abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 9 april 2013 @ 13:10:25 #1
52357 Lambiekje
Everything is upside down
pi_125066852
quote:
Onderwijs zou als doel moeten hebben kritisch denkende mensen voort te brengen die hun gehele leven uit nieuwsgierigheid willen blijven doorleren. Om dit te bereiken zou eigenheid, creativiteit en nieuwsgierigheid moeten worden gestimuleerd. Onze huidige vorm van onderwijs bevordert deze eigenschappen echter niet, maar bederft ze juist. Op school worden we geleerd binnen de lijntjes te kleuren en te denken, waardoor onze nieuwsgierige geest feitelijk wordt geruïneerd. In de tijd dat de kinderen na een kwart van hun leven dan eindelijk van school verlost zijn, zit hun hoofd vol met onkunde die niets te maken heeft met de echte wereld.

Het onderwijs van vandaag de dag is voornamelijk gebaseerd op ons analytische en rationele geheugen; het onthouden van data, het maken van een toets, het slagen voor de toets, en… het weer vergeten van deze data. Uiteindelijk krijg je je diploma en ben je klaargestoomd om deel te nemen aan de maatschappij. Het systeem van het onthouden en het kunnen reproduceren van data staat in ons huidige onderwijsstelsel gelijk aan intelligentie. Diegenen die het beste mee kunnen komen met het systeem halen de hoogste cijfers en worden als het meest succesvol gezien. Het echte leven gaat echter niet om het onthouden en reproduceren van data en daarom is het onderwijssysteem een behoorlijke vertekening van de werkelijke essentie van het leven.

Het ontstaan van onze huidige vorm van onderwijs vindt zijn oorsprong in de 19e eeuw. Haar doel werd gevonden – niet in het trainen van het intellectueel of het brengen van verlichting bij allen, maar – in standaardisatie van de mens door het verkleinen van het aantal individuen door ze allemaal op hetzelfde niveau te brengen en te houden en het conditioneren van kinderen in het onderkennen, gehoorzamen en het onderwerpen aan autoriteit; zich onder te schikken en voor te bereiden om in gemeenschap te leven, waar het collectieve bewustzijn voorop staat en individueel talent niet wordt benut, laat staan gestimuleerd en uitgebreid. Kortom, de beperking van individualiteit, de onderwerping aan autoriteit en de vernietiging van kritische, afwijkende meningen, originaliteit en creativiteit.

Onder het mom van domheid – diegenen die geen onderwijs volgden waren niet intelligent – worden brave burgers gecreëerd in dienst van de staat die zich opstelt als adoptieouder tijdens de meest cruciale jaren van de ontwikkeling van de mens, waarin zij grotendeels wordt verwijderd van de ouders en zogenaamde ‘ongepaste’ culturele invloeden. In een omgeving als die van een gevangenis worden de kinderen gedwongen een bepaalde opvatting te hebben en worden zij allen in hetzelfde denkpatroon opgevoed. We worden geleerd dat het niet goed is om fouten te maken en we schamen ons ervoor als dit wel gebeurt, maar wie geen fouten durft te maken komt niet tot nieuwe inzichten die leiden tot nieuwe wegen. Fouten liggen namelijk ten grondslag aan originaliteit en creativiteit.

bron
Goh. Dit is precies wat ik ook denk over onderwijs (niet-wijs). Indoctrinatie. Gevangenis. Karaktermoord. Op zo veel vlakken is school slecht. Het levert niet-nadenkende zombies af.
School maakt zonder enig twijfel nagenoed iedereen dom en achterlijk. De economische/wereld problemen is ook zonder problemen toewijzen aan de idioterie school/onderwijs.

Natuurlijk is het wel goed dat iemand sociale zaken leert. En dat het kan lezen en schrijven. Maar dat hoeft in de verste verte niet full-time een kwart van je leven te kosten.

Toegevoegd:

[ Bericht 0% gewijzigd door Lambiekje op 09-04-2013 15:08:30 ]
Everything is backwards, everything is upside down. Doctors destroy health, lawyers destroy justice, psychiatrists destroy minds, scientists destroy truth, media destroys information, religions destroy spirituality and governments destroy freedom.
  dinsdag 9 april 2013 @ 13:11:02 #2
52357 Lambiekje
pi_125066871
Ohh deel 2 moet nog in de titel !
Everything is backwards, everything is upside down. Doctors destroy health, lawyers destroy justice, psychiatrists destroy minds, scientists destroy truth, media destroys information, religions destroy spirituality and governments destroy freedom.
pi_125066923
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 april 2013 13:11 schreef Lambiekje het volgende:
Ohh deel 2 moet nog in de titel !
beter geven we dit geen deel 2 maar een slotje!
blijf van mijn sig af! Nobody2.0 - Nobody2.0 - Nobody2.0
  dinsdag 9 april 2013 @ 13:14:00 #4
397420 tribalwars
jongen 17 jarig
pi_125066954
quote:
0s.gif Opdinsdag 9 april 2013 13:12 schreef Nobody2.0 het volgende:

[..]

beter geven we dit geen deel 2 maar een slotje!
van mij mag dit topic blijven.
ben een 17 jarig jongen die woont in nederland. mijn woonplaats hou ik graag prive.
  Redactie Frontpage dinsdag 9 april 2013 @ 13:31:42 #5
21273 JeMoeder
MijnMoeder
pi_125067467
Ik ben het hier niet mee eens. Aangezien ik niet gebonden ben aan opgelegde shit heb ik gelijk.
Ta mère
El Coño
ウイスキー
pi_125067598
De beperking van individualiteit?
Juist. Daarom is de westerse wereld zo gigantisch gefocust op individualiteit?

quote:
in standaardisatie van de mens door het verkleinen van het aantal individuen door ze allemaal op hetzelfde niveau te brengen en te houden en het conditioneren van kinderen in het onderkennen, gehoorzamen en het onderwerpen aan autoriteit; zich onder te schikken en voor te bereiden om in gemeenschap te leven
Standaardisatie.. vandaar dat we lwoo/vmbo(3 verschillende)/havo/atheneum/gymnasium hebben en daarna verschillende richtingen en al een keuzevak en daarna heb je werkelijk de keuze uit honderden mbo/hbo/uni studies. En ja kinderen moeten autoriteit leren onderkennen, gehoorzamen en zich onderwerpen, als ze dat niet leren dan wordt het tuig zoals vaak in de krant naar voren komt. Dat gebeurde vroeger in het wild ook gewoon en je ziet hetzelfde bij dieren.

Creativiteit en autoriteit onderkennen zijn twee dingen die gewoon naast elkaar kunnen bestaan.
When I get sad, I stop being sad and just be awesome instead.
  Redactie Frontpage dinsdag 9 april 2013 @ 13:36:20 #7
4530 crew  Crazy Harry
pi_125067625
Waarom zijn de onwaarheden in de OP vetgedrukt en waardoor de dingen die wel ergens op slaan minder belangrijk lijken?
De discussie is niet privacy tegenover veiligheid maar vrijheid tegenover controle
Overzicht privacy-inperkende maatregelen/wetten/voorstellen
We don't stop playing because we grow old; we grow old because we stop playing. ― George Bernard Shaw
  dinsdag 9 april 2013 @ 13:48:49 #8
397420 tribalwars
jongen 17 jarig
pi_125068090
onderwijs is er alleen om mensen te laten denken dat het kapitalisch systeem goed is voor ons en dat we er niet zonder kunnen.. en zodat we dom en onkritisch zijn. en het nieuws als waarheid zien.
met de media houdt de elite ons in slaap.
ben een 17 jarig jongen die woont in nederland. mijn woonplaats hou ik graag prive.
  dinsdag 9 april 2013 @ 15:33:02 #9
52357 Lambiekje
pi_125071574
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 april 2013 13:48 schreef tribalwars het volgende:
onderwijs is er alleen om mensen te laten denken dat het kapitalisch systeem goed is voor ons en dat we er niet zonder kunnen.. en zodat we dom en onkritisch zijn. en het nieuws als waarheid zien.
..en koopziek. Zodat we ieder halfjaar weer nieuwe infereure Apple-rommel kopen.
  dinsdag 9 april 2013 @ 15:39:16 #10
61646 Copycat
I am a trigger hippie
pi_125071770
Mijn Apple-producten veranderen infereure wel automatisch in inferieure.
Curiosity cultured the cat
Hoge dames vangen veel wind
Whadda ya hear! Whadda ya say!
What is any ocean but a multitude of drops?
  dinsdag 9 april 2013 @ 15:44:22 #11
397420 tribalwars
jongen 17 jarig
pi_125071943
en om de twee jaar kop je weer een ipad,mobiel. omdat je een gaat in je hand hebt. en omdat je bang met buiten de massa te vallen.
pi_125072258
Genoeg mensen die dat niet doen.

En waarom zou het slecht zijn? Ongetwijfeld koop je zelf ook wel eens iets waar andere mensen hun schouders bij ophalen.

Veel meer dan bemoeizucht kan ik er niet van maken. En wellicht een snufje jaloezie.
Conscience do cost.
  dinsdag 9 april 2013 @ 15:54:58 #13
367642 Jackie-Treehorn
treats objects like women
pi_125072338
In landen waar kinderen niet zulk gestructureerd onderwijs genieten gaat het inderdaad echt stukken beter. :')
Refill?
-Does the Pope shit in the woods?
  dinsdag 9 april 2013 @ 15:56:55 #14
61646 Copycat
I am a trigger hippie
pi_125072425
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 april 2013 15:44 schreef tribalwars het volgende:
en om de twee jaar kop je weer een ipad,mobiel. omdat je een gaat in je hand hebt. en omdat je bang met buiten de massa te vallen.
Lees nu eens een keer eerst je teksten over voordat je op invoeren drukt. Als je een beetje beter Nederlands schrijft, word je al sneller serieuzer genomen.
Daarbij deed ik bijna drie jaar met mijn vorige iPad en heeft mijn neefje daar nu erg veel plezier van.
En wat de massa vindt, zal me heel erg aan mijn reet roesten, die tijd ben ik al lang en breed voorbij.
  dinsdag 9 april 2013 @ 16:03:53 #15
304498 Nibb-it
Dirc die maelre
pi_125072705
quote:
7s.gif Op dinsdag 9 april 2013 15:39 schreef Copycat het volgende:
Mijn Apple-producten veranderen infereure wel automatisch in inferieure.
Handig is dat hè.
  Redactie Frontpage dinsdag 9 april 2013 @ 16:20:52 #16
21273 JeMoeder
MijnMoeder
pi_125073347
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 april 2013 15:44 schreef tribalwars het volgende:
Dit slaat echt nergens op. Ik koop wat ik wil, wanneer ik het nodig heb. Of mijn buurman ondertussen iets anders koopt, iets groters, of niets, doet daar niets aan af.

Waarom vinden bepaalde mensen ieder andere persoon een lemming? Het lijkt er meer op alsof jullie juist de lemmings zijn in het naar elkaar in de oren praten.
Ta mère
El Coño
ウイスキー
  Moderator dinsdag 9 april 2013 @ 16:34:09 #17
249559 crew  Lavenderr
pi_125073842
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 april 2013 13:48 schreef tribalwars het volgende:
Nee, onderwijs is om te leren lezen, schrijven en rekenen zodat je in je verdere leven goed beslagen ten ijs komt.

Is dat nou zo moeilijk te accepteren?
  dinsdag 9 april 2013 @ 16:40:57 #18
397420 tribalwars
jongen 17 jarig
pi_125074080
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 april 2013 16:34 schreef Lavenderr het volgende:

[..]

Nee, onderwijs is om te leren lezen, schrijven en rekenen zodat je in je verdere leven goed beslagen ten ijs komt.

onderwijs is goed voor de mens. maar het huidig onderwijs systeem maakt mensen dom en onkritisch natuurlijk leren ze wel schrijven lezen en rekenen. snap je
  dinsdag 9 april 2013 @ 16:44:39 #19
400111 95Fhetsysteem
Niets en alles.
pi_125074189
quote:

[..]

Dat is basisonderwijs. Het kan inderdaad slechter zoals in ontwikkelingslanden, maar het kan ook tien keer beter.
Overwatch: zweef boven het systeem en neem het systeem waar voor wat het daadwerkelijk is.
pi_125074274
Er valt natuurlijk wat van te zeggen dat mensen tot hun 18e de wereld alleen in theorie meemaken...
Waarbij de theorie enorm slecht van toepassing is op de praktijk.
Rustig aan.
  Moderator dinsdag 9 april 2013 @ 16:48:27 #21
249559 crew  Lavenderr
pi_125074315
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 april 2013 16:40 schreef tribalwars het volgende:

[..]

onderwijs is goed voor de mens. maar het huidig onderwijs systeem maakt mensen dom en onkritisch natuurlijk leren ze wel schrijven lezen en rekenen. snap je
Dat kun je nog wel 100x herhalen, dat maakt het nog geen waarheid.

Natuurlijk kan het onderwijs altijd beter, dat ben ik met je eens.
pi_125074530
quote:

[..]

Onderwijs gaat veel verder dan dat.

Dat je moet leren om een gedicht te ontleden oid...
Heb je heel veel aan natuurlijk.

Mijn lerares Nederlands had in haar studententijd nog met een dichter gebeld over zijn gedicht,
die dichter werd boos want die vond dat ze zijn gedicht vernielden door het te ontleden.

Alsof een paar mensen verzinnen dat dat belangrijk is terwijl er eigenlijk niemand een neuk om geeft.
Rustig aan.
  dinsdag 9 april 2013 @ 16:55:01 #23
367642 Jackie-Treehorn
pi_125074549
quote:

[..]

Elke school die een verregaande vorm van vraaggestuurd onderwijs aanhangt faalt jammerlijk. Kijk maar naar de iederwijs scholen en aanverwante stromingen. Het werkt gewoon niet. Kinderen hebben een duidelijke structuur en begeleiding nodig. Zij kunnen nog niet zelf kiezen en bepalen wat wel en niet belangrijk voor ze is.

Daarnaast is leren lezen en schrijven en aardrijkskunde, geschiedenis, wiskunde enz. enz. maar een deel van het "naar school gaan". Naar school gaan leert kinderen ook om samen te spelen, samen te werken, sociale interactie, delen, ruziemaken enzovoort. Ook in het traditionele onderwijs is dit een belangrijk deel van de onderwijstijd. Niet altijd direct, maar wel altijd aanwezig.
Refill?
  dinsdag 9 april 2013 @ 16:57:30 #24
400111 95Fhetsysteem
Niets en alles.
pi_125074630
Ik had in deel 1 al eens aangegeven hoe het onderwijs oa beter kan. Waarschijnlijk heeft niemand dat gelezen of ging men er onbewust akkoord mee?
Overwatch: zweef boven het systeem en neem het systeem waar voor wat het daadwerkelijk is.
  Moderator dinsdag 9 april 2013 @ 16:58:05 #25
249559 crew  Lavenderr
pi_125074642
quote:
3s.gif Op dinsdag 9 april 2013 16:55 schreef Jackie-Treehorn het volgende:

[..]

Elke school die een verregaande vorm van vraaggestuurde vorm van onderwijs aanhangt faalt jammerlijk. Kijk maar naar de iederwijs scholen en aanverwante stromingen. Het werkt gewoon niet. Kinderen hebben een duidelijke structuur en begeleiding nodig. Zij kunnen nog niet zelf kiezen en bepalen wat wel en niet belangrijk voor ze is.
Nou dat. Een kind zal uit zichzelf niet vragen om sommetjes te maken, die speelt liever.
pi_125074668
quote:

[..]

Dus je bent toch niet naar school geweest? Of negeer je gewoon alles wat er aldaar gezegd wordt :?
Conscience do cost.
pi_125074696
quote:
3s.gif Op dinsdag 9 april 2013 16:55 schreef Jackie-Treehorn het volgende:

[..]

Elke school die een verregaande vorm van vraaggestuurd onderwijs aanhangt faalt jammerlijk. Kijk maar naar de iederwijs scholen en aanverwante stromingen. Het werkt gewoon niet. Kinderen hebben een duidelijke structuur en begeleiding nodig. Zij kunnen nog niet zelf kiezen en bepalen wat wel en niet belangrijk voor ze is.

Daarnaast is leren lezen en schrijven en aardrijkskunde, geschiedenis, wiskunde enz. enz. maar een deel van het "naar school gaan". Naar school gaan leert kinderen ook om samen te spelen, samen te werken, sociale interactie, delen, ruziemaken enzovoort. Ook in het traditionele onderwijs is dit een belangrijk deel van de onderwijstijd. Niet altijd direct, maar wel altijd aanwezig.
Ik vond het basisschool systeem heel goed trouwens...
Maar middelbare school moest je toch een hoop doen waar je dus echt helemaal niks mee doet later.
Rustig aan.
pi_125074800
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 april 2013 16:59 schreef kingtoppie het volgende:

[..]

Maar middelbare school moest je toch een hoop doen waar je dus echt helemaal niks mee doet later.
Uiteraard. Maar weet je dat op dat moment?

Ik wist dat ik nooit iets wilde doen waar veel getallen mee gemoeid waren. Neemt niet weg dat ik alsnog blij ben dat ik een beetje wiskunde/natuurkunde heb meegekregen.

En kijk aan. Uiteindelijk ben ik tegen alle verwachtingen in iets gaan doen waar hoofdrekenen het belangrijkste is om te beheersen. Ondanks dat ik vroeger heb gezworen dat ik na de middelbare school alles met cijfers achterwege zou laten O+
Conscience do cost.
  dinsdag 9 april 2013 @ 17:08:23 #29
400111 95Fhetsysteem
Niets en alles.
pi_125075018
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 april 2013 17:02 schreef ems. het volgende:

[..]

Ik wist dat ik nooit iets wilde doen waar veel getallen mee gemoeid waren. Neemt niet weg dat ik alsnog blij ben dat ik een beetje wiskunde/natuurkunde heb meegekregen.

En kijk aan. Uiteindelijk ben ik tegen alle verwachtingen in iets gaan doen waar hoofdrekenen het belangrijkste is om te beheersen. Ondanks dat ik vroeger heb gezworen dat ik na de middelbare school alles met cijfers achterwege zou laten O+
Op de middelbare school komen individueel vermogen, schoolvakken en je interesses niet samen. Dat is de grote fout en dat moet beter want dat is je toekomst. Geen bijles als je slecht bent in biologie maar juist extra les in bijvoorbeeld geschiedenis waar je goed in bent. Behalve als je interesse ligt bij biologie en je bereid bent om daar voor te vechten(figuurlijk). Dan komen die drie dingen wel goed samen, belonen ipv straffen is beter dan straffen ipv belonen.
pi_125075042
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 april 2013 17:02 schreef ems. het volgende:

[..]

Nou of je dat niet weet in het 1e kan best zijn...

Maar dat je dan in het 3e jaar nog steeds al die vakken moet doen vind ik te ver gezocht.

En iemand die niet goed is in wiskunde wordt er nooit goed in.
Dus waarom zo iemand op hoog niveau laten meedraaien met studenten die er veel beter in zijn?
Rustig aan.
  dinsdag 9 april 2013 @ 17:10:02 #31
367642 Jackie-Treehorn
pi_125075089
quote:

[..]

Dat kan wel zijn, maar het vormt wel je intelligentie, denkpatronen, ruimtelijk inzicht, abstract voorstellingsvermorgen, kennis van mens en natuur enz. Je hoeft niet altijd direct of bewust de kennis te gebruiken die je tijdens je middelbare schooltijd hebt opgedaan, maar het opdoen van deze kennis is zeker niet zinloos of overbodig.
Refill?
pi_125075146
quote:
3s.gif Op dinsdag 9 april 2013 17:10 schreef Jackie-Treehorn het volgende:

[..]

Dat kan wel zijn, maar het vormt wel je intelligentie, denkpatronen, ruimtelijk inzicht, abstract voorstellingsvermorgen, kennis van mens en natuur enz. Je hoeft niet altijd direct of bewust de kennis te gebruiken die je tijdens je middelbare schooltijd hebt opgedaan, maar het opdoen van deze kennis is zeker niet zinloos of overbodig.
Genoeg waar ik het nut niet van inzag hoor, ook zo een les als tekenen ofzo, en dan een 6 krijgen omdat je niet goed kan tekenen, krijg toch de tifus.
Rustig aan.
  dinsdag 9 april 2013 @ 17:14:29 #33
400111 95Fhetsysteem
Niets en alles.
pi_125075238
quote:
3s.gif Op dinsdag 9 april 2013 17:10 schreef Jackie-Treehorn het volgende:

[..]

Als je iets niet wilt en het toch moet dan blijft het niet hangen. Ik heb drie jaar Frans gehad op de middelbare, ik weet zeker dat brugklassers die een 7 of hoger staan beter Frans spreken dan ik.
Het heeft allemaal met je instelling, je vermogen en je interesses te maken. Zolang daar niet op ingespeeld word blijft het een puinzooi voor de één en de ander merkt er niets van en wandelt met twee vingers in de neus door school.
pi_125075397
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 april 2013 17:14 schreef 95Fhetsysteem het volgende:

[..]

Als je iets niet wilt en het toch moet dan blijft het niet hangen. Ik heb drie jaar Frans gehad op de middelbare, ik weet zeker dat brugklassers die een 7 of hoger staan beter Frans spreken dan ik.
Het heeft allemaal met je instelling, je vermogen en je interesses te maken. Zolang daar niet op ingespeeld word blijft het een puinzooi voor de één en de ander merkt er niets van en wandelt met twee vingers in de neus door school.
Als ik alles wat ik niet wilde niet hoefde te doen stond ik nu vakken te vullen bij de Appie.
"Een menschenhater, menschenschuwend mensch, die niet gaarne andere menschen ziet; een wonderlijk, ongezellig mensch, vijand van alle vrolijkheid.'
"My voice is nothing, my thoughts are nothing, in many respects I'm like you; nothing"
  dinsdag 9 april 2013 @ 17:19:20 #35
367642 Jackie-Treehorn
pi_125075427
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 april 2013 17:14 schreef 95Fhetsysteem het volgende:

[..]

Daarom kun je de vakken die "men" eventueel irrelevant vindt ook laten vallen in de hogere klassen. ;)
Refill?
pi_125075581
quote:
14s.gif Op dinsdag 9 april 2013 17:19 schreef Jackie-Treehorn het volgende:

[..]

Daarom kun je de vakken die "men" eventueel irrelevant vindt ook laten vallen in de hogere klassen. ;)
Tkan allemaal wel wat korter...
18 jaar de wereld alleen in theorie meemaken... Maakt je dat echt een persoon dat veel gaat kunnen in de praktijk?
Rustig aan.
  dinsdag 9 april 2013 @ 17:24:55 #37
367642 Jackie-Treehorn
pi_125075656
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 april 2013 17:23 schreef kingtoppie het volgende:

[..]

Tkan allemaal wel wat korter...
18 jaar de wereld alleen in theorie meemaken... Maakt je dat echt een persoon dat veel gaat kunnen in de praktijk?
Het is een feit dat leerlingen die al heel snel in aanraking komen met de praktijk veelal onderaan de ladder blijven bungelen in de betreffende sector. Mijn antwoord op jouw vraag is dus; Ja. In het algemeen kun je stellen dat hoe meer theoretische basis je meekrijgt, hoe verder je het zult schoppen op de arbeidsmarkt en op sociaal-economisch gebied.
Refill?
  dinsdag 9 april 2013 @ 17:27:51 #38
400111 95Fhetsysteem
Niets en alles.
pi_125075760
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 april 2013 17:18 schreef Ceased2Be het volgende:

[..]

Als ik alles wat ik niet wilde niet hoefde te doen stond ik nu vakken te vullen bij de Appie.
Piet is goed in geschiedenis en slecht in biologie en engels. Bijles engels omdat het één van de drie belangrijkste vakken is samen met Nederlands en Wiskunde. Ipv alleen bijles, ook goed uitleggen waarom je het nodig hebt en inspelen op de interesses van Pietje. Biologie mag hij gedeeltelijk laten vallen en daarvoor krijgt piet extra lessen geschiedenis om zijn vermogen te vergroten. Piet word in dit voorbeeld niet gestraft met extra bijles en minder lessen in wat hij leuk(waar hij goed in is) vind. Beloning dat is de sleutel, meer verdiepen in de persoon en niet iedereen een nummer geven. Zwart op wit word er gekeken: nummer 1, 4 en 17 zijn onvoldoende deze komen maar voor bijles. Meer geld in het onderwijs om het persoonlijker te maken, daardoor minder verkeerde studiekeuzes en kost het ook minder geld. Komt allemaal neer op: BETER!
pi_125075887
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 april 2013 17:27 schreef 95Fhetsysteem het volgende:

[..]

Piet is goed in geschiedenis en slecht in biologie en engels. Bijles engels omdat het één van de drie belangrijkste vakken is samen met Nederlands en Wiskunde. Ipv alleen bijles, ook goed uitleggen waarom je het nodig hebt en inspelen op de interesses van Pietje. Biologie mag hij gedeeltelijk laten vallen en daarvoor krijgt piet extra lessen geschiedenis om zijn vermogen te vergroten. Piet word in dit voorbeeld niet gestraft met extra bijles en minder lessen in wat hij leuk(waar hij goed in is) vind. Beloning dat is de sleutel, meer verdiepen in de persoon en niet iedereen een nummer geven. Zwart op wit word er gekeken: nummer 1, 4 en 17 zijn onvoldoende deze komen maar voor bijles. Meer geld in het onderwijs om het persoonlijker te maken, daardoor minder verkeerde studiekeuzes en kost het ook minder geld. Komt allemaal neer op: BETER!
Da's heel mooi in theorie, in de praktijk kom je (afgezien van het niveau) gewoon leraren tekort hiervoor.
Nog afgezien van het feit dat je een puber uit moet gaan leggen wat hij er later allemaal wel niet mee kan gaan doen... succes :D
"Een menschenhater, menschenschuwend mensch, die niet gaarne andere menschen ziet; een wonderlijk, ongezellig mensch, vijand van alle vrolijkheid.'
"My voice is nothing, my thoughts are nothing, in many respects I'm like you; nothing"
pi_125075904
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 april 2013 17:08 schreef 95Fhetsysteem het volgende:

[..]

Op de middelbare school komen individueel vermogen, schoolvakken en je interesses niet samen. Dat is de grote fout en dat moet beter want dat is je toekomst. Geen bijles als je slecht bent in biologie maar juist extra les in bijvoorbeeld geschiedenis waar je goed in bent. Behalve als je interesse ligt bij biologie en je bereid bent om daar voor te vechten(figuurlijk). Dan komen die drie dingen wel goed samen, belonen ipv straffen is beter dan straffen ipv belonen.
Dat hangt er maar net vanaf in hoeverre je bijles als straf ziet. Ik heb ook bijles gehad in wiskunde, waar ik totaal geen interesse noch fascinatie voor had, en uiteindelijk ben ik daar dus hartstikke blij mee gezien mijn huidige functie.
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 april 2013 17:08 schreef kingtoppie het volgende:

[..]

Nou of je dat niet weet in het 1e kan best zijn...

Maar dat je dan in het 3e jaar nog steeds al die vakken moet doen vind ik te ver gezocht.
Waarom? Hell, ik ben ondertussen 26 maar ik durf gerust toe te geven dat ik nog niet mijn 'passie' heb gevonden qua werk. Maar ik gebruik nu wel de kennis die ik heb opgedaan op de middelbare school om mezelf te kunnen voorzien.

quote:
En iemand die niet goed is in wiskunde wordt er nooit goed in.
Misschien niet zo goed als een jochie dat op z'n 8e al geen problemen heeft met rekenen, maar het is wel degelijk mogelijk om flink te kunnen compenseren voor je zwakheden. Nogmaals: Ik was belabberd in alles wat met cijfers te maken heeft maar ondertussen oefen ik een vak uit waarbij rekenen de belangrijkste kwaliteit is om goed te functioneren. Als ik de keus had gehad in de 3e om alle wiskunde/natuurkunde/scheikunde te omzeilen had ik dat misschien gedaan, maar dat had betekend dat ik nu dus ongeschikt zou zijn om mijn werk uit te oefenen.
quote:
Dus waarom zo iemand op hoog niveau laten meedraaien met studenten die er veel beter in zijn?
Ik vind dat je wat overdrijft met de niveauverschillen. Vanaf de 2e fase (heet dat nog zo?) krijg je de keuze om je wat meer te specialiseren in waar je interesse in hebt/goed in bent. Ik heb toen voor C&M gekozen en de "wiskunde" die ik daar kreeg was koek en ei in vergelijking met wat iemand die een N&T profiel had gekozen. Je hebt dus wel degelijk een beetje in de hand in hoeverre je je in bepaalde vakken wil specialiseren.

En aan de andere kant: Veruit mijn sterkste 'vak' op school is altijd gym geweest. Is dat dan reden voor mij om al het andere te negeren en vanaf mijn 14e exclusief te sporten? Voor zover mijn leergierigheid ging op die leeftijd, was gym het enige waar ik met een lach op mijn gezicht naar toe ging. Was het in deze dan verstandig geweest om de rest te negeren?

Verfrissend trouwens om gewoon even te kunnen discussiëren ipv om je oren geslagen te worden met domme termen als oude media en linkjes naar louche sites ;)
Conscience do cost.
  dinsdag 9 april 2013 @ 17:35:00 #41
400111 95Fhetsysteem
Niets en alles.
pi_125076000
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 april 2013 17:31 schreef Ceased2Be het volgende:

[..]

Da's heel mooi in theorie, in de praktijk kom je (afgezien van het niveau) gewoon leraren tekort hiervoor.
Nog afgezien van het feit dat je een puber uit moet gaan leggen wat hij er later allemaal wel niet mee kan gaan doen... succes :D
Dat uitleggen kan op dat moment lastig zijn, maar daar help je wel interesse mee op te wekken en dergelijke. Ik zie het als een must. Zo moeten mensen met een kleine peuter de peuter van alles uitleggen, hier ga ik verder niet op in maar zie het op de middelbare school precies het zelfde maar dan op een hoger niveau en gericht op interesses.
  dinsdag 9 april 2013 @ 17:36:07 #42
400111 95Fhetsysteem
Niets en alles.
pi_125076042
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 april 2013 17:31 schreef ems. het volgende:

[..]

Dat hangt er maar net vanaf in hoeverre je bijles als straf ziet. Ik heb ook bijles gehad in wiskunde, waar ik totaal geen interesse noch fascinatie voor had, en uiteindelijk ben ik daar dus hartstikke blij mee gezien mijn huidige functie.
Als jouw interesses waren uitgebuit dan had je nu een totaal andere baan. :)
  dinsdag 9 april 2013 @ 17:37:01 #43
367642 Jackie-Treehorn
pi_125076073
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 april 2013 17:35 schreef 95Fhetsysteem het volgende:

[..]

Dat uitleggen kan op dat moment lastig zijn, maar daar help je wel interesse mee op te wekken en dergelijke. Ik zie het als een must. Zo moeten mensen met een kleine peuter de peuter van alles uitleggen, hier ga ik verder niet op in maar zie het op de middelbare school precies het zelfde maar dan op een hoger niveau en gericht op interesses.
Ik werk op een middelbare school en ik wens je veel succes met je utopische denkbeelden van de perfecte wereld. _O-
Refill?
  dinsdag 9 april 2013 @ 17:39:54 #44
400111 95Fhetsysteem
Niets en alles.
pi_125076174
quote:
10s.gif Op dinsdag 9 april 2013 17:37 schreef Jackie-Treehorn het volgende:

[..]

Ik werk op een middelbare school en ik wens je veel succes met je utopische denkbeelden van de perfecte wereld. _O-
Ik weet bijna 100% zeker dat het werkt. Toen ik 5havo zat en bezig was met mijn studiekeuze zei men altijd: 'kies iets dat je leuk en interessant lijkt'. Toen dacht ik, waarom dan pas inspelen op de interesses. Dat kan veel en veel eerder, als je dat al doorvoert op de basisschool en er in de brugklassen mee bezig gaat dan heb je er later geen problemen mee.
  dinsdag 9 april 2013 @ 17:43:28 #45
367642 Jackie-Treehorn
pi_125076307
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 april 2013 17:39 schreef 95Fhetsysteem het volgende:

[..]

Ik weet bijna 100% zeker dat het werkt. Toen ik 5havo zat en bezig was met mijn studiekeuze zei men altijd: 'kies iets dat je leuk en interessant lijkt'. Toen dacht ik, waarom dan pas inspelen op de interesses. Dat kan veel en veel eerder, als je dat al doorvoert op de basisschool en er in de brugklassen mee bezig gaat dan heb je er later geen problemen mee.
De meeste leerlingen - van VMBO tot VWO - willen nu eenmaal liever chillen, vroeg naar huis, op hun mobiel een beetje twitteren enz. enz. Dat is niet erg. Ik zit ook liever op het terras dan dat ik op mijn werk ben, maar er moet wel een incentive zijn om te doen wat je moet doen. Bij pubers is dat vaak geen intrinsieke motivatie maar komt deze motivatie vanuit ouders, de leraar, slechte cijfers als je je best niet doet enz. enz. Het gaat bij een groot deel van de jongeren gewoon niet werken.

Ik merk in de eindexamenklas dat leerlingen het langzaamaan voor zichzelf beginnen te doen, en die houding neemt in het tertiair onderwijs al veel meer toe, maar dat ligt vooral aan een bepaalde mate van volwassenheid bereiken en niet alleen aan het volgen van een bepaalde interesse.
Refill?
pi_125076325
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 april 2013 17:39 schreef 95Fhetsysteem het volgende:

[..]

Maar ook daar kom je weer op het punt van mankracht uit; stel dat er veel ICT-gerichte studenten zijn moet je ook de mankracht en het materieel hebben om dat te faciliteren. Idem met zorg / economie / etc. Leraren met een gedegen kennis zijn nu al een probleem en dan heb je nog leraren nodig die leerlingen daadwerkelijk KUNNEN motiveren / stimuleren en dat zijn er bar en bar weinig (althans in mijn ervaring).
  Moderator dinsdag 9 april 2013 @ 17:47:26 #47
249559 crew  Lavenderr
pi_125076430
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 april 2013 17:18 schreef Ceased2Be het volgende:

[..]

dinsdag 9 april 2013 @ 18:25:55 #48
400111 95Fhetsysteem
Niets en alles.
pi_125077727
quote:
3s.gif Op dinsdag 9 april 2013 17:43 schreef Jackie-Treehorn het volgende:

[..]

De meeste leerlingen - van VMBO tot VWO - willen nu eenmaal liever chillen, vroeg naar huis, op hun mobiel een beetje twitteren enz. enz. Dat is niet erg. Ik zit ook liever op het terras dan dat ik op mijn werk ben, maar er moet wel een incentive zijn om te doen wat je moet doen. Bij pubers is dat vaak geen intrinsieke motivatie maar komt deze motivatie vanuit ouders, de leraar, slechte cijfers als je je best niet doet enz. enz. Het gaat bij een groot deel van de jongeren gewoon niet werken.

Ik merk in de eindexamenklas dat leerlingen het langzaamaan voor zichzelf beginnen te doen, en die houding neemt in het tertiair onderwijs al veel meer toe, maar dat ligt vooral aan een bepaalde mate van volwassenheid bereiken en niet alleen aan het volgen van een bepaalde interesse.
Dat chillen en dergelijk ontneem ik ze niet hoor(ben zelf ook maar 17). Maar wat interesse aanwakkeren zou zeer goed zijn, slechte cijfers motiveren niet tenminste ik haalde geen motivatie uit mijn onvoldoendes. Ik haalde juist motivatie uit mijn goede resultaten en mijn pluspunten ipv mijn minpunten. Onderwijs is de toekomst en de toekomst mag geen prijskaartje hebben. In dit systeem heeft onderwijs wel een prijskaartje, er is dus iets goed mis. Maar dat heeft iedere BNW'er wel door. :)
pi_125077782
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 april 2013 18:25 schreef 95Fhetsysteem het volgende:

[..]

Dat chillen en dergelijk ontneem ik ze niet hoor(ben zelf ook maar 17). Maar wat interesse aanwakkeren zou zeer goed zijn, slechte cijfers motiveren niet tenminste ik haalde geen motivatie uit mijn onvoldoendes. Ik haalde juist motivatie uit mijn goede resultaten en mijn pluspunten ipv mijn minpunten. Onderwijs is de toekomst en de toekomst mag geen prijskaartje hebben. In dit systeem heeft onderwijs wel een prijskaartje, er is dus iets goed mis. Maar dat heeft iedere BNW'er wel door. :)
Maar wat voor jou geldt hoeft natuurlijk niet voor anderen te gelden. En het is heel nobel om geen prijskaartje aan de toekomst te hangen, maar die leraren moeten ook eten ;)
pi_125077819
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 april 2013 17:36 schreef 95Fhetsysteem het volgende:

[..]

Als jouw interesses waren uitgebuit dan had je nu een totaal andere baan. :)
Ik buitte mijn interesses uit door ALO te gaan doen. Uiteindelijk heb ik mijn baan niet gevonden in de sportwereld, dus dat is helaas niet voor mij van toepassing.

Wat jij zegt is iets wat kán kloppen voor bepaalde leerlingen, maar dat staat verder niet geschreven in steen. Dat iets voor jou werkt betekent niet meteen dat dat voor anderen ook zo werkt. Mensen genoeg die de vruchten plukken van het huidige, wellicht niet geoptimaliseerde, systeem.
Conscience do cost.
  dinsdag 9 april 2013 @ 18:32:16 #51
400111 95Fhetsysteem
Niets en alles.
pi_125077934
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 april 2013 18:27 schreef Ceased2Be het volgende:

[..]

Maar wat voor jou geldt hoeft natuurlijk niet voor anderen te gelden. En het is heel nobel om geen prijskaartje aan de toekomst te hangen, maar die leraren moeten ook eten ;)
Iedereen had altijd de uitstraling van wat doe ik hier? Een enkel persoon heeft het niet nodig, toch neem ik aan dat het ook voor die mensen een eye opener kan zijn. En wat dat prijskaartje betreft, het systeem zit daar in de weg.
  dinsdag 9 april 2013 @ 18:34:20 #52
400111 95Fhetsysteem
Niets en alles.
pi_125078002
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 april 2013 18:28 schreef ems. het volgende:

[..]

Ik buitte mijn interesses uit door ALO te gaan doen. Uiteindelijk heb ik mijn baan niet gevonden in de sportwereld, dus dat is helaas niet voor mij van toepassing.

Wat jij zegt is iets wat kán kloppen voor bepaalde leerlingen, maar dat staat verder niet geschreven in steen. Dat iets voor jou werkt betekent niet meteen dat dat voor anderen ook zo werkt. Mensen genoeg die de vruchten plukken van het huidige, wellicht niet geoptimaliseerde, systeem.
In dit systeem vallen er wat appels door de mand, door het systeem aan te passen door oa wat ik zei toe te voegen dan vallen die appels niet meer door de mand. De andere appels hebben er niets onder te lijden en blijven gwn keurig in het mandje vallen. Het is een upgrade die sommigen nodig hebben en diegenen die het niet nodig hebben zullen daar geen problemen aan ondervinden.
pi_125078138
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 april 2013 18:32 schreef 95Fhetsysteem het volgende:

[..]

Iedereen had altijd de uitstraling van wat doe ik hier? Een enkel persoon heeft het niet nodig, toch neem ik aan dat het ook voor die mensen een eye opener kan zijn. En wat dat prijskaartje betreft, het systeem zit daar in de weg.
Maar hoe maak je het vak van leraar weer populair? Dat zal stap 1 worden, want voor alles wat je wil kom je simpelweg mankracht tekort.
pi_125078396
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 april 2013 18:34 schreef 95Fhetsysteem het volgende:

[..]

In dit systeem vallen er wat appels door de mand, door het systeem aan te passen door oa wat ik zei toe te voegen dan vallen die appels niet meer door de mand.
Ik zie eerlijk gezegd niet zoveel toekomst in jouw argumenten. Zoals gezegd: Als je een puber zelf laat beslissen wat hij wel of niet hoeft te doen was er in ieder geval van mij weinig terecht gekomen destijds.

Daarnaast zou je mij kunnen beschouwen als een 'appel die door de mand viel', en heb ik al uitgelegd dat júist het oefenen op de vakken waar ik slecht in was nu voor mij juist verschrikkelijk voordelig zijn.

Vanuit mijn eigen ervaring zou ik dus zeggen dat jij er vooralsnog compleet naast zit. Dat bedoel ik niet gemeen, maar dat geeft wel te kennen dat jouw systeem ook niet foutloos is.
quote:
De andere appels hebben er niets onder te lijden en blijven gwn keurig in het mandje vallen. Het is een upgrade die sommigen nodig hebben en diegenen die het niet nodig hebben zullen daar geen problemen aan ondervinden.
Ik zie niet helemaal in hoe minder educatie krijgen een 'upgrade' is. Daarnaast is het voor scholen ook nogal lastig om voor alle kleine niveauverschilletjes het complete lesprogramma aan te passen.

Maar het is allemaal wat vaagjes. "Het moet beter dan hoe het nu is" "appels vallen door de mand" "pas het systeem aan" "laat mensen leren waar ze zin in hebben". Hoe ziet dat er dan concreet uit? Als een kind nergens zin in heeft behalve misschien wat pianospelen tijdens muziek, moet een school dan inschikken en hem exclusief piano laten spelen? Moet het gewreekte "systeem" dan inschikken door deze, wellicht compleet talentloze, pianospeler in zijn levensbehoeften te voorzien?

Ikzelf heb als sterke vakken de talen, geschiedenis en LO gehad. Maar dat je 'sterk' in iets bent betekent ook niet automatisch dat je gelukkig wordt om daar iets mee te doen. Voor zover ik kan zien is dat nog een valkuil in je plan.
Conscience do cost.
  dinsdag 9 april 2013 @ 18:46:47 #55
400111 95Fhetsysteem
Niets en alles.
pi_125078422
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 april 2013 18:38 schreef Ceased2Be het volgende:

[..]

Maar hoe maak je het vak van leraar weer populair? Dat zal stap 1 worden, want voor alles wat je wil kom je simpelweg mankracht tekort.
Volgens mij is tegenwoordig al een docenten tekort. Misschien een integrale oplossing via andere banen. Zoals de flexdocent, iemand die gewoon bij een instantie werkzaam is en af en toe in kan vallen en les geven op scholen in het vak dat past bij de instantie waar deze persoon werkzaam is.
  dinsdag 9 april 2013 @ 18:53:37 #56
397420 tribalwars
jongen 17 jarig
pi_125078683
ik vind dat de basischool en middelbare school een goede stuctuur hebben. maar je leert veel onjuist informatie dat is het probleem. en je wordt er niet kritisch van.
de beroepsopleiding vind ik wel goed. maar ook de vervolg opleiding spoort niet aan tot kritisch denken.
  dinsdag 9 april 2013 @ 18:53:55 #57
400111 95Fhetsysteem
Niets en alles.
pi_125078698
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 april 2013 18:45 schreef ems. het volgende:

[..]

Ik zie eerlijk gezegd niet zoveel toekomst in jouw argumenten. Zoals gezegd: Als je een puber zelf laat beslissen wat hij wel of niet hoeft te doen was er in ieder geval van mij weinig terecht gekomen destijds.

Daarnaast zou je mij kunnen beschouwen als een 'appel die door de mand viel', en heb ik al uitgelegd dat júist het oefenen op de vakken waar ik slecht in was nu voor mij juist verschrikkelijk voordelig zijn.

Vanuit mijn eigen ervaring zou ik dus zeggen dat jij er vooralsnog compleet naast zit. Dat bedoel ik niet gemeen, maar dat geeft wel te kennen dat jouw systeem ook niet foutloos is.

[..]

Ik zie niet helemaal in hoe minder educatie krijgen een 'upgrade' is. Daarnaast is het voor scholen ook nogal lastig om voor alle kleine niveauverschilletjes het complete lesprogramma aan te passen.

Maar het is allemaal wat vaagjes. "Het moet beter dan hoe het nu is" "appels vallen door de mand" "pas het systeem aan" "laat mensen leren waar ze zin in hebben". Hoe ziet dat er dan concreet uit? Als een kind nergens zin in heeft behalve misschien wat pianospelen tijdens muziek, moet een school dan inschikken en hem exclusief piano laten spelen?

Ikzelf heb als sterke vakken de talen, geschiedenis en LO gehad. Maar dat je 'sterk' in iets bent betekent ook niet automatisch dat je gelukkig wordt om daar iets mee te doen. Voor zover ik kan zien is dat nog een valkuil in je plan.
Ik laat niet minder les geven, ik laat de puber niet bewust zelf kiezen. Onbewust is er interesse deze moet op een bewust niveau gebracht worden en worden uitgebuit. Je had mij niet helemaal gegrepen, eerder meer les dan minder. Je vertaald het verkeert, ik had het over inspelen en aanwakkeren van interesses. Jij hebt het over iedereen laten doen waar ze zin in hebben. Dat is totaal wat anders en totaal niet van toepassing. Als je weet waar je interesses liggen dan kun je daar op bouwen ipv bijles in iets waar je interesse niet ligt. Je voorbeeld met betrekking tot de scholier en de piano is niet volledig van toepassing op wat ik zei, je vergeet het sleutelwoord INTERESSE.
  dinsdag 9 april 2013 @ 18:55:44 #58
400111 95Fhetsysteem
Niets en alles.
pi_125078768
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 april 2013 18:53 schreef tribalwars het volgende:
ik vind dat de basischool en middelbare school een goede stuctuur hebben. maar je leert veel onjuist informatie dat is het probleem. en je wordt er niet kritisch van.
de beroepsopleiding vind ik wel goed. maar ook de vervolg opleiding spoort niet aan tot kritisch denken.
Interesse en kritisch nadenken komen ook samen op een bepaald punt. Als je interesse ligt bij biologie bijvoorbeeld dan leer je kritisch te kijken naar alle stof die te maken heeft met biologie.
  dinsdag 9 april 2013 @ 18:56:53 #59
397420 tribalwars
jongen 17 jarig
pi_125078812
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 april 2013 18:55 schreef 95Fhetsysteem het volgende:

[..]

Interesse en kritisch nadenken komen ook samen op een bepaald punt. Als je interesse ligt bij biologie bijvoorbeeld dan leer je kritisch te kijken naar alle stof die te maken heeft met biologie.
ik bedoel dat het in dit systeem taboe is om kritisch te denken over de maatschappij.
  dinsdag 9 april 2013 @ 18:58:06 #60
400111 95Fhetsysteem
Niets en alles.
pi_125078858
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 april 2013 18:56 schreef tribalwars het volgende:

[..]

ik bedoel dat het in dit systeem taboe is om kritisch te denken over de maatschappij.
Ja maar dat zal in dit systeem nooit veranderen. Niemand graaft graag vrijwillig z'n eigen graf.
pi_125078878
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 april 2013 18:53 schreef 95Fhetsysteem het volgende:

[..] Onbewust is er interesse deze moet op een bewust niveau gebracht worden en worden uitgebuit.
Dat is wat scholen ook zo ongeveer al doen sinds het begin der scholen.
quote:
Je had mij niet helemaal gegrepen, eerder meer les dan minder. Je vertaald het verkeert, ik had het over inspelen en aanwakkeren van interesses. Jij hebt het over iedereen laten doen waar ze zin in hebben. Dat is totaal wat anders en totaal niet van toepassing. Als je weet waar je interesses liggen dan kun je daar op bouwen ipv bijles in iets waar je interesse niet ligt.
Ik zei het al drie keer eerder, maar nogmaals dan maar: Dankzij die bijles, de verplichting om een goed cijfer te halen om over te gaan en de extra uurtjes die mijn (prima) wiskunde-docenten mij hebben gegeven ben ik nu in staat om anderen van dienst te zijn en mezelf in mijn levensbehoeften te voorzien. Dan ben ik toch eigenlijk al een voorbeeld dat jouw systeem allesbehalve vlekkeloos is en dat er wel degelijk grote voordelen aan het huidige onderwijs zitten?
quote:
Je voorbeeld met betrekking tot de scholier en de piano is niet volledig van toepassing op wat ik zei, je vergeet het sleutelwoord INTERESSE.
Als puber waren mijn voornaamste interesses:

- Bitches
- Skateboarden
- Slechte muziek
- Bitches
- Jointjes
- Sporten
- Alcohol
- Bitches

Vertel. Hoe dient school daarop in te spelen?

quote:

[..]

Waarom doe je het dan? Waarom doe ik het dan? Waarom is hier een deelforum voor? Waarom zijn er wereldwijd talloze organisaties die kritisch zijn over het een of ander?

Probeer eens na te denken.
Conscience do cost.
  dinsdag 9 april 2013 @ 19:09:31 #62
400111 95Fhetsysteem
Niets en alles.
pi_125079303
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 april 2013 18:58 schreef ems. het volgende:

[..]

Dat is wat scholen ook zo ongeveer al doen sinds het begin der scholen.

[..]

Ik zei het al drie keer eerder, maar nogmaals dan maar: Dankzij die bijles, de verplichting om een goed cijfer te halen om over te gaan en de extra uurtjes die mijn (prima) wiskunde-docenten mij hebben gegeven ben ik nu in staat om anderen van dienst te zijn en mezelf in mijn levensbehoeften te voorzien. Dan ben ik toch eigenlijk al een voorbeeld dat jouw systeem allesbehalve vlekkeloos is en dat er wel degelijk grote voordelen aan het huidige onderwijs zitten?

[..]

- Bitches
- Skateboarden
- Slechte muziek
- Bitches
- Jointjes
- Sporten
- Alcohol
- Bitches

[..]

Waarom doe je het dan? Waarom doe ik het dan? Waarom is hier een deelforum voor? Waarom zijn er wereldwijd talloze organisaties die kritisch zijn over het een of ander?

Probeer eens na te denken.
Je moet je ook voorstellen dat je leven anders zou zijn als je mijn onderwijssysteem(schets) had. Jij praat over iets dat er is en wat je heb meegemaakt, ik praat nu in principe over een fictief iets. Wiskunde is één van de drie basisvakken zoals ik al eerder aangaf. Deze vallen buiten die regeling omdat ik zie dat deze zeer belangrijk zijn. Het huidige onderwijs krijgt een upgrade zonder downgrade op bepaalde subsecties in het onderwijs. Voorbeeld van een upgrade: elke school moet minstens 1 wc hebben per 30 leerlingen, school A krijgt er 5 wc's bij. Voor degene die vaak moeten helpt het, voor degene die er nooit gebruik van maakt is het niet tot last. (die upgrade is zonder het verwijderen van een deel van de kantine bijvoorbeeld) Dus zijn er alleen maar positieve effecten. Zo kun je mijn schets ongeveer zien. Er komt iets bij en er gaat niets van belang af.
pi_125079625
quote:

[..]

Nee hoor, daar hadden we maatschappijleer voor.
  dinsdag 9 april 2013 @ 19:18:49 #64
400111 95Fhetsysteem
Niets en alles.
pi_125079762
quote:
10s.gif Op dinsdag 9 april 2013 19:16 schreef Ceased2Be het volgende:

[..]

Nee hoor, daar hadden we maatschappijleer voor.
Flexdocent, was dat iets?

Ik moet toegeven dat ik door maatschappijleer in aanraking kwam met enkele complottheorietjes zoals die van 9/11. Toen was het domino, tik tik tik boem.
pi_125079794
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 april 2013 19:09 schreef 95Fhetsysteem het volgende:

[..]

Je moet je ook voorstellen dat je leven anders zou zijn als je mijn onderwijssysteem(schets) had. Jij praat over iets dat er is en wat je heb meegemaakt, ik praat nu in principe over een fictief iets. Wiskunde is één van de drie basisvakken zoals ik al eerder aangaf. Deze vallen buiten die regeling omdat ik zie dat deze zeer belangrijk zijn. Het huidige onderwijs krijgt een upgrade zonder downgrade op bepaalde subsecties in het onderwijs.
Ik begrijp dat het fictief is, maar als ik mezelf in die bepaalde fictie probeer in te leven kan ik het me met geen mogelijkheid voorstellen dat ik daar ook maar enigszins profijt van gehad zou hebben, in tegenstelling tot het huidige systeem waar ik min of meer de vruchten van pluk.

Daarnaast dien jij ook te begrijpen dat het fictief is en dat eventuele conclusies die je aan dit fictieve systeem ontleent uitsluitend als speculatief beschouwd kunnen worden.

En wie bepaalt welke vakken tot de basis horen? Waarom wiskunde? Waarom niet biologie? Als je als kind al weet dat je niets met rekenen te maken wilt hebben, waarom dan toch die focus daarop? Wat dat betreft loop je precies synchroon met het huidige stelsel, behalve dat je een waardeoordeel doet over wat jij -persoonlijk- als wel of niet relevant beschouwt.

quote:
Voorbeeld van een upgrade: elke school moet minstens 1 wc hebben per 30 leerlingen, school A krijgt er 5 wc's bij. Voor degene die vaak moeten helpt het, voor degene die er nooit gebruik van maakt is het niet tot last. (die upgrade is zonder het verwijderen van een deel van de kantine bijvoorbeeld) Dus zijn er alleen maar positieve effecten. Zo kun je mijn schets ongeveer zien. Er komt iets bij en er gaat niets van belang af.
Dat is een beetje een "geef iedereen een miljoen en dan is iedereen rijk" argument. Als je wilt dat men meer geld steekt in onderwijs dan is dat eerder een politieke kwestie.
Conscience do cost.
pi_125079954
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 april 2013 19:18 schreef 95Fhetsysteem het volgende:

[..]

Flexdocent, was dat iets?
Mits goed gescreened... niet iedereen is geschikt om les te geven, ook al is het flex is het nogal een commitment wat je aangaat. Ik zou het niet naast m'n werk kunnen doen ook al werk ik 36u per week.

quote:
Ik moet toegeven dat ik door maatschappijleer in aanraking kwam met enkele complottheorietjes zoals die van 9/11. Toen was het domino, tik tik tik boem.
Grappig, tribalwars heeft dan vast geen maatschappijleer gehad ;)
  dinsdag 9 april 2013 @ 19:24:14 #67
400111 95Fhetsysteem
Niets en alles.
pi_125080044
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 april 2013 19:19 schreef ems. het volgende:

[..]

Ik begrijp dat het fictief is, maar als ik mezelf in die bepaalde fictie probeer in te leven kan ik het me met geen mogelijkheid voorstellen dat ik daar ook maar enigszins profijt van gehad zou hebben, in tegenstelling tot het huidige systeem waar ik min of meer de vruchten van pluk.

Daarnaast dien jij ook te begrijpen dat het fictief is en dat eventuele conclusies die je aan dit fictieve systeem ontleent uitsluitend als speculatief beschouwd kunnen worden.

En wie bepaalt welke vakken tot de basis horen? Waarom wiskunde? Waarom niet biologie? Als je als kind al weet dat je niets met rekenen te maken wilt hebben, waarom dan toch die focus daarop? Wat dat betreft loop je precies synchroon met het huidige stelsel, behalve dat je een waardeoordeel doet over wat jij -persoonlijk- als wel of niet relevant beschouwt.

[..]

Dat is een beetje een "geef iedereen een miljoen en dan is iedereen rijk" argument. Als je wilt dat men meer geld steekt in onderwijs dan is dat eerder een politieke kwestie.
Het ging over het verbeteren van het onderwijssysteem niet het omleggen en opbouwen van.
Om het onderwijssysteem te verbeteren is er inderdaad geld nodig. Ik zeg niet dat wat ik zeg 100% true is voor iedereen. Maar wel dat het positieve effecten heeft op bepaalde mensen en geen negatieve effecten op anderen.
  dinsdag 9 april 2013 @ 19:25:58 #68
400111 95Fhetsysteem
Niets en alles.
pi_125080140
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 april 2013 19:22 schreef Ceased2Be het volgende:

[..]

Mits goed gescreened... niet iedereen is geschikt om les te geven, ook al is het flex is het nogal een commitment wat je aangaat. Ik zou het niet naast m'n werk kunnen doen ook al werk ik 36u per week.

[..]

Grappig, tribalwars heeft dan vast geen maatschappijleer gehad ;)
Meer voor parttimers denk ik dan.
pi_125081744
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 april 2013 19:24 schreef 95Fhetsysteem het volgende:

[..]

Het ging over het verbeteren van het onderwijssysteem niet het omleggen en opbouwen van.
Dat begrijp ik, maar behalve "3 kernvakken en voor de rest extra veel tijd besteden aan iets waar je al goed in bent" zie ik niet zo goed waar het heen gaat. Daarnaast is alleen dat plan al een flinke afwijking van het huidige beleid en komt het dus wel degelijk op omleggen en opnieuw opbouwen neer, lijkt me.
quote:
Om het onderwijssysteem te verbeteren is er inderdaad geld nodig. Ik zeg niet dat wat ik zeg 100% true is voor iedereen. Maar wel dat het positieve effecten heeft op bepaalde mensen en geen negatieve effecten op anderen.
Ja maar dan zeg je eigenlijk niets anders dan "meer geld en aandacht in onderwijs stoppen". Dat heeft verder weinig te maken met BNW of de eventuele indoctrinatie op school waar eerder over gesproken werd.

Maar ik ben wel nieuwsgierig wat je precies bedoelt want het is me eigenlijk nog steeds niet duidelijk wat je plannen nou zijn. Kan je niet als voorbeeld een soort klein weekschema maken voor de ongetalenteerde pianospeler waar ik het eerder over had? Puur ter illustratie.
Conscience do cost.
pi_125082176
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 april 2013 18:34 schreef 95Fhetsysteem het volgende:

[..]

In dit systeem vallen er wat appels door de mand, door het systeem aan te passen door oa wat ik zei toe te voegen dan vallen die appels niet meer door de mand.
Je haalt volgens mij wat spreekwoorden doorelkaar.
  dinsdag 9 april 2013 @ 20:10:09 #71
400111 95Fhetsysteem
Niets en alles.
pi_125082230
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 april 2013 19:59 schreef ems. het volgende:

[..]

Dat begrijp ik, maar behalve "3 kernvakken en voor de rest extra veel tijd besteden aan iets waar je al goed in bent" zie ik niet zo goed waar het heen gaat. Daarnaast is alleen dat plan al een flinke afwijking van het huidige beleid en komt het dus wel degelijk op omleggen en opnieuw opbouwen neer, lijkt me.

[..]

Ja maar dan zeg je eigenlijk niets anders dan "meer geld en aandacht in onderwijs stoppen". Dat heeft verder weinig te maken met BNW of de eventuele indoctrinatie op school waar eerder over gesproken werd.

Maar ik ben wel nieuwsgierig wat je precies bedoelt want het is me eigenlijk nog steeds niet duidelijk wat je plannen nou zijn. Kan je niet als voorbeeld een soort klein weekschema maken voor de ongetalenteerde pianospeler waar ik het eerder over had? Puur ter illustratie.
Ik denk niet dat een rooster van een willekeurige leerling veel geeft. De link met indoctrinatie is dat je nu allemaal vakken krijgt deze moet volgen en verder je mond moet houden. Totaal geen eigen inbreng, er word niet gekeken naar interesses en de persoon zelf. Grof gezegd word je behandelt als een robot als is dat ook niet geheel waar.

Die leerling met schijt aan elk vak behalve muziek kan worden geholpen door de interesses bij hem/haar op te wekken en vakken in een ander licht te brengen. Eventueel kan tegen een goed resultaat op bijvoorbeeld Nederlands een piano les staan van de muziekdocent. Om maar even snel een voorbeeld te noemen.
  dinsdag 9 april 2013 @ 20:11:28 #72
400111 95Fhetsysteem
Niets en alles.
pi_125082300
quote:
7s.gif Op dinsdag 9 april 2013 20:08 schreef Beathoven het volgende:

[..]

Je haalt volgens mij wat spreekwoorden doorelkaar.
Ik heb er inderdaad een spreekwoord bij gehaald, maar niet met het spreekwoordelijke doel. Het voorbeeld met de appels kwam als eerste in me op.
  dinsdag 9 april 2013 @ 21:40:11 #73
397420 tribalwars
jongen 17 jarig
pi_125087881
ik heb wel maatschappij gehad was er altijd goed in op de middelbare school.
maatschappij is echt een vak dat je een slapend schaap maakt. het maakt je totaal onkritisch.
  Moderator dinsdag 9 april 2013 @ 22:59:36 #74
249559 crew  Lavenderr
pi_125094706
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 april 2013 21:40 schreef tribalwars het volgende:
maatschappij is echt een vak dat je een slapend schaap maakt. het maakt je totaal onkritisch.
Het is maar net wat je er uit oppikt. Hier kun je dus echt je kritische kijken ontwikkelen.
pi_125101194
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 april 2013 21:40 schreef tribalwars het volgende:
Nooit hoeven discussièren bij maatschappijleer? Nooit gekeken naar verkiezingsbeloftes en wat er daarna van waar gemaakt werd? (om maar eens twee dingen te noemen).

Overigens werd het laatste ook behandeld bij geschiedenislessen bij ons en werd er daar maar wat graag buiten het boek om stof behandeld. Idem met levensbeschouwing.
  woensdag 10 april 2013 @ 08:25:59 #76
52357 Lambiekje
pi_125101949
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 april 2013 22:59 schreef Lavenderr het volgende:

[..]

Het is maar net wat je er uit oppikt. Hier kun je dus echt je kritische kijken ontwikkelen.
maar wat is kritisch?

Stichting Skepsis. Die beweren kritisch te zijn maar feitelijk zijn het bekrompen seniele dogmatici met achterhaalde stokpaardjes.
  woensdag 10 april 2013 @ 09:28:17 #77
397420 tribalwars
jongen 17 jarig
pi_125102931
jullie hebben het allen maar over kritisch zijn over een vak.
maar ik bedoel iets anders.
ik heb het over uit de box denken. dan ben je pas echt kritisch
als je in de box denkt dat ben je niet kritisch. maar de meeste mensen denken dat ze kritisch zijn terwijl ze dat niet zijn. wat die kunnen niet buiten de box denken ,en dan ben je niet kritisch.
  Moderator woensdag 10 april 2013 @ 10:06:08 #78
249559 crew  Lavenderr
pi_125103997
quote:
0s.gif Op woensdag 10 april 2013 09:28 schreef tribalwars het volgende:
als je in de box denkt dat ben je niet kritisch. maar de meeste mensen denken dat ze kritisch zijn terwijl ze dat niet zijn. wat die kunnen niet buiten de box denken ,en dan ben je niet kritisch.
Maar leg dan eens uit wat beter uit wat je bedoelt met kritisch denken. Je bedoelt je afzetten tegen álles?
Dus standaard bij elk onderwerp precies het tegenovergestelde denken en beweren?
  woensdag 10 april 2013 @ 10:14:04 #79
397420 tribalwars
jongen 17 jarig
pi_125104246
met kritisch denken bedoel ik verder kijken dan de oude media verder kijken dan het kapitaltisch systeem. dat is uit de box denken of ook wel kritsch zijn. en als je in het kapitalisch systeem blijft denken dan veranderd er nooit wat aan de wereld. dat is wat ik duidelijk wil maken.
  woensdag 10 april 2013 @ 10:27:20 #80
400111 95Fhetsysteem
Niets en alles.
pi_125104669
quote:
0s.gif Op woensdag 10 april 2013 10:14 schreef tribalwars het volgende:
met kritisch denken bedoel ik verder kijken dan de oude media verder kijken dan het kapitaltisch systeem. dat is uit de box denken of ook wel kritsch zijn. en als je in het kapitalisch systeem blijft denken dan veranderd er nooit wat aan de wereld. dat is wat ik duidelijk wil maken.
Kritisch denken is het proces dat of de methode van denken die vragen stelt bij veronderstellingen. Het is een manier om te bepalen of een claim waar, onwaar, of soms waar en soms onwaar, of gedeeltelijk waar en deels onwaar is.

Als je maatschappijleer hebt gehad dan heb je ook wel eens een debat gevoerd met je klasgenoten. Je klasgenoten nemen een stelling in en jij kan deze KRITISCH benaderen. Dat is ook kritisch denken, jij hebt het steeds over 'uit het systeem' denken. Persoonlijk vind ik dat heel wat anders.
pi_125105447
quote:
Maar jij zit ook de hele tijd in dezelfde 'box'.. ik zie je hetzelfde argument maar herhalen en herhalen. Dus, hoe kritisch ben jij zelf nog? De 'oude media' (wat ook je stokpaardje blijft) wil je niet lezen, terwijl jij daaruitstekend mee 'uit de box' gaat.
  FOK!fotograaf woensdag 10 april 2013 @ 10:56:50 #82
13368 NiGeLaToR
pi_125105628
quote:
0s.gif Op woensdag 10 april 2013 10:50 schreef Ceased2Be het volgende:

[..]

Maar jij zit ook de hele tijd in dezelfde 'box'.. ik zie je hetzelfde argument maar herhalen en herhalen. Dus, hoe kritisch ben jij zelf nog? De 'oude media' (wat ook je stokpaardje blijft) wil je niet lezen, terwijl jij daaruitstekend mee 'uit de box' gaat.
Ook de complotdenkers zitten in hun fabriek voor de standaardisatie van de mens. Maargoed, niets nieuws, hoeveel mensen zijn er niet die hun hele leven afhangen van iets wat ze geloven ipv wat ze weten. Complotters zijn prototype gelovigen :)
We hebben al een aantal dominees die prediken, wat wil je nog meer?
  woensdag 10 april 2013 @ 11:12:47 #83
400111 95Fhetsysteem
Niets en alles.
pi_125106034
quote:
0s.gif Op woensdag 10 april 2013 10:56 schreef NiGeLaToR het volgende:

[..]

Ook de complotdenkers zitten in hun fabriek voor de standaardisatie van de mens. Maargoed, niets nieuws, hoeveel mensen zijn er niet die hun hele leven afhangen van iets wat ze geloven ipv wat ze weten. Complotters zijn prototype gelovigen :)
We hebben al een aantal dominees die prediken, wat wil je nog meer?
Als je helemaal killuminati gaat eindig je als een satankiller/religiehater/god aanhanger/verzet tegen alles wat maar te maken heeft met het hedendaagse systeem. Met te veel gas op de plank vlieg je uit de bocht. Rustig aan, want niets is wat het lijkt en niets hoeft waar te zijn.
pi_125106170
quote:
0s.gif Op woensdag 10 april 2013 08:25 schreef Lambiekje het volgende:

[..]

maar wat is kritisch?

Stichting Skepsis. Die beweren kritisch te zijn maar feitelijk zijn het bekrompen seniele dogmatici met achterhaalde stokpaardjes.
Je vindt waarschijnlijk hetzelfde van Michael Shermer? (wilde gok)
  woensdag 10 april 2013 @ 12:44:46 #85
52357 Lambiekje
pi_125108567
quote:
0s.gif Op woensdag 10 april 2013 10:06 schreef Lavenderr het volgende:

[..]

Maar leg dan eens uit wat beter uit wat je bedoelt met kritisch denken. Je bedoelt je afzetten tegen álles?
Dus standaard bij elk onderwerp precies het tegenovergestelde denken en beweren?
Beweren is nog altijd met bronnen he.

Zoals mijn onderschrift zegt. En ja met alles echt alles wat je denkt te weten (collectief gezien - schoolboek/disney versie) is totaal anders.
  Moderator woensdag 10 april 2013 @ 12:55:51 #86
249559 crew  Lavenderr
pi_125108921
quote:
0s.gif Op woensdag 10 april 2013 12:44 schreef Lambiekje het volgende:

[..]

Beweren is nog altijd met bronnen he.

Zoals mijn onderschrift zegt. En ja met alles echt alles wat je denkt te weten (collectief gezien - schoolboek/disney versie) is totaal anders.
Dus als ik denk 150.000 euro op de bank te hebben staan klopt dat niet want dan is het eigenlijk 100.000 euro?
Oh wacht. Dat klopt wel!
pi_125110461
quote:
Waarom reageer je dan in een gesprek over het vak maatschappijleer :?
quote:
Want jij bent wel kritisch :')

Van alle mensen op BNW ben jij nog degene die het meest anderen napraat.
Conscience do cost.
pi_125112508
quote:
Je haalt twee dingen door elkaar..

Kritisch denken is wat anders dan out of the box denken. Je kunt beide, maar beide zijn andere vormen van denken.

Out-of-the-box staat voor creatief denken met de meeste raakvlakken op het gebied van marketing en kunst e.d. ontwikkeling. Dat is handig voor als je met een groep gaat brainstormen om de eerste ideeen voor een toekomstig model op tafel te gooien 'zonder' dat men dan al begint met 'kan niet, te moeilijk, is al eens gedaan' e.a. 'idea-killers' (zonder kritisch denken dus)

Kritisch denken is de gave om dingen te analyseren en er op te schieten, te kijken of het model in de praktijk werkt. Iedereen kan beide, maar je kunt niet beide tegelijk.

Kortom je kunt wel out-of-the-box een auto bouwen die er mooi uitziet en die je met veel toewijding aan het design bouwt, maar als het ding na een paar meter al stopt of zo gevaarlijk is dat het met de eerste de beste botsproef levens kost dan heb je er niets aan.

Het ene vult het ander aan maar je kunt de twee begrippen niet verenigen tot 1 ding. Je hebt in een maatschappij mensen nodig voor het één en voor het ander. Niets is beter, alhoewel men denk ik liever de voorkeur geeft aan een saai model dat werkt dan een fris model dat geen meter vooruit komt.

[ Bericht 1% gewijzigd door Beathoven op 10-04-2013 15:01:48 ]
  woensdag 10 april 2013 @ 15:15:35 #89
383099 Wouter_Drucker
Lid piratenpartij
pi_125113434
quote:

[..]

Dat is een goed aanknopingspunt. Ik was zelf erg gelukkig op de basisschool (deed het ook erg goed), en ontzettend ongelukkig op de middelbare school (haalde alleen maar vieren en zag het licht aan het eind van de tunnel al vanaf de derde klas al niet meer, heb er bijna twintig jaar later nog regelmatig dromen over).
  woensdag 10 april 2013 @ 15:27:44 #90
383099 Wouter_Drucker
Lid piratenpartij
pi_125113808
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 april 2013 17:27 schreef 95Fhetsysteem het volgende:
Bijles
Ik krijg gewoon de kriebels van het woord. Misschien is dat een van de verschillen tussen basis en voortgezet onderwijs. Op de basisschool vertellen ze je niet dat je je kansen vergooit als je niet presteert. Er is geen bijles. Geen 'vanaf nu 110% je best doen'. Geen om 8 uur opstaan, tot 4 uur op school zitten en dan nog huiswerk moeten maken, en de volgende dag opnieuw. Bij kinderen onder de twaalf is het gewoon logisch dat je ze dat niet aan kan doen. Maar waarom zou het voor boven de twaalf eigenlijk anders zijn?

Een ander duidelijk verschil is dat je op de basisschool 1 leraar hebt voor een heel jaar. De school was ook veel kleiner en veel dichter bij huis. De bassischool was vijf minuten lopen, middelbare school drie kwartier fietsen. De bassischool bestond uit tien lokaaltjes, de middelbare school had er een stuk of 200.

Oh ja, op de basisschool zat je de hele looptijd bij de zelfde kinderen in de klas. Niet alleen verloor je de meesten als je naar de middelbare school ging, op die school zelf veranderden de klassen ook vaak. Sommige belangrijke vrienden raakte je permanent kwijt als je naar van school veranderde (nogal zonde), andere vrienden zaten ineens in een 'lagere' categorie. Dat categorie denken (mijn zus was zat in een 'lagere categorie', zij ging naar MAVO ik naar VWO) is nog zo iets wat je eigenlijk niet wil.

[ Bericht 9% gewijzigd door Wouter_Drucker op 10-04-2013 15:33:17 ]
  woensdag 10 april 2013 @ 15:46:37 #91
383099 Wouter_Drucker
Lid piratenpartij
pi_125114433
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 april 2013 18:58 schreef ems. het volgende:

- Bitches
- Skateboarden
- Slechte muziek
- Bitches
- Jointjes
- Sporten
- Alcohol
- Bitches

-Leren hoe je een skateboard repareert.
-Leren hoe je een film maakt van skateboarden.
-Leren hoe je een radiozender maakt om muziek uit te zenden.
-Leren hoe je een muziek optreden organiseert.
-Leren wat voor een effect alcohol en joints hebben op je hersenen.
-Leren hoe je op een andere manier een high kan bereiken (mediteren, hardlopen).
-Over liefde praten.
-Over romantiek praten, films en boeken kijken en lezen.
-Engelse rap teksten analyseren.
-Amerikaanse populaire cultuur en straatcultuur analyseren.

Ik kan nog wel even doorgaan. Probleem is dat je als leraar gedwongen wordt Wiskunde B standaard editie 3.12 te geven. Bovendien heb je een opleiding gevolgd (lees: je bent jarenlang gedrilled), waardoor je bovenstaande sowieso al niet meer kan bedenken.
pi_125114570
quote:
0s.gif Op woensdag 10 april 2013 15:46 schreef Wouter_Drucker het volgende:

[..]

-Leren hoe je op een andere manier een high kan bereiken (mediteren, hardlopen).
-Over liefde praten.
Dat zijn gevolgen die zich prima in de vrije tijd kunnen ontwikkelen, lijkt me. Waarom daar extra tijd aan besteden op school als daar toch al je 'natuurlijke interesse' ligt?

Daarnaast nogmaals: Dat je iets leuk vindt/ergens goed in bent betekent niet meteen dat je daar werk van zou willen maken. Ik vond het hartstikke leuk om te skateboarden en muziek te luisteren maar ik hoefde geen tony hawk of artiest te worden.
quote:
Ik kan nog wel even doorgaan. Probleem is dat je als leraar gedwongen wordt Wiskunde B standaard editie 3.12 te geven. Bovendien heb je een opleiding gevolgd (lees: je bent jarenlang gedrilled), waardoor je bovenstaande sowieso al niet meer kan bedenken.
Heb jij geen opleiding gevolgd dat jij dit wel kan bedenken dan :?
Conscience do cost.
  woensdag 10 april 2013 @ 15:56:45 #93
383099 Wouter_Drucker
Lid piratenpartij
pi_125114770
quote:
0s.gif Op woensdag 10 april 2013 15:50 schreef ems. het volgende:

[..]

Dat zijn gevolgen die zich prima in de vrije tijd kunnen ontwikkelen, lijkt me. Waarom daar extra tijd aan besteden op school als daar toch al je 'natuurlijke interesse' ligt?

De meeste kinderen zullen niet leren hoe je een skateboard repareert.

Daarbij is er bij heel veel van bovenstaande activiteiten ruimte om bijvoorbeeld wiskunde theorie in te bouwen. En nadat je ze hebben geleerd hoe ze een skateboard repareren, leren ze hoe hem te verbeteren, machines te gebruiken om onderdelen te maken enzovoort.

Een radio zender in elkaar zetten helpt met het creëren van mondigheid. In plaats van te luisteren en te gehoorzamen, leren ze zich te organiseren en kennis te delen.
  woensdag 10 april 2013 @ 15:58:40 #94
383099 Wouter_Drucker
Lid piratenpartij
pi_125114839
quote:
0s.gif Op woensdag 10 april 2013 15:50 schreef ems. het volgende:

Heb jij geen opleiding gevolgd dat jij dit wel kan bedenken dan :?
Yep.
  woensdag 10 april 2013 @ 16:01:20 #95
400111 95Fhetsysteem
Niets en alles.
pi_125114925
quote:
0s.gif Op woensdag 10 april 2013 12:55 schreef Lavenderr het volgende:

[..]

Dus als ik denk 150.000 euro op de bank te hebben staan klopt dat niet want dan is het eigenlijk 100.000 euro?
Oh wacht. Dat klopt wel!
Geld is gebaseerd op vertrouwen, geen vertrouwen is bankrun. Iedereen wil de waarde terughalen, de waarde is het papiergeld en de muntjes. Alleen dit heeft helemaal geen waarde, goud wel. Maar kun je goud eten?

De overgang van basisschool naar middelbare school was geen probleem voor mij, het eerste halfjaar in havo 1 stond ik allemaal zevens en achten. Door de sociale en culturele veranderingen kunnen de resultaten wel eens slechter worden. Mijn tweede halfjaar van havo1 was bar slecht en ik ging nog maar net over van een 6,4 gemiddeld en 2 onvoldoendes. In havo2 ging het net andersom, slechte start en goed einde. In havo 3 en 4 wisselden slechte en matige periodes zich af met als uitkomst dat ik net over kon. Toen ik havo 5 begon stond ik mentaal al 1-0 achter aangezien de resultaten van havo 4 in havo 5 door telden. Voor mijn examens stond ik vier onvoldoendes en na mijn examen nog twee, 5.4 op AK en een 4,8 op ECO. Toch nog wel een compensatiepunt uit mijn combinatiecijfer waardoor ik dik geslaagd was. Dat kan komen door de persoonlijke ontwikkelingen(puberen) maar ook door het onderwijssysteem. Mijn motivatie was laag, niet omdat ik me zoveel bezig hield met andere dingen maar omdat er gewoon geen interesse was. Kon je toevallig goed leren dan had je geluk en ging je altijd dik over, maar wat je dan leuk vond? Wat je wilt gaan doen? Geen idee is wat de decaan vaak te horen kreeg. Met als gevolg veel verkeerde studiekeuzes, depressies(mogelijk), geldproblemen(mogelijk) en dergelijke.
  woensdag 10 april 2013 @ 16:10:00 #96
383099 Wouter_Drucker
Lid piratenpartij
pi_125115226
Probeer even mijn gedachtegang te volgen. Als je een systeem zonder geld had zou je zo'n beetje elk probleem dat er bestaat oplossen (zie Zeitgeist: Moving Forward). Maar zoals iedereen weet krijg je dan een dictatuur. Zo bekeken speelt geld een organisatie functie, het helpt mensen samen te werken. Mensen hebben van nature allerlei zwakke plekken op het gebied van o.a. rationeel handelen en samen werken.

Het huidige school syteem heeft maar 1 doel: de leerling moet uiteindelijk geld gaan verdienen. Maar gegeven dat geld alle problemen veroorzaakt (oorlog, armoede, criminaliteit, oppressie), zou het doel niet moeten worden: samenwerken en rationeel handelen?

TL:DR Het school systeem zou het onderwijzen samenwerking en organiseren als doel moeten hebben.
  woensdag 10 april 2013 @ 16:11:31 #97
383099 Wouter_Drucker
Lid piratenpartij
pi_125115285
quote:
0s.gif Op woensdag 10 april 2013 16:01 schreef 95Fhetsysteem het volgende:

Toch nog wel een compensatiepunt uit mijn combinatiecijfer
*huiver*
  woensdag 10 april 2013 @ 16:18:15 #98
383099 Wouter_Drucker
Lid piratenpartij
pi_125115552
quote:
0s.gif Op woensdag 10 april 2013 15:46 schreef Wouter_Drucker het volgende:

[..]

-Over liefde praten.

Waar je als school in wil scoren is in ieder geval techniek. Techniek is wat grotendeels achter onze welvaart zit. Je kunt vanuit elke interesse wel bij techniek uit komen. Als iemand graag muziek luistert, geef je hem instrumentale les, dan laat je hem opnemen, je gebruikt elektronische instrumenten, en je kan over elektriciteit gaan beginnen.

Ik zou ook altijd veel aandacht aan pedagogie besteden. Je laat kinderen van 12-18 op kinderen van 6-10 passen.
1. Je leert ze pedagogie.
2. Je verlicht de last van andere leerkrachten.
3. Je leidt meer nieuwe leerkrachten op.
pi_125115663
quote:
0s.gif Op woensdag 10 april 2013 15:56 schreef Wouter_Drucker het volgende:

[..]

De meeste kinderen zullen niet leren hoe je een skateboard repareert.
Wellicht omdat het de meeste kinderen geen reet interesseert hoe ze een skateboard repareren. Ik wilde vroeger ook graag videogames spelen, laatte me destijds ijskoud hoe ze de games maakten :P
quote:
Daarbij is er bij heel veel van bovenstaande activiteiten ruimte om bijvoorbeeld wiskunde theorie in te bouwen. En nadat je ze hebben geleerd hoe ze een skateboard repareren, leren ze hoe hem te verbeteren, machines te gebruiken om onderdelen te maken enzovoort.
Zoals ik al zei: De meeste skateboarders hebben daar helemaal geen zin in. Die willen gewoon skateboarden, niet met een schroevendraaier kloten.

En hoe moet die theorie dan gebouwd worden? Wie doet dat? Er is nu al een degelijke-docenten tekort maar wat jij voorstelt klinkt vele malen arbeidsintensiever dan het huidige, meer gestroomlijnde systeem. Hoe realistisch is het?
quote:
0s.gif Op woensdag 10 april 2013 15:58 schreef Wouter_Drucker het volgende:

[..]

Yep.
Dat kan ook prima als je wel een opleiding hebt gevolgd.
Conscience do cost.
  woensdag 10 april 2013 @ 17:22:29 #100
383099 Wouter_Drucker
Lid piratenpartij
pi_125118258
Nog een ideetje. Ik zou wel eens een school op basis van donaties willen zien. Je zorgt ten eerste voor een enorme schaalverkleining. Dan reken je erop dat 1 op de 30 leerlingen later flink gaat verdienen, en heb je op elk moment 30-40 rijke donateurs. Doordat de school heel klein is, en het onderwijs goed, heb je veel meer kans op donaties. Als je teveel binnenkrijgt stuur je een deel door naar een (bijv. zwarte) school, en in ruil daarvoor spreek je af dat deze school bepaalde dingen van jou school overneemt.

Verder zou een school eigenlijk midden in het centrum van een stad of dorp moeten staan. Nu wordt die plek ingenomen door winkels. We hebben nu dan ook een systeem van uitgeven, lenen, en kaal roven. We moeten naar een systeem van sparen, investeren en produceren (hier wordt aan gewerkt). De schooltjes in het centrum zouden omringd zijn door grote en kleine industrie. Dat zou het makkelijker moeten maken om leerlingen in contact met de praktijk te brengen.

*O*
  woensdag 10 april 2013 @ 17:25:57 #101
61646 Copycat
I am a trigger hippie
pi_125118448
Scholen financieren op basis van donaties? Die dan verplicht zijn gesteld?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')