Ga in Somalie wonen als anarchie je ding is. Wat een enorme onzin. Wees gewoon eerlijk en zeg dat je zelf leuk profiteert van die diefstal, maar ga niet doen alsof je dat uit nobele overwegingen doet zeg.quote:Op woensdag 29 mei 2013 23:20 schreef eriksd het volgende:
[..]
Ik vind dat ik zeer rechtvaardig werk verricht. Dat jij nou herverdeling als de heilige graal ziet zal mij worst wezen.
Ik blijf bij mijn punt hoor, troost je de moeite.quote:Op woensdag 29 mei 2013 23:23 schreef Viajero het volgende:
[..]
Ga in Somalie wonen als anarchie je ding is. Wat een enorme onzin. Wees gewoon eerlijk en zeg dat je zelf leuk profiteert van die diefstal, maar ga niet doen alsof je dat uit nobele overwegingen doet zeg.
Heb je ooit over een snelweg gereden zonder tolpoortjes? Ooit naar school geweest? Ooit je wijk ingelopen zonder dat je alles wat je bij je hebt aan de lokale warlord moet geven?
Hou op met je domme onzin, niemand valt ervoor.
Pooiers ook. Dat verbaast me echt niet.quote:Op woensdag 29 mei 2013 23:25 schreef eriksd het volgende:
[..]
Ik blijf bij mijn punt hoor, troost je de moeite.
Morgen richt ik mij ook specifiek op een casus om onder de heffing over excessieve beloningen uit te komen. Dat is natuurlijk een principestrijd.quote:Op woensdag 29 mei 2013 23:26 schreef Viajero het volgende:
[..]
Pooiers ook. Dat verbaast me echt niet.
Dat is inderdaad een principestrijd. Net als slavernij, algemeen kiesrecht en jodenvervolging. En ook in die principequesties had je mensen die, zoals jij, aan de kant van het kwaad stonden en vol trots slaverij, dictatuur en jodenvervolging verdedigden.quote:Op woensdag 29 mei 2013 23:30 schreef eriksd het volgende:
[..]
Morgen richt ik mij ook specifiek op een casus om onder de heffing over excessieve beloningen uit te komen. Dat is natuurlijk een principestrijd.
Ach jij werkt toch op de Zuid-as?quote:Op woensdag 29 mei 2013 23:30 schreef eriksd het volgende:
[..]
Morgen richt ik mij ook specifiek op een casus om onder de heffing over excessieve beloningen uit te komen. Dat is natuurlijk een principestrijd.
Als je aan de wet houden immoreel is, wat moeten die bedrijven dan doen?quote:Op donderdag 30 mei 2013 01:33 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Ach jij werkt toch op de Zuid-as?
Het argument 'legaal' is onzin. Als mensen een aanpassing van de wet willen dan is dat ook legaal. Dat bedrijven landen tegen elkaar uit kunnen spelen, is het gevolg van het probleem van collectieve actie (van de landen).
Ik las vandaag in het NRC dat Mark Weinberger, de nieuwe topman van Ernst & Young, zich ook beroept op het feit dat belastingontwijking gewoon legaal is. Dat legaliteit voldoende argument is, is een immorele stelling. Daarmee geeft Ernst & Young zijn visite kaartje af.
Het heeft geen zin te discusiėren over de wenselijkheid van belastingen voor bedrijven, als je het niet kunt afdwingen. Dat bedrijven zich zo kunnen onttrekken aan belastingen, is alleen redelijk als iedereen dat kan. Als iedereen het kan, dan verdwijnt de overheid door een gebrek aan inkomsten. Dit libertarische standpunt is radicaal en een vorm van agressie jegens de georganiseerde samenleving. Bedrijven die zich hieraan schuldig maken kunnen we beter nationaliseren.
quote:Op donderdag 30 mei 2013 00:01 schreef Viajero het volgende:
[..]
Dat is inderdaad een principestrijd. Net als slavernij, algemeen kiesrecht en jodenvervolging. En ook in die principequesties had je mensen die, zoals jij, aan de kant van het kwaad stonden en vol trots slaverij, dictatuur en jodenvervolging verdedigden.
Je zal eventueel er nog mee wegkomen ook, maar hopelijk niet.
Leuke holle retoriek: wat moet dan de leidraad worden? Onderbuik? Blanco cheque? You tell me.quote:Op donderdag 30 mei 2013 07:39 schreef Basp1 het volgende:
Mazen in de wet vinden terwijl de intentie van de wetgever heel duidelijk is, is immoreel. Als we naar software ontwikkeling kijken dan zijn ontwikkelaars blij dat de bugs er uit gehaald worden maar bij wetgeving moeten we voor de suits blij zijn dat ze de bugs mogen misbruiken.
Jullie retoriek is veel holler want in het achterhoofd weten al die juristen, fiscalisten en boekhouders ter dege wel degelijk met welke intentie overheden die regels opgesteld hebben. Dat er grote globale bedrijven ontstaan zijn welke meer geld als overheden hebben om maar elke looophole die in de wetgeving staat uit te buiten is ernstig te noemen en holt juist de maatschappij uit. Maar ja dat maakt voor de eerder genoemde beroepsgroepen niets uit, zolang hun zich maar flink kunnen blijven verrijken terwijl ze niets aan de toevoegen van waarde aan producten. Ja aan hun eigen producten van diensten aan elkaar verkopen.quote:Op donderdag 30 mei 2013 07:43 schreef eriksd het volgende:
[..]
Leuke holle retoriek: wat moet dan de leidraad worden? Onderbuik? Blanco cheque? You tell me.
Je niet alleen aan de letter, maar ook aan de geest van de wet houden, en een redelijk percentage belasting betalen.quote:Op donderdag 30 mei 2013 07:35 schreef eriksd het volgende:
[..]
Als je aan de wet houden immoreel is, wat moeten die bedrijven dan doen?
Redelijkheid zou de leidraad moeten zijn. Als MKB gemiddeld 20% betaalt dan zouden grote bedrijven ook 20% moeten betalen.quote:Op donderdag 30 mei 2013 07:43 schreef eriksd het volgende:
[..]
Leuke holle retoriek: wat moet dan de leidraad worden? Onderbuik? Blanco cheque? You tell me.
Wat is het MKB? Wat is gemiddeld? Waarom appels met peren vergelijken? Het gemiddelde van welk land in het geval van multinationals? Hoe doe je dat dan met dubbele belasting? Denk je uberhaupt nog na of is het een direct lijntje met de onderbuik?quote:Op donderdag 30 mei 2013 08:35 schreef Viajero het volgende:
[..]
Redelijkheid zou de leidraad moeten zijn. Als MKB gemiddeld 20% betaalt dan zouden grote bedrijven ook 20% moeten betalen.
Holle retoriek.quote:Op donderdag 30 mei 2013 08:33 schreef Viajero het volgende:
[..]
Je niet alleen aan de letter, maar ook aan de geest van de wet houden, en een redelijk percentage belasting betalen.
Men zoekt actief naar mogelijkheden in de wet, waarvoor de wet niet bedoeld is (mazen in de wet). Bijvoorbeeld door de wet van verschillende landen te vergelijken en daar hun voordeel mee te doen.quote:Op donderdag 30 mei 2013 07:35 schreef eriksd het volgende:
[..]
Als je aan de wet houden immoreel is, wat moeten die bedrijven dan doen?
Je pleit hier dus eigenlijk voor gesundes volksempfindenquote:Op donderdag 30 mei 2013 11:31 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Men zoek actief naar mogelijkheden in de wet, waarvoor de wet niet bedoeld is (mazen in de wet). Bijvoorbeeld door de wet van verschillende landen te vergelijken en daar hun voordeel mee te doen.
De vraag is of de resultaten daarvan maatschappelijk wenselijk zijn. Antwoorden dat het legaal is, is een een ontduiking van de vraag. Tenzij je het echt meent. Als je het echt meent, dan stel je dat je buiten de letter van de wet geen basis voor waardeoordelen.
Dat zou betekenen dat jij niet zinvol kunt stellen dat je minder / anders belasting wilt betalen dan er nu in de wet staat. Dat oordeel zou nergens op gebaseerd kunnen zijn. Dat is raar. Als bedrijven wordt gevraagd naar hun oordeel over deze ontwikkelingen, dan ontwijken ze dus de vraag.
Hoe stelliger je net doet alsof het juist vreemd is dat je zinvol kunt praten over de kwestie, hoe meer je duidelijk maakt dat je bereid / geneigd bent ongegeneerd met macht te spelen.
Men zegt ook wel dat economie niets met ethiek te maken heeft, maar ongegeneerd macht spelletjes spelen, is de moeder van alle ethiek.
Concreet antwoord op mijn vraag in plaats van dit moralistische gedoe.quote:Op donderdag 30 mei 2013 11:31 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Men zoekt actief naar mogelijkheden in de wet, waarvoor de wet niet bedoeld is (mazen in de wet). Bijvoorbeeld door de wet van verschillende landen te vergelijken en daar hun voordeel mee te doen.
De vraag is of de resultaten daarvan maatschappelijk wenselijk zijn. Antwoorden dat het legaal is, is een ontduiking van de vraag. Tenzij je het echt meent. Als je het echt meent, dan stel je dat je buiten de letter van de wet geen basis voor waardeoordelen.
Dat zou betekenen dat jij niet zinvol kunt stellen dat je minder / anders belasting wilt betalen dan er nu in de wet staat. Dat oordeel zou nergens op gebaseerd kunnen zijn. Dat is raar. Als bedrijven wordt gevraagd naar hun oordeel over deze ontwikkelingen, dan ontwijken ze dus de vraag.
Hoe stelliger je net doet alsof het juist vreemd is dat je zinvol kunt praten over de kwestie, hoe meer je duidelijk maakt dat je bereid / geneigd bent ongegeneerd met macht te spelen.
Men zegt ook wel dat economie niets met ethiek te maken heeft, maar ongegeneerd macht spelletjes spelen, is de moeder van alle ethiek.
Nee.quote:Op donderdag 30 mei 2013 11:33 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Je pleit hier dus eigenlijk voor gesundes volksempfinden
Als je dit echt niet kunt volgen en slechts moralistisch gedoe vindt, dan is er veel dat je niet begrijpt. Te veel om deze discussie zinvol voort te kunnen zetten.quote:Op donderdag 30 mei 2013 11:38 schreef eriksd het volgende:
[..]
Concreet antwoord op mijn vraag in plaats van dit moralistische gedoe.
Kan goed zijn, als er kennelijk iets niet deugt aan het voldoen aan de wet hoor ik graag je concrete oplossing(en). Vooralsnog blijft het een hoog "het is oneerlijk" gehalte hebben en lijkt het er niet op alsof je je erbij neer wil leggen dat dit alles gevolg is van onze fictieve juridische wereld en knutselen inherent daaraan is. Daarom gaat elke vergelijking met de slager op de hoek of jan modaal mank.quote:Op donderdag 30 mei 2013 11:44 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Als je dit echt niet kunt volgen en slechts moralistisch gedoe vindt, dan is er veel dan je niet begrijpt. Te veel om deze discussie zinvol voort te kunnen zetten.
Het is alleen consistent met radicaal libertarisme en er is in de westerse wereld alleen een hele kleine minderheid die daarvoor is. Jij bent degene die hier vooral op sentimenten speelt (sentimenten die horen bij het machtsspel).quote:Op donderdag 30 mei 2013 11:48 schreef eriksd het volgende:
[..]
Kan goed zijn, als er kennelijk iets niet deugt aan het voldoen aan de wet hoor ik graag je concrete oplossing(en). Vooralsnog blijft het een hoog "het is oneerlijk" gehalte hebben
Natuurlijk leg ik me niet neer bij de gedachte, dat de wet een fictieve juridische wereld is. Maar als jij vindt dat alleen de letter van de wet geldig is, en tevens vindt dat de wet puur fictief is, dan ontbreekt iedere basis voor een discussie.quote:en lijkt het er niet op alsof je je erbij neer wil leggen dat dit alles gevolg is van onze fictieve juridische wereld en knutselen inherent daaraan is. Daarom gaat elke vergelijking met de slager op de hoek of jan modaal mank.
Dit soort problemen zijn al vaker opgelost. Bedrijven zijn net zo goed afhankelijk van landen, want ze opereren daarbinnen. Het is oplosbaar, maar dat wordt geblokkeerd door een kliekje invloedrijke belanghebbenden.quote:Maar goed, koester vooral de illusie dat "het" op te lossen is.
We komen er niet uit. Jij zwengelt een politieke discussie aan, ik zit in het vak en weet hoe fiscale wetgeving werkt en wat de onoplosbare eigenschappen zijn.quote:Op donderdag 30 mei 2013 12:08 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Het is alleen consistent met radicaal libertarisme en er is in de westerse wereld alleen een hele kleine minderheid die daarvoor is. Jij bent degene die hier vooral op sentimenten speelt (sentimenten die horen bij het machtsspel).
[..]
Natuurlijk leg ik me niet neer bij de gedachte, dat de wet een fictieve juridische wereld is. Maar als jij vindt dat alleen de letter van de wet geldig is, en tevens vindt dat de wet puur fictief is, dan ontbreekt iedere basis voor een discussie.
[..]
Dit soort problemen zijn al vaker opgelost. Bedrijven zijn net zo goed afhankelijk van landen, want ze opereren daarbinnen. Het is oplosbaar, maar dat wordt geblokkeerd door een kliekje invloedrijke belanghebbenden.
Een techneutisch argument. Overigens heb ik geen idee wat je bedoelt met "onoplosbare eigenschappen".quote:Op donderdag 30 mei 2013 12:36 schreef eriksd het volgende:
[..]
We komen er niet uit. Jij zwengelt een politieke discussie aan, ik zit in het vak en weet hoe fiscale wetgeving werkt en wat de onoplosbare eigenschappen zijn.
Dat weet ik. Net als 99,99 van de figuren die zich mengen in een discussie over fiscaliteit.quote:Op donderdag 30 mei 2013 12:40 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Overigens heb ik geen idee wat je bedoelt met "onoplosbare eigenschappen".
Dan zou het mooi zijn als je de fiscale onoplosbaarheden eens zou durven te benoemen zodat landen hierop wetgeving kunnen aanpassen. Alhoewel je dat natuurlijk niet wilt want dan kost het je baan.quote:Op donderdag 30 mei 2013 13:18 schreef eriksd het volgende:
[..]
Dat weet ik. Net als 99,99 van de figuren die zich mengen in een discussie over fiscaliteit.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |