abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_125315113
101 redenen om borstvoeding te geven

Borstvoedingsorganisaties:
Vereniging Borstvoeding Natuurlijk
La Leche League
Beide organisaties hebben een GRATIS telefonische informatiedienst.

Handige en betrouwbare sites:
Borstvoeding.com biedt veel informatie over borstvoeding verzorgd door een team van borstvoedingsdeskundigen en moeders met borstvoedingservaring.
Het Borstvoedingsforum is een initiatief van de Samenwerkende Borstvoeding Organisaties.
Kellymom.com, breastfeeding and parenting Engelstalige site met zeer uitgebreide informatie.
Nursingtwo Engelstalige site over tandemvoeden (meerdere kindjes aan de borst) en voeden tijdens de zwangerschap
Medicijnen en borstvoeding
Protocol borstvoeding prematuren

Directe links naar veel voorkomende vragen en problemen:
Het belang van goed aanleggen
Tepelproblemen
Spruw
Spruwbehandeling
Kolven
Bewaren, vervoeren en opwarmen van moedermelk; je kolf schoonhouden
Regeldagen
Verstopte melkkanaaltjes en borstontsteking
Borstontsteking te lijf
Borstvoeding en de wet

Telefoonnummer Avent: 0900 101 101 5

Nieuw: de multidisciplinaire borstvoedingsrichtlijn: http://www.richtlijnborstvoeding.nl/
pi_125318983
Bedankt Wup. Ik vind het een lastige. Ik heb namelijk de laatste dagen wat stekende pijn in/achter mijn tepels. Maar goed, dat kan ook van alles zijn denk ik...
pi_125322796
Kan het ook spruw zijn als ik geen pijn in mijn tepels of borst heb en mijn baby geen witte plekjes heeft? Het lijkt toch of hij pijn heeft of dat hij door de nare ervaring eerder met pijn en drinken nu niet meer wil drinken. Wat kan of moet ik doen, dat hij gewoon weer bij me wil drinken?

Ik weet niet zo goed of ik beter kan kolven zodat ik geen stuwing krijg of beter niet teveel moet kolven om het drinken straks voor hem makkelijker te maken?

[ Bericht 22% gewijzigd door Tinuviel op 15-04-2013 20:04:05 ]
Carpe Diem- Pluk de Dag
Life is unfair and then you die
Wat U niet wil dat u geschiedt doe dat ook een ander niet
  maandag 15 april 2013 @ 19:58:06 #4
14811 Asyniur
Nu met 2 jommetjes <3
  dinsdag 16 april 2013 @ 06:07:48 #5
171422 LadyBlack
paint it black
pi_125341738
Hello again :W

Het is inderdaad gelukt om zondagavond een eerste poging te doen met borstvoeding O+ E hapte na een uur dacht ik keurig aan (ok niet dus want later was het rood, maar vooruit) en had bij het loslaten een halfuur later een mooi wit sliertje bij haar mond :Y)

Gisteren was ze misselijk en wou ze niets meer drinken, maar dat heeft ze volgens mij vannacht bij lopen tanken! De drie uur die er tussen mocht zitten hebben we lang niet gehaald :D

Een halfuur geleden had ze volgens mij alleen zuigbehoefte, dus ligt ze nu lekker met dr gezicht tegen mn borst aan te slapen O+
pi_125341842
LB, fijn dat je bv al op gang is gekomen *O*
Carpe Diem- Pluk de Dag
pi_125341874
Gisteren om 2 uur s'nachts en nu om 6.30 uur is hij dan eindelijk met veel moeite gaan drinken. Vond er dan gisteren lang tussen zitten, gezien hij om 17 uur s'middags voor het laatst wat heeft gehad. Hopelijk haalt hij het dan nu aan de borst weer in. Hij sliep ook de hele tijd vanaf 7.30/ 8 uur, dus ik kon hem ook niet echt wat anders geven.
Carpe Diem- Pluk de Dag
pi_125341974
Wat fijn dat het zo goed gaat LB! O+

Tinu, hopelijk tankt hij nog even bij. :*
  dinsdag 16 april 2013 @ 08:04:37 #9
259886 pessie
There's a new chef in tow
pi_125342378
Ha LB! Welkom in dit topic!
  dinsdag 16 april 2013 @ 08:25:12 #10
217224 Juud79
Ik zie rond in de wereld
pi_125342590
LB, fijn dat het goed gaat en wat een prachtig kind heb je.... O+
pi_125342980
LB :W
Wat fijn dat ze het zo goed doet! O+
pi_125343844
Welkom LB! Wat doet ze het goed O+.

Tinu, fijn dat hij vannacht wat wilde drinken. Hopelijk gaat het overdag ook wat beter.
Venus in pocketformaat
© loveli
pi_125345259
Ja het gaat iets beter. Vanochtend gedronken om 6.30 uur en dan om 9.30 uur. Nu slaapt hij. Hopelijk mooi om 12 uur nog eens voeden, daarna moet ik naar werk. Hoop dat ik het dan zonder kolven volhoudt tot vanavond.
Carpe Diem- Pluk de Dag
pi_125349845
Ik zou dat qua productie niet hebben gered: een paar dagen slecht drinken en dan ook nog eens niet kolven op het werk.
  dinsdag 16 april 2013 @ 14:26:40 #15
116890 _evenstar_
Ba-dum-tisssschhh
pi_125353092
Hier ook niet hoor, vanochtend haalden we de wakker wordt voeding niet :+ drukdrukdruk en zo.. En ik had op weg naar huis echt enorme plofborsten :')

Oh en hij eet steeds vaker vast eten , denk dat we nu op een sneetje brood en twee eetlepels warme hap zitten :)!
Engaging Infinite Improbability Drive..
pi_125356302
Even er vanuitgaande dat de meeste babies op hun zij liggen tijdens het voeden. Wat doet het vrije handje van jullie babies? Dat van de mijne mept, grijpt en krabt volcontinu in mijn gezicht momenteel. Speeltje, ketting of sjaal leiden nauwelijks af. :')
  dinsdag 16 april 2013 @ 15:55:54 #17
4756 Kyara
1 + 1 = 3
pi_125356572
Ze grijpen nu nog vooral dat bh ding over mijn borst of ze krabben aan mijn borst. bij mijn gezicht kunnen ze nog niet.
pi_125356590
Gefeliciteerd LB *O* wat fijn

Tinu
-O- vervelend zo. Waarom kolf je niet op het werk (pauze oid) ?
Of geen mogelijkheid

Ophelia
Als S slaat of krabt zeg ik dat het niet mag. Doet soms best pijn en heb daar echt geen zin in. Ik maak dat ook duidelijk.
pi_125356706
vrije hand nu heeft vaak haar beertje O+
Vroeger greep ze mijn onderkin in een pincetten greep :X of gingen vingers in mijn neus, mond, oor :D
Zijn fases..komt en gaat ;)
**human milk for human babies**
Be who you are and say what you feel, because those who mind don't matter and those who matter don't mind.
pi_125356815
Momenteel vouwt hij zijn handje heel schattig in m'n decolleté. Maar hij heeft ook periodes dat er overal in geknepen wordt, idd de pincetgreep :X.
Venus in pocketformaat
© loveli
pi_125356989
Aaien, krabben, knijpen.. Als het mij pijn doet houdt ik zn hand vast, dat is dan meestal ook wel goed..
I 21-5-10 ♥ T 1-11-12 ♥ K 4-11-18 ♥
pi_125357038
Wat geweldig is nu is dat ze lekker aan het drinken is, dan stopt ze even..kijkt me vragend aan en zegt mama?
Dat zeg ik ja lieverd?
Dan moet ze lachen en drinkt wel verder O+ O+ smelt momenten echt! ik voed bijna 17 maanden! en nog steeds heerlijk in slaap voeden! ik vind het zo knus *;
Be who you are and say what you feel, because those who mind don't matter and those who matter don't mind.
  dinsdag 16 april 2013 @ 16:44:41 #23
116890 _evenstar_
Ba-dum-tisssschhh
pi_125358697
Handen spelen het liefst bij mijn andere borst of hij grijpt de borst waar hij uit drinkt met beide handen en zijn benen op mijn buik en draait dan rondjes of hij ligt over mijn gezicht. Ondernemend kereltje :+
pi_125358749
O+ bitterend
Klinkt echt superlief

Morretje
Als handje vasthouden niet helpt maak ik wel duidelijk dat t niet mag. Ook al is t een fase, vind het slaan vervelend. Ook al is t niet zo bedoelt natuurlijk
  dinsdag 16 april 2013 @ 17:19:01 #25
171422 LadyBlack
paint it black
pi_125359930
Bitterend, dat klinkt fantastisch!! O+

Hier is vanmiddag een kolf gehuurd, mn meiske was toch weer misselijk en nog wat afgevallen, en gaf flink over ;( Om toch wat productie te stimuleren nu dus een medela swing hier staan. De eerste opbrengst is al met een cupje naar binnen gegoten :Y)
pi_125363089
Wup het slechte drinken begon zondagmiddag. Hij dronk wel wat en anders ging ik kolven op zondag en maandagavond. Maandagochtend had hij slecht gedronken, dat merkte ik maandagmiddag om 13 uur eraan dat ik ontzettende stuwing had.

Ik kolf ook in mijn pauze rond 13 uur als ik een hele dag werk, alleen vandaag was ik s'ochtends thuis: heb gevoed om 9.30 uur en 12 uur en daarna zonder kolven tot 18.30 uur, maar had dan ook stuwing.

Met wat moeite en meemasseren, kan ik hem wel bewegen tot drinken.

LB, fijn, dat het kolven goed ging en dat je meis bijgevoed is.
Carpe Diem- Pluk de Dag
pi_125369247
LB super! je klinkt goed voorbereid O+ jammer dat ze zo misselijk is, R was het ook, maar die heeft na 2 nachten echt goed ingehaald :') we hebben de eerste maand denk ik de 2 uur tussen de voedingen niet gehaald :9 (nu ook soms niet)

Tinu ik hoop dat het snel beter gaat :*
pi_125369542
Luuk drinkt zelden vaker dan om de 3 uur. En dan nog drinkt hij omdat ik dat wil, en niet omdat hij er zelf om vraagt.
Ik vind het wel lastig om los te laten. Ik wil graag voeden op (zijn) verzoek, maar het komt er eigenlijk op neer dat ik voed op mijn verzoek. Ik rek niet, maar geef eerder dan hij aangeeft te willen. Hij is nu bijna 5 maanden. Ik wil maximaal 4 uur ertussen laten. Maar meestal kom ik uit op 3 uur.
Op de opvang drinkt hij ook om de 3 uur. Hij krijgt flesjes mee van 170 cc.
*poef* nu is het weg
  dinsdag 16 april 2013 @ 21:02:41 #29
4756 Kyara
1 + 1 = 3
pi_125370214
Fijn dat het zo goed gaat LB!

Hier gaat het ook weer prima. Ben weer helemaal van de domperidon af vooral ook omdat ik die pillen steeds vergat in te nemen dus was al vrij snel weer afgebouwd :')

Hoeveelheid kv is heel wisselend. Soms zijn er dagen dat ze amper 200 ml erbij krijgen (en ze drinken tussen de 700 en 800 ml). En om andere dagen moet ik er na de borst nog eens 50 ml bijgieten omdat ze anders echt niet blij zijn (en duidelijk honger hebben). Is mijn productie dan zo wisselend? 's Nachts kunnen ze wel vaak een uur of 4 door op 1 borst.
pi_125370384
Grappig zijn interne klok KJ!

Kyara hurra voor jou! misschien is jou productie niet wisselend maar hun behoefte? een dag meer honger/zuig behoefte dan een ander
  dinsdag 16 april 2013 @ 21:07:03 #31
217224 Juud79
Ik zie rond in de wereld
pi_125370444
In de nacht/vroege ochtend heb je de meest vette/volle melk. 's Nachts maak je veel melk aan, dus dat is logisch dat ze het daar langer op doen.

Overdag ben je soms met andere dingen bezig, zit je de ene keer rustiger als de andere keer, soms eet of drink je een dag meer/minder dan anders of ben je gewoon moe, das allemaal wel van invloed op je productie, ik denk zeker bij een tweeling aan de borst.

LB, het klinkt goed, fijn dat je meteen doorzet met een kolf halen e.d. de misselijkheid zal als het goed is snel verdwijnen, wel sneu voor dr.
pi_125370760
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 april 2013 21:06 schreef bitterend het volgende:
Grappig zijn interne klok KJ!

Kyara hurra voor jou! misschien is jou productie niet wisselend maar hun behoefte? een dag meer honger/zuig behoefte dan een ander
Die interne klok heeft hij dus juist niet. Hij geeft nooit aan of ie wil. Ik doe maar wat eigenlijk. Als ik het aan hem overlaat komen we op te weinig uit voor mijn gevoel (heb ik 1 dagje gedaan, kwamen we op 4 voedingen uit) Hij zwakte pas wat af op de curve. Dus dat durf ik niet aan. Maar ik vind het maar lastig dat voeden op verzoek.
*poef* nu is het weg
pi_125370829
Ow sorry verkeerd gelezen ik dacht dat hij om de 3-4 uur kwam :@ ben moe -O-
Maar idd dat is niet veel 4 voedingen, hoe komt het dat hij het zo weinig aangeeft?
pi_125370867
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 april 2013 21:13 schreef bitterend het volgende:
Ow sorry verkeerd gelezen ik dacht dat hij om de 3-4 uur kwam :@ ben moe -O-
Maar idd dat is niet veel 4 voedingen, hoe komt het dat hij het zo weinig aangeeft?
Geen idee. Ik kan het hem vragen, maar ik denk dat hij nog geen antwoord kan geven.
*poef* nu is het weg
  dinsdag 16 april 2013 @ 21:14:41 #35
217224 Juud79
Ik zie rond in de wereld
pi_125370871
@KJ, nou, groot gelijk heb je. Het is dan wel een bolleke, maar dat moet ie ook wel blijven, 4 voedingen zou zelfs voor een fv baby nog weinig zijn op deze leeftijd.
  dinsdag 16 april 2013 @ 21:15:04 #36
217224 Juud79
Ik zie rond in de wereld
pi_125370901
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 april 2013 21:14 schreef kaatjejannie het volgende:

[..]

Geen idee. Ik kan het hem vragen, maar ik denk dat hij nog geen antwoord kan geven.
*Proest*
pi_125371112
Maar het voelt zo onnatuurlijk. Overal lees je voeden op verzoek. En dan weet ik wel dat dat ook mijn verzoek kan zijn, maar dan nog.
In de nacht laat ik het los. Hij krijgt rond 21.30 nog (maak ik hem voor wakker) en dan zie ik wel hoe laat hij komt. Als hij een nachtvoeding heeft dan kom ik op 6, zonder nachtvoeding kom ik op 5. EN dan heb ik het idee dat ik hem al zo vaak pak. Zeker omdat ie zelf niet vraagt.
*poef* nu is het weg
pi_125371901
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 april 2013 21:07 schreef Juud79 het volgende:
In de nacht/vroege ochtend heb je de meest vette/volle melk. 's Nachts maak je veel melk aan, dus dat is logisch dat ze het daar langer op doen.
;)
  dinsdag 16 april 2013 @ 21:34:47 #39
217224 Juud79
Ik zie rond in de wereld
pi_125372026
In de nacht zou ik het ook loslaten, maar ik zou dan ook op mijn verzoek voeden overdag. Dat loslaten overdag kan best, maar zou ik dan doen als ie net iets groter is.

En voeden op verzoek is op verzoek van zowel moeder als kind.
  dinsdag 16 april 2013 @ 21:35:09 #40
217224 Juud79
Ik zie rond in de wereld
pi_125372047
quote:
1s.gif Op dinsdag 16 april 2013 21:32 schreef WupWup het volgende:

[..]

;)
Ow thanks, ik zal t onthouden.... :)
pi_125372178
KJ, wat een herkenning, hier gaat het precies zo. Hij drinkt enthousiast als ik hem aanleg, of dat nou zes of tien keer keer per 24 uur is, maar uit zichzelf vraagt hij er vrijwel nooit om. Ook 's ochtend vroeg is hij niet duidelijk hongerig terwijl hij toch echt sinds een uur of 22/23 niet meer gedronken heeft.
pi_125373999
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 april 2013 21:35 schreef Juud79 het volgende:

[..]

Ow thanks, ik zal t onthouden.... :)
Hoe kleiner je voorraad, hoe vetter de melk. Het vet uit de opgeslagen melk hecht zich aan de randen van de kanalen. De opgeslagen melk is daardoor vrij mager, ook wel voormelk genoemd. Wanneer er nieuwe melk langs de kanalen stroomt, zal er telkens wat afgezet vet in de melk terecht komen. Dus hoe meer nieuwe melk er langsstroomt, hoe meer vet in de melk: de achtermelk.
Zo komt het dus bijvoorbeeld dat een baby bij een overproductie slecht kan groeien: er is zoveel melk in de borsten aanwezig, dat het afgezette vet nauwelijks wordt aangesproken en er dus te veel voormelk wordt gegeven. Het ligt dan niet aan de kwaliteit van de melk, wel aan het management van de productie.
pi_125374761
LB, wat fijn dat je zo goed voorbereid bent. En van harte gefeliciteerd met je mooie meisje! *O*
Hopelijk is de misselijkheid snel over en kan ze lekker bij je gaan drinken. <3 Ik wens jullie een mooie bv-periode toe.

Kyara, wat goed! *O*

Dat is lastig KJ. Maar ik zou dan inderdaad ook meer op jouw verzoek voeden. En misschien af en toe eens een dagje proberen te kijken wat hij zelf aangeeft? Ik moet eerlijk zeggen dat het voeden hier rond die tijd ook wel vaak een samenspraak was. Dat ik zelf vaak dacht dat het weer eens tijd was. Inderdaad rond de 3 uur.

Mijn dametje begint te commanderen. :D Op mijn decollete slaan en dan 'die die' roepen. Of heel hard in mijn decollete bijten. :{ Gek kind. O+
Meer dan een paar ochtendzoenen
heb ik nood aan stoute schoenen.
https://www.etsy.com/nl/shop/byLisdottir
  dinsdag 16 april 2013 @ 22:19:48 #44
217224 Juud79
Ik zie rond in de wereld
pi_125374826
Ja, dat van overproductie wist ik dan weer wel. Klinkt ook allemaal wel heel logisch zo.... ;)
  dinsdag 16 april 2013 @ 23:41:57 #45
4756 Kyara
1 + 1 = 3
pi_125380343
Duidelijk verhaal wup :Y

Voeden op mijn verzoek lukt alleen als het om rekken gaat. Ik heb wel geprobeerd om 's nachts nr 2 meteen er achter aan te voeden maar die bleef dan stug doorslapen of viel weer in slaap. Dus nu maar op hun eigen verzoek. Gelukkig drinken ze nu wel effectief is met 15 minuten zijn ze vaak wel klaar ( hoewel J er nog wel eens in bed achter komt dat ze toch nog niet klaar was *zucht* :D )
  woensdag 17 april 2013 @ 06:56:08 #46
171422 LadyBlack
paint it black
pi_125385089
Nacht 2 gehad, zelfde verhaal als gisteren: bijtanken! *O*

Ik heb haar geloof ik 3x uit bed gehaald, en de laatste keer was ze pas tevreden toen ze rechts, links, en nóg een keertje rechts had gehad :o :Y)

En dan had ze ook gistermiddag / avond zo'n 40 ml gekolfde melk gehad. Ik vind het fascinerend.

Oh en de goede voorbereiding is geheel aan dit topic te danken dames! O+ Ik zal later actiever meeposten met jullie, voor nu geniet ik nog even van mijn mega tunnelvisie :@ O+
pi_125385099
LB wat goed. ^O^ O+ En wat slim van LBaby, wisselvoeden is goed voor de productie. ;)

quote:
0s.gif Op dinsdag 16 april 2013 16:04 schreef Morretje het volgende:
Aaien, krabben, knijpen.. Als het mij pijn doet houdt ik zn hand vast, dat is dan meestal ook wel goed..
Duidelijk, het is een fáaaase.
Otje aait vast ook, ze is alleen niet zo subtiel. :7
pi_125385143
LB, wat goed zeg, dat ze zo goed drinkt en je productie verhoogd. Slimme meid *O*

Ophelia,hier ook een niet zo subtiele knul. Velletje borst vastpakken om de tepel richting zijn mond te dirigeren is standaard en vaak ook zachte mepjes.
Carpe Diem- Pluk de Dag
pi_125385290
zitten er regeldagen op 4,5 maand? Hij kwam vannacht om half 4, half 6 en nu drinkt hij. Hij was vannacht niet anders te troosten
. Ik ben nu zo moe, want vanaf half 6 lukte slapen niet meer, en ik moet vandaag ook nog werken tot 23 uur.
*poef* nu is het weg
pi_125385515
Sterkte kj :*

Mijn dames spugen weer erg veel. Inmiddels ook bv. Kan dat getriggerd worden door wat ik eet?

En note to self: doekje eronder leggen s nachts zodat ik niet de rest van de nacht in de melk hoef te slapen....
pi_125389987
Ik heb idd ook standaard een hydrofiel in bed liggen als ik voed. Houdt niet alles tegen, wel een boel.

Het vele voeden doet wel wat met mijn productie. Ik kolf net ineens 240 cc. Normaal kolf ik amper 180 cc,
Luuk krijgt 170 mee naar de opvang. Moet ik dan na regeldag(en) ook meer meegeven?
*poef* nu is het weg
pi_125390489
quote:
0s.gif Op woensdag 17 april 2013 11:28 schreef kaatjejannie het volgende:
Ik heb idd ook standaard een hydrofiel in bed liggen als ik voed. Houdt niet alles tegen, wel een boel.

Het vele voeden doet wel wat met mijn productie. Ik kolf net ineens 240 cc. Normaal kolf ik amper 180 cc,
Luuk krijgt 170 mee naar de opvang. Moet ik dan na regeldag(en) ook meer meegeven?
Ik zou max 180 in flessen doen hoor. Juist die hele grote flessen van 210 rekken de maag onnodig uit. Als hij te reden is met 170 waarom dan meer geven?
I am unconditionally and irrevocably in love with him.
I'm 97% sure you don't like me, I'm 100% sure I don't care.
pi_125390532
De gastouder is alleen fv kindjes gewend, en had het er al over dat Luuk minder flessen moest, maar dan wel meer erin.
Heb nu wel een extra fles meegegeven. Als hij dan daar onrustig is door het regelen dan kan ze extra geven. Ben benieuwd of ze dat dan ook gaat doen.
*poef* nu is het weg
pi_125391021
180cc. Wat is er mis met 5 voedingen op een dag?? Dan zit op bijna een liter voeding per dag.
pi_125391362
Ze vindt het lastig dat ze hem wakker moet maken voor voedingen. Luuk meldt zichzelf (meestal dan) nou eenmaal niet overdag. Ik weet nog bij Sofie dat wij net waren begonnen met fruit (met 5 mnd) en dat haar zoontje (weekje ouder dan Sofie) al lang fruit kreeg. Ik vind de gastouder echt een tof mens hoor, lief voor de kinderen, maar met die kleintjes kan ze niet zoveel ofzo, of als je het anders dan anders wil doen. Maar ze doet dan weer wel hoe wij het willen. Dat gelukkig wel.
*poef* nu is het weg
pi_125395674
Wup wat een duidelijke uitleg zeg. Dank je.
pi_125404500
M. wou een tijdje meer melk op een dag dan een liter. Bij het cb zeiden ze dat dat niet erg was omdat de hoeveelheid voedingsstof in de melk zich daaraan aanpast (vast een beetje als dat verhaal wat wupwup vertelde, dat het opgeslagen vet met nieuwe melk mee komt en das gewoon een keer op).

En die 210 dat kun je met bv natuurlijk ook nooit weten. Als ik aan 1 kant kolf komt daar nu 260 cc uit. Ik laat hem ook bepalen wanneer hij stopt met drinken. Mini kan dus gewoon zomaar meer krijgen als hij daaruit drinkt.

Dus ik probeer het altijd met 180 maar als mini nog ontevreden is krijgt ie meer.
pi_125404648
Dat is ook zo.

Maar juist met een fles overvoer je sneller dan met de borst. Ook nog even dat laatste slokje erin.
pi_125419533
Max een liter geldt voor kunstvoeding. Kunstvoeding belast de nieren. Vet in moedermelk raakt niet op, vet zit in elke druppel die wordt aangemaakt. Maar als de stroom stil staat, zal het vet afzetten.
pi_125431804
Ik heb geen idee hoeveel mijn kind drinkt maar aan haar ronde pens en kont te zien, genoeg 8-)
pi_125432252
ik word toch altijd wel onzeker hoor, als ik naar mijn slankie kijk en die vergelijk met van die heerlijke bolle BV baby's. Al weet ik dat ze heus wel goed groeit, ze volgt tot nu toe haar lijntje in de curve netjes..
Mama van F. (2012) en M. (2016)
pi_125434068
Elke baby is anders :Y Mijn kind lijkt gewoon op dr moeder :Y) :+
pi_125436750
Het maakt echt geen drol uit wáár in de curve je kind zit, als hij of zij maar meegroeit met de curve.
pi_125438520
Hoi, ik schreef hier voorheen nog niet mee in dit topic. Ik lees hier voornamelijk verhalen van mensen die juist wel borstvoeding willen geven. ik wil er juist mee stoppen.

Kan iemand mij misschien helpen? (ik bel anders vd week ook gewoon de huisarts of lactatiekundige)

Ik ben 4 weken geleden bevallen en vanaf de 3e dag volledig gaan kolven. 8 x per dag, voor of na iedere fles die de baby kreeg. Ik had een erg hoge productie, waardoor ik de vriezer al aardig vol kreeg. 8x per dag vond ik een beetje erg veel. Dat kon ik al heel snel afbouwen naar 4x per dag. Dat deed ik door steeds een aantal dagen te kolven om de 3 uur, dan paar dagen 3,5 uur etc.
Ik zit nu 2 dagen op 3x kolven. De nacht heb ik eraf gehaald. Gister ging dit goed, maar vandaag doet mijn rechterborst zo'n zeer. Ik kolf dubbel en dan 12 a 15 min. Dan heb ik links nu misschien iets van 20cc en rechts 100cc.

Heb ik alles gewoon te snel gedaan? Ik heb nu geen harde schijven, ook geen rode plekken. het is gewoon zeer gevoelig bij de tepelhof en aan de linkerkant van mijn rechterborst. Draag een goeie voedingbh. Voor het kolven leg ik een warme washand op mijn borst en na t kolven soms ijs. Het is zo gevoelig, dat ik niet eens voorover kan hangen, dan komt er druk op lijkt het.

Ik wil graag van het kolven af, maar dan wel op een veilige manier. Voorlopig kan ik wel borstvoeding blijven geven, want heb een voorraad.

Herkent iemand dit?
pi_125438765
Gestreeptestoel, hier lezen en posten volgens mijnook nog wat meders, die nu geen bv geven, maar dat wel hebben gedaan in het verleden. Als ik jouw verhaal zo lees, doe je al veel van de standaard tips. Dus kan je zo snel niet echt verder helpen. Als je denkt echt ziek te worden ervan, zou ik wel antibiotica bij de ha vragen.
Carpe Diem- Pluk de Dag
pi_125438829
Ik lees al overal dat je de borst dan moet leegkolven. Maar wat is leeg? Echt tot er helemaal niks meer uit komt? Dan kan ik wel 45 minuten kolven volgens mij.
Baby krijgt de fles om 7.00, 11.00, 15.00, 19.00 en om 23.00 En meestal nog 1 snachts.
Ik kolf dan smorgens rond 6.45u, smiddags rond 13.30 en savonds voor ik naar bed ga.
pi_125438941
@ tinuviel

Ik voel me helemaal niet ziekig of iets dergelijks erdoor. Het is echt gewoon een zeer onprettig gevoel. De borst die zeer doet lijkt ook groter, voller? dan de linker. Maar ook na het kolven blijft dat.

Anders bel ik vd week die info lijn van consultatiebureau wel. (dat had ik al gedaan 2x, maar de lijn is steeds bezet)
  donderdag 18 april 2013 @ 14:24:06 #68
217224 Juud79
Ik zie rond in de wereld
pi_125439966
Ik vraag me oprecht af waarom je gaat stoppen, als je zo makkelijk genoeg kan kolven, wrom dan dat niet nog een tijdje blijven doen?

Verder heb ik geen verstand van afbouwen, want mijn mupke zelf laten bepalen wanneer te stoppen.
  donderdag 18 april 2013 @ 14:37:03 #69
116890 _evenstar_
Ba-dum-tisssschhh
pi_125440391
Maakt toch Niet uit? Haar keus!

Geen tips verders , wellicht verstopt kliertje? Dat ijs lijkt me trouwens Niet zo bevordelijk maar goed dat is meer Omdat mijn gevoel dat zegt Ik heb er Geen kennis van ^^
pi_125440499
Juud, omdat ik er niet achtersta. Ik vind t erg vervelend. Kolven en flessen. Dubbel zo lang bezig. En heb al n behoorlijke voorraad.

Ijs staat op internet.
pi_125440616
Ik ben aan het minderen en zeker als ik net weer een stapje minder doe heb ik ook last van (pijnlijke) stuwing. Tot nu toe één keer gehad dat ik dat met kolven niet weg kreeg dat heb ik mini weg laten drinken.

Maar als jij mini niet kunt laten drinken is het dan wat om langzamer af te bouwen? Ik had een kolfbeurt waar heel veel tegelijk uit kwam en die heb ik eerst een week voor de helft gekolfd en pas daarna helemaal niet meer.
pi_125442361
Als je denkt dat je een dreigende borstontsteking hebt, moet je de betreffende borst inderdaad legen. Helemaal. Pas als je klachten over zijn, kun je verder gaan minderen. Ik zou niet op zoek gaan naar een schema ofzo, gewoon minder kolven voor zover je borsten dat toelaten. Dus de druk eraf halen als je last hebt, eerder niet.
pi_125458289
quote:
0s.gif Op donderdag 18 april 2013 10:37 schreef Marjolijntje het volgende:
ik word toch altijd wel onzeker hoor, als ik naar mijn slankie kijk en die vergelijk met van die heerlijke bolle BV baby's. Al weet ik dat ze heus wel goed groeit, ze volgt tot nu toe haar lijntje in de curve netjes..
Zal ik leyla d'r curve dan eens plaatsen? ;)
pi_125458649
ging het kolven gisterenochtend zo mooi, gisterenmiddag/avond was het een ramp. Vandaag ook. Morgen maar eens veel nakolven om het wat op te krikken.
*poef* nu is het weg
pi_125460386
Ik merk nu al dat de ene dag gaat het prima, de andere dag blijft Bram maar komen voor voeding.
Ik twijfel of m'n borstvoeding terugloopt door het sporten. Als je erop gaat googlen dan wordt er gezegd onzin. Maar ik merk op de dagen dat ik echt inspanning lever wel verschil.

Ik heb ook al gemerkt dat ik m'n borstspier een beetje met rust moet laten. Maandag was er een zware krachttraining met ook die spiergroep. Dinsdag was 1 borst helemaal beurs gevoel. Misselijk van de spierpijn achter m'n borst en het pijnlijke beurse in m'n borst.
pi_125461003
Marjo, kijk dan toch alleen maar naar haar curve en naar wat voor tevreden en gelukkig meisje je hebt. Dan kun je toch niet meer twijfelen dat ze iets tekort komt. Ze heeft waarschijnlijk gewoon aanleg om slank te blijven, scheelt wel voor later.

Kj, balen. Ik hoop dat je je productie snel weer opgekrikt krijgt.
Carpe Diem- Pluk de Dag
pi_125464230
Heb de huisartsenpost gebeld.. Man moet een kuur voor me ophalen.had 39,4 koorts
  vrijdag 19 april 2013 @ 09:10:57 #78
4756 Kyara
1 + 1 = 3
pi_125469300
Hier hadden van vanochtend een melktekort -O-

Half 6 kwam J, aangelegd aan linkerborst. Toen ze klaar was terug in bed gelegd maar na 2 minuten was het weer huilen en duidelijk nog honger. Weer aangelegd aan dezelfde borst maar weer niet tevreden. Zus sliep nog diep dus toch maar rechterborst aangeboden (borst van D.) halverwege werd D. wakker dus J. snel afgekoppeld en D. aangelegd. Maar goed, borst was al half leeg dus 2 boze en hongerige kindjes dus uiteindelijk stond ik nog om half 7 2 flesjes kv te maken -O-

Ik vind het stom dat ik niet genoeg melk heb voor 2. Genoeg vrouwen die ook maar 1 borst aanbieden per voeding en kindjes die daar wel genoeg aan hebben. Dat doe ik toch ook? Mooi gegeven hoor, vraag en aanbod worden op elkaar aangepast. Nou, de vraag is er genoeg maar het aanbod blijft toch echt achter. Ondanks clusterkolven, marathonkolven en heel vaak aanleggen. Zo jammer :{

Het is ook best wel omslachtig: eerst borst, dan nog een flesje kv er achteraan en dat dan x2. Wat dat betreft is kolven en daarna een fles geven toch iets minder omslachtig.

wat dat betreft ben ik erg jaloers als mensen zoveel kunnen kolven en dan toch willen stoppen. Maar dat komt puur doordat ik er vanuit mijn eigen situatie tegen aan kijk.
  vrijdag 19 april 2013 @ 09:13:05 #79
259886 pessie
There's a new chef in tow
pi_125469336
quote:
0s.gif Op donderdag 18 april 2013 23:51 schreef gestreeptestoel het volgende:
Heb de huisartsenpost gebeld.. Man moet een kuur voor me ophalen.had 39,4 koorts
-O- ik hoop dat je je snel weer beter voelt.

Tico, jij sport wel veel, meer dan een gemiddelde Nederlandse vrouw, misschien gaat internet over de laatste doelgroep? Verder loopt melkproductie toch terug bij te snel afvallen? Gaat dat misschien erg snel?
pi_125469637
Tico, ik val sowieso als een malle af de laatste maanden en moet echt bunkeren om het enigszins bij te houden. Ik durf daarom niet te gaan sporten nu, want ik zou niet weten waar ik nog extra boterhammen oid kan verstoppen. Wel heel jammer, want ik heb wel zin in sporten. Ik probeerde 1x te gaan hardlopen trouwens, maar zelfs met sportbh vonden mijn borsten dat niet grappig :').

Beterschap gestreepte stoel!

Kyara :*. Ik heb zelf zo'n schema gehad de eerste 8 weken en ik vond het al irritant en omslachtig. En jij moet het nog eens x2 doen... Ik heb de flesjes bewust afgebouwd, steeds een beetje minder gegeven. Het leidde wel tot véél regeldagen en I. was da erg onrustig (elk uur drinken) maar uiteindelijk heeft hij zelf de productieverhoging geregeld. Als je steeds flesjes blijft aanbieden tot ze genoeg hebben, is dat natuurlijk lastiger. Maar of ik het met 2 aan zou durven (en nr 3 die natuurlijk ook rondhobbelt) weet ik niet. Ik zorgde wel dat ik de hoeveelheid op vrijdag verminderde, zodat hij in het weekend ging clusteren. Op maandag was het dan weer ok.
Venus in pocketformaat
© loveli
pi_125470410
Kyara, je doelt o.a. Op mij denk ik? :-)

Ik ben ook wel blij dat ik mn zoon bv kan geven hoor, maar ik voel me er de laatste tijd zelf helemaal niet meer prettig bij
  vrijdag 19 april 2013 @ 10:10:09 #82
4756 Kyara
1 + 1 = 3
pi_125470613
Ja, maar zoals ik al zei, ik reageer vanuit mijn eigen situatie en mijn eigen emotie. Jij moet uiteraard doen wat voor jou goed voelt, daar kan en mag ik niet over oordelen. Neemt niet weg dat ik wilde dat ik ook metzoveel gemak zoveel kon kolven. Hoop echt dat je kuurtje helpt :*
  vrijdag 19 april 2013 @ 10:11:43 #83
4756 Kyara
1 + 1 = 3
pi_125470646
Phaidra, ja elk uur drinken betekent hier dan dat ik non stop een baby aan de borst heb. Vaker aanleggen doe ik al. Hoop nog steeds op het moment dat ze na de borst geen flesje meer nodig hebben.
pi_125471114
Kyara, kolf je ook na een voeding nog na?
I 21-5-10 ♥ T 1-11-12 ♥ K 4-11-18 ♥
  vrijdag 19 april 2013 @ 11:41:18 #85
22740 Grijs
en eigenwijs
pi_125473333
Kyara, ik vind het ontzettend knap van je dat je nog steeds zoveel bv geeft! Ik had het waarschijnlijk allang opgegeven, maar snap ook wel dat je wel doorzet.
Ik heb met de oudste ook gevoed, gekolfd en flesjes gegeven en vond dat destijds zeer zwaar (ik had er ook nog borstontsteking bij, dus dat vertekend het beeld misschien wel) en wist zeker dat als het met de 2e ook zo zou moeten gaan, dat ik dan geen borstvoeding zou geven (gelukkig liep het anders). Maar ik heb het bij de oudste best lang geprobeerd en wilde het ook niet zomaar opgeven, dus ik snap wel dat je wil doorzetten. Veel succes!
"Het meeste werk is onbegonnen werk
...eenmaal begonnen wordt het al snel minder"
- [i]Rikkert Zuiderveld[/i]
pi_125474411
quote:
1s.gif Op vrijdag 19 april 2013 09:13 schreef pessie het volgende:

[..]

-O- ik hoop dat je je snel weer beter voelt.

Tico, jij sport wel veel, meer dan een gemiddelde Nederlandse vrouw, misschien gaat internet over de laatste doelgroep? Verder loopt melkproductie toch terug bij te snel afvallen? Gaat dat misschien erg snel?
Viel ik maar af. Maar ik ga volgende week eens ff bij het een en ander vragen bij de voedingsdeskundige van de sportschool. Dat is het voordeel als je wat meer betaald, voedingsdeskundige en fysiotherapie en sauna is allemaal inbegrepen.
  vrijdag 19 april 2013 @ 12:10:43 #87
4756 Kyara
1 + 1 = 3
pi_125474529
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 april 2013 10:30 schreef Morretje het volgende:
Kyara, kolf je ook na een voeding nog na?
nee, maar misschien moet ik dat wel gaan doen. Is alleen soms lastig als ik alleen ben dat M dan net moet eten en zo. En als ik te lang wacht ben ik bang dat er te weinig tijd tussen kolven en de volgende voeding zit. Ben altijd een beetje bang dat ik dan net gekolfd heb en vervolgens willen ze drinken....
  vrijdag 19 april 2013 @ 12:55:15 #88
170545 DaviniaHR
Mrs. PhysicsRules
pi_125476085
quote:
17s.gif Op vrijdag 19 april 2013 12:10 schreef Kyara het volgende:

[..]

nee, maar misschien moet ik dat wel gaan doen. Is alleen soms lastig als ik alleen ben dat M dan net moet eten en zo. En als ik te lang wacht ben ik bang dat er te weinig tijd tussen kolven en de volgende voeding zit. Ben altijd een beetje bang dat ik dan net gekolfd heb en vervolgens willen ze drinken....
Als ze direct na het kolven willen drinken, kan je dan niet aanleggen tot ze gaan muiten en dan de gekolfde melk geven?

Verder sluit ik me aan bij de rest. Hulde voor hoe je het allemaal blijft doen! O+
*O* Trotse mama van E l i en A v i v a *O*
Insanity is heritable. You get it from your children.
Ik ben wel gek, maar niet achterlijk.
If you can't beat them, confuse them.
  vrijdag 19 april 2013 @ 12:57:33 #89
4756 Kyara
1 + 1 = 3
pi_125476153
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 april 2013 12:55 schreef DaviniaHR het volgende:

[..]

Als ze direct na het kolven willen drinken, kan je dan niet aanleggen tot ze gaan muiten en dan de gekolfde melk geven?

Verder sluit ik me aan bij de rest. Hulde voor hoe je het allemaal blijft doen! O+
Ik ga het eens proberen inderdaad..... ben benieuwd.....
Maar ik durf de flesjes kv nog niet los te laten. Als ze na de borst nog honger hebben, blijf ik die wel aanbieden en dan kunnen ze zelf bepalen hoeveel ze nog willen.
pi_125478045
Even een *O*
Een collega die bv geeft werd verteld op het CB dat ze met fruit mag beginnen (haar zoontje is net 4,5 maand). Ze heeft apple gepureerd gegeven en hij spuugde het meteen uit.

Ik heb haar verteld dat ze best tot 6 maanden kon wachten en een paar linkjes gestuurd en daar was ze zo blij mee O+ Gaat ze nu zeker doen, wachten tot hij klaar is ^O^
pi_125478622
Kyara echt respect voor hoe je dit allemaal volhoudt.

Gestreeptestoel beterschap!
Carpe Diem- Pluk de Dag
  vrijdag 19 april 2013 @ 17:58:27 #92
171422 LadyBlack
paint it black
pi_125489224
Kyara, bikkel! Het klinkt echt als een organisatorische hel :X en dan inderdaad dat vervelende 'vraag en aanbod zijn op elkaar afgestemd', dat in je achterhoofd blijft zeuren -O- Misschien komt het nog :*
  vrijdag 19 april 2013 @ 18:02:23 #93
171422 LadyBlack
paint it black
pi_125489398
Hier gaat het toch allemaal niet zo geweldig :{ Mijn meisje blijft niet goed op temperatuur, en was toch weer afgevallen vandaag. Ze drinkt niet heel denderend, dus vandaag moet ze de hele dag tussen 2 kruikjes liggen, en ik ben op een kolfschema gezet: elke 2 uur kolven, en de opbrengst daarvan elke 3 uur met vingervoeden aanbieden.

De kraam had gehoopt daarmee een voorraadje aan te leggen voor de nacht, maar de opbrengst is niet echt voldoende daarvoor -O- Dus ik hoop dat ik vannacht niet een heel overstuur meisje en leeggekolfde borsten heb :{
  vrijdag 19 april 2013 @ 18:05:36 #94
4756 Kyara
1 + 1 = 3
pi_125489522
Jammer LB, hopelijk krik je je productie op door het vele kolven.

Heb je eventueel kv in huis voor het geval dat? Of is dat vloeken in de kerk?
pi_125489965
LB -O- wat jammer dat het niet lekker gaat nog. Je borsten zijn nooit helemaal leeg hè! Als er een uurtje tussen zit, zit er vaak zelfs al weer voldoende in voor een voeding (aldus mijn lk).
Venus in pocketformaat
© loveli
  vrijdag 19 april 2013 @ 18:40:23 #96
171422 LadyBlack
paint it black
pi_125490598
quote:
1s.gif Op vrijdag 19 april 2013 18:18 schreef Phaidra het volgende:
LB -O- wat jammer dat het niet lekker gaat nog. Je borsten zijn nooit helemaal leeg hè! Als er een uurtje tussen zit, zit er vaak zelfs al weer voldoende in voor een voeding (aldus mijn lk).
Ow, dat is inderdaad bemoedigend! De kraam had het over 2 uur. Dan is tussendoor aanleggen ook nog een optie ^O^

Kyara, ik heb het nog niet in huis, ik wacht nog even af wat er vandaag gebeurt en wat de kraam er morgen van zegt. Ze is wel erg pro-borstvoeding dus dat vind ik heel fijn :Y Maargoed, als het wel nodig is, staat mn vriend binnen 5 minuten in de supermarkt, die 7 dagen per week open is, dus dat is fijn.
pi_125491506
Is het een idee om de medela symphony te huren? Die is krachtiger dan de swing. Kolf je dubbelzijdig elektrisch? Dubbelzijdig schijnt beter voor je productie te zijn. Krijg je een tsr? Anders zou syntocinon neusspray uitkomst kunnen bieden. En op tijd een lk inschakelen, mocht het ondanks de behulpzame kraam niet verbeteren. Sterkte! :*
Venus in pocketformaat
© loveli
pi_125491532
LB, succes, ik hoop dat de extra kolfbeurten en het vingervoeden helpen. Dat je meisje weer snel aankomt en lekker op temperatuur blijft.

Mijn baby is volgens mij erg niet lekker en misselijk. Ik weet niet of het van de ab kuur komt. Gelukkig is die gauw over, flesje is bijna leeg. Hij boert in ieder geval wat meer en heftiger. Ook spuugt hij kleine hoeveelheden terug, soms erg dik (kan ook komen door brood of ander voedsel wat mee omhoog komt). Ben allang blij, dat hij weer fatsoenlijk aan de borst drinkt. Vandaag ook weer bijgetankt.
Carpe Diem- Pluk de Dag
  vrijdag 19 april 2013 @ 20:18:00 #99
171422 LadyBlack
paint it black
pi_125495149
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 april 2013 19:06 schreef Phaidra het volgende:
Is het een idee om de medela symphony te huren? Die is krachtiger dan de swing. Kolf je dubbelzijdig elektrisch? Dubbelzijdig schijnt beter voor je productie te zijn. Krijg je een tsr? Anders zou syntocinon neusspray uitkomst kunnen bieden. En op tijd een lk inschakelen, mocht het ondanks de behulpzame kraam niet verbeteren. Sterkte! :*
Die Symphony staat hier iig in huis :Y dus ik kolf dubbelzijdig ja.

Of ik een toeschietreflex heb, geen idee? Hoe voelt dat?

De kraam overlegt morgen met de verloskundige, en schakelt dan eventueel een lactatiekundige in. Ik ben echt erg blij met haar O+ En ook met mezelf, dat ik mijn verzekering heb aangepast zodat lactatiekundige hulp ook vergoed wordt _O_
pi_125495773
quote:
1s.gif Op vrijdag 19 april 2013 20:18 schreef LadyBlack het volgende:

[..]

Die Symphony staat hier iig in huis :Y dus ik kolf dubbelzijdig ja.

Of ik een toeschietreflex heb, geen idee? Hoe voelt dat?

De kraam overlegt morgen met de verloskundige, en schakelt dan eventueel een lactatiekundige in. Ik ben echt erg blij met haar O+ En ook met mezelf, dat ik mijn verzekering heb aangepast zodat lactatiekundige hulp ook vergoed wordt _O_
tsr voelt als een soort elektrisch schokje in je tepel. Gek genoeg bij mij vaak het best te voelen in de borst waaraan hij niet drinkt. Als je kolft, komen er eerst wat druppels en na de tsr gaat het echt stromen (straaltjes). De eerste dagen voelde ik ook geen tsr, geen idee of ik ze wel kreeg. Later hoorde ik het ook aan het drinken van de mini, dan ging het van kleine slokjes echt naar achter elkaar klokken. Pas toen legde ik de link tussen het gevoel en tsr :D
Venus in pocketformaat
© loveli
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')