abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_125058782
Vanavond had ik een behoorlijke discussie over het volgende.

Stelling

Mensen met een uitgesproken uiterlijk (dreads, piercings, hanenkam, tattoo's, etc) :

A - Komen niet aan het werk omdat ze afgerekend worden op hun uitgesproken uiterlijk.
B - Kiezen, met hun uitgesproken uiterlijk er zelf voor om niet aan de slag te raken.

Poll: Stelling A of B
A
B
Tussenstand:

Ook een poll maken? Klik hier

Het ligt er natuurlijk ook aan in welke sector naar welke functie je solliciteert.

Deze discussie ontstond omdat ik zelf al tijden kansloos op zoek ben naar een passende functie. Werd er gemeld dat ik eens mijn kop moest kaalscheren en een net pak moest aanschaffen omdat een bijstandsuitkering op deze manier wel heel makkelijk scoren is. Wat daarna direct weerlegd werd omdat, de manier hoe ik er bij zou lopen gelijk stond aan werkweigering en dat ik daarom een uitkering ook wel op mijn buik kon schrijven.

Nu mag ik intussen, met inderdaad een bijstandsuitkering in het vooruitzicht wel een redelijk stereotype vertolken, als zijnde "een werkschuwe rasta zonder motivatie" wat in mijn ogen bijzonder stigmatiserend is.

Naar eigen zeggen beschik ik over voldoende vermogen/motivatie/kennis en kunde etc, om normaal te functioneren binnen een bedrijf in een door mij zelf gekozen branche (grafisch/multimedia/audiovisueel) maar schort het momenteel aan een gezond klimaat, waar een gebrek aan ervaring (<3jr) al voldoende is om acute schoolverlaters met een papiertje voor te laten, want die zijn immers vers.

Vele andere pogingen tot arbeid hebben de revue al gepasseerd, zoals legio logistieke functies, catering, productie, winkelmedewerker, en noem maar op.

Dus ja, dan ga ik twijfelen. Ik weiger te geloven dat dit enkel en alleen door mijn uiterlijk te maken heeft. Het is ook een simpel inkoppertje voor iemand die er buiten staat, maar hee, uiteindelijk leidt dit wel naar een soort van cirkelredenatie; "het moet wel zo zijn want [..]".

Nu is het dus zo dat ik van de week hulp probeer in te schakelen vanwege mijn huidige financiële situatie middels een BSU, maar ja, ik kan natuurlijk ook gewoon mijn kop kaal scheren en het nog een keer proberen.

Want als ik het goed begrijp, ben ik hier nu het pispaaltje, omdat werkend Nederland zich de pleuris betaald aan belasting om 'volk zoals ik' van een uitkering te laten 'genieten'. Terwijl ik met mijn meterslange dreads ook de bal terug kan koppen en zeggen "Ja, maar jullie weigeren mij de toegang tot de arbeidsmarkt!"
pi_125058813
Niet alleen jij, maar ieder ander moet aan bepaalde eisen tegemoet komen. Niemand kan in een joggingpak naar een sollicitatie gaan of ermee op zijn werk verschijnen, tenzij je gymleraar bent ofzo. Dan kan je het nog zo fijn vinden en het bij je levensstijl plaatsen, als je een baan zoekt moet je er gewoon verzorgd uit zien. Dat geldt voor iedereen, ook voor mensen zonder rasta.

Ik draag het liefst joggingbroeken, als ik de deur uit ga zie ik er netjes en verzorgd uit. Als ik ergens heen ga waar ik te maken krijg met mensen die wel eens van belang zouden zijn voor mijn toekomst of naar een sollicitatie, dan zie ik er nog netter uit. Ook ik krijg met mijn haar in een rare knot en mijn lekkere kloffie geen baan hoor als ik dat zou doen.

Er zijn genoeg mensen die een rastakapsel niet representatief vinden, net als een hanenkam van een punker of een rood met gele stippen kapsel van een pittige jongedame.

Dat allemaal terzijde..volgens mij is dat al minder relevant in de grafisch/multimedia/audiovisuele-wereld. Hangt natuurlijk ook van de functie af, maar ik ga hier even uit van de 1 of andere creatieve functie.

Weet je zeker dat dit de reden is dat je niet wordt aangenomen? Er zijn momenteel heel erg veel mensen die onder hun niveau moeten werken, de banen liggen momenteel in bijna geen enkele branche voor het oprapen. Zeker in die branche niet en misschien ben je "gewoon" te duur aangezien je vermeldt dat kersverse afgestudeerden wel een baan krijgen.

Daarnaast zou ik me als ik in zo een schrijnende financiële situatie zou zitten, over hele andere dingen druk maken dan mijn kapsel. Ik zou er niet twee keer over na moeten denken en gewoon alles wat de kans ook maar een beetje kan vergroten onmiddellijk uitvoeren als dat de kans op een baan ook maar enigszins zou vergroten.

Je zou na een afwijzing eens kunnen vragen wat de reden is. Met een beetje geluk kun je iets met de feedback die je dan krijgt.
  dinsdag 9 april 2013 @ 07:00:18 #3
97111 ukga
Siewosie baas
pi_125058960
De truc is om normaal en verzorgd te verschijnen op je solli en als je er een tijdje werkt doe je je piercing in of neem je een hanenkam. Doorgaands doen ze er dan minder moeilijk om
pi_125058981
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 april 2013 07:00 schreef ukga het volgende:
De truc is om normaal en verzorgd te verschijnen op je solli en als je er een tijdje werkt doe je je piercing in of neem je een hanenkam. Doorgaands doen ze er dan minder moeilijk om
Hoe bedoel je hypocriet :')
Dat is net als die Marokaanse truus die bij mij ouders solliciteerde zonder hoofddoek en vervolgens met een hoofddoekje op haar eerste dag werk verscheen.
-XOXO-
pi_125059658
quote:
1s.gif Op dinsdag 9 april 2013 07:06 schreef datismijnmening het volgende:

[..]

Hoe bedoel je hypocriet :')
Dat is net als die Marokaanse truus die bij mij ouders solliciteerde zonder hoofddoek en vervolgens met een hoofddoekje op haar eerste dag werk verscheen.
Maar is ze aangenomen dat ze er eerst geen droeg?

-------------------------------------

Ook meteen even mijn algemen reactie :)

Mensen worden op hun uiterlijk beoordeeld.
Kom je aan met een rasta kapsel. Dan zien ze je vaak meteen als een bob marley.

Kom je als gotic binnen maak je ook geen beste indruk.

Maar kan er niet zo snel iets aan je verschijning worden opgemaakt
zal je als een "normaal" persoon gezien worden.

Geen streepjes voor geen streepjes minder.
My Saxo Goes Bwaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaahhhp.
automaat, dan krijg je dat :)
pi_125060159
Als dreads daadwerkelijk een reden is om iemand niet aan te nemen, ziet het er waarschijnlijk zo schraal en onverzorgd uit dat het sowieso een goed idee is om het af te knippen.
  dinsdag 9 april 2013 @ 09:48:00 #7
356028 Fopje
Het Stokbrood
pi_125060919
Dreads zien er vaak ook gewoon ranzig uit. En ookal is het niet juist, maar ik zou ook iemand aannemen die er uitziet als de normale man. Maar als je weet dat je daarom minder kans heb om aangenomen te worden, waarom neem je dan geen normaal kapsel? Je wilt toch graag werken?
"I tried to believe that there is a God, who created each of us in His own image and likeness, loves us very much, and keeps a close eye on things. I really tried to believe that, but I gotta tell you, the longer you live, the more you look around, the more you realize, something is fucked up." - George Carlin.
pi_125061269
Als zoiets simpels als een ander kapsel misschien kan helpen, waarom zou je het dan niet proberen? Ja, het is een onterecht stigma, maar het is er nu eenmaal, en thuis gaan zitten met een uitkering gaat dat niet verhelpen.
  dinsdag 9 april 2013 @ 10:08:40 #9
379060 Rimpels
Ik heb geen Rimpels, dus.
pi_125061294
Ik heb gestemd op A, aangezien ik het niet reeël vindt om te zeggen dat ze er zelf voor kiezen om niet aan de slag te gaan. Natuurlijk zit er altijd een stukje van dat antwoord in de beantwoording van deze stelling, maar volgens mij ligt het grotendeels aan wat maatschappelijk verantwoord is.
Als je er anders uitziet als 'normaal' krijg je veel eerder, zo niet al gelijk, de stempel: niet representatief. En dat is wat mij tegenstaat. Het hoort toch niet alleen te gaan om hoe je eruit ziet?? Dan zit straks 90% van de bevolking thuis omdat ze niet mooi genoeg zijn.

Als jij je werk gewoon kan doen, zou ik het erg vinden als een ander die misschien minder goed is, maar 'normaler' eruit ziet, de baan krijgt....

Als we nou eens naar het innerlijk gaan kijken ipv het uiterlijk zal de wereld weer een stukje mooier worden! O+
Ik weet het zeker; ik geloof.
  dinsdag 9 april 2013 @ 10:53:08 #10
324709 baaart
¯¯¯¯¯¯¯
pi_125062507
Wat houdt je nu tegen om je rasta's af te scheren en het nog eens te proberen in een net overhemd of pak (laatste misschien wat overdreven)?

Als je echt aan de slag wil dan doe je er alles aan wat mogelijk invloed heeft zo positief mogelijk te maken. Als jij denkt dat je huidige uiterlijk er voor zorgt dat je de baan niet krijgt, dan doe je daar wat aan.
pi_125062543
Ik heb op B gestemd, al is het sterk afhankelijk van de functie/branche waarvoor je solliciteert. Ik kan me in mijn branche heel goed voorstellen dat je met hanekam/dreads/wenkbrauwpiercing/traantattoo geen beste indruk maakt tijdens een sollicitatie en daardoor een andere sollicitant de voorkeur zal krijgen. Als je solliciteert voor de functie van skateboardesigner zijn zulke dingen vast van minder belang.
Tip: probeer het gewoon een (paar) keer.
  dinsdag 9 april 2013 @ 11:00:31 #12
67251 thijs121
Interfacing
pi_125062741
ik heb zelf een wenkbrauw piercing. Heb hem tijdens het eerste sollicitatie gesprek uitgedaan. Je zend toch inderdaad iets uit. Bij het tweede gesprek toch aangegeven dat ik een piercing had en hoe zij daar tegenover stonden. Uiteindelijk vond de baas het zelfs goed dat ik hier over had nagedacht en mocht ik de piercing behouden omdat ik nu zo éénmaal ben. Ligt ook wel aan je functie, tattoo's in je gezicht zegt ook wel over hoe jij bent, maar toch is dat anders :D. Had het trouwens niet gemogen dan had tie toch verloren. Ga een leuke baan niet laten schieten door 1 piercing.
And music Will change the world
pi_125075516
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 april 2013 08:35 schreef SaxoPower het volgende:

[..]

Maar is ze aangenomen dat ze er eerst geen droeg?

-------------------------------------

Ook meteen even mijn algemen reactie :)

Mensen worden op hun uiterlijk beoordeeld.
Kom je aan met een rasta kapsel. Dan zien ze je vaak meteen als een bob marley.

Kom je als gotic binnen maak je ook geen beste indruk.

Maar kan er niet zo snel iets aan je verschijning worden opgemaakt
zal je als een "normaal" persoon gezien worden.

Geen streepjes voor geen streepjes minder.
Ja, ze is er ook gelijk uitgegooid vanwege die hoofddoek
-XOXO-
pi_125076220
mischien is het cru, maar als bedrijf wil je toch iemand die er zakelijk uit ziet, en het beste om dit te berijken is in pak gaan.
  dinsdag 9 april 2013 @ 18:05:31 #15
356028 Fopje
Het Stokbrood
pi_125077066
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 april 2013 17:41 schreef hofferin het volgende:
mischien is het cru, maar als bedrijf wil je toch iemand die er zakelijk uit ziet, en het beste om dit te berijken is in pak gaan.
In pak? Als je directeur wilt worden misschien :P No way dat ik in een pak zou solliciteren, als zij dat graag willen is het dus niet het bedrijf waar ik zou willen werken.
"I tried to believe that there is a God, who created each of us in His own image and likeness, loves us very much, and keeps a close eye on things. I really tried to believe that, but I gotta tell you, the longer you live, the more you look around, the more you realize, something is fucked up." - George Carlin.
pi_125077100
quote:
2s.gif Op dinsdag 9 april 2013 18:05 schreef Fopje het volgende:

[..]

In pak? Als je directeur wilt worden misschien :P No way dat ik in een pak zou solliciteren, als zij dat graag willen is het dus niet het bedrijf waar ik zou willen werken.
ja, maar ts wil hier wel werken dus moet hij zich aanpassen.
en je hoeft niet in pak nee, maar op zijn minst netjes.
  dinsdag 9 april 2013 @ 18:44:41 #17
384601 HCFeestbeest
Behoort tot het patriciaat
pi_125078349
Je moet je gewoon aanpassen aan wat je werkgever wil. Bij defensie is het niet toegestaan om met hippiehaar te lopen, in de bediening (restaurants, hotels etc.) geen hanenkam. Het is toch niet teveel gevraagd om je haar gewoon normaal te doen? Arbeidsongeschikten zijn afgekeurd, en krijgen daarom een uitkering. Maar jij bent volgens mij perfect gezond. Het enige wat je hoeft te doen, is je haar normaal doen om aan de bak te komen. Maar nee, meneer profiteert liever van andermans centen dan dat ie z'n rastakapsel gedag moet zeggen. Zo zielig.
Gr gr. de KLB Keizer
  dinsdag 9 april 2013 @ 18:45:46 #18
174211 RadioSlut
Magistrale zeikstraal
pi_125078384
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 april 2013 10:08 schreef Rimpels het volgende:
Ik heb gestemd op A, aangezien ik het niet reeël vindt om te zeggen dat ze er zelf voor kiezen om niet aan de slag te gaan. Natuurlijk zit er altijd een stukje van dat antwoord in de beantwoording van deze stelling, maar volgens mij ligt het grotendeels aan wat maatschappelijk verantwoord is.
Als je er anders uitziet als 'normaal' krijg je veel eerder, zo niet al gelijk, de stempel: niet representatief. En dat is wat mij tegenstaat. Het hoort toch niet alleen te gaan om hoe je eruit ziet?? Dan zit straks 90% van de bevolking thuis omdat ze niet mooi genoeg zijn.

Als jij je werk gewoon kan doen, zou ik het erg vinden als een ander die misschien minder goed is, maar 'normaler' eruit ziet, de baan krijgt....

Als we nou eens naar het innerlijk gaan kijken ipv het uiterlijk zal de wereld weer een stukje mooier worden! O+
Dit dus.
Kaleidoscopiklimax
pi_125078551
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 april 2013 18:44 schreef HCFeestbeest het volgende:
Je moet je gewoon aanpassen aan wat je werkgever wil. Bij defensie is het niet toegestaan om met hippiehaar te lopen, in de bediening (restaurants, hotels etc.) geen hanenkam. Het is toch niet teveel gevraagd om je haar gewoon normaal te doen? Arbeidsongeschikten zijn afgekeurd, en krijgen daarom een uitkering. Maar jij bent volgens mij perfect gezond. Het enige wat je hoeft te doen, is je haar normaal doen om aan de bak te komen. Maar nee, meneer profiteert liever van andermans centen dan dat ie z'n rastakapsel gedag moet zeggen. Zo zielig.
eens
  dinsdag 9 april 2013 @ 18:54:42 #20
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_125078729
Mensen die hun "principes" kenbaar willen maken via hun uiterlijk. :')

Als je zo nodig principieel wil zijn; begin voor je zelf.
Er is altijd vraag naar een goed product tegen een goede prijs.
Boeit het niemand hoe je er bij loopt.

How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?
  dinsdag 9 april 2013 @ 18:54:56 #21
384601 HCFeestbeest
pi_125078737
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 april 2013 10:08 schreef Rimpels het volgende:

Dus jij hebt er ook geen moeite mee als jij straks in een restaurant zit, en er komt een ober met een bomberjack, kisten, kaalgeschoren kop en een hakenkruis in z'n nek getatoeëerd vragen of je wat wil hebben?
Gr gr. de KLB Keizer
  dinsdag 9 april 2013 @ 18:58:34 #22
174211 RadioSlut
Magistrale zeikstraal
pi_125078877
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 april 2013 18:54 schreef HCFeestbeest het volgende:

[..]

Dus jij hebt er ook geen moeite mee als jij straks in een restaurant zit, en er komt een ober met een bomberjack, kisten, kaalgeschoren kop en een hakenkruis in z'n nek getatoeëerd vragen of je wat wil hebben?
Nee. En daarbij, de meeste restaurants hebben bedrijfskleding.
Kaleidoscopiklimax
  dinsdag 9 april 2013 @ 18:59:24 #23
384601 HCFeestbeest
pi_125078910
quote:
14s.gif Op dinsdag 9 april 2013 18:58 schreef RadioSlut het volgende:

[..]

Nee. En daarbij, de meeste restaurants hebben bedrijfskleding.
Ik dacht dat het om het innerlijk en niet om de kleding ging? Dus ook niet om bedrijfskleding?
Gr gr. de KLB Keizer
  dinsdag 9 april 2013 @ 18:59:52 #24
174211 RadioSlut
Magistrale zeikstraal
pi_125078927
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 april 2013 18:59 schreef HCFeestbeest het volgende:

[..]

Ik dacht dat het om het innerlijk en niet om de kleding ging? Dus ook niet om bedrijfskleding?
Een bomberjack, kisten en een hakenkruis in den nek is toch echt wel uiterlijk hoor. Daar begon jij over, dus ik geloof dat er iets niet klopt.
Kaleidoscopiklimax
  dinsdag 9 april 2013 @ 19:06:58 #25
179899 Catkiller
We sail into the black
pi_125079203
Ik heb B gekozen in dit geval. Jij komt misschien niet aan het werk doordat je een uitgesproken uiterlijk hebt maar tegelijkertijd heb jij zelf bewust voor dit uiterlijk gekozen in de wetenschap dat het in de toekomst negatief uit zou kunnen pakken en jij bent de enige persoon die er iets aan kan veranderen.
Op zaterdag 9 maart 2019 17:21 schreef Lospedrosa het volgende:
Wat voor een mongool ben jij nou weer. Klojo.
[/quote]
  dinsdag 9 april 2013 @ 19:12:08 #26
356028 Fopje
Het Stokbrood
pi_125079418
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 april 2013 19:06 schreef Catkiller het volgende:
Ik heb B gekozen in dit geval. Jij komt misschien niet aan het werk doordat je een uitgesproken uiterlijk hebt maar tegelijkertijd heb jij zelf bewust voor dit uiterlijk gekozen in de wetenschap dat het in de toekomst negatief uit zou kunnen pakken en jij bent de enige persoon die er iets aan kan veranderen.
Mooi verwoord :)
  dinsdag 9 april 2013 @ 19:20:51 #27
384601 HCFeestbeest
pi_125079872
quote:
14s.gif Op dinsdag 9 april 2013 18:59 schreef RadioSlut het volgende:

[..]

Een bomberjack, kisten en een hakenkruis in den nek is toch echt wel uiterlijk hoor. Daar begon jij over, dus ik geloof dat er iets niet klopt.
Laat maar
Gr gr. de KLB Keizer
  dinsdag 9 april 2013 @ 19:59:44 #28
174211 RadioSlut
Magistrale zeikstraal
pi_125081758
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 april 2013 19:20 schreef HCFeestbeest het volgende:

[..]

Laat maar
Hoezo, wat is er mis met een discussie?
Kaleidoscopiklimax
  dinsdag 9 april 2013 @ 20:12:53 #29
379060 Rimpels
pi_125082366
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 april 2013 18:54 schreef HCFeestbeest het volgende:

[..]

Haha, nee, eigenlijk niet.. :P
Ik sta helemaal niet achter deze persoon zijn mening/gedachte, maar waarom zou je iemand negatief benaderen omdat hij er anders uitziet? Je kan toch gewoon doorgeven dat je een kop thee wilt drinken en een broodje gezond erbij wilt hebben? Of kan dat ineens niet als iemand er op die manier uit ziet?? :?
  dinsdag 9 april 2013 @ 20:32:27 #30
309770 Tanin
de vreemdeling
pi_125083399
Ik heb niet gestemd, omdat beiden tot op zekere hoogte waar zijn.

Overigens kun je mij niet vertellen dat je met de juiste verzorging en uitstraling en alleen een nette (!) bos rasta haar als minpunt afgerekend wordt op je uiterlijk.
"Dit? Dit zijn mijn oorlogswonden, heb jarenlang oorlog gevoerd met mezelf, maar ik heb gewonnen!"
  dinsdag 9 april 2013 @ 21:37:57 #31
384601 HCFeestbeest
pi_125087735
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 april 2013 20:12 schreef Rimpels het volgende:

[..]

Haha, nee, eigenlijk niet.. :P
Ik sta helemaal niet achter deze persoon zijn mening/gedachte, maar waarom zou je iemand negatief benaderen omdat hij er anders uitziet? Je kan toch gewoon doorgeven dat je een kop thee wilt drinken en een broodje gezond erbij wilt hebben? Of kan dat ineens niet als iemand er op die manier uit ziet?? :?
Zou jij 'm aannemen als jij de eigenaar van het restaurant was?
Gr gr. de KLB Keizer
  dinsdag 9 april 2013 @ 21:47:26 #32
174211 RadioSlut
Magistrale zeikstraal
pi_125088435
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 april 2013 21:37 schreef HCFeestbeest het volgende:

[..]

(Maar dat is dan weer iets anders dan jij daarstraks suggereerde)

Als hij zich bewezen heeft door voldoende ervaring in de horeca te hebben dan mag hij wat mij betreft daar gewoon werken. Al is het wel handig om zn kraag omhoog te doen ivm klantenverlies. :X :')
Kaleidoscopiklimax
  dinsdag 9 april 2013 @ 21:49:19 #33
379060 Rimpels
pi_125088586
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 april 2013 21:37 schreef HCFeestbeest het volgende:

[..]

Goede vraag.. De eerlijkheid gebied mij misschien te zeggen dat ik er wel een nachtje over zou slapen. Mijn nee-argument zou zijn; met het oog op andere klanten die het niet zouden waarderen. ;) Maar aan de andere kant: ik sta wel degelijk voor hetgeen wat ik al eerder zei: het draait niet om uiterlijk! En menselijkerwijs zou ik hem zeker aannemen! Alleen al om het negatieve vooroordeel wat mensen hebben te ontkrachten! :9
Mits het een vriendelijk persoon is die ook alle capaciteiten heeft die ik vraag van het personeel natuurlijk!! ^O^
pi_125100798
Het gaat inderdaad niet om uiterlijk, het gaat om geld. Klanten/gasten willen nou eenmaal een neutraal en verzorgd iemand zien, zeker in een restaurant ivm hygiëne en de opvattingen die men daar over heeft, anders gaan ze naar de buren en moet jij die vent met zijn uitgesproken uiterlijk alsnog op straat zetten omdat je te weinig klanten hebt.

Dit is in zoveel beroepsvelden toe te passen, de meeste mensen willen een makelaar of een auto-dealer of een dokter die er verzorgd en strak uit ziet anders gaan ze naar de buren. Het draait om geld en om wat de klant wil, die voelt zich over het algemeen niet zo vertrouwd met uitgesproken uiterlijk als het om grote geldbedragen, langdurige overeenkomsten,gezondheid of voedsel gaat.

De ondernemer kan dan nog zo tolerant zijn, hij moet wel zijn of haar toko draaiende houden. Genoeg andere branches waar een uitgesproken uiterlijk juist welkom is, zoals al eerder is genoemd zal dat als je een skate-board ontwerper bent vast niet zo een probleem zijn. Of tekenleraar of iets anders creatiefs. Wil je echter ander soort werk hebben dan zul je je moeten aanpassen zoals we dat allemaal tot op zekere hoogte moeten, doe je dat niet dan is het in mijn ogen gewoon koppig doen en best wel je eigen schuld.

Het draait allemaal om geld, ik durf te wedden dat het bij het vinden van vrijwilligerswerk al veel minder een probleem zou zijn.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')