quote:Storm van kritiek op Koningslied: 'Dit is een ouderwetse draak. Vre-se-lijk'
John Ewbank, Marco Borsato, Guus Meeuwis, Alain Clark en vele anderen hebben er hard hun best voor gedaan, maar in de eerste uren na de release van het Koningslied kan hun werk vooral rekenen op kritiek. 3FM-dj Giel Beelen noemde het lied in zijn radioprogramma al 'een draak.' Nico Dijkshoorn gaat verder en roept op tot 'een milde steniging.' .
Ook Robert van Gijssel, poprecensent voor de Volkskrant, is vernietigend in zijn oordeel. 'Dit is een ouderwetse draak. Het begint nog veelbelovend, maar na de eerste, kromme, zin gaat het fout. Het komt ook niet meer goed', zegt de recensent. 'Je hoopt nog dat het goed gaat komen maar dat is niet zo.'
Of er ook iets goed te zeggen valt over het nummer? Eigenlijk niet.' Van Gijssel ziet niemand het lied meezingen en mist een catchy refrein. 'Nu is het net een scène uit een Disneyfilm waar een vader voor het eerst zijn zoon ontmoet. En dat rapgedeelte, met de W van Willem. Vre-se-lijk.'
Twitteraars bespotten vooral het taalgebruik. De zinnen 'Hou je veilig' en 'De dag die je wist dat zou komen', worden afgemaakt vanwege de slechte grammatica.
Maar ook los van de tekst weten de twitteraars maar weinig positiefs te melden over het koningslied, dat in korte tijd trending topic werd. Met het commentaar voldoet het koningslied wel aan de samenbindende doelstelling van het lied, zo meent een twitteraar. 'Als het #Koningslied bedoeld is om Nederland dichter bij elkaar te brengen, dan is dat nu al gelukt!! Echt IEDEREEN vindt het kut.' aldus @pvoogt.
Youtube
Maar niet alleen de reacties op Twitter zijn negatief. Ook de mensen die naar het lied luisteren op Youtube zijn overwegend afwijzend. Bij de video's kan anoniem een positief of negatief 'duimpje' gegeven worden. Van de eerste vierhonderd reacties zijn er driehonderd negatief.
In de reacties onder het filmpje wordt de draak gestoken met de intentie van het aanstaand koningspaar om te troon te bestijgen: 'Ik denk dat Wim-Lex en Máxima direct rechtsomkeert maken in hun groene draak en linea recta naar Argentinië emigreren als dit wangedrocht uit de speakers knalt.'
Componist John Ewbank liet twee dagen van te voren nog licht gespannen te zijn over de reacties op het Koningslied, maar de reacties waren volgens de schrijver toen 'vooralsnog positief.' Een blik op de eerste reacties lijkt dat beeld vooralsnog dus niet te bevestigen.
Positief
Toch is het met goed zoeken wel mogelijk fans van het koningslied te vinden. Oud-vakbondsleider Doekle Terpstra vindt het 'een fraaie compilatie van stemmen.' Ook eigenaar van een platenlabel Jack London zegt op Twitter dat hij het lied wel mee vindt vallen. 'Mooi nummer.'
Twitteraar Tine de JongVeenstra laat weten het lied wél mooi te vinden. "Het lijkt me heel ontroerend als alle kinderen meezingen.' Ook Dieuwke de Boer snapt niets van alle commotie in haar twitterlijst. 'Als ik Willem-Alexander zou ik trots zijn!'
Volkskrant
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.twitter:GVerbaan twitterde op zaterdag 20-04-2013 om 23:38:28De dag die we niet wisten dat zou komen. #koningsliedloos reageer retweet
"Dear life, When I said "can my day get any worse?" it was a rhetorical question, not a challenge."
Mwoah, nog minder dan het Ewbank-niveau.quote:Op zondag 21 april 2013 09:28 schreef BaajGuardian het volgende:
had als mooien tt "ewbank de oplichtert"
vond die wel mooi gevonden.
bedoelde omdat zijn oplichterij nu word belicht, dus licht hij op, en hij lichtte op.quote:Op zondag 21 april 2013 09:31 schreef Copycat het volgende:
[..]
Mwoah, nog minder dan het Ewbank-niveau.
er staat nog wel dat 'ze het lied nogsteeds gaan zingen op de inhuldiging'quote:Op zondag 21 april 2013 09:33 schreef Isabeau het volgende:
Ik vind dat we Ewbank nu wel genoeg gebasht hebben, tijd voor alle lof omdat hij het lied heeft terug getrokken
De hele happening met het lied gaat wel gewoon door. Dus waar dat 'terugtrekken' nou op neerkomt...quote:Op zondag 21 april 2013 09:33 schreef Isabeau het volgende:
Ik vind dat we Ewbank nu wel genoeg gebasht hebben, tijd voor alle lof omdat hij het lied heeft terug getrokken
!! nee nee!! terugtrekken is terugtrekken hoor!!quote:Op zondag 21 april 2013 09:34 schreef BaajGuardian het volgende:
er staat nog wel dat 'ze het lied nogsteeds gaan zingen op de inhuldiging'
dus zo veel teruggetrokken is het niet.
Dan durf ik wel aan dat het puur en alleen om plagiaat gaat. Het nummer verkopen mag niet, maar op een bekend deuntje wat zingen wel...quote:Op zondag 21 april 2013 09:35 schreef Lienekien het volgende:
De hele happening met het lied gaat wel gewoon door. Dus waar dat 'terugtrekken' nou op neerkomt...
Dan bieden wij als volk toch een gratis fluitconcert aan? Dat het tegelijkertijd met dat koningsnummer op de dam is, is maar een klein detailquote:Op zondag 21 april 2013 09:34 schreef BaajGuardian het volgende:
[..]
er staat nog wel dat 'ze het lied nogsteeds gaan zingen op de inhuldiging'
dus zo veel teruggetrokken is het niet.
quote:Op zondag 21 april 2013 10:20 schreef Ryan3 het volgende:
Zou een mooie afrekening kunnen zijn met dat elkaar inlikkende zootje zogenaamd bekende Nederlanders van de Johnny-de-Mol/Appie Verlinde/Rtl4/VVD stal dat op dit heugelijke bericht meent te moeten twitteren in de trant van het volk is dit pareltje van kleinkunst niet waard, en o, o wat zijn we toch trots op je Johnnie Ewbank... Wat niet wegneemt dat leden van het andere kamp ook al tegen hun expiratiedatum aan zitten, zoals bijv. Nico Dijkshoorn.
Het is nog niet zeker wat er gaat gebeuren. Ik hoorde op de radio dat het NCI nog gaat overleggen over welk lied er nu gezongen gaat worden.quote:Op zondag 21 april 2013 11:06 schreef bloodymary1 het volgende:
Ik heb de Belgische radio aan en daar was dat van het terugtrekken zelfs op het nieuws.
Maar hoezo gaat het wel gewoon door, wat houdt dat terugtrekken dan in?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |