijs daar beter van wordt...
pi_125840378
quote:
7s.gif Op zondag 28 april 2013 20:10 schreef Sloggi het volgende:
Ik voorzie trouwens wel een werkloosheidsgolf onder tweedegraads docenten. Die mensen worden in groten getale uitgepoept door al die hbo-instellingen, terwijl de overheid scholen gaat (proberen te) dwingen om juist meer eerstegraders in dienst te nemen.
Het zou mooi zijn als de overheid de scholen zou dwingen om het type eerstegraads leraar in dienst te nemen waar ik het altijd over heb (volledig aan de universiteit opgeleid) maar we zullen volgens mij nog even moeten afwachten wat hiervan wordt waargemaakt.

quote:
Ze zullen wel en masse hun eerstegraads proberen te halen, maar of het onderwijs daar beter van wordt...
Vandaar dat ik altijd deze voorwaarde formuleer. Laat de overheid ook maar de definitie invoeren dat er enkel sprake is van eerstegraads bij een universitaire bachelor- en een universitaire masteropleiding in het vak of sterk aanverwant met het vak waarin je les geeft. We hebben er niets aan als bijv. die tweedegraadsleraren met een masteropleiding in onderwijskunde of iets dergelijks ineens een eerstegraads leraar wiskunde, natuurkunde, economie, Nederlands, ... worden. Het lijkt me verstandig om toekomstige studenten les te laten krijgen van mensen die zelf aan de universiteit een dergelijke opleiding hebben gevolgd. Zij weten uit ervaring wat er voor nodig is om aan een universiteit met succes te studeren.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
  zondag 28 april 2013 @ 22:38:00 #23
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_125846721


[ Bericht 100% gewijzigd door Baba-O-Riley op 28-04-2013 22:38:45 ]
.
pi_125849564
quote:
0s.gif Op zondag 28 april 2013 20:59 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Het zou mooi zijn als de overheid de scholen zou dwingen om het type eerstegraads leraar in dienst te nemen waar ik het altijd over heb (volledig aan de universiteit opgeleid) maar we zullen volgens mij nog even moeten afwachten wat hiervan wordt waargemaakt.

[..]

Vandaar dat ik altijd deze voorwaarde formuleer. Laat de overheid ook maar de definitie invoeren dat er enkel sprake is van eerstegraads bij een universitaire bachelor- en een universitaire masteropleiding in het vak of sterk aanverwant met het vak waarin je les geeft. We hebben er niets aan als bijv. die tweedegraadsleraren met een masteropleiding in onderwijskunde of iets dergelijks ineens een eerstegraads leraar wiskunde, natuurkunde, economie, Nederlands, ... worden. Het lijkt me verstandig om toekomstige studenten les te laten krijgen van mensen die zelf aan de universiteit een dergelijke opleiding hebben gevolgd. Zij weten uit ervaring wat er voor nodig is om aan een universiteit met succes te studeren.
Ik ben het met je eens dat meer universitaire eerste graads docenten waarschijnlijk ten goede komt voor de kwaliteit van het onderwijs, maar als de overheid dit wil moeten ze lesgeven toch echt aantrekkelijker maken voor bv. Afgestuurde economen en natuurkundigen.
  maandag 29 april 2013 @ 00:11:17 #25
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_125851559
Eerstegraders voor de bovenbouw havo/vwo: prima, maar ik zie ze niet staan voor het VMBO en onderbouw havo. Met alle respect hoor, maar aan de pedagogische kant van het verhaal rammelt het bij hen nog al eens. Het onderwijs is namelijk méér dan alleen maar kennis overbrengen. Lijkt nog al eens vergeten te worden hier.
.
pi_125854178
quote:
1s.gif Op zondag 28 april 2013 23:26 schreef danzazlol het volgende:

[..]

Ik ben het met je eens dat meer universitaire eerste graads docenten waarschijnlijk ten goede komt voor de kwaliteit van het onderwijs, maar als de overheid dit wil moeten ze lesgeven toch echt aantrekkelijker maken voor bv. Afgestuurde economen en natuurkundigen.
Het zou een goede investering zijn gezien het grote terugverdien-effect. Ik formuleer het maar even dusdanig dat de overheid het begrijpt. ;)
Denk aan alle wiskundigen, ingenieurs, politici, wetenschappers, leraren, ... die 14 jaar lang worden geschoold door leraren. Nou en of dat het een zinvolle investering is!
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_125854182
quote:
0s.gif Op maandag 29 april 2013 00:11 schreef Baba-O-Riley het volgende:
Eerstegraders voor de bovenbouw havo/vwo: prima, maar ik zie ze niet staan voor het VMBO en onderbouw havo. Met alle respect hoor, maar aan de pedagogische kant van het verhaal rammelt het bij hen nog al eens. Het onderwijs is namelijk méér dan alleen maar kennis overbrengen. Lijkt nog al eens vergeten te worden hier.
Ik had het enkel over de zogenaamde bovenbouw van het HAVO en het VWO ja. Ik zou 3-VWO daar ook toe willen rekenen, in dat jaar moet het niveau fors hoger zijn dan dat het nu is, bepaalde zaken moeten en kunnen dan veel grondiger worden behandeld.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_125854219
Die XXX zette mij op het verkeerde been :(
"An educated citizenry is a vital requisite for our survival as a free people."
pi_125859114
Hallo allemaal. Ik meld me ook maar eens. Op dit moment volg ik de educatieve minor op de universiteit voor het schoolvak Nederlands. Heb de stage al bijna afgerond en hopelijk kan ik volgend jaar al ergens een paar uur aan de slag. Ben namelijk wel van plan om ook de educatieve master te te doen, zodat ik ook de bovenbouwklassen les mag geven.
pi_125952648
quote:
0s.gif Op maandag 29 april 2013 02:42 schreef Probably_on_pcp het volgende:
Die XXX zette mij op het verkeerde been :(
Waarom wordt er bij dit topic eigenlijk in Romeinse cijfers geteld?
pi_126020568
quote:
0s.gif Op maandag 29 april 2013 00:11 schreef Baba-O-Riley het volgende:
Eerstegraders voor de bovenbouw havo/vwo: prima, maar ik zie ze niet staan voor het VMBO en onderbouw havo. Met alle respect hoor, maar aan de pedagogische kant van het verhaal rammelt het bij hen nog al eens. Het onderwijs is namelijk méér dan alleen maar kennis overbrengen. Lijkt nog al eens vergeten te worden hier.
Tegenwoordig ronden massa's mensen de universiteit af (en een groeiend deel daarvan via de route VMBO-MBO-HBO-uni of (VMBO)-HAVO-HBO-uni). In die enorme groep WO-ers zullen er genoeg zitten met prima sociale en pedagogische vaardigheden, en ik verwacht dat juist die eerder voor het onderwijs kiezen. Uitzonderingen die er niets van bakken hou je natuurlijk altijd.

Vergeet niet dat in veel landen alle basisschoolleraren een universitaire opleiding hebben. Ik neem aan -althans ik mag hopen- die voor het merendeel prima met hun leerlingen om kunnen gaan.
pi_126021538
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 mei 2013 13:55 schreef ShadyLane het volgende:

[..]

Tegenwoordig ronden massa's mensen de universiteit af (en een groeiend deel daarvan via de route VMBO-MBO-HBO-uni of (VMBO)-HAVO-HBO-uni). In die enorme groep WO-ers zullen er genoeg zitten met prima sociale en pedagogische vaardigheden, en ik verwacht dat juist die eerder voor het onderwijs kiezen. Uitzonderingen die er niets van bakken hou je natuurlijk altijd.

Vergeet niet dat in veel landen alle basisschoolleraren een universitaire opleiding hebben. Ik neem aan -althans ik mag hopen- die voor het merendeel prima met hun leerlingen om kunnen gaan.
Maar in Nederland zijn de wo-opleidingen juist niet pedagogisch. Natuurlijk moet je na afloop van je vakstudie nog een lerarenopleiding doen, maar dat is maar één of twee jaar (weet ik eigenlijk niet). Daarin krijg je mogelijk toch pedagogisch minder basis dan in een opleiding van vier jaar. Wat je eigenlijk zou moeten hebben is specifieke lerarenopleidingen op wo-niveau, waarin je dus zowel het hele pedagogische verhaal krijgt, als de inhoudelijke. Dat levert dan een behoorlijk pittige opleiding op, denk ik. Maar ja, dan moet je als student wel van tevoren weten dat je het onderwijs in wil, en ik kan me juist van wo-studenten goed voorstellen dat die dat niet weten, maar dat ze kiezen voor een opleiding die ze interessant vinden, en dat ze pas na verloop van tijd merken dat ze graag het onderwijs in willen.
  vrijdag 3 mei 2013 @ 14:40:48 #33
268038 kwakz0r
kwakveense
pi_126022206
[klaagpost]

Ik HAAAT dat ICLON portfolio. Waarom, kan het niet in een normale, fatsoenlijke vorm, maar moet het met een wegwijzer, duizend losse documenten en hyperlinks naar je materiaal ter verduidelijking/bewijsvoering???

Ik kan daar helemaal niet mee omgaan (niet qua technische handelingen, dat gaat wel) het is te chaotisch, ik heb juist geen overzicht, het voelt allemaal als gebakken lucht aan. bah. ik doe zo veel langer over alles omdat ik afgeleid word door al die losse documentjes waar ik ook nog wat aan moet doen zodra ik ze open. Ik krijg er spontane ADD van geloof ik... :')

[/klaagpost]
Kwak
  vrijdag 3 mei 2013 @ 15:29:19 #34
165164 Tha_Bartman
And so it goes.
pi_126024105
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 mei 2013 14:40 schreef kwakz0r het volgende:
[klaagpost]
gebakken lucht
Is dat niet de definitie van ICLON werk?
Rich Hall:Everybody says that the wheel is the greatest invention ever but i think it was the 2nd wheel.... have you ever seen a guy on a unicycle, what an asshole." _O_
  vrijdag 3 mei 2013 @ 16:02:10 #35
268038 kwakz0r
kwakveense
pi_126025544
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 mei 2013 15:29 schreef Tha_Bartman het volgende:

[..]

Is dat niet de definitie van ICLON werk?
Zal best, maar ik vind dat dus moeilijk. Want er wordt wel streng gekeken tegenwoordig naar of je voldoende bronnen gebruikt in al je verantwoording (dus voor je gebakken lucht) en ik zit met een deadline...
Kwak
  maandag 6 mei 2013 @ 16:04:57 #36
70982 Ill-Skillz
Allegretto
pi_126132481
quote:
7s.gif Op zondag 28 april 2013 20:10 schreef Sloggi het volgende:
Ik voorzie trouwens wel een werkloosheidsgolf onder tweedegraads docenten. Die mensen worden in groten getale uitgepoept door al die hbo-instellingen, terwijl de overheid scholen gaat (proberen te) dwingen om juist meer eerstegraders in dienst te nemen.

Ze zullen wel en masse hun eerstegraads proberen te halen, maar of het onderwijs daar beter van wordt...
Het is misschien wat mosterd na de maaltijd, maar ik vind dit nogal een kortzichtige post! Net alsof een eerstegraads docent voor beter onderwijs zorgt dan een tweedegrader die 'uitgepoept' is door een hbo-instelling, of een tweedegrader die zijn eerstegraadsbevoegdheid aan het halen is of gehaald heeft.

Als je het over het niveau h-v bovenbouw hebt, zoals Bram van Loon aangeeft, dan klopt het wel dat je daar een wetenschappelijk geschoolde eerstegrader voor moet zetten (zoveel als mogelijk is). Maar dat zegt alsnog niets, zoals BabaOriley terecht opmerkt, over de pedagogische vaardigheden van de docent of over de kennisoverdracht die plaatsvindt.

Er zijn legio voorbeelden van WO-alumni die in het onderwijs terechtkomen en daar hopeloos falen, puur omdat ze niet zijn opgewassen tegen de leerlingen, of zelf superintelligent zijn maar niets kunnen overbrengen, enz. enz. (natuurlijk falen er ook tweedegraders, maar die groep is kleiner) Sommige eerstegraders kunnen ook vwo-4-5-6 niet aan, puur door het gebrek aan (sociale, pedagogische en/of didactische) vaardigheden.

Wordt het onderwijs daar kwalitatief beter van, als dat type leraren koste wat het kost voor de klas moet blijven staan? Natuurlijk niet. Dan is een doorstuderende tweedegrader (het liefst via een WOmaster, maar dat is niet voor iedereen haalbaar) toch juist veel beter?

Daarnaast ben ik hetwel met je eens dat de positie van tweedegraads docenten op de arbeidsmarkt onder druk zal komen te staan, mede door de overvloed aan afgestudeerden. Dat vind ik een kwalijke zaak, want de concurrentiepositie van een tweedegrader is vrijwel nihil geworden (uitzonderingen voor bepaalde vakken daargelaten).

c_/
pi_126135063
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 mei 2013 16:02 schreef kwakz0r het volgende:

[..]

Zal best, maar ik vind dat dus moeilijk. Want er wordt wel streng gekeken tegenwoordig naar of je voldoende bronnen gebruikt in al je verantwoording (dus voor je gebakken lucht) en ik zit met een deadline...
En dan nog vinden ze het gek dat academici niet voor de klas te krijgen zijn.
  maandag 6 mei 2013 @ 18:28:42 #38
337465 Bram_van_Loon
Jeff, we can!
pi_126138483
Ik zou er ook niet aan moeten denken. De mannen jaag je zo zeker weg, zonder te generaliseren kan worden vastgesteld dat vrouwen in het algemeen minder moeite hebben met al die reflectiezever dan mannen.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_126138868
quote:
0s.gif Op maandag 6 mei 2013 18:28 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Ik zou er ook niet aan moeten denken. De mannen jaag je zo zeker weg, zonder te generaliseren kan worden vastgesteld dat vrouwen in het algemeen minder moeite hebben met al die reflectiezever dan mannen.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Als ik die lappen tekst die jij doorgaans hier op FOK! post bekijk, dan heb jij er volgens mij ook weinig moeite mee.
  maandag 6 mei 2013 @ 18:42:59 #40
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_126139049
quote:
6s.gif Op maandag 6 mei 2013 18:39 schreef thabit het volgende:

[..]

Als ik die lappen tekst die jij doorgaans hier op FOK! post bekijk, dan heb jij er volgens mij ook weinig moeite mee.
:D
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
  maandag 6 mei 2013 @ 18:50:47 #41
268038 kwakz0r
kwakveense
pi_126139416
_O-
Kwak
  maandag 6 mei 2013 @ 19:28:10 #42
337465 Bram_van_Loon
Jeff, we can!
pi_126141131
quote:
6s.gif Op maandag 6 mei 2013 18:39 schreef thabit het volgende:

[..]

Als ik die lappen tekst die jij doorgaans hier op FOK! post bekijk, dan heb jij er volgens mij ook weinig moeite mee.
Ik heb absoluut geen moeite met woorden maar ik heb wel degelijk moeite met het met slap gelul zweefteven naar de mond praten. Ik heb een hekel aan het schrijven van verslagen, ik heb nog meer een hekel aan moderne onzin zoals reflectieverslagen. Het is niet omdat je goed bent met woorden dat je daarom zoiets graag doet.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_126210374
quote:
1s.gif Op maandag 6 mei 2013 16:04 schreef Ill-Skillz het volgende:

Lang verhaal

Dit is toch precies waar het aloude debat tussen het gebruik van eerste- versus tweedegraads bevoegde docenten over gaat. Je kunt voor allebei wat zeggen, maar uiteindelijk gaat het om het functioneren in de praktijk. Iedereen heeft hetzelfde doel in het onderwijs (of zou dat moeten hebben).

Even terug naar belangrijke zaken: Verder zit ik eigenlijk lekker te genieten van mijn vakantie. Volgende week de examens, gelukkig heb ik maar een paar examenklassen, dus hopelijk kan ik alle stress eromheen een beetje vermijden.
  woensdag 8 mei 2013 @ 16:07:47 #44
268038 kwakz0r
kwakveense
pi_126221249
quote:
0s.gif Op woensdag 8 mei 2013 11:32 schreef YourAsset het volgende:

[..]

Dit is toch precies waar het aloude debat tussen het gebruik van eerste- versus tweedegraads bevoegde docenten over gaat. Je kunt voor allebei wat zeggen, maar uiteindelijk gaat het om het functioneren in de praktijk. Iedereen heeft hetzelfde doel in het onderwijs (of zou dat moeten hebben).

Even terug naar belangrijke zaken: Verder zit ik eigenlijk lekker te genieten van mijn vakantie. Volgende week de examens, gelukkig heb ik maar een paar examenklassen, dus hopelijk kan ik alle stress eromheen een beetje vermijden.
ik heb maar 1 examenklas, maar ik vind het echt retespannend, het is voor het eerst namelijk...

hun SE gemiddelde is 6,3 dus wat dat betreft zit ik waarschijnlijk wel goed ivm eventuele discrepantie en het gemiddelde examencijfer (ivm inspectie, daar zit de schoolleiding nogal bovenop bij ons...)

is het trouwens niet hysterisch dat 1 van de criteria die bepalen of je afdeling groen of rood is, of je school op/boven het gemiddelde examencijfer landelijk heeft gescoord? Er zullen altíjd scholen zijn die onder het gemiddelde scoren, dat is toch een kenmerk van het gemiddelde :') ik zou er bijna om lachen als ik t niet zo om te janken vond, die kwaliteitskaarten

[ Bericht 0% gewijzigd door kwakz0r op 08-05-2013 18:07:04 ]
Kwak
pi_126226705
Nee, het gaat niet om op of boven, maar om het verschil ertussen. Een te groot verschil geeft aan dat het niveau van het schoolexamen onvoldoende aansluit op het niveau van het centraal examen. Dus: of het niveau is te laag, of te hoog. In beide gevallen ondervinden leerlingen daar de nadelen van.

Dit is in principe een goed criterium, mits de centraal examens dan ook van constant en goed niveau zijn. En dat is naar mijn idee nu vooral een punt van zorg.

Er moet op de een of andere manier, dat vind ik volstrekt logisch, een landelijk en objectief meetpunt zijn waarop je de prestaties van een school kunt beoordelen. Dat zou het centraal examen dus moeten en kunnen zijn.
The real is always way ahead of what we can imagine.
  woensdag 8 mei 2013 @ 18:14:48 #46
268038 kwakz0r
kwakveense
pi_126227066
quote:
2s.gif Op woensdag 8 mei 2013 18:02 schreef mane het volgende:
Nee, het gaat niet om op of boven, maar om het verschil ertussen. Een te groot verschil geeft aan dat het niveau van het schoolexamen onvoldoende aansluit op het niveau van het centraal examen. Dus: of het niveau is te laag, of te hoog. In beide gevallen ondervinden leerlingen daar de nadelen van.

Dit is in principe een goed criterium, mits de centraal examens dan ook van constant en goed niveau zijn. En dat is naar mijn idee nu vooral een punt van zorg.

Er moet op de een of andere manier, dat vind ik volstrekt logisch, een landelijk en objectief meetpunt zijn waarop je de prestaties van een school kunt beoordelen. Dat zou het centraal examen dus moeten en kunnen zijn.
de discrepantieregel snap ik wel (al is het op zich niet logisch om een cijfer dat gebaseerd is op luisteren. literatuur, spreken, schrijven etc. te vergelijken met alleen leesvaaridgheid, zoals bij Engels).

ik bedoel een ander criterium: of je afdeling op of boven het landelijk gemiddelde examencijfer heeft gescoord.

De criteria (waarvan er max 1 rood mag zijn en 3 groen voor een "niet zwakke" status) zijn:
rendement onderbouw,
rendement bovenbouw (daar scoren veel scholen slecht op),
relatief gemiddeld examencijfer (scoor je op, boven of onder het landelijk gemiddelde examencijfer)
en verschil SE/CE ...

kortom: als je teveel zittenblijvers hebt in de bovenbouw, of afstroom mbo, dan zul je moeten zorgen dat je relatieve gemiddeld examencijfer in orde is... ander sis het hop, verscherpt toezicht/zwakke status.

dat vind ik raar, eerlijk gezegd, gezien ongeveer de helft van het land onder het gemiddelde zal scoren...

ik snap dat er een objectief meetpunt moet zijn, maar toch vind ik de criteria niet bepaald ideaal.
Kwak
  woensdag 8 mei 2013 @ 18:47:47 #47
337465 Bram_van_Loon
Jeff, we can!
pi_126228149
quote:
2s.gif Op woensdag 8 mei 2013 18:02 schreef mane het volgende:
Nee, het gaat niet om op of boven, maar om het verschil ertussen. Een te groot verschil geeft aan dat het niveau van het schoolexamen onvoldoende aansluit op het niveau van het centraal examen. Dus: of het niveau is te laag, of te hoog. In beide gevallen ondervinden leerlingen daar de nadelen van.

Dit is in principe een goed criterium, mits de centraal examens dan ook van constant en goed niveau zijn. En dat is naar mijn idee nu vooral een punt van zorg.

Er moet op de een of andere manier, dat vind ik volstrekt logisch, een landelijk en objectief meetpunt zijn waarop je de prestaties van een school kunt beoordelen. Dat zou het centraal examen dus moeten en kunnen zijn.
Het doel van het Voorbereidend Wetenschappelijk Onderwijs is om voor te bereiden op een opleiding aan een universiteit. Aangezien de CE's, zoals jij aangeeft, nu niet dat niveau halen, wat ook uit de statistieken blijkt, is het een goede zaak als de SE's wel dat niveau halen. De vraag is dan nog hoe selectief de Nederlandse universiteit moet zijn, die selectiviteits is de afgelopen decennia afgenomen, (van 6% naar 15% van de relevante leeftijdsgroep groep die een universitaire opleiding volgt of heeft gevolgd). Naar mijn mening zou het een goede zaak zijn om het niveau van het onderwijs topdown te bepalen en dit via toelatingsexamens. De universiteit selecteert met die toelatingsexamens de VWO-scholieren, het VWO selecteert met zo'n toelatingsexamen de leerlingen van de lage school en van het HAVO etc
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_126230092
quote:
0s.gif Op woensdag 8 mei 2013 18:14 schreef kwakz0r het volgende:

[..]

de discrepantieregel snap ik wel (al is het op zich niet logisch om een cijfer dat gebaseerd is op luisteren. literatuur, spreken, schrijven etc. te vergelijken met alleen leesvaaridgheid, zoals bij Engels).
Blijft een verhaal apart, ja. De vraag is dan altijd of dit de beste oplossing is, of dat andere oplossingen beter kunnen werken.
quote:
ik snap dat er een objectief meetpunt moet zijn, maar toch vind ik de criteria niet bepaald ideaal.
Men meet wel wat men wil weten, maar ik heb af en toe mijn twijfels of men wel weet wat men wil meten.
"Friendship is like wetting your pants. Everyone can see it, but only you can feel its warmth."
  woensdag 8 mei 2013 @ 19:39:00 #49
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_126230705
quote:
0s.gif Op woensdag 8 mei 2013 11:32 schreef YourAsset het volgende:
Even terug naar belangrijke zaken: Verder zit ik eigenlijk lekker te genieten van mijn vakantie. Volgende week de examens, gelukkig heb ik maar een paar examenklassen, dus hopelijk kan ik alle stress eromheen een beetje vermijden.
Ik vind dat altijd de meest vervelende periode van het schooljaar, die hele heisa rondom de eindexamens. Eerst de hele bulk nakijken, dan krijg je als cadeautje nog een tweede correctie er overheen en dan het heen en weer gebel met de tweede corrector(en). Eentje waagde het me ooit op zondagmorgen half 10 op te bellen. "Ik vind dat die komma vervangen moet worden door een punt-komma", zucht...
En school zet je ondertussen op alle mogelijke plekjes op toezicht in, "want je hebt nu toch minder uren". Nee, examens nakijken doe ik 's nachts, nou goed..
.
  woensdag 8 mei 2013 @ 23:11:05 #50
268038 kwakz0r
kwakveense
pi_126242870
quote:
0s.gif Op woensdag 8 mei 2013 19:39 schreef Baba-O-Riley het volgende:

[..]

Ik vind dat altijd de meest vervelende periode van het schooljaar, die hele heisa rondom de eindexamens. Eerst de hele bulk nakijken, dan krijg je als cadeautje nog een tweede correctie er overheen en dan het heen en weer gebel met de tweede corrector(en). Eentje waagde het me ooit op zondagmorgen half 10 op te bellen. "Ik vind dat die komma vervangen moet worden door een punt-komma", zucht...
En school zet je ondertussen op alle mogelijke plekjes op toezicht in, "want je hebt nu toch minder uren". Nee, examens nakijken doe ik 's nachts, nou goed..
volgens mij bof ik, ben maar 6 of 7 keer in t surveillance rooster opgenomen, waarvan 2 keer reserve en 2 keer in een pauze van een half uurtje :o

heb wel geluk met Engels examen :Y redelijk veel multiple choice, dus dat is weinig discussie.

bij ons op school hebben ze trws de regeling dat je als je een examenklas lesgeeft het hele jaar 1 uur extra lestaak hebt, en met twee klassen van 4 uur 2 uur extra, mijn collega met 4 examenklassen werkt 3 uur extra elke week doordat ze veel examenklassen heeft... volgend jaar zijn het er 4 in totaal in HV, dus die verdelen we gewoon (wel klassen van 32 elk :X, dit jaar waren de groepen net voorbij de splitsingsnorm in 5h en 6v, volgend jaar net eronder (4h is een drama, blijven er veel zitten))

iedereen vindt die regeling belachelijk trouwens, maar ja, wat doe je eraan...
Kwak
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')