abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_125555354
Deel 4 alweer. In herinnering, de OP van milchat:

quote:
Ik ben benieuwd in wat voor aantallen er christenen/gelovigen/o.i.d. rondhangen op Fok! forum?

Ik ben opgegroeid in een gelovige omgeving (kerkelijk dus) maar vraag me af hoeveel mensen in de Nederlandse samenleving nu eigenlijk daadwerkelijk zullen geloven. Nu is Fok! vast geen betrouwbare afspiegeling van de samenleving, maar ik ben toch benieuwd hoe het hier zit ;)

En zijn er ook fok!kers die gelovig zijn opgegroeid maar nu anders denken over God en de bijbel?
En probeer het een beetje on topic te houden mensen. ;)
Niet meer aanwezig in dit forum.
  zondag 21 april 2013 @ 15:17:13 #2
376380 Alziend-Oog
haha vet grappig
pi_125555783
Ben christelijk opgevoed, heb de communie, vormsel ed allemaal gedaan, maar ging eigenlijk alleen met Pasen en kerstmis naar de kerk.
Naarmate ik ouder werd(ben nog steeds een tiener ;) ) begon ik een steeds grotere afkeer naar de kerk en het geloof te krijgen. Het werd me allemaal veel te hysterisch.
Sinds een jaar of 2,3 ben ik eigenlijk gestopt met dat hele circus, want als ik alles moest geloven wat mensen me vertelden stierven al mijn naasten met een reden(God heeft ze nodig :') ) en werden mensen ziek met een reden dat ze iets fout hadden gedaan.
Ik wil best geloven dat er iets is na de dood maar voorlopig zeg ik even nee tegen de kerk.

Zover dus mijn verhaal, ben nieuw in dit topic dus sta open voor andere meningen/verhalen :)
Aer mea arena est
pi_125555961
quote:
0s.gif Op zondag 21 april 2013 15:17 schreef Alziend-Oog het volgende:
Ben christelijk opgevoed, heb de communie, vormsel ed allemaal gedaan, maar ging eigenlijk alleen met Pasen en kerstmis naar de kerk.
Naarmate ik ouder werd(ben nog steeds een tiener ;) ) begon ik een steeds grotere afkeer naar de kerk en het geloof te krijgen. Het werd me allemaal veel te hysterisch.
Sinds een jaar of 2,3 ben ik eigenlijk gestopt met dat hele circus, want als ik alles moest geloven wat mensen me vertelden stierven al mijn naasten met een reden(God heeft ze nodig :') ) en werden mensen ziek met een reden dat ze iets fout hadden gedaan.
Ik wil best geloven dat er iets is na de dood maar voorlopig zeg ik even nee tegen de kerk.

Zover dus mijn verhaal, ben nieuw in dit topic dus sta open voor andere meningen/verhalen :)
Zulke verhalen vind ik altijd wel mooi om te zien. Dat mensen als ze volwassen worden erin slagen om kritisch na te denken over wat ze eigenlijk altijd als vanzelfsprekend voor waar hebben aangenomen.

Wat ik me hier afvraag... was dit losrukken van de kerk een probleem binnen je familie? Hoe denken bijvoorbeeld je ouders hierover? In de praktijk is dat vaak niet makkelijk.
pi_125556095
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 april 2013 23:44 schreef Natural-Cool het volgende:
1 % ware christenen = 99 % valse christenen
Dit zeg jij dus zelf !!!
Dat zeg ik inderdaad zelf ja.
Wat is daar mis mee? 99% van alle christenen in de hele wereld is geen ware christen (1% is natuurlijk een schatting)

quote:
0s.gif Op zaterdag 20 april 2013 23:51 schreef Uitstekelbaars het volgende:

Haha, ik blijf dit mooi vinden. Je bent zo voorspelbaar en toch blijft het vermakelijk. Ik vond het gewoon jammer dat een persoon met een zelfverklaard IQ van 140 een werkwoord van een bijvoeglijk naamwoord maakte. Maargoed, ik zal hierna de ad hominems laten varen. :)
Niet iedereen is zo triest dat ie op alles gaat letten. Zijn belangrijkere dingen.
En daarbij tis maar spelling en wie maakt er nooit fouten? Jij bent zeker perfect?

quote:
Ik denk dat je weer last van je geheugen hebt ( how convenient ). Ik zal het even voor je plaatsen.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Begint het weer boven te komen? Ook bij deze uitspraken geen bronnen. Ook bij je uitspraken over evolutie geen bronnen. Maarja waar jij was hier ook alweer voor?
Wat moet je over het geciteerde nou bronnen aan vastbinden?
Moet ik ergens citeren uit dat een buikspreker een pop kan laten praten? Lijkt me niet.

quote:
Je geeft toe, op jouw manier uiteraard, want eerlijk iets toegeven past niet bij je, dat je geen kloot van wetenschap weet. En dat weerhoudt ( kijk, nu mag er wel een 't' achter, snap je dat? ) je er niet van om vol trots uitspraken als deze te doen:
Als ik hier niet daarvoor ben en zeg ik dat toch? Ik heb nooit gezegd van wel.
Ik ben ook totaal geen trots persoon dus tja.

quote:
Als je meer van de Bijbelse onderwerpen bent dan van de wetenschap, wat prima is, waarom stel je je dan in een positie van waaruit je meent te kunnen oordelen over evolutie? Weet je überhaupt wel wat evolutie betekent?
Ik heb vele jaren in evolutie gelooft, op den duur veel onderzoek naar gaan doen.
Als je enigszins onderzoek instelt dan zie je gewoon hoe onzinnig die evolutie is.
Daarom praat ik ook niet in van die mega evolutie topics en dergelijke.
Alleen betekent niet dat ik niet zeg als het kort naar voren komt dat het onzin is en veel mensen het verschil tussen micro en macro niet zien.
pi_125556101
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 april 2013 23:59 schreef ATON het volgende:

Helemaal niet ' Hierbij ' jij bedrieger ! :(
Wel hierbij, ik heb je daar ge-quote.

quote:
En de bijbel zegt ook niks. :(
De Bijbel zegt heel veel.

quote:
Je bent al te ver weg als je dit niet merkt.
En jij al te ver heen om inhoudelijk te reageren van hoe en wat?

quote:
Twee keer liegen in één post. Moet je gelovige voor zijn.
Neuh dat zijn evolutionisten, liegbeesten. Zoals jij. Vol leugens alleen al die paar woordjes uit deze quote.

quote:
Derde leugen! voor de 2e maal. :)
Ah leugen 3 uit jouw post.
Jij kent mijn familie beter zeker? Goed van je dat je weet wat mijn vader wel en niet is geweest.
Ik wist niet dat jij een kennis van mijn familie was.

Aton nou echt opflikkeren zeg.... Wordt er ziek van met je idioot gedrag.
Mijn vader is katholiek diaken geweest, en jij gaat mij niet vertellen dat jij mijn vader beter kent dan ik.

quote:
0s.gif Op zondag 21 april 2013 00:46 schreef Molurus het volgende:

Ik zie vooral heel veel spam van jouw kant.

Nogmaals, je kunt hoog en laag springen over het gedrag van anderen in dit forum, maar dat rechtvaardigt op geen enkele manier jouw eigen gedrag.
Ik spam helemaal niets en reageer gewoon op wat gezegd wordt.
Mijn gedrag? Och ja ik misdraag me ook zo erg....
Ik val ten minste niet mensen laaghartig aan persoonlijk.
pi_125556205
Laatste waarschuwing: we gaan in dit topic niet evolutie bespreken. Wie dat interessant vindt opent daarvoor maar een nieuw topic.

Edit: Inmiddels is er hiervoor een geschikt topic gemaakt, waarvoor mijn dank:

F&L / Claims die ( geen ) bewijs behoeven.

:)

[ Bericht 54% gewijzigd door Molurus op 21-04-2013 16:19:42 ]
pi_125556235
quote:
0s.gif Op zondag 21 april 2013 15:21 schreef Molurus het volgende:

Zulke verhalen vind ik altijd wel mooi om te zien. Dat mensen als ze volwassen worden erin slagen om kritisch na te denken over wat ze eigenlijk altijd als vanzelfsprekend voor waar hebben aangenomen.
Helemaal mee eens!
Zelf ook gedaan (ben niet echt christelijk opgevoedt). Heb zelf keuzes gemaakt, heb grondig onderzoek gedaan en kwam er achter dat er zonder twijfel een God is.
Heel belangrijk, er moet geen dwang bij zijn en ook niet het volgen van ouders.
Zelf je keus maken na heel grondig onderzoek.

quote:
0s.gif Op zondag 21 april 2013 15:17 schreef Alziend-Oog het volgende:

Misselijk he die kerken :r
Elk sterfgeval heeft zogenaamd een reden, God roept ze bij zich :r

Wel jammer dat je daarmee direct alle christelijke stromingen lijkt te veroordelen (correct me if wrong). Terwijl bv waar ik in geloof en de stroming geloven totaal niet in dit terugroepen van God.
Kerken heb ik ook 0,0 mee.
Na de dood gebeurt er weinig ;) Pred 9:5,10 spreekt hier duidelijk over. Doden zijn zich nergens van bewust. Pas later zal er een opstanding komen. Op aarde, niet in de hemel (niet elk in elk geval).
  zondag 21 april 2013 @ 15:33:23 #8
376380 Alziend-Oog
haha vet grappig
pi_125556396
quote:
0s.gif Op zondag 21 april 2013 15:21 schreef Molurus het volgende:

[..]
Wat ik me hier afvraag... was dit losrukken van de kerk een probleem binnen je familie? Hoe denken bijvoorbeeld je ouders hierover? In de praktijk is dat vaak niet makkelijk.
Nee hoor, ik ben niet zo streng opgevoed dat mijn ouders me echt meetrokken naar de kerk, vond het zelf altijd wel mooi, hoe klein je bent in die grote kerk, al die kleuren, de pastoor die veel te moeilijk praatte :P

M'n ouders hadden dus iets van 'als jij het niet wilt, dan wil je het niet'.
Ik ga me ook niet als een malloot ga gedragen als zij wel naar de kerk gaan oid.
Dat moeten zij weten, en als zij daarin geloven, prima toch?
Aer mea arena est
pi_125556456
quote:
0s.gif Op zondag 21 april 2013 15:33 schreef Alziend-Oog het volgende:

M'n ouders hadden dus iets van 'als jij het niet wilt, dan wil je het niet'.
Ik ga me ook niet als een malloot ga gedragen als zij wel naar de kerk gaan oid.
Hier kunnen heel wat ouders wel een voorbeeld aan nemen. ^O^ Goed om te horen.
pi_125556730
Ik ben ook christelijk opgevoed en ben altijd met m'n ouders mee geweest naar een reformatorische kerk. Toen ik een jaar of 14 was begon ik tegen heilige huisjes aan te schoppen. Eerst niet eens zozeer doordat ik veel vragen had, maar gewoon door het puberen. Later veranderde dat wel naar oprechte vragen en die zoektocht en twijfels werden door de dogmatische houding van de 'gezaghebbende' mensen in de kerk alleen maar versterkt. In combinatie met een aantal teleurstellende gesprekken en gebeurtenissen heeft dat er uiteindelijk voor gezorgd dat ik er afstand van heb genomen. Zo kan ik me nog goed herinneren dat m'n dominee me een keer op gesprek liet komen omdat ik er nooit was en stuitte toen op enorm veel onmacht bij hem. Luisteren naar m'n twijfels kon hij niet; het ging vooral over dat dit allemaal niet de bedoeling was en mensen pijn deed. En en passant verweet hij m'n toenmalige vriendin dat zij er de schuld van was dat ik nooit meer naar de kerk zou gaan. Alsof ik een mak schaapje was wat overal maar achteraan huppelde. :D

Toen heb ik een periode gehad dat ik dacht dat ik er klaar mee was, maar dat was ik eigenlijk helemaal niet; ik zat nog met veel opgekropte woede en teleurstellingen en was daardoor niet in staat om begrip op te brengen voor bijvoorbeeld mijn ouders. Nu ben ik op het punt gekomen dat ik er vrede mee heb dat het zo gelopen is en kan ik me ook veel beter voorstellen dat bijvoorbeeld mijn ouders of oude vrienden nog wel geloven. De zwart-witte kaders die de kerk hen geeft, zorgt voor vertrouwen en hoop en het biedt veiligheid. Er echt helemaal klaar mee zijn doe ik denk ik nooit, ik blijf sommige dingen gevoelsmatig te hedonistisch vinden bijvoorbeeld, zonder dat ik dat goed kan onderbouwen. :P
pi_125557600
quote:
Mijn vader is katholiek diaken geweest,
quote:
(ben niet echt christelijk opgevoedt)
:?
  zondag 21 april 2013 @ 16:06:07 #12
356004 Uitstekelbaars
The time has come...
pi_125557754
quote:
Laatste waarschuwing: we gaan in dit topic niet evolutie bespreken. Wie dat interessant vindt opent daarvoor maar een nieuw topic.
Ik maak een nieuwe! En ik nodig ( en daag hihi ) Bianconeri uit om mij thans naar ginder te volgen! Anders zal eeuwige hoon en infamie uwer deel zijn!
"Vorig jaar had ik 40 miljoen dollar, dit jaar 42 miljoen, maar ik ben niet gelukkiger geworden. Geld maakt inderdaad niet gelukkig." Arnold Schwarzenegger
  zondag 21 april 2013 @ 16:26:50 #13
16305 Jappie
parttime reverend
pi_125558571
quote:
0s.gif Op zondag 21 april 2013 15:35 schreef Molurus het volgende:

[..]

Hier kunnen heel wat atheisten wel een voorbeeld aan nemen. ^O^ Goed om te horen.
Ik heb hem ff iets aangepast. ;)
  zondag 21 april 2013 @ 16:30:36 #14
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_125558689
quote:
10s.gif Op zondag 21 april 2013 16:26 schreef Jappie het volgende:

[..]

Over het algemeen is dat bij atheïstische ouders niet zo'n probleem. Atheïsme is in zulke gezinnen vrijwel nooit een centraal thema. ;)

En ook buiten de context van opvoeding zie ik eerlijk gezegd niet zoveel atheïsten roepen dat religie verboden zou moeten worden. Dat betekent nog niet dat gelovigen en atheïsten het met elkaar eens moeten zijn. :) Als ik voor mezelf spreek: gelovigen geloven maar wat ze willen, daar heb ik geen probleem mee. Ik heb pas een echt probleem met religie als geloofsovertuigingen worden aangedragen als argument voor... wat dan ook eigenlijk.
  zondag 21 april 2013 @ 16:32:59 #15
16305 Jappie
parttime reverend
pi_125558774
quote:
0s.gif Op zondag 21 april 2013 16:30 schreef Molurus het volgende:

[..]

Over het algemeen is dat bij atheïstische ouders niet zo'n probleem. Atheïsme is in zulke gezinnen vrijwel nooit een centraal thema. ;)

quote:
Ik had het meer over dit zinnetje van de poster :+
  zondag 21 april 2013 @ 16:37:48 #16
16305 Jappie
parttime reverend
pi_125558941
quote:
0s.gif Op zondag 21 april 2013 16:30 schreef Molurus het volgende:

Ik heb pas een echt probleem met religie als geloofsovertuigingen worden aangedragen als argument voor... wat dan ook eigenlijk.
We hebben het hier recentelijk ook al eens kort over gehad, heb jij enig idee hoeveel van jouw werkelijkheid absoluut is en hoeveel van jouw werkelijkheid gevormd is door overtuiging ?
Ik zie niet in waarom een geloofsovertuiging van mindere waarde zou moeten zijn dan bijvoorbeeld het gedachtengoed van de vrije markteconomie of sterker nog van een politieke partij. Toch leven we ons leven in voor en tegenspoed conform de overtuiging dat dit de goede manier zou zijn.
  zondag 21 april 2013 @ 16:42:52 #17
356004 Uitstekelbaars
The time has come...
pi_125559143
quote:
Ik zie niet in waarom een geloofsovertuiging van mindere waarde zou moeten zijn dan bijvoorbeeld het gedachtengoed van de vrije markteconomie of sterker nog van een politieke partij.
Een waar woord! Dit viel mij ook al eens op. Ik denk dat het vooral te maken heeft met wat er met je gebeurt als je je eenmaal aansluit bij een bepaald 'kamp'. Als je lid zou worden van de VVd dan is opeens de SP de 'vijand' die 'verslagen' moet worden omdat het land anders naar de knoppen gaat. En andersom natuurlijk ook.

En vanuit die positie wordt het heel lastig om de ander überhaupt op wat voor punt dan ook gelijk te geven. Hetzelfde met geloof en ongeloof. Even heel grof genomen: de andere partij is dom, kortzichtig en slecht geïnformeerd tot geïndoctrineerd. Los van het feit dat ik uiteraard altijd gelijk heb, is dat toch wel zo'n beetje de kern. Denk ik...
"Vorig jaar had ik 40 miljoen dollar, dit jaar 42 miljoen, maar ik ben niet gelukkiger geworden. Geld maakt inderdaad niet gelukkig." Arnold Schwarzenegger
  zondag 21 april 2013 @ 17:00:02 #18
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_125559919
quote:
0s.gif Op zondag 21 april 2013 16:37 schreef Jappie het volgende:

[..]

We hebben het hier recentelijk ook al eens kort over gehad, heb jij enig idee hoeveel van jouw werkelijkheid absoluut is en hoeveel van jouw werkelijkheid gevormd is door overtuiging ?
Ik zie niet in waarom een geloofsovertuiging van mindere waarde zou moeten zijn dan bijvoorbeeld het gedachtengoed van de vrije markteconomie of sterker nog van een politieke partij. Toch leven we ons leven in voor en tegenspoed conform de overtuiging dat dit de goede manier zou zijn.
Datzelfde geldt vanzelfsprekend voor politieke overtuigingen. ^O^

Een overtuiging kan nooit zichzelf rechtvaardigen. Ook dan moet een debat bestaan uit het zoeken naar common ground ten aanzien van zaken waar we het wel over eens zijn.
pi_125560145
quote:
10s.gif Op zondag 21 april 2013 16:26 schreef Jappie het volgende:

[..]

Ik word regelmatig een fanatieke atheïst genoemd, maar zelfs wat ik doe is niet veel meer dan reageren.

- God bestaat.
- Niet.

- Je zult eeuwig branden in de hel.
- Dat vind ik nogal een ziek element van jouw geloof.

- Evolutie is een leugen.
- Nee, evolutie is bewezen wetenschap.

Enzovoort.
  zondag 21 april 2013 @ 17:20:50 #20
16305 Jappie
parttime reverend
pi_125561044
quote:
0s.gif Op zondag 21 april 2013 17:04 schreef Jigzoz het volgende:

[..]

Ik word regelmatig een fanatieke atheïst genoemd, maar zelfs wat ik doe is niet veel meer dan reageren.

- God bestaat.
- Niet.

- Je zult eeuwig branden in de hel.
- Dat vind ik nogal een ziek element van jouw geloof.

- Evolutie is een leugen.
- Nee, evolutie is bewezen wetenschap.

Enzovoort.
Wanneer jij evenals veel verdwaalde gelovige schapen wil geloven dat dat de boodschap is dan staat het je vrij dat te doen. Mijn geloof is dat echter zeer zeker niet!
pi_125561143
quote:
0s.gif Op zondag 21 april 2013 17:20 schreef Jappie het volgende:

[..]

Wanneer jij evenals veel verdwaalde gelovige schapen wil geloven dat dat de boodschap is dan staat het je vrij dat te doen. Mijn geloof is dat echter zeer zeker niet!
Ik begrijp niet wat je zegt.
  zondag 21 april 2013 @ 17:31:26 #22
16305 Jappie
parttime reverend
pi_125561447
quote:
0s.gif Op zondag 21 april 2013 17:23 schreef Jigzoz het volgende:

[..]

Ik begrijp niet wat je zegt.
Dan herhaal ik het in iets andere woorden; op het bestaan van God na is geen van de dingen die je zegt in tegenspraak met wat ik geloof. Je kunt je kanttekening plaatsen bij wat nou precies bewezen wetenschap is maar om Molurus niet tegen de haren te strijken gaan we het hier niet uitgebreid hebben over wat er aan de evolutietheorie nu precies wel of niet bewezen is. Bovendien zie ik nergens in de bijbel een probleem met het evt bestaan van evolutie dus zou het ook een zinloze discussie zijn.

Blijft over het eeuwig branden in de hel.....nu lijkt mij dat een geweldige verspilling van mensenvlees en tevens lijkt mij de lucht niet te harden dus lijkt het mij Godsonmogelijk dat zoiets als een voorstelling van de hel zoals veel gelovigen en atheïsten hebben zinvol is. :)
pi_125561627
quote:
0s.gif Op zondag 21 april 2013 17:31 schreef Jappie het volgende:

[..]

Dan herhaal ik het in iets andere woorden; op het bestaan van God na is geen van de dingen die je zegt in tegenspraak met wat ik geloof. Je kunt je kanttekening plaatsen bij wat nou precies bewezen wetenschap is maar om Molurus niet tegen de haren te strijken gaan we het hier niet uitgebreid hebben over wat er aan de evolutietheorie nu precies wel of niet bewezen is. Bovendien zie ik nergens in de bijbel een probleem met het evt bestaan van evolutie dus zou het ook een zinloze discussie zijn.

Blijft over het eeuwig branden in de hel.....nu lijkt mij dat een geweldige verspilling van mensenvlees en tevens lijkt mij de lucht niet te harden dus lijkt het mij Godsonmogelijk dat zoiets als een voorstelling van de hel zoals veel gelovigen en atheïsten hebben zinvol is. :)
Zonder voor de zoveelste keer dezelfde discussie te beginnen: de evolutieleer is een beschrijving van wat er waargenomen is. Ik vind het best dat je waarneembare zaken ontkent en in onzichtbare zaken gelooft hoor, daar niet van, maar zelfs voor meest speculatieve details binnen de evolutiewetenschap is onnoemelijk veel meer bewijs dan voor welke god dan ook. Daarom heet het een 'wetenschap' en het andere 'geloof'.
  zondag 21 april 2013 @ 17:44:05 #24
308438 Ser_Ciappelletto
Semi-professionele SJW
pi_125561977
quote:
0s.gif Op zondag 21 april 2013 17:20 schreef Jappie het volgende:

[..]

Als alle atheïsten verdwaalde schapen zijn, maakt mij dat een schapenneuker?
  zondag 21 april 2013 @ 17:46:37 #25
16305 Jappie
parttime reverend
pi_125562070
quote:
0s.gif Op zondag 21 april 2013 17:36 schreef Jigzoz het volgende:

[..]

Zonder voor de zoveelste keer dezelfde discussie te beginnen: de evolutieleer is een beschrijving van wat er waargenomen is. Ik vind het best dat je waarneembare zaken ontkent en in onzichtbare zaken gelooft hoor, daar niet van, maar zelfs voor meest speculatieve details binnen de evolutiewetenschap is onnoemelijk veel meer bewijs dan voor welke god dan ook. Daarom heet het een 'wetenschap' en het andere 'geloof'.
Bovendien zie ik nergens in de bijbel een probleem met het evt bestaan van evolutie dus zou het ook een zinloze discussie zijn. :)
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')