Ja, in hete zomers wel. Dan hoef je maar twee keer water te geven ipv 3 of 4x. Bovendien komt door de druk van de waterstraal het water dieper de pot in.quote:Op woensdag 17 april 2013 20:26 schreef Dandilion het volgende:
gebruiken jullie n tuinslang op balkon? zag ze voor n prikkie bij de action liggen. En heb er een gekocht.
Doe ik wel ja. Kost wel veel water als je m schoon wil spuiten. Daarnaast heb ik geen regenpijp dus vul ik mn regen ton met kraan water. Met emmertjes is dat geen doen dus een tuinslang.quote:Op woensdag 17 april 2013 20:26 schreef Dandilion het volgende:
gebruiken jullie n tuinslang op balkon? zag ze voor n prikkie bij de action liggen. En heb er een gekocht.
Je hebt toch een douche? Als je je douche slang losmaakt bij de kraan kan je er een koppelstuk aan vast maken van Gardena en dan ben je klaar.quote:Op woensdag 17 april 2013 20:42 schreef CherryLips het volgende:
[..]
Ik kan hem nergens op aansluitendat wordt sjouwen met gieters.
Die afwatering en nopjes er onder zorgen er voor dat het "kunstgras" snel droog word. Het hout er onder kan door dat kunstgras niet genoeg luchten en dus niet drogen.quote:Op woensdag 17 april 2013 20:48 schreef CherryLips het volgende:
[..]
De vorige bewoners hadden kunstgras liggen, maar geen idee hoe lang dat daar heeft gelegen want dat hout eronder moest echt even goed droog worden. En het was best duur kunstgras volgens mij, met afwatering erin en nopjes eronder enzo. Maar dat lag er misschien al een paar jaar en was al aardig versleten. Ik heb nog een paar repen liggen nu.
Gefeliciteerd en geniet er van!quote:Op woensdag 17 april 2013 20:55 schreef CherryLips het volgende:
Heb vandaag wel voor het eerst op m'n eigen balkon gezeten en gegeten
Ik heb een tijdje ergens gewoond met een klein balkonnetje, maar dat was niet van mij dus ik heb daar niets mee gedaan. Had er een klapstoeltje waar ik een zere kont van kreeg, en er stond altijd wind op dus de plantenbak die er hing lag al snel ondersteboven.
Daarna in een raar huis gewoond waarin de voortuin de achtertuin was. Niet erg praktisch, vooral omdat dat deels open was en alles via de voordeur ging, en elke meer dat ik even naar binnen ging nam ik m'n telefoon enzo mee want anders werd het gejat, en de voordeur moest ook steeds dicht als ik binnen iets moest doen. Leuke buurt was dat.
En nu kan ik de balkondeuren openzetten en gewoon lekker ongestoord buiten zitten en aankloten
Ik gelukkig nog niet!quote:Op woensdag 17 april 2013 21:06 schreef lady-wrb het volgende:
slakjesik heb de eerste alweer gesignaleerd. sterker nog ik heb er vanavond een uit de vijver gered (kamikazeslak ofzo) waarom weet ik niet.ik denk dat ik een zwak moment had.
ik herinner me nog goed die dure lupines van het tuincentrum die ik de ene avond plantte en de volgende ochtend vond ik alleen nog steeltjes. 2 keer 7,95 in één avond opgevroten door die slijmjurken.
om over het basilicumdebacle maar niet te spreken.
Waardoor je dus alle aarde uit je pot spuit...quote:Op woensdag 17 april 2013 22:03 schreef Teslynd het volgende:
[..]
Ja, in hete zomers wel. Dan hoef je maar twee keer water te geven ipv 3 of 4x. Bovendien komt door de druk van de waterstraal het water dieper de pot in.
gewoon vol gooien. Alles wat teveel is loopt er weer uit of spoelt er van boven weer uit.quote:Water gieten kan makkelijker: met een emmer vol naar buiten en dan met een oude litermaat of zo het water over de bakken verdelen.
Waar doel je op?quote:Ik was met pasen te laat bij Karwei. Ze waren vroeger dicht dan aangekondigd. Maar nu kunnen we weer voordelig inslaan bij Lidl en AH. Bij Karwei alleen komend weekend.
Dacht je dat ik dan daarmee door zou gaan? Ik spuit het er gewoon in, bijna als injecteren.quote:Op woensdag 17 april 2013 23:25 schreef Outpost76 het volgende:
[..]
Waardoor je dus alle aarde uit je pot spuit...![]()
Bij mij niet. Lukt niet om de kluit goed vochtig te krijgen.quote:[..]
gewoon vol gooien. Alles wat teveel is loopt er weer uit of spoelt er van boven weer uit.
Op tweede paasdag hadden trays violen van 10 stuks voor ¤ 1,19. Alleen waren ze al gesloten toen ik er aankwam.quote:[..]
Waar doel je op?![]()
Ja, dat zie je elk jaar. Bij Praxis is het vaak ook niet best. Zonde. Die bouwmarktjongens hebben overduidelijk geen groene vingers.quote:Op donderdag 18 april 2013 16:21 schreef Teslynd het volgende:
Bij Karwei zag ik dooie struiken in de afprijzing.
Nee dat dacht ik niet. Daarom ook dequote:Op donderdag 18 april 2013 16:21 schreef Teslynd het volgende:
[..]
Dacht je dat ik dan daarmee door zou gaan? Ik spuit het er gewoon in, bijna als injecteren.
Dat vind ik raar. Ik heb hier totaal geen problemen. Misschien de gaten aan de onderkant dicht maken en op 1\3e (van de onderkant af gezien) een gaatje boren aan de zijkant? Dan blijft er lang water in je bak staan en heeft de droge aarde de tijd om de vocht op te nemen?quote:Bij mij niet. Lukt niet om de kluit goed vochtig te krijgen.
Oh das kut...quote:Op tweede paasdag hadden trays violen van 10 stuks voor ¤ 1,19. Alleen waren ze al gesloten toen ik er aankwam.
Deze week is er weer veel in de aanbieding, maar het is afwachten of die winkels het echt hebben en natuurlijk of ze wel hun prijs waard zijn. Bij Karwei zag ik dooie struiken in de afprijzing.
Waardoor het er weer keer op keer langs loopt... Lijkt me niet echt veel nut hebben. Heel veel potten en bakken hebben de gaten aan de onderkant. Iets wat ik niet begrijp. Al je die dicht maakt en op 1\3e van de onderkant zelf een gaatje boort hebben de planten een water reserve. Vergelijkbaar met t grond water. (ok de meeste planten komen niet zo diep maar toch. Het geeft water reserve aan de plant.quote:Op donderdag 18 april 2013 23:57 schreef loecje het volgende:
als de grond al zo droog is dat het geen vocht meer opneemt gaat er wel iets mis.
toch vaker water geven?
Inderdaad, ik heb dat ook altijd raar gevonden. Het beste zorg je voor een laagje hydrokorrels onderin een dichte pot en maak je aan de zijkant een paar ontwateringsgaten (net aan de bovenkant van de laag hydrokorrels). Zo droogt de boel niet snel uit en heb je aan de andere kant ook de minste kans op rotting.quote:Op vrijdag 19 april 2013 00:09 schreef Outpost76 het volgende:
[..]
Waardoor het er weer keer op keer langs loopt... Lijkt me niet echt veel nut hebben. Heel veel potten en bakken hebben de gaten aan de onderkant. Iets wat ik niet begrijp. Al je die dicht maakt en op 1\3e van de onderkant zelf een gaatje boort hebben de planten een water reserve. Vergelijkbaar met t grond water. (ok de meeste planten komen niet zo diep maar toch. Het geeft water reserve aan de plant.)
Eindelijk iemand gevonden die er net zo over denkt!quote:Op vrijdag 19 april 2013 18:26 schreef Lkw het volgende:
[..]
Inderdaad, ik heb dat ook altijd raar gevonden. Het beste zorg je voor een laagje hydrokorrels onderin een dichte pot en maak je aan de zijkant een paar ontwateringsgaten (net aan de bovenkant van de laag hydrokorrels). Zo droogt de boel niet snel uit en heb je aan de andere kant ook de minste kans op rotting.
Dit lijkt in strijd met alle wetten der zwaartekracht en het fenomeen capillaire werking. Of gebruik je beton als potgrond?quote:Op vrijdag 19 april 2013 22:47 schreef Teslynd het volgende:
Als ik grote potten leeghaal, is de onderkant nat wegens permanent voetbad en de bovenkant wegen zoveel mogelijk gieten. Het tussenstuk waar de wortelkluit zit is dan droog.
Probeer eens kokospotgrond, dat houdt beter water vast dan de standaard potgrond met turf en als het uitdroogt dan gaat het geen harde klomp worden die je nooit meer vochtig krijgt.quote:Op zaterdag 20 april 2013 17:27 schreef Teslynd het volgende:
Gewoon potgrond. De laatste jaren een mengsel van oude potgrond, nieuwe potgrond, compost. Ik heb dus moeite met de overgang van bladaarde naar veengrond. Vroeger groeiden veel planten als onkruid. Eenjarigen die meerjarig waren door zichzelf uit te zaaien en zo. .
Druk je je aarde aan? Ik bedoel, als ik een pot zie die duidelijk te droog is druk ik de aarde hard aan zodat het weer goed aansluit met de pot en dan pas doe ik er water bij. Daardoor loopt het niet zomaar weg en moet het door de aarde heen die ik net had aangedrukt.quote:Op zaterdag 20 april 2013 17:27 schreef Teslynd het volgende:
Gewoon potgrond. De laatste jaren een mengsel van oude potgrond, nieuwe potgrond, compost. Ik heb dus moeite met de overgang van bladaarde naar veengrond. Vroeger groeiden veel planten als onkruid. Eenjarigen die meerjarig waren door zichzelf uit te zaaien en zo. .
2/3e (gezeefde) potgrond en 1/3e zand mengen. Probeer dat eens.quote:Op zondag 21 april 2013 00:01 schreef Teslynd het volgende:
Het loopt niet weg, maar blijft in de bovenste centimeters hangen. Aanvankelijk had ik niets door, dacht dat alles vochtig was. Maar bij het potten leeghalen zag ik dus onder en boven donkere vochtige grond en het middeldeel grijzig & dor. In het midden is de wortelkluit. Ik zal dit seizoen proberen hoe het gaat met kokos erdoor. Niet alleen kokos, daar had ik al slechte ervaring mee: los gruis waarin zwaardere planten omvallen. En ik kan me helemaal geen waterbergingscapaciteiten herinneren. Maar toen deed ik uitsluitend die dure kokospotgrond.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |