abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_125504296
In het geschil tussen Abvakabo en het kabinet over het budget wat naar de zorg gaat, valt mij iets op wat ik de laatste tijd meer tegen kom.
De enorme macht die neergelegd wordt bij vakbonden.

Dat vakbonden zich zorgen maken over het verlies van banen, dat is begrijpelijk, dat is hun taak.
Dat zij vervolgens willen bepalen waar de overheid hun bezuinigingen in de zorg dan op moeten richten, dat gaat naar mijn mening veel te ver. Het zorgbeleid zou allerminst een taak van de vakbonden moeten zijn.

Idem met het akkoord tussen werkgevers- en werknemersorganisaties, die (op verzoek) belangrijke afspraken gemaakt hebben over de bezuinigingen. Dit is toch geen taak van dit soort organisaties?

Wij hebben met zijn allen toch gestemd op een regering die dit soort beslissingen neemt?
Dan kan/mag een organisatie die slechts een selectief deel van de bevolking vertegenwoordigd daar toch niet zo'n grote zeggenschap in hebben?

[ Bericht 0% gewijzigd door Am-E op 19-04-2013 23:47:13 ]
When life gives you lemons....make lemonade!
pi_125504511
Mijn vader is aangesloten bij een vakbond. 14.gif
pindazakje
  vrijdag 19 april 2013 @ 22:53:23 #3
172669 Papierversnipperaar
Cafeïne is ook maar een drug.
pi_125504580
Thatcher, ben jij dat?
Free Assange! Hack the Planet
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
De gevolgen van de argumenten van de anti-rook maffia
pi_125504644
quote:
6s.gif Op vrijdag 19 april 2013 22:52 schreef Hyaenidae het volgende:
Mijn vader is aangesloten bij een vakbond. [ afbeelding ]
En jij?
  FOK!fotograaf vrijdag 19 april 2013 @ 22:54:53 #5
13368 NiGeLaToR
pi_125504663
Vakbond, voor en door babyboomend Nederland. Ken niemand onder de 40 die er lid van is, voel me dan ook nooit vertegenwoordigd door die lui. Helaas hebben ze ondemocratisch veel vingers in de pap.
pi_125504685
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 april 2013 22:54 schreef Am-E het volgende:

[..]

En jij?
Nee, maar ik ga wel naar de Vakgarage.
pindazakje
  vrijdag 19 april 2013 @ 22:55:41 #7
295722 Euribob
Plus 150 Basispunten
pi_125504702
Abvakabo is dan ook de grootste vakbond van de publieke sector en heeft dus veel raakvlakken met (of: is) de zorgsector. Niet gek dat ze zich dus bemoeien met het feit dat en waar er bezuinigd wordt op de zorg.
Choking on those tossed salads and scrambled eggs
pi_125504725
Ik denk dat je je in jouw geval geen zorgen hoeft te maken.
Jij wordt goed vertegenwoordigd! :)
pi_125504801
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 april 2013 22:55 schreef Euribob het volgende:
Abvakabo is dan ook de grootste vakbond van de publieke sector en heeft dus veel raakvlakken met (of: is) de zorgsector. Niet gek dat ze zich dus bemoeien met het feit dat en waar er bezuinigd wordt op de zorg.
Het zorgbeleid mag toch nooit bepaald gaan worden door de werknemersorganisaties, met compleet eigen belangen?
Waar blijven de patiënten dan?
  vrijdag 19 april 2013 @ 23:00:40 #10
295722 Euribob
Plus 150 Basispunten
pi_125504941
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 april 2013 22:57 schreef Am-E het volgende:

[..]

Het zorgbeleid mag toch nooit bepaald gaan worden door de werknemersorganisaties, met compleet eigen belangen?
Waar blijven de patiënten dan?
De verpleger in het verplegingstehuis lijkt me een essentieel onderdeel de zorg die gegeven wordt in datzelfde verzorgingstehuis. Is het niet belangrijk dat die mensen hun werk goed kunnen uitvoeren? Volgens mij komt zoiets de patiënt alleen maar ten goede.
pi_125505109
Dat die mensen hun werk goed uit kunnen voeren ja.
Hun werk is niet om te bepalen waar het zorgbudget aan besteed wordt.

De motieven van Abvakabo hebben weinig te maken met het bieden van goede zorg, alles met het behouden van banen in de zorg.
pi_125505157
Wees blij dat er vakbonden zijn. ^O^
pi_125505250
Hoezo? Ga jij ook naar de vakgarage?
pi_125505349
Laten we alle macht aan de werkgevers geven...dan komt het goed :')
pi_125505525
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 april 2013 22:54 schreef NiGeLaToR het volgende:
Vakbond, voor en door babyboomend Nederland. Ken niemand onder de 40 die er lid van is, voel me dan ook nooit vertegenwoordigd door die lui. Helaas hebben ze ondemocratisch veel vingers in de pap.
Dit. Waarom ze bij dat 'sociale akkoord' mochten aansluiten om zo 'de werknemers' te vertegenwoordigen, is me een behoorlijk raadsel. Vakbonden die met slogans als 'sociale woestijn' politiek gaan bedrijven... :')
[b]A question that sometimes drives me hazy: am I or are the others crazy?[/b]
  vrijdag 19 april 2013 @ 23:14:02 #16
295722 Euribob
Plus 150 Basispunten
pi_125505621
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 april 2013 23:04 schreef Am-E het volgende:
Dat die mensen hun werk goed uit kunnen voeren ja.
Hun werk is niet om te bepalen waar het zorgbudget aan besteed wordt.

De motieven van Abvakabo hebben weinig te maken met het bieden van goede zorg, alles met het behouden van banen in de zorg.
Jij wilt zeggen dat de mensen die in de zorg werken (en lid zijn van Abvakabo) geen passie voor hun werk hebben en alleen maar denken aan hun inkomen? In de neo-liberale managerswereld waarin jij leeft misschien..

Op dit moment moet de overheid heel veel bezuinigen, en volgens mij zijn er heel veel mensen bij Abvakabo en in de zorgsector actief die een stuk beter dan mejuffrouw E. Schippers weten waar de bezuinigingen het beste doorgevoerd kunnen worden. Volledig terecht dat de vakbond zich hierin mengt.
  vrijdag 19 april 2013 @ 23:16:28 #17
295722 Euribob
Plus 150 Basispunten
pi_125505733
Nu inderdaad natuurlijk wel de kanttekening dat vabonden op dit moment de werknemers niet volledig representatief vertegenwoordigen. Maar in principe is er niks mis met de positie van de vakbonden in ons poldermodel.
pi_125505787
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 april 2013 23:00 schreef Euribob het volgende:

[..]

De verpleger in het verplegingstehuis lijkt me een essentieel onderdeel de zorg die gegeven wordt in datzelfde verzorgingstehuis. Is het niet belangrijk dat die mensen hun werk goed kunnen uitvoeren? Volgens mij komt zoiets de patiënt alleen maar ten goede.
Daarmee vat je het aardig samen.

Alsof werkgeversorganisaties zulke lieve clubjes zijn.. vakbonden zijn (helaas) nog steeds hard nodig.
pi_125505819
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 april 2013 23:14 schreef Euribob het volgende:

[..]

Jij wilt zeggen dat de mensen die in de zorg werken (en lid zijn van Abvakabo) geen passie voor hun werk hebben en alleen maar denken aan hun inkomen? In de neo-liberale managerswereld waarin jij leeft misschien..

Op dit moment moet de overheid heel veel bezuinigen, en volgens mij zijn er heel veel mensen bij Abvakabo en in de zorgsector actief die een stuk beter dan mejuffrouw E. Schippers weten waar de bezuinigingen het beste doorgevoerd kunnen worden. Volledig terecht dat de vakbond zich hierin mengt.
De meeste mensen denken idd alleen maar aan hun inkomen. En dat mag ook wel als je je verrot werkt voor een "bescheiden" inkomen.
pi_125505919
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 april 2013 23:16 schreef Euribob het volgende:
Nu inderdaad natuurlijk wel de kanttekening dat vabonden op dit moment de werknemers niet volledig representatief vertegenwoordigen. Maar in principe is er niks mis met de positie van de vakbonden in ons poldermodel.
Alsof de belangen van zorgverleners niet haaks zouden kunnen staan op de belangen van andere Abvokabo-leden... :)

Het punt is juist dat vakbonden op micro- en meso-niveau opereren en dit soort zaken op macro-niveau geregeld moet worden.
[b]A question that sometimes drives me hazy: am I or are the others crazy?[/b]
pi_125505927
Even de cijfers:

• Maar een kwart van de werkende Nederlanders is vakbondslid
• Van de leden is bijna driekwart ouder dan 45
De waarheid ligt in het midden.
pi_125505928
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 april 2013 23:16 schreef Euribob het volgende:
Nu inderdaad natuurlijk wel de kanttekening dat vakbonden op dit moment de werknemers niet volledig representatief vertegenwoordigen.
Niet volledig representatief nee. Haha.
  vrijdag 19 april 2013 @ 23:21:07 #23
295722 Euribob
Plus 150 Basispunten
pi_125505983
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 april 2013 23:20 schreef UltraBrain het volgende:

[..]

Niet volledig representatief nee. Haha.
Eufemistisch gesproken, inderdaad.
pi_125505996
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 april 2013 23:20 schreef Draxler het volgende:
Even de cijfers:

• Maar een kwart van de werkende Nederlanders is vakbondslid
• Van de leden is bijna driekwart ouder dan 45
triest idd
pi_125506023
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 april 2013 23:14 schreef Euribob het volgende:

[..]

Ik vraag me af hoeveel van die patiënten, waar Abvakabo zo goed voor zorgt met hun 100.000 banen doelstelling, gestemd hebben voor Abvakabo als hun vertegenwoordiger!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')