Goh. Dit is precies wat ik ook denk over onderwijs (niet-wijs). Indoctrinatie. Gevangenis. Karaktermoord. Op zo veel vlakken is school slecht. Het levert niet-nadenkende zombies af.quote:Onderwijs zou als doel moeten hebben kritisch denkende mensen voort te brengen die hun gehele leven uit nieuwsgierigheid willen blijven doorleren. Om dit te bereiken zou eigenheid, creativiteit en nieuwsgierigheid moeten worden gestimuleerd. Onze huidige vorm van onderwijs bevordert deze eigenschappen echter niet, maar bederft ze juist. Op school worden we geleerd binnen de lijntjes te kleuren en te denken, waardoor onze nieuwsgierige geest feitelijk wordt geruïneerd. In de tijd dat de kinderen na een kwart van hun leven dan eindelijk van school verlost zijn, zit hun hoofd vol met onkunde die niets te maken heeft met de echte wereld.
Het onderwijs van vandaag de dag is voornamelijk gebaseerd op ons analytische en rationele geheugen; het onthouden van data, het maken van een toets, het slagen voor de toets, en… het weer vergeten van deze data. Uiteindelijk krijg je je diploma en ben je klaargestoomd om deel te nemen aan de maatschappij. Het systeem van het onthouden en het kunnen reproduceren van data staat in ons huidige onderwijsstelsel gelijk aan intelligentie. Diegenen die het beste mee kunnen komen met het systeem halen de hoogste cijfers en worden als het meest succesvol gezien. Het echte leven gaat echter niet om het onthouden en reproduceren van data en daarom is het onderwijssysteem een behoorlijke vertekening van de werkelijke essentie van het leven.
Het ontstaan van onze huidige vorm van onderwijs vindt zijn oorsprong in de 19e eeuw. Haar doel werd gevonden – niet in het trainen van het intellectueel of het brengen van verlichting bij allen, maar – in standaardisatie van de mens door het verkleinen van het aantal individuen door ze allemaal op hetzelfde niveau te brengen en te houden en het conditioneren van kinderen in het onderkennen, gehoorzamen en het onderwerpen aan autoriteit; zich onder te schikken en voor te bereiden om in gemeenschap te leven, waar het collectieve bewustzijn voorop staat en individueel talent niet wordt benut, laat staan gestimuleerd en uitgebreid. Kortom, de beperking van individualiteit, de onderwerping aan autoriteit en de vernietiging van kritische, afwijkende meningen, originaliteit en creativiteit.
Onder het mom van domheid – diegenen die geen onderwijs volgden waren niet intelligent – worden brave burgers gecreëerd in dienst van de staat die zich opstelt als adoptieouder tijdens de meest cruciale jaren van de ontwikkeling van de mens, waarin zij grotendeels wordt verwijderd van de ouders en zogenaamde ‘ongepaste’ culturele invloeden. In een omgeving als die van een gevangenis worden de kinderen gedwongen een bepaalde opvatting te hebben en worden zij allen in hetzelfde denkpatroon opgevoed. We worden geleerd dat het niet goed is om fouten te maken en we schamen ons ervoor als dit wel gebeurt, maar wie geen fouten durft te maken komt niet tot nieuwe inzichten die leiden tot nieuwe wegen. Fouten liggen namelijk ten grondslag aan originaliteit en creativiteit.
bron
beter geven we dit geen deel 2 maar een slotje!quote:
van mij mag dit topic blijven.quote:Opdinsdag 9 april 2013 13:12 schreef Nobody2.0 het volgende:
[..]
beter geven we dit geen deel 2 maar een slotje!
Standaardisatie.. vandaar dat we lwoo/vmbo(3 verschillende)/havo/atheneum/gymnasium hebben en daarna verschillende richtingen en al een keuzevak en daarna heb je werkelijk de keuze uit honderden mbo/hbo/uni studies. En ja kinderen moeten autoriteit leren onderkennen, gehoorzamen en zich onderwerpen, als ze dat niet leren dan wordt het tuig zoals vaak in de krant naar voren komt. Dat gebeurde vroeger in het wild ook gewoon en je ziet hetzelfde bij dieren.quote:in standaardisatie van de mens door het verkleinen van het aantal individuen door ze allemaal op hetzelfde niveau te brengen en te houden en het conditioneren van kinderen in het onderkennen, gehoorzamen en het onderwerpen aan autoriteit; zich onder te schikken en voor te bereiden om in gemeenschap te leven
..en koopziek. Zodat we ieder halfjaar weer nieuwe infereure Apple-rommel kopen.quote:Op dinsdag 9 april 2013 13:48 schreef tribalwars het volgende:
onderwijs is er alleen om mensen te laten denken dat het kapitalisch systeem goed is voor ons en dat we er niet zonder kunnen.. en zodat we dom en onkritisch zijn. en het nieuws als waarheid zien.
met de media houdt de elite ons in slaap.
Lees nu eens een keer eerst je teksten over voordat je op invoeren drukt. Als je een beetje beter Nederlands schrijft, word je al sneller serieuzer genomen.quote:Op dinsdag 9 april 2013 15:44 schreef tribalwars het volgende:
en om de twee jaar kop je weer een ipad,mobiel. omdat je een gaat in je hand hebt. en omdat je bang met buiten de massa te vallen.
Handig is dat hè.quote:Op dinsdag 9 april 2013 15:39 schreef Copycat het volgende:
Mijn Apple-producten veranderen infereure wel automatisch in inferieure.
Dit slaat echt nergens op. Ik koop wat ik wil, wanneer ik het nodig heb. Of mijn buurman ondertussen iets anders koopt, iets groters, of niets, doet daar niets aan af.quote:Op dinsdag 9 april 2013 15:44 schreef tribalwars het volgende:
en om de twee jaar kop je weer een ipad,mobiel. omdat je een gaat in je hand hebt. en omdat je bang met buiten de massa te vallen.
Nee, onderwijs is om te leren lezen, schrijven en rekenen zodat je in je verdere leven goed beslagen ten ijs komt.quote:Op dinsdag 9 april 2013 13:48 schreef tribalwars het volgende:
onderwijs is er alleen om mensen te laten denken dat het kapitalisch systeem goed is voor ons en dat we er niet zonder kunnen.. en zodat we dom en onkritisch zijn. en het nieuws als waarheid zien.
met de media houdt de elite ons in slaap.
onderwijs is goed voor de mens. maar het huidig onderwijs systeem maakt mensen dom en onkritisch natuurlijk leren ze wel schrijven lezen en rekenen. snap jequote:Op dinsdag 9 april 2013 16:34 schreef Lavenderr het volgende:
[..]
Nee, onderwijs is om te leren lezen, schrijven en rekenen zodat je in je verdere leven goed beslagen ten ijs komt.
Is dat nou zo moeilijk te accepteren?
Dat is basisonderwijs. Het kan inderdaad slechter zoals in ontwikkelingslanden, maar het kan ook tien keer beter.quote:Op dinsdag 9 april 2013 16:34 schreef Lavenderr het volgende:
[..]
Nee, onderwijs is om te leren lezen, schrijven en rekenen zodat je in je verdere leven goed beslagen ten ijs komt.
Is dat nou zo moeilijk te accepteren?
Dat kun je nog wel 100x herhalen, dat maakt het nog geen waarheid.quote:Op dinsdag 9 april 2013 16:40 schreef tribalwars het volgende:
[..]
onderwijs is goed voor de mens. maar het huidig onderwijs systeem maakt mensen dom en onkritisch natuurlijk leren ze wel schrijven lezen en rekenen. snap je
Onderwijs gaat veel verder dan dat.quote:Op dinsdag 9 april 2013 16:34 schreef Lavenderr het volgende:
[..]
Nee, onderwijs is om te leren lezen, schrijven en rekenen zodat je in je verdere leven goed beslagen ten ijs komt.
Is dat nou zo moeilijk te accepteren?
Elke school die een verregaande vorm van vraaggestuurd onderwijs aanhangt faalt jammerlijk. Kijk maar naar de iederwijs scholen en aanverwante stromingen. Het werkt gewoon niet. Kinderen hebben een duidelijke structuur en begeleiding nodig. Zij kunnen nog niet zelf kiezen en bepalen wat wel en niet belangrijk voor ze is.quote:Op dinsdag 9 april 2013 16:40 schreef tribalwars het volgende:
[..]
onderwijs is goed voor de mens. maar het huidig onderwijs systeem maakt mensen dom en onkritisch natuurlijk leren ze wel schrijven lezen en rekenen. snap je
Nou dat. Een kind zal uit zichzelf niet vragen om sommetjes te maken, die speelt liever.quote:Op dinsdag 9 april 2013 16:55 schreef Jackie-Treehorn het volgende:
[..]
Elke school die een verregaande vorm van vraaggestuurde vorm van onderwijs aanhangt faalt jammerlijk. Kijk maar naar de iederwijs scholen en aanverwante stromingen. Het werkt gewoon niet. Kinderen hebben een duidelijke structuur en begeleiding nodig. Zij kunnen nog niet zelf kiezen en bepalen wat wel en niet belangrijk voor ze is.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |