Planten kunnen op ruime afstand van elkaar, geluid produceren om elkaar te waarschuwen, de andere plant kan het geluid verwerken en plaatsen.quote:Op zondag 28 april 2013 18:03 schreef Molurus het volgende:
Ik heb het woord 'beoordeling' niet gebruikt. Maar communiceren en/of waarschuwen is iets dat planten, in abstracte zin, doen.. zonder dat daar enige vorm van intellect bij komt kijken. Planten vormen geen modellen van de werkelijkheid en maken geen bewuste beoordelingen.
Dat doen dieren ook.quote:Op zondag 28 april 2013 18:03 schreef Molurus het volgende:
Ze reageren voorgeprogrammeerd op hun omgeving op een manier die bijdraagt aan hun overlevingskansen.
Over het algemeen gebruiken planten hormonen daarvoor. Dit specifieke geval is mij onbekend, maar ik wil het for argument's sake best van je aannemen.quote:Op zondag 28 april 2013 19:00 schreef Natural-Cool het volgende:
[..]
Planten kunnen op ruime afstand van elkaar, geluid produceren om elkaar te waarschuwen, de andere plant kan het geluid verwerken en plaatsen.
Laten we nu ook for argument's sake eens aannemen dat ik je geen antwoorden kan geven op die vragen. Wat dan?quote:Op zondag 28 april 2013 19:00 schreef Natural-Cool het volgende:
Met welke zintuigen weten planten wat ze zien ? horen of voelen ze ?
Hoe komen ze aan een besef van eigen ik en omgeving ? en kunnen ze daarover vertellen ?
stop nou met je skyhooks, als je stelling nergens op gebaseerd is behalve je eigen aannamens is het gewoon niets waard, weg ermeequote:Op zondag 28 april 2013 17:29 schreef Natural-Cool het volgende:
[..]
Een bewakingscamera signaal is bedoeld voor mensen.
Niet te vergelijken met organische planten en hun onderlinge communicatie
Dat klinkt interessant, vertel svp verder.quote:Op zondag 28 april 2013 19:04 schreef Molurus het volgende:
Over het algemeen gebruiken planten hormonen daarvoor.
Elimineren van de mogelijke waarheden en je redenatie beargumenteren zou ik fijn vinden en waarderenquote:Op zondag 28 april 2013 19:04 schreef Molurus het volgende:
Laten we nu ook for argument's sake eens aannemen dat ik je geen antwoorden kan geven op die vragen. Wat dan?
quote:Op zondag 28 april 2013 19:06 schreef Life2.0 het volgende:
stop nou met je skyhooks, als je stelling nergens op gebaseerd is behalve je eigen aannamens is het gewoon niets waard, weg ermee
quote:Op zondag 28 april 2013 19:07 schreef Life2.0 het volgende:
als ik met een mes in jouw been steek, is de pijn geen 'communicatie' jouw been denkt niet oh hey dit is pijn, ik moet het lichaam vertellen wat er pijn doet
Zie ook http://nl.wikipedia.org/wiki/Plantenhormoonquote:Op zondag 28 april 2013 19:10 schreef Natural-Cool het volgende:
[..]
Dat klinkt interessant, vertel svp verder.
Je kunt nooit door eliminatie tot een correcte conclusie komen. Dat is een intellectuele valkuil waar helaas heel veel mensen in trappen. Het staat beter bekend als het argumentum ad ignorantiam.quote:Op zondag 28 april 2013 19:10 schreef Natural-Cool het volgende:
Elimineren van de mogelijke waarheden en je redenatie beargumenteren zou ik fijn vinden en waarderen
De mogelijke waarheden kan je meestal elimineren tot twee, niet tot het juiste idd.quote:Op zondag 28 april 2013 19:15 schreef Molurus het volgende:
Je kunt nooit door eliminatie tot een correcte conclusie komen. Dat is een intellectuele valkuil waar helaas heel veel mensen in trappen. Het staat beter bekend als het argumentum ad ignorantiam.
ik beweer niet dat het onmogelijk is, er is gewoon niemand die samen met jou beweert dat planten kunnen pratenquote:Op zondag 28 april 2013 19:14 schreef Natural-Cool het volgende:
[..]
[..]
Bekijk het filmpje en denk/schrijf hardop mee hoe dit nou mogelijk is.
Of als zaadje op gebeden reageren tijdens een 'onafhankelijk' onderzoek van een bijbels 'onderzoeksinstituut' dat nooit gepubliceerd is in een peer-reviewed omgeving.quote:Op zondag 28 april 2013 21:27 schreef Life2.0 het volgende:
[..]
ik beweer niet dat het onmogelijk is, er is gewoon niemand die samen met jou beweert dat planten kunnen praten
dat stond heul niet ter discussiequote:Op zondag 28 april 2013 19:27 schreef Natural-Cool het volgende:
[..]
het bevestigd in ieder geval dat planten kunnen reageren op uitwendige prikkels.
Haha, schitterend dit. Nou, toch nog een punt voor Allah hoor!quote:
quote:
Planten reageren op uitwendige prikkels, mee eens toch.quote:Op zondag 28 april 2013 21:32 schreef Uitstekelbaars het volgende:
Haha, schitterend dit. Nou, toch nog een punt voor Allah hoor! En die Atheïsten maar beweren dat planten niet op prikkels kunnen reageren hahaha wat een dwazen....
Nee, dat kun je helemaal niet. Als jij twee mogelijke verklaringen A en B hebt bedacht wil dat niet zeggen dat er geen verklaring C kan zijn. (Tenzij A het tegenovergestelde is van B, maar dan is 1 van beide helemaal geen verklaring.. maar slechts een ontkenning van.)quote:Op zondag 28 april 2013 19:27 schreef Natural-Cool het volgende:
[..]
De mogelijke waarheden kan je meestal elimineren tot twee, niet tot het juiste idd.
Pff echt geen zin om dat op te zoeken. Ik ben ook geen bioloog. Maar google helpt altijd wel. Of nature ofzo. Het ging er om dat jij stelde dat ze van gebed beter gingen groeien ( oid ) en dat is gewoon ouderwetse lariekoek.quote:Met welke zintuigen weten planten wat ze zien ? horen of voelen ze ?
Hoe komen ze aan een besef van eigen ik en omgeving ? en kunnen ze daarover vertellen ?
Heb jij een verklaring hoe dat in hemelsnaam mogelijk is.
planten weten dus niet wat ze zien, ze zien niets, gewoon niet, denken zelfs niet eens. Ze reageren.quote:Op zondag 28 april 2013 22:13 schreef Natural-Cool het volgende:
[..]
[..]
Planten reageren op uitwendige prikkels, mee eens toch.
Anders versimpel ik door eliminatie de vraag, kunnen planten interactief zijn met mensen of is dat onmogelijk ?quote:Op zondag 28 april 2013 22:24 schreef Uitstekelbaars het volgende:
Pff echt geen zin om dat op te zoeken. Ik ben ook geen bioloog. Maar google helpt altijd wel. Of nature ofzo. Het ging er om dat jij stelde dat ze van gebed beter gingen groeien ( oid ) en dat is gewoon ouderwetse lariekoek.
Je hebt ook dieren die niets zien en sonar gebruiken, zien doe je met meer dan alleen ogen.quote:Op zondag 28 april 2013 22:37 schreef Life2.0 het volgende:
planten weten dus niet wat ze zien, ze zien niets, gewoon niet, denken zelfs niet eens. Ze reageren.
Thats it guys
Dat hangt er vanaf hoe je interactief uitlegt. Landbouwgrond zou je kunnen uitleggen als een symbiose tussen mensen en planten. Maar volgens mij bedoel jij iets anders. Het zou interessant zijn als je eens heel concreet kon verwoorden wat dat is.quote:Op zondag 28 april 2013 22:40 schreef Natural-Cool het volgende:
[..]
Anders versimpel ik door eliminatie de vraag, kunnen planten interactief zijn met mensen of is dat onmogelijk ?
je snapt echt het probleem in jouw logica niet he?quote:Op zondag 28 april 2013 22:47 schreef Natural-Cool het volgende:
[..]
Je hebt ook dieren die niets zien en sonar gebruiken, zien doe je met meer dan alleen ogen.
Reageren ze wellicht vanuit een ander organisatievorm van bewustzijn, elkaar waarschuwen door klikjes, geur, etc. is toch een vorm van intelligentie.
Vrij eenvoudig, planten hebben geen centraal zenuwstelsel en dus geen bewustzijn of een ik. Ze hebben wel cellen die reageren op bepaalde prikkels die vervolgens een stof afscheiden. Die stof kan ofwel intern efect hebben op andere cellen of direct in de buitenwereld terechtkomen.quote:Op zondag 28 april 2013 22:13 schreef Natural-Cool het volgende:
Planten reageren op uitwendige prikkels, mee eens toch.
Is het hebben van een centraal zenuwstelsel een vereiste voor bewustzijn ?quote:Op zondag 28 april 2013 23:40 schreef Alfje het volgende:
planten hebben geen centraal zenuwstelsel en dus geen bewustzijn of een ik.
Zou het kunnen dat planten impliciet gedrag vertonen ?quote:Op zondag 28 april 2013 23:40 schreef Alfje het volgende:
Ze hebben wel cellen die reageren op bepaalde prikkels die vervolgens een stof afscheiden. Die stof kan ofwel intern efect hebben op andere cellen of direct in de buitenwereld terechtkomen.
Er is geen enkele reden om aan te nemen dat daar een soort bewustzijn achter zou moeten zitten.
quote:Bewustzijn is een belangrijk aspect van humane functies als waarneming, aandacht, geheugen, taal en emoties. In het algemeen wordt aangenomen dat bewustzijn in de zin van een persoonlijke beleving van prikkels uit de omgeving, gedachten e.d. alleen kan plaatsvinden wanneer prikkels door de cortex (met name de neocortex) waargenomen, verwerkt en opgeslagen worden. Er bestaan echter ook voorbeelden van impliciete (niet-bewuste) verwerking van informatie in de cortex. Expliciete (bewuste) en impliciete (onbewuste) vormen van kennis corresponderen in de hersenen met verschillende gebieden en neurale circuits.
Zo vindt veel gedrag van mensen impliciet plaats, dat wil zeggen zonder dat zij daarbij na hoeven te denken
De aanraking-gevoeligheid plant technologie komt in de buurt.quote:Op zondag 28 april 2013 23:04 schreef Molurus het volgende:
[..]
Dat hangt er vanaf hoe je interactief uitlegt. Landbouwgrond zou je kunnen uitleggen als een symbiose tussen mensen en planten. Maar volgens mij bedoel jij iets anders. Het zou interessant zijn als je eens heel concreet kon verwoorden wat dat is.
En zoals gezegd in het filmpje werkt dit 'trucje' even goed op kunstplanten. Dus waar je nu precies heen wilt is me vooralsnog een raadsel.quote:Op maandag 29 april 2013 00:57 schreef Natural-Cool het volgende:
[..]
De aanraking-gevoeligheid plant technologie komt in de buurt.
De Botanicus Interacticus: middels een sensor wordt nagenoeg iedere plant omgetoverd tot een elektronisch circuit, waardoor vergaande interactie tussen mensen en planten mogelijk wordt
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |