quote:Michel Butter staat op scherp voor de marathon van Rotterdam. 'Hij is gezond, fit, uitgerust en gretig', zegt trainer Guido Hartensveld over zijn pupil, die zondag als eerste Nederlandse atleet op de Coolsingel wil finishen onder de 2 uur en 10 minuten. 'Hij kan het aan, maar de omstandigheden moeten meezitten. Uiteindelijk is de marathon wel de baas.'
Hoe het weer van invloed kan zijn op de uitkomst van zo'n uitputtingsslag als de marathon, ervoer Butter een jaar geleden in Boston. Onder tropische omstandigheden eindigde hij als zevende in een mondiaal topveld, maar zijn tijd van 2.16 was niet goed genoeg voor uitzending later dat jaar naar de Olympische Spelen. 'Wind en warmte bepalen ook zondag de race voor Michel. Kan hij 3 minuut 5 of 3 minuut 3 per kilometer lopen. Het maakt 2 minuten uit op je eindtijd.'
Hartensveld heeft Butter de afgelopen weken in Nederland zijn trainingsopdrachten gegeven. 'Dat viel af en toe niet mee met die snijdende kou. Dan kun je niet dat hoge tempo lopen en moet je aanpassen. Hij kwam na een duurloop van meer dan 40 kilometer verkleumd aan. Drinken lukte niet en zijn kaken waren helemaal verstijfd', aldus de trainer, die nog het meest schrok van een virus dat Butter voor kort tijd velde. 'Gelukkig signaleerden we dat snel en namen we op tijd de beslissing om even gas terug te nemen.'
Butter zelf is vol vertrouwen voor zijn vijfde marathon. Het weer lijkt hem gunstig gezind met een verwachte temperatuur van 13 graden aan de start en een windje uit het zuiden. 'De organisatie heeft een mooie groep met gangmakers geformeerd. Ik voel me sterk en denk dat ik weer harder kan dan mijn in vorige marathon, vorig najaar in Amsterdam.' Toen liep Butter 2.09.58. 'Maar wat de omstandigheden ook zijn, ik wil gewoon een topmarathon neerzetten en er het maximale uit halen.'
Zondagmorgen Live bij de NOSquote:De toeschouwers zien zondag een grote kopgroep in de marathon van Rotterdam. Zeker 15 atleten moeten het grootste deel van de 42,195 kilometer door de Maasstad bij elkaar blijven en jagen op een toptijd.
'Samenwerking is het thema. Ze moeten elkaar zo lang mogelijk steunen', aldus racedirecteur Eric Brommert. 'En wat ons betreft wordt het zelfs een fotofinish. Dan is het tot op de meet spannend.'
De ingrediėnten voor een toptijd zijn er, zegt Brommert. 'We mikken op verbetering van het parcoursrecord van 2.04.27 uit 2009. Met de groep Keniaanse en Ethiopische atleten die wij aan de start brengen, moet dat lukken. Het zijn allemaal lopers van hoog niveau en de meesten beschikken ook over voldoende ervaring.'
Het parcoursrecord van 2.04.27 staat op naam van de Kenianen Duncan Kibet en James Kwambai, die in 2009 in dezelfde tijd over de finish kwamen. Voor de komende editie is Getu Feleke de snelste op papier. De Ethiopiėr liep vorig jaar in Rotterdam zijn persoonlijk record van 2.04.50. Wilson Chebet heeft de grootste reputatie. De 27-jarige Keniaan heeft twee keer de marathon van Amsterdam gewonnen (2011 en 2012) en een keer die van Rotterdam (2011). Alle keren finishte hij in de 2.05.
Andere kandidaten voor de zege zijn de Ethiopiėrs Bazu Worke en Tilahun Regassa en de Kenianen Sammy Kitwara en Geoffrey Kipsang. Brommert: 'Vooral de Ethiopische atleten zijn sterk in opkomst op de marathon. Er is nu zo'n grote groep topatleten, dat we de keuze hebben om een brede kopgroep samen te stellen.'
KNMI voorspelt max. 19 graden in het westen. Is toch niet zo gunstig?quote:Op vrijdag 12 april 2013 18:33 schreef Breaker.Faker het volgende:
Aanwezig als deelnemer voor de 3de keer op rij. Hopen dat de temperatuur niet te hoog wordt.
Dat is de 2e groepquote:Op zondag 14 april 2013 10:45 schreef StephanL het volgende:
[..]
En niet zo'n klein beetje ook. 15:27
Oh dan zat ik even niet op te lettenquote:Op zondag 14 april 2013 10:46 schreef Van_Poppel het volgende:
[..]
Dat is de 2e groep
1e groep kwam door na 14.52
https://s3-eu-west-1.amaz(...)T+LIST+14-4-2013.pdfquote:Op zondag 14 april 2013 11:08 schreef heywoodu het volgende:
Waar kan ik eigenlijk een lijst vinden van de toplopers + nummers? Kan het echt nergens vinden, vorige week in Parijs ook al niet
Er zijn 22 mensen die ooit onder de 2:05 hebben gelopen, niet echt inwisselbaar dus.quote:Op zondag 14 april 2013 11:06 schreef marcodej het volgende:
Leuk hoor de marathon, maar heb er altijd een beetje moeite mee hoe volledig inwisselbare Kenianen en Ethiopiers als een soort instrument gebruikt worden voor de status van de organisatie. De tijd en daarbij de status van de marathon is schijnbaar belangrijker dan wie er wint. Riekt naar moderne slavernij.
Ze zullen echter wel redelijk betaald worden.
Daarom vind ik toernooimarathons vrijwel altijd leuker dan stadsmarathons.
quote:Op zondag 14 april 2013 11:10 schreef PieterBas het volgende:
[..]
https://s3-eu-west-1.amaz(...)T+LIST+14-4-2013.pdf
Bedoel je naast de kopgroep?quote:Op zondag 14 april 2013 11:12 schreef tongytongylickylicky het volgende:
Wat is er leuk aan om op je scooter achter die kopgroep aan te rijden?
Liever lui, dan moe.. Alweer een paar van die grapjassen gespot met hun reclameborden achter de fietsquote:Op zondag 14 april 2013 11:12 schreef tongytongylickylicky het volgende:
Op het fietspad idd, niet de crew.quote:Op zondag 14 april 2013 11:12 schreef heywoodu het volgende:
[..]
Bedoel je naast de kopgroep?
Achter de kopgroep lijken me gewoon mensen van de organisatie/camera's etc
Vorig jaar was er zo'n gast die reclame maakte voor z'n zaak.quote:Op zondag 14 april 2013 11:12 schreef tongytongylickylicky het volgende:
Tja, je bent op tv, je ziet de kopgroep wat langer enzo.quote:Op zondag 14 april 2013 11:15 schreef tongytongylickylicky het volgende:
[..]
Op het fietspad idd, niet de crew.
Commentator gelukkig nietquote:
quote:Op zondag 14 april 2013 11:25 schreef Maver24 het volgende:
Eerste stuk meegefietst. Volgens me ma ook vol op tv geweest. Nice
quote:Op zondag 14 april 2013 11:25 schreef Maver24 het volgende:
Fok held van de dagquote:Op zondag 14 april 2013 11:25 schreef Maver24 het volgende:
geen idee, zitten in ieder geval ong. 20 seconden boven vorig jaar, maar toen ging het ook wel ziekelijk hard in het begin.quote:Op zondag 14 april 2013 11:48 schreef heywoodu het volgende:
Wat is dat schema waar ze steeds mee vergelijken, waar ze op 25km drie seconden boven zaten? Parcoursrecord?
Dat verschilt, maar meestal om de ideale lijn aan te geven.. Soms ook als last line of defence, het wil nog wel eens voorkomen dat er mense weer op het parcours gaan staan, nadat de politie (rijdt zo'n 100m tot 200m ervoor) al voorbij is.quote:Op zondag 14 april 2013 11:51 schreef Wrijfhout het volgende:
Die gastjes op die mountainbikes bepalen het tempo of schema?
Ze fietsen er niet voor niks lijkt me, anders waren die motoren al wel voldoende geweest.
twitter:JohndenBraber twitterde op zondag 14-04-2013 om 12:04:10Te warm, te koud, teveel wind, te nat, te weinig luchtdruk, te zacht asfalt, te felle zon. Wat een zeurpietenwereld dat marathonlopen. #mr13 reageer retweet
Daar hebben ze Robin Linschoten maar weer eens opgegraven. Terug maar naar éénquote:
quote:Op zondag 14 april 2013 12:47 schreef The_BoezelaaR het volgende:
Die Raymaekers staat rustig zn verhaal te doen terwijl die Butter echt he-le-maal stuk gaat op de achtergrond, mooi in beeld gebracht
Die was goed stuk, wel weer mooi dat ie hem toch uitliepquote:
Pijn lijden is voor even, opgeven is voor altijdquote:Op zondag 14 april 2013 14:32 schreef Godshand het volgende:
Vriend van mij net doorgekomen bij Blaak. Zal Rond 16 finishen als hij het vol houd. Hem drinken gegeven en moed ingesproken. Hij wilde al opgeven en de kroeg in!
Netjes hoorquote:Op zondag 14 april 2013 15:36 schreef DeeBee het volgende:
Mooi om te lezen dat de toppers een zelfde oplopend schema hadden als ik en ik volgde ook Butter's voorbeeld door na 32 km aardig stuk te gaan...
Maar toch in 3:27u gedebuteerd, gezien de omstandigheden hartstikke tevreden.
Hij is om 16:12 gefinisht! Nu aan het bier :pquote:Op zondag 14 april 2013 15:27 schreef Skwish het volgende:
[..]
Pijn lijden is voor even, opgeven is voor altijd
quote:Op zondag 14 april 2013 16:57 schreef Godshand het volgende:
[..]
Hij is om 16:12 gefinisht! Nu aan het bier :p
Netjesquote:Op zondag 14 april 2013 15:36 schreef DeeBee het volgende:
Mooi om te lezen dat de toppers een zelfde oplopend schema hadden als ik en ik volgde ook Butter's voorbeeld door na 32 km aardig stuk te gaan...
Maar toch in 3:27u gedebuteerd, gezien de omstandigheden hartstikke tevreden.
om 16:05 was de laatste binnen??quote:Op zondag 14 april 2013 16:57 schreef Godshand het volgende:
[..]
Hij is om 16:12 gefinisht! Nu aan het bier :p
Misschien klopt de tijd niet helemaal, het einde die door Politie motoren werd afgesloten zat achter hem.quote:
Dan is het flink afzien geweest, heeft hij ook nog laatste gelopen?quote:Op zondag 14 april 2013 22:33 schreef Godshand het volgende:
[..]
Misschien klopt de tijd niet helemaal, het einde die door Politie motoren werd afgesloten zat achter hem.
Nee, ik stond langs de kantquote:Op dinsdag 16 april 2013 12:33 schreef Droopie het volgende:
[..]
Dan is het flink afzien geweest, heeft hij ook nog laatste gelopen?
En heb je het gevolgd bij Rijnmond?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |