Goh. Dit is precies wat ik ook denk over onderwijs (niet-wijs). Indoctrinatie. Gevangenis. Karaktermoord. Op zo veel vlakken is school slecht. Het levert niet-nadenkende zombies af.quote:Onderwijs zou als doel moeten hebben kritisch denkende mensen voort te brengen die hun gehele leven uit nieuwsgierigheid willen blijven doorleren. Om dit te bereiken zou eigenheid, creativiteit en nieuwsgierigheid moeten worden gestimuleerd. Onze huidige vorm van onderwijs bevordert deze eigenschappen echter niet, maar bederft ze juist. Op school worden we geleerd binnen de lijntjes te kleuren en te denken, waardoor onze nieuwsgierige geest feitelijk wordt geruïneerd. In de tijd dat de kinderen na een kwart van hun leven dan eindelijk van school verlost zijn, zit hun hoofd vol met onkunde die niets te maken heeft met de echte wereld.
Het onderwijs van vandaag de dag is voornamelijk gebaseerd op ons analytische en rationele geheugen; het onthouden van data, het maken van een toets, het slagen voor de toets, en… het weer vergeten van deze data. Uiteindelijk krijg je je diploma en ben je klaargestoomd om deel te nemen aan de maatschappij. Het systeem van het onthouden en het kunnen reproduceren van data staat in ons huidige onderwijsstelsel gelijk aan intelligentie. Diegenen die het beste mee kunnen komen met het systeem halen de hoogste cijfers en worden als het meest succesvol gezien. Het echte leven gaat echter niet om het onthouden en reproduceren van data en daarom is het onderwijssysteem een behoorlijke vertekening van de werkelijke essentie van het leven.
Het ontstaan van onze huidige vorm van onderwijs vindt zijn oorsprong in de 19e eeuw. Haar doel werd gevonden – niet in het trainen van het intellectueel of het brengen van verlichting bij allen, maar – in standaardisatie van de mens door het verkleinen van het aantal individuen door ze allemaal op hetzelfde niveau te brengen en te houden en het conditioneren van kinderen in het onderkennen, gehoorzamen en het onderwerpen aan autoriteit; zich onder te schikken en voor te bereiden om in gemeenschap te leven, waar het collectieve bewustzijn voorop staat en individueel talent niet wordt benut, laat staan gestimuleerd en uitgebreid. Kortom, de beperking van individualiteit, de onderwerping aan autoriteit en de vernietiging van kritische, afwijkende meningen, originaliteit en creativiteit.
Onder het mom van domheid – diegenen die geen onderwijs volgden waren niet intelligent – worden brave burgers gecreëerd in dienst van de staat die zich opstelt als adoptieouder tijdens de meest cruciale jaren van de ontwikkeling van de mens, waarin zij grotendeels wordt verwijderd van de ouders en zogenaamde ‘ongepaste’ culturele invloeden. In een omgeving als die van een gevangenis worden de kinderen gedwongen een bepaalde opvatting te hebben en worden zij allen in hetzelfde denkpatroon opgevoed. We worden geleerd dat het niet goed is om fouten te maken en we schamen ons ervoor als dit wel gebeurt, maar wie geen fouten durft te maken komt niet tot nieuwe inzichten die leiden tot nieuwe wegen. Fouten liggen namelijk ten grondslag aan originaliteit en creativiteit.
bron
beter geven we dit geen deel 2 maar een slotje!quote:
van mij mag dit topic blijven.quote:Opdinsdag 9 april 2013 13:12 schreef Nobody2.0 het volgende:
[..]
beter geven we dit geen deel 2 maar een slotje!
Standaardisatie.. vandaar dat we lwoo/vmbo(3 verschillende)/havo/atheneum/gymnasium hebben en daarna verschillende richtingen en al een keuzevak en daarna heb je werkelijk de keuze uit honderden mbo/hbo/uni studies. En ja kinderen moeten autoriteit leren onderkennen, gehoorzamen en zich onderwerpen, als ze dat niet leren dan wordt het tuig zoals vaak in de krant naar voren komt. Dat gebeurde vroeger in het wild ook gewoon en je ziet hetzelfde bij dieren.quote:in standaardisatie van de mens door het verkleinen van het aantal individuen door ze allemaal op hetzelfde niveau te brengen en te houden en het conditioneren van kinderen in het onderkennen, gehoorzamen en het onderwerpen aan autoriteit; zich onder te schikken en voor te bereiden om in gemeenschap te leven
..en koopziek. Zodat we ieder halfjaar weer nieuwe infereure Apple-rommel kopen.quote:Op dinsdag 9 april 2013 13:48 schreef tribalwars het volgende:
onderwijs is er alleen om mensen te laten denken dat het kapitalisch systeem goed is voor ons en dat we er niet zonder kunnen.. en zodat we dom en onkritisch zijn. en het nieuws als waarheid zien.
met de media houdt de elite ons in slaap.
Lees nu eens een keer eerst je teksten over voordat je op invoeren drukt. Als je een beetje beter Nederlands schrijft, word je al sneller serieuzer genomen.quote:Op dinsdag 9 april 2013 15:44 schreef tribalwars het volgende:
en om de twee jaar kop je weer een ipad,mobiel. omdat je een gaat in je hand hebt. en omdat je bang met buiten de massa te vallen.
Handig is dat hè.quote:Op dinsdag 9 april 2013 15:39 schreef Copycat het volgende:
Mijn Apple-producten veranderen infereure wel automatisch in inferieure.
Dit slaat echt nergens op. Ik koop wat ik wil, wanneer ik het nodig heb. Of mijn buurman ondertussen iets anders koopt, iets groters, of niets, doet daar niets aan af.quote:Op dinsdag 9 april 2013 15:44 schreef tribalwars het volgende:
en om de twee jaar kop je weer een ipad,mobiel. omdat je een gaat in je hand hebt. en omdat je bang met buiten de massa te vallen.
Nee, onderwijs is om te leren lezen, schrijven en rekenen zodat je in je verdere leven goed beslagen ten ijs komt.quote:Op dinsdag 9 april 2013 13:48 schreef tribalwars het volgende:
onderwijs is er alleen om mensen te laten denken dat het kapitalisch systeem goed is voor ons en dat we er niet zonder kunnen.. en zodat we dom en onkritisch zijn. en het nieuws als waarheid zien.
met de media houdt de elite ons in slaap.
onderwijs is goed voor de mens. maar het huidig onderwijs systeem maakt mensen dom en onkritisch natuurlijk leren ze wel schrijven lezen en rekenen. snap jequote:Op dinsdag 9 april 2013 16:34 schreef Lavenderr het volgende:
[..]
Nee, onderwijs is om te leren lezen, schrijven en rekenen zodat je in je verdere leven goed beslagen ten ijs komt.
Is dat nou zo moeilijk te accepteren?
Dat is basisonderwijs. Het kan inderdaad slechter zoals in ontwikkelingslanden, maar het kan ook tien keer beter.quote:Op dinsdag 9 april 2013 16:34 schreef Lavenderr het volgende:
[..]
Nee, onderwijs is om te leren lezen, schrijven en rekenen zodat je in je verdere leven goed beslagen ten ijs komt.
Is dat nou zo moeilijk te accepteren?
Dat kun je nog wel 100x herhalen, dat maakt het nog geen waarheid.quote:Op dinsdag 9 april 2013 16:40 schreef tribalwars het volgende:
[..]
onderwijs is goed voor de mens. maar het huidig onderwijs systeem maakt mensen dom en onkritisch natuurlijk leren ze wel schrijven lezen en rekenen. snap je
Onderwijs gaat veel verder dan dat.quote:Op dinsdag 9 april 2013 16:34 schreef Lavenderr het volgende:
[..]
Nee, onderwijs is om te leren lezen, schrijven en rekenen zodat je in je verdere leven goed beslagen ten ijs komt.
Is dat nou zo moeilijk te accepteren?
Elke school die een verregaande vorm van vraaggestuurd onderwijs aanhangt faalt jammerlijk. Kijk maar naar de iederwijs scholen en aanverwante stromingen. Het werkt gewoon niet. Kinderen hebben een duidelijke structuur en begeleiding nodig. Zij kunnen nog niet zelf kiezen en bepalen wat wel en niet belangrijk voor ze is.quote:Op dinsdag 9 april 2013 16:40 schreef tribalwars het volgende:
[..]
onderwijs is goed voor de mens. maar het huidig onderwijs systeem maakt mensen dom en onkritisch natuurlijk leren ze wel schrijven lezen en rekenen. snap je
Nou dat. Een kind zal uit zichzelf niet vragen om sommetjes te maken, die speelt liever.quote:Op dinsdag 9 april 2013 16:55 schreef Jackie-Treehorn het volgende:
[..]
Elke school die een verregaande vorm van vraaggestuurde vorm van onderwijs aanhangt faalt jammerlijk. Kijk maar naar de iederwijs scholen en aanverwante stromingen. Het werkt gewoon niet. Kinderen hebben een duidelijke structuur en begeleiding nodig. Zij kunnen nog niet zelf kiezen en bepalen wat wel en niet belangrijk voor ze is.
Dus je bent toch niet naar school geweest? Of negeer je gewoon alles wat er aldaar gezegd wordtquote:Op dinsdag 9 april 2013 16:40 schreef tribalwars het volgende:
[..]
onderwijs is goed voor de mens. maar het huidig onderwijs systeem maakt mensen dom en onkritisch natuurlijk leren ze wel schrijven lezen en rekenen. snap je
Ik vond het basisschool systeem heel goed trouwens...quote:Op dinsdag 9 april 2013 16:55 schreef Jackie-Treehorn het volgende:
[..]
Elke school die een verregaande vorm van vraaggestuurd onderwijs aanhangt faalt jammerlijk. Kijk maar naar de iederwijs scholen en aanverwante stromingen. Het werkt gewoon niet. Kinderen hebben een duidelijke structuur en begeleiding nodig. Zij kunnen nog niet zelf kiezen en bepalen wat wel en niet belangrijk voor ze is.
Daarnaast is leren lezen en schrijven en aardrijkskunde, geschiedenis, wiskunde enz. enz. maar een deel van het "naar school gaan". Naar school gaan leert kinderen ook om samen te spelen, samen te werken, sociale interactie, delen, ruziemaken enzovoort. Ook in het traditionele onderwijs is dit een belangrijk deel van de onderwijstijd. Niet altijd direct, maar wel altijd aanwezig.
Uiteraard. Maar weet je dat op dat moment?quote:Op dinsdag 9 april 2013 16:59 schreef kingtoppie het volgende:
[..]
Maar middelbare school moest je toch een hoop doen waar je dus echt helemaal niks mee doet later.
Op de middelbare school komen individueel vermogen, schoolvakken en je interesses niet samen. Dat is de grote fout en dat moet beter want dat is je toekomst. Geen bijles als je slecht bent in biologie maar juist extra les in bijvoorbeeld geschiedenis waar je goed in bent. Behalve als je interesse ligt bij biologie en je bereid bent om daar voor te vechten(figuurlijk). Dan komen die drie dingen wel goed samen, belonen ipv straffen is beter dan straffen ipv belonen.quote:Op dinsdag 9 april 2013 17:02 schreef ems. het volgende:
[..]
Uiteraard. Maar weet je dat op dat moment?
Ik wist dat ik nooit iets wilde doen waar veel getallen mee gemoeid waren. Neemt niet weg dat ik alsnog blij ben dat ik een beetje wiskunde/natuurkunde heb meegekregen.
En kijk aan. Uiteindelijk ben ik tegen alle verwachtingen in iets gaan doen waar hoofdrekenen het belangrijkste is om te beheersen. Ondanks dat ik vroeger heb gezworen dat ik na de middelbare school alles met cijfers achterwege zou laten
Nou of je dat niet weet in het 1e kan best zijn...quote:Op dinsdag 9 april 2013 17:02 schreef ems. het volgende:
[..]
Uiteraard. Maar weet je dat op dat moment?
Ik wist dat ik nooit iets wilde doen waar veel getallen mee gemoeid waren. Neemt niet weg dat ik alsnog blij ben dat ik een beetje wiskunde/natuurkunde heb meegekregen.
En kijk aan. Uiteindelijk ben ik tegen alle verwachtingen in iets gaan doen waar hoofdrekenen het belangrijkste is om te beheersen. Ondanks dat ik vroeger heb gezworen dat ik na de middelbare school alles met cijfers achterwege zou laten
Dat kan wel zijn, maar het vormt wel je intelligentie, denkpatronen, ruimtelijk inzicht, abstract voorstellingsvermorgen, kennis van mens en natuur enz. Je hoeft niet altijd direct of bewust de kennis te gebruiken die je tijdens je middelbare schooltijd hebt opgedaan, maar het opdoen van deze kennis is zeker niet zinloos of overbodig.quote:Op dinsdag 9 april 2013 16:59 schreef kingtoppie het volgende:
[..]
Ik vond het basisschool systeem heel goed trouwens...
Maar middelbare school moest je toch een hoop doen waar je dus echt helemaal niks mee doet later.
Genoeg waar ik het nut niet van inzag hoor, ook zo een les als tekenen ofzo, en dan een 6 krijgen omdat je niet goed kan tekenen, krijg toch de tifus.quote:Op dinsdag 9 april 2013 17:10 schreef Jackie-Treehorn het volgende:
[..]
Dat kan wel zijn, maar het vormt wel je intelligentie, denkpatronen, ruimtelijk inzicht, abstract voorstellingsvermorgen, kennis van mens en natuur enz. Je hoeft niet altijd direct of bewust de kennis te gebruiken die je tijdens je middelbare schooltijd hebt opgedaan, maar het opdoen van deze kennis is zeker niet zinloos of overbodig.
Als je iets niet wilt en het toch moet dan blijft het niet hangen. Ik heb drie jaar Frans gehad op de middelbare, ik weet zeker dat brugklassers die een 7 of hoger staan beter Frans spreken dan ik.quote:Op dinsdag 9 april 2013 17:10 schreef Jackie-Treehorn het volgende:
[..]
Dat kan wel zijn, maar het vormt wel je intelligentie, denkpatronen, ruimtelijk inzicht, abstract voorstellingsvermorgen, kennis van mens en natuur enz. Je hoeft niet altijd direct of bewust de kennis te gebruiken die je tijdens je middelbare schooltijd hebt opgedaan, maar het opdoen van deze kennis is zeker niet zinloos of overbodig.
Als ik alles wat ik niet wilde niet hoefde te doen stond ik nu vakken te vullen bij de Appie.quote:Op dinsdag 9 april 2013 17:14 schreef 95Fhetsysteem het volgende:
[..]
Als je iets niet wilt en het toch moet dan blijft het niet hangen. Ik heb drie jaar Frans gehad op de middelbare, ik weet zeker dat brugklassers die een 7 of hoger staan beter Frans spreken dan ik.
Het heeft allemaal met je instelling, je vermogen en je interesses te maken. Zolang daar niet op ingespeeld word blijft het een puinzooi voor de één en de ander merkt er niets van en wandelt met twee vingers in de neus door school.
Daarom kun je de vakken die "men" eventueel irrelevant vindt ook laten vallen in de hogere klassen.quote:Op dinsdag 9 april 2013 17:14 schreef 95Fhetsysteem het volgende:
[..]
Als je iets niet wilt en het toch moet dan blijft het niet hangen. Ik heb drie jaar Frans gehad op de middelbare, ik weet zeker dat brugklassers die een 7 of hoger staan beter Frans spreken dan ik.
Het heeft allemaal met je instelling, je vermogen en je interesses te maken. Zolang daar niet op ingespeeld word blijft het een puinzooi voor de één en de ander merkt er niets van en wandelt met twee vingers in de neus door school.
Tkan allemaal wel wat korter...quote:Op dinsdag 9 april 2013 17:19 schreef Jackie-Treehorn het volgende:
[..]
Daarom kun je de vakken die "men" eventueel irrelevant vindt ook laten vallen in de hogere klassen.
Het is een feit dat leerlingen die al heel snel in aanraking komen met de praktijk veelal onderaan de ladder blijven bungelen in de betreffende sector. Mijn antwoord op jouw vraag is dus; Ja. In het algemeen kun je stellen dat hoe meer theoretische basis je meekrijgt, hoe verder je het zult schoppen op de arbeidsmarkt en op sociaal-economisch gebied.quote:Op dinsdag 9 april 2013 17:23 schreef kingtoppie het volgende:
[..]
Tkan allemaal wel wat korter...
18 jaar de wereld alleen in theorie meemaken... Maakt je dat echt een persoon dat veel gaat kunnen in de praktijk?
Piet is goed in geschiedenis en slecht in biologie en engels. Bijles engels omdat het één van de drie belangrijkste vakken is samen met Nederlands en Wiskunde. Ipv alleen bijles, ook goed uitleggen waarom je het nodig hebt en inspelen op de interesses van Pietje. Biologie mag hij gedeeltelijk laten vallen en daarvoor krijgt piet extra lessen geschiedenis om zijn vermogen te vergroten. Piet word in dit voorbeeld niet gestraft met extra bijles en minder lessen in wat hij leuk(waar hij goed in is) vind. Beloning dat is de sleutel, meer verdiepen in de persoon en niet iedereen een nummer geven. Zwart op wit word er gekeken: nummer 1, 4 en 17 zijn onvoldoende deze komen maar voor bijles. Meer geld in het onderwijs om het persoonlijker te maken, daardoor minder verkeerde studiekeuzes en kost het ook minder geld. Komt allemaal neer op: BETER!quote:Op dinsdag 9 april 2013 17:18 schreef Ceased2Be het volgende:
[..]
Als ik alles wat ik niet wilde niet hoefde te doen stond ik nu vakken te vullen bij de Appie.
Da's heel mooi in theorie, in de praktijk kom je (afgezien van het niveau) gewoon leraren tekort hiervoor.quote:Op dinsdag 9 april 2013 17:27 schreef 95Fhetsysteem het volgende:
[..]
Piet is goed in geschiedenis en slecht in biologie en engels. Bijles engels omdat het één van de drie belangrijkste vakken is samen met Nederlands en Wiskunde. Ipv alleen bijles, ook goed uitleggen waarom je het nodig hebt en inspelen op de interesses van Pietje. Biologie mag hij gedeeltelijk laten vallen en daarvoor krijgt piet extra lessen geschiedenis om zijn vermogen te vergroten. Piet word in dit voorbeeld niet gestraft met extra bijles en minder lessen in wat hij leuk(waar hij goed in is) vind. Beloning dat is de sleutel, meer verdiepen in de persoon en niet iedereen een nummer geven. Zwart op wit word er gekeken: nummer 1, 4 en 17 zijn onvoldoende deze komen maar voor bijles. Meer geld in het onderwijs om het persoonlijker te maken, daardoor minder verkeerde studiekeuzes en kost het ook minder geld. Komt allemaal neer op: BETER!
Dat hangt er maar net vanaf in hoeverre je bijles als straf ziet. Ik heb ook bijles gehad in wiskunde, waar ik totaal geen interesse noch fascinatie voor had, en uiteindelijk ben ik daar dus hartstikke blij mee gezien mijn huidige functie.quote:Op dinsdag 9 april 2013 17:08 schreef 95Fhetsysteem het volgende:
[..]
Op de middelbare school komen individueel vermogen, schoolvakken en je interesses niet samen. Dat is de grote fout en dat moet beter want dat is je toekomst. Geen bijles als je slecht bent in biologie maar juist extra les in bijvoorbeeld geschiedenis waar je goed in bent. Behalve als je interesse ligt bij biologie en je bereid bent om daar voor te vechten(figuurlijk). Dan komen die drie dingen wel goed samen, belonen ipv straffen is beter dan straffen ipv belonen.
Waarom? Hell, ik ben ondertussen 26 maar ik durf gerust toe te geven dat ik nog niet mijn 'passie' heb gevonden qua werk. Maar ik gebruik nu wel de kennis die ik heb opgedaan op de middelbare school om mezelf te kunnen voorzien.quote:Op dinsdag 9 april 2013 17:08 schreef kingtoppie het volgende:
[..]
Nou of je dat niet weet in het 1e kan best zijn...
Maar dat je dan in het 3e jaar nog steeds al die vakken moet doen vind ik te ver gezocht.
Misschien niet zo goed als een jochie dat op z'n 8e al geen problemen heeft met rekenen, maar het is wel degelijk mogelijk om flink te kunnen compenseren voor je zwakheden. Nogmaals: Ik was belabberd in alles wat met cijfers te maken heeft maar ondertussen oefen ik een vak uit waarbij rekenen de belangrijkste kwaliteit is om goed te functioneren. Als ik de keus had gehad in de 3e om alle wiskunde/natuurkunde/scheikunde te omzeilen had ik dat misschien gedaan, maar dat had betekend dat ik nu dus ongeschikt zou zijn om mijn werk uit te oefenen.quote:En iemand die niet goed is in wiskunde wordt er nooit goed in.
Ik vind dat je wat overdrijft met de niveauverschillen. Vanaf de 2e fase (heet dat nog zo?) krijg je de keuze om je wat meer te specialiseren in waar je interesse in hebt/goed in bent. Ik heb toen voor C&M gekozen en de "wiskunde" die ik daar kreeg was koek en ei in vergelijking met wat iemand die een N&T profiel had gekozen. Je hebt dus wel degelijk een beetje in de hand in hoeverre je je in bepaalde vakken wil specialiseren.quote:Dus waarom zo iemand op hoog niveau laten meedraaien met studenten die er veel beter in zijn?
Dat uitleggen kan op dat moment lastig zijn, maar daar help je wel interesse mee op te wekken en dergelijke. Ik zie het als een must. Zo moeten mensen met een kleine peuter de peuter van alles uitleggen, hier ga ik verder niet op in maar zie het op de middelbare school precies het zelfde maar dan op een hoger niveau en gericht op interesses.quote:Op dinsdag 9 april 2013 17:31 schreef Ceased2Be het volgende:
[..]
Da's heel mooi in theorie, in de praktijk kom je (afgezien van het niveau) gewoon leraren tekort hiervoor.
Nog afgezien van het feit dat je een puber uit moet gaan leggen wat hij er later allemaal wel niet mee kan gaan doen... succes
Als jouw interesses waren uitgebuit dan had je nu een totaal andere baan.quote:Op dinsdag 9 april 2013 17:31 schreef ems. het volgende:
[..]
Dat hangt er maar net vanaf in hoeverre je bijles als straf ziet. Ik heb ook bijles gehad in wiskunde, waar ik totaal geen interesse noch fascinatie voor had, en uiteindelijk ben ik daar dus hartstikke blij mee gezien mijn huidige functie.
Ik werk op een middelbare school en ik wens je veel succes met je utopische denkbeelden van de perfecte wereld.quote:Op dinsdag 9 april 2013 17:35 schreef 95Fhetsysteem het volgende:
[..]
Dat uitleggen kan op dat moment lastig zijn, maar daar help je wel interesse mee op te wekken en dergelijke. Ik zie het als een must. Zo moeten mensen met een kleine peuter de peuter van alles uitleggen, hier ga ik verder niet op in maar zie het op de middelbare school precies het zelfde maar dan op een hoger niveau en gericht op interesses.
Ik weet bijna 100% zeker dat het werkt. Toen ik 5havo zat en bezig was met mijn studiekeuze zei men altijd: 'kies iets dat je leuk en interessant lijkt'. Toen dacht ik, waarom dan pas inspelen op de interesses. Dat kan veel en veel eerder, als je dat al doorvoert op de basisschool en er in de brugklassen mee bezig gaat dan heb je er later geen problemen mee.quote:Op dinsdag 9 april 2013 17:37 schreef Jackie-Treehorn het volgende:
[..]
Ik werk op een middelbare school en ik wens je veel succes met je utopische denkbeelden van de perfecte wereld.
De meeste leerlingen - van VMBO tot VWO - willen nu eenmaal liever chillen, vroeg naar huis, op hun mobiel een beetje twitteren enz. enz. Dat is niet erg. Ik zit ook liever op het terras dan dat ik op mijn werk ben, maar er moet wel een incentive zijn om te doen wat je moet doen. Bij pubers is dat vaak geen intrinsieke motivatie maar komt deze motivatie vanuit ouders, de leraar, slechte cijfers als je je best niet doet enz. enz. Het gaat bij een groot deel van de jongeren gewoon niet werken.quote:Op dinsdag 9 april 2013 17:39 schreef 95Fhetsysteem het volgende:
[..]
Ik weet bijna 100% zeker dat het werkt. Toen ik 5havo zat en bezig was met mijn studiekeuze zei men altijd: 'kies iets dat je leuk en interessant lijkt'. Toen dacht ik, waarom dan pas inspelen op de interesses. Dat kan veel en veel eerder, als je dat al doorvoert op de basisschool en er in de brugklassen mee bezig gaat dan heb je er later geen problemen mee.
Maar ook daar kom je weer op het punt van mankracht uit; stel dat er veel ICT-gerichte studenten zijn moet je ook de mankracht en het materieel hebben om dat te faciliteren. Idem met zorg / economie / etc. Leraren met een gedegen kennis zijn nu al een probleem en dan heb je nog leraren nodig die leerlingen daadwerkelijk KUNNEN motiveren / stimuleren en dat zijn er bar en bar weinig (althans in mijn ervaring).quote:Op dinsdag 9 april 2013 17:39 schreef 95Fhetsysteem het volgende:
[..]
Ik weet bijna 100% zeker dat het werkt. Toen ik 5havo zat en bezig was met mijn studiekeuze zei men altijd: 'kies iets dat je leuk en interessant lijkt'. Toen dacht ik, waarom dan pas inspelen op de interesses. Dat kan veel en veel eerder, als je dat al doorvoert op de basisschool en er in de brugklassen mee bezig gaat dan heb je er later geen problemen mee.
quote:Op dinsdag 9 april 2013 17:18 schreef Ceased2Be het volgende:
[..]
Als ik alles wat ik niet wilde niet hoefde te doen stond ik nu vakken te vullen bij de Appie.
Dat chillen en dergelijk ontneem ik ze niet hoor(ben zelf ook maar 17). Maar wat interesse aanwakkeren zou zeer goed zijn, slechte cijfers motiveren niet tenminste ik haalde geen motivatie uit mijn onvoldoendes. Ik haalde juist motivatie uit mijn goede resultaten en mijn pluspunten ipv mijn minpunten. Onderwijs is de toekomst en de toekomst mag geen prijskaartje hebben. In dit systeem heeft onderwijs wel een prijskaartje, er is dus iets goed mis. Maar dat heeft iedere BNW'er wel door.quote:Op dinsdag 9 april 2013 17:43 schreef Jackie-Treehorn het volgende:
[..]
De meeste leerlingen - van VMBO tot VWO - willen nu eenmaal liever chillen, vroeg naar huis, op hun mobiel een beetje twitteren enz. enz. Dat is niet erg. Ik zit ook liever op het terras dan dat ik op mijn werk ben, maar er moet wel een incentive zijn om te doen wat je moet doen. Bij pubers is dat vaak geen intrinsieke motivatie maar komt deze motivatie vanuit ouders, de leraar, slechte cijfers als je je best niet doet enz. enz. Het gaat bij een groot deel van de jongeren gewoon niet werken.
Ik merk in de eindexamenklas dat leerlingen het langzaamaan voor zichzelf beginnen te doen, en die houding neemt in het tertiair onderwijs al veel meer toe, maar dat ligt vooral aan een bepaalde mate van volwassenheid bereiken en niet alleen aan het volgen van een bepaalde interesse.
Maar wat voor jou geldt hoeft natuurlijk niet voor anderen te gelden. En het is heel nobel om geen prijskaartje aan de toekomst te hangen, maar die leraren moeten ook etenquote:Op dinsdag 9 april 2013 18:25 schreef 95Fhetsysteem het volgende:
[..]
Dat chillen en dergelijk ontneem ik ze niet hoor(ben zelf ook maar 17). Maar wat interesse aanwakkeren zou zeer goed zijn, slechte cijfers motiveren niet tenminste ik haalde geen motivatie uit mijn onvoldoendes. Ik haalde juist motivatie uit mijn goede resultaten en mijn pluspunten ipv mijn minpunten. Onderwijs is de toekomst en de toekomst mag geen prijskaartje hebben. In dit systeem heeft onderwijs wel een prijskaartje, er is dus iets goed mis. Maar dat heeft iedere BNW'er wel door.
Ik buitte mijn interesses uit door ALO te gaan doen. Uiteindelijk heb ik mijn baan niet gevonden in de sportwereld, dus dat is helaas niet voor mij van toepassing.quote:Op dinsdag 9 april 2013 17:36 schreef 95Fhetsysteem het volgende:
[..]
Als jouw interesses waren uitgebuit dan had je nu een totaal andere baan.
Iedereen had altijd de uitstraling van wat doe ik hier? Een enkel persoon heeft het niet nodig, toch neem ik aan dat het ook voor die mensen een eye opener kan zijn. En wat dat prijskaartje betreft, het systeem zit daar in de weg.quote:Op dinsdag 9 april 2013 18:27 schreef Ceased2Be het volgende:
[..]
Maar wat voor jou geldt hoeft natuurlijk niet voor anderen te gelden. En het is heel nobel om geen prijskaartje aan de toekomst te hangen, maar die leraren moeten ook eten
In dit systeem vallen er wat appels door de mand, door het systeem aan te passen door oa wat ik zei toe te voegen dan vallen die appels niet meer door de mand. De andere appels hebben er niets onder te lijden en blijven gwn keurig in het mandje vallen. Het is een upgrade die sommigen nodig hebben en diegenen die het niet nodig hebben zullen daar geen problemen aan ondervinden.quote:Op dinsdag 9 april 2013 18:28 schreef ems. het volgende:
[..]
Ik buitte mijn interesses uit door ALO te gaan doen. Uiteindelijk heb ik mijn baan niet gevonden in de sportwereld, dus dat is helaas niet voor mij van toepassing.
Wat jij zegt is iets wat kán kloppen voor bepaalde leerlingen, maar dat staat verder niet geschreven in steen. Dat iets voor jou werkt betekent niet meteen dat dat voor anderen ook zo werkt. Mensen genoeg die de vruchten plukken van het huidige, wellicht niet geoptimaliseerde, systeem.
Maar hoe maak je het vak van leraar weer populair? Dat zal stap 1 worden, want voor alles wat je wil kom je simpelweg mankracht tekort.quote:Op dinsdag 9 april 2013 18:32 schreef 95Fhetsysteem het volgende:
[..]
Iedereen had altijd de uitstraling van wat doe ik hier? Een enkel persoon heeft het niet nodig, toch neem ik aan dat het ook voor die mensen een eye opener kan zijn. En wat dat prijskaartje betreft, het systeem zit daar in de weg.
Ik zie eerlijk gezegd niet zoveel toekomst in jouw argumenten. Zoals gezegd: Als je een puber zelf laat beslissen wat hij wel of niet hoeft te doen was er in ieder geval van mij weinig terecht gekomen destijds.quote:Op dinsdag 9 april 2013 18:34 schreef 95Fhetsysteem het volgende:
[..]
In dit systeem vallen er wat appels door de mand, door het systeem aan te passen door oa wat ik zei toe te voegen dan vallen die appels niet meer door de mand.
Ik zie niet helemaal in hoe minder educatie krijgen een 'upgrade' is. Daarnaast is het voor scholen ook nogal lastig om voor alle kleine niveauverschilletjes het complete lesprogramma aan te passen.quote:De andere appels hebben er niets onder te lijden en blijven gwn keurig in het mandje vallen. Het is een upgrade die sommigen nodig hebben en diegenen die het niet nodig hebben zullen daar geen problemen aan ondervinden.
Volgens mij is tegenwoordig al een docenten tekort. Misschien een integrale oplossing via andere banen. Zoals de flexdocent, iemand die gewoon bij een instantie werkzaam is en af en toe in kan vallen en les geven op scholen in het vak dat past bij de instantie waar deze persoon werkzaam is.quote:Op dinsdag 9 april 2013 18:38 schreef Ceased2Be het volgende:
[..]
Maar hoe maak je het vak van leraar weer populair? Dat zal stap 1 worden, want voor alles wat je wil kom je simpelweg mankracht tekort.
Ik laat niet minder les geven, ik laat de puber niet bewust zelf kiezen. Onbewust is er interesse deze moet op een bewust niveau gebracht worden en worden uitgebuit. Je had mij niet helemaal gegrepen, eerder meer les dan minder. Je vertaald het verkeert, ik had het over inspelen en aanwakkeren van interesses. Jij hebt het over iedereen laten doen waar ze zin in hebben. Dat is totaal wat anders en totaal niet van toepassing. Als je weet waar je interesses liggen dan kun je daar op bouwen ipv bijles in iets waar je interesse niet ligt. Je voorbeeld met betrekking tot de scholier en de piano is niet volledig van toepassing op wat ik zei, je vergeet het sleutelwoord INTERESSE.quote:Op dinsdag 9 april 2013 18:45 schreef ems. het volgende:
[..]
Ik zie eerlijk gezegd niet zoveel toekomst in jouw argumenten. Zoals gezegd: Als je een puber zelf laat beslissen wat hij wel of niet hoeft te doen was er in ieder geval van mij weinig terecht gekomen destijds.
Daarnaast zou je mij kunnen beschouwen als een 'appel die door de mand viel', en heb ik al uitgelegd dat júist het oefenen op de vakken waar ik slecht in was nu voor mij juist verschrikkelijk voordelig zijn.
Vanuit mijn eigen ervaring zou ik dus zeggen dat jij er vooralsnog compleet naast zit. Dat bedoel ik niet gemeen, maar dat geeft wel te kennen dat jouw systeem ook niet foutloos is.
[..]
Ik zie niet helemaal in hoe minder educatie krijgen een 'upgrade' is. Daarnaast is het voor scholen ook nogal lastig om voor alle kleine niveauverschilletjes het complete lesprogramma aan te passen.
Maar het is allemaal wat vaagjes. "Het moet beter dan hoe het nu is" "appels vallen door de mand" "pas het systeem aan" "laat mensen leren waar ze zin in hebben". Hoe ziet dat er dan concreet uit? Als een kind nergens zin in heeft behalve misschien wat pianospelen tijdens muziek, moet een school dan inschikken en hem exclusief piano laten spelen?
Ikzelf heb als sterke vakken de talen, geschiedenis en LO gehad. Maar dat je 'sterk' in iets bent betekent ook niet automatisch dat je gelukkig wordt om daar iets mee te doen. Voor zover ik kan zien is dat nog een valkuil in je plan.
Interesse en kritisch nadenken komen ook samen op een bepaald punt. Als je interesse ligt bij biologie bijvoorbeeld dan leer je kritisch te kijken naar alle stof die te maken heeft met biologie.quote:Op dinsdag 9 april 2013 18:53 schreef tribalwars het volgende:
ik vind dat de basischool en middelbare school een goede stuctuur hebben. maar je leert veel onjuist informatie dat is het probleem. en je wordt er niet kritisch van.
de beroepsopleiding vind ik wel goed. maar ook de vervolg opleiding spoort niet aan tot kritisch denken.
ik bedoel dat het in dit systeem taboe is om kritisch te denken over de maatschappij.quote:Op dinsdag 9 april 2013 18:55 schreef 95Fhetsysteem het volgende:
[..]
Interesse en kritisch nadenken komen ook samen op een bepaald punt. Als je interesse ligt bij biologie bijvoorbeeld dan leer je kritisch te kijken naar alle stof die te maken heeft met biologie.
Ja maar dat zal in dit systeem nooit veranderen. Niemand graaft graag vrijwillig z'n eigen graf.quote:Op dinsdag 9 april 2013 18:56 schreef tribalwars het volgende:
[..]
ik bedoel dat het in dit systeem taboe is om kritisch te denken over de maatschappij.
Dat is wat scholen ook zo ongeveer al doen sinds het begin der scholen.quote:Op dinsdag 9 april 2013 18:53 schreef 95Fhetsysteem het volgende:
[..] Onbewust is er interesse deze moet op een bewust niveau gebracht worden en worden uitgebuit.
Ik zei het al drie keer eerder, maar nogmaals dan maar: Dankzij die bijles, de verplichting om een goed cijfer te halen om over te gaan en de extra uurtjes die mijn (prima) wiskunde-docenten mij hebben gegeven ben ik nu in staat om anderen van dienst te zijn en mezelf in mijn levensbehoeften te voorzien. Dan ben ik toch eigenlijk al een voorbeeld dat jouw systeem allesbehalve vlekkeloos is en dat er wel degelijk grote voordelen aan het huidige onderwijs zitten?quote:Je had mij niet helemaal gegrepen, eerder meer les dan minder. Je vertaald het verkeert, ik had het over inspelen en aanwakkeren van interesses. Jij hebt het over iedereen laten doen waar ze zin in hebben. Dat is totaal wat anders en totaal niet van toepassing. Als je weet waar je interesses liggen dan kun je daar op bouwen ipv bijles in iets waar je interesse niet ligt.
Als puber waren mijn voornaamste interesses:quote:Je voorbeeld met betrekking tot de scholier en de piano is niet volledig van toepassing op wat ik zei, je vergeet het sleutelwoord INTERESSE.
Waarom doe je het dan? Waarom doe ik het dan? Waarom is hier een deelforum voor? Waarom zijn er wereldwijd talloze organisaties die kritisch zijn over het een of ander?quote:Op dinsdag 9 april 2013 18:56 schreef tribalwars het volgende:
[..]
ik bedoel dat het in dit systeem taboe is om kritisch te denken over de maatschappij.
Je moet je ook voorstellen dat je leven anders zou zijn als je mijn onderwijssysteem(schets) had. Jij praat over iets dat er is en wat je heb meegemaakt, ik praat nu in principe over een fictief iets. Wiskunde is één van de drie basisvakken zoals ik al eerder aangaf. Deze vallen buiten die regeling omdat ik zie dat deze zeer belangrijk zijn. Het huidige onderwijs krijgt een upgrade zonder downgrade op bepaalde subsecties in het onderwijs. Voorbeeld van een upgrade: elke school moet minstens 1 wc hebben per 30 leerlingen, school A krijgt er 5 wc's bij. Voor degene die vaak moeten helpt het, voor degene die er nooit gebruik van maakt is het niet tot last. (die upgrade is zonder het verwijderen van een deel van de kantine bijvoorbeeld) Dus zijn er alleen maar positieve effecten. Zo kun je mijn schets ongeveer zien. Er komt iets bij en er gaat niets van belang af.quote:Op dinsdag 9 april 2013 18:58 schreef ems. het volgende:
[..]
Dat is wat scholen ook zo ongeveer al doen sinds het begin der scholen.
[..]
Ik zei het al drie keer eerder, maar nogmaals dan maar: Dankzij die bijles, de verplichting om een goed cijfer te halen om over te gaan en de extra uurtjes die mijn (prima) wiskunde-docenten mij hebben gegeven ben ik nu in staat om anderen van dienst te zijn en mezelf in mijn levensbehoeften te voorzien. Dan ben ik toch eigenlijk al een voorbeeld dat jouw systeem allesbehalve vlekkeloos is en dat er wel degelijk grote voordelen aan het huidige onderwijs zitten?
[..]
Als puber waren mijn voornaamste interesses:
- Bitches
- Skateboarden
- Slechte muziek
- Bitches
- Jointjes
- Sporten
- Alcohol
- Bitches
Vertel. Hoe dient school daarop in te spelen?
[..]
Waarom doe je het dan? Waarom doe ik het dan? Waarom is hier een deelforum voor? Waarom zijn er wereldwijd talloze organisaties die kritisch zijn over het een of ander?
Probeer eens na te denken.
Nee hoor, daar hadden we maatschappijleer voor.quote:Op dinsdag 9 april 2013 18:56 schreef tribalwars het volgende:
[..]
ik bedoel dat het in dit systeem taboe is om kritisch te denken over de maatschappij.
Flexdocent, was dat iets?quote:Op dinsdag 9 april 2013 19:16 schreef Ceased2Be het volgende:
[..]
Nee hoor, daar hadden we maatschappijleer voor.
Ik begrijp dat het fictief is, maar als ik mezelf in die bepaalde fictie probeer in te leven kan ik het me met geen mogelijkheid voorstellen dat ik daar ook maar enigszins profijt van gehad zou hebben, in tegenstelling tot het huidige systeem waar ik min of meer de vruchten van pluk.quote:Op dinsdag 9 april 2013 19:09 schreef 95Fhetsysteem het volgende:
[..]
Je moet je ook voorstellen dat je leven anders zou zijn als je mijn onderwijssysteem(schets) had. Jij praat over iets dat er is en wat je heb meegemaakt, ik praat nu in principe over een fictief iets. Wiskunde is één van de drie basisvakken zoals ik al eerder aangaf. Deze vallen buiten die regeling omdat ik zie dat deze zeer belangrijk zijn. Het huidige onderwijs krijgt een upgrade zonder downgrade op bepaalde subsecties in het onderwijs.
Dat is een beetje een "geef iedereen een miljoen en dan is iedereen rijk" argument. Als je wilt dat men meer geld steekt in onderwijs dan is dat eerder een politieke kwestie.quote:Voorbeeld van een upgrade: elke school moet minstens 1 wc hebben per 30 leerlingen, school A krijgt er 5 wc's bij. Voor degene die vaak moeten helpt het, voor degene die er nooit gebruik van maakt is het niet tot last. (die upgrade is zonder het verwijderen van een deel van de kantine bijvoorbeeld) Dus zijn er alleen maar positieve effecten. Zo kun je mijn schets ongeveer zien. Er komt iets bij en er gaat niets van belang af.
Mits goed gescreened... niet iedereen is geschikt om les te geven, ook al is het flex is het nogal een commitment wat je aangaat. Ik zou het niet naast m'n werk kunnen doen ook al werk ik 36u per week.quote:
Grappig, tribalwars heeft dan vast geen maatschappijleer gehadquote:Ik moet toegeven dat ik door maatschappijleer in aanraking kwam met enkele complottheorietjes zoals die van 9/11. Toen was het domino, tik tik tik boem.
Het ging over het verbeteren van het onderwijssysteem niet het omleggen en opbouwen van.quote:Op dinsdag 9 april 2013 19:19 schreef ems. het volgende:
[..]
Ik begrijp dat het fictief is, maar als ik mezelf in die bepaalde fictie probeer in te leven kan ik het me met geen mogelijkheid voorstellen dat ik daar ook maar enigszins profijt van gehad zou hebben, in tegenstelling tot het huidige systeem waar ik min of meer de vruchten van pluk.
Daarnaast dien jij ook te begrijpen dat het fictief is en dat eventuele conclusies die je aan dit fictieve systeem ontleent uitsluitend als speculatief beschouwd kunnen worden.
En wie bepaalt welke vakken tot de basis horen? Waarom wiskunde? Waarom niet biologie? Als je als kind al weet dat je niets met rekenen te maken wilt hebben, waarom dan toch die focus daarop? Wat dat betreft loop je precies synchroon met het huidige stelsel, behalve dat je een waardeoordeel doet over wat jij -persoonlijk- als wel of niet relevant beschouwt.
[..]
Dat is een beetje een "geef iedereen een miljoen en dan is iedereen rijk" argument. Als je wilt dat men meer geld steekt in onderwijs dan is dat eerder een politieke kwestie.
Meer voor parttimers denk ik dan.quote:Op dinsdag 9 april 2013 19:22 schreef Ceased2Be het volgende:
[..]
Mits goed gescreened... niet iedereen is geschikt om les te geven, ook al is het flex is het nogal een commitment wat je aangaat. Ik zou het niet naast m'n werk kunnen doen ook al werk ik 36u per week.
[..]
Grappig, tribalwars heeft dan vast geen maatschappijleer gehad
Dat begrijp ik, maar behalve "3 kernvakken en voor de rest extra veel tijd besteden aan iets waar je al goed in bent" zie ik niet zo goed waar het heen gaat. Daarnaast is alleen dat plan al een flinke afwijking van het huidige beleid en komt het dus wel degelijk op omleggen en opnieuw opbouwen neer, lijkt me.quote:Op dinsdag 9 april 2013 19:24 schreef 95Fhetsysteem het volgende:
[..]
Het ging over het verbeteren van het onderwijssysteem niet het omleggen en opbouwen van.
Ja maar dan zeg je eigenlijk niets anders dan "meer geld en aandacht in onderwijs stoppen". Dat heeft verder weinig te maken met BNW of de eventuele indoctrinatie op school waar eerder over gesproken werd.quote:Om het onderwijssysteem te verbeteren is er inderdaad geld nodig. Ik zeg niet dat wat ik zeg 100% true is voor iedereen. Maar wel dat het positieve effecten heeft op bepaalde mensen en geen negatieve effecten op anderen.
Je haalt volgens mij wat spreekwoorden doorelkaar.quote:Op dinsdag 9 april 2013 18:34 schreef 95Fhetsysteem het volgende:
[..]
In dit systeem vallen er wat appels door de mand, door het systeem aan te passen door oa wat ik zei toe te voegen dan vallen die appels niet meer door de mand.
Ik denk niet dat een rooster van een willekeurige leerling veel geeft. De link met indoctrinatie is dat je nu allemaal vakken krijgt deze moet volgen en verder je mond moet houden. Totaal geen eigen inbreng, er word niet gekeken naar interesses en de persoon zelf. Grof gezegd word je behandelt als een robot als is dat ook niet geheel waar.quote:Op dinsdag 9 april 2013 19:59 schreef ems. het volgende:
[..]
Dat begrijp ik, maar behalve "3 kernvakken en voor de rest extra veel tijd besteden aan iets waar je al goed in bent" zie ik niet zo goed waar het heen gaat. Daarnaast is alleen dat plan al een flinke afwijking van het huidige beleid en komt het dus wel degelijk op omleggen en opnieuw opbouwen neer, lijkt me.
[..]
Ja maar dan zeg je eigenlijk niets anders dan "meer geld en aandacht in onderwijs stoppen". Dat heeft verder weinig te maken met BNW of de eventuele indoctrinatie op school waar eerder over gesproken werd.
Maar ik ben wel nieuwsgierig wat je precies bedoelt want het is me eigenlijk nog steeds niet duidelijk wat je plannen nou zijn. Kan je niet als voorbeeld een soort klein weekschema maken voor de ongetalenteerde pianospeler waar ik het eerder over had? Puur ter illustratie.
Ik heb er inderdaad een spreekwoord bij gehaald, maar niet met het spreekwoordelijke doel. Het voorbeeld met de appels kwam als eerste in me op.quote:Op dinsdag 9 april 2013 20:08 schreef Beathoven het volgende:
[..]
Je haalt volgens mij wat spreekwoorden doorelkaar.
Het is maar net wat je er uit oppikt. Hier kun je dus echt je kritische kijken ontwikkelen.quote:Op dinsdag 9 april 2013 21:40 schreef tribalwars het volgende:
ik heb wel maatschappij gehad was er altijd goed in op de middelbare school.
maatschappij is echt een vak dat je een slapend schaap maakt. het maakt je totaal onkritisch.
Nooit hoeven discussièren bij maatschappijleer? Nooit gekeken naar verkiezingsbeloftes en wat er daarna van waar gemaakt werd? (om maar eens twee dingen te noemen).quote:Op dinsdag 9 april 2013 21:40 schreef tribalwars het volgende:
ik heb wel maatschappij gehad was er altijd goed in op de middelbare school.
maatschappij is echt een vak dat je een slapend schaap maakt. het maakt je totaal onkritisch.
maar wat is kritisch?quote:Op dinsdag 9 april 2013 22:59 schreef Lavenderr het volgende:
[..]
Het is maar net wat je er uit oppikt. Hier kun je dus echt je kritische kijken ontwikkelen.
Maar leg dan eens uit wat beter uit wat je bedoelt met kritisch denken. Je bedoelt je afzetten tegen álles?quote:Op woensdag 10 april 2013 09:28 schreef tribalwars het volgende:
jullie hebben het allen maar over kritisch zijn over een vak.
maar ik bedoel iets anders.
ik heb het over uit de box denken. dan ben je pas echt kritisch
als je in de box denkt dat ben je niet kritisch. maar de meeste mensen denken dat ze kritisch zijn terwijl ze dat niet zijn. wat die kunnen niet buiten de box denken ,en dan ben je niet kritisch.
Kritisch denken is het proces dat of de methode van denken die vragen stelt bij veronderstellingen. Het is een manier om te bepalen of een claim waar, onwaar, of soms waar en soms onwaar, of gedeeltelijk waar en deels onwaar is.quote:Op woensdag 10 april 2013 10:14 schreef tribalwars het volgende:
met kritisch denken bedoel ik verder kijken dan de oude media verder kijken dan het kapitaltisch systeem. dat is uit de box denken of ook wel kritsch zijn. en als je in het kapitalisch systeem blijft denken dan veranderd er nooit wat aan de wereld. dat is wat ik duidelijk wil maken.
Maar jij zit ook de hele tijd in dezelfde 'box'.. ik zie je hetzelfde argument maar herhalen en herhalen. Dus, hoe kritisch ben jij zelf nog? De 'oude media' (wat ook je stokpaardje blijft) wil je niet lezen, terwijl jij daaruitstekend mee 'uit de box' gaat.quote:Op woensdag 10 april 2013 09:28 schreef tribalwars het volgende:
jullie hebben het allen maar over kritisch zijn over een vak.
maar ik bedoel iets anders.
ik heb het over uit de box denken. dan ben je pas echt kritisch
als je in de box denkt dat ben je niet kritisch. maar de meeste mensen denken dat ze kritisch zijn terwijl ze dat niet zijn. wat die kunnen niet buiten de box denken ,en dan ben je niet kritisch.
Ook de complotdenkers zitten in hun fabriek voor de standaardisatie van de mens. Maargoed, niets nieuws, hoeveel mensen zijn er niet die hun hele leven afhangen van iets wat ze geloven ipv wat ze weten. Complotters zijn prototype gelovigenquote:Op woensdag 10 april 2013 10:50 schreef Ceased2Be het volgende:
[..]
Maar jij zit ook de hele tijd in dezelfde 'box'.. ik zie je hetzelfde argument maar herhalen en herhalen. Dus, hoe kritisch ben jij zelf nog? De 'oude media' (wat ook je stokpaardje blijft) wil je niet lezen, terwijl jij daaruitstekend mee 'uit de box' gaat.
Als je helemaal killuminati gaat eindig je als een satankiller/religiehater/god aanhanger/verzet tegen alles wat maar te maken heeft met het hedendaagse systeem. Met te veel gas op de plank vlieg je uit de bocht. Rustig aan, want niets is wat het lijkt en niets hoeft waar te zijn.quote:Op woensdag 10 april 2013 10:56 schreef NiGeLaToR het volgende:
[..]
Ook de complotdenkers zitten in hun fabriek voor de standaardisatie van de mens. Maargoed, niets nieuws, hoeveel mensen zijn er niet die hun hele leven afhangen van iets wat ze geloven ipv wat ze weten. Complotters zijn prototype gelovigen![]()
We hebben al een aantal dominees die prediken, wat wil je nog meer?
Je vindt waarschijnlijk hetzelfde van Michael Shermer? (wilde gok)quote:Op woensdag 10 april 2013 08:25 schreef Lambiekje het volgende:
[..]
maar wat is kritisch?
Stichting Skepsis. Die beweren kritisch te zijn maar feitelijk zijn het bekrompen seniele dogmatici met achterhaalde stokpaardjes.
Beweren is nog altijd met bronnen he.quote:Op woensdag 10 april 2013 10:06 schreef Lavenderr het volgende:
[..]
Maar leg dan eens uit wat beter uit wat je bedoelt met kritisch denken. Je bedoelt je afzetten tegen álles?
Dus standaard bij elk onderwerp precies het tegenovergestelde denken en beweren?
Dus als ik denk 150.000 euro op de bank te hebben staan klopt dat niet want dan is het eigenlijk 100.000 euro?quote:Op woensdag 10 april 2013 12:44 schreef Lambiekje het volgende:
[..]
Beweren is nog altijd met bronnen he.
Zoals mijn onderschrift zegt. En ja met alles echt alles wat je denkt te weten (collectief gezien - schoolboek/disney versie) is totaal anders.
Waarom reageer je dan in een gesprek over het vak maatschappijleerquote:Op woensdag 10 april 2013 09:28 schreef tribalwars het volgende:
jullie hebben het allen maar over kritisch zijn over een vak.
maar ik bedoel iets anders.
Want jij bent wel kritischquote:ik heb het over uit de box denken. dan ben je pas echt kritisch
als je in de box denkt dat ben je niet kritisch. maar de meeste mensen denken dat ze kritisch zijn terwijl ze dat niet zijn. wat die kunnen niet buiten de box denken ,en dan ben je niet kritisch.
Je haalt twee dingen door elkaar..quote:Op woensdag 10 april 2013 09:28 schreef tribalwars het volgende:
jullie hebben het allen maar over kritisch zijn over een vak.
maar ik bedoel iets anders.
ik heb het over uit de box denken. dan ben je pas echt kritisch
als je in de box denkt dat ben je niet kritisch. maar de meeste mensen denken dat ze kritisch zijn terwijl ze dat niet zijn. wat die kunnen niet buiten de box denken ,en dan ben je niet kritisch.
Dat is een goed aanknopingspunt. Ik was zelf erg gelukkig op de basisschool (deed het ook erg goed), en ontzettend ongelukkig op de middelbare school (haalde alleen maar vieren en zag het licht aan het eind van de tunnel al vanaf de derde klas al niet meer, heb er bijna twintig jaar later nog regelmatig dromen over).quote:Op dinsdag 9 april 2013 16:59 schreef kingtoppie het volgende:
[..]
Ik vond het basisschool systeem heel goed trouwens...
Maar middelbare school moest je toch een hoop doen waar je dus echt helemaal niks mee doet later.
Ik krijg gewoon de kriebels van het woord. Misschien is dat een van de verschillen tussen basis en voortgezet onderwijs. Op de basisschool vertellen ze je niet dat je je kansen vergooit als je niet presteert. Er is geen bijles. Geen 'vanaf nu 110% je best doen'. Geen om 8 uur opstaan, tot 4 uur op school zitten en dan nog huiswerk moeten maken, en de volgende dag opnieuw. Bij kinderen onder de twaalf is het gewoon logisch dat je ze dat niet aan kan doen. Maar waarom zou het voor boven de twaalf eigenlijk anders zijn?quote:
-Leren hoe je een skateboard repareert.quote:Op dinsdag 9 april 2013 18:58 schreef ems. het volgende:
Als puber waren mijn voornaamste interesses:
- Bitches
- Skateboarden
- Slechte muziek
- Bitches
- Jointjes
- Sporten
- Alcohol
- Bitches
Vertel. Hoe dient school daarop in te spelen?
Dat zijn gevolgen die zich prima in de vrije tijd kunnen ontwikkelen, lijkt me. Waarom daar extra tijd aan besteden op school als daar toch al je 'natuurlijke interesse' ligt?quote:Op woensdag 10 april 2013 15:46 schreef Wouter_Drucker het volgende:
[..]
-Leren hoe je een skateboard repareert.
-Leren hoe je een film maakt van skateboarden.
-Leren hoe je een radiozender maakt om muziek uit te zenden.
-Leren hoe je een muziek optreden organiseert.
-Leren wat voor een effect alcohol en joints hebben op je hersenen.
-Leren hoe je op een andere manier een high kan bereiken (mediteren, hardlopen).
-Over liefde praten.
-Over romantiek praten, films en boeken kijken en lezen.
-Engelse rap teksten analyseren.
-Amerikaanse populaire cultuur en straatcultuur analyseren.
Heb jij geen opleiding gevolgd dat jij dit wel kan bedenken danquote:Ik kan nog wel even doorgaan. Probleem is dat je als leraar gedwongen wordt Wiskunde B standaard editie 3.12 te geven. Bovendien heb je een opleiding gevolgd (lees: je bent jarenlang gedrilled), waardoor je bovenstaande sowieso al niet meer kan bedenken.
De meeste kinderen zullen niet leren hoe je een skateboard repareert.quote:Op woensdag 10 april 2013 15:50 schreef ems. het volgende:
[..]
Dat zijn gevolgen die zich prima in de vrije tijd kunnen ontwikkelen, lijkt me. Waarom daar extra tijd aan besteden op school als daar toch al je 'natuurlijke interesse' ligt?
Yep.quote:Op woensdag 10 april 2013 15:50 schreef ems. het volgende:
Heb jij geen opleiding gevolgd dat jij dit wel kan bedenken dan
Geld is gebaseerd op vertrouwen, geen vertrouwen is bankrun. Iedereen wil de waarde terughalen, de waarde is het papiergeld en de muntjes. Alleen dit heeft helemaal geen waarde, goud wel. Maar kun je goud eten?quote:Op woensdag 10 april 2013 12:55 schreef Lavenderr het volgende:
[..]
Dus als ik denk 150.000 euro op de bank te hebben staan klopt dat niet want dan is het eigenlijk 100.000 euro?
Oh wacht. Dat klopt wel!
*huiver*quote:Op woensdag 10 april 2013 16:01 schreef 95Fhetsysteem het volgende:
Toch nog wel een compensatiepunt uit mijn combinatiecijfer
Waar je als school in wil scoren is in ieder geval techniek. Techniek is wat grotendeels achter onze welvaart zit. Je kunt vanuit elke interesse wel bij techniek uit komen. Als iemand graag muziek luistert, geef je hem instrumentale les, dan laat je hem opnemen, je gebruikt elektronische instrumenten, en je kan over elektriciteit gaan beginnen.quote:Op woensdag 10 april 2013 15:46 schreef Wouter_Drucker het volgende:
[..]
-Leren hoe je een skateboard repareert.
-Leren hoe je een film maakt van skateboarden.
-Leren hoe je een radiozender maakt om muziek uit te zenden.
-Leren hoe je een muziek optreden organiseert.
-Leren wat voor een effect alcohol en joints hebben op je hersenen.
-Leren hoe je op een andere manier een high kan bereiken (mediteren, hardlopen).
-Over liefde praten.
-Over romantiek praten, films en boeken kijken en lezen.
-Engelse rap teksten analyseren.
-Amerikaanse populaire cultuur en straatcultuur analyseren.
Ik kan nog wel even doorgaan. Probleem is dat je als leraar gedwongen wordt Wiskunde B standaard editie 3.12 te geven. Bovendien heb je een opleiding gevolgd (lees: je bent jarenlang gedrilled), waardoor je bovenstaande sowieso al niet meer kan bedenken.
Wellicht omdat het de meeste kinderen geen reet interesseert hoe ze een skateboard repareren. Ik wilde vroeger ook graag videogames spelen, laatte me destijds ijskoud hoe ze de games maaktenquote:Op woensdag 10 april 2013 15:56 schreef Wouter_Drucker het volgende:
[..]
De meeste kinderen zullen niet leren hoe je een skateboard repareert.
Zoals ik al zei: De meeste skateboarders hebben daar helemaal geen zin in. Die willen gewoon skateboarden, niet met een schroevendraaier kloten.quote:Daarbij is er bij heel veel van bovenstaande activiteiten ruimte om bijvoorbeeld wiskunde theorie in te bouwen. En nadat je ze hebben geleerd hoe ze een skateboard repareren, leren ze hoe hem te verbeteren, machines te gebruiken om onderdelen te maken enzovoort.
Dat kan ook prima als je wel een opleiding hebt gevolgd.quote:
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |