abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_125199409
het zal wel aan de economische tijden liggen, maar het gaat wel ver tegenwoordig.

Ik ben dit jaar al 3x gevraagd om geld te geven.

Nu ben ik best bereid om vrienden een keer wat voor te schieten ( 3.400,-)
Dit heb ik maar gedaan en ook netjes terug gekregen.
Maar nu komen er ook "oude" bekenden of kennissen die gewoon keihard om geld vragen.

Een oud werknemer vraagt eerst 4.500 en daarna 1.500
Kennissen vragen maar liefst of ik "even" 10.000 euro kan lenen.

Voor mij is dit een beetje een nieuw fenomeen en weet niet zo goed hoe ik er mee om kan gaan.
Het feit is zo dat ik het als het echt moet, gewoon kan uitlenen zonder zelf in de problemen te komen. Ik merk ook dat ik tijdens de vraag moeite heb om nee te zeggen.....
Het voelt niet fijn en ik vind gewoon dat ik het recht heb om zoiets gewoon niet te doen. Al voelt het toch vervelend om de deur dicht te doen wetende dat het "harde consequenties heeft voor de personen die het geld vragen.

Iemand ervaring met dit soort zaken?
ooit kom ik aan die 1000 pk :)
pi_125199450
Kan ik ff 40k lenen?
I am unconditionally and irrevocably in love with him.
I'm 97% sure you don't like me, I'm 100% sure I don't care.
pi_125199494
Niet uitlenen, maar geven. Egoist!
  Moderator vrijdag 12 april 2013 @ 16:05:20 #4
9859 crew  Karina
Woman
pi_125199495
Zoveel geld zou ik echt NOOIT uitlenen, gewoon meteen keihard nee zeggen.
Op donderdag 15 mei 2014 22:18 schreef sp3c het volgende:
niet zo tof doen
pi_125199552
quote:
99s.gif Op vrijdag 12 april 2013 16:05 schreef Karina het volgende:
Dat dus.

Ik wil best iemand uithelpen met 50 of 100 euro, maar daar houdt het ook wel zo een beetje op ongeveer.
De oude oude layout was veel beter!!
vosss is de naam,
met dubbel s welteverstaan.
pi_125199554
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 april 2013 16:05 schreef PierreBetfair het volgende:
Niet uitlenen, maar geven. Egoist!
Tja als iemand eens 50 euro vraagt, dan wil ik dat best geven.
Maar genoemde bedragen vinnik toch wel iets te serieus om zomaar weg te geven.

Ik moet daar ook veel werk voor verrichten....
ooit kom ik aan die 1000 pk :)
pi_125199556
quote:
99s.gif Op vrijdag 12 april 2013 16:05 schreef Karina het volgende:
Nou ja, ligt er aan aan wie en hoeveel je kan missen. Mijn ouders hebben wel eens behoorlijk veel aan een oom geleend en allemaal keurig netjes terug gekregen.

Maar goed, het kan ook helemaal mis gaan en familierelaties heel slecht maken of zelfs kapot maken als de partij die moet betalen ineens stopt met betalen.
"Dear life, When I said "can my day get any worse?" it was a rhetorical question, not a challenge."
  vrijdag 12 april 2013 @ 16:07:09 #8
182806 RaymondK
User icon is Raymondk
pi_125199563
Je moet ook gewoon tegen mensen in de praktijk niet zeggen dat je veel spaargeld hebt. Dan vragen ze dit soort dingen volgens mij ook niet. Ik heb zulke gekke dingen i.i.g. nog nooit meegemaakt.

En ik zou dat alleen aan heel directe familie (en dan nog alleen met heel goeie reden) lenen zulke bedragen.
pi_125199574
Overigens hoef ik me daar geen zorgen om te maken, want zoveel geld heb ik niet eens, dus men vraagt ook niet :')
vosss is de naam,
pi_125199586
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 april 2013 16:06 schreef Nerdmans het volgende:

[..]

Tja als iemand eens 50 euro vraagt, dan wil ik dat best geven.

Wil je mij 50 euro geven? :9
vosss is de naam,
  Moderator vrijdag 12 april 2013 @ 16:07:52 #11
9859 crew  Karina
Woman
pi_125199594
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 april 2013 16:06 schreef Isabeau het volgende:
Maar goed, het kan ook helemaal mis gaan en familierelaties heel slecht maken of zelfs kapot maken als de partij die moet betalen ineens stopt met betalen.
Voornamelijk om deze reden. Als men niet betaalt dan is de relatie meteen naar de knoppen.
Op donderdag 15 mei 2014 22:18 schreef sp3c het volgende:
niet zo tof doen
  vrijdag 12 april 2013 @ 16:07:59 #12
177582 Ryon
Alle neuzen naar rechts
pi_125199598
Geen 10.000 euro in je achterzak hebben zitten om aan een goede bekende te kunnen uitlenen. Sloebers.
For every complex problem there is an answer that is clear, simple, and wrong.
--
Mijn meningen zijn gewoon feiten. Ik heb gelijk en anderen hebben ongelijk - TB / Ryon
pi_125199630
Gewoon, nee zeggen.
  vrijdag 12 april 2013 @ 16:08:41 #14
182806 RaymondK
User icon is Raymondk
pi_125199634
quote:
9s.gif Op vrijdag 12 april 2013 16:07 schreef Ryon het volgende:
Geen 10.000 euro in je achterzak hebben zitten om aan een goede bekende te kunnen uitlenen. Sloebers.
als zo'n goeie bekende 10k te kort komt, bewijst het mij al lang en breed dat die niet met geld om kan gaan...
pi_125199646
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 april 2013 16:08 schreef RaymondK het volgende:

[..]

als zo'n goeie bekende 10k te kort komt, bewijst het w.b.t. al lang en breed dat die niet met geld om kan gaan...
Dit.
  vrijdag 12 april 2013 @ 16:09:40 #16
56176 Catch22-
Ben je Blind?!
pi_125199674
Ik zou dat niet doen, of HEEL goed op papier zetten. Maar dan nog.

Geld leen je uit aan een vriend, je krijgt het terug van een vijand.
Heel veel groetjes, Catch22
En zoals mijn opa zei: "Al is het meisje nog zo mooi, haar poep stinkt ook". Rust Zacht opa..
Met GHB nooit meer nee
Storneren een optie?
pi_125199683
Aangeven dat je slechte ervaring heb met geld uitlenen en dat je het daarom niet doet? Maak er een zielig verhaal van dat je een ex-goede vriend een keer 3.000,- hebt uitgeleend, en nooit meer terug hebt gekregen.
  vrijdag 12 april 2013 @ 16:09:55 #18
8252 mvdejong
Home is where the cat is.
pi_125199685
Als je al moeite hebt om nee te zeggen tijdens de vraag, hoe ga je dan reageren als ze het geld niet teruggeven ?

Je moet je natuurlijk ook afvragen waarom ze plotseling dat soort bedragen nodig hebben en niet kunnen betalen. Voordat je daarover duidelijkheid hebt zou ik geen ja zeggen, het is beter om eerst te weten of de kans op terugbetaling echt groot is. Het kan altijd voorkomen dat iemand door een aantal grote uitgaven echt kortstondig door de reserves heen is (ook mij wel eens overkomen), maar je moet wel de mogelijkheden uitsluiten dat ze dit soort bedragen nodig hebben omdat ze zichzelf onherstelbaar in de schulden hebben gestoken, of van plan zijn het geld te gaan gebruiken voor investeringen die niet fout kunnen gaan (EUR 10.000 is een verdacht rond bedrag).

Mijn complimenten dat je zo bereidwillig bent, maar bescherm jezelf ook tegen een al te positieve instelling.
Sam the American Eagle : You, sir, are a demented, sick, degenerate, barbaric, naughty freako!
Alice Cooper : Why, thank you!
Sam the American Eagle : Freakos: One. Civilization: Zero.
pi_125199699
Wat vertel jij je kennissen of wat weten zij van je af dat ze je om zulke bedragen vragen?

Of... het kan ook zijn dat je welvarend bent en zulke bedragen geen probleem voor je zijn. Maar dan zou dit topic ook niet geoepend zijn.
pi_125199738
quote:
(EUR 10.000 is een verdacht rond bedrag).
Het enige wat rond is aan dat bedrag zijn de 4 nullen. Maar dat is verder niet verdacht ofzo.

:)
vosss is de naam,
pi_125199740
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 april 2013 16:09 schreef mvdejong het volgende:
Mijn complimenten dat je zo bereidwillig bent
Eerder een last dan een zegen. En dan vooral omdat het gebeurt doordat hij niet makkelijk 'nee' kan zeggen.
pi_125199754
Mensen die het moeilijk hebben hoor je af en toe te helpen. Geef hen gewoon wat hondertjes als je het kunt missen. Ik heb wildvreemde fokkers ook wel eens geld gegeven. Weet al niet eens meer hoeveel, 300 of 400 euro meen ik.
pi_125199779
Doe geen zaken met vrienden en familie. Dus ook geen geld uitlenen. Kost je je vriendschap en je geld.
Daarnaast: als ze het echt voor iets nuttigs nodig hebben krijgen ze het wel bij een bank.
pi_125199784
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 april 2013 16:12 schreef PierreBetfair het volgende:
Mensen die het moeilijk hebben hoor je af en toe te helpen. Geef hen gewoon wat hondertjes als je het kunt missen. Ik heb wildvreemde fokkers ook wel eens geld gegeven. Weet al niet eens meer hoeveel, 300 of 400 euro meen ik.
Aan de pokertafel zeker, zodat je ze verder kon kaalplukken. :P
Ja, ik generaliseer.
  vrijdag 12 april 2013 @ 16:14:36 #25
34775 Metro2005
Mind explorer
pi_125199848
Familie wil ik wel geld lenen maar kennissen enzo .. nee
Childhood is over the moment you know you're going to die.
'Snelwegen verbreden om files op te lossen? Dat is zoals de broeksriem losser maken tegen obesitas'
  vrijdag 12 april 2013 @ 16:15:04 #26
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_125199866
Ja, het zijn economisch zware tijden, maar dat soort bedragen heb je niet nodig omdat je anders je kinderen niet meer te eten kunt geven lijkt me?
Of hebben de vragers een weeshuis?
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  vrijdag 12 april 2013 @ 16:17:11 #27
179075 hugecooll
Deelt corrigerende tikken uit
pi_125199960
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 april 2013 16:12 schreef PierreBetfair het volgende:
Vakantie+zakgeld in FHF toch? O+
pi_125199963
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 april 2013 16:13 schreef Northside het volgende:

Aan de pokertafel zeker, zodat je ze verder kon kaalplukken. :P
:D Nopes. Iets met Kerst. Staat nog in FHF . Eerst aan 1 iemand 100 euro voor een Kerstdiner, daarna nog een paar, voor 200 euro.

Waarschijnlijk zitten ze nu in de schuldsanering, maar wel met een lekkere hertenbiefstuf in hun pens.
pi_125199978
quote:
10s.gif Op vrijdag 12 april 2013 16:17 schreef hugecooll het volgende:

[..]

Vakantie in FHF toch? O+
Nee Kerstdiner. Vakantie kan ik me. i.e.g niet herinneren. Misschien toen ik dronken was
  vrijdag 12 april 2013 @ 16:18:37 #30
179075 hugecooll
pi_125199992
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 april 2013 16:17 schreef PierreBetfair het volgende:

[..]

Nee Kerstdiner. Vakantie kan ik me. i.e.g niet herinneren. Misschien toen ik dronken was
Oh dat was een ander dan. Ik weet nog wel dat ik je naam voorbij had zien komen, alleen verkeerd geassocieerd :P
pi_125200015
TS ik denk dat je duidelijker moet zijn met je grenzen. Als ik zo lees wat de mensen in je omgeving even proberen te doen dan lopen ze een beetje over je heen. Maak eens duidelijk dat je liever geen geld uitleent, daar is niets mis mee. En als je geld uitleent dan moet je kenbara maken dat je geen honderden euro`s kan of wil uitlenen. Het is jouw geld en jij bent de baas TS!

Trouwens als mensen echt geld nodig hebben dan moeten ze eerst maar eens kritisch naar hun eigen uitgaven kijken.
Er zitten altijd 2 kanten aan een verhaal. Mijn kant en de verkeerde kant.
Geloof is voor in de kerk, niet voor een merk!
  vrijdag 12 april 2013 @ 16:19:27 #32
8252 mvdejong
Home is where the cat is.
pi_125200016
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 april 2013 16:11 schreef zarGon het volgende:

[..]

Eerder een last dan een zegen. En dan vooral omdat het gebeurt doordat hij niet makkelijk 'nee' kan zeggen.
Natuurlijk, maar toch prettig dat er nog mensen zijn die hun vertrouwen in de mensheid nog niet helemaal kwijt zijn.
Sam the American Eagle : You, sir, are a demented, sick, degenerate, barbaric, naughty freako!
Alice Cooper : Why, thank you!
Sam the American Eagle : Freakos: One. Civilization: Zero.
pi_125200024
quote:
10s.gif Op vrijdag 12 april 2013 16:18 schreef hugecooll het volgende:

[..]

Oh dat was een ander dan. Ik weet nog wel dat ik je naam voorbij had zien komen, alleen verkeerd geassocieerd :P
Dat was frederik dacht ik.
Om aan te geven hoe hoog Erdogan het moederschap acht, gaf hij een voorbeeld uit de praktijk. ''Ik kuste wel eens de voeten van mijn moeder omdat ze naar het paradijs roken. Zij wierp me dan een zedige blik toe en huilde soms.''
  vrijdag 12 april 2013 @ 16:20:13 #34
179075 hugecooll
pi_125200049
quote:
2s.gif Op vrijdag 12 april 2013 16:19 schreef bijdehand het volgende:

[..]

Dat was frederik dacht ik.
Ah kan ook wel :) goed bezig iig
pi_125201287
Niet doen. Of kleine bedragen (eventueel in delen) alleen aan directe familie/goede vrienden omdat ze het direct nodig hebben en als hun situatie anders veel slechter word.

Een paar jaar terug ongeveer ¤ 2000 (in delen) geleend aan mijn zusje omdat ze nog even moest wachten op haar WAJong uitkering en ze op kamers moest vanwege studie. Van tevoren wel samen een begroting gemaakt. Allemaal keurig teruggekregen. :)

Ik doe het alleen bij vrienden/familie, als het echt nodig is en als zij bereid zijn om hun financiële situatie op tafel te gooien.
Kennissen en overigen zou ik alleen maar advies geven (of een gevulde boodschappentas, als dat echt nodig is).
pi_125202170
Mensen die plotsklaps rijk worden verliezen op deze manier vaak bijna al hun vrienden.

Als je dat soort bedragen uitleent moet je ervan uitgaan dat minstens de helft het nooit meer zal terugbetalen, en je zal hen dus ook nooit meer zien. Als je weigert het uit te lenen dan worden sommigen boos.

Dus wat ik zou doen is: als je wat uitleent moet je het weggeven (gunfactor), met een optie dat iemand het weer mag terug betalen. Verder gewoon nee zeggen, als ze boos zijn jammer dan.
pi_125202969
Ik leen aan niemand, in mijn familie ben ik juist de persoon met geld.
  vrijdag 12 april 2013 @ 17:56:32 #38
323439 HetKlusKonijn
Hoard, collect, file, index
pi_125203115
Ik leen wel eens een honderdje uit of zo maar daar houdt het ook echt mee op.
Zeker juist bij familie en vrienden.

En als iemand uit bovenstaande categorieën echt zwaar financieel in de rats blijkt te zitten, dan bied ik die persoon aan om eens even naar zijn/haar inkomsten en uitgaven te kijken om te zien of daar wellicht nog het een en ander aan aan te passen valt. ;)
VDGG - Steven Wilson - Jacco Gardner - Pussy Riot - Malala Yousafzai - René Goscinny (RIP)
"The Least We Can Do, Is Wave To Each Other!"
pi_125203179
Vraag een bankvergunning aan TS
Knapen die storneren willen moeten mannen met automatische incasso's zijn
pi_125203325
Als ik een paar euro uitleende kreeg ik die zelfs niet eens terug, dus dat zegt genoeg wanneer ik grotere bedragen zou lenen.

Ik heb het vroeger op middelbare school hard gespeeld toen een klasgenoot moeilijk deed om mij die 50 cent terug te geven die ik hem geleend had, het ging mij om het principe en ik had ook niet veel geld en ik liep krantenwijken ervoor.
pi_125204430
't gebeurt vaak dat het een structureel probleem is. Als iemand door omstandigheden even een voorschot oid moet hebben, prima, dan weet je dat het vrij snel terugkomt.

Maar voorschieten voor dingen die men allang had kunnen zien aankomen (ja, ik moest ineens de belastingdienst terugbetalen... -> ja gek he als je bv 5k als inkomen opgeeft terwijl je 30k verdient en dus toeslagen moet terugbetalen), of 'ineens' gemeentebelastingen, dat is gewoon een voorbeeld van slecht overzicht. Dan is het helpen gewoon een zinloos iets, want gegarandeerd dat er de volgende keer weer iets is.

Tegenwoordig ben ik ook wel klaar met het uitlenen, ik ben geen bank, en er achteraan blijven zeuren heb ik ook geen zin in.

Ik leen alleen geld uit aan mensen die ik het gun, en als ze het terecht kunnen verantwoorden: Ik wil dus wel enigszins weten wie/wat/waar. En dan nog is het voor mij geld wat ik kan missen, mensen die ik het gun en vertrouw. Als ik het terug krijg, wat wel de insteek is, is het mooi, maar mocht dat niet lukken, dan maar niet, en daarom dus ook alleen aan mensen waar ik het volle vertrouwen in heb.
pi_125204679
Een klein bedragje wil ik best uitlenen aan goede vrienden waarvan ik weet dat ik ze kan vertrouwen, meer dan dat zal het ook niet zijn want dat heb ik zelf niet. :')
Optimist tot in de kist
Miniem's internetvriendinnetje :P
Bij vlagen briljant, helaas is het momenteel windstil
pi_125205130
Misschien moet je eens kijken naar het imago dat je hebt. Ik vind het namelijk helemaal niet normaal dat er zoveel mensen jou om een lening vragen.

Verder moet je natuurlijk zelf bedenken of je het wel of niet wil uitlenen, en daar vervolgens duidelijk in zijn. Maar let op dat je het geld niet in een zwart gat stort, dan zie je het nl nooit meer terug.

Last but not least: voel je niet gedwongen om geld uit te lenen.
  vrijdag 12 april 2013 @ 19:10:22 #44
323439 HetKlusKonijn
Hoard, collect, file, index
pi_125205406
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 april 2013 19:02 schreef TwinkleStar001 het volgende:
Misschien moet je eens kijken naar het imago dat je hebt. Ik vind het namelijk helemaal niet normaal dat er zoveel mensen jou om een lening vragen.
Goed punt!
TS, ik ga er maar eventjes niet vanuit dat je in de Quote-500 staat, dus... sta je er om bekend dat er bij jou dus 'altijd' wel 'geld te halen' is?
Als dat het geval is, dan moet je dus echt wat assertiever worden en "nee!" leren zeggen. Verzin desnoods een smoes dat je het binnenkort zelf hard nodig hebt of zo.

En als zogenaamde "vrienden" je dan laten barsten, bedenk dan dat die "vrienden" helemaal nooit je "vrienden" waren.
VDGG - Steven Wilson - Jacco Gardner - Pussy Riot - Malala Yousafzai - René Goscinny (RIP)
"The Least We Can Do, Is Wave To Each Other!"
pi_125207027
Nerdmans steekt zijn verdiende geld graag in een leuke hobby. Vreemdgenoeg denkt nu iedereen dat ie Sinterklaas is. Terwijl andere mensen die alles stiekem oppotten nooit ergens om gevraagd wordt.

Vergelijk het maar met je auto;s. Alles wat je uitgeeft/uitleent is gewoon weg en heel misschien levert het nog iets op in de toekomst.

Verder zou ik liever iemand lenen die een nuttige investering ermee gaat doen (gereedschap voor een eigen bedrijf oid) dan iemand die de belasting moet betalen, die laatste kan gewoon niet met geld omgaan.
.
pi_125218065
TS werkt bij een bank en gaat over de doorlopende kredieten en leningen?
All management is Strategic Management.
pi_125223088
T.S. ik kan je maar 1 advies geven NIET DOEN!

Ik heb ook eens iemand geld geleend,die had in ene een gigantisch gat in het geheugen,is nog een rechtzaak over geweest die ik gewonnen heb,helaas had de schuldenaar last van het kale kip syndroom,ik heb wel de papieren nog vele jaren bewaard maar tenslotte beslotte het geld niet op te eisen,het was iemand die het ene gat met het andere dichtte (je weet wel bij iedereen schulden)

Mocht je overwegen om wel iets te geven,leen een bedrag wat je eventueel kan missen als het niet terugbetaald kan worden,geef iemand liever wat geld en maak duidelijk dat je zelf ook krap zit en dat ze het terug kunnen betalen wanneer het hun schikt,als ze erg krap zitten dan zullen ze vaak je niet nogmaal om geld vragen.

Verder grote bedragen niet aan beginnen,daar komt alleen maar ruzie van,ik las ergens iets over een tas met eten geven voor iemand met honger,geef aan dat je het zelf in deze crisistijd ook moeilijk hebt en adviseer ze naar de schuldhulp te gaan om hun schulden te laten saneren.

Zorg ervoor dat je niet laat blijken dat je geld hebt,worden ze boos? dan zijn het geen echte vrienden maar mensen die je als een lopend kasregister zien.

p.s. ik heb wel aan familieleden die krap zaten geld gegeven (als in geven en n iet terug willen hebben)
Beloftes en uitspraken van politici gedaan in het verleden & heden bieden geen garantie voor de toekomst.
pi_125225925
Zelfs al heb je "geld zat", ze zullen je semi-dankbaar zijn, maar vooral onthouden als diegene waarbij ze wel vaker kunnen komen, voor wat centjes :)
pi_125255699
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 april 2013 16:17 schreef PierreBetfair het volgende:

[..]

:D Nopes. Iets met Kerst. Staat nog in FHF . Eerst aan 1 iemand 100 euro voor een Kerstdiner, daarna nog een paar, voor 200 euro.

Waarschijnlijk zitten ze nu in de schuldsanering, maar wel met een lekkere hertenbiefstuf in hun pens.
Sorry moet altijd erg lachen om jouw posts.. Wou dat ik het talent had voor WOS dat jij hebt, dan zou ik ook eens met euries kunnen strooien als pepernoten..
pi_125255829
Ik doe trouwens niet aan leningen.. komt alleen maar gezeur van. Ik geef mensen iets als ik denk dat het nodig is en that's it. Geld uitlenen en dan achter je eigen geld aan moeten vind ik echt 3x niks
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')