Dat de partijen waar de regering mee gesproken heeft, bij lange na niet de term 'sociaal partner' meer dekken. Dit wordt in stand gehouden, maar waar vakbonden er vroeger voor de werknemers waren, zijn ze dat tegenwoordig allang niet meer.quote:
Aha dus omdat jij nieuwe definities gaat verzinnen klopt algemeen geaccepteerde terminologie plots niet meer? Erg creatief maar in een discussie voegt dat niet zoveel toe lijkt me.quote:Op zaterdag 20 april 2013 11:38 schreef Five_Horizons het volgende:
[..]
Dat de partijen waar de regering mee gesproken heeft, bij lange na niet de term 'sociaal partner' meer dekken. Dit wordt in stand gehouden, maar waar vakbonden er vroeger voor de werknemers waren, zijn ze dat tegenwoordig allang niet meer.
De VVD en de PvdA behartigen de belangen van de hele bevolking ten opzichte van de sociale partners? Daar zou ik als christendemocraat stellig mee oneens zijn.quote:Op zaterdag 20 april 2013 11:27 schreef Am-E het volgende:
[..]
Niet alleen de belangen van de werkgevers en werknemers spelen hier mee.
En de politiek zou de gehele bevolking moeten vertegenwoordigen en de belangen van de gehele bevolking moeten behartigen.
Je zou zelfs kunnen betogen dat met de christelijke bonden en werkgevers aan tafel de christendemocratische belangen zo beter worden geborgd.quote:Op zaterdag 20 april 2013 11:40 schreef Ryon het volgende:
[..]
De VVD en de PvdA behartigen de belangen van de hele bevolking ten opzichte van de sociale partners? Daar zou ik als christendemocraat stellig mee oneens zijn.
quote:Op zaterdag 20 april 2013 11:40 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Aha dus omdat jij nieuwe definities gaat verzinnen klopt algemeen geaccepteerde terminologie plots niet meer? Erg creatief maar in een discussie voegt dat niet zoveel toe lijkt me.
quote:Op zaterdag 20 april 2013 11:40 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Aha dus omdat jij nieuwe definities gaat verzinnen klopt algemeen geaccepteerde terminologie plots niet meer? Erg creatief maar in een discussie voegt dat niet zoveel toe lijkt me.
Ook dan kunnen de werkgevers en werknemersorganisaties prima sociale partners zijn om mee te praten. De definitie klopt dan ook nog gewoon.quote:Op zaterdag 20 april 2013 12:05 schreef Five_Horizons het volgende:
[..]
[..]
Ik verzin helemaal geen nieuwe definitie. Ik geef aan dat een de vakbond helemaal geen goede vertegenwoordiging meer is. Dat is niet iets dat ik zelf verzin, maar als jij de feiten naast je neer wenst te leggen...
Ik zie je punt niet zo. Men heeft een akkoord gesloten met werkgevers en werknemers en krijgt daardoor een veel groter draagvlak in de kamer. Alle beschikbare vertegenwoordigers zijn op die manier betrokken. Wat stel jij dan voor als werkbaarder alternatief?quote:
Wellicht juist omdat de meeste kabinetten gewoon naar de poppen van de vakbonden dansen?quote:Op zaterdag 20 april 2013 11:13 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Ach, hoeveel wordt er in Nederland nu daadwerkelijk gestaakt? Dat is relatief zeldzaam.
Neuh, niet direct lijkt me.quote:Op zaterdag 20 april 2013 12:16 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Wellicht juist omdat de meeste kabinetten gewoon naar de poppen van de vakbonden dansen?
Dat is wel de enige reden die ik kan bedenken dat de pensioenleeftijd nog steeds niet verhoogd is en waarom dat constant wordt uitgesteld.quote:
Net zoals de meeste jongeren ben ik geen lid van een vakbond maar val ik wel binnen een CAO. Wat moet ik dan doen? Als individuele werknemer naast Asscher, Wientjes en Heerts aan de onderhandelingstafel plaatsnemen of wel gewoon lid worden van een vakbond en daar mijn stem laten horen als ik het niet eens zou zijn met dat beleid?quote:Op zaterdag 20 april 2013 12:05 schreef Five_Horizons het volgende:
[..]
[..]
Ik verzin helemaal geen nieuwe definitie. Ik geef aan dat een de vakbond helemaal geen goede vertegenwoordiging meer is. Dat is niet iets dat ik zelf verzin, maar als jij de feiten naast je neer wenst te leggen...
Dat zouden ze bij de vakbonden wel willen.quote:Op zaterdag 20 april 2013 12:16 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Wellicht juist omdat de meeste kabinetten gewoon naar de poppen van de vakbonden dansen?
Het is toch ook zo? De meeste maatregelen waar de vakbonden problemen mee hadden worden simpelweg geschrapt of uitgesteld.quote:Op zaterdag 20 april 2013 12:23 schreef Ryon het volgende:
[..]
Dat zouden ze bij de vakbonden wel willen.
Dat klinkt wel zo makkelijk, maar het is tegenwoordig helemaal niet meer zo vanzelfsprekend dat je het als werknemer eens bent met die vakbonden. Wat moet je dan?quote:Op zaterdag 20 april 2013 12:22 schreef Ryon het volgende:
[..]
Dat werknemers geen lid willen worden van een vakbond is een bewuste keuze. Als zij vinden dat hun stem te weinig gehoord wordt dan is het inschrijven snel genoeg gebeurd.
Volgens mij gaat die al omhoog. Niet zo snel als wellicht wenselijk. Maar je ziet mensen echt al steeds langer werken.quote:Op zaterdag 20 april 2013 12:20 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Dat is wel de enige reden die ik kan bedenken dat de pensioenleeftijd nog steeds niet verhoogd is en waarom dat constant wordt uitgesteld.
Wat is het alternatief voor de sociale partners wat jij voorstelt?quote:Op zaterdag 20 april 2013 12:28 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Dat klinkt wel zo makkelijk, maar het is tegenwoordig helemaal niet meer zo vanzelfsprekend dat je het als werknemer eens bent met die vakbonden. Wat moet je dan?
Goede vraag, daar zou ik even over moeten nadenken. Ik ben het wel eens met de OP in de zin van dat de huidige situatie niet wenselijk is.quote:Op zaterdag 20 april 2013 12:29 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Wat is het alternatief voor de sociale partners wat jij voorstelt?
Als ZZP'r (freelancer) ben je gewoon kneiterhard de sjaak. Hoewel vakbonden zich daar tegenwoordig wel steeds meer over ontfermen omdat ZZP zijn eigenlijk gewoon een verkapte vorm van loondienst is.quote:Op zaterdag 20 april 2013 12:26 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Het is toch ook zo? De meeste maatregelen waar de vakbonden problemen mee hadden worden simpelweg geschrapt of uitgesteld.
Hetzelfde gaat ook een beetje op voor de werkgeversorganisatie, trouwens. Wie vertegenwoordigt die nou? Waar moet ik mij, als zelfstandig ondernemer, nou vertegenwoordigd door voelen?
Dat klopt, maar daar zie ik dus helemaal niets van terug in het sociaal akkoord. Ik voel mij beter vertegenwoordigd door het kabinet omdat in het regeerakkoord dingen voorkwamen waar ik voor gestemd heb.quote:Op zaterdag 20 april 2013 12:32 schreef Ryon het volgende:
[..]
Als ZZP'r (freelancer) ben je gewoon kneiterhard de sjaak. Hoewel vakbonden zich daar tegenwoordig wel steeds meer over ontfermen omdat ZZP zijn eigenlijk gewoon een verkapte vorm van loondienst is.
Als kleine zelfstandige ondernemer met personeel zit je waarschijnlijk in het MKB. Die zijn over het algemeen wel goed georganiseerd. Hangt ook weer af van de sector welke organisaties actief zijn.
Dit gaat niet direct over het regeerakkoord maar meer over het extra pakket volgens mij. Dan moet je ze keer op keer betrekken. Lijkt me ook niet erg wenselijk. Eens in de zoveel jaar een groter pakket is volgens mij lang niet gek. En vergeet niet dat de kamer altijd nog in moet stemmen. Zij beslissen, niet de sociale partners.quote:Op zaterdag 20 april 2013 12:32 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Goede vraag, daar zou ik even over moeten nadenken. Ik ben het wel eens met de OP in de zin van dat de huidige situatie niet wenselijk is.
Ik wil niet zomaar iets roepen, maar wellicht dat die sociale partners al in de fase van het regeerakkoord zouden mogen meedenken (niet onderhandelen)? Nu heb je namelijk het probleem dat er van het hele regeerakkoord bijna niets terecht komt. Of je het nou eens bent met het kabinet of niet, zo schieten we er helemaal niets mee op.
Waarom niet?quote:Op zaterdag 20 april 2013 12:35 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Dit gaat niet direct over het regeerakkoord maar meer over het extra pakket volgens mij. Dan moet je ze keer op keer betrekken. Lijkt me ook niet erg wenselijk.
Dan komen we weer terug bij het begin, waarom hebben die vakbonden dan nog zoveel macht? Waarom is Rutte zo bang voor ze?quote:Eens in de zoveel jaar een groter pakket is volgens mij lang niet gek. En vergeet niet dat de kamer altijd nog in moet stemmen. Zij beslissen, niet de sociale partners.
Omdat de werkgevers en werknemers op veel gebieden meer voor elkaar kunnen krijgen dan een kabinet. Het is erg prettig ze mee te hebben. Of in ieder geval niet faliekant tegen...quote:Op zaterdag 20 april 2013 12:41 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Waarom niet?
En waarom wordt er dan in het regeerakkoord überhaupt ingegaan op deze kwesties als er daarna nog onderhandeld moet worden? Nu komt er van dat halve akkoord niets terecht.
[..]
Dan komen we weer terug bij het begin, waarom hebben die vakbonden dan nog zoveel macht? Waarom is Rutte zo bang voor ze?
Dat snap ik maar ik vind dus dat zij geen goede vertegenwoordiging (meer) zijn van alle werknemers en werkgevers. Dat is een beetje het punt. Het zijn dan ook gewoon lobbygroepen.quote:Op zaterdag 20 april 2013 12:43 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Omdat de werkgevers en werknemers op veel gebieden meer voor elkaar kunnen krijgen dan een kabinet. Het is erg prettig ze mee te hebben. Of in ieder geval niet faliekant tegen...
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |