Goh. Dit is precies wat ik ook denk over onderwijs (niet-wijs). Indoctrinatie. Gevangenis. Karaktermoord. Op zo veel vlakken is school slecht. Het levert niet-nadenkende zombies af.quote:Onderwijs zou als doel moeten hebben kritisch denkende mensen voort te brengen die hun gehele leven uit nieuwsgierigheid willen blijven doorleren. Om dit te bereiken zou eigenheid, creativiteit en nieuwsgierigheid moeten worden gestimuleerd. Onze huidige vorm van onderwijs bevordert deze eigenschappen echter niet, maar bederft ze juist. Op school worden we geleerd binnen de lijntjes te kleuren en te denken, waardoor onze nieuwsgierige geest feitelijk wordt geruïneerd. In de tijd dat de kinderen na een kwart van hun leven dan eindelijk van school verlost zijn, zit hun hoofd vol met onkunde die niets te maken heeft met de echte wereld.
Het onderwijs van vandaag de dag is voornamelijk gebaseerd op ons analytische en rationele geheugen; het onthouden van data, het maken van een toets, het slagen voor de toets, en… het weer vergeten van deze data. Uiteindelijk krijg je je diploma en ben je klaargestoomd om deel te nemen aan de maatschappij. Het systeem van het onthouden en het kunnen reproduceren van data staat in ons huidige onderwijsstelsel gelijk aan intelligentie. Diegenen die het beste mee kunnen komen met het systeem halen de hoogste cijfers en worden als het meest succesvol gezien. Het echte leven gaat echter niet om het onthouden en reproduceren van data en daarom is het onderwijssysteem een behoorlijke vertekening van de werkelijke essentie van het leven.
Het ontstaan van onze huidige vorm van onderwijs vindt zijn oorsprong in de 19e eeuw. Haar doel werd gevonden – niet in het trainen van het intellectueel of het brengen van verlichting bij allen, maar – in standaardisatie van de mens door het verkleinen van het aantal individuen door ze allemaal op hetzelfde niveau te brengen en te houden en het conditioneren van kinderen in het onderkennen, gehoorzamen en het onderwerpen aan autoriteit; zich onder te schikken en voor te bereiden om in gemeenschap te leven, waar het collectieve bewustzijn voorop staat en individueel talent niet wordt benut, laat staan gestimuleerd en uitgebreid. Kortom, de beperking van individualiteit, de onderwerping aan autoriteit en de vernietiging van kritische, afwijkende meningen, originaliteit en creativiteit.
Onder het mom van domheid – diegenen die geen onderwijs volgden waren niet intelligent – worden brave burgers gecreëerd in dienst van de staat die zich opstelt als adoptieouder tijdens de meest cruciale jaren van de ontwikkeling van de mens, waarin zij grotendeels wordt verwijderd van de ouders en zogenaamde ‘ongepaste’ culturele invloeden. In een omgeving als die van een gevangenis worden de kinderen gedwongen een bepaalde opvatting te hebben en worden zij allen in hetzelfde denkpatroon opgevoed. We worden geleerd dat het niet goed is om fouten te maken en we schamen ons ervoor als dit wel gebeurt, maar wie geen fouten durft te maken komt niet tot nieuwe inzichten die leiden tot nieuwe wegen. Fouten liggen namelijk ten grondslag aan originaliteit en creativiteit.
bron
beter geven we dit geen deel 2 maar een slotje!quote:
van mij mag dit topic blijven.quote:Opdinsdag 9 april 2013 13:12 schreef Nobody2.0 het volgende:
[..]
beter geven we dit geen deel 2 maar een slotje!
Standaardisatie.. vandaar dat we lwoo/vmbo(3 verschillende)/havo/atheneum/gymnasium hebben en daarna verschillende richtingen en al een keuzevak en daarna heb je werkelijk de keuze uit honderden mbo/hbo/uni studies. En ja kinderen moeten autoriteit leren onderkennen, gehoorzamen en zich onderwerpen, als ze dat niet leren dan wordt het tuig zoals vaak in de krant naar voren komt. Dat gebeurde vroeger in het wild ook gewoon en je ziet hetzelfde bij dieren.quote:in standaardisatie van de mens door het verkleinen van het aantal individuen door ze allemaal op hetzelfde niveau te brengen en te houden en het conditioneren van kinderen in het onderkennen, gehoorzamen en het onderwerpen aan autoriteit; zich onder te schikken en voor te bereiden om in gemeenschap te leven
..en koopziek. Zodat we ieder halfjaar weer nieuwe infereure Apple-rommel kopen.quote:Op dinsdag 9 april 2013 13:48 schreef tribalwars het volgende:
onderwijs is er alleen om mensen te laten denken dat het kapitalisch systeem goed is voor ons en dat we er niet zonder kunnen.. en zodat we dom en onkritisch zijn. en het nieuws als waarheid zien.
met de media houdt de elite ons in slaap.
Lees nu eens een keer eerst je teksten over voordat je op invoeren drukt. Als je een beetje beter Nederlands schrijft, word je al sneller serieuzer genomen.quote:Op dinsdag 9 april 2013 15:44 schreef tribalwars het volgende:
en om de twee jaar kop je weer een ipad,mobiel. omdat je een gaat in je hand hebt. en omdat je bang met buiten de massa te vallen.
Handig is dat hè.quote:Op dinsdag 9 april 2013 15:39 schreef Copycat het volgende:
Mijn Apple-producten veranderen infereure wel automatisch in inferieure.
Dit slaat echt nergens op. Ik koop wat ik wil, wanneer ik het nodig heb. Of mijn buurman ondertussen iets anders koopt, iets groters, of niets, doet daar niets aan af.quote:Op dinsdag 9 april 2013 15:44 schreef tribalwars het volgende:
en om de twee jaar kop je weer een ipad,mobiel. omdat je een gaat in je hand hebt. en omdat je bang met buiten de massa te vallen.
Nee, onderwijs is om te leren lezen, schrijven en rekenen zodat je in je verdere leven goed beslagen ten ijs komt.quote:Op dinsdag 9 april 2013 13:48 schreef tribalwars het volgende:
onderwijs is er alleen om mensen te laten denken dat het kapitalisch systeem goed is voor ons en dat we er niet zonder kunnen.. en zodat we dom en onkritisch zijn. en het nieuws als waarheid zien.
met de media houdt de elite ons in slaap.
onderwijs is goed voor de mens. maar het huidig onderwijs systeem maakt mensen dom en onkritisch natuurlijk leren ze wel schrijven lezen en rekenen. snap jequote:Op dinsdag 9 april 2013 16:34 schreef Lavenderr het volgende:
[..]
Nee, onderwijs is om te leren lezen, schrijven en rekenen zodat je in je verdere leven goed beslagen ten ijs komt.
Is dat nou zo moeilijk te accepteren?
Dat is basisonderwijs. Het kan inderdaad slechter zoals in ontwikkelingslanden, maar het kan ook tien keer beter.quote:Op dinsdag 9 april 2013 16:34 schreef Lavenderr het volgende:
[..]
Nee, onderwijs is om te leren lezen, schrijven en rekenen zodat je in je verdere leven goed beslagen ten ijs komt.
Is dat nou zo moeilijk te accepteren?
Dat kun je nog wel 100x herhalen, dat maakt het nog geen waarheid.quote:Op dinsdag 9 april 2013 16:40 schreef tribalwars het volgende:
[..]
onderwijs is goed voor de mens. maar het huidig onderwijs systeem maakt mensen dom en onkritisch natuurlijk leren ze wel schrijven lezen en rekenen. snap je
Onderwijs gaat veel verder dan dat.quote:Op dinsdag 9 april 2013 16:34 schreef Lavenderr het volgende:
[..]
Nee, onderwijs is om te leren lezen, schrijven en rekenen zodat je in je verdere leven goed beslagen ten ijs komt.
Is dat nou zo moeilijk te accepteren?
Elke school die een verregaande vorm van vraaggestuurd onderwijs aanhangt faalt jammerlijk. Kijk maar naar de iederwijs scholen en aanverwante stromingen. Het werkt gewoon niet. Kinderen hebben een duidelijke structuur en begeleiding nodig. Zij kunnen nog niet zelf kiezen en bepalen wat wel en niet belangrijk voor ze is.quote:Op dinsdag 9 april 2013 16:40 schreef tribalwars het volgende:
[..]
onderwijs is goed voor de mens. maar het huidig onderwijs systeem maakt mensen dom en onkritisch natuurlijk leren ze wel schrijven lezen en rekenen. snap je
Nou dat. Een kind zal uit zichzelf niet vragen om sommetjes te maken, die speelt liever.quote:Op dinsdag 9 april 2013 16:55 schreef Jackie-Treehorn het volgende:
[..]
Elke school die een verregaande vorm van vraaggestuurde vorm van onderwijs aanhangt faalt jammerlijk. Kijk maar naar de iederwijs scholen en aanverwante stromingen. Het werkt gewoon niet. Kinderen hebben een duidelijke structuur en begeleiding nodig. Zij kunnen nog niet zelf kiezen en bepalen wat wel en niet belangrijk voor ze is.
Dus je bent toch niet naar school geweest? Of negeer je gewoon alles wat er aldaar gezegd wordtquote:Op dinsdag 9 april 2013 16:40 schreef tribalwars het volgende:
[..]
onderwijs is goed voor de mens. maar het huidig onderwijs systeem maakt mensen dom en onkritisch natuurlijk leren ze wel schrijven lezen en rekenen. snap je
Ik vond het basisschool systeem heel goed trouwens...quote:Op dinsdag 9 april 2013 16:55 schreef Jackie-Treehorn het volgende:
[..]
Elke school die een verregaande vorm van vraaggestuurd onderwijs aanhangt faalt jammerlijk. Kijk maar naar de iederwijs scholen en aanverwante stromingen. Het werkt gewoon niet. Kinderen hebben een duidelijke structuur en begeleiding nodig. Zij kunnen nog niet zelf kiezen en bepalen wat wel en niet belangrijk voor ze is.
Daarnaast is leren lezen en schrijven en aardrijkskunde, geschiedenis, wiskunde enz. enz. maar een deel van het "naar school gaan". Naar school gaan leert kinderen ook om samen te spelen, samen te werken, sociale interactie, delen, ruziemaken enzovoort. Ook in het traditionele onderwijs is dit een belangrijk deel van de onderwijstijd. Niet altijd direct, maar wel altijd aanwezig.
Uiteraard. Maar weet je dat op dat moment?quote:Op dinsdag 9 april 2013 16:59 schreef kingtoppie het volgende:
[..]
Maar middelbare school moest je toch een hoop doen waar je dus echt helemaal niks mee doet later.
Op de middelbare school komen individueel vermogen, schoolvakken en je interesses niet samen. Dat is de grote fout en dat moet beter want dat is je toekomst. Geen bijles als je slecht bent in biologie maar juist extra les in bijvoorbeeld geschiedenis waar je goed in bent. Behalve als je interesse ligt bij biologie en je bereid bent om daar voor te vechten(figuurlijk). Dan komen die drie dingen wel goed samen, belonen ipv straffen is beter dan straffen ipv belonen.quote:Op dinsdag 9 april 2013 17:02 schreef ems. het volgende:
[..]
Uiteraard. Maar weet je dat op dat moment?
Ik wist dat ik nooit iets wilde doen waar veel getallen mee gemoeid waren. Neemt niet weg dat ik alsnog blij ben dat ik een beetje wiskunde/natuurkunde heb meegekregen.
En kijk aan. Uiteindelijk ben ik tegen alle verwachtingen in iets gaan doen waar hoofdrekenen het belangrijkste is om te beheersen. Ondanks dat ik vroeger heb gezworen dat ik na de middelbare school alles met cijfers achterwege zou laten
Nou of je dat niet weet in het 1e kan best zijn...quote:Op dinsdag 9 april 2013 17:02 schreef ems. het volgende:
[..]
Uiteraard. Maar weet je dat op dat moment?
Ik wist dat ik nooit iets wilde doen waar veel getallen mee gemoeid waren. Neemt niet weg dat ik alsnog blij ben dat ik een beetje wiskunde/natuurkunde heb meegekregen.
En kijk aan. Uiteindelijk ben ik tegen alle verwachtingen in iets gaan doen waar hoofdrekenen het belangrijkste is om te beheersen. Ondanks dat ik vroeger heb gezworen dat ik na de middelbare school alles met cijfers achterwege zou laten
Dat kan wel zijn, maar het vormt wel je intelligentie, denkpatronen, ruimtelijk inzicht, abstract voorstellingsvermorgen, kennis van mens en natuur enz. Je hoeft niet altijd direct of bewust de kennis te gebruiken die je tijdens je middelbare schooltijd hebt opgedaan, maar het opdoen van deze kennis is zeker niet zinloos of overbodig.quote:Op dinsdag 9 april 2013 16:59 schreef kingtoppie het volgende:
[..]
Ik vond het basisschool systeem heel goed trouwens...
Maar middelbare school moest je toch een hoop doen waar je dus echt helemaal niks mee doet later.
Genoeg waar ik het nut niet van inzag hoor, ook zo een les als tekenen ofzo, en dan een 6 krijgen omdat je niet goed kan tekenen, krijg toch de tifus.quote:Op dinsdag 9 april 2013 17:10 schreef Jackie-Treehorn het volgende:
[..]
Dat kan wel zijn, maar het vormt wel je intelligentie, denkpatronen, ruimtelijk inzicht, abstract voorstellingsvermorgen, kennis van mens en natuur enz. Je hoeft niet altijd direct of bewust de kennis te gebruiken die je tijdens je middelbare schooltijd hebt opgedaan, maar het opdoen van deze kennis is zeker niet zinloos of overbodig.
Als je iets niet wilt en het toch moet dan blijft het niet hangen. Ik heb drie jaar Frans gehad op de middelbare, ik weet zeker dat brugklassers die een 7 of hoger staan beter Frans spreken dan ik.quote:Op dinsdag 9 april 2013 17:10 schreef Jackie-Treehorn het volgende:
[..]
Dat kan wel zijn, maar het vormt wel je intelligentie, denkpatronen, ruimtelijk inzicht, abstract voorstellingsvermorgen, kennis van mens en natuur enz. Je hoeft niet altijd direct of bewust de kennis te gebruiken die je tijdens je middelbare schooltijd hebt opgedaan, maar het opdoen van deze kennis is zeker niet zinloos of overbodig.
Als ik alles wat ik niet wilde niet hoefde te doen stond ik nu vakken te vullen bij de Appie.quote:Op dinsdag 9 april 2013 17:14 schreef 95Fhetsysteem het volgende:
[..]
Als je iets niet wilt en het toch moet dan blijft het niet hangen. Ik heb drie jaar Frans gehad op de middelbare, ik weet zeker dat brugklassers die een 7 of hoger staan beter Frans spreken dan ik.
Het heeft allemaal met je instelling, je vermogen en je interesses te maken. Zolang daar niet op ingespeeld word blijft het een puinzooi voor de één en de ander merkt er niets van en wandelt met twee vingers in de neus door school.
Daarom kun je de vakken die "men" eventueel irrelevant vindt ook laten vallen in de hogere klassen.quote:Op dinsdag 9 april 2013 17:14 schreef 95Fhetsysteem het volgende:
[..]
Als je iets niet wilt en het toch moet dan blijft het niet hangen. Ik heb drie jaar Frans gehad op de middelbare, ik weet zeker dat brugklassers die een 7 of hoger staan beter Frans spreken dan ik.
Het heeft allemaal met je instelling, je vermogen en je interesses te maken. Zolang daar niet op ingespeeld word blijft het een puinzooi voor de één en de ander merkt er niets van en wandelt met twee vingers in de neus door school.
Tkan allemaal wel wat korter...quote:Op dinsdag 9 april 2013 17:19 schreef Jackie-Treehorn het volgende:
[..]
Daarom kun je de vakken die "men" eventueel irrelevant vindt ook laten vallen in de hogere klassen.
Het is een feit dat leerlingen die al heel snel in aanraking komen met de praktijk veelal onderaan de ladder blijven bungelen in de betreffende sector. Mijn antwoord op jouw vraag is dus; Ja. In het algemeen kun je stellen dat hoe meer theoretische basis je meekrijgt, hoe verder je het zult schoppen op de arbeidsmarkt en op sociaal-economisch gebied.quote:Op dinsdag 9 april 2013 17:23 schreef kingtoppie het volgende:
[..]
Tkan allemaal wel wat korter...
18 jaar de wereld alleen in theorie meemaken... Maakt je dat echt een persoon dat veel gaat kunnen in de praktijk?
Piet is goed in geschiedenis en slecht in biologie en engels. Bijles engels omdat het één van de drie belangrijkste vakken is samen met Nederlands en Wiskunde. Ipv alleen bijles, ook goed uitleggen waarom je het nodig hebt en inspelen op de interesses van Pietje. Biologie mag hij gedeeltelijk laten vallen en daarvoor krijgt piet extra lessen geschiedenis om zijn vermogen te vergroten. Piet word in dit voorbeeld niet gestraft met extra bijles en minder lessen in wat hij leuk(waar hij goed in is) vind. Beloning dat is de sleutel, meer verdiepen in de persoon en niet iedereen een nummer geven. Zwart op wit word er gekeken: nummer 1, 4 en 17 zijn onvoldoende deze komen maar voor bijles. Meer geld in het onderwijs om het persoonlijker te maken, daardoor minder verkeerde studiekeuzes en kost het ook minder geld. Komt allemaal neer op: BETER!quote:Op dinsdag 9 april 2013 17:18 schreef Ceased2Be het volgende:
[..]
Als ik alles wat ik niet wilde niet hoefde te doen stond ik nu vakken te vullen bij de Appie.
Da's heel mooi in theorie, in de praktijk kom je (afgezien van het niveau) gewoon leraren tekort hiervoor.quote:Op dinsdag 9 april 2013 17:27 schreef 95Fhetsysteem het volgende:
[..]
Piet is goed in geschiedenis en slecht in biologie en engels. Bijles engels omdat het één van de drie belangrijkste vakken is samen met Nederlands en Wiskunde. Ipv alleen bijles, ook goed uitleggen waarom je het nodig hebt en inspelen op de interesses van Pietje. Biologie mag hij gedeeltelijk laten vallen en daarvoor krijgt piet extra lessen geschiedenis om zijn vermogen te vergroten. Piet word in dit voorbeeld niet gestraft met extra bijles en minder lessen in wat hij leuk(waar hij goed in is) vind. Beloning dat is de sleutel, meer verdiepen in de persoon en niet iedereen een nummer geven. Zwart op wit word er gekeken: nummer 1, 4 en 17 zijn onvoldoende deze komen maar voor bijles. Meer geld in het onderwijs om het persoonlijker te maken, daardoor minder verkeerde studiekeuzes en kost het ook minder geld. Komt allemaal neer op: BETER!
Dat hangt er maar net vanaf in hoeverre je bijles als straf ziet. Ik heb ook bijles gehad in wiskunde, waar ik totaal geen interesse noch fascinatie voor had, en uiteindelijk ben ik daar dus hartstikke blij mee gezien mijn huidige functie.quote:Op dinsdag 9 april 2013 17:08 schreef 95Fhetsysteem het volgende:
[..]
Op de middelbare school komen individueel vermogen, schoolvakken en je interesses niet samen. Dat is de grote fout en dat moet beter want dat is je toekomst. Geen bijles als je slecht bent in biologie maar juist extra les in bijvoorbeeld geschiedenis waar je goed in bent. Behalve als je interesse ligt bij biologie en je bereid bent om daar voor te vechten(figuurlijk). Dan komen die drie dingen wel goed samen, belonen ipv straffen is beter dan straffen ipv belonen.
Waarom? Hell, ik ben ondertussen 26 maar ik durf gerust toe te geven dat ik nog niet mijn 'passie' heb gevonden qua werk. Maar ik gebruik nu wel de kennis die ik heb opgedaan op de middelbare school om mezelf te kunnen voorzien.quote:Op dinsdag 9 april 2013 17:08 schreef kingtoppie het volgende:
[..]
Nou of je dat niet weet in het 1e kan best zijn...
Maar dat je dan in het 3e jaar nog steeds al die vakken moet doen vind ik te ver gezocht.
Misschien niet zo goed als een jochie dat op z'n 8e al geen problemen heeft met rekenen, maar het is wel degelijk mogelijk om flink te kunnen compenseren voor je zwakheden. Nogmaals: Ik was belabberd in alles wat met cijfers te maken heeft maar ondertussen oefen ik een vak uit waarbij rekenen de belangrijkste kwaliteit is om goed te functioneren. Als ik de keus had gehad in de 3e om alle wiskunde/natuurkunde/scheikunde te omzeilen had ik dat misschien gedaan, maar dat had betekend dat ik nu dus ongeschikt zou zijn om mijn werk uit te oefenen.quote:En iemand die niet goed is in wiskunde wordt er nooit goed in.
Ik vind dat je wat overdrijft met de niveauverschillen. Vanaf de 2e fase (heet dat nog zo?) krijg je de keuze om je wat meer te specialiseren in waar je interesse in hebt/goed in bent. Ik heb toen voor C&M gekozen en de "wiskunde" die ik daar kreeg was koek en ei in vergelijking met wat iemand die een N&T profiel had gekozen. Je hebt dus wel degelijk een beetje in de hand in hoeverre je je in bepaalde vakken wil specialiseren.quote:Dus waarom zo iemand op hoog niveau laten meedraaien met studenten die er veel beter in zijn?
Dat uitleggen kan op dat moment lastig zijn, maar daar help je wel interesse mee op te wekken en dergelijke. Ik zie het als een must. Zo moeten mensen met een kleine peuter de peuter van alles uitleggen, hier ga ik verder niet op in maar zie het op de middelbare school precies het zelfde maar dan op een hoger niveau en gericht op interesses.quote:Op dinsdag 9 april 2013 17:31 schreef Ceased2Be het volgende:
[..]
Da's heel mooi in theorie, in de praktijk kom je (afgezien van het niveau) gewoon leraren tekort hiervoor.
Nog afgezien van het feit dat je een puber uit moet gaan leggen wat hij er later allemaal wel niet mee kan gaan doen... succes
Als jouw interesses waren uitgebuit dan had je nu een totaal andere baan.quote:Op dinsdag 9 april 2013 17:31 schreef ems. het volgende:
[..]
Dat hangt er maar net vanaf in hoeverre je bijles als straf ziet. Ik heb ook bijles gehad in wiskunde, waar ik totaal geen interesse noch fascinatie voor had, en uiteindelijk ben ik daar dus hartstikke blij mee gezien mijn huidige functie.
Ik werk op een middelbare school en ik wens je veel succes met je utopische denkbeelden van de perfecte wereld.quote:Op dinsdag 9 april 2013 17:35 schreef 95Fhetsysteem het volgende:
[..]
Dat uitleggen kan op dat moment lastig zijn, maar daar help je wel interesse mee op te wekken en dergelijke. Ik zie het als een must. Zo moeten mensen met een kleine peuter de peuter van alles uitleggen, hier ga ik verder niet op in maar zie het op de middelbare school precies het zelfde maar dan op een hoger niveau en gericht op interesses.
Ik weet bijna 100% zeker dat het werkt. Toen ik 5havo zat en bezig was met mijn studiekeuze zei men altijd: 'kies iets dat je leuk en interessant lijkt'. Toen dacht ik, waarom dan pas inspelen op de interesses. Dat kan veel en veel eerder, als je dat al doorvoert op de basisschool en er in de brugklassen mee bezig gaat dan heb je er later geen problemen mee.quote:Op dinsdag 9 april 2013 17:37 schreef Jackie-Treehorn het volgende:
[..]
Ik werk op een middelbare school en ik wens je veel succes met je utopische denkbeelden van de perfecte wereld.
De meeste leerlingen - van VMBO tot VWO - willen nu eenmaal liever chillen, vroeg naar huis, op hun mobiel een beetje twitteren enz. enz. Dat is niet erg. Ik zit ook liever op het terras dan dat ik op mijn werk ben, maar er moet wel een incentive zijn om te doen wat je moet doen. Bij pubers is dat vaak geen intrinsieke motivatie maar komt deze motivatie vanuit ouders, de leraar, slechte cijfers als je je best niet doet enz. enz. Het gaat bij een groot deel van de jongeren gewoon niet werken.quote:Op dinsdag 9 april 2013 17:39 schreef 95Fhetsysteem het volgende:
[..]
Ik weet bijna 100% zeker dat het werkt. Toen ik 5havo zat en bezig was met mijn studiekeuze zei men altijd: 'kies iets dat je leuk en interessant lijkt'. Toen dacht ik, waarom dan pas inspelen op de interesses. Dat kan veel en veel eerder, als je dat al doorvoert op de basisschool en er in de brugklassen mee bezig gaat dan heb je er later geen problemen mee.
Maar ook daar kom je weer op het punt van mankracht uit; stel dat er veel ICT-gerichte studenten zijn moet je ook de mankracht en het materieel hebben om dat te faciliteren. Idem met zorg / economie / etc. Leraren met een gedegen kennis zijn nu al een probleem en dan heb je nog leraren nodig die leerlingen daadwerkelijk KUNNEN motiveren / stimuleren en dat zijn er bar en bar weinig (althans in mijn ervaring).quote:Op dinsdag 9 april 2013 17:39 schreef 95Fhetsysteem het volgende:
[..]
Ik weet bijna 100% zeker dat het werkt. Toen ik 5havo zat en bezig was met mijn studiekeuze zei men altijd: 'kies iets dat je leuk en interessant lijkt'. Toen dacht ik, waarom dan pas inspelen op de interesses. Dat kan veel en veel eerder, als je dat al doorvoert op de basisschool en er in de brugklassen mee bezig gaat dan heb je er later geen problemen mee.
quote:Op dinsdag 9 april 2013 17:18 schreef Ceased2Be het volgende:
[..]
Als ik alles wat ik niet wilde niet hoefde te doen stond ik nu vakken te vullen bij de Appie.
Dat chillen en dergelijk ontneem ik ze niet hoor(ben zelf ook maar 17). Maar wat interesse aanwakkeren zou zeer goed zijn, slechte cijfers motiveren niet tenminste ik haalde geen motivatie uit mijn onvoldoendes. Ik haalde juist motivatie uit mijn goede resultaten en mijn pluspunten ipv mijn minpunten. Onderwijs is de toekomst en de toekomst mag geen prijskaartje hebben. In dit systeem heeft onderwijs wel een prijskaartje, er is dus iets goed mis. Maar dat heeft iedere BNW'er wel door.quote:Op dinsdag 9 april 2013 17:43 schreef Jackie-Treehorn het volgende:
[..]
De meeste leerlingen - van VMBO tot VWO - willen nu eenmaal liever chillen, vroeg naar huis, op hun mobiel een beetje twitteren enz. enz. Dat is niet erg. Ik zit ook liever op het terras dan dat ik op mijn werk ben, maar er moet wel een incentive zijn om te doen wat je moet doen. Bij pubers is dat vaak geen intrinsieke motivatie maar komt deze motivatie vanuit ouders, de leraar, slechte cijfers als je je best niet doet enz. enz. Het gaat bij een groot deel van de jongeren gewoon niet werken.
Ik merk in de eindexamenklas dat leerlingen het langzaamaan voor zichzelf beginnen te doen, en die houding neemt in het tertiair onderwijs al veel meer toe, maar dat ligt vooral aan een bepaalde mate van volwassenheid bereiken en niet alleen aan het volgen van een bepaalde interesse.
Maar wat voor jou geldt hoeft natuurlijk niet voor anderen te gelden. En het is heel nobel om geen prijskaartje aan de toekomst te hangen, maar die leraren moeten ook etenquote:Op dinsdag 9 april 2013 18:25 schreef 95Fhetsysteem het volgende:
[..]
Dat chillen en dergelijk ontneem ik ze niet hoor(ben zelf ook maar 17). Maar wat interesse aanwakkeren zou zeer goed zijn, slechte cijfers motiveren niet tenminste ik haalde geen motivatie uit mijn onvoldoendes. Ik haalde juist motivatie uit mijn goede resultaten en mijn pluspunten ipv mijn minpunten. Onderwijs is de toekomst en de toekomst mag geen prijskaartje hebben. In dit systeem heeft onderwijs wel een prijskaartje, er is dus iets goed mis. Maar dat heeft iedere BNW'er wel door.
Ik buitte mijn interesses uit door ALO te gaan doen. Uiteindelijk heb ik mijn baan niet gevonden in de sportwereld, dus dat is helaas niet voor mij van toepassing.quote:Op dinsdag 9 april 2013 17:36 schreef 95Fhetsysteem het volgende:
[..]
Als jouw interesses waren uitgebuit dan had je nu een totaal andere baan.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |