Ik heb dan ook vaak 2 plantjes per soort. Een om op te kweken, een om van te eten.
  Ik heb dan ook vaak 2 plantjes per soort. Een om op te kweken, een om van te eten.

Als een kralenketting onder een afdak hangen?quote:Op zondag 28 april 2013 12:07 schreef Pietverdriet het volgende:
Iemand trouwens ervaring met het drogen van paprika?

Wil je paprikapoeder maken?quote:Op zondag 28 april 2013 12:07 schreef Pietverdriet het volgende:

eerste experiment op die manier beschimmeldquote:Op zondag 28 april 2013 12:26 schreef raptorix het volgende:
[..]
Als een kralenketting onder een afdak hangen?

Dat kan, heb je dat eens gedaan?quote:Op zondag 28 april 2013 14:11 schreef Dragonberry het volgende:
Misschien een paar uur op lage temperatuur in de oven? Zo werkt een droogmachine volgens mij ook en daarmee moet het lukken.

Nee, maar zo zou ik het wel proberen. Zat er een tijdje geleden ook over na te denkenquote:Op zondag 28 april 2013 14:16 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Dat kan, heb je dat eens gedaan?

3 optiesquote:Op zondag 28 april 2013 12:07 schreef Pietverdriet het volgende:

Was de ventilatie wel afdoende?quote:Op zondag 28 april 2013 14:08 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
eerste experiment op die manier beschimmeld

Zeker, hing vrij in het trapgat, drie etages hoog, warm en droogquote:Op zondag 28 april 2013 16:41 schreef Erasmo het volgende:
[..]
Was de ventilatie wel afdoende?
Je zou eventueel zoiets in elkaar kunnen klussen:
[ afbeelding ]

ik denk als je er een mini ventilator op hangt dat het sowieso stukken sneller gaat. als je de ruimte (=tuin) hebt is zo'n droogkast op de zon wel een tof dingetjequote:Op zondag 28 april 2013 16:50 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Zeker, hing vrij in het trapgat, drie etages hoog, warm en droog

Nee, ik er ben geen fan vanquote:Op zondag 28 april 2013 22:28 schreef icloud het volgende:
Piet weet jij een goed recept voor aardbeientrifle?

Je bedoeld een berg Soesjes met daarover gesmolten chocolade gegoten?quote:Op maandag 29 april 2013 13:45 schreef raptorix het volgende:
Piet weet jij hoet dat gerecht heet van door elkaar geklopte soesjes in chocola (tenminste zoiets was het), het is volgens mij italiaans, 1 keer gegeten, en was het lekkerste wat ik ooit heb gegeten.

Thx, ik herkende de naam gelijk!quote:Op maandag 29 april 2013 13:58 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Je bedoeld een berg Soesjes met daarover gesmolten chocolade gegoten?
Profiterole
[ afbeelding ]

Waarom vind je het niet lekker?quote:Op donderdag 2 mei 2013 15:41 schreef MaximusTG het volgende:
Tuurlijk, kan je gewoon door mekaar flikkeren. Is toch allebei niet lekker.

Het is vieze room, een soort ingedikte koffiemelk. Spinazie laat zich best aardig invriezen, verse is wel lekkerder natuurlijk, maar met normale room is diepvriesspinazie ook prima te doen. Hoe het gesneden is maakt natuurlijk niet zoveel uit.quote:

Gewone spinazie: http://webwinkel.ah.nl/pr(...)0%C2%A0la+cr%C3%A8mequote:Op donderdag 2 mei 2013 16:51 schreef loecje het volgende:
wat noem jij gewone spinazie?
voor mij is bladspinazie gewone spinazie dus ik kan het verschil niet uitleggen.

Jaquote:Op donderdag 2 mei 2013 15:33 schreef icloud het volgende:
Ik heb een doosje ingevroren normale spinazie met bloep en een doosje bladspinazie met bloep, kan ik die gewoon mengen?

Juistquote:Op donderdag 2 mei 2013 17:02 schreef loecje het volgende:
1e: spinazie ą la crčme = spinazie met crčme (vandaar de aanduiding ą la crčme)
2e: gesneden bladspinazie = gesneden spinazie bladen zonder crčme
dus het verschil is hele bladen en gesneden bladen, met a la crčme en zonder a la crčme

dat is voor mij ook de 'gewone' spinazie.quote:Op donderdag 2 mei 2013 17:03 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Juist
En de lekkerste is de hele bladeren zonder poesjes en pasjes.

De tweede was ook met a le cremequote:Op donderdag 2 mei 2013 17:02 schreef loecje het volgende:
1e: spinazie ą la crčme = spinazie met crčme (vandaar de aanduiding ą la crčme)
2e: gesneden bladspinazie = gesneden spinazie zonder crčme
dus het verschil is hele bladen en gesneden bladen, met a la crčme en zonder a la crčme
 , oke het verschil is dus hele en gesneden bladeren ok nooit geweten.
 , oke het verschil is dus hele en gesneden bladeren ok nooit geweten. 

Bijna net zo lekker als versquote:Op donderdag 2 mei 2013 17:05 schreef loecje het volgende:
[..]
dat is voor mij ook de 'gewone' spinazie.

Bij AH verkopen ze die gewoon voorgewassen. Vind het toch echt lekkerder dan diepvries (zeker gesneden uit de diepvries).quote:Op donderdag 2 mei 2013 17:27 schreef loecje het volgende:
[..]
verse 1x geprobeerd. na heel goed schoonmaken alsnog zand
ik hou het wel bij diepvries.

Risotto neroquote:Op zaterdag 27 april 2013 11:35 schreef new_moon het volgende:
[..]
mee eens.
Soms droom ik van zwarte inktvisrisotto (mits goed gemaakt..)

Goed wassen in ruim water, maar diepvries hele blaadjes in minder moeitequote:Op donderdag 2 mei 2013 17:27 schreef loecje het volgende:
[..]
verse 1x geprobeerd. na heel goed schoonmaken alsnog zand
ik hou het wel bij diepvries.

Absoluut, en de reden waarom hele blad spinazie en doppertjes de enige diepvriesgroenten zijn die er hier gekocht worden, zoals tomaten en del monte perzikken het enige blikvoer is.quote:Op donderdag 2 mei 2013 17:52 schreef SiGNe het volgende:
Voordeel van diepvries bladspinazie is dat het minder slinkt en dus makkelijker te portioneren is.
Bij verse spinazie moet je behoorlijk wat in de pan gooien en dan kom je er later achter dat je te weinig hebt.. tenminste, da's mijn ervaring.
Vreselijk, komt er hier niet inquote:En gesneden (blad)spinazie is net pap, met "bloep" er in is het nog erger, net babyvoer...

oh hou op, het is zo lekkerquote:Op donderdag 2 mei 2013 17:30 schreef Toolshed het volgende:
[..]
Risotto nero
Als jij weet hoe die goed klaar te maken ben je potentieel trouwmateriaal.

oh ik ga het wel weer een keer proberen, het zal me lukken!quote:Op donderdag 2 mei 2013 21:10 schreef Pietverdriet het volgende:
Gewoon pijlstaart inktvis gebakken in zijn eigen inkt, met een beetje zeezout ..
Jum jum

Zucht, ik wil weer een week vis eten in kroatiequote:Op donderdag 2 mei 2013 21:14 schreef new_moon het volgende:
[..]
oh ik ga het wel weer een keer proberen, het zal me lukken!
Een keer verse inktvisjes scoren op de markt
Ik wil zulke risotto dat ik er 3 dagen zwarte poep van heb

ik ook! yaeyyquote:Op donderdag 2 mei 2013 21:21 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Zucht, ik wil weer een week vis eten in kroatie

Ik heb het wel eens in Portugal gehad, weet eigenlijk niet zeker kan ook Frankrijk zijn. In ieder geval aan de kust....quote:Op donderdag 2 mei 2013 21:06 schreef new_moon het volgende:
[..]
oh hou op, het is zo lekker
Heb het geprobeerd, smaak was redelijk, maar had veuuulste weinig inkt
Het kon echt niet tippen aan de zwarte risotto van m'n favo restaurantje (in Kroatie)
 Maar damn die had zoveel smaak!
  Maar damn die had zoveel smaak!

met lekkere malse stukjes inktvis en dan heerlijk superzwart. en dan het bord afsoppen met een stukje vers broodquote:Op donderdag 2 mei 2013 21:54 schreef Toolshed het volgende:
[..]
Ik heb het wel eens in Portugal gehad, weet eigenlijk niet zeker kan ook Frankrijk zijn. In ieder geval aan de kust....:D Maar damn die had zoveel smaak!

Kan je dat ergens in Nederland krijgen?quote:Op donderdag 2 mei 2013 21:56 schreef new_moon het volgende:
[..]
met lekkere malse stukjes inktvis en dan heerlijk superzwart. en dan het bord afsoppen met een stukje vers brood

wat?quote:Op donderdag 2 mei 2013 21:57 schreef Toolshed het volgende:
[..]
Kan je dat ergens in Nederland krijgen?

nee da'moeje zelluf maken jongen...quote:

quote:De riso nero met paddenstoelen en parmezaan is smeuļg als risotto (wat hij natuurlijk niet is), met erg mooie saus. Deze chef blijkt een meester in dat soort sausen te zijn (¤8,50/¤14,00 - de kaart zei ¤9,50!).

Geen zwarte risotto, jammerquote:Op donderdag 2 mei 2013 22:04 schreef Toolshed het volgende:
http://www.parool.nl/wca_(...)rma-Speijkervet.html
[..]

Hmm maar waar haal jij dan goeie inktvis?quote:

Dan moet Piet maar even met een goed adresje komen!quote:Op donderdag 2 mei 2013 22:18 schreef new_moon het volgende:
ja dat weet ik dus niet!
ik had eerst diepgevroren pijlinktvisjes gebruikt (wel heel lekkere btw)
en inkt in zakjes (maar niet genoeg)

Ik denk dat je dan ens moet gaan praten op de Albert Cuyp of met de vishandel op de kloveniersburgwal.quote:Op donderdag 2 mei 2013 22:19 schreef Toolshed het volgende:
[..]
Dan moet Piet maar even met een goed adresje komen!
liefst in de buurt van Amsterdam

akkoordquote:Op donderdag 2 mei 2013 22:19 schreef Toolshed het volgende:
[..]
Dan moet Piet maar even met een goed adresje komen!
liefst in de buurt van Amsterdam

Ok man, ga ik doen thnx voor de tip!quote:Op donderdag 2 mei 2013 22:37 schreef Thorical het volgende:
[..]
Ik denk dat je dan ens moet gaan praten op de Albert Cuyp of met de vishandel op de kloveniersburgwal.

Moet je geen zeekat hebben dan? Er staat me iets van bij dat die meer bekend staat om zijn inkt dan de gewone pijlstaart.quote:Op donderdag 2 mei 2013 22:18 schreef new_moon het volgende:
ja dat weet ik dus niet!
ik had eerst diepgevroren pijlinktvisjes gebruikt (wel heel lekkere btw)
en inkt in zakjes (maar niet genoeg)
Ik bak het altijd hard in kleine porties, en maar heel even. Geslonken is klaar, uit de pan en de volgende portie.quote:Op donderdag 2 mei 2013 17:52 schreef SiGNe het volgende:
Voordeel van diepvries bladspinazie is dat het minder slinkt en dus makkelijker te portioneren is.
Bij verse spinazie moet je behoorlijk wat in de pan gooien en dan kom je er later achter dat je te weinig hebt.. tenminste, da's mijn ervaring.
Met gewoon goeie room is het wel lekker vind ik, maar die moet je er dan dus zelf bij doen.quote:En gesneden (blad)spinazie is net pap, met "bloep" er in is het nog erger, net babyvoer...

Zeekat heeft imho geen prettig mondgevoel, de structuur vind ik niet aangenaam de keren dat ik het heb gegeten.quote:Op vrijdag 3 mei 2013 08:48 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Moet je geen zeekat hebben dan? Er staat me iets van bij dat die meer bekend staat om zijn inkt dan de gewone pijlstaart.

Volgens mij bij AH wel, hoor.quote:Op vrijdag 3 mei 2013 08:48 schreef Weltschmerz het volgende:
Verder is bladspinazie volgens mij ter onderscheid van wilde spinazie. Daar zit wel iets meer smaak aan, maar die is nog wat bewerkelijker, en hij komt niet in voorgewassen uit een zak, wat ik wel erg handig vind.

Ik ben er niet zo in thuis, de meeste inktvis die ik eet is door een ander op een pizza gelegd, zeer bekwaam weliswaar. Ik weet wel dat het vrij lastig is om het mals te krijgen, dus ik kan me voorstellen dat formaat erg belangrijk is voor de bereiding. Er staat me alleen iets bij van de zeekat dat die veel inkt heeft.quote:Op vrijdag 3 mei 2013 09:10 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Zeekat heeft imho geen prettig mondgevoel, de structuur vind ik niet aangenaam de keren dat ik het heb gegeten.
De beste pijlstaart is trouwens lijngevangen.
De mijne niet, maar dat is ook best een kleintje. Die van de markt moet wel erg uitgebreid gewassen.quote:

Ah, wij hebben een vrij grote. En ik vind het wel altijd erg lekker, dus ook de moeite van het wassen wel waard. Helaas houdt mijn dochter helemaal niet van spinaziequote:Op vrijdag 3 mei 2013 09:42 schreef Weltschmerz het volgende:
De mijne niet, maar dat is ook best een kleintje. Die van de markt moet wel erg uitgebreid gewassen.
 .
 .

Maakt niet uit. Voor rijst gebruik ik het liefst chipiron dat zijn kliene pijlstaartinkvisjes. Die worden lekker zacht in weinig tijd.quote:Op vrijdag 3 mei 2013 08:48 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Moet je geen zeekat hebben dan? Er staat me iets van bij dat die meer bekend staat om zijn inkt dan de gewone pijlstaart.

Waar in Zuid-Frankrijk?quote:Op vrijdag 3 mei 2013 13:21 schreef rhubarb het volgende:
Piet, nog tips qua gerechten om voor 5 personen klaar te maken in Zuid-Frankrijk? Slager, bakker en supermarkt zitten om de hoek.

Mooi braadstuk uit de oven?quote:Op vrijdag 3 mei 2013 13:21 schreef rhubarb het volgende:
Piet, nog tips qua gerechten om voor 5 personen klaar te maken in Zuid-Frankrijk? Slager, bakker en supermarkt zitten om de hoek.

Klinkt goed, die lamskoteletjes moeten wel lukken, met wat geplukte rozemarijn uit de tuin.quote:Op vrijdag 3 mei 2013 15:57 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Mooi braadstuk uit de oven?
Lamskoteletjes van de grill?

Een lamsbout? Of een stuk varkensschouder, nek? Kalfsborst? Of doe eens gek, een geitbokje? Volspieken met rozemarijn en knoflook, op peen en ui stukken in de oven laten garen, zou geen vloeistof toevoegen.quote:Op vrijdag 3 mei 2013 16:27 schreef rhubarb het volgende:
[..]
Klinkt goed, die lamskoteletjes moeten wel lukken, met wat geplukte rozemarijn uit de tuin.
Wat raad je aan qua vlees om voor het braadstuk te gebruiken, en wat raad je qua vloeistof aan om het in gaar te laten worden?

en vervolgens een paar uur tegen een rots/muur geslagen om het lekker mals te krijgen.quote:Op vrijdag 3 mei 2013 09:10 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Zeekat heeft imho geen prettig mondgevoel, de structuur vind ik niet aangenaam de keren dat ik het heb gegeten.
De beste pijlstaart is trouwens lijngevangen.

Jaquote:Op zondag 5 mei 2013 10:37 schreef rhubarb het volgende:
piet, de rozemarijn heeft bloempjes. kan ik de rozemarijn dan nog zonder problemen plukken en eten?

quote:Op zondag 12 mei 2013 10:57 schreef rhubarb het volgende:
Een dag later vond ik de bloempjes zelf op m'n bord in restaurant in zuid-frankrijk. Toevallig

is het een goeie? zo ja, dan nee. ik kom hem wel ff ophalen. pm ff je adres!quote:Op zondag 12 mei 2013 18:01 schreef Breathtaking het volgende:
Even hier: gisterochtend haalde ik een biefstuk uit de vriezer en deed 'm in de koelkast, gisteravond haalde ik 'm uit de koelkast en vergat 'm voor een uur of 3, daarna deed ik 'm weer in de koelkast. Hij is vacuum verpakt. Kan ik 'm nog veilig eten nu?

quote:Op zondag 12 mei 2013 18:04 schreef FkTwkGs2012 het volgende:
[..]
is het een goeie? zo ja, dan nee. ik kom hem wel ff ophalen. pm ff je adres!
 hier heb ik niets aan. Het is een Aldi diepvriesbiefstuk, ik zou er niet voor in de auto stappen.
 hier heb ik niets aan. Het is een Aldi diepvriesbiefstuk, ik zou er niet voor in de auto stappen.

ik heb geen verstand van aldi producten. maar ok 3 uur buiten de koelkast (maar wel net uit de koelkast) zou ik me geen zorgen om maken persoonlijk met de huidige temperaturen.quote:Op zondag 12 mei 2013 18:07 schreef Breathtaking het volgende:
[..]hier heb ik niets aan. Het is een Aldi diepvriesbiefstuk, ik zou er niet voor in de auto stappen.

Ja maar is het geen probleem om 'm er daarna weer in te doen?quote:Op zondag 12 mei 2013 18:08 schreef FkTwkGs2012 het volgende:
[..]
ik heb geen verstand van aldi producten. maar ok 3 uur buiten de koelkast (maar wel net uit de koelkast) zou ik me geen zorgen om maken persoonlijk met de huidige temperaturen.

Jaquote:Op zondag 12 mei 2013 18:01 schreef Breathtaking het volgende:
Even hier: gisterochtend haalde ik een biefstuk uit de vriezer en deed 'm in de koelkast, gisteravond haalde ik 'm uit de koelkast en vergat 'm voor een uur of 3, daarna deed ik 'm weer in de koelkast. Hij is vacuum verpakt. Kan ik 'm nog veilig eten nu?

Waarom is dat eigenlijk, dat sommige dingen niet na ontdooiing opnieuw ingevroren mogen worden? Volgens de verpakking althans. Ik neem aan dat daar dit soort vragen vandaan komen.quote:

quote:Op zondag 12 mei 2013 19:42 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Waarom is dat eigenlijk, dat sommige dingen niet na ontdooiing opnieuw ingevroren mogen worden? Volgens de verpakking althans. Ik neem aan dat daar dit soort vragen vandaan komen.
http://www.oerlemans-food(...)nieuw_invriezen.aspxquote:Door het invriezen van verse groente wordt de ontwikkeling van bacteriėn in het product stilgelegd, waardoor het product veel langer houdbaar is. Als een diepvriesproduct ontdooit, krijgen de door het vriesproces ‘stilgelegde’ bacteriėn echter weer de kans om zich te ontwikkelen en te vermeerderen. Als het ontdooide product opnieuw wordt ingevroren, worden de tijdens het ontdooien ontstane bacteriėn wel weer stilgelegd, maar ze blijven aanwezig in het product. Bij de 2e keer ontdooien zullen deze bacteriėn zich dan ook versneld ontwikkelen. Als het product te veel bacteriėn bevat, kan dit schadelijk zijn voor uw gezondheid (voedselvergiftiging). Daarnaast komt opnieuw invriezen de smaak en de textuur van het product ook niet ten goede.

1. Ik neem aan dat je dat oranje deel bedoeld? Ik zou dat korter bakken.quote:Op maandag 13 mei 2013 12:51 schreef ASSpirine het volgende:
- Moet ik de koraal losmaken en die minder lang bakken?
- Boter, peper & zout. Maar op het einde wat citroensap toevoegen past er toch wel bij zeker?
- Andere methode om ze te bereiden?

Idd, oranje deel. In het Nederlands noemen ze het zo blijkbaar.quote:Op maandag 13 mei 2013 12:54 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
1. Ik neem aan dat je dat oranje deel bedoeld? Ik zou dat korter bakken.
2. Ja
3. Pocheren in wat droge witte wijn, in een visbouillon garen,

Robin, je hebt echt talent voor foodfotosquote:Op maandag 13 mei 2013 20:30 schreef RobinOok het volgende:
Stomen:
[ link | afbeelding ]
Steamed Scallops with Soydressing

Als je er mee stopt, dan wordt je hier weer actiever, toch?quote:Op maandag 13 mei 2013 20:36 schreef RobinOok het volgende:
Kutter dan kut. De droombaan werd een nachtmerrie. Maar ik wil het er niet over hebben. We houden dapper vol. ;-)

| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |