quote:De BMW-02-reeks was de middenklasse wagen van BMW van 1966 tot 1977. De reeks werd afgeleid van de BMW nieuwe klasse, maar had twee in plaats van vier deuren.
Deze reeks werd aangedreven door viercilindermotoren (BMW M10 Motor, de eerste twee cijfers slaan op de cilinderinhoud, behalve bij de latere 1502, deze had ook 1600 cc) en kreeg de naam 1600-2 om aan te geven dat het hier een 2-deurs betrof en niet de 1600 4 deurs. In 1968 is de 2002 geïntroduceerd met een 2 liter motor en de 1600 en 2002 (vol)cabriolet. Tot 1971 zijn de 1600 en 2002 ook in een ti versie geleverd met een dubbele solex carburateur (1600ti en de 2002ti met respectievelijk 100 en 120 pk). Als optie kon ook gekozen worden voor het alpina pakket waarmee meer pk's te koop waren. Vanaf 1971 is er een kleine facelift en de naam 1600 wordt gewijzigd in 1602. De 1802 met een 1800cc motorinhoud wordt geïntroduceerd en de 2002tii met mechanische inspuiting (130 pk) kwam ter vervanging van de 2002ti. De facelift in 1971 is tevens de start van de Touring, deze variant heeft een derde deur, eigenlijk een enorme achterklep. In 1973 (augustus) is er een grote restyling van de 02. Er komt een andere neus en een andere achterkant (plastic grill en vierkante achterlichten). De cabrio wordt ook aangepast en is nu alleen met rolbeugel te verkrijgen: de 2002 baur cabrio. In 1974 komt BMW met de 2002 turbo met mechanische injectie en turbocompressor (170pk). Hiervan zijn 1672 stuks afgeleverd. De bmw ti en tii (de turbo was te kwetsbaar hiervoor) werden na een tijdje ook in de racerij erg populair. De ti, tii, turbo en de touring modellen zijn het meest gewild. .
De BMW 02 reeks zorgde er voor dat een aantal tuning bedrijven ontstond zoals AC Schnitzer, Koepchen, GS-Tuning,… om de 02 nog sportiever te maken. Een van deze bedrijven ging zover dat er behalve de carrosserie bijna niets meer origineel bleef, en ze een eigen automerk werden, dit bedrijf is het bekende Alpina.
Toen, in 1974, was de 2002 turbo met 170 pk de eerste in serie geproduceerde wagen met een turbo, 2 jaar voor de Porsche 930 turbo. De 2002 turbo was te krijgen in zilver en wit (en 1 auto is afgeleverd in de kleur zwart); door de oliecrisis werd het benzineverbruik erg bekritiseerd. Het seriemodel was een flop maar in de racerij is het idee van de turbomotor opgepakt. BMW is met de turbomotor, gebaseerd op het M10 onderblok, zelfs wereldkampioen Formule 1 geworden.
In 1975 werd de 02 opgevolgd door de BMW E21 maar het instapmodel 1502 werd nog tot 1977 geproduceerd.
quote:Op vrijdag 2 september 2011 12:40 schreef FkTwkGs2012 het volgende:
dangel , geile chicka, neuckuh?doe jij eens een goeie gooi naar wat het thema van alex zijn boek is.
Op vrijdag 2 september 2011 14:39 schreef Dangel het volgende:
jij bent de ontsteking van de blinde darm die PTA SC heet
quote:
quote:![]()
Op dinsdag 21 september 2010 18:39 schreef Anne het volgende:
Ik reed gisteren wel even door een tunnel. En toen ik eruit kwam, kwam ik.
quote:
quote:Op woensdag 12 mei 2010 21:54 schreef Sounddragon het volgende:
sex en Lada in één zin![]()
*mompelt iets over anticonceptieOp woensdag 12 mei 2010 21:55 schreef Alexxxxx het volgende:
de enige auto waarin enigzins sexuele dingen zijn gebeurd met mij is anders mijn nivaOp woensdag 12 mei 2010 21:56 schreef Sjoegerd het volgende:
Herinner me er aan dat ik niet in jouw Niva ga zitten
quote:@2cv:
Op maandag 28 juni 2010 17:17 schreef Paladijn het volgende:
Met de hoeveelheid onzin die je verkondigd is het geen wonder dat je geen PTA-mod meer bent
quote:
quote:Op vrijdag 13 augustus 2010 21:19 schreef BaraCuda het volgende:
Je hebt nog gelijk ookm'n rechter tiet is verrekt
quote:Op vrijdag 13 augustus 2010 22:09 schreef Anne het volgende:
Nou en. Niemand komt zomaar aan mijn boobjens.
quote:Op woensdag 9 februari 2011 21:33 schreef Barcaconia het volgende:
Heb jij soms zin in aids tijdens je chemokuur?Op woensdag 9 februari 2011 21:37 schreef Alexxxxx het volgende:
nee,ik drink (vrijwel) geen alcohol.
vorige deeltjes, statistieken, wie post er het meest enz enzquote:Op maandag 8 april 2013 12:08 schreef Alexxxxx het volgende:
Als ik zou weten wat ik bedoel zou ik het waarschijnlijk niet posten.
Ja, DAT Limburgshhhhh shhhhpreek ik dus wel. Mn dinnetje komt uit regio Stuttgart, die verstaat ze hier ook nietquote:Op maandag 8 april 2013 14:10 schreef Anne het volgende:
[..]
"Mins, sjei toch oet, ich versjtao dich neet!"
Viel me dus juist op dat iemand uit Roermond gewoon Remunj zegt, terwijl iemand uit Weert dan weer Remuntsj zegt. Of die is gewoon gek, ik heb er ook geen verstand van.quote:Op maandag 8 april 2013 14:28 schreef Anne het volgende:
[..]
Voor mij is het ook gewoon Noord-Limburg. De politie hier valt ook onder "Limburg Noord".
Maarre, nee? Remunj, spreek je toch ook niet uit als Remunssssj? Da's gewoon Remunj, zonder s.
Mijn familie uit Geleen, Sittard en omstreken praten allemaal met die sssjjj.
Maar het is vooral juist in het begin van woorden toch? Net zoals sssshhjjiieek. En sssshhjlaope.
Waar ben je nu danquote:Op maandag 8 april 2013 14:29 schreef Alexxxxx het volgende:
[..]
Ja, DAT Limburgshhhhh shhhhpreek ik dus wel. Mn dinnetje komt uit regio Stuttgart, die verstaat ze hier ook niet
Kop dicht Limbummerquote:
Ja, dat zag ik, maar de connectie met een zwangerschap vat ik niet?quote:Op maandag 8 april 2013 13:02 schreef loveli het volgende:
[..]
20 - 21 - 22 (of ik snap 'em ook niet)
Kak, ik snap wat er staat.quote:Op maandag 8 april 2013 14:10 schreef Anne het volgende:
[..]
"Mins, sjei toch oet, ich versjtao dich neet!"
ze posten nu al elke scheet op fb (nog erger dan ik!!!!!) laat staan hoe dat word als er een kind is.quote:Op maandag 8 april 2013 14:49 schreef Duvel het volgende:
[..]
Ja, dat zag ik, maar de connectie met een zwangerschap vat ik niet?
Daar heb ik ook vaak last vanquote:Op maandag 8 april 2013 14:39 schreef daNpy het volgende:
Bij ons werkt ook zo'n Limburgeriaan. Beetje verdwaasd typ, dus (weer) niet bepaald een goede indruk over de grensstreek zeg maar
Vorige week heeft ie weer 2 minuten tegen me gepraat en ik heb werkelijk geen idee waar het over ging.
Niet dat ik nou zo mn best doe om te luisteren, maar ik heb er echt niks van mee gekregen
nouja, "last"...quote:
quote:
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |