abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 9 april 2013 @ 13:10:25 #1
52357 Lambiekje
Everything is upside down
pi_125066852
quote:
Onderwijs zou als doel moeten hebben kritisch denkende mensen voort te brengen die hun gehele leven uit nieuwsgierigheid willen blijven doorleren. Om dit te bereiken zou eigenheid, creativiteit en nieuwsgierigheid moeten worden gestimuleerd. Onze huidige vorm van onderwijs bevordert deze eigenschappen echter niet, maar bederft ze juist. Op school worden we geleerd binnen de lijntjes te kleuren en te denken, waardoor onze nieuwsgierige geest feitelijk wordt geruïneerd. In de tijd dat de kinderen na een kwart van hun leven dan eindelijk van school verlost zijn, zit hun hoofd vol met onkunde die niets te maken heeft met de echte wereld.

Het onderwijs van vandaag de dag is voornamelijk gebaseerd op ons analytische en rationele geheugen; het onthouden van data, het maken van een toets, het slagen voor de toets, en… het weer vergeten van deze data. Uiteindelijk krijg je je diploma en ben je klaargestoomd om deel te nemen aan de maatschappij. Het systeem van het onthouden en het kunnen reproduceren van data staat in ons huidige onderwijsstelsel gelijk aan intelligentie. Diegenen die het beste mee kunnen komen met het systeem halen de hoogste cijfers en worden als het meest succesvol gezien. Het echte leven gaat echter niet om het onthouden en reproduceren van data en daarom is het onderwijssysteem een behoorlijke vertekening van de werkelijke essentie van het leven.

Het ontstaan van onze huidige vorm van onderwijs vindt zijn oorsprong in de 19e eeuw. Haar doel werd gevonden – niet in het trainen van het intellectueel of het brengen van verlichting bij allen, maar – in standaardisatie van de mens door het verkleinen van het aantal individuen door ze allemaal op hetzelfde niveau te brengen en te houden en het conditioneren van kinderen in het onderkennen, gehoorzamen en het onderwerpen aan autoriteit; zich onder te schikken en voor te bereiden om in gemeenschap te leven, waar het collectieve bewustzijn voorop staat en individueel talent niet wordt benut, laat staan gestimuleerd en uitgebreid. Kortom, de beperking van individualiteit, de onderwerping aan autoriteit en de vernietiging van kritische, afwijkende meningen, originaliteit en creativiteit.

Onder het mom van domheid – diegenen die geen onderwijs volgden waren niet intelligent – worden brave burgers gecreëerd in dienst van de staat die zich opstelt als adoptieouder tijdens de meest cruciale jaren van de ontwikkeling van de mens, waarin zij grotendeels wordt verwijderd van de ouders en zogenaamde ‘ongepaste’ culturele invloeden. In een omgeving als die van een gevangenis worden de kinderen gedwongen een bepaalde opvatting te hebben en worden zij allen in hetzelfde denkpatroon opgevoed. We worden geleerd dat het niet goed is om fouten te maken en we schamen ons ervoor als dit wel gebeurt, maar wie geen fouten durft te maken komt niet tot nieuwe inzichten die leiden tot nieuwe wegen. Fouten liggen namelijk ten grondslag aan originaliteit en creativiteit.

bron
Goh. Dit is precies wat ik ook denk over onderwijs (niet-wijs). Indoctrinatie. Gevangenis. Karaktermoord. Op zo veel vlakken is school slecht. Het levert niet-nadenkende zombies af.
School maakt zonder enig twijfel nagenoed iedereen dom en achterlijk. De economische/wereld problemen is ook zonder problemen toewijzen aan de idioterie school/onderwijs.

Natuurlijk is het wel goed dat iemand sociale zaken leert. En dat het kan lezen en schrijven. Maar dat hoeft in de verste verte niet full-time een kwart van je leven te kosten.

Toegevoegd:

[ Bericht 0% gewijzigd door Lambiekje op 09-04-2013 15:08:30 ]
Everything is backwards, everything is upside down. Doctors destroy health, lawyers destroy justice, psychiatrists destroy minds, scientists destroy truth, media destroys information, religions destroy spirituality and governments destroy freedom.
  dinsdag 9 april 2013 @ 13:11:02 #2
52357 Lambiekje
pi_125066871
Ohh deel 2 moet nog in de titel !
Everything is backwards, everything is upside down. Doctors destroy health, lawyers destroy justice, psychiatrists destroy minds, scientists destroy truth, media destroys information, religions destroy spirituality and governments destroy freedom.
pi_125066923
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 april 2013 13:11 schreef Lambiekje het volgende:
Ohh deel 2 moet nog in de titel !
beter geven we dit geen deel 2 maar een slotje!
blijf van mijn sig af! Nobody2.0 - Nobody2.0 - Nobody2.0
  dinsdag 9 april 2013 @ 13:14:00 #4
397420 tribalwars
jongen 17 jarig
pi_125066954
quote:
0s.gif Opdinsdag 9 april 2013 13:12 schreef Nobody2.0 het volgende:

[..]

beter geven we dit geen deel 2 maar een slotje!
van mij mag dit topic blijven.
ben een 17 jarig jongen die woont in nederland. mijn woonplaats hou ik graag prive.
  Redactie Frontpage dinsdag 9 april 2013 @ 13:31:42 #5
21273 JeMoeder
MijnMoeder
pi_125067467
Ik ben het hier niet mee eens. Aangezien ik niet gebonden ben aan opgelegde shit heb ik gelijk.
Ta mère
El Coño
ウイスキー
pi_125067598
De beperking van individualiteit?
Juist. Daarom is de westerse wereld zo gigantisch gefocust op individualiteit?

quote:
in standaardisatie van de mens door het verkleinen van het aantal individuen door ze allemaal op hetzelfde niveau te brengen en te houden en het conditioneren van kinderen in het onderkennen, gehoorzamen en het onderwerpen aan autoriteit; zich onder te schikken en voor te bereiden om in gemeenschap te leven
Standaardisatie.. vandaar dat we lwoo/vmbo(3 verschillende)/havo/atheneum/gymnasium hebben en daarna verschillende richtingen en al een keuzevak en daarna heb je werkelijk de keuze uit honderden mbo/hbo/uni studies. En ja kinderen moeten autoriteit leren onderkennen, gehoorzamen en zich onderwerpen, als ze dat niet leren dan wordt het tuig zoals vaak in de krant naar voren komt. Dat gebeurde vroeger in het wild ook gewoon en je ziet hetzelfde bij dieren.

Creativiteit en autoriteit onderkennen zijn twee dingen die gewoon naast elkaar kunnen bestaan.
When I get sad, I stop being sad and just be awesome instead.
  Redactie Frontpage dinsdag 9 april 2013 @ 13:36:20 #7
4530 crew  Crazy Harry
pi_125067625
Waarom zijn de onwaarheden in de OP vetgedrukt en waardoor de dingen die wel ergens op slaan minder belangrijk lijken?
De discussie is niet privacy tegenover veiligheid maar vrijheid tegenover controle
Overzicht privacy-inperkende maatregelen/wetten/voorstellen
We don't stop playing because we grow old; we grow old because we stop playing. ― George Bernard Shaw
  dinsdag 9 april 2013 @ 13:48:49 #8
397420 tribalwars
jongen 17 jarig
pi_125068090
onderwijs is er alleen om mensen te laten denken dat het kapitalisch systeem goed is voor ons en dat we er niet zonder kunnen.. en zodat we dom en onkritisch zijn. en het nieuws als waarheid zien.
met de media houdt de elite ons in slaap.
ben een 17 jarig jongen die woont in nederland. mijn woonplaats hou ik graag prive.
  dinsdag 9 april 2013 @ 15:33:02 #9
52357 Lambiekje
pi_125071574
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 april 2013 13:48 schreef tribalwars het volgende:
onderwijs is er alleen om mensen te laten denken dat het kapitalisch systeem goed is voor ons en dat we er niet zonder kunnen.. en zodat we dom en onkritisch zijn. en het nieuws als waarheid zien.
..en koopziek. Zodat we ieder halfjaar weer nieuwe infereure Apple-rommel kopen.
  dinsdag 9 april 2013 @ 15:39:16 #10
61646 Copycat
I am a trigger hippie
pi_125071770
Mijn Apple-producten veranderen infereure wel automatisch in inferieure.
Curiosity cultured the cat
Hoge dames vangen veel wind
Whadda ya hear! Whadda ya say!
What is any ocean but a multitude of drops?
  dinsdag 9 april 2013 @ 15:44:22 #11
397420 tribalwars
jongen 17 jarig
pi_125071943
en om de twee jaar kop je weer een ipad,mobiel. omdat je een gaat in je hand hebt. en omdat je bang met buiten de massa te vallen.
pi_125072258
Genoeg mensen die dat niet doen.

En waarom zou het slecht zijn? Ongetwijfeld koop je zelf ook wel eens iets waar andere mensen hun schouders bij ophalen.

Veel meer dan bemoeizucht kan ik er niet van maken. En wellicht een snufje jaloezie.
Conscience do cost.
  dinsdag 9 april 2013 @ 15:54:58 #13
367642 Jackie-Treehorn
treats objects like women
pi_125072338
In landen waar kinderen niet zulk gestructureerd onderwijs genieten gaat het inderdaad echt stukken beter. :')
Refill?
-Does the Pope shit in the woods?
  dinsdag 9 april 2013 @ 15:56:55 #14
61646 Copycat
I am a trigger hippie
pi_125072425
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 april 2013 15:44 schreef tribalwars het volgende:
en om de twee jaar kop je weer een ipad,mobiel. omdat je een gaat in je hand hebt. en omdat je bang met buiten de massa te vallen.
Lees nu eens een keer eerst je teksten over voordat je op invoeren drukt. Als je een beetje beter Nederlands schrijft, word je al sneller serieuzer genomen.
Daarbij deed ik bijna drie jaar met mijn vorige iPad en heeft mijn neefje daar nu erg veel plezier van.
En wat de massa vindt, zal me heel erg aan mijn reet roesten, die tijd ben ik al lang en breed voorbij.
Curiosity cultured the cat
Hoge dames vangen veel wind
Whadda ya hear! Whadda ya say!
What is any ocean but a multitude of drops?
  dinsdag 9 april 2013 @ 16:03:53 #15
304498 Nibb-it
Dirc die maelre
pi_125072705
quote:
7s.gif Op dinsdag 9 april 2013 15:39 schreef Copycat het volgende:
Mijn Apple-producten veranderen infereure wel automatisch in inferieure.
Handig is dat hè.
  Redactie Frontpage dinsdag 9 april 2013 @ 16:20:52 #16
21273 JeMoeder
MijnMoeder
pi_125073347
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 april 2013 15:44 schreef tribalwars het volgende:
Dit slaat echt nergens op. Ik koop wat ik wil, wanneer ik het nodig heb. Of mijn buurman ondertussen iets anders koopt, iets groters, of niets, doet daar niets aan af.

Waarom vinden bepaalde mensen ieder andere persoon een lemming? Het lijkt er meer op alsof jullie juist de lemmings zijn in het naar elkaar in de oren praten.
Ta mère
El Coño
ウイスキー
  Moderator dinsdag 9 april 2013 @ 16:34:09 #17
249559 crew  Lavenderr
pi_125073842
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 april 2013 13:48 schreef tribalwars het volgende:
Nee, onderwijs is om te leren lezen, schrijven en rekenen zodat je in je verdere leven goed beslagen ten ijs komt.

Is dat nou zo moeilijk te accepteren?
  dinsdag 9 april 2013 @ 16:40:57 #18
397420 tribalwars
jongen 17 jarig
pi_125074080
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 april 2013 16:34 schreef Lavenderr het volgende:

[..]

Nee, onderwijs is om te leren lezen, schrijven en rekenen zodat je in je verdere leven goed beslagen ten ijs komt.

onderwijs is goed voor de mens. maar het huidig onderwijs systeem maakt mensen dom en onkritisch natuurlijk leren ze wel schrijven lezen en rekenen. snap je
  dinsdag 9 april 2013 @ 16:44:39 #19
400111 95Fhetsysteem
Niets en alles.
pi_125074189
quote:

[..]

Dat is basisonderwijs. Het kan inderdaad slechter zoals in ontwikkelingslanden, maar het kan ook tien keer beter.
Overwatch: zweef boven het systeem en neem het systeem waar voor wat het daadwerkelijk is.
pi_125074274
Er valt natuurlijk wat van te zeggen dat mensen tot hun 18e de wereld alleen in theorie meemaken...
Waarbij de theorie enorm slecht van toepassing is op de praktijk.
Rustig aan.
  Moderator dinsdag 9 april 2013 @ 16:48:27 #21
249559 crew  Lavenderr
pi_125074315
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 april 2013 16:40 schreef tribalwars het volgende:

[..]

onderwijs is goed voor de mens. maar het huidig onderwijs systeem maakt mensen dom en onkritisch natuurlijk leren ze wel schrijven lezen en rekenen. snap je
Dat kun je nog wel 100x herhalen, dat maakt het nog geen waarheid.

Natuurlijk kan het onderwijs altijd beter, dat ben ik met je eens.
pi_125074530
quote:

[..]

Onderwijs gaat veel verder dan dat.

Dat je moet leren om een gedicht te ontleden oid...
Heb je heel veel aan natuurlijk.

Mijn lerares Nederlands had in haar studententijd nog met een dichter gebeld over zijn gedicht,
die dichter werd boos want die vond dat ze zijn gedicht vernielden door het te ontleden.

Alsof een paar mensen verzinnen dat dat belangrijk is terwijl er eigenlijk niemand een neuk om geeft.
Rustig aan.
  dinsdag 9 april 2013 @ 16:55:01 #23
367642 Jackie-Treehorn
pi_125074549
quote:

[..]

Elke school die een verregaande vorm van vraaggestuurd onderwijs aanhangt faalt jammerlijk. Kijk maar naar de iederwijs scholen en aanverwante stromingen. Het werkt gewoon niet. Kinderen hebben een duidelijke structuur en begeleiding nodig. Zij kunnen nog niet zelf kiezen en bepalen wat wel en niet belangrijk voor ze is.

Daarnaast is leren lezen en schrijven en aardrijkskunde, geschiedenis, wiskunde enz. enz. maar een deel van het "naar school gaan". Naar school gaan leert kinderen ook om samen te spelen, samen te werken, sociale interactie, delen, ruziemaken enzovoort. Ook in het traditionele onderwijs is dit een belangrijk deel van de onderwijstijd. Niet altijd direct, maar wel altijd aanwezig.
Refill?
  dinsdag 9 april 2013 @ 16:57:30 #24
400111 95Fhetsysteem
Niets en alles.
pi_125074630
Ik had in deel 1 al eens aangegeven hoe het onderwijs oa beter kan. Waarschijnlijk heeft niemand dat gelezen of ging men er onbewust akkoord mee?
Overwatch: zweef boven het systeem en neem het systeem waar voor wat het daadwerkelijk is.
  Moderator dinsdag 9 april 2013 @ 16:58:05 #25
249559 crew  Lavenderr
pi_125074642
quote:
3s.gif Op dinsdag 9 april 2013 16:55 schreef Jackie-Treehorn het volgende:

[..]

Elke school die een verregaande vorm van vraaggestuurde vorm van onderwijs aanhangt faalt jammerlijk. Kijk maar naar de iederwijs scholen en aanverwante stromingen. Het werkt gewoon niet. Kinderen hebben een duidelijke structuur en begeleiding nodig. Zij kunnen nog niet zelf kiezen en bepalen wat wel en niet belangrijk voor ze is.
Nou dat. Een kind zal uit zichzelf niet vragen om sommetjes te maken, die speelt liever.
pi_125074668
quote:

[..]

Dus je bent toch niet naar school geweest? Of negeer je gewoon alles wat er aldaar gezegd wordt :?
Conscience do cost.
pi_125074696
quote:
3s.gif Op dinsdag 9 april 2013 16:55 schreef Jackie-Treehorn het volgende:

[..]

Elke school die een verregaande vorm van vraaggestuurd onderwijs aanhangt faalt jammerlijk. Kijk maar naar de iederwijs scholen en aanverwante stromingen. Het werkt gewoon niet. Kinderen hebben een duidelijke structuur en begeleiding nodig. Zij kunnen nog niet zelf kiezen en bepalen wat wel en niet belangrijk voor ze is.

Daarnaast is leren lezen en schrijven en aardrijkskunde, geschiedenis, wiskunde enz. enz. maar een deel van het "naar school gaan". Naar school gaan leert kinderen ook om samen te spelen, samen te werken, sociale interactie, delen, ruziemaken enzovoort. Ook in het traditionele onderwijs is dit een belangrijk deel van de onderwijstijd. Niet altijd direct, maar wel altijd aanwezig.
Ik vond het basisschool systeem heel goed trouwens...
Maar middelbare school moest je toch een hoop doen waar je dus echt helemaal niks mee doet later.
Rustig aan.
pi_125074800
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 april 2013 16:59 schreef kingtoppie het volgende:

[..]

Maar middelbare school moest je toch een hoop doen waar je dus echt helemaal niks mee doet later.
Uiteraard. Maar weet je dat op dat moment?

Ik wist dat ik nooit iets wilde doen waar veel getallen mee gemoeid waren. Neemt niet weg dat ik alsnog blij ben dat ik een beetje wiskunde/natuurkunde heb meegekregen.

En kijk aan. Uiteindelijk ben ik tegen alle verwachtingen in iets gaan doen waar hoofdrekenen het belangrijkste is om te beheersen. Ondanks dat ik vroeger heb gezworen dat ik na de middelbare school alles met cijfers achterwege zou laten O+
Conscience do cost.
  dinsdag 9 april 2013 @ 17:08:23 #29
400111 95Fhetsysteem
Niets en alles.
pi_125075018
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 april 2013 17:02 schreef ems. het volgende:

[..]

Ik wist dat ik nooit iets wilde doen waar veel getallen mee gemoeid waren. Neemt niet weg dat ik alsnog blij ben dat ik een beetje wiskunde/natuurkunde heb meegekregen.

En kijk aan. Uiteindelijk ben ik tegen alle verwachtingen in iets gaan doen waar hoofdrekenen het belangrijkste is om te beheersen. Ondanks dat ik vroeger heb gezworen dat ik na de middelbare school alles met cijfers achterwege zou laten O+
Op de middelbare school komen individueel vermogen, schoolvakken en je interesses niet samen. Dat is de grote fout en dat moet beter want dat is je toekomst. Geen bijles als je slecht bent in biologie maar juist extra les in bijvoorbeeld geschiedenis waar je goed in bent. Behalve als je interesse ligt bij biologie en je bereid bent om daar voor te vechten(figuurlijk). Dan komen die drie dingen wel goed samen, belonen ipv straffen is beter dan straffen ipv belonen.
pi_125075042
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 april 2013 17:02 schreef ems. het volgende:

[..]

Nou of je dat niet weet in het 1e kan best zijn...

Maar dat je dan in het 3e jaar nog steeds al die vakken moet doen vind ik te ver gezocht.

En iemand die niet goed is in wiskunde wordt er nooit goed in.
Dus waarom zo iemand op hoog niveau laten meedraaien met studenten die er veel beter in zijn?
Rustig aan.
  dinsdag 9 april 2013 @ 17:10:02 #31
367642 Jackie-Treehorn
pi_125075089
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 april 2013 16:59 schreef kingtoppie het volgende:

[..]

Ik vond het basisschool systeem heel goed trouwens...
Dat kan wel zijn, maar het vormt wel je intelligentie, denkpatronen, ruimtelijk inzicht, abstract voorstellingsvermorgen, kennis van mens en natuur enz. Je hoeft niet altijd direct of bewust de kennis te gebruiken die je tijdens je middelbare schooltijd hebt opgedaan, maar het opdoen van deze kennis is zeker niet zinloos of overbodig.
Refill?
pi_125075146
quote:
3s.gif Op dinsdag 9 april 2013 17:10 schreef Jackie-Treehorn het volgende:

[..]

Dat kan wel zijn, maar het vormt wel je intelligentie, denkpatronen, ruimtelijk inzicht, abstract voorstellingsvermorgen, kennis van mens en natuur enz. Je hoeft niet altijd direct of bewust de kennis te gebruiken die je tijdens je middelbare schooltijd hebt opgedaan, maar het opdoen van deze kennis is zeker niet zinloos of overbodig.
Genoeg waar ik het nut niet van inzag hoor, ook zo een les als tekenen ofzo, en dan een 6 krijgen omdat je niet goed kan tekenen, krijg toch de tifus.
Rustig aan.
  dinsdag 9 april 2013 @ 17:14:29 #33
400111 95Fhetsysteem
Niets en alles.
pi_125075238
quote:
3s.gif Op dinsdag 9 april 2013 17:10 schreef Jackie-Treehorn het volgende:

[..]

Als je iets niet wilt en het toch moet dan blijft het niet hangen. Ik heb drie jaar Frans gehad op de middelbare, ik weet zeker dat brugklassers die een 7 of hoger staan beter Frans spreken dan ik.
Het heeft allemaal met je instelling, je vermogen en je interesses te maken. Zolang daar niet op ingespeeld word blijft het een puinzooi voor de één en de ander merkt er niets van en wandelt met twee vingers in de neus door school.
pi_125075397
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 april 2013 17:14 schreef 95Fhetsysteem het volgende:

[..]

Als je iets niet wilt en het toch moet dan blijft het niet hangen. Ik heb drie jaar Frans gehad op de middelbare, ik weet zeker dat brugklassers die een 7 of hoger staan beter Frans spreken dan ik.
Het heeft allemaal met je instelling, je vermogen en je interesses te maken. Zolang daar niet op ingespeeld word blijft het een puinzooi voor de één en de ander merkt er niets van en wandelt met twee vingers in de neus door school.
Als ik alles wat ik niet wilde niet hoefde te doen stond ik nu vakken te vullen bij de Appie.
"Een menschenhater, menschenschuwend mensch, die niet gaarne andere menschen ziet; een wonderlijk, ongezellig mensch, vijand van alle vrolijkheid.'
"My voice is nothing, my thoughts are nothing, in many respects I'm like you; nothing"
  dinsdag 9 april 2013 @ 17:19:20 #35
367642 Jackie-Treehorn
pi_125075427
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 april 2013 17:14 schreef 95Fhetsysteem het volgende:

[..]

Daarom kun je de vakken die "men" eventueel irrelevant vindt ook laten vallen in de hogere klassen. ;)
Refill?
pi_125075581
quote:
14s.gif Op dinsdag 9 april 2013 17:19 schreef Jackie-Treehorn het volgende:

[..]

Daarom kun je de vakken die "men" eventueel irrelevant vindt ook laten vallen in de hogere klassen. ;)
Tkan allemaal wel wat korter...
18 jaar de wereld alleen in theorie meemaken... Maakt je dat echt een persoon dat veel gaat kunnen in de praktijk?
Rustig aan.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')