abonnement Unibet Coolblue
pi_125525860
Verder!

Er staat nog een voortuinvraag open in het Vorige Topic!
  zaterdag 20 april 2013 @ 17:24:42 #2
277627 Seven.
We are Borg.
pi_125526252
Fotootje van onze tuin een jaar geleden:


Mooi overzichtelijk. Inmiddels zijn de coniferen verdwenen en van het grasveld is ook weinig meer over.

Edit, foto gevonden van toen we net het gras afgestoken hadden:


Al het gras wordt uiteindelijk klinkers en van de grond wil ik dus geen centimeter meer terugzien. Het hoekje achter de klamboe is pure darkness, daar zoek ik nog een mooie plant veur die er wel van houdt.

Vlonder achter lijkt heel klein maar deze is 3 bij 4 meter. Deze willen we dus in zijn geheel overkappen. Nu groeit onze clematis naar rechts over de schutting richting de garagebox van de buren. Straks groeit de clematis naar links want onder de kap en langs de palen maken we trelli's zodat we als het ware de overkapping omlijsten met plantengroei. De clematis op foto 1 is verplaatst naar dezelfde hoogte als onze andere clematis. Echter, de verhuizing was teveel van het goeie blijkbaar, dus de linker clematis is dood. Dus nu vraag ik me af, is het niet beter om een late bloeier aan de linkerkant te zetten? Op die manier heb je wel meer bloemengeweld gedurende de zomer. Aan de andere kant: wie weet geeft dat een heel raar effect.

Voor die garagebox hebben we trouwens al de wildste ideeen gehad, tot een living wall aan toe. Op zich heel leuk, verticaal tuinieren maar ook wel heel prijzig.

De schuttingen zijn grotendeels al geschilderd trouwens, zeegroen zijn ze geworden (had dus een zachtere kleur moeten worden.... wilgachtig). Schilder ik over een paar jaar wel over in een mooiere warme tint.

[ Bericht 24% gewijzigd door Seven. op 20-04-2013 18:17:13 ]
Resistance is futile.
pi_125526293
Oh ;) en ik was zo leuk aan het teruglezen en plaatjes kijken en namen opschrijven.
Stoute plannen.

Na 10 jaar is de grasmat uitgeput en niet meer mooi te krijgen.
Mét de buren gezamenlijk is het achterpad langs de tuinen opgehoogd en afwatering verbeterd.
Gezien onze gemiddelde leeftijd 30 jaar later wat hoog is, hebben wij het dit keer láten doen. ( zware betonnen roosters, m3 meters zand en grind).

Affijn, koffiedrinken met de mannen, bleek dat zij ook een tuinman erbij hebben.
Dus heb ik offerte gevraagd voor een nieuwe grasmat en een opstelplaats uit het zicht voor drie kliko's.

Dank u wel, tante Jos voor de geërfde donatie w/
  zaterdag 20 april 2013 @ 17:28:02 #4
277627 Seven.
We are Borg.
pi_125526340
Ja, Anne, jou moest ik net hebben:

quote:
1s.gif Op zaterdag 7 juli 2012 20:40 schreef AnneX het volgende:
Geen idee sittingtuck.
Mijn twee olijfbomen in wording hebben al 6 blaadjes. :Y

Kijk eens... Wat een geweld eruit is gekomen na volledig terugsnoeien:
Margaret nogwat is de naam.

[ afbeelding ]
Wat is die Margaret nogwat, een clematis?
Resistance is futile.
pi_125526445
Uuuh, ik geloof het wel.
Margaret Hunt...http://www.groeninfo.com/(...)nt.html#.UXK0kMsayK0

Blijkbaar kunnen de kleuren variëren !?

Deze lijkt het er meer op.
http://www.taylorsclematis.co.uk/clematis-margaret-hunt.html
Nou zeg, bij die Taylors kun je aardig terecht : sortering op kleur, hoogte en noem maar op !
Jij woont toch in Engeland? !

PS. doe jij nog iets met revitalash? :D
  zaterdag 20 april 2013 @ 18:02:49 #6
277627 Seven.
We are Borg.
pi_125527360
Haha, toffe site!! Die lijst met kleuren :') (paars, pimpelpaars, diep paars, zacht paars, lila, paars met licht roze randje en ga maar door!). Ja, ik woon in Engeland (zie ook partner met typisch Engelse melkflessen.

En nee, revitalash gebruik ik niet meer op het moment dus mijn wimpers zijn weer korte stompjes momenteel. Dat spul was ik wel echt over te spreken!
Resistance is futile.
  zaterdag 20 april 2013 @ 18:24:05 #7
277627 Seven.
We are Borg.
pi_125527849
Mijn helleborus:


In de pot was ik niet echt onder de indruk, en toen kreeg hij een plekje in de tuin. Dit is met stip mijn lievelingsplant.

Wat is dat lelijke ding ernaast? Mijn vriend had die jaren in een pot en deze doet het veel beter in de volle grond dus is duidelijk nogal opgefleurt. Helaas wilde hij van deze plant ook geen afstand doen (over de bamboe ook een rel gehad en die slag heeft hij gewonnen), ik heb begrepen dat deze nogal groot wordt. I will learn to love it. :')
Resistance is futile.
pi_125528507
Wij hebben een kleine stadstuin op het oosten, vochtig, veel schaduw, al krijgt de hele tuin in de zomer 's middags wel zon. Niet ideaal voor gras geloof ik. Is er een andere bodembedekker die lopen en spelen goed verdraagt en het daar naar zijn zin zou hebben?
pi_125528717
Nu vind ik bamboe een giga woekeraar.
En de rotzooi van bladverlies ín huis en het kwam bij de buren vandaan :X
Er zijn inmiddels wel betere soorten gekweekt, verwacht ik.

Zeg niet gauw dat een clematis deaud is !
Margaret komt alsmaar terug ( al weer 3-4 jaar) al zou je er geen stuiver voor geven *O*
( het zou een kleine ramp zijn met grote gevolgen hiero)

Persoonlijk hou ik niet van dichtgetegelde tuinen.
En het heeft grote gevolgen voor de afwatering in een stad.
Alhoewel een schaduwtuin ook niet alles is om groen te krijgen. :?
  zaterdag 20 april 2013 @ 18:58:54 #10
319685 Mubassie
Hallo kindertjes
pi_125528799
Dank jullie voor de reacties!

Een eyecatcher was ook mijn gedachte. Ik heb een treurwilg in mijn achtertuin toevallig. Is wel nog een kleintje maar die zou ik kunnen verplaatsen. Siergras is ook een leuk idee!
Kwa stijl heb ik niks in gedachte, het moet vooral makkelijk zijn. Heb al veel werk met de achtertuin :P

Ik kan dus dat treurwilgje wel naar voren verplaatsen maar dan zou ik er nog iets omheen moeten maken anders kijkt het zo iel..
  zaterdag 20 april 2013 @ 19:03:51 #11
319685 Mubassie
Hallo kindertjes
pi_125528985
Of is dit geen treurwilg? :@

  zaterdag 20 april 2013 @ 19:05:36 #12
3185 Adelante
To let it go now
pi_125529050
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 april 2013 18:49 schreef _Ophelia_ het volgende:
Wij hebben een kleine stadstuin op het oosten, vochtig, veel schaduw, al krijgt de hele tuin in de zomer 's middags wel zon. Niet ideaal voor gras geloof ik. Is er een andere bodembedekker die lopen en spelen goed verdraagt en het daar naar zijn zin zou hebben?
Kunstgras een optie, met een groene border en wat potten met planten best ok denk ik :)
"We meet every day at the same cafe, six-thirty and no one knows she'll be there."
pi_125529289
quote:
1s.gif Op zaterdag 20 april 2013 18:56 schreef AnneX het volgende:

Persoonlijk hou ik niet van dichtgetegelde tuinen.
En het heeft grote gevolgen voor de afwatering in een stad.
Alhoewel een schaduwtuin ook niet alles is om groen te krijgen. :?
Wij ook niet. Op zich groeit er een geniale collectie (veelal bloeiende) planten die zich er zelf gevestigd hebben en leeft er van alles. Maar goed, dochterlief moet er toch ook kunnen gaan spelen en een keertje buiten zitten lijkt me na jaren verbouwen ook wel tof.

quote:
1s.gif Op zaterdag 20 april 2013 19:05 schreef Adelante het volgende:

[..]

Kunstgras een optie, met een groene border en wat potten met planten best ok denk ik :)
Liever iets "echts" eigenlijk. Alleen al omdat er een een stuk afgegraven moet worden en wij, bij gebrek aan zin om de boel af te voeren, daar een begroeid heuveltje met een glijbaantje erin van willen maken.
pi_125529317
quote:
1s.gif Op zaterdag 20 april 2013 19:03 schreef Mubassie het volgende:
Of is dit geen treurwilg? :@

[ afbeelding ]
Heel vrolijk oogt hij niet. :D
(sorry, ben plantenn00b, opgegroeid met balkon)
pi_125529718
er zijn verschillende soorten gras. ook speciaal soorten voor schaduwtuinen.
  zaterdag 20 april 2013 @ 20:21:20 #16
195834 kaasplankje
Nu met maar 8% vet!
pi_125532057
quote:
2s.gif Op zaterdag 20 april 2013 17:06 schreef Seven. het volgende:

[..]

Die onderste, wat is dat?
japanse esdoorn
pi_125536608
quote:
2s.gif Op zaterdag 20 april 2013 18:24 schreef Seven. het volgende:
Mijn helleborus:


In de pot was ik niet echt onder de indruk, en toen kreeg hij een plekje in de tuin. Dit is met stip mijn lievelingsplant.

Wat is dat lelijke ding ernaast? Mijn vriend had die jaren in een pot en deze doet het veel beter in de volle grond dus is duidelijk nogal opgefleurt. Helaas wilde hij van deze plant ook geen afstand doen (over de bamboe ook een rel gehad en die slag heeft hij gewonnen), ik heb begrepen dat deze nogal groot wordt. I will learn to love it. :')
Misschien een kale pieris.
  zaterdag 20 april 2013 @ 22:05:34 #18
195834 kaasplankje
Nu met maar 8% vet!
pi_125536722
Gok Fatsia japonica. Ik vind het wel mooi, staat er 1 in de tuin van de buren hier van enkele meters hoog en breed.
  zaterdag 20 april 2013 @ 23:02:43 #19
277627 Seven.
We are Borg.
pi_125539295
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 april 2013 18:49 schreef _Ophelia_ het volgende:
Wij hebben een kleine stadstuin op het oosten, vochtig, veel schaduw, al krijgt de hele tuin in de zomer 's middags wel zon. Niet ideaal voor gras geloof ik. Is er een andere bodembedekker die lopen en spelen goed verdraagt en het daar naar zijn zin zou hebben?
Edit: hosta verdraagt spelen natuurlijk niet goed :') .

Wild idee maar is jouw tuin niet ideaal voor mos? Je zou er een soort bostuin van kunnen maken :+ .

[ Bericht 20% gewijzigd door Seven. op 20-04-2013 23:22:03 ]
Resistance is futile.
  zaterdag 20 april 2013 @ 23:11:50 #20
277627 Seven.
We are Borg.
pi_125539586
quote:
1s.gif Op zaterdag 20 april 2013 18:58 schreef Mubassie het volgende:
Dank jullie voor de reacties!

Een eyecatcher was ook mijn gedachte. Ik heb een treurwilg in mijn achtertuin toevallig. Is wel nog een kleintje maar die zou ik kunnen verplaatsen. Siergras is ook een leuk idee!
Kwa stijl heb ik niks in gedachte, het moet vooral makkelijk zijn. Heb al veel werk met de achtertuin :P

Ik kan dus dat treurwilgje wel naar voren verplaatsen maar dan zou ik er nog iets omheen moeten maken anders kijkt het zo iel..
Dat is een treurwilgje en de jouwe heeft het niet erg naar zijn zin in die pot. Ik zou 'm in de grond planten in je voortuin, maar iemand anders kan je vast vertellen of nu de tijd is. Hij zal niet doodgaan als je het nu doet. Of je zet 'm nu met pot en al in de voortuin. Probleem is echter dat ze in de pot heel snel uitdrogen en daar houden wilgen dus helemaal niet van.

Siergrassen heb je weinig werk aan. Pampasgras wordt een paar meter hoog, dus dat kan ook als centerpiece dienen. Deze shit moet wel allemaal in de grond. Verder zou je eens kunnen googelen op kuipplanten die jou aanstaan. Maar probleem dat je met alle planten in een pot zult hebben: ze hebben aardig wat verzorging nodig. Ik vind het makkelijker om planten in de volle grond te onderhouden. Met al je steen hoef je je niet druk te maken om onkruid, dat komt er amper doorheen.

Planten die het altijd leuk doen in potten zijn de eenjarigen die je voor een drol koopt bij Praxis/Gamma/Intratuin. Dat zijn planten zoals viooltjes enzo. Maar goed, dat is de volgende lente weer opnieuw planten.
Resistance is futile.
  zaterdag 20 april 2013 @ 23:17:52 #21
277627 Seven.
We are Borg.
pi_125539798
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 april 2013 20:21 schreef kaasplankje het volgende:

[..]

japanse esdoorn
Dank u. Die gaat op mijn wishlist. Dus ik moet op zoek naar stokroos, hosta, Japanse esdoorn, een nieuwe clematis, een berg varens. Hmmz, er missen nog een paar struiken met bloemen en een wintergroene klimmer tegen de buurman zijn garage (die moet tussen de klimop en de bruidsluier? (honeysuckle) komen te staan). En dan nog 1 of 2 struiken die wat groter worden.

Bestaat er zoiets als een oranje vlinderstruik? Ik heb nu veel geel met een berg narcissen, maar ik mis nog oranje.

Ik had trouwens vorig jaar superleuk plantje, een soort van harige kegel van 10cm hoog maar die is doodgevroren. Tenminste, dit jaar niet weer gezien.
Resistance is futile.
  zaterdag 20 april 2013 @ 23:24:58 #22
3185 Adelante
To let it go now
pi_125540001


Buddleja weyeriana `Bicolor`, is lavendelpaars met zalm-oranje. Ik vind het niks, maar het komt dicht bij oranje :P
"We meet every day at the same cafe, six-thirty and no one knows she'll be there."
pi_125541812
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 april 2013 18:49 schreef _Ophelia_ het volgende:
Wij hebben een kleine stadstuin op het oosten, vochtig, veel schaduw, al krijgt de hele tuin in de zomer 's middags wel zon. Niet ideaal voor gras geloof ik. Is er een andere bodembedekker die lopen en spelen goed verdraagt en het daar naar zijn zin zou hebben?
's Middags zon in de tuin op het oosten?

Vond dit met bodembedekker "+ over lopen":

http://www.groeninfo.com/(...)ad.html#.UXMR6crIn4w

Plantenborder.nl: 30-05-2006
Zenengroen (ajuga reptans)
Stekelnootje (acaena) lijkt stekelig, maar is zacht, ook voor de blote voet
:)
en kruipthym (Thymus) ruikt ook nog heerlijk als je er overheen loopt, dus
kneust.

Veel plezier ermee.

Tuingroet,
Vincent
WWW.PLANTENBORDER.NL
tuinontwerp.plantenborder.nl
pi_125543053
quote:
6s.gif Op zaterdag 20 april 2013 23:17 schreef Seven. het volgende:

[..]

Dank u. Die gaat op mijn wishlist. Dus ik moet op zoek naar stokroos, hosta, Japanse esdoorn, een nieuwe clematis, een berg varens. Hmmz, er missen nog een paar struiken met bloemen en een wintergroene klimmer tegen de buurman zijn garage (die moet tussen de klimop en de bruidsluier? (honeysuckle) komen te staan). En dan nog 1 of 2 struiken die wat groter worden.

Bestaat er zoiets als een oranje vlinderstruik? Ik heb nu veel geel met een berg narcissen, maar ik mis nog oranje.

Ik had trouwens vorig jaar superleuk plantje, een soort van harige kegel van 10cm hoog maar die is doodgevroren. Tenminste, dit jaar niet weer gezien.
Nog even checken of alles dezelfde omstandigheden wil (grondsoort, licht, zon).
  zondag 21 april 2013 @ 01:36:50 #25
277627 Seven.
We are Borg.
pi_125544845
quote:
10s.gif Op zaterdag 20 april 2013 23:24 schreef Adelante het volgende:
[ afbeelding ]

Buddleja weyeriana `Bicolor`, is lavendelpaars met zalm-oranje. Ik vind het niks, maar het komt dicht bij oranje :P
Vind ik mooi, thanks!
Resistance is futile.
pi_125546770
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 april 2013 19:22 schreef loecje het volgende:
er zijn verschillende soorten gras. ook speciaal soorten voor schaduwtuinen.
Ervaring mee? Een collega van me vond het niets. (Kan ook aan haar liggen maar ik heb evenmin groene vingers. :@ )

quote:
2s.gif Op zaterdag 20 april 2013 23:02 schreef Seven. het volgende:

[..]

Edit: hosta verdraagt spelen natuurlijk niet goed :') .

Wild idee maar is jouw tuin niet ideaal voor mos? Je zou er een soort bostuin van kunnen maken :+ .
:D
Hoe kom je daaraan? Gewoon gras zaaien en laten 'vermossen'?

quote:
0s.gif Op zondag 21 april 2013 00:12 schreef Teslynd het volgende:

[..]

's Middags zon in de tuin op het oosten?

Vond dit met bodembedekker "+ over lopen":

http://www.groeninfo.com/(...)ad.html#.UXMR6crIn4w

Plantenborder.nl: 30-05-2006
Zenengroen (ajuga reptans)
Stekelnootje (acaena) lijkt stekelig, maar is zacht, ook voor de blote voet
:)
en kruipthym (Thymus) ruikt ook nog heerlijk als je er overheen loopt, dus
kneust.

Veel plezier ermee.

Tuingroet,
Vincent
WWW.PLANTENBORDER.NL
tuinontwerp.plantenborder.nl

Ga ik eens naar kijken, thnx.
  zondag 21 april 2013 @ 12:07:14 #27
277627 Seven.
We are Borg.
pi_125549708
Mos moet je blijkbaar uit het bos trekken, Ophelia! Nergens te koop.
Resistance is futile.
  zondag 21 april 2013 @ 13:00:05 #28
132477 Zo-is-dat
of nie dan?
pi_125551222
Mos kun je wel bij de groothandel kopen, misschien eens vragen bij een bloemist of een tuincentrum?
  zondag 21 april 2013 @ 13:04:06 #29
3185 Adelante
To let it go now
pi_125551350
Mos koop je op matten bij verkopers van groene dakbedekking :Y
"We meet every day at the same cafe, six-thirty and no one knows she'll be there."
pi_125552265
quote:
0s.gif Op zondag 21 april 2013 07:35 schreef _Ophelia_ het volgende:

[..]

Ervaring mee? Een collega van me vond het niets. (Kan ook aan haar liggen maar ik heb evenmin groene vingers. :@ )
geen ervaring mee maar ik ben ideeën aan het opdoen voor een tuin op het noorden.

een mostuin klinkt trouwens nog beter.
  zondag 21 april 2013 @ 16:44:24 #31
226990 Gwywen
Tuinvrouw
pi_125559223
Mos meng je in de blender met karnemelk en smeer je vervolgens uit over de plekken waar je het wilt hebben, dat weet toch iedereen?
Maar als je weinig zon hebt komt het mos vanzelf wel, mits voldoende vochtig.
Ik woonde eerst in een huis met tuin op het zuidoosten, wat betekende dat de rechterhelft van mijn tuin nooit zon kreeg, en daar tierde het mos welig.
Ook had ik een perk dat dus echt nimmer zon kreeg, en daar bloeide en groeide alles prima.
Bloemen en planten die ik daar had staan:

* Allium (wit: daslook)
* Boshyacint (ook wit)
* Dicentra (gebroken hartje)
* Epimedium (Elfenbloem)
* Helleborus niger en orientalis
* Botanische tulpen
* Salomonszegel
* Hortensia's
* Krulhazelaar
* Narcissen
* Sneeuwklokjes
* Varens
* Brunnera (kaapse vergeetmijniet)
* Bosanemonen

En dan zal ik er vast nog wel een paar vergeten zijn. Er kan echt heel veel op plekken waar geen zon komt. :Y
  zondag 21 april 2013 @ 16:57:12 #32
277627 Seven.
We are Borg.
pi_125559808
Ja, vanzelfsprekend, mos met karnemelk in de blender natuurlijk!
Resistance is futile.
  zondag 21 april 2013 @ 16:58:13 #33
277627 Seven.
We are Borg.
pi_125559854
Mijn hortensia's doen vrijwel niets in de schaduw trouwens, maar kan ook te maken hebben met de droge grond.
Resistance is futile.
pi_125561082
Hier wel hortensia's die het doen in de schaduw, maar ze zijn kleiner en minder enthousiast dan een andere die meer in het licht staat.

Ik wil eigenlijk liever Annabellekes net als AnneX die in de tuin heeft staan O+
  zondag 21 april 2013 @ 17:26:02 #35
195834 kaasplankje
Nu met maar 8% vet!
pi_125561241
quote:
0s.gif Op zondag 21 april 2013 00:12 schreef Teslynd het volgende:

[..]

's Middags zon in de tuin op het oosten?

Vond dit met bodembedekker "+ over lopen":

http://www.groeninfo.com/(...)ad.html#.UXMR6crIn4w

Plantenborder.nl: 30-05-2006
Zenengroen (ajuga reptans)
Stekelnootje (acaena) lijkt stekelig, maar is zacht, ook voor de blote voet
:)
en kruipthym (Thymus) ruikt ook nog heerlijk als je er overheen loopt, dus
kneust.

Veel plezier ermee.

Tuingroet,
Vincent
WWW.PLANTENBORDER.NL
tuinontwerp.plantenborder.nl

Of loopkamille
  zondag 21 april 2013 @ 19:36:51 #36
132098 Xebber
Immer Intelligent
pi_125566470
quote:
0s.gif Op zondag 21 april 2013 16:44 schreef Gwywen het volgende:
Mos meng je in de blender met karnemelk en smeer je vervolgens uit over de plekken waar je het wilt hebben, dat weet toch iedereen?
Wat? :')

quote:
Maar als je weinig zon hebt komt het mos vanzelf wel, mits voldoende vochtig.
Ik woonde eerst in een huis met tuin op het zuidoosten, wat betekende dat de rechterhelft van mijn tuin nooit zon kreeg, en daar tierde het mos welig.
Ook had ik een perk dat dus echt nimmer zon kreeg, en daar bloeide en groeide alles prima.
Bloemen en planten die ik daar had staan:

* Allium (wit: daslook)
* Boshyacint (ook wit)
* Dicentra (gebroken hartje)
* Epimedium (Elfenbloem)
* Helleborus niger en orientalis
* Botanische tulpen
* Salomonszegel
* Hortensia's
* Krulhazelaar
* Narcissen
* Sneeuwklokjes
* Varens
* Brunnera (kaapse vergeetmijniet)
* Bosanemonen

En dan zal ik er vast nog wel een paar vergeten zijn. Er kan echt heel veel op plekken waar geen zon komt. :Y
Mooi lijstje. Daar ga ik zeker wat mee doen. :Y

Heb een paar vierkante meter in de voortuin, en daar komt echt vrijwel nooit zon. Staan nu alleen twee Salix' en een buxushaag in. En wat Heuchera.
Op woensdag 15 juni 2011 01:02 schreef Bluezz het volgende:
Xeb heeft altijd gelijk, Staal
  zondag 21 april 2013 @ 19:42:12 #37
16466 BloodhoundFromHell
---------------------
pi_125566740
mn toscaanse jasmijn is weer kapot gevroren, deze zal ik niet meer aanplanten. Ik laat hem nog even staan, kijken of er nog leven in de wortels zit.
(__/)
(='.'=)
(")_(")
  zondag 21 april 2013 @ 19:43:13 #38
226990 Gwywen
Tuinvrouw
pi_125566787
quote:
14s.gif Op zondag 21 april 2013 19:36 schreef Xebber het volgende:

[..]

Wat? :')

Serieus :)
  zondag 21 april 2013 @ 19:44:32 #39
16466 BloodhoundFromHell
---------------------
pi_125566861
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 april 2013 18:49 schreef _Ophelia_ het volgende:
Wij hebben een kleine stadstuin op het oosten, vochtig, veel schaduw, al krijgt de hele tuin in de zomer 's middags wel zon. Niet ideaal voor gras geloof ik. Is er een andere bodembedekker die lopen en spelen goed verdraagt en het daar naar zijn zin zou hebben?
varens zijn mooi in zon tuin, verder kun je een reuzerabarber plaatsen
(__/)
(='.'=)
(")_(")
  zondag 21 april 2013 @ 19:48:37 #40
16466 BloodhoundFromHell
---------------------
pi_125567088
quote:
1s.gif Op zaterdag 20 april 2013 18:56 schreef AnneX het volgende:
Nu vind ik bamboe een giga woekeraar.
En de rotzooi van bladverlies ín huis en het kwam bij de buren vandaan :X
Er zijn inmiddels wel betere soorten gekweekt, verwacht ik.

Zeg niet gauw dat een clematis deaud is !
Margaret komt alsmaar terug ( al weer 3-4 jaar) al zou je er geen stuiver voor geven *O*
( het zou een kleine ramp zijn met grote gevolgen hiero)

Persoonlijk hou ik niet van dichtgetegelde tuinen.
En het heeft grote gevolgen voor de afwatering in een stad.
Alhoewel een schaduwtuin ook niet alles is om groen te krijgen. :?
fargesia's zijn polvormig en woekeren niet... :-)
(__/)
(='.'=)
(")_(")
pi_125567235
Oh, dat kon je vertellen aan de bamboespruiten die door 'mijn' grint omhoog kwamen wandelen vanaf de buren... o|O
  zondag 21 april 2013 @ 19:53:35 #42
16466 BloodhoundFromHell
---------------------
pi_125567364
quote:
1s.gif Op zondag 21 april 2013 19:51 schreef AnneX het volgende:
Oh, dat kon je vertellen aan de bamboespruiten die door 'mijn' grint omhoog kwamen wandelen vanaf de buren... o|O
dan had hij geen fargesia, welke had hij? zeker een Phyllostachys vivax oid, uitlopers hiervan leggen makkelijk 6 meter per jaar af. wel mooi, ik heb er ook 1 in de tuin. Heb wel een rhizoombeschermer aangelegd.

(__/)
(='.'=)
(")_(")
  zondag 21 april 2013 @ 20:11:46 #43
16466 BloodhoundFromHell
---------------------
pi_125568239
ter info , hier de niet woekerende bamboes:



Bron: www.kimmei.com , is ook wel een aanrader om te gaan kijken , erg mooie bamboetuin en de eigenaar heeft veel verstand van zaken..
(__/)
(='.'=)
(")_(")
  zondag 21 april 2013 @ 22:34:34 #44
277627 Seven.
We are Borg.
pi_125578556
quote:
0s.gif Op zondag 21 april 2013 19:43 schreef Gwywen het volgende:

[..]

Serieus :)
Dat brengt me op ideeen voor de garagemuur van de buren!
Resistance is futile.
pi_125587179
quote:
0s.gif Op zondag 21 april 2013 19:43 schreef Gwywen het volgende:

[..]

Serieus :)
Ja, die wilde ik ook al uitproberen op een blinde muur hier in de tuin. :D
pi_125591381
mos, bamboe, dan meteen maar wat acers, beetje water en je hebt je Japanse tuin ^^
pi_125591488
quote:
0s.gif Op maandag 22 april 2013 07:16 schreef _Ophelia_ het volgende:

[..]

Ja, die wilde ik ook al uitproberen op een blinde muur hier in de tuin. :D
Ik heb het zelf nooit zo geprobeerd maar een lelijke pot insmeren met karnemelk heb ik al vaak genoeg gedaan, duurde niet lang of je had zoiets:


Gisteren trouwens eens een dagje NIKS gedaan in de tuin. Ik merkte dat m'n tempo steeds verder omlaag ging en dat ik in hetzelfde aantal uren steeds minder gedaan kreeg, dus een rustdagje leek me wel op z'n plek.
  maandag 22 april 2013 @ 12:53:32 #48
132098 Xebber
Immer Intelligent
pi_125594859
quote:
0s.gif Op zondag 21 april 2013 19:43 schreef Gwywen het volgende:

[..]

Serieus :)
Ik heb hier écht nog nooit van gehoord. En draai toch al aardig wat jaren mee in de groenvoorziening en plantenteelt.
Op woensdag 15 juni 2011 01:02 schreef Bluezz het volgende:
Xeb heeft altijd gelijk, Staal
pi_125600828
Leuk om te zien dat de ouwe getrouwen zich hier weer verzamelen
in het Voorjaar w/

Eindelijk vandaag in het zonnetje ( en in de wind) in het tuintje gewerkt.
Het een en ander geruimd, geknipt en gesnoeid.
Het gras / mos / onkruid gemaaid.
Het ziet er voor het oog redelijk uit.

Kijk maar:
Veel dooie takken en uitgebloeide bloemen uit de Annabelle.
Hij/zij loopt al aardig uit, dus kort zetten ( voorkeur) durf ik niet.
Misschien na 10 jaar ook eens vervangen?


Achterin staan van links naar rechts: Annabelle (zelfde verhaal als boven)
vier blauwbloemige hibiscus struiken ( zó mooi) waarvan de derde deaud is, een aangewaaide stek van hazelaar en beuk.
Het plan is om éen meter naar voren te plaatsen ( lees vervangen?) want daar moeten drie kliko's een plek krijgen.



En een overzicht van het groene veldje !? -O-
Mijn plan is om de uitgeputte grasmat te vervangen voor schaduwgras na 10 jaar.


Een beetje opschieten met de offerte, mannen ! ~O>
pi_125604662
ik dacht dat de annabelle altijd tot vlak boven de grond gesnoeid moest worden omdat deze alleen op nieuw hout bloeit.
pi_125606704
Nee, niet fout gedaan Annex, maar je mag ze gerust lager afsnoeien, anders worden ze elk jaar alleen maar hoger terwijl het aantal bloemen afneemt. Vervangen hoeft absoluut niet, annabelle's groeien vanzelf uit door de grond, dit in tegenstelling tot de paniculata familie (pluimhortensia). Het is overigens nog niet te laat om ze lager te snoeien, niet te bang wezen, die krengen komen vanzelf weer ;)

Over Annabelle is nog wel het één en ander over te doen, de één zegt gewoon bij de grond snoeien terwijl de ander zegt iets hoger zodat ze iets steviger worden en de grote bloem kunnen houden. Zelf ben ik van plan die van mij langzaam te vervangen door strong annabelle.

Zal straks even foto maken van mijn snoei

edit: interresant artikel trouwens, tijdje als hovenier gewerkt en we hebben toch wel aardig wat geprobeerd om annabelle's staande te houden, ga dit zeker aan mijn oude collega's linken en zelf toepassen volgend jaar.

[ Bericht 12% gewijzigd door mongolio123 op 22-04-2013 18:19:08 ]
pi_125607319
Hier een foto van annabelle snoei (voortuin) en een paar foto's van de achtertuin, vandaag voor het eerst gemaaid yay! https://picasaweb.google.(...)883/TuinVoorjaar2013
pi_125608531
Oh thx *O*

Verplaatsen " moet" wél, omdat kliko's daar parkeren in de toekomst , zoals vermeld.
En ook iets verzinnen op " dweilen" van de zware bloemen na regenval.
( " dweilen" is quote van Bloes ! _O-

Snel even je foto's bekeken.
Een bladhoudende beukenhaag geplant ?! Fraaaai!
Alleen - waarom niet dubbel?

Nieuwe tuin?
pi_125609803
Tuin vorige winter gerenoveerd ja, alles omgespit en compleet opnieuw begonnen, moet nog wel flink wat doen hoor, tegels nog recht + bijplaatsen, terras opnieuw, pergola optrekken.. ga maar door. Enkele Fagus (beukenhaag) is meer dan genoeg hoor, niet te snel de hoogte in laten gaan, wat bij de carpinus (haagbeuk) dus wel kan, maar dan heb je minder charme in de winter ;) Gewoon 2-3x snoeien en hij wordt vanzelf mooi dicht en dan elk jaar een centimeter als 10-20 omhoog. Gouden regel is en blijft snoeien doet groeien.

Tegen het dweilen, mooi woord overigens van Bloes, zijn wel wat huis tuin en keukenmethodes op te vinden. Zo gooide Rob de tuinman er gewoon een paar fietswielen in voordat de bloemen kamen ;) Bouwwerk van kippengaas eroverheen, ga zo maar door.
pi_125632297
Jammer van het weer vandaag: druilerig en tuinwerk = Anna snoeien moet
even wachten... -O-
Gaas ligt klaar.

Ondertussen was ik Margaret vergeten gister te kieken :D
Vorig jaar TWEE keer gebloeid en oktober of zo ( opnieuw) terug gesnoeid tot
op de grond.

Dit wordt het vierde jaar en zij doet al aardig haar best:

pi_125634769
Your own iron lady AX _O_

Gras van jou ziet er nog redelijk uit toch? Wel wat kalende plekjes, dat hebben en houden wij rondom de boom doordat ie alle licht en vocht opslurpt }:|

De nieuwe Buuv 2 tuinen verderop heeft een nieuwe grasmat laten leggen en de steentjes schoon laten maken, wat een verschil :o :o Iedere tuin steekt af bij die van haar :D
En ze heeft een hele coniferenhaag :X laten planten langs haar schutting en aan de achterkant kleine hederaatjes :X
pi_125636424
Tis groen in allerlei soorten mos, graspollen en -sprieten en onkruid en ook nog groen van mislukte crocusjes - zó leuk in de gemeenteplantsoenen- en daar is alles meegezegd. :X

Ja zeg, ga nog even meehuilen met mn.X die het niet eens is met mijn plan :{w
  dinsdag 23 april 2013 @ 13:18:06 #59
40180 Stiemie
20-07-2007
pi_125636466
Als mijn druivenplant nu nog steeds geen teken van leven geeft, hoef ik zeker nergens meer op te hopen he? :'(
pi_125636504
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 april 2013 13:18 schreef Stiemie het volgende:
Als mijn druivenplant nu nog steeds geen teken van leven geeft, hoef ik zeker nergens meer op te hopen he? :'(
praten Stiemie...communikaasjie is da bomb tegenwoordig.

En ik vrees het ergste. -O-

Als ik mij goed herinner, heb je een nieuwaangelegde tuin bij een nieuw huis, tóch? B-)
Misschien herhalen en dan inpakken/ beschermen in het najaar.
Inpakken / inwikkelen van potten en van palnten zie ik steeds vaker hier, zeker in de polder. w/
  dinsdag 23 april 2013 @ 13:27:12 #61
40180 Stiemie
20-07-2007
pi_125636805
quote:
1s.gif Op dinsdag 23 april 2013 13:18 schreef AnneX het volgende:

[..]

praten Stiemie...communikaasjie is da bomb tegenwoordig.

En ik vrees het ergste. -O-

Als ik mij goed herinner, heb je een nieuwaangelegde tuin bij een nieuw huis, tóch? B-)
Misschien herhalen en dan inpakken/ beschermen in het najaar.
Inpakken / inwikkelen van potten en van palnten zie ik steeds vaker hier, zeker in de polder. w/
nou het huis is voor mij nieuw, maar stamt uit 1985 ;) :D

En met de tuin zijn we nog bezig. Voortuin is inmiddels leeg, achtertuin zijn we begonnen. De druif had ik achter tegen de schuur in de volle grond geplant. Op het zuiden, maar dus toch te koud geweest vrees ik...

Ik had wel de pot en plant van mijn olijfboompje ingepakt met noppenfolie tijdens de extreme temperaturen, maar vrees dat dat ook niet voldoende is geweest...

Ik ga maar eens een goed gesprek aan met de druif denk ik...
  dinsdag 23 april 2013 @ 13:58:39 #62
132098 Xebber
Immer Intelligent
pi_125637859
Hoeveel liter cacaodoppen zou ik nodig hebben voor 3 vierkante meter en een laag van rond de 10 cm?
Op woensdag 15 juni 2011 01:02 schreef Bluezz het volgende:
Xeb heeft altijd gelijk, Staal
pi_125638827
Hier gaan we ook een beginnetje maken met de tuin. Kleine maand zijn we verhuisd naar een nieuwbouwwoning, dus het wordt nog flink ploeteren voordat we kunnen genieten van onze tuin.

Afgelopen weekend 'even' 400 L tuingrond gekocht (aanbieding bij een niet nader te noemen bouwmarkt) zodat er wat voedingsstoffen in de bodem terecht komen. Bodem is waarschijnlijk zand, dus echt veel voeding zal er niet in zitten. Vriendlief gaat volgende week in zijn vakantie de grond omvoelen en een deel van het zand weghalen en vervangen (vermengen) voor tuingrond.

Daarna maar een grote zoektocht naar geschikte planten. Tuin zit op het noorden dus we kunnen niet lukraak even dingen neer gaan poten. 3 kwart van de tuin heeft op het moment helemaal geen zon, dus ook in de zomer zullen we genoeg stukken hebben waar de hele dag geen zon komt. Heb er al flink op los gegoogled en heb al een mooie lijst met planten opgesteld die geschikt zijn. We willen dan een combinatie van bloeiende planten, een klimopje voor tegen de schutting en wat groen dat ook in de winter groen blijft. Maar goed, dat duurt nog even. Het zal nog een hels karwei worden om al dat platgestampte goed los te scheppen en de meeste viezigheid weg te halen. Dan kijken we wel weer verder. ^O^
I never think of the future - it comes soon enough. - Albert Einstein
pi_125639360
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 april 2013 13:18 schreef Stiemie het volgende:
Als mijn druivenplant nu nog steeds geen teken van leven geeft, hoef ik zeker nergens meer op te hopen he? :'(
wij hebben 1,5 jaar geleden 2 druivenbomen van 20+ jaar oud gekocht en die hebben meteen die winter een goede knal gekregen door de -22 graden :{

1 druif gaf pas in augustus een paar lullige nieuwe takjes/blaadjes
de ander kwam pas in september met nieuwe scheuten, maar dan wel vanaf de basis/grond...

dit jaar wel goed ingepakt, maar nog steeds weinig leven te bespeuren

dat was een lesje: hoe gooi je een paar honderd euro door een putje -O-
(╯°□°)╯︵ ┻━┻ ლ(ಠ益ಠლ) ٩͡๏̯͡๏۶ ಠ_ಠ ᕕ( ᐛ )ᕗ
  dinsdag 23 april 2013 @ 14:52:20 #65
40180 Stiemie
20-07-2007
pi_125639985
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 april 2013 14:35 schreef Leipo666 het volgende:

[..]

wij hebben 1,5 jaar geleden 2 druivenbomen van 20+ jaar oud gekocht en die hebben meteen die winter een goede knal gekregen door de -22 graden :{

1 druif gaf pas in augustus een paar lullige nieuwe takjes/blaadjes
de ander kwam pas in september met nieuwe scheuten, maar dan wel vanaf de basis/grond...

dit jaar wel goed ingepakt, maar nog steeds weinig leven te bespeuren

dat was een lesje: hoe gooi je een paar honderd euro door een putje -O-
Oei da's wel heel jammer zeg.

Mijn druif was gelukkig gewoon van de plantenzaak en kostte maar iets van 5 euro :@ Maar hij deed het vorig jaar zo mooi en daarom vind ik het juist zo jammer
pi_125670901
de druif die vanaf de grond weer opnieuw begon heeft nu ook alweer nieuwe knoppen op de nieuwe takjes

de ander is nog steeds doods: zwammen op de stam zal wel geen goed teken zijn :'(
(╯°□°)╯︵ ┻━┻ ლ(ಠ益ಠლ) ٩͡๏̯͡๏۶ ಠ_ಠ ᕕ( ᐛ )ᕗ
pi_125672257
Zwammen lijkt me inderdaad geen goed teken.
Mijn man kwam laatst thuis met drie druivelaars die ze voor weinig bij de bouwmarkt verkochten, ik weet er alleen nog geen plek voor maar er zit al wel leven in. Ik hoop dat ze goed aanslaan, in m'n oude tuin had ik een witte en een blauwe druif, die waren altijd zó heerlijk.

Gisteren rozen in de grond gezet, keurig volgens de instructies die ik bij de kweker meekreeg, want je wilt toch wel dat ze aanslaan. Twee komen aan weerszijden van het pad door de border, Rosa "Brother Cadfael" en "Redoute", allebei vanwege de geur. Dichter bij huis komt langs het pad "Katharina Zeimet", een kleine witte roos, ook vanwege de geur, die is meeverhuisd uit de oude tuin (en heeft het overleefd :) ). (Tip: als je kleine witte rozen zoekt zie je overal Schneewittchen, die er hetzelfde uitziet maar nergens naar ruikt, probeer dus Katharina Zeimet ergens te vinden, die geurt zo heerlijk!)
De derde die ik heb gekocht is Rosa "Heritage" (ja, ik houd inderdaad van roze rozen), die komt wat meer op de wind te staan maar dat durf ik wel aan omdat die goed bestand is tegen ziektes.

Verder komt er nog een New Dawn, m'n favoriete roos, klimmer die bloeit van juni tot de eerste sneeuw.
Tegen de gevel groeit een oude donkerrode roos, daar heb ik een paarse (!) clematis (Jackmanii) bij geplant, voor een dramatisch effect, en elders in de tuin staat een enorme gele roos, absoluut niet mijn kleur maar vanwege zijn overdonderende geur mag hij blijven.

Verder krijgt mijn dochter in haar tuintje (nou ja, tuintje, het stukje waar zij op mag tuinieren is bijna zo groot als onze hele oude tuin) nog de roos "Waltz Time", die hele grote oudroze bloemen geeft.

Vrijdag dus met m'n vriendin naar de kweker geweest en verder nog gekocht: witte flox, kattenkruid, ooievaarsbek, pioenen, twee rozemarijnstruikjes, witte spirea, salvia, rode valeriaan, en twee clematissen die met een kleine overlap bloeien en die ik in elkaar wil laten groeien (wit en roze) over de veranda.

Omdat ik niet verwacht dat ik m'n tuin in één seizoen vol krijg, strooi ik op de plekken waar nog aarde te zien is gemengd bloemenzaad, cosmea en zo, en juffertje in 't groen en dat soort zomerbloeiers.
pi_125672401
Geweldige plannen ! ^O^ voor een geurige ! rozentuin, Gwyn.

Toch wel foto's voór en ná !?
En volgend jaar een open tuindag !

Gister drie lavendelplanten gekocht en rozemarijn en munt.

Waar blijven die gozers met een offerte ! ~O>
pi_125672519
quote:
1s.gif Op woensdag 24 april 2013 10:37 schreef AnneX het volgende:
Geweldige plannen ! ^O^ voor een geurige ! rozentuin, Gwyn.

Toch wel foto's voór en ná !?
En volgend jaar een open tuindag !

Ik ben bezig met de foto's uit te zoeken, dus die krijgen jullie nog te zien.
Het is de bedoeling dat het een soort kruising tussen een Engelse cottagetuin en een Tuin der Zinnen wordt. Vandaar een grindpad (voelen: met blote voeten op lopen), geurige rozen langs de paden, bessenstruiken en fruitbomen (smaakzin), de bloemen natuurlijk voor het zicht en de combinatie rust/vogeltjes (en een kleine windchime) voor het oor.
Ik ben zo blij met m'n nieuwe tuin! O+ (ook al is het nog grotendeels een woestenij)
  woensdag 24 april 2013 @ 11:31:30 #70
3185 Adelante
To let it go now
pi_125673770
Klinkt top Gwyn! Ik heb niks met roze (man :P), maar wit is heerlijk rustig tegen veel groen.

Iemand een tip voor een mooie parasolboom? We willen een relaxt schaduwhoekje creeeren, dus ik maak er een steigerhouten tafel omheen. Ik vind dakplataan heel mooi met die bast, maar schijnt nogal veel rotzooi en irriterende meuk te geven als je er onder zit :{
"We meet every day at the same cafe, six-thirty and no one knows she'll be there."
pi_125702038
plataan geeft inderdaad wel veel muk in de zomer, fijne stofdeeltjes die echt je keel en neus invliegen. Tot kokhalzen aan toe als je die dingen een beetje wilt snoeien in de zomer =(

http://plazilla.com/creer(...)ras-met-parasolbomen voor een leuk artikeltje.
pi_125705842
quote:
0s.gif Op woensdag 24 april 2013 11:31 schreef Adelante het volgende:
Klinkt top Gwyn! Ik heb niks met roze (man :P), maar wit is heerlijk rustig tegen veel groen.

Iemand een tip voor een mooie parasolboom? We willen een relaxt schaduwhoekje creëren, dus ik maak er een steigerhouten tafel omheen. Ik vind dakplataan heel mooi met die bast, maar schijnt nogal veel rotzooi en irriterende meuk te geven als je er onder zit :{
Wij hadden in onze oude tuin een bolesdoorn, ik blijf dit een fantastisch boompje vinden voor in de tuin, omdat hij rond deze tijd heel leuk bloeit (fris geelgroene bloesems), lekker vol in z'n blad zit en in de herfst prachtig oranjegeel wordt. Ik mocht er graag onder zitten, heerlijk koel.
  vrijdag 26 april 2013 @ 23:50:53 #73
277627 Seven.
We are Borg.
pi_125784258
Vandaag het volgende aangeschaft:

Japanse esdoorn (kleintje van 20cm)
Hosta x2
Groenblijvende varen
Helleborus x2
Dahlia x8 of zo
Nog een paar bollen, het is me even ontschoten.

Zodirect die paars/oranje vlinderstruik maar eens bestellen.

Nog steeds op zoek naar een oplossing voor de clematis. We weten niet meer precies welke soort we al hebben. In het idee dat wij voor ogen hebben is het belangrijk dat we aan beide kanten van de overkapping dezelfde soort clematis planten :+ . Mijn vriend zegt dat als je 2 clematissen door elkaar plant (ik dacht dat wel even te doen zodat we zowel een vroege als een late bloeier hebben) dat ze elkaar dan verstikken. Op zich best logisch :') .

Morgen aan de slag als het weer een beetje meezit.
Resistance is futile.
  zaterdag 27 april 2013 @ 14:08:16 #74
277627 Seven.
We are Borg.
pi_125794512
Zo. Oranje vlinderstruik, blueberry en nog een groenblijvende varen besteld online. Mijn tuinbudget is op voor deze maand :+ .

Und jetzt: planten maar!
Resistance is futile.
  zaterdag 27 april 2013 @ 17:55:54 #75
87509 Duderinnetje
Miskend decadent
pi_125800280
Wat loopt alles lekker uit he, met eindelijk een paar goede buien op de kop!

Vooral mijn eetbare sectie belooft veel goeds.

- pruimenboom hangt al tegen bloesem aan
- de vijg staat op springen met nieuw blad
- in de rode bes hangen al mini-trosjes (nu duimen dat de rupsen de struikjes met rust laten }:| )
- blauwe bes (drie soorten) staat goed in het blad
- gele framboos heeft zoals gewoonlijk een enorme groeispurt
- roze framboos doet het ook weer
- paprikaplanten en de tomaat genieten duidelijk van zon én regen
- en de kruiden en aardbeien staan ook enorm te protsen al.

Wat een beloning, na die lange winter! En dat allemaal in een stadstuintje. Kan niet wachten tot ik weer kan 'oogsten'. Elke dag vers fruit. :9
Snobs have more fun!
KLIK!
  zaterdag 27 april 2013 @ 18:11:21 #76
277627 Seven.
We are Borg.
pi_125800728
Zeg, wat doe jij eigenlijk met je blauwe bessen? Ik heb dus besteld maar ik dacht ze eigenlijk voor de vogels te laten hangen, wat natuurlijk zonde is. Ik ga eens kijken of ik niet een recept kan vinden voor blauwe bessen sap.

*;
Resistance is futile.
  zaterdag 27 april 2013 @ 19:15:45 #77
3185 Adelante
To let it go now
pi_125802697
Blauwe bessen moeten de vogels in onze tuin niet, dus die hebben we lekker zelf. Rode bessen en frambozen daarentegen moeten onder een net als ik er nog wat van wil proeven :P
"We meet every day at the same cafe, six-thirty and no one knows she'll be there."
  zaterdag 27 april 2013 @ 19:22:23 #78
277627 Seven.
We are Borg.
pi_125802887
De kersenboom zullen ze wel in no time leegvreten :') . Maar OK, ik hoop juist vogels te lokken. Ik moet nog een insectenhotel aanschaffen trouwens, hopelijk geeft dat de vogels ook een leuk zetje. We hadden vorig jaar een merelnest in onze bamboe. Ik zag van de week een koolmeesje onze nestkast inspecteren maar hij ging er weer vandoor. Verder heb ik een sier vogelkooi vol met hondenhaar, dit wordt regelmatig gecheckt door allerhande vogels uit de buurt.
Resistance is futile.
  zaterdag 27 april 2013 @ 19:23:26 #79
277627 Seven.
We are Borg.
pi_125802926
Ik bedenk me net dat ik nog ergens een zak met lente-ui zaadjes heb liggen. Ook maar eens een plekje voor zoeken.
Resistance is futile.
  zondag 28 april 2013 @ 17:54:27 #80
87509 Duderinnetje
Miskend decadent
pi_125833289
quote:
2s.gif Op zaterdag 27 april 2013 18:11 schreef Seven. het volgende:
Zeg, wat doe jij eigenlijk met je blauwe bessen? Ik heb dus besteld maar ik dacht ze eigenlijk voor de vogels te laten hangen, wat natuurlijk zonde is. Ik ga eens kijken of ik niet een recept kan vinden voor blauwe bessen sap.

*;
Ik snoep ze gewoon op. Mijn favoriete fruit!

Maar voorgaande jaren kwam er nog niet heel veel aan. Ziet er nu veelbelovender uit!
Snobs have more fun!
KLIK!
pi_125833454
Spannen jullie wel een net over het zachte fruit vanwege de mee etende
vogels ? :Y)

# woont in de fruitstreek.
  maandag 29 april 2013 @ 12:14:56 #82
87509 Duderinnetje
Miskend decadent
pi_125860568
quote:
1s.gif Op zondag 28 april 2013 17:59 schreef AnneX het volgende:
Spannen jullie wel een net over het zachte fruit vanwege de mee etende
vogels ? :Y)

# woont in de fruitstreek.
Ik herinner me van vroeger in de tuin de vogeltjes die er in verstrikt raakten. ;(

Dus ik laat ze gewoon meeëten. :Y)
Snobs have more fun!
KLIK!
pi_125860709
Dat is jakkes - van de vogeltjes. -O-
  maandag 29 april 2013 @ 16:55:35 #84
87509 Duderinnetje
Miskend decadent
pi_125870390
Heb een fotoronde gedaan door de tuin, vanmiddag. Heb nog nimmer zo'n op springen staande lentetuin gehad.

Paprika:


De clamtissen [.. ;) ] doen het ook niet slecht:


Pruimenboompje loopt uit:


Blauwe bessen en frambozen:


Onscherp, maar ontelbare trosjes rode bessen:


De blauwe bessen:


De vijg staat op knappen:


Tomaten, twee kleuren paprika:


Kruidenbak:


En dan staan er her en der ook nog andere kruiden in de tuin. wat je op een paar vierkante meter al niet kan doen! O+
Snobs have more fun!
KLIK!
  maandag 29 april 2013 @ 17:59:47 #85
16466 BloodhoundFromHell
---------------------
pi_125872400
quote:
0s.gif Op maandag 29 april 2013 16:55 schreef Duderinnetje het volgende:
Heb een fotoronde gedaan door de tuin, vanmiddag. Heb nog nimmer zo'n op springen staande lentetuin gehad.

Paprika:
[ link | afbeelding ]

De clamtissen [.. ;) ] doen het ook niet slecht:
[ link | afbeelding ]

Pruimenboompje loopt uit:
[ link | afbeelding ]

Blauwe bessen en frambozen:
[ link | afbeelding ]

Onscherp, maar ontelbare trosjes rode bessen:
[ link | afbeelding ]

De blauwe bessen:
[ link | afbeelding ]

De vijg staat op knappen:
[ link | afbeelding ]

Tomaten, twee kleuren paprika:
[ link | afbeelding ]

Kruidenbak:
[ link | afbeelding ]

En dan staan er her en der ook nog andere kruiden in de tuin. wat je op een paar vierkante meter al niet kan doen! O+
die vijg, is dat een brown Turkey? Bij mij was deze vorig jaar tot de grond afgevoren, maar wel weer opgekomen, dit jaar ziet hij er beter uit (ongeveer net zo groot/klein als die van jou) , ben benieuwd wanneer het eerste blad verschijnt!
(__/)
(='.'=)
(")_(")
  maandag 29 april 2013 @ 18:25:35 #86
87509 Duderinnetje
Miskend decadent
pi_125873261
quote:
0s.gif Op maandag 29 april 2013 17:59 schreef BloodhoundFromHell het volgende:

[..]

die vijg, is dat een brown Turkey? Bij mij was deze vorig jaar tot de grond afgevoren, maar wel weer opgekomen, dit jaar ziet hij er beter uit (ongeveer net zo groot/klein als die van jou) , ben benieuwd wanneer het eerste blad verschijnt!
Dat weet ik niet, eerlijk gezegd.
Snobs have more fun!
KLIK!
pi_125873395
Heerlijke tuin zo dude O+
  maandag 29 april 2013 @ 18:36:35 #88
87509 Duderinnetje
Miskend decadent
pi_125873623
quote:
1s.gif Op maandag 29 april 2013 18:29 schreef Bluezz het volgende:
Heerlijke tuin zo dude O+
Ja ik vind het zó leuk, zo midden in de stad! Nooit gedacht dat ik een dergelijke tuin zou kunnen hebben hier.
Snobs have more fun!
KLIK!
  maandag 29 april 2013 @ 21:04:07 #89
16466 BloodhoundFromHell
---------------------
pi_125879899
quote:
1s.gif Op maandag 29 april 2013 18:25 schreef Duderinnetje het volgende:

[..]

Dat weet ik niet, eerlijk gezegd.
staat dat niet op het kaartje dat er naast staat? O+
(__/)
(='.'=)
(")_(")
pi_125884247
Ziet er goed uit, Duderinnetje!
Zo'n vijg vind ik ook prachtig, alleen al om de mooie bladeren! O+
Ben benieuwd hoe die uit gaat lopen :)
  maandag 29 april 2013 @ 23:02:38 #91
277627 Seven.
We are Borg.
pi_125885036
Nice dude, nog een paar weekjes en dan volop genieten van alles dat als een gek staat te bloeien enzo.
Resistance is futile.
  donderdag 2 mei 2013 @ 01:34:47 #92
87509 Duderinnetje
Miskend decadent
pi_125968184
quote:
0s.gif Op maandag 29 april 2013 21:04 schreef BloodhoundFromHell het volgende:

[..]

staat dat niet op het kaartje dat er naast staat? O+
Oh dat moet ik even voor je nakijken. Hoop dat ik er aan denk!

Ik prik altijd de kaartjes ernaast, maar kijk er nooit op. :@
Snobs have more fun!
KLIK!
  donderdag 2 mei 2013 @ 09:31:23 #93
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_125970419
Weet iemand hoe deze plant heet?

The love you take is equal to the love you make.
  donderdag 2 mei 2013 @ 11:55:09 #94
277627 Seven.
We are Borg.
pi_125974816
Hij komt me bekend voor maar ik zou het niet weten helaas.

Mijn oranje vlinderstruik is geplant trouwens :)
Resistance is futile.
pi_125976779
quote:
5s.gif Op donderdag 2 mei 2013 09:31 schreef Lienekien het volgende:
Weet iemand hoe deze plant heet?

[ afbeelding ]
Geen idee... Maar ik heb hem ook, mooie bloempjes over een week :)
Het is in ieder geval een knolgewasachtig iets, want ik heb hem al 3x verplaatst en het zijn allemaal knolletjes :)
  donderdag 2 mei 2013 @ 14:38:50 #96
87509 Duderinnetje
Miskend decadent
pi_125980326
quote:
0s.gif Op maandag 29 april 2013 17:59 schreef BloodhoundFromHell het volgende:

[..]

die vijg, is dat een brown Turkey? Bij mij was deze vorig jaar tot de grond afgevoren, maar wel weer opgekomen, dit jaar ziet hij er beter uit (ongeveer net zo groot/klein als die van jou) , ben benieuwd wanneer het eerste blad verschijnt!
Het is de Ficus Carica!
Snobs have more fun!
KLIK!
  donderdag 2 mei 2013 @ 14:40:03 #97
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_125980374
quote:
1s.gif Op donderdag 2 mei 2013 12:50 schreef Nirak het volgende:

[..]

Geen idee... Maar ik heb hem ook, mooie bloempjes over een week :)
Het is in ieder geval een knolgewasachtig iets, want ik heb hem al 3x verplaatst en het zijn allemaal knolletjes :)
Ja, dat vermoeden had ik al!
The love you take is equal to the love you make.
  donderdag 2 mei 2013 @ 14:55:16 #98
16466 BloodhoundFromHell
---------------------
pi_125980914
quote:
0s.gif Op donderdag 2 mei 2013 14:38 schreef Duderinnetje het volgende:

[..]

Het is de Ficus Carica!
quote:
0s.gif Op donderdag 2 mei 2013 14:38 schreef Duderinnetje het volgende:

[..]

Het is de Ficus Carica!
dat is de familienaam, niet het ras. :-) net zoals een appelboom niets zegt over de soort appels. :-)
(__/)
(='.'=)
(")_(")
pi_125981441
quote:
5s.gif Op donderdag 2 mei 2013 09:31 schreef Lienekien het volgende:
Weet iemand hoe deze plant heet?

[ afbeelding ]
Ik vind het sterk lijken op een boshyacint (Scilla hispanica).
  donderdag 2 mei 2013 @ 15:12:32 #100
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_125981584
quote:
0s.gif Op donderdag 2 mei 2013 15:08 schreef lyolyrc het volgende:

[..]

Ik vind het sterk lijken op een boshyacint (Scilla hispanica).


Je kon wel eens gelijk hebben!

Als die van ons nog wat verder in bloei zijn, moet het te zien zijn!

Dank je wel. :)
The love you take is equal to the love you make.
  donderdag 2 mei 2013 @ 16:22:49 #101
87509 Duderinnetje
Miskend decadent
pi_125984262
quote:
0s.gif Op donderdag 2 mei 2013 14:55 schreef BloodhoundFromHell het volgende:

[..]


[..]

dat is de familienaam, niet het ras. :-) net zoals een appelboom niets zegt over de soort appels. :-)
Oh gets ik weet er niks van. Sorry.

Maar dit is het enige dat er op het kaartje staat. Of misschien achterop nog iets. Ik zal 'm eens uitgraven!
Snobs have more fun!
KLIK!
  donderdag 2 mei 2013 @ 16:25:32 #102
195834 kaasplankje
Nu met maar 8% vet!
pi_125984369
quote:
0s.gif Op donderdag 2 mei 2013 14:38 schreef Duderinnetje het volgende:

[..]

Het is de Ficus Carica!
Het is de Fiiiicus, De Fihicus, de Ficus Cáárica Jaja de Fihicus de Fihicus *O*
  donderdag 2 mei 2013 @ 16:25:44 #103
87509 Duderinnetje
Miskend decadent
pi_125984379
quote:
5s.gif Op donderdag 2 mei 2013 09:31 schreef Lienekien het volgende:
Weet iemand hoe deze plant heet?

[ afbeelding ]
Oh Lien die heb ik heel veel in de tuin!

Ik trek ze er altijd uit eigenlijk, want ze duiken overal op.

Niet dat je ook maar íets hebt aan deze post. :+
Snobs have more fun!
KLIK!
  donderdag 2 mei 2013 @ 16:26:29 #104
87509 Duderinnetje
Miskend decadent
pi_125984408
quote:
0s.gif Op donderdag 2 mei 2013 16:25 schreef kaasplankje het volgende:

[..]

Het is de Fiiiicus, De Fihicus, de Ficus Cáárica Jaja de Fihicus de Fihicus *O*
*O* w/ :D *O* w/
Snobs have more fun!
KLIK!
  donderdag 2 mei 2013 @ 16:28:53 #105
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_125984499
quote:
1s.gif Op donderdag 2 mei 2013 16:25 schreef Duderinnetje het volgende:

[..]

Oh Lien die heb ik heel veel in de tuin!

Ik trek ze er altijd uit eigenlijk, want ze duiken overal op.

Niet dat je ook maar íets hebt aan deze post. :+
De boshyacint, weten we inmiddels. Wij hebben ze in de 'voortuin', dus weinig ruimte om te woekeren.
The love you take is equal to the love you make.
  donderdag 2 mei 2013 @ 17:47:41 #106
3185 Adelante
To let it go now
pi_125987966
Ik moet de tuin maar weer een beetje sproeien vanavond, kurkdroog allemaal.
"We meet every day at the same cafe, six-thirty and no one knows she'll be there."
  donderdag 2 mei 2013 @ 19:13:09 #107
16466 BloodhoundFromHell
---------------------
pi_125990868
quote:
1s.gif Op donderdag 2 mei 2013 16:22 schreef Duderinnetje het volgende:

[..]

Oh gets ik weet er niks van. Sorry.

Maar dit is het enige dat er op het kaartje staat. Of misschien achterop nog iets. Ik zal 'm eens uitgraven!
http://www.neerlandstuin.nl/struiken/vijg.html

hier staan de rassen. In Nederland is de brown turkey de meest voorkomende, omdat deze het beste (=matig) winterhard is en toch lekkere vruchten geeft. [edit] ik las net dat tuincentra vaak het ras niet op de kaartjes zetten en de generieke ficus carica ook bestaat.. :-)

[ Bericht 3% gewijzigd door BloodhoundFromHell op 02-05-2013 19:29:17 ]
(__/)
(='.'=)
(")_(")
  donderdag 2 mei 2013 @ 19:28:15 #108
16466 BloodhoundFromHell
---------------------
pi_125991504
quote:
1s.gif Op zaterdag 20 april 2013 19:03 schreef Mubassie het volgende:
Of is dit geen treurwilg? :@

[ afbeelding ]
waarschijnlijk een op onderstam geënte boswilg, (salix caprea) die geven van die mooie katjes. :-)
(__/)
(='.'=)
(")_(")
pi_126002912
Iemand toevallig meisjesogen in de tuin ??? Alles is inmiddels al lekker aan het opkomen en sommige planten knallen echt de grond uit nu, alleen mijn meisjes ogen staan er nog kaal bij... afgelopen zomer geplant en heeft het tot ver in de herfst prachtig gedaan. Er steken her en der wel wat groene sprietjes uit maar om er blij van te worden... nee

Ik heb wel gelezen dat ze wat later in het voorjaar opkomen maar hoeveel is later? :)
  donderdag 2 mei 2013 @ 23:30:27 #110
319685 Mubassie
Hallo kindertjes
pi_126004898
quote:
0s.gif Op donderdag 2 mei 2013 19:28 schreef BloodhoundFromHell het volgende:

[..]

waarschijnlijk een op onderstam geënte boswilg, (salix caprea) die geven van die mooie katjes. :-)
Oké! Ik heb 'm trouwens uit die pot gehaald en in de volle grond geplant. Hij is helemaal opgefleurd nu en volop groen geworden :Y
  donderdag 2 mei 2013 @ 23:34:34 #111
277627 Seven.
We are Borg.
pi_126005167
Goed zo. En verder nog iets gedaan aan je tuin?
Resistance is futile.
  donderdag 2 mei 2013 @ 23:41:14 #112
3185 Adelante
To let it go now
pi_126005524
quote:
0s.gif Op donderdag 2 mei 2013 23:00 schreef firecow het volgende:
Iemand toevallig meisjesogen in de tuin ??? Alles is inmiddels al lekker aan het opkomen en sommige planten knallen echt de grond uit nu, alleen mijn meisjes ogen staan er nog kaal bij... afgelopen zomer geplant en heeft het tot ver in de herfst prachtig gedaan. Er steken her en der wel wat groene sprietjes uit maar om er blij van te worden... nee

Ik heb wel gelezen dat ze wat later in het voorjaar opkomen maar hoeveel is later? :)
Die komen nog wel, bloeit vanaf juli pas :Y
"We meet every day at the same cafe, six-thirty and no one knows she'll be there."
pi_126006418
quote:
0s.gif Op donderdag 2 mei 2013 23:00 schreef firecow het volgende:
Iemand toevallig meisjesogen in de tuin ???
Ja, ik kijk met mijn priemende meisjesogen elke dag naar alles wat moet gaan bloeien, groeien en mooi wezen ~O> ;)
Antwoord is nee, sorry :D

Ik ben reuzenzonneblomme aan het opkweken in een pot, het gaat voorvarend.
Net als Zinnia. Gaat ook als een speertje!
Het wordt al groener en groener... maar wat is de meidoorn laat :o
  vrijdag 3 mei 2013 @ 00:13:41 #114
319685 Mubassie
Hallo kindertjes
pi_126006958
quote:
14s.gif Op donderdag 2 mei 2013 23:34 schreef Seven. het volgende:
Goed zo. En verder nog iets gedaan aan je tuin?
Achtertuin is op orde :) Vorige week planten en bloemen gezet, van alles wat :Y
Op de grote border heb ik 2 fruitboompjes (kers en perzik) en 2 vlinderstruiken gezet. Verder een Japanse esdoorn tegen mijn vijver gezet. Een hortensia geërfd, alleen heb ik deze in de schaduw gezet omdat ik hier anders geen fatsoenlijke plek meer voor had. Kan ik die nu nog snoeien? Is niet gebeurd door de vorige eigenaars. En nog wat plantjes waar ik zo even geen namen van heb.

Op de smalle border heb ik wat hosta's en lavendel gezet en een klimop. Hier komen nog aardbeien, tomaten en kalebassen bij.

Verder nog campanula's in hangpotten gedaan. Gras geverticuleerd en bemest.

Voortuin blijft een pest, heb 3 felgroene conifeerboompjes gezet maar eigenlijk spijt van. Erg moeilijk.
  vrijdag 3 mei 2013 @ 08:49:38 #115
16466 BloodhoundFromHell
---------------------
pi_126011373
quote:
0s.gif Op donderdag 2 mei 2013 23:00 schreef firecow het volgende:
Iemand toevallig meisjesogen in de tuin ??? Alles is inmiddels al lekker aan het opkomen en sommige planten knallen echt de grond uit nu, alleen mijn meisjes ogen staan er nog kaal bij... afgelopen zomer geplant en heeft het tot ver in de herfst prachtig gedaan. Er steken her en der wel wat groene sprietjes uit maar om er blij van te worden... nee

Ik heb wel gelezen dat ze wat later in het voorjaar opkomen maar hoeveel is later? :)
bij mij doen ze ook nog niets. :{
(__/)
(='.'=)
(")_(")
  vrijdag 3 mei 2013 @ 12:21:59 #116
226990 Gwywen
Tuinvrouw
pi_126017032
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 mei 2013 00:01 schreef Bluezz het volgende:
Het wordt al groener en groener... maar wat is de meidoorn laat :o
Meidoorn O+
Die wil ik ook! In plaats van die lelijke groenblauwe conifeerhaag, maar waar koop je meidoorn? Bij het tuincentrum kan ik ze niet vinden.
pi_126017434
Het is bij mij een boompje en hij stond al in de tuin toen we hier kwamen wonen ;)
  vrijdag 3 mei 2013 @ 13:57:24 #118
132098 Xebber
Immer Intelligent
pi_126020637
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 mei 2013 12:21 schreef Gwywen het volgende:

[..]

Meidoorn O+
Die wil ik ook! In plaats van die lelijke groenblauwe conifeerhaag, maar waar koop je meidoorn? Bij het tuincentrum kan ik ze niet vinden.
Vraag eens naar "Crataegus". Meidoorns hebben tuincentra nu écht wel.
Op woensdag 15 juni 2011 01:02 schreef Bluezz het volgende:
Xeb heeft altijd gelijk, Staal
  vrijdag 3 mei 2013 @ 15:06:43 #119
226990 Gwywen
Tuinvrouw
pi_126023203
quote:
7s.gif Op vrijdag 3 mei 2013 13:57 schreef Xebber het volgende:

[..]

Vraag eens naar "Crataegus". Meidoorns hebben tuincentra nu écht wel.
De Latijnse naam, natuurlijk, daar kan ik ook nog naar vragen.
Heb ik nog wel een vraag: wat is precies het verschil tussen de eenstijlige en tweestijlige meidoorn?
Ik herinner me dat ik ooit iets over de voordelen van de één en de nadelen van de ander heb gelezen, maar ik kan me niet meer herinneren wat dat nou precies was.
pi_126027404
quote:
0s.gif Op donderdag 2 mei 2013 23:00 schreef firecow het volgende:
Iemand toevallig meisjesogen in de tuin ??? Alles is inmiddels al lekker aan het opkomen en sommige planten knallen echt de grond uit nu, alleen mijn meisjes ogen staan er nog kaal bij... afgelopen zomer geplant en heeft het tot ver in de herfst prachtig gedaan. Er steken her en der wel wat groene sprietjes uit maar om er blij van te worden... nee

Ik heb wel gelezen dat ze wat later in het voorjaar opkomen maar hoeveel is later? :)
Ben verbaasd dat ze opkomen, dacht dat meisjesogen eenjarig waren.
  vrijdag 3 mei 2013 @ 16:53:53 #121
40180 Stiemie
20-07-2007
pi_126027575
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 april 2013 14:35 schreef Leipo666 het volgende:

[..]

wij hebben 1,5 jaar geleden 2 druivenbomen van 20+ jaar oud gekocht en die hebben meteen die winter een goede knal gekregen door de -22 graden :{

1 druif gaf pas in augustus een paar lullige nieuwe takjes/blaadjes
de ander kwam pas in september met nieuwe scheuten, maar dan wel vanaf de basis/grond...

dit jaar wel goed ingepakt, maar nog steeds weinig leven te bespeuren

dat was een lesje: hoe gooi je een paar honderd euro door een putje -O-
Jaaaah ik wilde dus net de druif weg gaan halen toen mijn vriend me wees op een heel klein beginnend blaadje onderaan O+ De druif komt weer tot leven *O*

Verder met tuinmannen in onderhandeling over offertes voor het plaatsen van schuttingen en het betegelen van de tuin }:| Wat een geld allemaal zeg...
  vrijdag 3 mei 2013 @ 17:24:43 #122
277627 Seven.
We are Borg.
pi_126028650
Beunhazen, Stiemie, beunhazen!

En tof dat je druif het nog doet!
Resistance is futile.
pi_126031643
Voor de druif _O_
  zaterdag 4 mei 2013 @ 00:03:11 #124
277627 Seven.
We are Borg.
pi_126045638
quote:
Die wil ik ook zo graag fabrieken! Het gekke is, er liggen hier nog minstens 10 pallets van de bouw, en die zijn allemaal in de breedte gespijkerd. Ik wil er dus een zoals op de foto, een die hoger dan breed is.
  zaterdag 4 mei 2013 @ 00:14:08 #126
277627 Seven.
We are Borg.
pi_126045872
Ghe, ik ga nu dus ook mijn ogen openhouden voor een mooie pallet.

Trouwens, de narcissen zijn zo'n beetje uitgebloeid hier. Bloemen eruit knippen en loof laten voor wat het is toch? Iemand daar nog creatieve ideeen voor? Kan ik dat gewoon met een touwtje allemaal samenbinden zodat het niet zo'n lelijke bende wordt? De tulpen erachter komen nu mooi in de bloei maar die zijn lager dus zie je momenteel amper :') . Niet zo handig geplant, in september meer tulpenbollen en dan vooraan :+ .
Resistance is futile.
  zaterdag 4 mei 2013 @ 13:29:15 #127
277627 Seven.
We are Borg.
pi_126054607
quote:
1s.gif Op zaterdag 4 mei 2013 00:06 schreef mootie het volgende:

[..]

Die wil ik ook zo graag fabrieken! Het gekke is, er liggen hier nog minstens 10 pallets van de bouw, en die zijn allemaal in de breedte gespijkerd. Ik wil er dus een zoals op de foto, een die hoger dan breed is.
Trouwens, je kunt er natuurlijk ook 2 boven elkaar monteren, 1 aan de muur bevestigen en de ander eronder op de grond.
Resistance is futile.
pi_126055281
quote:
7s.gif Op zaterdag 4 mei 2013 13:29 schreef Seven. het volgende:

[..]

Trouwens, je kunt er natuurlijk ook 2 boven elkaar monteren, 1 aan de muur bevestigen en de ander eronder op de grond.
We hebben hier geen matchende pallets liggen. :{
pi_126057631
Wat heerlijk om mijn tuin tot leven te zien komen, zeg. Ik heb ook nog het een en ander geplant gisteren, nou maar hopen dat er geen nachtvorst meer komt.

Mijn narcissen zijn, net als die van Seven, bijna uitgebloeid, wat moet ik er dan mee doen?

En verder kwam dit schattige bloemetje opzetten. Iemand een idee wat het is?

pi_126058782
Bloemen verwijderen en de plant rustig laten versterven, zodat de energie uit het blad naar de bol gaat. In de volle grond gewoon laten staan voor volgend jaar en bij bloempotten als ze afgestorven zijn (dus wel water kregen) en je bent toch in de pot bezig, bollen eruit halen tot de herfst.
  zaterdag 4 mei 2013 @ 18:44:54 #131
226990 Gwywen
Tuinvrouw
pi_126064119
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 mei 2013 16:08 schreef Teslynd het volgende:
Bloemen verwijderen en de plant rustig laten versterven, zodat de energie uit het blad naar de bol gaat. In de volle grond gewoon laten staan voor volgend jaar en bij bloempotten als ze afgestorven zijn (dus wel water kregen) en je bent toch in de pot bezig, bollen eruit halen tot de herfst.
Zo doe ik het ook altijd, resultaat een tuin die in het voorjaar steeds voller staat met tulpen, narcissen, blauwe druifjes et cetera. Vorig jaar alleen sneeuwroem vergeten te planten, die moet ik dit najaar dus niet vergeten.

De afgelopen dagen weer wat planten in de grond gezet, er is steeds minder naakte aarde zichtbaar (maar nog altijd veel te veel naar mijn zin), de open plekken heb ik ruimhartig bestrooid met gemengd bloemenzaad.

Verder zijn we druk geweest met het in elkaar zetten van het nieuwe tuinhuis. Het stond redelijk snel overeind, het schilderen zal nog het meeste werk zijn.
We hebben deze: http://gartenhaus.holzpro(...)-laura.html?___SID=U
Bedoeling is wel dat hij donkerblauw wordt, zodat de klimroos New Dawn (die nog gekocht moet worden) er mooi tegen afsteekt.

O, en we hadden ook nog een rozenboog gekocht, bleek het een halve te zijn... Ik vond de doos al zo verdacht klein. Nood breekt wet, dus tegen de zijgevel gezet, hartstikke leuk, dus nu ben ik helemaal blij. Ook hier komt een New Dawn in, gemengd met een nog nader te bepalen clematis.
  zondag 5 mei 2013 @ 00:38:56 #132
277627 Seven.
We are Borg.
pi_126079603
quote:
1s.gif Op zaterdag 4 mei 2013 13:56 schreef mootie het volgende:

[..]

We hebben hier geen matchende pallets liggen. :{
Leuk kleurtje schilderen, dan hoeven ze niet te matchen en kun je morgen nog aan de slag. :P . Ik zou er ongeduldig genoeg voor zijn, maar ik heb helemaal geen pallets voorhanden :') .
Resistance is futile.
  zondag 5 mei 2013 @ 00:42:25 #133
277627 Seven.
We are Borg.
pi_126079693
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 mei 2013 16:08 schreef Teslynd het volgende:
Bloemen verwijderen en de plant rustig laten versterven, zodat de energie uit het blad naar de bol gaat. In de volle grond gewoon laten staan voor volgend jaar en bij bloempotten als ze afgestorven zijn (dus wel water kregen) en je bent toch in de pot bezig, bollen eruit halen tot de herfst.
Je kunt wel het loof met een touwtje bij elkaar binden, denk ik? Ik vind het zonder bloemen te hoog dus ik wil ze eigenlijk voorzichtig ombuigen en er dan een touwtje omheen. Bwa, ik probeer het gewoon als alle bloemen eraf zijn en dan post ik hier het resultaat wel.
Resistance is futile.
  zondag 5 mei 2013 @ 00:43:30 #134
277627 Seven.
We are Borg.
pi_126079723
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 mei 2013 18:44 schreef Gwywen het volgende:

[..]

Zo doe ik het ook altijd, resultaat een tuin die in het voorjaar steeds voller staat met tulpen, narcissen, blauwe druifjes et cetera. Vorig jaar alleen sneeuwroem vergeten te planten, die moet ik dit najaar dus niet vergeten.

De afgelopen dagen weer wat planten in de grond gezet, er is steeds minder naakte aarde zichtbaar (maar nog altijd veel te veel naar mijn zin), de open plekken heb ik ruimhartig bestrooid met gemengd bloemenzaad.

Verder zijn we druk geweest met het in elkaar zetten van het nieuwe tuinhuis. Het stond redelijk snel overeind, het schilderen zal nog het meeste werk zijn.
We hebben deze: http://gartenhaus.holzpro(...)-laura.html?___SID=U
Bedoeling is wel dat hij donkerblauw wordt, zodat de klimroos New Dawn (die nog gekocht moet worden) er mooi tegen afsteekt.

O, en we hadden ook nog een rozenboog gekocht, bleek het een halve te zijn... Ik vond de doos al zo verdacht klein. Nood breekt wet, dus tegen de zijgevel gezet, hartstikke leuk, dus nu ben ik helemaal blij. Ook hier komt een New Dawn in, gemengd met een nog nader te bepalen clematis.
New Dawn komt ook regelmatig voorbij in Gardeners world. Mooie plant. Als ik het goed begrijp, kun je clematissen dus wel door elkaar planten? Mooi tuinhuisje trouwens!
Resistance is futile.
  zondag 5 mei 2013 @ 00:46:55 #135
226990 Gwywen
Tuinvrouw
pi_126079821
quote:
2s.gif Op zondag 5 mei 2013 00:43 schreef Seven. het volgende:

[..]

Als ik het goed begrijp, kun je clematissen dus wel door elkaar planten?
Ja hoor, dat kan :Y
pi_126081348
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 mei 2013 15:26 schreef Bleie het volgende:
En verder kwam dit schattige bloemetje opzetten. Iemand een idee wat het is?

[ afbeelding ]
Lijkt op Saruma.
Your mom is hot, your dad is crazy
pi_126082629
Ja, daar lijkt het op. Wel vreemd dan, want hij staat in de volle zon, en daarbij volg ik altijd wel instructies.
pi_126177133
Mijn reuzezonnebloemzaadjes zijn flinke gegroeid dus op een mooi plekje tegen de schutting geplant.
Growwwww *O*
  dinsdag 7 mei 2013 @ 20:00:47 #139
132098 Xebber
Immer Intelligent
pi_126185652
Het kaal stukje tak met wortels en wat een Wisteria voor moest stellen is prima aangeslagen hier. Gekregen van een vriend en in het najaar geplant, en die zal dit jaar wel een paar meter gaan groeien.

Bedoeling is dat ie bovenop de pergola komt en dan beide kanten op gaat.

Op woensdag 15 juni 2011 01:02 schreef Bluezz het volgende:
Xeb heeft altijd gelijk, Staal
pi_126186427
Een gestaag stukje histerica Xeb!
pi_126186649
zojuist 4 verschillende zakjes bloemzaad uitgestrooid hier in de polder. 3m2 vrij geharkt en luchtig gemaakt en daarna de zaden erover. paar gieters water er over heen en daarna nog wat omgespit. De grond was echt kurk kurk droog. Met andere woorden ik zal in het begin regelmatig moeten wateren als het zo blijft zoals afgelopen weken...

Ben benieuwd wat dit gaat worden! Ik Hoop in de zomer mooie bedauwde bloemen+insecten te kunnen fotograferen
  dinsdag 7 mei 2013 @ 21:06:43 #142
226990 Gwywen
Tuinvrouw
pi_126189214
Leuk, zelf zaaien, ik doe het altijd op de kale plekken (waar ik er in m'n nieuwe tuin helaas nog heel veel van heb), meestal gemengd bloemenzaad of zoiets. Mijn ervaring is dat zoiets doorgaans een succes wordt, dus ik ben benieuwd naar je foto's over een tijdje!

Ik heb zelf een plantenvraag: heeft iemand enig idee wat dit is?
Het begon als een paar geheimzinnige scheuten die onder de grond hadden overwinterd, en is inmiddels bijna een meter hoog, maar van bloemknoppen is (nog?) geen sprake.


Het blad vind ik wel prachtig overigens.
pi_126193956
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 mei 2013 20:18 schreef firecow het volgende:
zojuist 4 verschillende zakjes bloemzaad uitgestrooid hier in de polder. 3m2 vrij geharkt en luchtig gemaakt en daarna de zaden erover. paar gieters water er over heen en daarna nog wat omgespit. De grond was echt kurk kurk droog. Met andere woorden ik zal in het begin regelmatig moeten wateren als het zo blijft zoals afgelopen weken...

Ben benieuwd wat dit gaat worden! Ik Hoop in de zomer mooie bedauwde bloemen+insecten te kunnen fotograferen
Eerst zorgvuldig zaaien en dan omspitten?

[ Bericht 0% gewijzigd door Teslynd op 07-05-2013 22:37:51 ]
  dinsdag 7 mei 2013 @ 22:31:23 #144
226990 Gwywen
Tuinvrouw
pi_126194818
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 mei 2013 22:19 schreef Teslynd het volgende:

[..]

Eerst zorgvoldig zaaien en dan omspitten?
:D
Beetje grond eroverheen harken om te voorkomen dat de vogels alle zaden opeten vermoed ik.
pi_126199677
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 mei 2013 22:31 schreef Gwywen het volgende:

[..]

:D
Beetje grond eroverheen harken om te voorkomen dat de vogels alle zaden opeten vermoed ik.
Dat dus :D
  dinsdag 7 mei 2013 @ 23:44:09 #146
277627 Seven.
We are Borg.
pi_126199860
quote:
7s.gif Op dinsdag 7 mei 2013 20:00 schreef Xebber het volgende:
Het kaal stukje tak met wortels en wat een Wisteria voor moest stellen is prima aangeslagen hier. Gekregen van een vriend en in het najaar geplant, en die zal dit jaar wel een paar meter gaan groeien.

Bedoeling is dat ie bovenop de pergola komt en dan beide kanten op gaat.

[ afbeelding ]
Die kunnen per week wel een meter groeien dus komt wel goed.
Resistance is futile.
  woensdag 8 mei 2013 @ 00:20:43 #147
87509 Duderinnetje
Miskend decadent
pi_126201730
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 mei 2013 20:14 schreef Bluezz het volgende:
Een gestaag stukje histerica Xeb!
:D

Hier loopt hij ook al mooi uit.
Ben benieuwd of we er veel trosjes in krijgen. Vorig jaar hadden we er na vier jaar twee. Maar goed, hij kan het dus wel.
Snobs have more fun!
KLIK!
  woensdag 8 mei 2013 @ 00:22:16 #148
87509 Duderinnetje
Miskend decadent
pi_126201796
quote:
0s.gif Op zondag 5 mei 2013 00:46 schreef Gwywen het volgende:

[..]

Ja hoor, dat kan :Y
[ afbeelding ]
Oh wat mooi! :o
Snobs have more fun!
KLIK!
  woensdag 8 mei 2013 @ 00:27:06 #149
226990 Gwywen
Tuinvrouw
pi_126201976
Tof hè. Ik heb er n.a.v. dat plaatje twee gekocht (lila en wit) die ik ook door elkaar heen wil laten groeien.

Probleem alleen hier is dat er nog zo veel zakken aarde, stenen en planten in potten (die nog de grond in moeten) naast de veranda staan, dat ik er voorlopig niet toe kom ze in dat hoekje te planten. Ik heb niet echt plek om al die spullen elders te leggen op het moment.
  donderdag 9 mei 2013 @ 09:30:47 #150
16466 BloodhoundFromHell
---------------------
pi_126252079
de azalea begint nu te bloeien, bijzonder laat dit jaar!
(__/)
(='.'=)
(")_(")
pi_126263446
Gisteren potplanten " ingeslagen" en toen begon het te stortregenen.

Vandaag 1 volle zak potgrond weggewerkt á 40 liter.
Nogal wat salvia's in diverse kleuren roze-rood-wit én zwart ! zelfs. _O-
De 3 lavendels stonden er al ( van een paar weken terug).

Bij de keukendeur zijn twee korianderplantjes en oregano nieuw.
Er staat al pepermunt x 2 ( gewoon van de Jumbo ;) ) thijm ( van vorig jaar)
en nieuwe rozemarijn.

Margaret klimt als een bezetene omhoog met dikke stengels.

Dan zet ik wat foto's neer via mobiel - voor een indruk.
Als jullie dat liever in een spoiler zien, dan lees ik het wel... c_/

Overzichtsplaatje


In de teil daarachter heeft mn.AnneX nog gezeten ! Nú 1 m.92 ;-)


De gerania woekeren al jaren en jaren :D en zijn nu nog groen.


En Margaret is vanaf schijndood weer tot leven:



Nu het lijf even rust geven !
w/

[ Bericht 39% gewijzigd door AnneX op 09-05-2013 15:10:08 ]
pi_126264543
Lekkere hoekjes!
En mooi dat paarsch aan de wand en op tafel >:O
pi_126266116
:D
De paarse pot met paarse campanula kwam ik bij binnenkomst tegen en in de kar gezet ^O^ en daarna niet meer gezien.
Daarna nog 3 x aangehouden, waar of ik die in het t.c. vandaan had ! _O-

http://www.tuincentrumdebruijn.nl/
Ook een kweker : hier haalde ik jarenlang de meest fantastische hanging baskets voor moeders.
De hele straat en haar vriendinnen waren er jaloers op w/
# en daar genoot zij weer van. Moest eraan denken, toen ik er liep.
  donderdag 9 mei 2013 @ 23:26:36 #154
144926 Outpost76
Possie is goed
pi_126286813
Mijn Sering is (voor het eerst sinds 2008) eindelijk aan bloeien toe! O+



zondag 24 juli 2011 18:23 schreef charmed_angel het volgende:
Outpost je bent een held _O_
  donderdag 9 mei 2013 @ 23:51:21 #155
226990 Gwywen
Tuinvrouw
pi_126288276
Mijn azaleas (of zijn het rhodondendrons? Ik weet het verschil nooit) bloeien ook en omdat we hier pas sinds de herfst wonen was het een verrassing wat voor kleur... Knalrood!
Zo jammer, dat past totaal niet bij het wit-roze-paars-blauw dat mijn tuin gaat worden, ze zullen er allemaal uit moeten.
pi_126319803
Sering is ook zó mooi ! Vooral de lichtblauwe - witte of lila.

Wat een geduld om te wachten sinds 2008! _O_

En het verschil tussen rhodondrendons en azalea :D
  vrijdag 10 mei 2013 @ 20:57:48 #157
16466 BloodhoundFromHell
---------------------
pi_126320958
quote:
0s.gif Op donderdag 9 mei 2013 23:51 schreef Gwywen het volgende:
Mijn azaleas (of zijn het rhodondendrons? Ik weet het verschil nooit) bloeien ook en omdat we hier pas sinds de herfst wonen was het een verrassing wat voor kleur... Knalrood!
Zo jammer, dat past totaal niet bij het wit-roze-paars-blauw dat mijn tuin gaat worden, ze zullen er allemaal uit moeten.
Niet doen !!! Je weet niet wat een kapitaal je wegooit als je een mooie grote langzaamgroeier als een azalea weggooit!! Laat die azalea lekker knallen in het voorjaar .ze bloeien niet eens zo lang. Waarom nou al die modekleuren. Een tuin mag best bont zijn! Echt zonde joh!
(__/)
(='.'=)
(")_(")
pi_126324478
quote:
0s.gif Op donderdag 9 mei 2013 23:51 schreef Gwywen het volgende:
Mijn azaleas (of zijn het rhodondendrons? Ik weet het verschil nooit) bloeien ook en omdat we hier pas sinds de herfst wonen was het een verrassing wat voor kleur... Knalrood!
Zo jammer, dat past totaal niet bij het wit-roze-paars-blauw dat mijn tuin gaat worden, ze zullen er allemaal uit moeten.
Ik heb wel 20 verschillende kleuren in mijn tuin, lekker belangrijk ;) Dat bonte heeft wel wat :)
  vrijdag 10 mei 2013 @ 22:16:16 #159
3185 Adelante
To let it go now
pi_126325526
Wij hebben een tuin met veel groen, wit en blauw. Ik ben ook niet van die bonte kermiskleuren.
"We meet every day at the same cafe, six-thirty and no one knows she'll be there."
pi_126326011
Ik zou zelf kijken of het bij te stellen met een neutraliserende strook ertussen. En anders verplaatsen, zodat het niet een groot rood blok is.
  vrijdag 10 mei 2013 @ 22:33:05 #161
144926 Outpost76
Possie is goed
pi_126326734
quote:
0s.gif Op donderdag 9 mei 2013 23:51 schreef Gwywen het volgende:
Mijn azaleas (of zijn het rhodondendrons? Ik weet het verschil nooit) bloeien ook en omdat we hier pas sinds de herfst wonen was het een verrassing wat voor kleur... Knalrood!
Zo jammer, dat past totaal niet bij het wit-roze-paars-blauw dat mijn tuin gaat worden, ze zullen er allemaal uit moeten.
Waar woon je want als je ze weg doet, wil ik ze wel hebben! :@

[ Bericht 0% gewijzigd door Outpost76 op 10-05-2013 22:51:40 ]
zondag 24 juli 2011 18:23 schreef charmed_angel het volgende:
Outpost je bent een held _O_
  vrijdag 10 mei 2013 @ 22:43:05 #162
277627 Seven.
We are Borg.
pi_126327426
Gwywen, fotootje?
Resistance is futile.
  zaterdag 11 mei 2013 @ 10:12:40 #163
402846 Bosbesbos
Keep on smiling
pi_126339134
quote:
6s.gif Op vrijdag 10 mei 2013 22:16 schreef Adelante het volgende:
Wij hebben een tuin met veel groen, wit en blauw. Ik ben ook niet van die bonte kermiskleuren.
Hebben wij idd ook, wist niet een dat die kleuren hip waren..
Zijn nu bezig met de tuin aanpakken. Volgend weekend gaan we een deel bestraten, momenteel is het (op de planten na) één grote zandbak.. -O-
  zaterdag 11 mei 2013 @ 21:38:19 #164
389011 Happy_postcrossing
Webshop eigenaar
pi_126364194
Zat even ideetjes op te doen bij directplant.nl.
Afhaalkosten zijn zo gek nog niet (4,95) en een afhaalpunt zit op een paar minuutjes rijden afstand van ons.

Maar ik vroeg me af.. wat kun je nu verwachten van de kwaliteit, en zijn de prijsverschillen groot vergeleken met een tuincentrum?

En iemand enig idee wat dit wordt? Is hier boven gekomen en heb hier niks staan dat er op lijkt..

http://img43.imageshack.us/img43/8783/img2013051101711.jpg (copy/paste deze link)

[ Bericht 14% gewijzigd door Happy_postcrossing op 11-05-2013 21:50:57 ]
Postcrossing webshop: Happy Postcrossing.nl
  zondag 12 mei 2013 @ 09:32:18 #165
16466 BloodhoundFromHell
---------------------
pi_126376609
eigenaren van de kardinaalsmuts moeten eraan denken nu de eitjes van de spinselmot uit deze struik te halen, anders is er het risico dat ie kaalgevreten wordt. Ik heb er al aardig wat uitgehaald!
(__/)
(='.'=)
(")_(")
pi_126381224
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 mei 2013 21:38 schreef Happy_postcrossing het volgende:
Zat even ideetjes op te doen bij directplant.nl.
Afhaalkosten zijn zo gek nog niet (4,95) en een afhaalpunt zit op een paar minuutjes rijden afstand van ons.

Maar ik vroeg me af.. wat kun je nu verwachten van de kwaliteit, en zijn de prijsverschillen groot vergeleken met een tuincentrum?

En iemand enig idee wat dit wordt? Is hier boven gekomen en heb hier niks staan dat er op lijkt..

http://img43.imageshack.us/img43/8783/img2013051101711.jpg (copy/paste deze link)
Akelei?
  zondag 12 mei 2013 @ 13:35:06 #167
16466 BloodhoundFromHell
---------------------
pi_126382554
dus omdat de kleuren niet hip zijn, haal je struiken en platen uit de tuin die er misschien wel 30 jaar over hebben gedaan om zo groot te worden, ik vind het respectloos. Zo krijg je nooit mooie volwassen planten in de tuin, want over 5 jaar is er misschien wel weer een andere kleur "in de mode" alle kleuren in de natuur zijn mooi! Bedenk heel goed wat je sloopt en als je dan toch perse een boom of struik uit de tuin zorg er dan voor dat de struik niet op de composthoop komt, maar maak iemand anders er blij mee. Bedenk ook dat een volwassen struik of boom bij een kweker vaak wel meer als 1000 euro kost. Dat is niet voor niets, het duurt nu eenmaal 30 jaar voordat een struik zo mooi is!

Ook met bomen gaan mensen vaak respectloos om, zeker met de nieuwe wetgeving is het veel te makkelijk geworden bomen te kappen, waardoor mensen bij een beetje schaduw maar even gemakkelijk een 100 jaar oude eik kappen, de enorme schade die je aan de natuur toebrengt wordt helemaal niet aan gedacht. triest maar waar.. :(
(__/)
(='.'=)
(")_(")
pi_126391750
Als je een bepaald plan voor ogen hebt waarom niet. Ik zou als het kan eerder aan verplaatsen denken.

Wij wonen nu een jaar in deze woning. Daar moesten we rigoreus zijn. De struiken die er nog stonden waren zo groot en stonden zo dicht op elkaar dat snoeien al geen optie meer was. Dus daar hebben we ook een paar grote planten moeten verwijderen.

@gwywen kijk als je hem echt kwijt wilt of je er iemand blij mee kan maken. Of probeer hem te verplaatsen naar een plek waar hij wel tot zijn recht komt.
  zondag 12 mei 2013 @ 22:37:50 #169
16466 BloodhoundFromHell
---------------------
pi_126410434
quote:
0s.gif Op zondag 12 mei 2013 16:56 schreef Oceanonix het volgende:
Als je een bepaald plan voor ogen hebt waarom niet. Ik zou als het kan eerder aan verplaatsen denken.

Wij wonen nu een jaar in deze woning. Daar moesten we rigoreus zijn. De struiken die er nog stonden waren zo groot en stonden zo dicht op elkaar dat snoeien al geen optie meer was. Dus daar hebben we ook een paar grote planten moeten verwijderen.

@gwywen kijk als je hem echt kwijt wilt of je er iemand blij mee kan maken. Of probeer hem te verplaatsen naar een plek waar hij wel tot zijn recht komt.
Ik zeg niet dat jij dat doet, maar toch vind ik dat er vaak veel te makkelijk mee om wordt gegaan, mensen beseffen vaak niet wat ze kapot maken. Ik erger me soms groen en geel aan de sloopzucht in de tuin van mensen die net verhuisd zijn.
(__/)
(='.'=)
(")_(")
  zondag 12 mei 2013 @ 22:54:41 #170
226990 Gwywen
Tuinvrouw
pi_126411624
Wat een reacties op mijn azalea's... :o

quote:
0s.gif Op zondag 12 mei 2013 13:35 schreef BloodhoundFromHell het volgende:
dus omdat de kleuren niet hip zijn, haal je struiken en platen uit de tuin die er misschien wel 30 jaar over hebben gedaan om zo groot te worden, ik vind het respectloos. Zo krijg je nooit mooie volwassen planten in de tuin, want over 5 jaar is er misschien wel weer een andere kleur "in de mode" alle kleuren in de natuur zijn mooi! Bedenk heel goed wat je sloopt en als je dan toch perse een boom of struik uit de tuin zorg er dan voor dat de struik niet op de composthoop komt, maar maak iemand anders er blij mee. Bedenk ook dat een volwassen struik of boom bij een kweker vaak wel meer als 1000 euro kost. Dat is niet voor niets, het duurt nu eenmaal 30 jaar voordat een struik zo mooi is!

Ook met bomen gaan mensen vaak respectloos om, zeker met de nieuwe wetgeving is het veel te makkelijk geworden bomen te kappen, waardoor mensen bij een beetje schaduw maar even gemakkelijk een 100 jaar oude eik kappen, de enorme schade die je aan de natuur toebrengt wordt helemaal niet aan gedacht. triest maar waar.. :(
Ik voel me enigszins aangevallen door jouw toon, omdat ik al langer mee draai in dit topic en al flink wat jaren tuinier, en ondertussen toch wel duidelijk mag zijn dat ik veel liefde heb voor planten.

De sloopzucht van mensen die net verhuisd zijn heb ik meegemaakt met onze oude buren, daar is nog een heel topic over geweest omdat zij, krap een paar maanden nadat ze erin getrokken waren en alle bomen in de achtertuin hadden weggehaald, ook een boom wilden weghalen in de voortuin, die op de erfgrens stond. (Die dus niet zonder onze toestemming weggehaald mocht worden, en die toestemming gaven wij niet, en toen ging hij hem toch weghalen, heel gedoe allemaal)
Het doet me pijn als ik door een opmerking dat ik rood geen mooie bloemkleur vind, over één kam word geschoren met mensen zoals mijn oude buren. :{

Ik begrijp je bezwaar heus, maar mijn tuin staat vol met 60 jaar oude bomen dus wat volwassenheid betreft zit het in mijn tuin wel snor (dit was ook een van de wensen toen we gingen verhuizen, ik wil geen kaal stuk land dat ik vanaf nul moet ontginnen), bovendien denk ik er grotendeels hetzelfde over als jij en zal ik niet snel een boom of struik weghalen - en dan alleen nog als er iets vergelijkbaars voor in de plaats komt (zo gaan er, als de vogels die erin nestelen hun kroost hebben grootgebracht, twee grote oude coniferen weg, maar daar komen wel drie loofbomen voor in de plaats).

Alleen, ik tuinier al jarenlang met een bepaald kleurenschema en daar komen de tinten rood, geel en oranje niet in voor. En laten dat nou net de favoriete kleuren van de vorige bewoonster zijn geweest. Dat heeft niets met mode te maken maar gewoon met bloemkleuren die ik al mijn hele leven mooi vind
.
Als ik door mijn aversie tegen rode azalea's de indruk heb gewekt een modepopje-op-tuingebied te zijn die alsmaar achter de laatste trends aanholt, heb ik me blijkbaar verkeerd uitgedrukt want het woord hip is op mijn tuin bepaald niet van toepassing ;) Ik zie een tuin als een tijdloos meerjarenproject.

De oude planten van de vorige bewoonster ten spijt: het is nu mijn tuin en ook al heb ik heus respect voor oude bomen en planten (je moest eens weten hoeveel taxussen en struiken we verplaatst hebben in plaats van weggegooid), ik ben toch hopelijk vrij om de tuin naar mijn eigen smaak in te richten met bloemen en planten die IK mooi vind.

quote:
1s.gifOp vrijdag 10 mei 2013 20:57 schreef BloodhoundFromHell het volgende:

[..]

Niet doen !!! Je weet niet wat een kapitaal je wegooit als je een mooie grote langzaamgroeier als een azalea weggooit!! Laat die azalea lekker knallen in het voorjaar .ze bloeien niet eens zo lang. Waarom nou al die modekleuren. Een tuin mag best bont zijn! Echt zonde joh!
Iemand anders z'n tuin mag best bont zijn, maar ik heb graag m'n eigen tinten en planten. Ik houd niet van bont en felle kleuren, en ik ben ook nooit gek geweest op rhodondendrons en azalea's.
Behalve dat ik de kleur van m'n azalea's niet mooi vind, staan ze ook nog eens op een plek waar ik nóóit zulke struiken zou zetten (vooraan in een perk, zodat alles wat erachter staat, onzichtbaar is). En ze zijn niet mooi vol, eerder een beetje kalig tussen de takken.
quote:
11s.gif Op vrijdag 10 mei 2013 22:33 schreef Outpost76 het volgende:

[..]

Waar woon je want als je ze weg doet, wil ik ze wel hebben! :@
Duitsland, beetje ver voor jou mss? Als je ze wilt hebben mag je me een PM sturen hoor.
quote:
7s.gif Op vrijdag 10 mei 2013 22:43 schreef Seven. het volgende:
Gwywen, fotootje?
  zondag 12 mei 2013 @ 23:12:47 #171
16466 BloodhoundFromHell
---------------------
pi_126412600
quote:
0s.gif Op zondag 12 mei 2013 22:54 schreef Gwywen het volgende:
Wat een reacties op mijn azalea's... :o

[..]

Ik voel me enigszins aangevallen door jouw toon, omdat ik al langer mee draai in dit topic en al flink wat jaren tuinier, en ondertussen toch wel duidelijk mag zijn dat ik veel liefde heb voor planten.

De sloopzucht van mensen die net verhuisd zijn heb ik meegemaakt met onze oude buren, daar is nog een heel topic over geweest omdat zij, krap een paar maanden nadat ze erin getrokken waren en alle bomen in de achtertuin hadden weggehaald, ook een boom wilden weghalen in de voortuin, die op de erfgrens stond. (Die dus niet zonder onze toestemming weggehaald mocht worden, en die toestemming gaven wij niet, en toen ging hij hem toch weghalen, heel gedoe allemaal)
Het doet me pijn als ik door een opmerking dat ik rood geen mooie bloemkleur vind, over één kam word geschoren met mensen zoals mijn oude buren. :{

Ik begrijp je bezwaar heus, maar mijn tuin staat vol met 60 jaar oude bomen dus wat volwassenheid betreft zit het in mijn tuin wel snor (dit was ook een van de wensen toen we gingen verhuizen, ik wil geen kaal stuk land dat ik vanaf nul moet ontginnen), bovendien denk ik er grotendeels hetzelfde over als jij en zal ik niet snel een boom of struik weghalen - en dan alleen nog als er iets vergelijkbaars voor in de plaats komt (zo gaan er, als de vogels die erin nestelen hun kroost hebben grootgebracht, twee grote oude coniferen weg, maar daar komen wel drie loofbomen voor in de plaats).

Alleen, ik tuinier al jarenlang met een bepaald kleurenschema en daar komen de tinten rood, geel en oranje niet in voor. En laten dat nou net de favoriete kleuren van de vorige bewoonster zijn geweest. Dat heeft niets met mode te maken maar gewoon met bloemkleuren die ik al mijn hele leven mooi vind
.
Als ik door mijn aversie tegen rode azalea's de indruk heb gewekt een modepopje-op-tuingebied te zijn die alsmaar achter de laatste trends aanholt, heb ik me blijkbaar verkeerd uitgedrukt want het woord hip is op mijn tuin bepaald niet van toepassing ;) Ik zie een tuin als een tijdloos meerjarenproject.

De oude planten van de vorige bewoonster ten spijt: het is nu mijn tuin en ook al heb ik heus respect voor oude bomen en planten (je moest eens weten hoeveel taxussen en struiken we verplaatst hebben in plaats van weggegooid), ik ben toch hopelijk vrij om de tuin naar mijn eigen smaak in te richten met bloemen en planten die IK mooi vind.

[..]

Iemand anders z'n tuin mag best bont zijn, maar ik heb graag m'n eigen tinten en planten. Ik houd niet van bont en felle kleuren, en ik ben ook nooit gek geweest op rhodondendrons en azalea's.
Behalve dat ik de kleur van m'n azalea's niet mooi vind, staan ze ook nog eens op een plek waar ik nóóit zulke struiken zou zetten (vooraan in een perk, zodat alles wat erachter staat, onzichtbaar is). En ze zijn niet mooi vol, eerder een beetje kalig tussen de takken.

[..]

Duitsland, beetje ver voor jou mss? Als je ze wilt hebben mag je me een PM sturen hoor.

[..]

[ afbeelding ]
dat was niet de bedoeling! Ik val je zeker niet aan, maar in je item leek het alsof je zomaar die struiken wilde rooien. Het gaat volgens mij overigens over rhodondendrons als ik de foto zo zie. Mijn reactie komt door een aantal sloopzuchtige buren hier die ik bomen zie omzagen en mooie struiken in containers zie gooien. Ik ben enigsinds gespitst hierop. Er zijn hier zegge 5 volwassen bomen omgezaagd waarbij totaal geen rekening is gehouden met de biodiversiteit en de biotopen van eekhoorns, vogels, egels etc... en waarom worden er dan bomen omgezaagd? Omdat men "dat blad niet op het gazon wilt" of omdat "ze niet van bomen houden." of omdat ze "licht wegnemen", of " al die eikels in de grasmaaier komen." Ik erger mij groen en geel aan zoveel domheid. Of mensen die een mooie ligusterhaag weghalen om er een lelijke gamma schutting neer te zetten., niet snappende dat ze hier het leefgebied van veel vogels weghalen. "jamaar die haag moet ik steeds snoeien" ja inderdaad, je moet een liguster 1x per jaar snoeien na de bloei, maar dan blijft hij ook 100 jaar mooi. Die gamma schutting is na 10 jaar verrot en ziet er altijd lelijk uit.
(__/)
(='.'=)
(")_(")
  zondag 12 mei 2013 @ 23:21:31 #172
16466 BloodhoundFromHell
---------------------
pi_126413069
Ik zal morgen wel eens een foto maken van mijn azalea en 1 van mijn rhododendrons die bloeien, Er zijn volgens mij echt enorm veel varianten in die azalea/rhodondenron familie. ;-) (ik vind ze wel mooi zoals je al begreep) De rhodo;s passen mooi in de bosrand, de azaleas mooi om in het voorjaar te knallen qua kleur op de voorgrond.

[ Bericht 22% gewijzigd door BloodhoundFromHell op 12-05-2013 23:35:48 ]
(__/)
(='.'=)
(")_(")
  zondag 12 mei 2013 @ 23:24:41 #173
16466 BloodhoundFromHell
---------------------
pi_126413249
dus zeker niet over 1 kam! je post kwam bij mij gewoon verkeerd binnen. ;-)
(__/)
(='.'=)
(")_(")
  maandag 13 mei 2013 @ 09:32:04 #174
226990 Gwywen
Tuinvrouw
pi_126419829
quote:
0s.gif Op zondag 12 mei 2013 23:24 schreef BloodhoundFromHell het volgende:
dus zeker niet over 1 kam! je post kwam bij mij gewoon verkeerd binnen. ;-)
Gelukkig, en bedankt dat je even gereageerd hebt O+

Vanmorgen reed ik langs mijn oude huis en toen zag ik dat de boom in de voortuin (die op de erfgrens stond) nu wel weggehaald is... Dat had ik al min of meer verwacht, maar wat ik niet had verwacht is dat ze ook de bolesdoorn in de achtertuin weggehaald hebben. Ik heb onderweg terug in de auto nog net niet zitten janken. Wat een onzin om al meteen een boom weg te halen als je nog helemaal geen zomer hebt meegemaakt in je nieuwe tuin en nog helemaal niet weet of je er "last" van gaat hebben! }:| :'(
Voor mij was die boom een levende parasol, hij stond precies op de goede plek t.o.v. de zon, ik heb er heel wat aangename uurtjes onder gezeten...
Het zou me niks verbazen als de oude buurman over die boom is gaan klagen en dat ze hem daarom hebben weggehaald.

Ik was zo blij toen ik weer in m'n eigen tuin was vanmorgen, met al die grote oude bomen die wél mogen blijven. O+
  maandag 13 mei 2013 @ 10:14:36 #175
16466 BloodhoundFromHell
---------------------
pi_126420756
probleem zit hem deels ook in het afschaffen van de kapvergunning, het is nu in veel gemeenten veel makkelijker geworden bomen om te kappen zonder dat er een vergunning nodig is. Vaak wordt er gewerkt met een zgn "bijzondere bomenlijst" alle bomen die niet op die lijst staan kunnen gekapt worden zonder dat een omgevingsvergunning nodig is. Van deze versimpeling wordt op grote schaal misbruik gemaakt, de kettingzaag wordt nu maar al te snel ter hand genomen.

Je kunt wel een kapverbod eisen als er gekapt wordt in de periode dat er vogels nestelen. Het is aan degene die de boom wil kappen om te bewijzen dat er geen nesten in de boom zitten. Probleem is dat de boom dan meestal al omver ligt. Ik heb hierover een mail gestuurd aan de gemeente om aan te geven dat het kappen van bomen mijns inziens weer vergunningsplichtig zou moeten worden, dat laat mensen in ieder geval nog een keer nadenken. Je ziet dat er een enorme kaalslag plaatsvindt, omdat mensen bomen maar "lastig vinden" ,de hoveniersbedrijven springen hier gretig op in, die zitten immers ook om werk verlegen en kappen maar al te graag bomen om vervolgens een "Rob de tuinman designtuin" aan te leggen volgepropt met perkplanten, hortensia's, boeddabeelden, palmbomen en andere modeplanten.. Helaas werkt de overheid hier zelf ook hard aan mee, de laatste kabinetten zijn zeer slecht voor de natuur in Nederland geweest door wijzigingen in de spoorwegenwet, afschaffen van de kapverginning, het ontmantelen van staatsbosbeheer, het terugdraaien van de ecologische hoofdstructuur, (nota bene een strategisch langetermijn plan) etc.. etc.. Het is echt te hopen dat er weer een wat groenere wind gaat waaien, helaas is de natuur meestal een sluitpost.
(__/)
(='.'=)
(")_(")
  maandag 13 mei 2013 @ 10:25:01 #176
87509 Duderinnetje
Miskend decadent
pi_126420989
Even tussen de bomen door...

Hoe zit het met bloembollen? Zijn die eenjarig, of komen ze volgend jaar weer op?
Snobs have more fun!
KLIK!
  maandag 13 mei 2013 @ 10:26:07 #177
3185 Adelante
To let it go now
pi_126421006
Zonde inderdaad dat mensen meteen alles kappen in een nieuwe tuin, mooie hagen er uit en een cheap ass schutting er voor in de plaats, gras is lastig dus betegelen we de boel en dan oké wat potjes met plantjes er op. Ben zo blij met onze oude tuin met veel groen :7
"We meet every day at the same cafe, six-thirty and no one knows she'll be there."
  maandag 13 mei 2013 @ 10:27:08 #178
3185 Adelante
To let it go now
pi_126421024
quote:
1s.gif Op maandag 13 mei 2013 10:25 schreef Duderinnetje het volgende:
Even tussen de bomen door...

Hoe zit het met bloembollen? Zijn die eenjarig, of komen ze volgend jaar weer op?
Komen gewoon weer op hier. Er zijn mensen die ze uit de grond halen, laten drogen en dan in de herfst weer terugpoten. Wij laten ze netjes zitten (wel even loof laten afsterven, da's de voeding voor volgend jaar) en ieder jaar lijkt er meer op te komen.
"We meet every day at the same cafe, six-thirty and no one knows she'll be there."
  maandag 13 mei 2013 @ 10:28:26 #179
87509 Duderinnetje
Miskend decadent
pi_126421055
quote:
6s.gif Op maandag 13 mei 2013 10:27 schreef Adelante het volgende:

[..]

Komen gewoon weer op hier. Er zijn mensen die ze uit de grond halen, laten drogen en dan in de herfst weer terugpoten. Wij laten ze netjes zitten (wel even loof laten afsterven, da's de voeding voor volgend jaar) en ieder jaar lijkt er meer op te komen.
Ze vermenigvuldigen zich?

Ik ga ze in elk geval niet laten drogen. Dus ik hanteer jouw methode. Ben benieuwd!
Snobs have more fun!
KLIK!
pi_126421871
De tulpen die je gister zag in de achtertuin, leven daar al jarenlang.
Bollen pellen, droog opslaan en in de herfst weer terugzetten.
Als je om werk verlegen zit ? Of er blij van wordt?

Als de bloem is uitgebloeid, de koppen eruit halen ( een vakantiebaantje in
de bollenstreek) en het loof grotendeels laten versterven.
Easy peasy :7
  maandag 13 mei 2013 @ 11:04:10 #181
16466 BloodhoundFromHell
---------------------
pi_126422083
quote:
6s.gif Op maandag 13 mei 2013 10:27 schreef Adelante het volgende:

[..]

Komen gewoon weer op hier. Er zijn mensen die ze uit de grond halen, laten drogen en dan in de herfst weer terugpoten. Wij laten ze netjes zitten (wel even loof laten afsterven, da's de voeding voor volgend jaar) en ieder jaar lijkt er meer op te komen.
ik laat de winterharde bollen gewoon in de grond zitten, ik zie wel wat er weer op komt. Dit jaar deden de krokussen,koekoekseieren en narcissen het prima, de uien komen ook op, de tulpen en sneeuwklokjes deden het niet/nauwelijks.
(__/)
(='.'=)
(")_(")
  maandag 13 mei 2013 @ 11:10:08 #182
87509 Duderinnetje
Miskend decadent
pi_126422280
quote:
1s.gif Op maandag 13 mei 2013 10:56 schreef AnneX het volgende:
De tulpen die je gister zag in de achtertuin, leven daar al jarenlang.
Bollen pellen, droog opslaan en in de herfst weer terugzetten.
Als je om werk verlegen zit ? Of er blij van wordt?

Als de bloem is uitgebloeid, de koppen eruit halen ( een vakantiebaantje in
de bollenstreek) en het loof grotendeels laten versterven.
Easy peasy :7
Dat geeft de burger moed. Jouw tulpen waren prachtig!

Ik laat ze maar gewoon zitten en plant er in het najaar wel gewoon weer wat bij. Voor de zekerheid.
Snobs have more fun!
KLIK!
  maandag 13 mei 2013 @ 11:12:00 #183
87509 Duderinnetje
Miskend decadent
pi_126422358
quote:
0s.gif Op maandag 13 mei 2013 11:04 schreef BloodhoundFromHell het volgende:

[..]

ik laat de winterharde bollen gewoon in de grond zitten, ik zie wel wat er weer op komt. Dit jaar deden de krokussen,koekoekseieren en narcissen het prima, de uien komen ook op, de tulpen en sneeuwklokjes deden het niet/nauwelijks.
Ik heb nu tulpen en hyacinten.
Ik heb vorig jaar nog meer gepoot, maar ik weet niet meer wat, dus dat wordt een verrassing verder.

Oh en ik wil je, teruglezend, nog even zeggen dat ik het hartgrondig met je eens ben, wat betreft de bomen. Geweldig hoe jij je inzet (mail aan de gemeente) en je bewust bent van de waarde van de natuur. We vergeten dat soms in onze maakbare wereld.
Snobs have more fun!
KLIK!
pi_126422471
quote:
0s.gif Op maandag 13 mei 2013 11:04 schreef BloodhoundFromHell het volgende:

[..]

ik laat de winterharde bollen gewoon in de grond zitten, ik zie wel wat er weer op komt. Dit jaar deden de krokussen,koekoekseieren en narcissen het prima, de uien komen ook op, de tulpen en sneeuwklokjes deden het niet/nauwelijks.
Koekoekseieren ? :?

Zet je die ertussen, om te kijken of wij je post wel lezen. *)

Echo-o-o-o Dude w/

:* voor de bomen - in andermans tuin.
  maandag 13 mei 2013 @ 12:37:19 #185
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_126425142
quote:
6s.gif Op maandag 13 mei 2013 10:27 schreef Adelante het volgende:

[..]

Komen gewoon weer op hier. Er zijn mensen die ze uit de grond halen, laten drogen en dan in de herfst weer terugpoten. Wij laten ze netjes zitten (wel even loof laten afsterven, da's de voeding voor volgend jaar) en ieder jaar lijkt er meer op te komen.
Oei, loof af laten sterven?
Bij de narcissen op het gras ben ik er met de grasmaaier overheen gegaan :@ .
Volgende keer dus niet doen?

Wat doen jullie eigenlijk met de bloesem van berken en prunussen?
Onze hele tuin is nu roze met van die bruine sliertjes ertussen.
Op de bestrating kan ik het gewoon opvegen en in de groenbak mikken, maar de borders is een ander verhaal. Gewoon laten liggen?

Ik moet wel zeggen dat de tuin nu echt vorm begint te krijgen. Vrijwel alles wat we eind maart (net voordat de laatste heftige vorst eroverheen ging) geplant hebben, doet het verbazingwekkend goed :) . Er is ongeveer 1% uitgevallen zoals het er nu uitziet.
  maandag 13 mei 2013 @ 13:08:24 #186
226990 Gwywen
Tuinvrouw
pi_126426172
quote:
4s.gif Op zondag 12 mei 2013 23:21 schreef BloodhoundFromHell het volgende: (ik vind ze wel mooi zoals je al begreep) De rhodo;s passen mooi in de bosrand
Ja, daar vind ik ze ook mooi: in het bos. Er is hier vlak in de buurt een landgoed met enorme rhodondendronlanen, prachtig in deze tijd van het jaar.
quote:
0s.gif Op maandag 13 mei 2013 10:14 schreef BloodhoundFromHell het volgende:
probleem zit hem deels ook in het afschaffen van de kapvergunning, het is nu in veel gemeenten veel makkelijker geworden bomen om te kappen zonder dat er een vergunning nodig is.
Voor onze boom op de erfgrens bij het vorige huis was ook geen vergunning nodig, omdat toen gold dat de omtrek of doorsnee minimaal 70 cm moest zijn en dat zijn bomen in een nieuwbouwwijk niet snel.
Zo wordt het mensen in vooral dat soort wijken wel erg makkelijk gemaakt om alles wat boven de kale schutting uit dreigt te groeien maar rap weg te zagen, en zo blijven dat soort wijken kaal en worden ze (ook doordat in dat soort wijken, mijn ervaring, nogal snel weer verhuisd wordt) ook nooit echt gezellig en groen.
Ik heb soms het gevoel dat de vinexwijken van nu de probleemwijken van de toekomst worden.

quote:
0s.gif Op maandag 13 mei 2013 10:26 schreef Adelante het volgende:
Zonde inderdaad dat mensen meteen alles kappen in een nieuwe tuin, mooie hagen er uit en een cheap ass schutting er voor in de plaats, gras is lastig dus betegelen we de boel en dan oké wat potjes met plantjes er op. Ben zo blij met onze oude tuin met veel groen :7
Ja, ik ook, ons huis is vanaf 1958 door dezelfde mensen bewoond geweest en dat kun je aan de tuin wel zien, ik vind dat heerlijk, ik vond de tuin van mijn oma vroeger ook altijd zo fijn, zo'n sfeer heeft mijn huidige tuin ook, echt fantastisch.

Op de plek waar nu twee donkere uit hun krachten gegroeide coniferen staan (waaronder dus helemaal niks meer wil groeien) komt, steunend op de stammen, een schommel, en achter die schommel komt rechts een uit de oude tuin geredde lijsterbes, en links een ook uit de oude tuin geredde beuk, allebei aan komen waaien en spontaan gegroeid. We hebben ook nog een wilgje meegenomen (ook een spontane) maar daar moet ik nog een plek voor bedenken, aangezien die nogal groot kunnen worden. Verder hebben we een appelboompje meegenomen dat de reis niet leek te hebben overleefd maar dat nu volop staat te bloesemen O+
Maar goed dat ik die dus allemaal heb meegenomen, want toen ik er vanmorgen langs reed bleek alles wat "boom" heet omgezaagd in m'n oude tuin ;(

Jammer dat het vandaag van dat flutweer is, ik heb nog wel het nodige te doen in de tuin, maar het blijft maar zo druilerig. Wel goed voor de plantjes!
Omdat ik nog zo veel kale plekken in de perken heb had ik gemengd bloemenzaad gezaaid, dat komt nu als een idioot op allemaal. Het gaat heel snel momenteel! :)
  maandag 13 mei 2013 @ 13:30:15 #187
277627 Seven.
We are Borg.
pi_126426966
Hoi bleiblei, zeker niet meer met de grasmaaier erover heen de volgende keer ;) . Ik laat bloesem gewoon liggen, dat verdwijnt vanzelf.

Gwywen, je hebt gelijk, het zijn geen mooie volle struiken en ze staan ook op een rare plek waar ze niet echt tot hun recht lijken te komen. Je vindt er ongetwijfeld een mooi tuintje voor via marktplaats.

Wel mooi, al dat geweld. En ik kan me dat topic van je wel herinneren, volgens mij was ik er een die vond dat je moeilijk deed :') maar dat was voor ik waardering had voor een mooie volwassen tuin (sorry!). Heb je een linkje naar dat topic?

Verder kwam ik tijdens mijn ochtendpeuk erachter dat een merel een nest aan het bouwen is op 1,5 meter van mijn rookplek in de hydrangea (geen hortensia). Leuk. For the time being ga ik wel achter in de tuin staan paffen dan.
Resistance is futile.
  maandag 13 mei 2013 @ 13:50:27 #188
195834 kaasplankje
Nu met maar 8% vet!
pi_126427595
Ik heb op de veranda van mijn volkstuinhuis allemaal lantaarns hangen, sommigen met ruitjes maar ook een ijzeren verroeste met gaatjes en een gekartelde bovenkant. Dat deurtje staat open. Nu zit er een nestje in al een tijdje en 't is ieder jaar in gebruik. Dat zie ik aan de poep die er onder ligt. Het is net een luchtkasteeltje.

[ Bericht 1% gewijzigd door kaasplankje op 13-05-2013 13:58:02 ]
pi_126429067
quote:
7s.gif Op maandag 13 mei 2013 13:30 schreef Seven. het volgende:
Verder kwam ik tijdens mijn ochtendpeuk erachter dat een merel een nest aan het bouwen is op 1,5 meter van mijn rookplek in de hydrangea (geen hortensia). Leuk. For the time being ga ik wel achter in de tuin staan paffen dan.
hydrangea is toch de Latijnse naam voor wat wij de hortensia familie noemen of mis ik iets?

ik ken de gewone hortensia tenminste als Hydrangea macrophylla.
  maandag 13 mei 2013 @ 14:41:53 #190
195834 kaasplankje
Nu met maar 8% vet!
pi_126429196
nee je mist niks dat klopt.
  maandag 13 mei 2013 @ 14:45:07 #191
195834 kaasplankje
Nu met maar 8% vet!
pi_126429299
Ze zal wel Hydrangea anomala ssp. petiolaris bedoelen
  maandag 13 mei 2013 @ 15:00:27 #192
87509 Duderinnetje
Miskend decadent
pi_126429794
quote:
0s.gif Op maandag 13 mei 2013 13:50 schreef kaasplankje het volgende:
Ik heb op de veranda van mijn volkstuinhuis allemaal lantaarns hangen, sommigen met ruitjes maar ook een ijzeren verroeste met gaatjes en een gekartelde bovenkant. Dat deurtje staat open. Nu zit er een nestje in al een tijdje en 't is ieder jaar in gebruik. Dat zie ik aan de poep die er onder ligt. Het is net een luchtkasteeltje.
Oh, maak eens een foto? O+
Snobs have more fun!
KLIK!
  maandag 13 mei 2013 @ 15:49:17 #193
16466 BloodhoundFromHell
---------------------
pi_126432108
ik moet mijn bloeiende azalea natuurlijk ook even posten nu:



:D
(__/)
(='.'=)
(")_(")
  maandag 13 mei 2013 @ 16:17:35 #194
195834 kaasplankje
Nu met maar 8% vet!
pi_126433546
quote:
0s.gif Op maandag 13 mei 2013 15:49 schreef BloodhoundFromHell het volgende:
ik moet mijn bloeiende azalea natuurlijk ook even posten nu:

[ afbeelding ]

:D
mooi hoor
  maandag 13 mei 2013 @ 16:18:13 #195
195834 kaasplankje
Nu met maar 8% vet!
pi_126433589
quote:
1s.gif Op maandag 13 mei 2013 15:00 schreef Duderinnetje het volgende:

[..]

Oh, maak eens een foto? O+
Doe ik.
pi_126433828
quote:
0s.gif Op maandag 13 mei 2013 15:49 schreef BloodhoundFromHell het volgende:
ik moet mijn bloeiende azalea natuurlijk ook even posten nu:

[ afbeelding ]

:D
Ik zag wat anders bij vuurrood. Deze kleur kan best bij de je eigen kleuren.
Misschien zorgen dat hij wat lager blijft, want het is natuurlijk wel de grote blikvanger.
pi_126436453
quote:
0s.gif Op maandag 13 mei 2013 16:22 schreef Teslynd het volgende:

[..]

Ik zag wat anders bij vuurrood. Deze kleur kan best bij de je eigen kleuren.
Misschien zorgen dat hij wat lager blijft, want het is natuurlijk wel de grote blikvanger.
volgens mij haal je 2 users door elkaar ;)
die van Gwywen zijn toch echt rood
quote:
0s.gif Op zondag 12 mei 2013 22:54 schreef Gwywen het volgende:

[ afbeelding ]
  maandag 13 mei 2013 @ 17:27:14 #198
226990 Gwywen
Tuinvrouw
pi_126437073
Je haalt er idd twee door elkaar :)
quote:
0s.gif Op maandag 13 mei 2013 15:49 schreef BloodhoundFromHell het volgende:
ik moet mijn bloeiende azalea natuurlijk ook even posten nu:

[ afbeelding ]

:D
Mooi! Als de mijne zo waren geweest had ik ze hooguit verplaatst.
  maandag 13 mei 2013 @ 17:37:13 #199
277627 Seven.
We are Borg.
pi_126437519
quote:
0s.gif Op maandag 13 mei 2013 14:45 schreef kaasplankje het volgende:
Ze zal wel Hydrangea anomala ssp. petiolaris bedoelen
Die bedoel ik inderdaad.
Resistance is futile.
  maandag 13 mei 2013 @ 17:38:09 #200
277627 Seven.
We are Borg.
pi_126437559
quote:
0s.gif Op maandag 13 mei 2013 15:49 schreef BloodhoundFromHell het volgende:
ik moet mijn bloeiende azalea natuurlijk ook even posten nu:

[ afbeelding ]

:D
Wow _O_
Resistance is futile.
pi_126437672
quote:
7s.gif Op maandag 13 mei 2013 17:37 schreef Seven. het volgende:

[..]

Die bedoel ik inderdaad.
klim hortensia ;)

ook erg mooi.
  maandag 13 mei 2013 @ 17:47:07 #202
277627 Seven.
We are Borg.
pi_126437904
quote:
0s.gif Op maandag 13 mei 2013 17:41 schreef loecje het volgende:

[..]

klim hortensia ;)

ook erg mooi.
Best mooi op zich, ware het niet dat er qua bloei weinig spectaculairs aan is. Voor de vogels mag 'ie voorlopig blijven. Maar ik heb er niet echt een andere geschikte plaats voor, we gaan over een tijdje uitbouwen en dan staat dat ding op de plek waar ik de houtkachel wil hebben... Bon, we zullen zien of we er een mooi plekje voor kunnen vinden tegen de schutting.
Resistance is futile.
pi_126438133
niet alles hoeft uitbundig te bloeien om mooi te zijn.
ik ben aan het kijken wat ik mooie planten vind. veel te veel keuze :)
ergens dit jaar verwachten we te verhuizen naar een huisje met tuin.

de achtertuin moet katproof worden, nog best lastig om planten te vinden die niet giftig zijn en tegen een stootje kunnen.
op de voortuin mag ik helemaal los gaan. hopelijk wordt dat in de toekomst een vogeltjes/vlinder paradijsje.

*droomt nog even verder*
pi_126442518
quote:
0s.gif Op maandag 13 mei 2013 17:13 schreef loecje het volgende:

[..]

volgens mij haal je 2 users door elkaar ;)
die van Gwywen zijn toch echt rood

[..]

quote:
1s.gif Op maandag 13 mei 2013 17:27 schreef Gwywen het volgende:
Je haalt er idd twee door elkaar :)

[..]

Mooi! Als de mijne zo waren geweest had ik ze hooguit verplaatst.
Ok, sorry.
Ik zou deze in in hoogte gehalveerd hebben.
Vuurrood is denk ik toch wel azalea, niet rododendron. Zou ik direct ter uitgraving aanbieden.
  maandag 13 mei 2013 @ 19:58:39 #205
389011 Happy_postcrossing
Webshop eigenaar
pi_126444931
quote:
0s.gif Op maandag 13 mei 2013 09:32 schreef Gwywen het volgende:

Het zou me niks verbazen als de oude buurman over die boom is gaan klagen en dat ze hem daarom hebben weggehaald.
Herkenbaar, wij zijn kort geleden verhuisd en toen we het huis kwamen bezichtigen stonden er 3 prachtige bomen in de tuin. Een poosje later toen we kwamen stonden er nog 2 stammen en 1 boom. Bleek dat de buurman die jaren had lopen klagen over de bomen (in de voortuin, redelijk ver van de scheiding) eindelijk zijn zin had gekregen. Hij mocht de bomen er weg halen als ze ging verhuizen.

Dat heeft ie dus direct gedaan met 2 van de 3, maar de stammen laten staan, durfde die niet aan en was m bovendien teveel werk. Is nog best een gedoe geweest, maar de stammen zijn er nu weg (door een andere buurtbewoner die vrienden heeft opgetrommeld met trekkers en dergelijke).
De andere boom (die nog 2 keer zo groot was) heeft ie laten staan, hij had zijn portie wel gehad denk ik met al dat werk.

De buurman heeft inmiddels al tussen neus en lippen doorgevraagd wat wij van plan zijn met de 3de boom... laten staan natuurlijk! Prachtige kastanjeboom, zorgt voor mooi wat schaduw in de voortuin én in de slaapkamer.
Postcrossing webshop: Happy Postcrossing.nl
  maandag 13 mei 2013 @ 20:10:40 #206
389011 Happy_postcrossing
Webshop eigenaar
pi_126445674
Iemand een suggestie om 1 schutting paneel (die er staat voor de wind) met daaraan een pergola deze zomer/najaar nog te laten begroeien?

Of is het daar te laat voor?
Ik dacht zelf aan de Toscaanse jasmijn.

Verder staan er op 2 andere plekken nog klimplanten, waarschijnlijk een clematis. Maar de vorige bewoonster heeft helemaal niets aan de tuin gedaan de afgelopen jaren en was enorm verwoekerd (negatieve manier).
Deze 2 klimplanten leken een paar weken terug behoorlijk dor en droog maar nu we de sleutel hebben zitten er helemaal bovenaan al wat blaadjes, maar onderaan nog helemaal kaal.
Hoe te handelen met deze klimmers?

[ Bericht 58% gewijzigd door Happy_postcrossing op 13-05-2013 20:18:50 ]
Postcrossing webshop: Happy Postcrossing.nl
  maandag 13 mei 2013 @ 20:48:50 #207
195834 kaasplankje
Nu met maar 8% vet!
pi_126448117
quote:
0s.gif Op maandag 13 mei 2013 20:10 schreef Happy_postcrossing het volgende:

Deze 2 klimplanten leken een paar weken terug behoorlijk dor en droog maar nu we de sleutel hebben zitten er helemaal bovenaan al wat blaadjes, maar onderaan nog helemaal kaal.
Hoe te handelen met deze klimmers?
Na de bloei terugsnoeien tot een meter boven de grond.
  maandag 13 mei 2013 @ 20:56:12 #208
389011 Happy_postcrossing
Webshop eigenaar
pi_126448672
Het maakt niet uit dat er dan alleen nog maar 1 'dor' stammetje staat zonder zijtakken/vertakkingen?
Postcrossing webshop: Happy Postcrossing.nl
  maandag 13 mei 2013 @ 21:00:29 #209
195834 kaasplankje
Nu met maar 8% vet!
pi_126449048
quote:
0s.gif Op maandag 13 mei 2013 20:56 schreef Happy_postcrossing het volgende:
Het maakt niet uit dat er dan alleen nog maar 1 'dor' stammetje staat zonder zijtakken/vertakkingen?
Wat voor clematis is het? Alle grootbloemigen kan je gewoon diep terugsnoeien, die komen weer vanuit de wortelkluit opnieuw. Clematis atragene of montana typen zou ik boven een oog afknippen.
  maandag 13 mei 2013 @ 21:02:05 #210
389011 Happy_postcrossing
Webshop eigenaar
pi_126449150
Helaas onbekend, heb ze nog nooit in bloei gezien, of uberhaubt nog nooit volop in blad.
Ik zal er een foto van maken morgen :)
Postcrossing webshop: Happy Postcrossing.nl
pi_126452081
voor de clematis van de buren ben ik nog aan het hopen. Vorig jaar hebben we onze jasmijn en daarmee hun clematis terug gesnoeid. Dat was niet helemaal goed gegaan waardoor we de clematis nog een keer moesten snoeien. Dit jaar lijkt hij nog niets te doen.... Oeps?

Overigens kunnen we door die snoeibeurt weer gebruik maken van de poortdeur. Is er een druif te voorschijn gekomen waarvan de buren niet wisten dat ze hem hadden. En loopt de klimop ineens mooi uit.

Nu maar hopen dat clematis echt zo sterk is....
  maandag 13 mei 2013 @ 21:50:13 #212
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_126452751
Clematissen zijn toch juist erg kwetsbaar?
Vind ze maar erg fragiel met die dunne takjes. We hebben er nu 1 staan die hopelijk de klimop in groeit want ze hebben echt super mooie bloemen, maar elke keer weer ben ik bang dat ik em breek :+ .

Wat betreft maaien van gras, volgende keer maai ik wel om het loof van die narcissen heen. Wat ik mij wel afvraag is hoe lang het duurt dat het loof netjes weg is. Want van die half verrotte bruine meuk op je grasveld vind ik ook maar niets :{ .
  maandag 13 mei 2013 @ 21:56:31 #213
16466 BloodhoundFromHell
---------------------
pi_126453220
quote:
0s.gif Op maandag 13 mei 2013 20:10 schreef Happy_postcrossing het volgende:
Iemand een suggestie om 1 schutting paneel (die er staat voor de wind) met daaraan een pergola deze zomer/najaar nog te laten begroeien?

Of is het daar te laat voor?
Ik dacht zelf aan de Toscaanse jasmijn.

Verder staan er op 2 andere plekken nog klimplanten, waarschijnlijk een clematis. Maar de vorige bewoonster heeft helemaal niets aan de tuin gedaan de afgelopen jaren en was enorm verwoekerd (negatieve manier).
Deze 2 klimplanten leken een paar weken terug behoorlijk dor en droog maar nu we de sleutel hebben zitten er helemaal bovenaan al wat blaadjes, maar onderaan nog helemaal kaal.
Hoe te handelen met deze klimmers?
toscaanse Jasmijn is een mooie plant, maar die van mij is voor de 2e jaar helemaal afgevroren ondanks dat ik hem behoorlijk beschermd had. Er lijkt nu nog wel iets leven in de kluit te zitten, dus heb hem een nieuw plekje gegeven, om te kijken of er nog wat op komt, ik heb maar een framboos gezet nu.ik vind de toscaanse Jasmijn geen echte aanrader voor ons klimaat.
(__/)
(='.'=)
(")_(")
  maandag 13 mei 2013 @ 22:09:18 #214
16466 BloodhoundFromHell
---------------------
pi_126454215
quote:
1s.gif Op maandag 13 mei 2013 11:16 schreef AnneX het volgende:

[..]

Koekoekseieren ? :?

Zet je die ertussen, om te kijken of wij je post wel lezen. *)

Echo-o-o-o Dude w/

:* voor de bomen - in andermans tuin.
Fritillaria meleagris

:-)
(__/)
(='.'=)
(")_(")
  maandag 13 mei 2013 @ 22:15:52 #215
226990 Gwywen
Tuinvrouw
pi_126454660
Kievitsbloemen, zeg dat dan! :D

Ik was afgelopen weekend even héél teleurgesteld... ik DACHT dat ik zaden had van mijn prachtige donkerpaarse akelei - daarom heb ik 'm ook in de oude tuin laten staan toen we gingen verhuizen... je raadt 't al, overal zaden van, behalve van de akelei.


Mocht iemand zaden hebben van zo'n kleur akelei, mag ik er dan een paar overnemen?

Over zaden gesproken, hoe is het met de papaverzaden die ik vorig jaar aan diverse mensen uit dit topic heb verstuurd, komt er al iets op?
  maandag 13 mei 2013 @ 22:22:28 #216
16466 BloodhoundFromHell
---------------------
pi_126455117
quote:
0s.gif Op maandag 13 mei 2013 19:58 schreef Happy_postcrossing het volgende:

[..]

Herkenbaar, wij zijn kort geleden verhuisd en toen we het huis kwamen bezichtigen stonden er 3 prachtige bomen in de tuin. Een poosje later toen we kwamen stonden er nog 2 stammen en 1 boom. Bleek dat de buurman die jaren had lopen klagen over de bomen (in de voortuin, redelijk ver van de scheiding) eindelijk zijn zin had gekregen. Hij mocht de bomen er weg halen als ze ging verhuizen.

Dat heeft ie dus direct gedaan met 2 van de 3, maar de stammen laten staan, durfde die niet aan en was m bovendien teveel werk. Is nog best een gedoe geweest, maar de stammen zijn er nu weg (door een andere buurtbewoner die vrienden heeft opgetrommeld met trekkers en dergelijke).
De andere boom (die nog 2 keer zo groot was) heeft ie laten staan, hij had zijn portie wel gehad denk ik met al dat werk.

De buurman heeft inmiddels al tussen neus en lippen doorgevraagd wat wij van plan zijn met de 3de boom... laten staan natuurlijk! Prachtige kastanjeboom, zorgt voor mooi wat schaduw in de voortuin én in de slaapkamer.
ik had het huis dan niet meer gekocht , of de koop ongedaan gemaakt. of het bod met minstens 30.000 euro verlaagd. huizen genoeg, laat ze maar op de blaren zitten met dergelijk asociaal gedrag. Laat ze maar weten en voelen dat ze met het weghalen van die bomen het huis in waarde hebben laten dalen. Ik was daar heel makkelijk in geweest. Bij ons staat ook zo'n huis in de straat, stond werkelijk een prachtige Libanonceder in de tuin, van meer dat 80 jaar oud., (op straatfotos van de jaren 50 staat de boom al op)

De bewoonster ging naar het verzorgingstehuis en de familie heeft alle bomen omgezaagd en struiken uit de grond getrokken alvorens het huis te koop te zetten. Waarschijnlijk op advies van een gesjeesde makelaar die denkt dat mensen geen huis willen met een boom in de tuin. :-) en maar denken dat het huis MEER waar is geworden met een gesloopte tuin. In de advertentie staat ook "naar eigen inzicht aan te leggen tuin" :+
(__/)
(='.'=)
(")_(")
pi_126455538
De tuin hier staat bomvol met akelei in allerlei kleuren en in allerlei hoogten.
Het plaatje hierboven - oudrose ? - lijkt het, is er wel bij.
Alleen niet met het mooie hartje.

Zal ik foto's maken? tegen de tijd dat ze bloeien..kun je kiezen.

# duurt het nóg twee jaar voordat zij het bij jou doen... w/

En de offerte is binnen. Valt míj mee ;-)

En wat een errug triest verhaal, BHFH -O-
  maandag 13 mei 2013 @ 22:29:51 #218
402846 Bosbesbos
Keep on smiling
pi_126455705
quote:
0s.gif Op maandag 13 mei 2013 22:15 schreef Gwywen het volgende:
Kievitsbloemen, zeg dat dan! :D

Ik was afgelopen weekend even héél teleurgesteld... ik DACHT dat ik zaden had van mijn prachtige donkerpaarse akelei - daarom heb ik 'm ook in de oude tuin laten staan toen we gingen verhuizen... je raadt 't al, overal zaden van, behalve van de akelei.

[ afbeelding ]
Mocht iemand zaden hebben van zo'n kleur akelei, mag ik er dan een paar overnemen?

Over zaden gesproken, hoe is het met de papaverzaden die ik vorig jaar aan diverse mensen uit dit topic heb verstuurd, komt er al iets op?
Oehhhh, dat is wel een hele mooie kleur!
  maandag 13 mei 2013 @ 22:31:46 #219
226990 Gwywen
Tuinvrouw
pi_126455837
quote:
1s.gif Op maandag 13 mei 2013 22:27 schreef AnneX het volgende:
De tuin hier staat bomvol met akelei in allerlei kleuren en in allerlei hoogten.
Het plaatje hierboven - oudrose ? - lijkt het, is er wel bij.
Alleen niet met het mooie hartje.

Zal ik foto's maken, tegen de tijd dat ze bloeien..

Ñee, niet oudroze, donkerpaars.
Ik ben wel benieuwd naar jouw foto's hoor, mss vind ik die wel net zo mooi :)

Van die bomenverhalen word ik inderdaad heel, heel erg triest... Je ziet het te vaak, dat nieuwe bewoners niet eens de moeite nemen om even één zomer af te wachten of die boom nou werkelijk zo hinderlijk is als ze vermoeden... Nee, hup, sleuteloverdracht, bomen weg.

Onze oude buurman wilde destijds die boom weg omdat er "dingetjes" in zijn badkamer vielen. Doe dan je raam dicht als het waait, dacht ik bij mezelf... :{
  maandag 13 mei 2013 @ 22:44:36 #220
16466 BloodhoundFromHell
---------------------
pi_126456708
Ik word wen beetje triezt van mn eigen verhalen. Nu weet je dus waar mn reactie vandaan komt. ,,, laten we maar weer eens wat mooie fotos.posten om de boel op te veolijken,,,,,
(__/)
(='.'=)
(")_(")
  maandag 13 mei 2013 @ 22:48:10 #221
277627 Seven.
We are Borg.
pi_126456929
quote:
0s.gif Op maandag 13 mei 2013 21:50 schreef bleiblei het volgende:
Clematissen zijn toch juist erg kwetsbaar?
Vind ze maar erg fragiel met die dunne takjes. We hebben er nu 1 staan die hopelijk de klimop in groeit want ze hebben echt super mooie bloemen, maar elke keer weer ben ik bang dat ik em breek :+ .

Wat betreft maaien van gras, volgende keer maai ik wel om het loof van die narcissen heen. Wat ik mij wel afvraag is hoe lang het duurt dat het loof netjes weg is. Want van die half verrotte bruine meuk op je grasveld vind ik ook maar niets :{ .
De mijne zijn al 2 weken aan het afsterven, is volgens mij een zeer traag proces wat nog de hele zomer kan duren. Ik heb de mijne vandaag dus in een grote bundel samengebonden. Ben benieuwd wat er volgend jaar tevoorschijn komt, kan nu tenminste mijn tulpen zien.
Resistance is futile.
  maandag 13 mei 2013 @ 22:50:30 #222
277627 Seven.
We are Borg.
pi_126457086
quote:
0s.gif Op maandag 13 mei 2013 20:10 schreef Happy_postcrossing het volgende:
Iemand een suggestie om 1 schutting paneel (die er staat voor de wind) met daaraan een pergola deze zomer/najaar nog te laten begroeien?

Of is het daar te laat voor?
Ik dacht zelf aan de Toscaanse jasmijn.

Verder staan er op 2 andere plekken nog klimplanten, waarschijnlijk een clematis. Maar de vorige bewoonster heeft helemaal niets aan de tuin gedaan de afgelopen jaren en was enorm verwoekerd (negatieve manier).
Deze 2 klimplanten leken een paar weken terug behoorlijk dor en droog maar nu we de sleutel hebben zitten er helemaal bovenaan al wat blaadjes, maar onderaan nog helemaal kaal.
Hoe te handelen met deze klimmers?
Ik heb mijn clematis teruggesnoeid, eentje die na juni bloeit.

If it blooms after June, don't prune. Dat hebben wij dus wel gedaan, 1 tot een meter en die is morsdood. De ander flink teruggesnoeid en die leeft nog wel maar kan niet zeggen dat het een mooie blikvanger is nu.

De clematissen die na juni bloeien, doen dat op het hout van vorig jaar. Als je dat wegsnoeit, haal je de bloei eruit.
Resistance is futile.
  maandag 13 mei 2013 @ 22:51:10 #223
3185 Adelante
To let it go now
pi_126457128
Dat afsterven mag bij mij ook nooit te lang duren hoor, als na een paar weken alles bruin is knip ik de rotzooi er af en ziet de tuin er weer netjes uit :P
"We meet every day at the same cafe, six-thirty and no one knows she'll be there."
  maandag 13 mei 2013 @ 22:53:10 #224
277627 Seven.
We are Borg.
pi_126457273
quote:
0s.gif Op maandag 13 mei 2013 22:51 schreef Adelante het volgende:
Dat afsterven mag bij mij ook nooit te lang duren hoor, als na een paar weken alles bruin is knip ik de rotzooi er af en ziet de tuin er weer netjes uit :P
Duurt dat echt maar een paar weken? Hoop het!
Resistance is futile.
pi_126461979
quote:
0s.gif Op maandag 13 mei 2013 22:15 schreef Gwywen het volgende:
Kievitsbloemen, zeg dat dan! :D

Ik was afgelopen weekend even héél teleurgesteld... ik DACHT dat ik zaden had van mijn prachtige donkerpaarse akelei - daarom heb ik 'm ook in de oude tuin laten staan toen we gingen verhuizen... je raadt 't al, overal zaden van, behalve van de akelei.

[ afbeelding ]
Mocht iemand zaden hebben van zo'n kleur akelei, mag ik er dan een paar overnemen?

Over zaden gesproken, hoe is het met de papaverzaden die ik vorig jaar aan diverse mensen uit dit topic heb verstuurd, komt er al iets op?
Akelei en ik dacht ook stokrozen zijn niet kleurvast.
  dinsdag 14 mei 2013 @ 01:03:32 #226
144926 Outpost76
Possie is goed
pi_126463322
quote:
0s.gif Op maandag 13 mei 2013 22:15 schreef Gwywen het volgende:
Kievitsbloemen, zeg dat dan! :D

Ik was afgelopen weekend even héél teleurgesteld... ik DACHT dat ik zaden had van mijn prachtige donkerpaarse akelei - daarom heb ik 'm ook in de oude tuin laten staan toen we gingen verhuizen... je raadt 't al, overal zaden van, behalve van de akelei.

[ afbeelding ]
Mocht iemand zaden hebben van zo'n kleur akelei, mag ik er dan een paar overnemen?

Over zaden gesproken, hoe is het met de papaverzaden die ik vorig jaar aan diverse mensen uit dit topic heb verstuurd, komt er al iets op?
Ik hou het in de gaten!

Mijn ouders hebben veel akelei, mocht die kleur voorbij komen reserveer ik de zaden. ^O^
zondag 24 juli 2011 18:23 schreef charmed_angel het volgende:
Outpost je bent een held _O_
  dinsdag 14 mei 2013 @ 09:39:20 #227
226990 Gwywen
Tuinvrouw
pi_126466361
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 mei 2013 00:17 schreef Teslynd het volgende:

[..]

Akelei en ik dacht ook stokrozen zijn niet kleurvast.
Van stokrozen weet ik dat ze niet kleurvast zijn, akelei weet ik niet zeker, de akelei heeft zich in de oude tuin uitgezaaid en de nieuwe werden toen wel weer zo mooi donkerpaars.

quote:
14s.gif Op dinsdag 14 mei 2013 01:03 schreef Outpost76 het volgende:

[..]

Ik hou het in de gaten!

Mijn ouders hebben veel akelei, mocht die kleur voorbij komen reserveer ik de zaden. ^O^
Lief! Dank je! :*

Ik ontdekte gisteren dat in één van de bakken waarin we planten uit de oude tuin hebben meeverhuisd, een zaailing van de omgezaagde esdoorn staat! *O*
Heel ieniemienie, een stokje met twee blaadjes eraan, maar toch. Die ga ik heel zachtjes uitgraven en in een eigen pot zetten, en vertroetelen tot hij groot en sterk genoeg is om in de volle grond te kunnen.

Mijn gevoel zegt dat ik hem beter niet in volledige potgrond moet zetten, maar mengen met zand, is dat gevoel juist?
  dinsdag 14 mei 2013 @ 11:16:43 #228
3394 Coelho
BigGreenEgg
pi_126469175
Heb als tuinafscheiding een beukhaag staan, pas enkele jaren oud. Nu zit er enorm veel verschil in het moment van blad krijgen. De eerste stokken hadden een week of vier geleden al blad en zijn nu al erg vol, andere stokken schieten nu pas uit. De haag heeft nog veel open plekken omdat dit pas het tweede bloei-jaar in onze tuin is (als 150cm planten aangekocht).

Doe ik er goed aan om al te gaan snoeien aan de planten die vol in blad zitten of wacht ik beter nog een maand tot de hele haag vol is? En hoe zorg ik er voor dat het zo snel mogelijk een volle haag wordt ipv individuele stokken? Tenslotte hebben veel stokken op de onderste 30-40cm geen zijtakken. Is er kans dat dit nog gaat uitschieten of kan ik nu al concluderen dat het onderin kaal blijft?
pi_126482874
Coelho? Zoiets bedoel je :



Deze haag is met een week of wat ( warm weer) helemaal dicht.
Ook de onderkant
En de buurman is nog niet aan de snoei !

Wat wij vaak doen, is lurken/ vragen in de tuinen bij dorpsbewoners met groene vingers.
Als zij snoeien....doen wij het ook w/
De hortensia, de hagen en heggen etc.
  dinsdag 14 mei 2013 @ 18:21:31 #230
195834 kaasplankje
Nu met maar 8% vet!
pi_126487852
hij mot een beetje schuin snoeien die heg, dus onder breder houden dan bovenaan dan wordt ie vanzelf voller aan de onderkant. Nu nog niet in knippen maar ff wachten tot alles goed en wel in 't blad staat.
  dinsdag 14 mei 2013 @ 18:55:27 #231
195834 kaasplankje
Nu met maar 8% vet!
pi_126489213
volkstuinpics













Ik had ook hele mooie witte tulpen maar die waren alweer uitgebloeid.
  dinsdag 14 mei 2013 @ 19:23:11 #232
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_126490551
Ik blijf het echt bizar vinden. Jouw tuin past zo niet bij mijn beeld van een volkstuin :D .
Echt super mooi :Y .
  dinsdag 14 mei 2013 @ 19:27:26 #233
195834 kaasplankje
Nu met maar 8% vet!
pi_126490762
Ik moet er wel even doorheen rauzen, het is een zooitje.
  dinsdag 14 mei 2013 @ 19:50:43 #234
3394 Coelho
BigGreenEgg
pi_126492139
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 mei 2013 19:23 schreef bleiblei het volgende:
Ik blijf het echt bizar vinden. Jouw tuin past zo niet bij mijn beeld van een volkstuin :D .
Echt super mooi :Y .
Ik had ook een beeld van rammelende schuurtjes, slaplantjes op een rij en zelfgemaakte bonenstaken... Dit is bijna een park!
  dinsdag 14 mei 2013 @ 20:17:42 #235
16466 BloodhoundFromHell
---------------------
pi_126494028
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 mei 2013 18:55 schreef kaasplankje het volgende:
volkstuinpics

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

Ik had ook hele mooie witte tulpen maar die waren alweer uitgebloeid.
Mooi!

wat is dit voor plant?? een klimop soort?? mooi blad vind ik!

(__/)
(='.'=)
(")_(")
  dinsdag 14 mei 2013 @ 21:05:12 #236
87509 Duderinnetje
Miskend decadent
pi_126497735
Kaasplankje, wat een schattig nestje en wat een werkelijk prachtige tuin!! _O_
Snobs have more fun!
KLIK!
  dinsdag 14 mei 2013 @ 21:15:16 #237
195834 kaasplankje
Nu met maar 8% vet!
pi_126498697
quote:
1s.gif Op dinsdag 14 mei 2013 21:05 schreef Duderinnetje het volgende:
Kaasplankje, wat een schattig nestje en wat een werkelijk prachtige tuin!! _O_
Ja hé ze hebben het nestje gebouwd op een kaarsstomp met esdoornblaadjes. Ik denk dat het van een winterkoninkje is of iets dergelijks, het is een heel klein nestje met een soort tunnelingang. Je kan het nest zelf ook niet zien.

@BloodhoundFromHell
Dat is geil geitenkruid ofwel elfenbloem, een dankbare voorjaarsbloeiende bodembedekker die het goed doet in de schaduw.

[ Bericht 8% gewijzigd door kaasplankje op 14-05-2013 21:23:04 ]
pi_126500431
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 mei 2013 19:27 schreef kaasplankje het volgende:
Ik moet er wel even doorheen rauzen, het is een zooitje.
:D @ zooitje.

Prachtig hoor!
  dinsdag 14 mei 2013 @ 21:40:01 #239
3185 Adelante
To let it go now
pi_126501687
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 mei 2013 19:23 schreef bleiblei het volgende:
Ik blijf het echt bizar vinden. Jouw tuin past zo niet bij mijn beeld van een volkstuin :D .
Echt super mooi :Y .
Ik denk bij een volkstuin ook aan drie rijen sla en wat bonenplanten :D
"We meet every day at the same cafe, six-thirty and no one knows she'll be there."
  dinsdag 14 mei 2013 @ 21:52:50 #240
16466 BloodhoundFromHell
---------------------
pi_126503576
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 mei 2013 21:15 schreef kaasplankje het volgende:

[..]

Ja hé ze hebben het nestje gebouwd op een kaarsstomp met esdoornblaadjes. Ik denk dat het van een winterkoninkje is of iets dergelijks, het is een heel klein nestje met een soort tunnelingang. Je kan het nest zelf ook niet zien.

@BloodhoundFromHell
Dat is geil geitenkruid ofwel elfenbloem, een dankbare voorjaarsbloeiende bodembedekker die het goed doet in de schaduw.
die wil ik ook hebben!
(__/)
(='.'=)
(")_(")
  dinsdag 14 mei 2013 @ 22:10:43 #241
226990 Gwywen
Tuinvrouw
pi_126505896
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 mei 2013 21:15 schreef kaasplankje het volgende:

Dat is geil geitenkruid ofwel elfenbloem, een dankbare voorjaarsbloeiende bodembedekker die het goed doet in de schaduw.
Epimedium!
Geil Geitenkruid heb ik nog nooit van gehoord, denigrerende naam ook voor zo'n mooi plantje. :D Ik heb witte, ze hebben alleen nogal een tik gehad van de verhuizing, geen bloemsels dit jaar vrees ik.
  dinsdag 14 mei 2013 @ 23:09:20 #242
277627 Seven.
We are Borg.
pi_126512700
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 mei 2013 19:27 schreef kaasplankje het volgende:
Ik moet er wel even doorheen rauzen, het is een zooitje.
Maar toch: _O_
Resistance is futile.
  dinsdag 14 mei 2013 @ 23:11:45 #243
277627 Seven.
We are Borg.
pi_126512881
En geil geitenkruid staat bij mij ook op de verlanglijst nu maar mijn tuinbudget is even op.

Oh, mijn munt begint te woekeren. ^O^ . Van mij mag het in de hele tuin wel opkomen, bijna alles wat ik wilde heb ik nu geplant buiten de gehate bakstenen muur van de buurman.
Resistance is futile.
pi_126524734
Vanmiddag komt de tuinman - voor overleg. Eindelijk w/

# legt todolijst klaar... :7
pi_126546627
Even een vraagje hier. Ik heb een aantal jonge Strong Annabelles in mijn voortuin gezet. Waar ik geen rekening mee gehouden had, was dat ik vaak behoorlijk wat wind in de voortuin heb staan. Zo op het eerste gezicht vinden de annabelles dat niet zo leuk. Blaadje waaien wat kapot en de jonge takjes buigen ver door. Kan ik ze nog wat helpen door ze te ondersteunen met stokjes ofzo? Of moeten ze gewoon wat kracht krijgen door grote wortels en komt het dan vanzelf goed?
pi_126562886
Beste Ooi86,

Supermooi hoor, zo'n Strong Anabelle! Extra mooi als je er meerdere bij elkaar zet, zoals jij dus doet ;)
De Strong Anabelle heeft een aantal jaren nodig om sterke takken te ontwikkelen.
Zorg wel dat je ze in het voorjaar (na de vorst) snoeit, meestal kan dit in eind maart, begin april (dit jaar vanwege de late vorst iets later dan normaal). Snoei de takken ongeveer 20/30 cm boven de grond. Na een paar jaar zullen de takken mooi stevig geworden zijn :)
  donderdag 16 mei 2013 @ 00:12:41 #247
87509 Duderinnetje
Miskend decadent
pi_126564614
quote:
1s.gif Op woensdag 15 mei 2013 11:13 schreef AnneX het volgende:
Vanmiddag komt de tuinman - voor overleg. Eindelijk w/

# legt todolijst klaar... :7
Hoe ging het? Wordt het wat?
Snobs have more fun!
KLIK!
pi_126565611
quote:
1s.gif Op donderdag 16 mei 2013 00:12 schreef Duderinnetje het volgende:

[..]

Hoe ging het? Wordt het wat?
Vast wel.
Alleen nog geen datum B-)
  donderdag 16 mei 2013 @ 00:54:23 #249
87509 Duderinnetje
Miskend decadent
pi_126566255
quote:
1s.gif Op donderdag 16 mei 2013 00:36 schreef AnneX het volgende:

[..]

Vast wel.
Alleen nog geen datum B-)
Drukke tijden voor een tuinman nu, denk ik!
Snobs have more fun!
KLIK!
pi_126569690
Druk voor een lokale loonwerker ( bestrating etc) die er nu een tuinman bij heeft.
Alles loopt een maandje achter, dankzij het geweldige Voorjaar. -O-
Van nummer twee - die ik een mail stuurde mét foto's - nooit wat terug gehoord !
  donderdag 16 mei 2013 @ 10:26:21 #251
87509 Duderinnetje
Miskend decadent
pi_126572459
quote:
1s.gif Op donderdag 16 mei 2013 07:59 schreef AnneX het volgende:
Druk voor een lokale loonwerker ( bestrating etc) die er nu een tuinman bij heeft.
Alles loopt een maandje achter, dankzij het geweldige Voorjaar. -O-
Van nummer twee - die ik een mail stuurde mét foto's - nooit wat terug gehoord !
Nou, die tweede heeft kennelijk geen crisis. :{ Stom zeg, dat je niets hoorde.

Nu nig even geduld oefenen AnneX. Het wordt vast keurig!
Snobs have more fun!
KLIK!
pi_126572510
Sleutelwoord: " keurig" :D _O_ >:O

annex " opgeruimd" ... :6
pi_126593567
Keurige tuintjes >:)
  vrijdag 17 mei 2013 @ 22:40:02 #254
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_126655443
Over keurige tuintjes gesproken, de bodembedekkers in mijn voortuin zijn nog aan het verspreiden, stel dat ik nu wat houtsnippers strooi om het onkruid wat binnen de perken te houden komen volgend jaar de sneeuwklokjes nog wel op?
  zaterdag 18 mei 2013 @ 09:26:37 #255
195834 kaasplankje
Nu met maar 8% vet!
pi_126667257
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 mei 2013 22:10 schreef Gwywen het volgende:

[..]

Epimedium!
Geil Geitenkruid heb ik nog nooit van gehoord, denigrerende naam ook voor zo'n mooi plantje. :D Ik heb witte, ze hebben alleen nogal een tik gehad van de verhuizing, geen bloemsels dit jaar vrees ik.
Het wordt in China gebruikt als afrodisiacum.
  zaterdag 18 mei 2013 @ 11:58:52 #256
87509 Duderinnetje
Miskend decadent
pi_126670262
Ik vind keurig zo'n leuk woord! :D
Snobs have more fun!
KLIK!
pi_126671623
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 mei 2013 22:40 schreef Erasmo het volgende:
Over keurige tuintjes gesproken, de bodembedekkers in mijn voortuin zijn nog aan het verspreiden, stel dat ik nu wat houtsnippers strooi om het onkruid wat binnen de perken te houden komen volgend jaar de sneeuwklokjes nog wel op?
Houtsnippers lijken me geen goed idee. De bodembedekker krijgt het er ook moeilijker door.
Bovendien verander je de zuurgraad van de grond door de snippers.
Geduld hebben en blijven wieden lijkt mij het beste.
pi_126736624
Onze tuinklus is ook weer een heel stuk verder.
Vorig jaar hebben we een huis gekocht. Het leek toen of er een grasveld in de achtertuin lag. Niets was minder waar. Het grasveld bleek een knollenveld met daarin verborgen afgezaagde struiken en bomen. De tuin was voor de verkoop leeggehaald omdat het oerwoud niet op een andere manier te temmen was.
De eigenaren hadden niets met tuinieren (en het huis, ze gebruikten als alternatief voor een hotel) en hadden alles uit de klauwen laten lopen.

Het afgelopen jaar hebben we vooral moeten slopen. Nadat we de struik uit de voortuin hebben gehaald (kwam tot halverwege de eerste verdieping) hadden we besloten dat een graafmachine voor de achtertuin sneller en minder frustrerend was. Nadat driemaal scheepsrecht was (hoezo crisis, niemand die de klus aannam) zijn alle stompen verwijderd. :')
Aan het einde van de winter is het terras verplaatst. En konden we voorzichtig beginnen met het aanleggen van borders.

Van het weekend hebben we de laatste tegels gelegd en kunnen we beginnen met opbouwen.
Na aanleiding van een foto in dit topic zijn we voor een Clematis mix tegen de schuur gegaan.
Arabella, Niobe en de Miss Bateman staan inmiddels op hun plek.
Tegen de achterschutting zijn de Early sensation en de Warszawska Nike gekomen. De Early Sensation blijft groen en geeft al heel vroeg bloemen.

Tegen het huis is een mix van gewone passiflora met de Passiflora victoria gekomen.

En tenslotte tegen de schutting met de buren Hydrangea a Petiolaris.

Kortom geen bouwput meer, we hebben een tuin! *O*

Foto's volgen zodra de planten iets groter zijn als nu...
  zondag 19 mei 2013 @ 20:53:00 #259
16466 BloodhoundFromHell
---------------------
pi_126737377
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 mei 2013 12:45 schreef Oceanonix het volgende:

[..]

Houtsnippers lijken me geen goed idee. De bodembedekker krijgt het er ook moeilijker door.
Bovendien verander je de zuurgraad van de grond door de snippers.
Geduld hebben en blijven wieden lijkt mij het beste.
grond wordt zuurder zegt men,ik weet niet of dit bij houtsnippers wel zo is, wel in ieder geval bij boomschors. Boomschors is erg goed voor zuurminnende planten, (rhodo , azalea, heide, varens etc.. ) ook een voordeel is dat de boomschors vocht vasthoudt, dus de boel minder snel uitdroogt en heb je inderdaad minder last van onkruid en slakken.. Onder de rhodondendrons is boomschors zeer aan te raden omdat deze nogal ondiep wortelt en anders snel uitdroogt. ik gebruik zelf ook nog cacaodoppen om de hosta's tegen slakkenvraat te beschermen, dit is binnen een jaar weer helemaal verteerd, dus helemaal milieuvriendelijk. 1 zak per jaar heb ik nodig.
(__/)
(='.'=)
(")_(")
  zondag 19 mei 2013 @ 22:18:10 #260
226990 Gwywen
Tuinvrouw
pi_126742504
quote:
0s.gif Op zondag 19 mei 2013 20:37 schreef Oceanonix het volgende:
Onze tuinklus is ook weer een heel stuk verder.
Vorig jaar hebben we een huis gekocht. Het leek toen of er een grasveld in de achtertuin lag. Niets was minder waar. Het grasveld bleek een knollenveld met daarin verborgen afgezaagde struiken en bomen. De tuin was voor de verkoop leeggehaald omdat het oerwoud niet op een andere manier te temmen was.
De eigenaren hadden niets met tuinieren (en het huis, ze gebruikten als alternatief voor een hotel) en hadden alles uit de klauwen laten lopen.

Het afgelopen jaar hebben we vooral moeten slopen. Nadat we de struik uit de voortuin hebben gehaald (kwam tot halverwege de eerste verdieping) hadden we besloten dat een graafmachine voor de achtertuin sneller en minder frustrerend was. Nadat driemaal scheepsrecht was (hoezo crisis, niemand die de klus aannam) zijn alle stompen verwijderd. :')
Aan het einde van de winter is het terras verplaatst. En konden we voorzichtig beginnen met het aanleggen van borders.

Van het weekend hebben we de laatste tegels gelegd en kunnen we beginnen met opbouwen.
Na aanleiding van een foto in dit topic zijn we voor een Clematis mix tegen de schuur gegaan.
Arabella, Niobe en de Miss Bateman staan inmiddels op hun plek.
Tegen de achterschutting zijn de Early sensation en de Warszawska Nike gekomen. De Early Sensation blijft groen en geeft al heel vroeg bloemen.

Tegen het huis is een mix van gewone passiflora met de Passiflora victoria gekomen.

En tenslotte tegen de schutting met de buren Hydrangea a Petiolaris.

Kortom geen bouwput meer, we hebben een tuin! *O*

Foto's volgen zodra de planten iets groter zijn als nu...
Klinkt goed, ik ben erg benieuwd naar de foto's!
  zondag 19 mei 2013 @ 22:46:10 #261
277627 Seven.
We are Borg.
pi_126744204
Vorig jaar hebben we een berg coniferen omgezaagd en alle overgebleven rommel in 3 grote zakken gestopt. Het is er nooit echt van gekomen om alles naar de stort te brengen. Dus deze vandaag verspreidt over de tuin. En nog een berg opgeruimd, het begint nu zowaar ergens op te lijken.

Verder nog een beetje aangerommeld met onze creeping Jenny (lysimachia nummularia, blijkbaar heet dit penningkruid in het Nederlands). Ik had vorig jaar al een beetje verplaatst en dit jaar nemen ze (nu al!) een hoekje in de tuin over. Aangezien ik het een hele leuke bodembedekker vindt, heb ik er stukken afgescheurd en verplaatst naar 6 of 7 verschillende plekken in de tuin. Ben benieuwd hoe dat er volgend jaar uitziet. Het kleine stukje dat ik er laat vorige zomer afgescheurd en verplaatst heb, nam al aardig wat ruimte in beslag dit jaar.

[ Bericht 3% gewijzigd door Seven. op 19-05-2013 22:53:15 ]
Resistance is futile.
  zondag 19 mei 2013 @ 22:46:45 #262
277627 Seven.
We are Borg.
pi_126744235
quote:
0s.gif Op zondag 19 mei 2013 20:37 schreef Oceanonix het volgende:
Onze tuinklus is ook weer een heel stuk verder.
Vorig jaar hebben we een huis gekocht. Het leek toen of er een grasveld in de achtertuin lag. Niets was minder waar. Het grasveld bleek een knollenveld met daarin verborgen afgezaagde struiken en bomen. De tuin was voor de verkoop leeggehaald omdat het oerwoud niet op een andere manier te temmen was.
De eigenaren hadden niets met tuinieren (en het huis, ze gebruikten als alternatief voor een hotel) en hadden alles uit de klauwen laten lopen.

Het afgelopen jaar hebben we vooral moeten slopen. Nadat we de struik uit de voortuin hebben gehaald (kwam tot halverwege de eerste verdieping) hadden we besloten dat een graafmachine voor de achtertuin sneller en minder frustrerend was. Nadat driemaal scheepsrecht was (hoezo crisis, niemand die de klus aannam) zijn alle stompen verwijderd. :')
Aan het einde van de winter is het terras verplaatst. En konden we voorzichtig beginnen met het aanleggen van borders.

Van het weekend hebben we de laatste tegels gelegd en kunnen we beginnen met opbouwen.
Na aanleiding van een foto in dit topic zijn we voor een Clematis mix tegen de schuur gegaan.
Arabella, Niobe en de Miss Bateman staan inmiddels op hun plek.
Tegen de achterschutting zijn de Early sensation en de Warszawska Nike gekomen. De Early Sensation blijft groen en geeft al heel vroeg bloemen.

Tegen het huis is een mix van gewone passiflora met de Passiflora victoria gekomen.

En tenslotte tegen de schutting met de buren Hydrangea a Petiolaris.

Kortom geen bouwput meer, we hebben een tuin! *O*

Foto's volgen zodra de planten iets groter zijn als nu...
Juist leuk om nu te plaatsen ;) , kunnen wij het allemaal volgen.
Resistance is futile.
  maandag 20 mei 2013 @ 00:11:45 #263
3185 Adelante
To let it go now
pi_126749469
Hier ook nog een stekje van een clematis in de grond gezet vandaag. Hij moet een muur op het noorden gaan beklimmen, maar dat zou deze soort moeten kunnen :o



Clematis Hagley Hybrid :7
"We meet every day at the same cafe, six-thirty and no one knows she'll be there."
  maandag 20 mei 2013 @ 00:17:24 #264
277627 Seven.
We are Borg.
pi_126749754
Mooi, Adelante!
Resistance is futile.
  maandag 20 mei 2013 @ 00:20:28 #265
3185 Adelante
To let it go now
pi_126749907
quote:
7s.gif Op maandag 20 mei 2013 00:17 schreef Seven. het volgende:
Mooi, Adelante!
Zo is ie nog lang niet he :P
Ben wel benieuwd naar jouw twee kleuren vlinderstruik als die in bloei komt ^O^
"We meet every day at the same cafe, six-thirty and no one knows she'll be there."
  maandag 20 mei 2013 @ 00:31:24 #266
277627 Seven.
We are Borg.
pi_126750443
quote:
0s.gif Op maandag 20 mei 2013 00:20 schreef Adelante het volgende:

[..]

Zo is ie nog lang niet he :P
Ben wel benieuwd naar jouw twee kleuren vlinderstruik als die in bloei komt ^O^
Ze leeft maar blijft tot dusver op 30cm hoogte steken. Komt wel goed, maar denk niet dat het dit jaar pracht en praal zal worden.
Resistance is futile.
  maandag 20 mei 2013 @ 09:12:40 #267
195834 kaasplankje
Nu met maar 8% vet!
pi_126756228
quote:
0s.gif Op maandag 20 mei 2013 00:11 schreef Adelante het volgende:
Hier ook nog een stekje van een clematis in de grond gezet vandaag. Hij moet een muur op het noorden gaan beklimmen, maar dat zou deze soort moeten kunnen :o

[ afbeelding ]

Clematis Hagley Hybrid :7
Dat vind ik niet echt lijken op C. "Hagley hybrid".

Het is meer een donkerroze bloem met iets puntige petalen en donkere meeldraden. De bloemen verbleken wel wat als ze volledig openen maar niet zo wittig als op die foto die jij post.

Dit is imo Clematis "Hagley hybrid"



  maandag 20 mei 2013 @ 09:29:37 #268
195834 kaasplankje
Nu met maar 8% vet!
pi_126756416
Als je een goed alfabetisch naslagwerk over clematis zoekt:

Etikettenboek van J. van Zoest kost je 5.- Euro excl verzenden. Echt een supergoed boek met heel veel informatie en soorten.

http://www.clematisinfo.nl/1280_1024/
  maandag 20 mei 2013 @ 09:40:03 #269
195834 kaasplankje
Nu met maar 8% vet!
pi_126756553
Zij hebben een nieuwe cultivar op de markt, een wittig roze type Texensis "Princess Kate"




Mooi ding zeg, die wil ik wel in de tuin. Ik heb al Princess Diana maar de slakken zijn er ook dol op.
:'(
  maandag 20 mei 2013 @ 22:59:26 #270
3185 Adelante
To let it go now
pi_126790940
Mooi die Princess Kate, kaas :Y

Ik had voor de Clematis Hagley Hybrid gewoon de eerste google hit gepakt, blijkbaar was dat een niet zo onderlegd tuincentrum :P Hoewel ik de witte soort mooier vind, dan het roze. Mevrouw A. denkt dar vast anders over, vandaar ook de mix van kleuren in onze tuin.
"We meet every day at the same cafe, six-thirty and no one knows she'll be there."
pi_126859218
quote:
0s.gif Op maandag 13 mei 2013 22:15 schreef Gwywen het volgende:
Kievitsbloemen, zeg dat dan! :D

Ik was afgelopen weekend even héél teleurgesteld... ik DACHT dat ik zaden had van mijn prachtige donkerpaarse akelei - daarom heb ik 'm ook in de oude tuin laten staan toen we gingen verhuizen... je raadt 't al, overal zaden van, behalve van de akelei.

[ afbeelding ]
Mocht iemand zaden hebben van zo'n kleur akelei, mag ik er dan een paar overnemen?

Over zaden gesproken, hoe is het met de papaverzaden die ik vorig jaar aan diverse mensen uit dit topic heb verstuurd, komt er al iets op?
Een paar foto's van de donkere akelei.
1. Is in de voortuin



2. In de achtertuin ( een nuance verschil)



Laat dan even weten of je zaad wilt?! ( over weken/ maanden) .
  woensdag 22 mei 2013 @ 20:47:04 #272
226990 Gwywen
Tuinvrouw
pi_126875004
quote:
1s.gif Op woensdag 22 mei 2013 15:32 schreef AnneX het volgende:

[..]

Een paar foto's van de donkere akelei.
1. Is in de voortuin

[ afbeelding ]

2. In de achtertuin ( een nuance verschil)
[ afbeelding ]

Laat dan even weten of je zaad wilt?! ( over weken/ maanden) .
Prachtig, vooral die donkere uit je voortuin. Mocht je voldoende zaad kunnen oogsten, dan wil ik daar wel wat van hebben, bedankt voor het aanbod!
  woensdag 22 mei 2013 @ 22:49:49 #273
277627 Seven.
We are Borg.
pi_126882450
Whoop whoop, mijn rhodondendron begint langzaam te bloeien. Vorig jaar aangeschaft maar toen heeft 'ie niet gebloeid. Van wat ik er nu uit op kan maken zal het knalrood worden. :9~
Resistance is futile.
pi_126882564
quote:
0s.gif Op woensdag 22 mei 2013 20:47 schreef Gwywen het volgende:

[..]

Prachtig, vooral die donkere uit je voortuin. Mocht je voldoende zaad kunnen oogsten, dan wil ik daar wel wat van hebben, bedankt voor het aanbod!
Ok. Als er meer liefhebbers zijn ? lees ik het wel.
Het komt altijd / onuitroeibaar terug: kleurrijk onkruid. *O*

Knalrood :9
  woensdag 22 mei 2013 @ 22:53:49 #275
277627 Seven.
We are Borg.
pi_126882684
Hmm, ik hou van onkruidachtigen! Maar paars in mijn toch al bonte tuin wordt me een beetje te gek.
Resistance is futile.
pi_126884565
Mooie kleur dat dieppaars, Annex!

quote:
17s.gif Op woensdag 22 mei 2013 22:49 schreef Seven. het volgende:
Whoop whoop, mijn rhodondendron begint langzaam te bloeien. Vorig jaar aangeschaft maar toen heeft 'ie niet gebloeid. Van wat ik er nu uit op kan maken zal het knalrood worden. :9~
Ik ben benieuwd!
Post je een fotootje wanneer het zover is? :)
pi_126884616
Er ging iets mis, sorry :@
  woensdag 22 mei 2013 @ 23:33:16 #278
310793 Mishu
Fok verslaafde
pi_126885140
Ja ja, ik heb binnenkort ook een tuin :)

Wel een kleintje die ik niet te veel mag veranderen.

Ik ben helemaal gek van tuinieren dus ondanks mijn afstudeerscriptie ben ik helemaal in mijn sas *O*
  donderdag 23 mei 2013 @ 11:53:41 #279
226990 Gwywen
Tuinvrouw
pi_126897216
Ik zie hier nu overal in de buurt ook bloeiende rhodondendrons; wit met roze meeldraden, zachtpaars, donkerpaars, roze... waarom staan nou precies in MIJN tuin die rode? Als ik zachtpaarse had gehad had ik er geen moment over gedacht om ze weg te halen...

Er stond nog een ding in de zijtuin, een ielig struikje zonder blad en met enkel knoppen op z'n kromme takken, dit bleek ook een soort rhodondendron te zijn, maar die kleur is echt verschrikkelijk, ik kan me niet voorstellen dat iemand dat mooi vindt; het houdt het midden tussen zalmroze en oranjerood, maar dan een tikje verbleekt. Ik vind 'm in ieder geval erg lelijk.

Voor in de voortuin ben ik op zoek naar een niet al te groot wordende boom, ik zit zelf te denken aan een meidoornboompje (maar die loopt volgens mij het risico kaalgevreten te worden door rupsen) of een moerbei (zelfde risico?) of iets anders met zo'n ouderwets-inheemse uitstraling. Kan iemand me op meer ideeën brengen?
  donderdag 23 mei 2013 @ 23:31:59 #280
277627 Seven.
We are Borg.
pi_126931325
quote:
0s.gif Op woensdag 22 mei 2013 23:33 schreef Mishu het volgende:
Ja ja, ik heb binnenkort ook een tuin :)

Wel een kleintje die ik niet te veel mag veranderen.

Ik ben helemaal gek van tuinieren dus ondanks mijn afstudeerscriptie ben ik helemaal in mijn sas *O*
Veel kuipplanten, eenjarigen en decoratieve shitjes dus. Leuk! Al veel ideetjes?
Resistance is futile.
  donderdag 23 mei 2013 @ 23:33:47 #281
277627 Seven.
We are Borg.
pi_126931408
quote:
0s.gif Op donderdag 23 mei 2013 11:53 schreef Gwywen het volgende:
Ik zie hier nu overal in de buurt ook bloeiende rhodondendrons; wit met roze meeldraden, zachtpaars, donkerpaars, roze... waarom staan nou precies in MIJN tuin die rode? Als ik zachtpaarse had gehad had ik er geen moment over gedacht om ze weg te halen...

Er stond nog een ding in de zijtuin, een ielig struikje zonder blad en met enkel knoppen op z'n kromme takken, dit bleek ook een soort rhodondendron te zijn, maar die kleur is echt verschrikkelijk, ik kan me niet voorstellen dat iemand dat mooi vindt; het houdt het midden tussen zalmroze en oranjerood, maar dan een tikje verbleekt. Ik vind 'm in ieder geval erg lelijk.

Voor in de voortuin ben ik op zoek naar een niet al te groot wordende boom, ik zit zelf te denken aan een meidoornboompje (maar die loopt volgens mij het risico kaalgevreten te worden door rupsen) of een moerbei (zelfde risico?) of iets anders met zo'n ouderwets-inheemse uitstraling. Kan iemand me op meer ideeën brengen?
Wat een pech! Ik zou er volgens mij helemaal blij van worden :P .

Wat voor een vorm heb je in gedachten voor je boompje? En wat is inheems want volgens de genenbank voor inheems Nederlandse bomen en struiken is nog maar 5% van de Nederlandsee vegetatie echt 'inheems' te noemen ;) .
Resistance is futile.
  donderdag 23 mei 2013 @ 23:46:10 #282
277627 Seven.
We are Borg.
pi_126931962
Bolacacia niks voor jou Gwywen?
Resistance is futile.
  vrijdag 24 mei 2013 @ 00:14:39 #283
277627 Seven.
We are Borg.
pi_126933254
Iemand ervaring met trompetbloem? Ik vind ze prachtig maar ik lees her en der dat ze ENORM woekeren. Ze worden met gemak 8 meter hoog blijkbaar en bloeien de hele zomer door. In maart kun je ze sterk terugsnoeien maar als ze her en der uit de grond gaan komen... Ik heb trouwens wel een hele grote mooie pot waar ik er 1 in kwijt kan.
Resistance is futile.
  vrijdag 24 mei 2013 @ 08:09:35 #284
195834 kaasplankje
Nu met maar 8% vet!
pi_126936929
quote:
0s.gif Op donderdag 23 mei 2013 11:53 schreef Gwywen het volgende:
Ik zie hier nu overal in de buurt ook bloeiende rhodondendrons; wit met roze meeldraden, zachtpaars, donkerpaars, roze... waarom staan nou precies in MIJN tuin die rode? Als ik zachtpaarse had gehad had ik er geen moment over gedacht om ze weg te halen...

Er stond nog een ding in de zijtuin, een ielig struikje zonder blad en met enkel knoppen op z'n kromme takken, dit bleek ook een soort rhodondendron te zijn, maar die kleur is echt verschrikkelijk, ik kan me niet voorstellen dat iemand dat mooi vindt; het houdt het midden tussen zalmroze en oranjerood, maar dan een tikje verbleekt. Ik vind 'm in ieder geval erg lelijk.

Voor in de voortuin ben ik op zoek naar een niet al te groot wordende boom, ik zit zelf te denken aan een meidoornboompje (maar die loopt volgens mij het risico kaalgevreten te worden door rupsen) of een moerbei (zelfde risico?) of iets anders met zo'n ouderwets-inheemse uitstraling. Kan iemand me op meer ideeën brengen?
Parrotia persica
Betula utilis "Jacquemonti"of "Doornbos"
Prunus "Spring Glow" of een andere sierkers
Magnolia kobus
pi_126941151
quote:
7s.gif Op woensdag 22 mei 2013 22:53 schreef Seven. het volgende:
Hmm, ik hou van onkruidachtigen! Maar paars in mijn toch al bonte tuin wordt me een beetje te gek.
Omdat? :? Hoe meer kleur in een tuin is volgens mij alleen maar voor het optische leuker.
  vrijdag 24 mei 2013 @ 11:29:10 #286
226990 Gwywen
Tuinvrouw
pi_126941518
quote:
2s.gif Op donderdag 23 mei 2013 23:33 schreef Seven. het volgende:
Wat voor een vorm heb je in gedachten voor je boompje? En wat is inheems want volgens de genenbank voor inheems Nederlandse bomen en struiken is nog maar 5% van de Nederlandsee vegetatie echt 'inheems' te noemen ;) .
Met "inheems" bedoelde ikliever iets heel gewoons van het kaliber eik, linde, lijsterbes of moerbei dan een Aziatische trompetbloesemboom of zoiets. Mijn tuin is/wordt een cottagetuin dus ik wil zo min mogelijk nieuwerwetse exoten en zo veel mogelijk ouderwetse planten die je 100 jaar geleden of langer ook al zag in tuinen (een hedendaagse cultivar vind ik dan weer geen probleem).

quote:
2s.gif Op donderdag 23 mei 2013 23:46 schreef Seven. het volgende:
Bolacacia niks voor jou Gwywen?
Nee, ik wil sowieso geen bolboom omdat ik dat onnatuurlijk vind aandoen, en acacia's associeer ik met giraffen en savannes dus dat vind ik al weer te "exotisch".
Wat ik wel een voordeel vind van acacia's is de luchtige kroon, aangezien de boom deels voor het woonkamerraam komt te staan is het wel prettig als ik nog iets van de straat kan zien. Voor de zon maakt het niet uit, de voortuin ligt pal noord.

quote:
0s.gif Op vrijdag 24 mei 2013 08:09 schreef kaasplankje het volgende:

[..]

Parrotia persica
Betula utilis "Jacquemonti"of "Doornbos"
Prunus "Spring Glow" of een andere sierkers
Magnolia kobus
Bedankt voor het meedenken. Die eerste vind ik erg mooi, maar ik vind een krentenboompje eigenlijk al te exotisch aandoen. Berk vind ik voor in de voortuin niks, die voegt ook niet veel toe voor vogels of insecten (en ik ben er stik-allergisch voor), een Japanse Kers overweeg ik inderdaad (ja, ik weet, exotisch want Aziatisch, maar voor mij toch doortrokken met ouderwetsigheid omdat mijn oma er eentje in de tuin had) en een Magnolia staat er al.
Onze straat is vrij smal en daardoor staan er weinig bomen (van de gemeente), ik vind dat een gemis, vandaar dat ik zelf een of twee bomen in de voortuin wil zetten om die leegte te vullen.

In een tuin hier in de buurt staat een meerstammige linde in de voortuin, meer een struik dan een boom, ongeveer zes meter hoog, ik vraag me af hoe je een linde zo krijgt. Voor de bijen zou een linde een fantastische keus zijn natuurlijk, maar een gewone linde wordt zo 25 meter hoog en dat is me een beetje te gortig voor de voortuin.
  vrijdag 24 mei 2013 @ 12:00:16 #287
277627 Seven.
We are Borg.
pi_126942450
quote:
15s.gif Op vrijdag 24 mei 2013 11:19 schreef Iwanius het volgende:

[..]

Omdat? :? Hoe meer kleur in een tuin is volgens mij alleen maar voor het optische leuker.
Ik heb alleen maar kleuren uit het warme palet, dus alles van lichtgeel tot donkerrood..
Resistance is futile.
  vrijdag 24 mei 2013 @ 16:15:03 #288
3185 Adelante
To let it go now
pi_126951431
Zo, een dagje mooi weer:

- gras gemaaid (niet doorheen te komen :P)
- nieuw vogelvoederhuisje geplaatst (oude rotte weg waar je bij stond)
- alles geschoffeld en onkruid vrij
- twee mini vlinderstruiken geplant
- alles bemest met koemestkorrels

Nou kan het weer twee weken regenen :P
"We meet every day at the same cafe, six-thirty and no one knows she'll be there."
  vrijdag 24 mei 2013 @ 21:03:25 #289
195834 kaasplankje
Nu met maar 8% vet!
pi_126963715
Parrotia persica is gene krentenboom hé? Dat is er een uit de Magnolia familie.
  vrijdag 24 mei 2013 @ 21:19:31 #290
310793 Mishu
Fok verslaafde
pi_126964726
quote:
7s.gif Op donderdag 23 mei 2013 23:31 schreef Seven. het volgende:

[..]

Veel kuipplanten, eenjarigen en decoratieve shitjes dus. Leuk! Al veel ideetjes?
Ja ga in ieder geval lampionnetjes ophangen maar ook wat meerjarige planten. Veel roze, paars, wit en blauwe vergeet me nietjes want daar houd ik van.
  vrijdag 24 mei 2013 @ 23:08:52 #291
402846 Bosbesbos
Keep on smiling
pi_126970296
quote:
7s.gif Op vrijdag 24 mei 2013 00:14 schreef Seven. het volgende:
Iemand ervaring met trompetbloem? Ik vind ze prachtig maar ik lees her en der dat ze ENORM woekeren. Ze worden met gemak 8 meter hoog blijkbaar en bloeien de hele zomer door. In maart kun je ze sterk terugsnoeien maar als ze her en der uit de grond gaan komen... Ik heb trouwens wel een hele grote mooie pot waar ik er 1 in kwijt kan.
Als je de plant in een pot doet kan het haast niet gaan woekeren toch??
Ik heb er eentje in de tuin gehad ( ben verhuist, stekkie wat ik mee heb genomen doet het niet zo goed.. ;( ) maar ik vond het een hele leuke plant. Je moet hem idd wel veel snoeien en bijhouden. Maar dan heb je ook wel wat.. ;)

Ik heb nu voor het eerst in 6 jaar ongeveer 2 knopjes in mijn pioenroos!! Jeujjjjjjjjjj *O* *O* *O*
  vrijdag 24 mei 2013 @ 23:23:15 #292
226990 Gwywen
Tuinvrouw
pi_126970935
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 mei 2013 23:08 schreef Bosbesbos het volgende:
Ik heb nu voor het eerst in 6 jaar ongeveer 2 knopjes in mijn pioenroos!! Jeujjjjjjjjjj *O* *O* *O*
O, leuk! Welke soort is het?

Ik heb in m'n vorige tuin ook jaren moeten wachten op bloemen, ik had de Sarah Bernhard, een hele gewone eigenlijk maar ik vind 'm supermooi.
In de nieuwe tuin afgelopen maart/april ook weer pioenen geplant, maar ik zie nog steeds niks opkomen ;(
  vrijdag 24 mei 2013 @ 23:23:32 #293
277627 Seven.
We are Borg.
pi_126970945
Ga zo maar eens kijken of ik 'm ergens kan bestellen dan.
Resistance is futile.
  vrijdag 24 mei 2013 @ 23:32:30 #294
226990 Gwywen
Tuinvrouw
pi_126971347
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 mei 2013 21:03 schreef kaasplankje het volgende:
Parrotia persica is gene krentenboom hé? Dat is er een uit de Magnolia familie.
Nee, weet ik wel, maar ik bedoelde dat ik een krent al te exotisch vind, laat staan ijzerhout (wat een gekke naam).

Ondertussen overweeg ik de lijsterbes (een aangewaaide zaailing die we uit de oude tuin hebben meegenomen) in de voortuin te zetten, ik wil toch iets voor de vogels of de insecten, een lijsterbes hebben beide wat aan, en het wordt niet zo'n extreem grote/brede boom ook.

Nog wel even een paal regelen om 'm te ondersteunen, het is nog maar een enkele spriet van anderhalve meter hoog.

Over mijn (toekomstige) haag wil ik nog wat vragen aan de experts. Ik heb nu een conifeerhaag die qua saaiheid niet onderdoet voor een kale schutting, en ook geen "deel uitmaakt" van de tuin, als het ware. De planten stoppen, en dan is er die conifeerhaag, zeg maar.
Ik wil het liefst mijn tuin gewoon afbakenen met struiken van een meter of twee hoog, als onderdeel van de beplanting. Ik denk aan een gemengde "haag" van o.a. beuk, meidoorn, sleedoorn, hazelaar, veldesdoorn, hondsroos enz., eventueel met nog wat klimmers als hop of wingerd erdoorheen.
Hoe kan ik het nou het best aanpakken, ik zat zelf te denken om het in etappes te doen, steeds één conifeer weghalen en vervangen door een struik naar keuze - zonder die haag zitten we nogal in het zicht, we wonen op een hoek namelijk. Hoe snel is een beetje beuk/meidoorn enz. dicht genoeg om weer privacy te hebben? Duurt dat jaren of kan dat met een seizoen al voor elkaar zijn?
  vrijdag 24 mei 2013 @ 23:34:32 #295
402846 Bosbesbos
Keep on smiling
pi_126971443
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 mei 2013 23:23 schreef Gwywen het volgende:

[..]

O, leuk! Welke soort is het?

Ik heb in m'n vorige tuin ook jaren moeten wachten op bloemen, ik had de Sarah Bernhard, een hele gewone eigenlijk maar ik vind 'm supermooi.
In de nieuwe tuin afgelopen maart/april ook weer pioenen geplant, maar ik zie nog steeds niks opkomen ;(
Ik heb geen idee! Ik hoop een mooie! haha
  vrijdag 24 mei 2013 @ 23:35:56 #296
226990 Gwywen
Tuinvrouw
pi_126971513
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 mei 2013 23:34 schreef Bosbesbos het volgende:

[..]

Ik heb geen idee! Ik hoop een mooie! haha
Wel foto's plaatsen als ze open zijn hè :)
  vrijdag 24 mei 2013 @ 23:37:19 #297
402846 Bosbesbos
Keep on smiling
pi_126971584
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 mei 2013 23:35 schreef Gwywen het volgende:

[..]

Wel foto's plaatsen als ze open zijn hè :)
jaa doe ik!
  vrijdag 24 mei 2013 @ 23:37:32 #298
277627 Seven.
We are Borg.
pi_126971591
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 mei 2013 23:32 schreef Gwywen het volgende:

[..]

Nee, weet ik wel, maar ik bedoelde dat ik een krent al te exotisch vind, laat staan ijzerhout (wat een gekke naam).

Ondertussen overweeg ik de lijsterbes (een aangewaaide zaailing die we uit de oude tuin hebben meegenomen) in de voortuin te zetten, ik wil toch iets voor de vogels of de insecten, een lijsterbes hebben beide wat aan, en het wordt niet zo'n extreem grote/brede boom ook.

Nog wel even een paal regelen om 'm te ondersteunen, het is nog maar een enkele spriet van anderhalve meter hoog.

Over mijn (toekomstige) haag wil ik nog wat vragen aan de experts. Ik heb nu een conifeerhaag die qua saaiheid niet onderdoet voor een kale schutting, en ook geen "deel uitmaakt" van de tuin, als het ware. De planten stoppen, en dan is er die conifeerhaag, zeg maar.
Ik wil het liefst mijn tuin gewoon afbakenen met struiken van een meter of twee hoog, als onderdeel van de beplanting. Ik denk aan een gemengde "haag" van o.a. beuk, meidoorn, sleedoorn, hazelaar, veldesdoorn, hondsroos enz., eventueel met nog wat klimmers als hop of wingerd erdoorheen.
Hoe kan ik het nou het best aanpakken, ik zat zelf te denken om het in etappes te doen, steeds één conifeer weghalen en vervangen door een struik naar keuze - zonder die haag zitten we nogal in het zicht, we wonen op een hoek namelijk. Hoe snel is een beetje beuk/meidoorn enz. dicht genoeg om weer privacy te hebben? Duurt dat jaren of kan dat met een seizoen al voor elkaar zijn?
Goed idee wel, zowel gemengd als in etappes doen. Coniferen zijn een ramp om vanaf te komen maar het afval doet het wel goed op je composthoop. Ik haat coniferen dus ben blij dat we het in een keer hebben gedaan.
Resistance is futile.
  vrijdag 24 mei 2013 @ 23:39:23 #299
277627 Seven.
We are Borg.
pi_126971659
Ik heb trouwens nog steeds geen stokroos kunnen bemachtigen. Ook maar bestellen dan.
Resistance is futile.
  vrijdag 24 mei 2013 @ 23:40:22 #300
226990 Gwywen
Tuinvrouw
pi_126971696
quote:
6s.gif Op vrijdag 24 mei 2013 23:39 schreef Seven. het volgende:
Ik heb trouwens nog steeds geen stokroos kunnen bemachtigen. Ook maar bestellen dan.
Ik heb zaden!
(Moet je wel twee jaar wachten voor ze bloeien... :P )
  vrijdag 24 mei 2013 @ 23:40:22 #301
277627 Seven.
We are Borg.
pi_126971697
Trouwens, vraagje aan de rozenexperts hier: zijn die dingen moeilijk of is dat volledig afhankelijk van de soort die je kiest?
Resistance is futile.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')