Wat is die Margaret nogwat, een clematis?quote:Op zaterdag 7 juli 2012 20:40 schreef AnneX het volgende:
Geen idee sittingtuck.
Mijn twee olijfbomen in wording hebben al 6 blaadjes.![]()
Kijk eens... Wat een geweld eruit is gekomen na volledig terugsnoeien:
Margaret nogwat is de naam.
[ afbeelding ]
Kunstgras een optie, met een groene border en wat potten met planten best ok denk ikquote:Op zaterdag 20 april 2013 18:49 schreef _Ophelia_ het volgende:
Wij hebben een kleine stadstuin op het oosten, vochtig, veel schaduw, al krijgt de hele tuin in de zomer 's middags wel zon. Niet ideaal voor gras geloof ik. Is er een andere bodembedekker die lopen en spelen goed verdraagt en het daar naar zijn zin zou hebben?
Wij ook niet. Op zich groeit er een geniale collectie (veelal bloeiende) planten die zich er zelf gevestigd hebben en leeft er van alles. Maar goed, dochterlief moet er toch ook kunnen gaan spelen en een keertje buiten zitten lijkt me na jaren verbouwen ook wel tof.quote:Op zaterdag 20 april 2013 18:56 schreef AnneX het volgende:
Persoonlijk hou ik niet van dichtgetegelde tuinen.
En het heeft grote gevolgen voor de afwatering in een stad.
Alhoewel een schaduwtuin ook niet alles is om groen te krijgen.
Liever iets "echts" eigenlijk. Alleen al omdat er een een stuk afgegraven moet worden en wij, bij gebrek aan zin om de boel af te voeren, daar een begroeid heuveltje met een glijbaantje erin van willen maken.quote:Op zaterdag 20 april 2013 19:05 schreef Adelante het volgende:
[..]
Kunstgras een optie, met een groene border en wat potten met planten best ok denk ik
Heel vrolijk oogt hij niet.quote:Op zaterdag 20 april 2013 19:03 schreef Mubassie het volgende:
Of is dit geen treurwilg?![]()
[ afbeelding ]
Misschien een kale pieris.quote:Op zaterdag 20 april 2013 18:24 schreef Seven. het volgende:
Mijn helleborus:
In de pot was ik niet echt onder de indruk, en toen kreeg hij een plekje in de tuin. Dit is met stip mijn lievelingsplant.
Wat is dat lelijke ding ernaast? Mijn vriend had die jaren in een pot en deze doet het veel beter in de volle grond dus is duidelijk nogal opgefleurt. Helaas wilde hij van deze plant ook geen afstand doen (over de bamboe ook een rel gehad en die slag heeft hij gewonnen), ik heb begrepen dat deze nogal groot wordt. I will learn to love it.![]()
Edit: hosta verdraagt spelen natuurlijk niet goedquote:Op zaterdag 20 april 2013 18:49 schreef _Ophelia_ het volgende:
Wij hebben een kleine stadstuin op het oosten, vochtig, veel schaduw, al krijgt de hele tuin in de zomer 's middags wel zon. Niet ideaal voor gras geloof ik. Is er een andere bodembedekker die lopen en spelen goed verdraagt en het daar naar zijn zin zou hebben?
Dat is een treurwilgje en de jouwe heeft het niet erg naar zijn zin in die pot. Ik zou 'm in de grond planten in je voortuin, maar iemand anders kan je vast vertellen of nu de tijd is. Hij zal niet doodgaan als je het nu doet. Of je zet 'm nu met pot en al in de voortuin. Probleem is echter dat ze in de pot heel snel uitdrogen en daar houden wilgen dus helemaal niet van.quote:Op zaterdag 20 april 2013 18:58 schreef Mubassie het volgende:
Dank jullie voor de reacties!
Een eyecatcher was ook mijn gedachte. Ik heb een treurwilg in mijn achtertuin toevallig. Is wel nog een kleintje maar die zou ik kunnen verplaatsen. Siergras is ook een leuk idee!
Kwa stijl heb ik niks in gedachte, het moet vooral makkelijk zijn. Heb al veel werk met de achtertuin![]()
Ik kan dus dat treurwilgje wel naar voren verplaatsen maar dan zou ik er nog iets omheen moeten maken anders kijkt het zo iel..
Dank u. Die gaat op mijn wishlist. Dus ik moet op zoek naar stokroos, hosta, Japanse esdoorn, een nieuwe clematis, een berg varens. Hmmz, er missen nog een paar struiken met bloemen en een wintergroene klimmer tegen de buurman zijn garage (die moet tussen de klimop en de bruidsluier? (honeysuckle) komen te staan). En dan nog 1 of 2 struiken die wat groter worden.quote:
's Middags zon in de tuin op het oosten?quote:Op zaterdag 20 april 2013 18:49 schreef _Ophelia_ het volgende:
Nog even checken of alles dezelfde omstandigheden wil (grondsoort, licht, zon).quote:Op zaterdag 20 april 2013 23:17 schreef Seven. het volgende:
[..]
Dank u. Die gaat op mijn wishlist. Dus ik moet op zoek naar stokroos, hosta, Japanse esdoorn, een nieuwe clematis, een berg varens. Hmmz, er missen nog een paar struiken met bloemen en een wintergroene klimmer tegen de buurman zijn garage (die moet tussen de klimop en de bruidsluier? (honeysuckle) komen te staan). En dan nog 1 of 2 struiken die wat groter worden.
Bestaat er zoiets als een oranje vlinderstruik? Ik heb nu veel geel met een berg narcissen, maar ik mis nog oranje.
Ik had trouwens vorig jaar superleuk plantje, een soort van harige kegel van 10cm hoog maar die is doodgevroren. Tenminste, dit jaar niet weer gezien.
Vind ik mooi, thanks!quote:Op zaterdag 20 april 2013 23:24 schreef Adelante het volgende:
[ afbeelding ]
Buddleja weyeriana `Bicolor`, is lavendelpaars met zalm-oranje. Ik vind het niks, maar het komt dicht bij oranje
Ervaring mee? Een collega van me vond het niets. (Kan ook aan haar liggen maar ik heb evenmin groene vingers.quote:Op zaterdag 20 april 2013 19:22 schreef loecje het volgende:
er zijn verschillende soorten gras. ook speciaal soorten voor schaduwtuinen.
quote:Op zaterdag 20 april 2013 23:02 schreef Seven. het volgende:
[..]
Edit: hosta verdraagt spelen natuurlijk niet goed.
Wild idee maar is jouw tuin niet ideaal voor mos? Je zou er een soort bostuin van kunnen maken.
Ga ik eens naar kijken, thnx.quote:Op zondag 21 april 2013 00:12 schreef Teslynd het volgende:
[..]
's Middags zon in de tuin op het oosten?
Vond dit met bodembedekker "+ over lopen":
http://www.groeninfo.com/(...)ad.html#.UXMR6crIn4w
Plantenborder.nl: 30-05-2006
Zenengroen (ajuga reptans)
Stekelnootje (acaena) lijkt stekelig, maar is zacht, ook voor de blote voet
en kruipthym (Thymus) ruikt ook nog heerlijk als je er overheen loopt, dus
kneust.
Veel plezier ermee.
Tuingroet,
Vincent
WWW.PLANTENBORDER.NL
tuinontwerp.plantenborder.nl
geen ervaring mee maar ik ben ideeën aan het opdoen voor een tuin op het noorden.quote:Op zondag 21 april 2013 07:35 schreef _Ophelia_ het volgende:
[..]
Ervaring mee? Een collega van me vond het niets. (Kan ook aan haar liggen maar ik heb evenmin groene vingers.)
Of loopkamillequote:Op zondag 21 april 2013 00:12 schreef Teslynd het volgende:
[..]
's Middags zon in de tuin op het oosten?
Vond dit met bodembedekker "+ over lopen":
http://www.groeninfo.com/(...)ad.html#.UXMR6crIn4w
Plantenborder.nl: 30-05-2006
Zenengroen (ajuga reptans)
Stekelnootje (acaena) lijkt stekelig, maar is zacht, ook voor de blote voet
en kruipthym (Thymus) ruikt ook nog heerlijk als je er overheen loopt, dus
kneust.
Veel plezier ermee.
Tuingroet,
Vincent
WWW.PLANTENBORDER.NL
tuinontwerp.plantenborder.nl
Wat?quote:Op zondag 21 april 2013 16:44 schreef Gwywen het volgende:
Mos meng je in de blender met karnemelk en smeer je vervolgens uit over de plekken waar je het wilt hebben, dat weet toch iedereen?
Mooi lijstje. Daar ga ik zeker wat mee doen.quote:Maar als je weinig zon hebt komt het mos vanzelf wel, mits voldoende vochtig.
Ik woonde eerst in een huis met tuin op het zuidoosten, wat betekende dat de rechterhelft van mijn tuin nooit zon kreeg, en daar tierde het mos welig.
Ook had ik een perk dat dus echt nimmer zon kreeg, en daar bloeide en groeide alles prima.
Bloemen en planten die ik daar had staan:
* Allium (wit: daslook)
* Boshyacint (ook wit)
* Dicentra (gebroken hartje)
* Epimedium (Elfenbloem)
* Helleborus niger en orientalis
* Botanische tulpen
* Salomonszegel
* Hortensia's
* Krulhazelaar
* Narcissen
* Sneeuwklokjes
* Varens
* Brunnera (kaapse vergeetmijniet)
* Bosanemonen
En dan zal ik er vast nog wel een paar vergeten zijn. Er kan echt heel veel op plekken waar geen zon komt.
varens zijn mooi in zon tuin, verder kun je een reuzerabarber plaatsenquote:Op zaterdag 20 april 2013 18:49 schreef _Ophelia_ het volgende:
fargesia's zijn polvormig en woekeren niet... :-)quote:Op zaterdag 20 april 2013 18:56 schreef AnneX het volgende:
Nu vind ik bamboe een giga woekeraar.
En de rotzooi van bladverlies ín huis en het kwam bij de buren vandaan![]()
Er zijn inmiddels wel betere soorten gekweekt, verwacht ik.
Zeg niet gauw dat een clematis deaud is !
Margaret komt alsmaar terug ( al weer 3-4 jaar) al zou je er geen stuiver voor geven![]()
( het zou een kleine ramp zijn met grote gevolgen hiero)
Persoonlijk hou ik niet van dichtgetegelde tuinen.
En het heeft grote gevolgen voor de afwatering in een stad.
Alhoewel een schaduwtuin ook niet alles is om groen te krijgen.
dan had hij geen fargesia, welke had hij? zeker een Phyllostachys vivax oid, uitlopers hiervan leggen makkelijk 6 meter per jaar af. wel mooi, ik heb er ook 1 in de tuin. Heb wel een rhizoombeschermer aangelegd.quote:Op zondag 21 april 2013 19:51 schreef AnneX het volgende:
Oh, dat kon je vertellen aan de bamboespruiten die door 'mijn' grint omhoog kwamen wandelen vanaf de buren...
Ik heb het zelf nooit zo geprobeerd maar een lelijke pot insmeren met karnemelk heb ik al vaak genoeg gedaan, duurde niet lang of je had zoiets:quote:Op maandag 22 april 2013 07:16 schreef _Ophelia_ het volgende:
[..]
Ja, die wilde ik ook al uitproberen op een blinde muur hier in de tuin.![]()
Ik heb hier écht nog nooit van gehoord. En draai toch al aardig wat jaren mee in de groenvoorziening en plantenteelt.quote:
praten Stiemie...communikaasjie is da bomb tegenwoordig.quote:Op dinsdag 23 april 2013 13:18 schreef Stiemie het volgende:
Als mijn druivenplant nu nog steeds geen teken van leven geeft, hoef ik zeker nergens meer op te hopen he?
nou het huis is voor mij nieuw, maar stamt uit 1985quote:Op dinsdag 23 april 2013 13:18 schreef AnneX het volgende:
[..]
praten Stiemie...communikaasjie is da bomb tegenwoordig.
En ik vrees het ergste.
Als ik mij goed herinner, heb je een nieuwaangelegde tuin bij een nieuw huis, tóch?![]()
Misschien herhalen en dan inpakken/ beschermen in het najaar.
Inpakken / inwikkelen van potten en van palnten zie ik steeds vaker hier, zeker in de polder.![]()
wij hebben 1,5 jaar geleden 2 druivenbomen van 20+ jaar oud gekocht en die hebben meteen die winter een goede knal gekregen door de -22 gradenquote:Op dinsdag 23 april 2013 13:18 schreef Stiemie het volgende:
Als mijn druivenplant nu nog steeds geen teken van leven geeft, hoef ik zeker nergens meer op te hopen he?
Oei da's wel heel jammer zeg.quote:Op dinsdag 23 april 2013 14:35 schreef Leipo666 het volgende:
[..]
wij hebben 1,5 jaar geleden 2 druivenbomen van 20+ jaar oud gekocht en die hebben meteen die winter een goede knal gekregen door de -22 graden![]()
1 druif gaf pas in augustus een paar lullige nieuwe takjes/blaadjes
de ander kwam pas in september met nieuwe scheuten, maar dan wel vanaf de basis/grond...
dit jaar wel goed ingepakt, maar nog steeds weinig leven te bespeuren
dat was een lesje: hoe gooi je een paar honderd euro door een putje
Ik ben bezig met de foto's uit te zoeken, dus die krijgen jullie nog te zien.quote:Op woensdag 24 april 2013 10:37 schreef AnneX het volgende:
Geweldige plannen !voor een geurige ! rozentuin, Gwyn.
Toch wel foto's voór en ná !?
En volgend jaar een open tuindag !
Wij hadden in onze oude tuin een bolesdoorn, ik blijf dit een fantastisch boompje vinden voor in de tuin, omdat hij rond deze tijd heel leuk bloeit (fris geelgroene bloesems), lekker vol in z'n blad zit en in de herfst prachtig oranjegeel wordt. Ik mocht er graag onder zitten, heerlijk koel.quote:Op woensdag 24 april 2013 11:31 schreef Adelante het volgende:
Klinkt top Gwyn! Ik heb niks met roze (man), maar wit is heerlijk rustig tegen veel groen.
Iemand een tip voor een mooie parasolboom? We willen een relaxt schaduwhoekje creëren, dus ik maak er een steigerhouten tafel omheen. Ik vind dakplataan heel mooi met die bast, maar schijnt nogal veel rotzooi en irriterende meuk te geven als je er onder zit
Ik snoep ze gewoon op. Mijn favoriete fruit!quote:Op zaterdag 27 april 2013 18:11 schreef Seven. het volgende:
Zeg, wat doe jij eigenlijk met je blauwe bessen? Ik heb dus besteld maar ik dacht ze eigenlijk voor de vogels te laten hangen, wat natuurlijk zonde is. Ik ga eens kijken of ik niet een recept kan vinden voor blauwe bessen sap.
Ik herinner me van vroeger in de tuin de vogeltjes die er in verstrikt raakten.quote:Op zondag 28 april 2013 17:59 schreef AnneX het volgende:
Spannen jullie wel een net over het zachte fruit vanwege de mee etende
vogels ?![]()
# woont in de fruitstreek.
die vijg, is dat een brown Turkey? Bij mij was deze vorig jaar tot de grond afgevoren, maar wel weer opgekomen, dit jaar ziet hij er beter uit (ongeveer net zo groot/klein als die van jou) , ben benieuwd wanneer het eerste blad verschijnt!quote:Op maandag 29 april 2013 16:55 schreef Duderinnetje het volgende:
Heb een fotoronde gedaan door de tuin, vanmiddag. Heb nog nimmer zo'n op springen staande lentetuin gehad.
Paprika:
[ link | afbeelding ]
De clamtissen [..] doen het ook niet slecht:
[ link | afbeelding ]
Pruimenboompje loopt uit:
[ link | afbeelding ]
Blauwe bessen en frambozen:
[ link | afbeelding ]
Onscherp, maar ontelbare trosjes rode bessen:
[ link | afbeelding ]
De blauwe bessen:
[ link | afbeelding ]
De vijg staat op knappen:
[ link | afbeelding ]
Tomaten, twee kleuren paprika:
[ link | afbeelding ]
Kruidenbak:
[ link | afbeelding ]
En dan staan er her en der ook nog andere kruiden in de tuin. wat je op een paar vierkante meter al niet kan doen!
Dat weet ik niet, eerlijk gezegd.quote:Op maandag 29 april 2013 17:59 schreef BloodhoundFromHell het volgende:
[..]
die vijg, is dat een brown Turkey? Bij mij was deze vorig jaar tot de grond afgevoren, maar wel weer opgekomen, dit jaar ziet hij er beter uit (ongeveer net zo groot/klein als die van jou) , ben benieuwd wanneer het eerste blad verschijnt!
Ja ik vind het zó leuk, zo midden in de stad! Nooit gedacht dat ik een dergelijke tuin zou kunnen hebben hier.quote:
staat dat niet op het kaartje dat er naast staat?quote:Op maandag 29 april 2013 18:25 schreef Duderinnetje het volgende:
[..]
Dat weet ik niet, eerlijk gezegd.
Oh dat moet ik even voor je nakijken. Hoop dat ik er aan denk!quote:Op maandag 29 april 2013 21:04 schreef BloodhoundFromHell het volgende:
[..]
staat dat niet op het kaartje dat er naast staat?
Geen idee... Maar ik heb hem ook, mooie bloempjes over een weekquote:Op donderdag 2 mei 2013 09:31 schreef Lienekien het volgende:
Weet iemand hoe deze plant heet?
[ afbeelding ]
Het is de Ficus Carica!quote:Op maandag 29 april 2013 17:59 schreef BloodhoundFromHell het volgende:
[..]
die vijg, is dat een brown Turkey? Bij mij was deze vorig jaar tot de grond afgevoren, maar wel weer opgekomen, dit jaar ziet hij er beter uit (ongeveer net zo groot/klein als die van jou) , ben benieuwd wanneer het eerste blad verschijnt!
Ja, dat vermoeden had ik al!quote:Op donderdag 2 mei 2013 12:50 schreef Nirak het volgende:
[..]
Geen idee... Maar ik heb hem ook, mooie bloempjes over een week
Het is in ieder geval een knolgewasachtig iets, want ik heb hem al 3x verplaatst en het zijn allemaal knolletjes
quote:
dat is de familienaam, niet het ras. :-) net zoals een appelboom niets zegt over de soort appels. :-)quote:
Ik vind het sterk lijken op een boshyacint (Scilla hispanica).quote:Op donderdag 2 mei 2013 09:31 schreef Lienekien het volgende:
Weet iemand hoe deze plant heet?
[ afbeelding ]
quote:Op donderdag 2 mei 2013 15:08 schreef lyolyrc het volgende:
[..]
Ik vind het sterk lijken op een boshyacint (Scilla hispanica).
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |