abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_157558788
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 november 2015 23:28 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Een beetje wel bij mij als ik eerlijk ben. Ik heb niets met Apple (ik bezit 0 producten van het merk Apple) maar de man was een fenomeen, hij was verre van perfect (woedeuitbarstingen, niet al te vriendelijk tegen zijn personeel) maar hij was een fenomeen.
En over Steve Wozniak hoor je nooit zoiets.
Terwijl hij toch de echte genius was. Als grondlegger van een imperium.
Jobs kon de spullen verkopen (hoewel dat in de tijd van de Apple I en Apple II vanzelf ging, iedereen wilde zo'n ding) maar Wozniak kon die spullen ontwerpen en maken met zijn soldeerbout. Voor dat laatste heb ik meer respect.
vrijdag 9 december 2016 15:58 schreef Ringo het volgende:
Welke discussie? Ik zie alleen maar harige kerels die elkaar de rug inzepen.
pi_157558906
quote:
0s.gif Op zondag 15 november 2015 00:03 schreef Bart2002 het volgende:

[..]

En over Steve Wozniak hoor je nooit zoiets.
Terwijl hij toch de echte genius was. Als grondlegger van een imperium.
Jobs kon de spullen verkopen (hoewel dat in de tijd van de Apple I en Apple II vanzelf ging, iedereen wilde zo'n ding) maar Wozniak kon die spullen maken. Voor dat laatste heb ik meer respect.
Ik ook (en ja, het klopt dat Wozniak de slimme van de twee was dankzij wie er überhaupt iets te verkopen viel) maar dat neemt niet weg dat Jobs een interessant fenomeen was.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_157558941
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 november 2015 23:50 schreef HarryP het volgende:

[..]

Als ik het verhaal van Physsic lees...
Blijkbaar een heel stuk slechter. Overigens wel precies wat ik ervan verwacht.
Vergeet de Iederwijsscholen niet. Gelukkig ligt die modegril achter ons. :)
#NoDAPL
pi_157558943
quote:
0s.gif Op maandag 15 april 2013 13:28 schreef Lyrebird het volgende:
Ben niet bekend met alle voors en tegens. Mijn eerste inschatting was negatief, maar als je er wat meer over na gaat denken, dan kan zo'n toepassing best goed uitpakken. Mijn inschatting:

Voordelen:

1) Individueel onderwijs. In plaats van dat iedereen met de grauwe grijze middelmaat mee moet, kan iedereen voor zichzelf, op zijn eigen tempo leren. Dit lijkt mij een enorm groot voordeel tov het huidige systeem. Maar of dat via een tablet moet, is een tweede. Dat kan eventueel ook op papier.
2) Automatische nakijkfunctie. Directe feedback en dus een beloning voor hard werken. Ook dit lijkt me een groot voordeel tov het huidige systeem, waarbij je moet wachten tot de docent z'n werk gedaan heeft. En die docent wil vast wel wat anders doen dan 30 keer hetzelfde nakijken.
3) Hyperlinks maken het mogelijk om stof verder uit te diepen. Ik heb een collega die dat voor het universitair onderwijs heeft opgezet, en daarmee kreeg je een mooi overzicht van al het materiaal. Of dit voor kleine kinderen geschikt is, is een tweede (zie nadelen).
4) Meer rust in de klas? Verbale communicatie en de behoefte om overal commentaar op te geven, maken scholen enorm chaotisch. Zo'n tablet praat niet tegen je. Minder chaos = goed.

Nadelen (?)

1) Een groot probleem vandaag de dag is de ongelofelijke hoeveelheid informatie die we moeten absorberen, met als gevolg dat er juist steeds minder wordt geabsorbeerd. Op een vroege leeftijd leren hoe daar mee om te gaan lijkt me een plus, maar misschien is het verstandig als we heeeel rustig beginnen, met boekjes, pen en papier, voordat we ons in het multimediale geweld met hyperlinks etc. storten. Dat zeg ik puur op gevoel - de experts zullen er waarschijnlijk anders over denken.
2) Een gebrek aan persoonlijke communicatie? Durf het niet te zeggen - het is niet zo dat onze kinderen tot de stilste kinderen van de wereld behoren. Zelfs met een tablet verwacht ik geen Noord-Koreaanse toestanden.
3) Slecht voor je ogen? Al dat getuur naar een schermpje, veel hoge frequenties, wat slecht is voor de ontwikkeling van je ogen (althans, volgens een collega van me). Laat kinderen veel buiten spelen en naar bomen en blaadjes, met veel lage optische frequenties kijken. Boeken en cartoons op TV zorgen overigens voor hetzelfde probleem.
Er is inmiddels ook al onderzoek gedaan dat er op lijkt te wijzen dat informatie van een beeldscherm minder goed in ons geheugen terechtkomt dan van papier. Nog niet echt erg veel artikelen maargoed.

Verder vind ik het een beetje raar om een middel (iPad) tot een doel te maken.

Individueler onderwijs: prima
Gebruik maken van moderne hulpmiddelen: prima
Meer directe feedback: prima

Maar kinderen alleen maar laten werken op een apparaat en dat tot doel verheffen lijkt me nu niet echt intelligent.
Whatever...
pi_157558994
quote:
0s.gif Op zondag 15 november 2015 00:09 schreef Spanky78 het volgende:

[..]

Er is inmiddels ook al onderzoek gedaan dat er op lijkt te wijzen dat informatie van een beeldscherm minder goed in ons geheugen terechtkomt dan van papier. Nog niet echt erg veel artikelen maargoed.

Individueler onderwijs: prima
Gebruik maken van moderne hulpmiddelen: prima
Meer directe feedback: prima

Maar kinderen alleen maar laten werken op een apparaat en dat tot doel verheffen lijkt me nu niet echt intelligent.
Daar gaat het natuurlijk om: het doen en het middel strikt gescheiden van elkaar houden. In theorie kan een computer een hulpmiddel zijn, indien het goed wordt ingezet. Niet bij alles, wel bij een deel van de activiteiten, en soms moet je het ook zonder computer doen om weer eens iets anders te oefenen, zo is het hartstikke leuk dat een computer direct mooi laat zien hoe een functie er uitziet maar het is toch ook wel goed om te oefenen om dat zelf te construeren omdat je ook daar wat van leert, zo kan je hoofdrekenen (of het vervoegen van werkwoorden, topografie, historische feitjes...) prima oefenen met een tablet maar het normale vermenigvuldigen/staartdelen/optellen/aftrekken gaat zo moeilijk op zo'n schermpje, dat gaat gemakkelijker met pen en papier.
Ik heb niets tegen het hulpmiddel, waarbij ik wel kritische kanttekeningen plaats bij zo'n crappy computer als een tablet, je weet echter bij voorbaat al dat het hulpmiddel tot doel wordt verklaard in zo'n geval.
#NoDAPL
pi_157559028
quote:
0s.gif Op zondag 15 november 2015 00:09 schreef Spanky78 het volgende:
Dat bedoel ik nou. Laat dat soort dingen maar gerust aan charlatans als Maurice de H. over.
Deze man is door en door slecht.
pi_157559066
quote:
0s.gif Op zondag 15 november 2015 00:11 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Daar gaat het natuurlijk om: het doen en het middel strikt gescheiden van elkaar houden. In theorie kan een computer een hulpmiddel zijn, indien het goed wordt ingezet. Niet bij alles, wel bij een deel van de activiteiten, en soms moet je het ook zonder computer doen om weer eens iets anders te oefenen, zo is het hartstikke leuk dat een computer direct mooi laat zien hoe een functie er uitziet maar het is toch ook wel goed om te oefenen om dat zelf te construeren omdat je ook daar wat van leert.
Ik ben ervan overtuigd dat leren multisensorisch moet zijn. Je moet ruiken, horen, voelen, zien, proeven, denken. We zijn niet geevolueerd om te leren door alleen te kijken. We leren in situaties, door die situaties te overdenken en scenario's te bedenken voor en volgende keer. Deze uit te voeren en dan opnieuw.

Niet door naar een schermpje te kijken. Wat dat betreft zijn boeken ook maar een slap aftreksel van de werkelijkheid.

Maargoed, ben geen expert op het gebied van leren.

Wel dat iets beter wordt herinnerd als het een emotie opwekt. Emoties zijn meer verbonden met geur en gevoel dan aan beeld en letters.
Whatever...
pi_157559133
Goede post. Het klopt wel denk ik.
pi_157560449
quote:
0s.gif Op zondag 15 november 2015 00:14 schreef Spanky78 het volgende:

[..]

Ik ben ervan overtuigd dat leren multisensorisch moet zijn. Je moet ruiken, horen, voelen, zien, proeven, denken. We zijn niet geevolueerd om te leren door alleen te kijken. We leren in situaties, door die situaties te overdenken en scenario's te bedenken voor en volgende keer. Deze uit te voeren en dan opnieuw.

Niet door naar een schermpje te kijken. Wat dat betreft zijn boeken ook maar een slap aftreksel van de werkelijkheid.

Maargoed, ben geen expert op het gebied van leren.

Wel dat iets beter wordt herinnerd als het een emotie opwekt. Emoties zijn meer verbonden met geur en gevoel dan aan beeld en letters.
Het geheugen is sterk associatief, hoe meer verbindingen er zijn van een bepaald ander deel van het brein naar specifieke informatie hoe gemakkelijker dat geactiveerd kan worden. Zo bezien zou het niet vreemd zijn als je beter leert wanneer je meer sensororganen (en/of andere zaken, bijvoorbeeld hetzelfde gegeven vanuit verschillende invalshoeken bekijken) betrekt bij een specifieke herinnering.
#NoDAPL
  zondag 15 november 2015 @ 01:32:28 #285
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_157560524
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 november 2015 19:19 schreef Tomatenboer het volgende:
Dat 'Steve Jobs' onderwijs kwam er ook alleen maar omdat alles wat Steve Jobs heeft bedacht en aangeraakt hip is. :')

Bijzonder kortzichtig om op basis van zo'n inhoudsloze heiligverklaring van een persoon een onderwijssysteem in te richten.
Ach. Er zijn honderdduizend middelen denkbaar die je kan inzetten in je onderwijs en allemaal goed werken. Het gaat pas mis als je er eentje uitkiest en die altijd gebruikt.

Het toverwoord is balans.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_157561998
Leuk hoor, al die kindertjes de hele dag staren naar schermpjes.

Nee dat zal geen enkel neveneffect hebben.
Naturheilmittel
pi_157562005
Begrijpelijk wel, alleen de naam "steve jobs onderwijs" maakt het moeilijk de school nog serieus te nemen.

Maar ik zou hetzelfde hebben bij een vrije school.
  zondag 15 november 2015 @ 09:26:35 #288
261324 MPC60
Roger Linn Groupie
pi_157562180
Goh wat een verrassing is dit. :')
Op maandag 8 januari 2018 14:29 schreef BadderHaring het volgende:
Ajax is geen club. Dat is een bedrijf.
pi_157562196
School :')
pi_157562450
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 november 2015 18:01 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

We hebben er even op moeten wachten maar er is weer wat nieuws te melden over deze school of een soortgelijke school. Wat blijkt? De "onheilsprofeten" hadden het goed gezien, het werkt niet.
https://decorrespondent.n(...)m_campaign=proefmail

[..]

Dat laatste kan ik voor mijzelf beamen. Vroeger als kind goed geheugen en kon aandachtig lezen. Nu kan ik mijn aandacht al na een pagina er niet bijhouden en lijken mijn hersenen geen moeite te doen om dingen te onthouden omdat alles toch continu opgezocht kan worden.
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')