abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_137427995
quote:
0s.gif Op woensdag 5 maart 2014 19:50 schreef krullendhaar het volgende:
Nieuwe potentiële econometrist meld zich.

Hoe zit het dan precies met een dubbel-studie?
Ik weet bijna zeker dat ik econometrie wil doen, ik las ook ergens dat je bachelor economie en econometrie samen kan doen. Weet iemand anders misschien iets over andere combinaties die handig zijn samen met econometrie.
Misschien wel een dubbele master?
Valt niet heel veel te vinden op het internet hierover.
Ik ken persoonlijk niemand die de BSc Econometrie & OR aan de VU cum laude heeft gehaald, aan de EUR ken ik er eentje, dus dat is totale waanzin om je dat ten doel te stellen.

Ik ken je achtergrond niet en ik weet niet hoe goed je bent in de exacte vakken, maar ik denk dat een bachelor ectrie al een uitdaging op zich is.
pi_137430874
@Adelovici. Zo las ik dat in het IB forum. Ik ben redelijk getalenteerd (8,0) maar bij econometrie heb ik echt wel het gevoel dat het een lastige studie is en dat ik 6jes ga/kan halen. Echter 'zeggen' sommigen die ik heb gesproken dat het nog wel meevalt en dat je aan 30 uur studeren incl colleges wel mooie voldoendes kan halen ( met 50 uur ik tentamen weken).
pi_137431272
Wat zou dan een goede manier zijn om je te onderscheiden van andere econometrie studenten.
Dan praat ik over specialisaties, vervolgstudies enz.
Zijn er bepaalde dingen die echt waarde toevoegen aan je studie en waar je in de toekomst veel aan kan hebben.
pi_137431504
Hoge cijfers en bestuursjaar naar mijn weten.
pi_137433239
quote:
0s.gif Op woensdag 5 maart 2014 22:03 schreef ibri het volgende:
@Adelovici. Zo las ik dat in het IB forum. Ik ben redelijk getalenteerd (8,0) maar bij econometrie heb ik echt wel het gevoel dat het een lastige studie is en dat ik 6jes ga/kan halen. Echter 'zeggen' sommigen die ik heb gesproken dat het nog wel meevalt en dat je aan 30 uur studeren incl colleges wel mooie voldoendes kan halen ( met 50 uur ik tentamen weken).
Aan de EUR kunnen de meeste studenten met zo'n indeling van uren wel voldoendes halen. Belangrijkste is vooral dat je naar alle colleges gaat en dat je al je huiswerk maakt. Dan zijn de tentamens ook niet zo lastig meer.

Zelf doe ik eerder rond de 40 uur per week, en dan rond de 25-30 uur in de tentamenweken. En dat werkt prima tot nu toe.
pi_137434484
Het maakt weinig uit of je naar de hoorcolleges gaat. Werkcolleges zijn vele malen belangrijker. Econometrie is goed te doen, mits je je huiswerk consequent maakt. Dan hoef je ook tijdens je tentamenweken weinig te doen.

@Ibri, ik heb je al een behoorlijk lange tijd geleden een DM(/PB?) gestuurd, had je die nog gelezen?

Tot nu toe heb ik 25/30 EC binnen. Probability Theory ( :') ) heb ik behoorlijk op gefaald, beetje zonde was dat. Maar dat krijg je als je er niks aan gedaan hebt. Ook een vrij mager cijfer voor Mathematics 2 gehaald, dus ga ik dus ook lekker herkansen!

Hoe is het LaTeX gebruik op de andere universiteiten eigenlijk? Bij ons op de RUG is het verplicht bij de meeste vakken en krijgen we er tot op zekere hoogte ook les in (van een vrouw die minimaal 70 is).

Tot nu toe alles behalve spijt van mijn keuze!
pi_137434641
quote:
0s.gif Op woensdag 5 maart 2014 23:11 schreef Novermars het volgende:
Hoe is het LaTeX gebruik op de andere universiteiten eigenlijk? Bij ons op de RUG is het verplicht bij de meeste vakken en krijgen we er tot op zekere hoogte ook les in (van een vrouw die minimaal 70 is).
Geen LaTeX in het hele eerste jaar op de EUR.
pi_137434836
quote:
0s.gif Op woensdag 5 maart 2014 23:15 schreef Ensemble het volgende:

[..]

Geen LaTeX in het hele eerste jaar op de EUR.
Echt niet? Moeten jullie geen verslagen maken waar enigszins moeilijke (lees: uitgebreide) formules in staan ofwel lange berekeningen?

Alleen van het idee dat ik het met Word zou moeten doen word ik al bang.
pi_137435272
quote:
0s.gif Op woensdag 5 maart 2014 23:20 schreef Novermars het volgende:

[..]

Echt niet? Moeten jullie geen verslagen maken waar enigszins moeilijke (lees: uitgebreide) formules in staan ofwel lange berekeningen?

Alleen van het idee dat ik het met Word zou moeten doen word ik al bang.
Wij hoeven echt voor geen enkel vak verslagen te maken. Misschien komt het wel omdat wij met een relatief grote groep zijn, ik weet niet hoe groot de lichting aan de RUG is?
pi_137435389
quote:
0s.gif Op woensdag 5 maart 2014 22:03 schreef ibri het volgende:
@Adelovici. Zo las ik dat in het IB forum. Ik ben redelijk getalenteerd (8,0) maar bij econometrie heb ik echt wel het gevoel dat het een lastige studie is en dat ik 6jes ga/kan halen. Echter 'zeggen' sommigen die ik heb gesproken dat het nog wel meevalt en dat je aan 30 uur studeren incl colleges wel mooie voldoendes kan halen ( met 50 uur ik tentamen weken).
ga er maar gewoon aan beginnen dan merk je vanzelf of de studie je wel/niet ligt.
pi_137435451
quote:
0s.gif Op woensdag 5 maart 2014 23:20 schreef Novermars het volgende:

[..]

Echt niet? Moeten jullie geen verslagen maken waar enigszins moeilijke (lees: uitgebreide) formules in staan ofwel lange berekeningen?

Alleen van het idee dat ik het met Word zou moeten doen word ik al bang.
LaTeX leer je echt in 2 dagen, krijgen er geen les in.
pi_137435484
quote:
0s.gif Op woensdag 5 maart 2014 23:40 schreef Adelovici het volgende:

[..]

LaTeX leer je echt in 2 dagen, krijgen er geen les in.
2 dagen is wat overdreven maar je kan het zeker binnen een week leren.
Op vrijdag 15 januari 2016 23:58 schreef Ajacied422 het volgende:
Feitelijk heeft Shreyas gewoon gelijk.
pi_137435622
quote:
14s.gif Op woensdag 5 maart 2014 23:33 schreef Ensemble het volgende:

[..]

Wij hoeven echt voor geen enkel vak verslagen te maken. Misschien komt het wel omdat wij met een relatief grote groep zijn, ik weet niet hoe groot de lichting aan de RUG is?
We zijn begonnen met 150 ofzo, onze laatste midterm was gemaakt door ~100 mensen incl. mensen die het vak voor de tweede keer doen.
pi_137435681
quote:
0s.gif Op woensdag 5 maart 2014 23:41 schreef Shreyas het volgende:

[..]

2 dagen is wat overdreven maar je kan het zeker binnen een week leren.
Klopt, maar net zoals programmeren is het heel erg handig als je 'code' ook beoordeeld wordt. Ik werk al sinds de middelbare school met LaTeX, maar heb tijdens die lessen wel nog nieuwe dingen c.q. trucjes geleerd.

Eigenlijk zou een cursus LaTeX verplicht moeten worden op het VWO. Het is gewoon zo super handig om dat te kunnen...
pi_137435899
quote:
0s.gif Op woensdag 5 maart 2014 23:49 schreef Novermars het volgende:

[..]

Klopt, maar net zoals programmeren is het heel erg handig als je 'code' ook beoordeeld wordt. Ik werk al sinds de middelbare school met LaTeX, maar heb tijdens die lessen wel nog nieuwe dingen c.q. trucjes geleerd.

Eigenlijk zou een cursus LaTeX verplicht moeten worden op het VWO. Het is gewoon zo super handig om dat te kunnen...
Voor bètastudies wel (waar ik econometrie ook toe reken), voor alfastudies is het niet veel handiger dan bijvoorbeeld Microsoft Word en het merendeel van de VWO leerlingen gaat toch vaak een alfastudie doen.
Op vrijdag 15 januari 2016 23:58 schreef Ajacied422 het volgende:
Feitelijk heeft Shreyas gewoon gelijk.
pi_137437649
quote:
0s.gif Op woensdag 5 maart 2014 23:49 schreef Novermars het volgende:

[..]

Klopt, maar net zoals programmeren is het heel erg handig als je 'code' ook beoordeeld wordt.
Mwah, dat lijkt me niet echt nodig. Bij programmeren kan je vaak ofwel op een simpelere manier hetzelfde effect verkrijgen ofwel veel rekenwerk of onnodig geheugengebruik (RAM en registers) besparen. Daarom is het erg belangrijk dat er naar je code wordt gekeken, plus dat het ook echt nodig is dat je vragen kan stellen om de trucjes te leren als je geen goede bron hebt waarmee je het aan de hand van voorbeelden kan leren. LaTeX is nogal straightforward en zou ik daarom geen programmeren willen noemen.

quote:
Eigenlijk zou een cursus LaTeX verplicht moeten worden op het VWO.
Nergens voor nodig, die tijd en energie kan beter worden besteed aan onderwijs in wiskunde, een vreemde taal of iets dergelijks. Natuurlijk zou iedere bètastudent met LaTeX moeten kunnen werken, gewoon een goede tutorial opzetten die vooral als insteek heeft om je op gang te helpen en dat komt wel goed voor de student die daarmee aan de slag wil. De code van LaTeX is best wel simpel, die leer je snel. Het grote obstakel om ermee te beginnen is dat je eerst nog eens moet uitzoeken wat voor software je moet installeren (inclusief de teksteditor) en dat je uit moet zoeken hoe je precies die teksteditor gebruikt op een handige manier.

Het valt me trouwens op dat de WYSIWYG-tekstverwerkers zelfs met gewone letters soms nog moeite hebben. Zeker bij de open source varianten valt dit erg op dat er foutjes in de layout zitten.

Oh ja, antwoord op die vraag: bij de universiteit waarbij ik een opleiding volg (TU/e) is het volledig de verantwoordelijkheid van de student. Je kan naar het schijnt een CD kopen waarop wat software staat en voor de rest moet je het zelf uitzoeken, het initiatief ligt volledig bij de student.

[ Bericht 10% gewijzigd door Bram_van_Loon op 06-03-2014 02:37:35 ]
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_137437688
quote:
0s.gif Op woensdag 5 maart 2014 22:10 schreef krullendhaar het volgende:
Wat zou dan een goede manier zijn om je te onderscheiden van andere econometrie studenten.
Dan praat ik over specialisaties, vervolgstudies enz.
Zijn er bepaalde dingen die echt waarde toevoegen aan je studie en waar je in de toekomst veel aan kan hebben.
Zie dat je het goed doet bij je opleiding, zoek uitdagingen op en volg je interesses. Dat zet meer zoden aan de dijk dan al dat CV-pimping.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_137439635
@novermans, ja die had ik gelezen, ik dacht dat ik wel had bedankt voor de informatie haha.
pi_137440152
quote:
0s.gif Op donderdag 6 maart 2014 02:39 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Zie dat je het goed doet bij je opleiding, zoek uitdagingen op en volg je interesses. Dat zet meer zoden aan de dijk dan al dat CV-pimping.
Je studie goed doen is natuurlijk een basisvoorwaarde. Afhankelijk van de richting die je daarna op wilt is dat wel of niet voldoende om je ambitie te verwezenlijken. Als je IB of SC wilt doen, kun je (enigszins gechargeerd) achteraan in de rij aansluiten bij mensen die cum laude zijn afgestudeerd (om je voor te zijn: ja, uiteraard ook mensen met een bèta-studie ;) ) - waarmee je je dus waarschijnlijk niet voldoende onderscheidt. Andere dingen (EC's, talen, buitenland, etc.) zijn dan mede belangrijk. Let wel: goede cijfers blijven de basis. Over het algemeen beter een 8,3 gemiddeld en weinig EC's, dan een 6,5 gemiddeld en twee bestuursjaren en half jaar buitenland. Wil je een functie die weinig mensen ambiëren, dan heb je dat minder nodig.

Buiten dat: ben het wel met je eens dat je niet allerlei dingen moet gaan doen waar je geen zin in hebt, omdat het leuk is voor je cv. Maar als je van alle toffe, nuttige en gezellige mogelijkheden die er (naast je studie) zijn, eigenlijk nergens echt zin in hebt, kun je je gelijk afvragen of een functie waarvoor dat belangrijk zou zijn wel bij je past.

[ Bericht 0% gewijzigd door Valid op 06-03-2014 10:24:15 ]
pi_137442590
quote:
0s.gif Op donderdag 6 maart 2014 10:10 schreef Valid het volgende:

[..]

Je studie goed doen is natuurlijk een basisvoorwaarde. Afhankelijk van de richting die je daarna op wilt is dat wel of niet voldoende om je ambitie te verwezenlijken. Als je IB of SC wilt doen, kun je (enigszins gechargeerd) achteraan in de rij aansluiten bij mensen die cum laude zijn afgestudeerd (om je voor te zijn: ja, uiteraard ook mensen met een bèta-studie ;) ) - waarmee je je dus waarschijnlijk niet voldoende onderscheidt. Andere dingen (EC's, talen, buitenland, etc.) zijn dan mede belangrijk. Let wel: goede cijfers blijven de basis. Over het algemeen beter een 8,3 gemiddeld en weinig EC's, dan een 6,5 gemiddeld en twee bestuursjaren en half jaar buitenland. Wil je een functie die weinig mensen ambiëren, dan heb je dat minder nodig.

Buiten dat: ben het wel met je eens dat je niet allerlei dingen moet gaan doen waar je geen zin in hebt, omdat het leuk is voor je cv. Maar als je van alle toffe, nuttige en gezellige mogelijkheden die er (naast je studie) zijn, eigenlijk nergens echt zin in hebt, kun je je gelijk afvragen of een functie waarvoor dat belangrijk zou zijn wel bij je past.

Ik zou vooral aan de eerstejaars willen meegeven dat ze zich focussen op hun vakken en kijken of de studie ze ligt en zich hier volop voor inzetten. Als je dan een 8 of hoger haalt voor een tentamen is dit mooi meegenomen en als je een 6-7 haalt is dat echt niet erg. Nogmaals, op de VU ken ik niemand die zijn bachelor ectrie cum laude heeft gehaald, ik ken twee personen die de bachelor nominaal hebben gehaald. Als het eerste jaar goed is bevallen kunnen ze aan het begin van het tweede jaar altijd kijken of ze er extra vakken bij willen doen (als je aan de VU studeert kun je extra vakken volgen aan de exacte faculteit) of je gaat in je derde jaar een mooie stage lopen. Je nu al gaan bezig houden met eventuele honours programs, stages, bestuursjaren en super cijfers voordat je uberhaupt bent begonnen heeft echt geen zin. De studie is moeilijk genoeg, focus je eerst maar op de vakken die je krijgt in je eerste jaar en probeer al je punten in een jaar te halen, dat zou al echt een prestatie van formaat zijn.
pi_137442734
quote:
0s.gif Op donderdag 6 maart 2014 11:47 schreef Adelovici het volgende:

[..]

Ik zou vooral aan de eerstejaars willen meegeven dat ze zich focussen op hun vakken en kijken of de studie ze ligt en zich hier volop voor inzetten. Als je dan een 8 of hoger haalt voor een tentamen is dit mooi meegenomen en als je een 6-7 haalt is dat echt niet erg. Nogmaals, op de VU ken ik niemand die zijn bachelor ectrie cum laude heeft gehaald, ik ken twee personen die de bachelor nominaal hebben gehaald. Als het eerste jaar goed is bevallen kunnen ze aan het begin van het tweede jaar altijd kijken of ze er extra vakken bij willen doen (als je aan de VU studeert kun je extra vakken volgen aan de exacte faculteit) of je gaat in je derde jaar een mooie stage lopen. Je nu al gaan bezig houden met eventuele honours programs, stages, bestuursjaren en super cijfers voordat je uberhaupt bent begonnen heeft echt geen zin. De studie is moeilijk genoeg, focus je eerst maar op de vakken die je krijgt in je eerste jaar en probeer al je punten in een jaar te halen, dat zou al echt een prestatie van formaat zijn.
Ja, geheel mee eens. Geldt overigens voor elke studie wat mij betreft: zorg dat je eerst je studie goed op de rit hebt en beoordeel dan of er nog zin en vooral tijd is voor andere dingen.

Cum laude bachelor gebeurt overigens bij (vrijwel) elke studie slechts zelden, dus dat dat ook bij econometrie - met relatief weinig studenten - niet veel gebeurt is niet verwonderlijk. Dat je 180 EC's haalt, zonder ooit lager dan een 7,0 te scoren (dat is in elk geval een van de eisen op de RuG) is echt uitzonderlijk, hoe geniaal je ook bent. In de master is het wat dat betreft eenvoudiger, want dan hoef je de hoge standaard (en de absolute afwezigheid van misstappen) simpelweg korter vol te houden.
  donderdag 6 maart 2014 @ 12:44:42 #222
177582 Ryon
Alle neuzen naar rechts
pi_137443972
Interessant. Als je googled op dat onderwerp kom je op het volgende grafiekje:

http://www.dub.uu.nl/plus(...)halen-cum-laude.html



De cijfers zijn al wat verouderd. Maar tegen de 10% van de studenten haalt dus een bachelor cum laude. De mensen die ik ken die een bachelor cum laude hebben afgerond (sociologie, planologie, wiskunde en natuurkunde) is dat het van het type student is waarvan je al in het eerste half jaar weet dat die wel cum laude blijven staan. Het type wetenschapper in spé dat regelrecht uit een aflevering van the big bang theory lijkt te zijn weggelopen.

In dat opzicht doen de cum laude gangers van econometrie het niet anders, maar qua kop wellicht wel wat beter:

http://www.rug.nl/feb/news/2011/110519summacumlaude

quote:
Student econometrie studeert summa cum laude af met gemiddeld een 9,7
"Een wetenschappelijk artikel met een scriptiekaft"

Datum: 19 mei 2011
Ward Romeijnders
Ward Romeijnders
Met de uitzonderlijke toevoeging 'summa cum laude' ontvangt Ward Romeijnders op vrijdag 20 mei zijn masterbul Econometrics, Operations Research and Actuarial Studies (EORAS) van de Faculteit Economie en Bedrijfskunde (FEB) van de Rijksuniversiteit Groningen. Ward verdient deze bijzondere kwalificatie vanwege het cijfer 10 op zijn scriptie en een gemiddeld cijfer van 9,7 op zijn andere vakken. In augustus rondt de 22-jarige Romeijnders zijn tweede master af, de research master, en begint daarna aan een promotietraject bij de FEB.

Ook volgens scriptiebegeleider professor Gerard Sierksma is de prestatie van Ward bijzonder: "Er zijn niet vaak studenten zoals hij, die de lastigste wiskunde al begrijpen voordat ik begin met de uitleg." De hoogleraar geeft zelden een 10 voor een scriptie, maar de kwaliteit van die van Ward is van zo'n hoog niveau, dat hij het passend vond: "Eigenlijk is het een wetenschappelijk artikel met een scriptiekaft eromheen. Zijn denkwijze is die van een ervaren onderzoeker. We zijn als opleiding en faculteit zeer trots dat we Ward ook na zijn afstuderen kunnen behouden als onderzoeker en hopen dat hij ook die hoge verwachtingen waarmaakt."

Hard werken en talent
"Uiteraard zijn mijn familie en vrienden trots op deze prestatie en ikzelf ook," vertelt Ward, "Het is de combinatie van hard werken entalent die me dit heeft opgeleverd." Na de middelbare school -het Willem Lodewijk Gymnasium in Groningen waar Ward achten en negens haalde op zijn eindexamen- koos hij voor econometrie vanwege zijn interesse voor wiskunde en dan vooral een toegepaste variant. Meteen vanaf de start merkte hij dat de studie hem goed lag: "Medestudenten die net zo hard werkten als ik, haalden toch een lager cijfer op een tentamen. En sinds mijn tweede jaar ben ik steeds student-assistent geweest, waarbij ik eerstejaars hielp met wiskunde." Zijn bacheloropleiding rondde Ward ook al met een gemiddelde van 9,3 af.

Scriptie over helikoptervervoer

Ward studeert in zijn master af in de specialisatie Operations Research, waarvoor hij een theoretische scriptie schreef over een zeer praktisch onderwerp: het zoeken naar het meest efficiënte vluchtschema om personen per helikopter van en naar olieboorplatforms in de Noordzee te vervoeren. "Bij het modelleren van dit proces heb je veel variabelen en beperkingen, die het tot een complex geheel maken: een helikopter heeft een beperkte hoeveelheid brandstof aan boord en kan dus niet te ver vliegen, er kan maar een beperkt aantal mensen mee, en er gaan niet steeds even veel mensen mee heen als terug. Het is een mooie uitdaging om dan toch tot de meest efficiënte oplossing te komen."

Spreken op internationaal congres

Scriptiebegeleider Sierksma deed zelf in het verleden ook al onderzoek naar het modelleren van dit helikoptervervoersprobleem: "Ward heeft echter een methode ontwikkeld die veel beter is dan tot nu toe uit de wetenschappelijke literatuur bekend isen dat is een bijzondere prestatie, die hem het cijfer 10 meer dan terecht heeft opgeleverd."Zijn masterscriptie is inmiddels geaccepteerd voor een internationaal wetenschappelijk congres over scheduling in Arizonain augustus. Ward gaat daar zijn resultaten aan collegawetenschappers presenteren. In september begint hij vervolgens aan een promotieonderzoek aan de Faculteit Economie en Bedrijfskunde.

Cum laude en summa cum laude

Een student komt bij de Rijksuniversiteit Groningen in aanmerking voor de toevoeging summa cum laude op de bul als hij of zij minimaal een 9 heeft voor zowel de scriptie als gemiddeld voor de vakken (bij cum laude is dat het cijfer 8). Bovendien mag geen cijfer lager zijn dan een 7 en moet de student elk vak in een keer gehaald hebben.
For every complex problem there is an answer that is clear, simple, and wrong.
--
Mijn meningen zijn gewoon feiten. Ik heb gelijk en anderen hebben ongelijk - TB / Ryon
pi_137444238
quote:
0s.gif Op donderdag 6 maart 2014 12:44 schreef Ryon het volgende:
Interessant. Als je googled op dat onderwerp kom je op het volgende grafiekje:

http://www.dub.uu.nl/plus(...)halen-cum-laude.html

[ afbeelding ]

De cijfers zijn al wat verouderd. Maar tegen de 10% van de studenten haalt dus een bachelor cum laude. De mensen die ik ken die een bachelor cum laude hebben afgerond (sociologie, planologie, wiskunde en natuurkunde) is dat het van het type student is waarvan je al in het eerste half jaar weet dat die wel cum laude blijven staan. Het type wetenschapper in spé dat regelrecht uit een aflevering van the big bang theory lijkt te zijn weggelopen.

In dat opzicht doen de cum laude gangers van econometrie het niet anders, maar qua kop wellicht wel wat beter:

http://www.rug.nl/feb/news/2011/110519summacumlaude

[..]

Haha, die Ward Romeijnders ken ik toevallig. Is ook echt een briljante gast - en wat dat betreft ook een uitzondering.

Bij exacte studies (als econometrie) is het overigens op een bepaalde manier wel veel makkelijker om cum laude te halen dan bij pak 'm beet geschiedenis. Klinkt misschien raar, maar als je briljant bent in wiskunde, kun je negens en tienen halen op tentamens. Bij paper-based studies als geschiedenis heb je (@RuG) vanaf jaar twee meer papers dan tentamens, in jaar drie nog maar twee tentamens en in master enkel papers. Over het algemeen is de schaal van een paper niet 1-10, maar 5-8,5 waarbij dat laatste al uitzonderlijk is. Een zeven is dus eigenlijk al niet meer te compenseren, omdat je bij de meeste docenten simpelweg voor een paper geen 10 kunt halen. Een 10 is voor god, een 9 voor de docent. Heel demotiverend.

10% cum laude had ik echt niet verwacht, overigens. Kan het me zelfs bijna niet voorstellen: dat betekent 2 of 3 per middelgrote werkgroep. Om mij heen ken ik uit honderden studenten echt maar enkelen (denk op een hand te tellen) met cum laude bachelor. Misschien is dat bij de exacte studies om bovengenoemde reden meer. En de eisen verschillen natuurlijk per universiteit: gemiddelde minimaal 7,5 - 8,5, wel/geen herkansingen, wel/geen zessen toegestaan).

[ Bericht 2% gewijzigd door Valid op 06-03-2014 13:05:27 ]
  donderdag 6 maart 2014 @ 13:19:34 #224
177582 Ryon
Alle neuzen naar rechts
pi_137444933
quote:
0s.gif Op donderdag 6 maart 2014 12:55 schreef Valid het volgende:

[..]

Haha, die Ward Romeijnders ken ik toevallig. Is ook echt een briljante gast - en wat dat betreft ook een uitzondering.

Bij exacte studies (als econometrie) is het overigens op een bepaalde manier wel veel makkelijker om cum laude te halen dan bij pak 'm beet geschiedenis. Klinkt misschien raar, maar als je briljant bent in wiskunde, kun je negens en tienen halen op tentamens. Bij paper-based studies als geschiedenis heb je (@RuG) vanaf jaar twee meer papers dan tentamens, in jaar drie nog maar twee tentamens en in master enkel papers. Over het algemeen is de schaal van een paper niet 1-10, maar 5-8,5 waarbij dat laatste al uitzonderlijk is. Een zeven is dus eigenlijk al niet meer te compenseren, omdat je bij de meeste docenten simpelweg voor een paper geen 10 kunt halen. Een 10 is voor god, een 9 voor de docent. Heel demotiverend.

10% cum laude had ik echt niet verwacht, overigens. Kan het me zelfs bijna niet voorstellen: dat betekent 2 of 3 per middelgrote werkgroep. Om mij heen ken ik uit honderden studenten echt maar enkelen (drie of vier) met cum laude bachelor. Misschien is dat bij de exacte studies om bovengenoemde reden meer. En de eisen verschillen natuurlijk per universiteit.
In het rechten topic stipte ik ook al het probleem aan, maar men doet erg geheimzinnig over cijfers en beoordelingen. Is vanwege alle privacy beschermende maatregelen ook niet erg inzichtelijk. Hierdoor heb je eigenlijk geen idee wat gebruikelijk is om als cijfergemiddelde (over de gehele linie) te halen. Puur op grond van de cijfers van een werkgroep kan je wel een inschatting maken maar dat vertekent natuurlijk ook heel erg. Studenten speculuren ongetwijfeld wel heel veel, maar het is natuurlijk ook maar de vraag of andere studenten wel de volle waarheid vertellen als zij pochen met hun cijfers of daar juist vragen over ontwijken.

Bij S&B is recentelijk weer een cum laude uitgedeeld (8.5 gemiddelde) en dat is ook aan de jongen die een promotietraject gaat volgen. Voor S&B vrij zeldzaam, maar binnen publiekrecht komen cum laudes wel vaak voor. Bij sociologie weet ik dat ongeveer 5% doorstroomt naar de wetenschap. Dat zijn ook vaak ook de mensen die cum laude staan. Zul je nog een handjevol lui hebben die wel hoge cijfers halen maar niet verder willen met de wetenschap en dan kom je wel aan dat percentage.

Ik weet trouwens niet zeker of het percentage per type studie heel erg verschilt. Bij sociologie krijg je alleen hoger dan een acht als je denkt en praat als een sociaal-wetenschapper, anders is het godsonmogelijk en heb je met een 7.5 voor een essay al een wereldprestatie geleverd aangezien hoger echt niet mogelijk is. Eigenlijk hetzelfde systeem als bij geschiedenis. Aan de kop van de student kan je al bepalen wie de wetenschappelijke kant opgaat en wie de ambitie heeft om iets quasi-belangrijks te gaan doen ergens anders. Dat zie je ook terugkomen in de cijfers. Zeer uitzonderlijk dat een essay van het type cum laude student lager beoordeeld wordt dan met een zeven. Waarschijnlijk heeft de docent dan de student ook al even opgebeld met de vraag of hij echt wel bij zijn verstand was toen hij het essay inleverde. Mijn broertje heeft zijn (dubbele alfa) studie ook cum laude afgerond en eigenlijk was het al vrij vroeg in zijn studie niet denkbaar dat hij nog steken zou laten vallen.

Ik kan mij niet voorstellen dat het anders werkt bij econometrie en wiskunde. De studiestof zou voldoende samenhang moeten vertonen dat als je een ster bent in de vakken die als relatief lastig ervaren worden je niet opeens onderuit gaat op de vakken die als minder intensief ervaren worden.
For every complex problem there is an answer that is clear, simple, and wrong.
--
Mijn meningen zijn gewoon feiten. Ik heb gelijk en anderen hebben ongelijk - TB / Ryon
pi_137445223
quote:
0s.gif Op donderdag 6 maart 2014 13:19 schreef Ryon het volgende:

[..]

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Voor de beoordeling of iemand de wetenschap in gaat is de master natuurlijk veel belangrijker dan de propedeuse. Groot verschil is wel dat niet bij alle universiteiten/studies de propedeuse meetelt voor de cum laude regeling. Zoals op een bepaald faculteit van universiteit Leiden (ben even kwijt welke precies, kan het googlen), is het voldoende dat je in jaar 2 en jaar 3 gemiddeld een 7,7 haalt. Jaar 1 doet niet mee. Dan kan ik me voorstellen dat een heel hoog percentage cum laude slaagt. Een zes of aantal zevens in je eerste jaar is snel gehaald. Het eerste is hier gelijk exit, het tweede moeilijk te compenseren.

Afgelopen twee jaar was ik bij de buluitreiking van bachelor geschiedenis @RuG en toen was er een keer 1 cum laude en een keer 2 cum laude, op ongeveer 70-80 studenten (grove schatting) per keer. Werd ook goed aandacht aan besteed. Die 10% wordt hier bij die studie in elk geval never nooit niet gehaald; nog niet een fractie ervan. Dat weet ik zekerder dan wat geluiden die ik toevallig opvang tijdens colleges. :)

[ Bericht 14% gewijzigd door Valid op 06-03-2014 13:35:16 ]
pi_137528278
quote:
0s.gif Op donderdag 6 maart 2014 11:47 schreef Adelovici het volgende:

(...) Nogmaals, op de VU ken ik niemand die zijn bachelor ectrie cum laude heeft gehaald, ik ken twee personen die de bachelor nominaal hebben gehaald. (...)
In de laatste drie jaar was er wel iemand die de bachelor cum laude heeft gehaald (je kent Annelieke toch wel?). Ik weet dat minstens twee anderen (van hetzelfde jaar) vanwege één of twee zesjes cum laude zijn misgelopen. Het is heel lastig want er is dus weinig coulance, maar het kan dus wel.

quote:
0s.gif Op woensdag 5 maart 2014 22:10 schreef krullendhaar het volgende:
Wat zou dan een goede manier zijn om je te onderscheiden van andere econometrie studenten.(...)
Zijn er bepaalde dingen die echt waarde toevoegen aan je studie en waar je in de toekomst veel aan kan hebben.
Met het Honours programma (zowel in de bachelor als master) zou je je kunnen onderscheiden. Maar als je student-assistent ergens kan zijn, is dat in heel veel opzichten ook een grote plus (goed op je CV, verdient goed, leerzaam, en bovenal leuk, weliswaar afhankelijk van het vak). Elk jaar zijn meestal wel wat vacatures hiervoor, maar het is doorgaans alleen voor de betere studenten en dus onderscheidend.

quote:
0s.gif Op dinsdag 3 september 2013 13:36 schreef synthesix het volgende:
Misschien een long shot maar iemand hier ervaring met de Master Business Analytics (of vergelijkbaar: bedrijfswiskunde oid)?

Ik zit erover te twijfel over te stappen als ik mn bachelor af heb. Ik vind namelijk van Ectrie alleen de deterministische OR vakken (routing problems, combinatorial optimization) echt leuk. Wachtrijen een stuk minder en Wiskundige Eco vind ik wel interessant maar de manier waarop het tot nu toe word gegeven nogal saai. Daarentegen vind ik Informatica achtige vakken als data mining en neural nets wel heel interessant. Kan ik ook als keuzevak kiezen bij OR maar daar ligt de nadruk niet echt op volgens mij, en kan dus ook niet in mijn thesis terug komen, denk ik. Er is bij Business Analytics echter genoeg keuze ruimte om leuke OR vakken wel te doen.

Krijg alleen de indruk uit het curriculum (zowel bsc als msc) dat Business Analytics een soort econometrie-light, uitgesmeerd over 5 jaar is. Verplichte koek in de master zitten algemeenheden als linear models, time series models, renewal processes enzo in. Heb ik al meerdere vakken over gehad bij Econometrie. Applied Analysis is ook verplicht en dat is een derdejaars vak bij Ectrie. Bovendien zijn derdejaars vakken gewoon toegestaan in je keuzeruimte, echt bizar.
Punt is een beetje dat ik niet de rest van mijn leven het gevoel wil hebben dat ik op het laatste moment toch de makkelijke weg gekozen heb. Je moet toch door je studie een beetje gedwongen worden dieper op de stof in te gaan dan je uit jezelf zou doen. Ook ben ik een beetje bang voor de waarde op mn cv. Ik zie bij werkgevers die ik leuk vind heel vaak staan: we zoeken een analytisch persoon met bijv. wiskunde, natuurkunde of econometrie. Bedrijfswiskunde zie ik echter nooit.

Iemand die hier zijn licht op kan laten schijnen?

Edit: Ik ga mijn eigen vraag maar beantwoorden. Net even langs de studieadviseur geweest. Die zei dat Business Analytics een beetje een uitvalstudie is voor Econometrie en om de studentenpopulatie van de Wiskundeafdeling op te hogen. Scheen eerst vroeger veel samen te doen met econometrie maar hebben ze gesplitst om die studenten niet mee konden komen.

Wel grappig, hij begon over iets wat eerder dit topic gezegd is: dat ze kansrekening afgesplitst hebben van Wiskunde omdat het niveau te laag was voor de rest van de studie. Hij noemde de tentaminering van Kansrekening zelfs - vrij opgewonden - regelrechte fraude omdat het niveau ver onder het boek dat ze gebruiken zit en het zo net lijkt of ze veel meer leren dan daadwerkelijk het geval is. Moest ik wel om lachen. Blijkbaar willen ze ook Statistiek, Lineaire Algebra en Analyse weer zelf gaan geven vanwege het niveau bij Wiskunde.

Ik ben na dit korte gesprekje in ieder geval weer helemaal gemotiveerd om OR te gaan doen en stiekem ook wel een beetje trots (A). Wel bizar though, zou dit nou aan wiskunde op de VU liggen of is het overal zo?
Deze post is van een half jaar geleden, maar ik wil toch opkomen voor Business Analytics want er is maar 1 kant van de discussie aan je verteld (en ook nog eens door iemand waarover, op zijn zachtst gezegd, de meningen sterk verdeeld zijn). Je hebt dit namelijk aan de minst objectieve persoon gevraagd van de hele VU. Het is algemeen bekend dat hij een hekel heeft aan Business Analytics, en Business Analytics en Econometrie zijn in zekere zin concurrenten, dus je kon sowieso niet verwachten dat hij iets positiefs zou zeggen over Business Analytics.

Als je zoiets navraagt, moet je ook naar bijv. de studieadviseur van Business Analytics gaan, en dan hoor je een ander verhaal met andere argumenten. Econometrie gaat dieper in op de stof, is dus inderdaad voor de meesten lastiger dan Business Analytics, en bereidt je beter voor op een wetenschappelijke carrière in fundamenteel onderzoek (promoveren dus). Daarentegen is Business Analytics meer toegepast en worden dus meer dingen geleerd die je daadwerkelijk bij een bedrijf kan gebruiken, dus worden studenten aanzienlijk beter voorbereid op de arbeidsmarkt (iets waar veel OR-studenten minder tevreden mee zijn). Ieder zijn eigen voorkeur dus (fundamenteel vs. toegepast onderzoek). (Ik heb zelf trouwens zowel de master Business Analytics als Econometrie gedaan).

Gezien jouw interesses/ambities ben ik er vrij zeker van dat je er goed aan doet om bij OR te blijven, want je kan de master OR zodanig kiezen dat je bijna geen wiskundige economie/wachtrijtheorie krijgt. Wachtrijtheorie komt trouwens bij Business Analytics meer aan bod, en is dus juist één van de onderwerpen waar Business Analytics dieper op in gaat in de master. Daarnaast kan je je thesis trouwens wél bij de FEW doen (en dus in Data Mining of Neural Networks) en daar kan je ook begeleiding krijgen, al moet je wel formeel een begeleider bij de FEWEB hebben (die niet per se veel hoeft te doen).
  zaterdag 8 maart 2014 @ 22:48:49 #227
337465 Bram_van_Loon
Jeff, we can!
pi_137529760
quote:
0s.gif Op donderdag 6 maart 2014 13:28 schreef Valid het volgende:

[..]

Voor de beoordeling of iemand de wetenschap in gaat is de master natuurlijk veel belangrijker dan de propedeuse. Groot verschil is wel dat niet bij alle universiteiten/studies de propedeuse meetelt voor de cum laude regeling. Zoals op een bepaald faculteit van universiteit Leiden (ben even kwijt welke precies, kan het googlen), is het voldoende dat je in jaar 2 en jaar 3 gemiddeld een 7,7 haalt. Jaar 1 doet niet mee. Dan kan ik me voorstellen dat een heel hoog percentage cum laude slaagt. Een zes of aantal zevens in je eerste jaar is snel gehaald. Het eerste is hier gelijk exit, het tweede moeilijk te compenseren.

Afgelopen twee jaar was ik bij de buluitreiking van bachelor geschiedenis @RuG en toen was er een keer 1 cum laude en een keer 2 cum laude, op ongeveer 70-80 studenten (grove schatting) per keer. Werd ook goed aandacht aan besteed. Die 10% wordt hier bij die studie in elk geval never nooit niet gehaald; nog niet een fractie ervan. Dat weet ik zekerder dan wat geluiden die ik toevallig opvang tijdens colleges. :)
Bij de opleiding die ik volg werd dit ook bijlange na niet gehaald voor de bachelorfase ondanks dat wel een aanzienlijk deel van de studenten veel achten of hoger haalt (nergens een steek laten vallen is blijkbaar wat roet in het eten gooit), voor de masterfase wel. Ik weet niet of dat dit nog steeds zo gaat zijn vanaf volgend jaar gezien nieuwe universiteitsbrede ontwikkelingen. Maar goed, bij technische opleidingen geldt in het algemeen dat de bachelorfase als lastiger wordt ervaren dan de masterfase, ook is het voor mensen die van het HBO komen gemakkelijk om via een schakelprogramma aan te sluiten bij de masterfase dan via het eerste jaar van het HBO bij de bachelorfase. Het heeft m.i. met de breedte en de werkdruk van de bachelorfase te maken, je laat snel wel ergens een steekje vallen, ook als je gemiddeld een 8+ haalt.

[ Bericht 1% gewijzigd door Bram_van_Loon op 08-03-2014 22:54:58 ]
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_137539432
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 maart 2014 22:16 schreef Irving het volgende:

[..]

In de laatste drie jaar was er wel iemand die de bachelor cum laude heeft gehaald (je kent Annelieke toch wel?). Ik weet dat minstens twee anderen (van hetzelfde jaar) vanwege één of twee zesjes cum laude zijn misgelopen. Het is heel lastig want er is dus weinig coulance, maar het kan dus wel.

[..]

Met het Honours programma (zowel in de bachelor als master) zou je je kunnen onderscheiden. Maar als je student-assistent ergens kan zijn, is dat in heel veel opzichten ook een grote plus (goed op je CV, verdient goed, leerzaam, en bovenal leuk, weliswaar afhankelijk van het vak). Elk jaar zijn meestal wel wat vacatures hiervoor, maar het is doorgaans alleen voor de betere studenten en dus onderscheidend.

[..]

Deze post is van een half jaar geleden, maar ik wil toch opkomen voor Business Analytics want er is maar 1 kant van de discussie aan je verteld (en ook nog eens door iemand waarover, op zijn zachtst gezegd, de meningen sterk verdeeld zijn). Je hebt dit namelijk aan de minst objectieve persoon gevraagd van de hele VU. Het is algemeen bekend dat hij een hekel heeft aan Business Analytics, en Business Analytics en Econometrie zijn in zekere zin concurrenten, dus je kon sowieso niet verwachten dat hij iets positiefs zou zeggen over Business Analytics.

Als je zoiets navraagt, moet je ook naar bijv. de studieadviseur van Business Analytics gaan, en dan hoor je een ander verhaal met andere argumenten. Econometrie gaat dieper in op de stof, is dus inderdaad voor de meesten lastiger dan Business Analytics, en bereidt je beter voor op een wetenschappelijke carrière in fundamenteel onderzoek (promoveren dus). Daarentegen is Business Analytics meer toegepast en worden dus meer dingen geleerd die je daadwerkelijk bij een bedrijf kan gebruiken, dus worden studenten aanzienlijk beter voorbereid op de arbeidsmarkt (iets waar veel OR-studenten minder tevreden mee zijn). Ieder zijn eigen voorkeur dus (fundamenteel vs. toegepast onderzoek). (Ik heb zelf trouwens zowel de master Business Analytics als Econometrie gedaan).

Gezien jouw interesses/ambities ben ik er vrij zeker van dat je er goed aan doet om bij OR te blijven, want je kan de master OR zodanig kiezen dat je bijna geen wiskundige economie/wachtrijtheorie krijgt. Wachtrijtheorie komt trouwens bij Business Analytics meer aan bod, en is dus juist één van de onderwerpen waar Business Analytics dieper op in gaat in de master. Daarnaast kan je je thesis trouwens wél bij de FEW doen (en dus in Data Mining of Neural Networks) en daar kan je ook begeleiding krijgen, al moet je wel formeel een begeleider bij de FEWEB hebben (die niet per se veel hoeft te doen).
Annelieke? Nee die ken ik volgens mij niet?
  vrijdag 28 maart 2014 @ 17:08:45 #229
400209 Martin-Ssempa
Pearl of Africa's Crown
pi_138267678
Ik overweeg om een major Informatica te doen, maar zou het liefst een master Econometrie daarna doen. Denken jullie dat het mogelijk is om informatica major en een minor in de richting van econometrie/wiskunde te volgen en zo toegelaten worden tot een econometrie master te volgen?

Vaak staan er bij toelatingseisen dat je kwantitatieve studie moet volgen zoals wis- en natuurkunde, maar het is niet helemaal duidelijk hoe het met informatica zit.

Iemand een idee?
Chairman of taskforce against 'omosexuality in Uganda.
  vrijdag 28 maart 2014 @ 17:15:38 #230
337465 Bram_van_Loon
Jeff, we can!
pi_138267962
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 maart 2014 17:08 schreef Martin-Ssempa het volgende:
Ik overweeg om een major Informatica te doen, maar zou het liefst een master Econometrie daarna doen. Denken jullie dat het mogelijk is om informatica major en een minor in de richting van econometrie/wiskunde te volgen en zo toegelaten worden tot een econometrie master te volgen?
Je zal wat deficiënties moeten wegwerken maar het lijkt me geen al te onlogische combinatie. Je zal bij informatica wat minder diep gaan voor wat basiswiskundevakken (analyse in ieder geval).
Vraagje, waarom wil jij graag econometrie studeren? Vanwege de interesse in de stof en het werk of omdat het leuk op je CV staat?
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_138268581
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 maart 2014 17:08 schreef Martin-Ssempa het volgende:
Ik overweeg om een major Informatica te doen, maar zou het liefst een master Econometrie daarna doen. Denken jullie dat het mogelijk is om informatica major en een minor in de richting van econometrie/wiskunde te volgen en zo toegelaten worden tot een econometrie master te volgen?

Vaak staan er bij toelatingseisen dat je kwantitatieve studie moet volgen zoals wis- en natuurkunde, maar het is niet helemaal duidelijk hoe het met informatica zit.

Iemand een idee?
je zal met informatica een schakelprogramma moeten gaan volgen vanwege je wiskundige basis.
pi_138302316
Wat mij persoonlijk wel vet lijkt is investment banking, als je daar eenmaal binnen bent gaan heel wat deuren voor je open. Je wordt dan overal wel aangenomen, zonder te veel gedoe.
Alleen schijnt het super moeilijk te zijn om in de investment banking binnen te komen.
pi_138302690
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 maart 2014 17:08 schreef Martin-Ssempa het volgende:
Ik overweeg om een major Informatica te doen, maar zou het liefst een master Econometrie daarna doen. Denken jullie dat het mogelijk is om informatica major en een minor in de richting van econometrie/wiskunde te volgen en zo toegelaten worden tot een econometrie master te volgen?

Vaak staan er bij toelatingseisen dat je kwantitatieve studie moet volgen zoals wis- en natuurkunde, maar het is niet helemaal duidelijk hoe het met informatica zit.

Iemand een idee?
Met een schakelprogramma/pre-master kan dit gewoon. Als je in je vrije deel een paar wiskundevakken kiest moet het schakelprogramma goed te doen zijn.
Op vrijdag 15 januari 2016 23:58 schreef Ajacied422 het volgende:
Feitelijk heeft Shreyas gewoon gelijk.
pi_138734631
Ik zit nu in 6 VWO en wil volgend jaar in Groningen econometrie studeren. Ik wil ook graag bij een studentenvereniging, alleen schijnt dit lastig te combineren te zijn. Wat zou ik kunnen doen om extra voorbereid m'n studie in te gaan en dus econometrie met een vereniging te combineren?
pi_138735783
@buglesmetroomkaas, komen we bij elkaar in de 'klas'.
pi_138736735
quote:
0s.gif Op donderdag 10 april 2014 18:19 schreef buglesmetroomkaas het volgende:
Ik zit nu in 6 VWO en wil volgend jaar in Groningen econometrie studeren. Ik wil ook graag bij een studentenvereniging, alleen schijnt dit lastig te combineren te zijn. Wat zou ik kunnen doen om extra voorbereid m'n studie in te gaan en dus econometrie met een vereniging te combineren?
Waarom word je niet lid van een studentenvereniging in je tweede jaar? Dat zou ik je aanraden in ieder geval.
pi_138736963
quote:
0s.gif Op donderdag 10 april 2014 18:19 schreef buglesmetroomkaas het volgende:
Ik zit nu in 6 VWO en wil volgend jaar in Groningen econometrie studeren. Ik wil ook graag bij een studentenvereniging, alleen schijnt dit lastig te combineren te zijn. Wat zou ik kunnen doen om extra voorbereid m'n studie in te gaan en dus econometrie met een vereniging te combineren?
Dit jaar zijn er redelijk veel mensen bij Albertus/Vindicat/Dizkartes gegaan en bij de meesten gaat het gewoon goed. Ja, in het begin is het pittig. Maar als jij op de juiste momenten de juiste prioriteiten onderkent, dan is het goed te combineren.

Het is zeker niet voor iedereen weggelegd, maar het hoeft geen probleem te zijn.
pi_138738509
quote:
0s.gif Op donderdag 10 april 2014 18:19 schreef buglesmetroomkaas het volgende:
Ik zit nu in 6 VWO en wil volgend jaar in Groningen econometrie studeren. Ik wil ook graag bij een studentenvereniging, alleen schijnt dit lastig te combineren te zijn. Wat zou ik kunnen doen om extra voorbereid m'n studie in te gaan en dus econometrie met een vereniging te combineren?
Zorgen dat je discipline hebt. Je kunt prima een paar avonden in de week zuipen, als je de rest van de week maar shit voor elkaar krijgt.

quote:
1s.gif Op donderdag 10 april 2014 19:22 schreef Adelovici het volgende:

[..]

Waarom word je niet lid van een studentenvereniging in je tweede jaar? Dat zou ik je aanraden in ieder geval.
Omdat je dan een spijtknor bent natuurlijk. :D

quote:
0s.gif Op donderdag 10 april 2014 19:28 schreef Novermars het volgende:

[..]

Dit jaar zijn er redelijk veel mensen bij Albertus/Vindicat/Dizkartes gegaan en bij de meesten gaat het gewoon goed. Ja, in het begin is het pittig. Maar als jij op de juiste momenten de juiste prioriteiten onderkent, dan is het goed te combineren.

Het is zeker niet voor iedereen weggelegd, maar het hoeft geen probleem te zijn.
Dit dus. Er zijn ook genoeg niet-leden die de studie falen.
Op dinsdag 23 november 2010 02:22 schreef Braddie het volgende:
Haal van internet af man.
pi_138768238
quote:
1s.gif Op donderdag 10 april 2014 19:22 schreef Adelovici het volgende:

[..]

Waarom word je niet lid van een studentenvereniging in je tweede jaar? Dat zou ik je aanraden in ieder geval.
Ik wil graag het eerste jaar al lid worden, omdat ik dan gelijk een soort houvast heb. Bovendien regelen zij vaak huisvesting dacht ik. Leek me ook wel handig.

quote:
0s.gif Op donderdag 10 april 2014 18:59 schreef ibri het volgende:
@buglesmetroomkaas, komen we bij elkaar in de 'klas'.
Gezellig ;)
pi_138769142
@buglesmetroomkaas
Je kunt tijdens de keiweek ook gewoon alle studentenverenigingen bezoeken.
pi_138771024
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 april 2014 17:15 schreef ibri het volgende:
@buglesmetroomkaas
Je kunt tijdens de keiweek ook gewoon alle studentenverenigingen bezoeken.
ga ik zeker doen
pi_139073900
je kan prima lid worden 1 a 2 avonden in de week zuipen moet kunnen.

iemand hier ervaring met een master econometrie in het buitenland?
  zondag 20 april 2014 @ 16:08:09 #243
337465 Bram_van_Loon
Jeff, we can!
pi_139074792
quote:
0s.gif Op zondag 20 april 2014 15:37 schreef hattricker het volgende:
je kan prima lid worden 1 a 2 avonden in de week zuipen moet kunnen.
Dat hangt van de persoon af. De een heeft er weinig last van als hij een nacht 4 uur heeft geslapen en met een kater in de collegebanken zit, de ander functioneert heel de dag slecht. Hoe dan ook, besef vooral dat je het niet moet doen en dat je het enkel moet doen als je het leuk vindt en je opleiding er niet onder lijdt. Besef ook dat als je 's avonds wat gaat drinken dat het dan niet belachelijk laat hoeft te worden, je kan ook om 1 uur al naar huis gaan. ;)
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_139075785
quote:
0s.gif Op zondag 20 april 2014 15:37 schreef hattricker het volgende:
iemand hier ervaring met een master econometrie in het buitenland?
Betwijfel of deze bestaat. Misschien kan je beter opzoek naar een statistiek master in het buitenland.
pi_139082818
quote:
0s.gif Op zondag 20 april 2014 16:08 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Dat hangt van de persoon af. De een heeft er weinig last van als hij een nacht 4 uur heeft geslapen en met een kater in de collegebanken zit, de ander functioneert heel de dag slecht. Hoe dan ook, besef vooral dat je het niet moet doen en dat je het enkel moet doen als je het leuk vindt en je opleiding er niet onder lijdt. Besef ook dat als je 's avonds wat gaat drinken dat het dan niet belachelijk laat hoeft te worden, je kan ook om 1 uur al naar huis gaan. ;)
Je studie is er op ingepland dat je twee dagen weekend hebt (gewoon een werkweek van 40u p/w). Als je dan twee dagen in de week brak bent maar in het weekend wel werkt, heeft je studie nog niet te lijden onder slecht/goed presteren na het drinken.

Zo af en toe ga je trouwens pas om 1 uur de stad in...

quote:
0s.gif Op zondag 20 april 2014 16:39 schreef Novermars het volgende:

[..]

Betwijfel of deze bestaat. Misschien kan je beter opzoek naar een statistiek master in het buitenland.
Bestaat wel, maar waarschijnlijk is het niveau lager dan in Nederland omdat er in het buitenland geen vooropleiding voor is.

Snap trouwens niet waarom je een econometrie master zou willen doen in het buitenland. Ga dan inderdaad voor statistiek (of quant finance of OR ofzo).
Op dinsdag 23 november 2010 02:22 schreef Braddie het volgende:
Haal van internet af man.
pi_139083975
quote:
0s.gif Op zondag 20 april 2014 19:28 schreef wimjongil het volgende:
Bestaat wel, maar waarschijnlijk is het niveau lager dan in Nederland omdat er in het buitenland geen vooropleiding voor is.

Snap trouwens niet waarom je een econometrie master zou willen doen in het buitenland. Ga dan inderdaad voor statistiek (of quant finance of OR ofzo).
London School of Economics heeft er inderdaad eentje. http://www.lse.ac.uk/stud(...)aticalEconomics.aspx
Niveau zal best redelijk zijn, misschien net onder het niveau van de Nederlandse masterprogramma's. Daar krijg je natuurlijk wel de naam voor terug, wat in het bedrijfsleven belangrijker is.
pi_139092481
Wat ik persoonlijk altijd grappig vind is hoe elke studie een werkdruk zou hebben van 40 uur, x contacturen worden dan gewoon aangevuld met 40-x uur zelfstudie (volgens de sites en brochures etc van de uni). Zo zou je bij rechten in sommige gevallen meer zelfstudie moet doen dan bij econometrie.

Hoe is het nu in de praktijk? Is er toevallig iemand die econometrie studeert en me kan helpen? ik zit erg in dubio om ectrie te gaan doen of niet. Ben er bereid hard voor te werken, hoewel ik natuurlijk ook een studentenleven wil hebben. Het enige wat me wellicht tegenhoudt is zeg maar de moeilijkheidsgraad van de studie.
pi_139092921
quote:
0s.gif Op zondag 20 april 2014 22:21 schreef aarsman het volgende:
Wat ik persoonlijk altijd grappig vind is hoe elke studie een werkdruk zou hebben van 40 uur, x contacturen worden dan gewoon aangevuld met 40-x uur zelfstudie (volgens de sites en brochures etc van de uni). Zo zou je bij rechten in sommige gevallen meer zelfstudie moet doen dan bij econometrie.

Hoe is het nu in de praktijk? Is er toevallig iemand die econometrie studeert en me kan helpen? ik zit erg in dubio om ectrie te gaan doen of niet. Ben er bereid hard voor te werken, hoewel ik natuurlijk ook een studentenleven wil hebben. Het enige wat me wellicht tegenhoudt is zeg maar de moeilijkheidsgraad van de studie.
Zolang je goed bent in wiskunde, valt het allemaal reusachtig mee. Dat is mijn ervaring tenminste, MVC daargelaten.
pi_139093272
@aarsman,
Je zit in dezelfde situatie als ik. Ook ik wil hard werken en een normaal sociaal leven hebben. Haal voor de proefexamen 's vaak rond de 8. De personen die ik heb gesproken adviseren wel dat je de studie gaat doen met minimaal een 7 voor wiskunde. Er zijn uitzonderingen... Maar je moet echt wel een redelijk wiskundig inzicht hebben. Ik ga het gewoon proberen als het niet lukt kun je nog afstromen binnen een x aantal maanden naar economie/bedrijfseconomie.
  zondag 20 april 2014 @ 22:46:46 #250
337465 Bram_van_Loon
Jeff, we can!
pi_139093758
quote:
0s.gif Op zondag 20 april 2014 19:28 schreef wimjongil het volgende:

[..]

Je studie is er op ingepland dat je twee dagen weekend hebt (gewoon een werkweek van 40u p/w). Als je dan twee dagen in de week brak bent maar in het weekend wel werkt, heeft je studie nog niet te lijden onder slecht/goed presteren na het drinken.
Daarom stel ik dat het van de persoon afhangt! Niet iedereen heeft evenveel tijd in het weekeinde en de een is productiever op een dag als hij een kater heeft dan de ander, zeker een probleem als je dan net een 'practicum' hebt. Iedereen moet dat voor zichzelf inschatten en ook of dat het voor hem/haar wel toegevoegde waarde heeft om lid te zijn van een studentenvereniging. Het kan, het moet niet.

quote:
Zo af en toe ga je trouwens pas om 1 uur de stad in...
Idem, als het bij je past en je opleiding lijdt er niet onder, prima. Anders beter van niet, je mist dan weinig.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
  zondag 20 april 2014 @ 22:54:56 #251
337465 Bram_van_Loon
Jeff, we can!
pi_139094154
quote:
0s.gif Op zondag 20 april 2014 22:36 schreef ibri het volgende:
@aarsman,
Je zit in dezelfde situatie als ik. Ook ik wil hard werken en een normaal sociaal leven hebben. Haal voor de proefexamen 's vaak rond de 8. De personen die ik heb gesproken adviseren wel dat je de studie gaat doen met minimaal een 7 voor wiskunde. Er zijn uitzonderingen... Maar je moet echt wel een redelijk wiskundig inzicht hebben. Ik ga het gewoon proberen als het niet lukt kun je nog afstromen binnen een x aantal maanden naar economie/bedrijfseconomie.
Je moet het calculusdeel gemakkelijk vinden, als je het calculusdeel van wiskunde B goed beheerst dan haal je al snel minstens een 7 op het VWO, vandaar.

quote:
0s.gif Op zondag 20 april 2014 22:21 schreef aarsman het volgende:
Wat ik persoonlijk altijd grappig vind is hoe elke studie een werkdruk zou hebben van 40 uur, x contacturen worden dan gewoon aangevuld met 40-x uur zelfstudie (volgens de sites en brochures etc van de uni). Zo zou je bij rechten in sommige gevallen meer zelfstudie moet doen dan bij econometrie.

Hoe is het nu in de praktijk? Is er toevallig iemand die econometrie studeert en me kan helpen? ik zit erg in dubio om ectrie te gaan doen of niet. Ben er bereid hard voor te werken, hoewel ik natuurlijk ook een studentenleven wil hebben. Het enige wat me wellicht tegenhoudt is zeg maar de moeilijkheidsgraad van de studie.
Je hebt voor de ene opleiding meer uren per week nodig dan de andere en het verschilt tussen mensen hoe dat zich verhoudt tussen verschillende opleidingen. Voor een deel kan objectief worden vastgesteld dat de ene opleiding minder vergt dan de ander, voor een deel is het afhankelijk van wat toevallig je kwaliteiten zijn. Snap je alles snel? Onthoud je gemakkelijk alles wat je leest? Lees je snel?
Er zijn mensen die met <30 u/w met lof slagen bij econometrie (nominaal) maar de meeste studenten hebben een groter aantal uren per week nodig om nominaal te lopen en halen dan lagere cijfers. Probeer het, trek rond december je conclusies en als het nodig is kan je dan altijd nog van opleiding veranderen. Ik moet voorzichtig zijn met uitspraken over de moeilijkheidsgraad van econometrie (ik volg een andere bèta-opleiding die een vergelijkbare moeilijkheidsgraad heeft) maar ik vermoed dat als je geen moeite hebt met wiskunde dat het dan wel goed komt als je goed je best doet. Even afwachten wat anderen hierover zeggen.

[ Bericht 26% gewijzigd door Bram_van_Loon op 20-04-2014 23:00:11 ]
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_139094410
quote:
0s.gif Op zondag 20 april 2014 22:54 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Je moet het calculusdeel gemakkelijk vinden, als je het calculusdeel van wiskunde B goed beheerst dan haal je al snel minstens een 7 op het VWO, vandaar.
Niet mee eens. Je kan voor in Groningen EOR te studeren beter in meetkunde, dus bewijzen, zijn dan in het calculusgedeelte van wiskunde B.

quote:
Er zijn mensen die met <30 u/w met lof slagen bij econometrie (nominaal)
Misschien één per decennia, maar niet vaker. Op het moment dat je echt voor cum laude gaat moet je er héél erg véél tijd insteken. Er zijn bepaalde struikelvakken waar je in je handen mag wrijven als je al een zes of zeven haalt.

(Gelukkig is FTM naar het derde jaar gegaan)

[ Bericht 24% gewijzigd door Novermars op 20-04-2014 23:05:19 ]
  zondag 20 april 2014 @ 23:03:45 #253
337465 Bram_van_Loon
Jeff, we can!
pi_139094681
quote:
0s.gif Op zondag 20 april 2014 22:59 schreef Novermars het volgende:

[..]

Niet mee eens. Je kan voor in Groningen EOR te studeren beter in meetkunde, dus bewijzen, zijn dan in het calculusgedeelte van wiskunde B.
Het bewijzen is natuurlijk wel nodig en dat doe je op het VWO enkel voor het meetkundedeel, dus de koordenvierhoeken, congruentie en kegelsnedes. Alleen staat dat bewijzen los van de meetkunde waarvoor het toevallig wordt gebruikt. Ik volg jouw redenering maar het is dus het bewijzen zelf waar het om gaat, niet de meetkunde waarvoor het wordt gebruikt. Ik weet eerlijk gezegd niet in hoeverre dat meetkundedeel een indicator is voor je vermogen om dat bewijzen te leren, ik vraag me af of dat het de beste manier is om te leren bewijzen (te weinig gestructureerd?).
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_139094925
@ibri
Leuk om te horen! Ik heb ook 2 proefexamens gemaakt en die gingen wel makkelijk (9,0, 8.4) schrijf jij je ook nog in voor iets anders?
Kun je, als je er na enkele maanden achterkomt dat het niets voor je is, zonder vertraging overstappen naar eco/be?
pi_139095202
@Bram_van_Loon
Dankje! Dat dacht ik ook ja, dat calculus belangrijker is. Dit vind ik zelf fijn, Meetkunde is ook het onderdeel waarop ik de meeste punten laat liggen, calculus vind ik op 6VWO niveau heel goed te doen.

Is die overstap (nadat ik mijn conclusie zou hebben getrokken in december) nog mogelijk zonder vertraging? We zitten volgend jaar namelijk nog net in de stufi regeling, een jaar vertraging zou dus zonde zijn.
pi_139095258
quote:
0s.gif Op zondag 20 april 2014 23:03 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Het bewijzen is natuurlijk wel nodig en dat doe je op het VWO enkel voor het meetkundedeel, dus de koordenvierhoeken, congruentie en kegelsnedes. Alleen staat dat bewijzen los van de meetkunde waarvoor het toevallig wordt gebruikt. Ik volg jouw redenering maar het is dus het bewijzen zelf waar het om gaat, niet de meetkunde waarvoor het wordt gebruikt. Ik weet eerlijk gezegd niet in hoeverre dat meetkundedeel een indicator is voor je vermogen om dat bewijzen te leren, ik vraag me af of dat het de beste manier is om te leren bewijzen (te weinig gestructureerd?).
Bewijzen in de meetkunde is een soort introductie naar gestructureerde wiskunde in tegenstelling tot de calculus onderdelen van wiskunde B. Zoals je al zegt gaat het mij meer om het leren gestructureerd je stappen neer te pennen dan de meetkunde wat in dit geval inderdaad het middel is.

Veel mensen, moi inclus, hebben erg veel moeite met de meetkunde onderdelen omdat ze een bepaalde mate van structuur vereisen wat nergens anders in het wiskunde B programma.

Ik ben het trouwens volledig met je eens dat meetkunde niet de juiste manier is om dit te doen. Onderwerpen als getallentheorie of lineaire algebra zijn hier naar mijn mening veel geschikter voor. Het is, naar mijn mening, sowieso een schande dat lineaire algebra niet wordt behandeld tijdens wiskunde B en wiskunde D. Met stip het nuttigste onderdeel van de wiskunde voor iedereen die een technische studie gaat doen.

En ik ga nu maar eens slapen, want mijn schrijfskills zijn behoorlijk dramatisch op dit moment :')
pi_139095460
quote:
0s.gif Op zondag 20 april 2014 23:13 schreef Novermars het volgende:

[..]

Bewijzen in de meetkunde is een soort introductie naar gestructureerde wiskunde in tegenstelling tot de calculus onderdelen van wiskunde B. Zoals je al zegt gaat het mij meer om het leren gestructureerd je stappen neer te pennen dan de meetkunde wat in dit geval inderdaad het middel is.

Veel mensen, moi inclus, hebben erg veel moeite met de meetkunde onderdelen omdat ze een bepaalde mate van structuur vereisen wat nergens anders in het wiskunde B programma.

Ik ben het trouwens volledig met je eens dat meetkunde niet de juiste manier is om dit te doen. Onderwerpen als getallentheorie of lineaire algebra zijn hier naar mijn mening veel geschikter voor. Het is, naar mijn mening, sowieso een schande dat lineaire algebra niet wordt behandeld tijdens wiskunde B en wiskunde D. Met stip het nuttigste onderdeel van de wiskunde voor iedereen die een technische studie gaat doen.

En ik ga nu maar eens slapen, want mijn schrijfskills zijn behoorlijk dramatisch op dit moment :')
Ik snap wat je bedoelt, dat gestructureerde lukt meestal wel. maar soms zie ik het gewoon niet :')

Slaap zacht
pi_139095666
quote:
0s.gif Op zondag 20 april 2014 23:17 schreef aarsman het volgende:

[..]

Ik snap wat je bedoelt, dat gestructureerde lukt meestal wel. maar soms zie ik het gewoon niet
Ik zei altijd precies hetzelfde, "ik zie het gewoon niet". Achteraf kan ik vaststellen dat ik gewoon te weinig heb geoefend. Veel te weinig zelfs.

In het begin op de universiteit had ik ook erg veel moeite met het geven van bewijzen voor stellingen. Zelfs de simpelste bewijzen lukten niet omdat ik "het niet zag". Maar naarmate ik meer ging oefenen en meer ervaring kreeg ging het opeens een stuk makkelijker. Opeens klikte het.

Nu heb ik een paar vakken gehad waar bewijzen minder aan de orde kwam en ik merk meteen dat ik het weer voor een gedeelte kwijt ben, helaas. Dus de komende maanden ga ik mijn best doen zodat het weer beter gaat.
  zondag 20 april 2014 @ 23:24:28 #259
337465 Bram_van_Loon
Jeff, we can!
pi_139095711
quote:
0s.gif Op zondag 20 april 2014 23:13 schreef Novermars het volgende:

[..]

Bewijzen in de meetkunde is een soort introductie naar gestructureerde wiskunde in tegenstelling tot de calculus onderdelen van wiskunde B. Zoals je al zegt gaat het mij meer om het leren gestructureerd je stappen neer te pennen dan de meetkunde wat in dit geval inderdaad het middel is.

Veel mensen, moi inclus, hebben erg veel moeite met de meetkunde onderdelen omdat ze een bepaalde mate van structuur vereisen wat nergens anders in het wiskunde B programma.

Ik ben het trouwens volledig met je eens dat meetkunde niet de juiste manier is om dit te doen. Onderwerpen als getallentheorie of lineaire algebra zijn hier naar mijn mening veel geschikter voor. Het is, naar mijn mening, sowieso een schande dat lineaire algebra niet wordt behandeld tijdens wiskunde B en wiskunde D. Met stip het nuttigste onderdeel van de wiskunde voor iedereen die een technische studie gaat doen.

En ik ga nu maar eens slapen, want mijn schrijfskills zijn behoorlijk dramatisch op dit moment :')
Dan zijn we het hier volledig met elkaar over eens.
In het ideale geval zouden alle onderdelen die sinds de jaren 80 zijn weggevallen worden behandeld bij bij wiskunde B:
- volledige mono- (nu niet!) en multivariabele calculus
- inleiding tot differentiaalvergelijkingen
- complexe getallen
- vectoren (standaard als extra stof bij goede wiskundeleraren)
- andere meetkunde-onderdelen die m.i. nuttiger zijn, congruentie werd toen 2- of 3-VWO behandeld

Ook in die tijd stond er 4 lesuur per week voor wiskunde B dus dat kan prima. Het scheelt al veel als je niet in 1-VWO nog breuken moet behandelen en in 4-VWO niet nog eens moet herhalen hoe je ook alweer met vergelijkingen werkt.
Wiskunde D zou dan voor bijv. getaltheorie, logica en lineaire algebra kunnen worden gebruikt. Misschien zou het aardig zijn om ook het onderwijzen in de euclidische meetkunde in ere te herstellen? Het is een prima middel om gestructureerd te leren denken (a=>b , b&c=>d)

Maar goed, dan ga je al uit van 2 hoofdvakken (A en B), 1 nog gemakkelijker hoofdvak (C) en 1 supplementair vak (D). Ik zou het veel verstandiger vinden als alle 4 de vakken een hoofdvak zijn met een verschillende moeilijkheidsgraad: A en C voor wie een alfa- of gamma-opleiding gaat volgen, B voor geneeskunde, farmacie, biomedische wetenschappen etc. en D voor de toekomstige wiskundigen en natuurkundigen. Vanzelfsprekend zouden dan ook veel toekomstige studenten elektro, wtk en L&R D volgen en vanzelfsprekend zou het dan logischer zijn om van C A te maken en van B C te maken zodat er een logisch verband is tussen de hoogte van de letter en de moeilijkheidsgraad. ;)
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
  zondag 20 april 2014 @ 23:25:07 #260
337465 Bram_van_Loon
Jeff, we can!
pi_139095744
quote:
0s.gif Op zondag 20 april 2014 23:22 schreef Novermars het volgende:

[..]

Ik zei altijd precies hetzelfde, "ik zie het gewoon niet". Achteraf kan ik vaststellen dat ik gewoon te weinig heb geoefend. Veel te weinig zelfs.

In het begin op de universiteit had ik ook erg veel moeite met het geven van bewijzen voor stellingen. Zelfs de simpelste bewijzen lukten niet omdat ik "het niet zag". Maar naarmate ik meer ging oefenen en meer ervaring kreeg ging het opeens een stuk makkelijker. Opeens klikte het.

Nu heb ik een paar vakken gehad waar bewijzen minder aan de orde kwam en ik merk meteen dat ik het weer voor een gedeelte kwijt ben, helaas. Dus de komende maanden ga ik mijn best doen zodat het weer beter gaat.
Ga slapen! ~O>
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
  zondag 20 april 2014 @ 23:27:48 #261
337465 Bram_van_Loon
Jeff, we can!
pi_139095849
quote:
0s.gif Op zondag 20 april 2014 23:17 schreef aarsman het volgende:

[..]

Ik snap wat je bedoelt, dat gestructureerde lukt meestal wel. maar soms zie ik het gewoon niet :')

Slaap zacht
Dat is nu precies de reden dat wij hierboven stelden dat die meetkunde niet het beste middel is om mee te leren bewijzen. Andersom is gemakkelijker, eerst leren bewijzen met een ander middel en het dan toepassen op meetkunde. Lineaire algebra is het vak waarmee veel technische studenten leren bewijzen, in het beste geval (als het lukt). ;)
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_139095882
quote:
0s.gif Op zondag 20 april 2014 22:21 schreef aarsman het volgende:
Wat ik persoonlijk altijd grappig vind is hoe elke studie een werkdruk zou hebben van 40 uur, x contacturen worden dan gewoon aangevuld met 40-x uur zelfstudie (volgens de sites en brochures etc van de uni). Zo zou je bij rechten in sommige gevallen meer zelfstudie moet doen dan bij econometrie.

Hoe is het nu in de praktijk? Is er toevallig iemand die econometrie studeert en me kan helpen? ik zit erg in dubio om ectrie te gaan doen of niet. Ben er bereid hard voor te werken, hoewel ik natuurlijk ook een studentenleven wil hebben. Het enige wat me wellicht tegenhoudt is zeg maar de moeilijkheidsgraad van de studie.
Wis b gehaald met een 6.5 gemiddeld en tijdens elk blok ben ik hooguit 20-25 uur per week bezig met m'n studie, dus inclusief colleges en werkgroepen enzo. Tijdens tentamenweken zit ik dan wel tegen de 50-60 uur per week aan, maar geloof me, het is prima te doen hoor.
pi_139096278
quote:
0s.gif Op zondag 20 april 2014 23:28 schreef realldutch het volgende:

[..]

Wis b gehaald met een 6.5 gemiddeld en tijdens elk blok ben ik hooguit 20-25 uur per week bezig met m'n studie, dus inclusief colleges en werkgroepen enzo. Tijdens tentamenweken zit ik dan wel tegen de 50-60 uur per week aan, maar geloof me, het is prima te doen hoor.
Erg motiverend!! Vind je het een leuke studie?
Ik ga het denk ik gewoon proberen, een stapje terug kan altijd nog.
  maandag 21 april 2014 @ 00:40:39 #264
337465 Bram_van_Loon
Jeff, we can!
pi_139098664
quote:
1s.gif Op zondag 20 april 2014 23:37 schreef aarsman het volgende:

[..]

Erg motiverend!! Vind je het een leuke studie?
Ik ga het denk ik gewoon proberen, een stapje terug kan altijd nog.
Precies! Sterker nog, je minstens 3 stappen terugzetten binnen het universitaire onderwijs. ;)
Bot gezegd zijn er bèta-opleidinge waarvoor je een substantiëel grotere slaagkans hebt, kom je dan bij halve bèta-opleidingen uit en vervolgens nog bij opleidingen zoals rechten en psychologie. Niet dat iedereen die met lof slaagt voor een bèta-opleiding met speels gemak deze opleidingen afrondt met 20 uur werken per week maar voor de meeste studenten is dit zo'n beetje de volgorde.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_139101845
@aarsman,
Is mij wel verteld binnen een x aantal maanden kun je nog de overstap naar economie/bedrijfseconomie maken. Je behandel in Groningen in blok 1 volgensmij ook 1 of 2 economie vakken.
pi_139104035
quote:
0s.gif Op zondag 20 april 2014 23:24 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Dan zijn we het hier volledig met elkaar over eens.
In het ideale geval zouden alle onderdelen die sinds de jaren 80 zijn weggevallen worden behandeld bij bij wiskunde B:
- volledige mono- (nu niet!) en multivariabele calculus
- inleiding tot differentiaalvergelijkingen
- complexe getallen
- vectoren (standaard als extra stof bij goede wiskundeleraren)
- andere meetkunde-onderdelen die m.i. nuttiger zijn, congruentie werd toen 2- of 3-VWO behandeld

Ook in die tijd stond er 4 lesuur per week voor wiskunde B dus dat kan prima. Het scheelt al veel als je niet in 1-VWO nog breuken moet behandelen en in 4-VWO niet nog eens moet herhalen hoe je ook alweer met vergelijkingen werkt.
Wiskunde D zou dan voor bijv. getaltheorie, logica en lineaire algebra kunnen worden gebruikt. Misschien zou het aardig zijn om ook het onderwijzen in de euclidische meetkunde in ere te herstellen? Het is een prima middel om gestructureerd te leren denken (a=>b , b&c=>d)

Maar goed, dan ga je al uit van 2 hoofdvakken (A en B), 1 nog gemakkelijker hoofdvak (C) en 1 supplementair vak (D). Ik zou het veel verstandiger vinden als alle 4 de vakken een hoofdvak zijn met een verschillende moeilijkheidsgraad: A en C voor wie een alfa- of gamma-opleiding gaat volgen, B voor geneeskunde, farmacie, biomedische wetenschappen etc. en D voor de toekomstige wiskundigen en natuurkundigen. Vanzelfsprekend zouden dan ook veel toekomstige studenten elektro, wtk en L&R D volgen en vanzelfsprekend zou het dan logischer zijn om van C A te maken en van B C te maken zodat er een logisch verband is tussen de hoogte van de letter en de moeilijkheidsgraad. ;)

Ik had laatst een boekje van Getal en Ruimte uit de jaren 70/80 in mijn handen en daar schrok ik wel een beetje van dat het niveau toch wel dramatisch lager is geworden. Nog steeds was het niet al te hoog, er werden slechts determinanten van 2 \times 2 matrices gevraagd, maar toch. Het werd behandeld en soms werden ook bewijzen van stellingen gevraagd. Iets wat tegenwoordig uit den boze is.

Het systeem dat jij voorstelt wordt gebruikt in België, daar heb je volgens mij keuze tussen 2/4/5/6/8 uur wiskunde per week. En, met pijn in mijn hart moet ik dit toegeven, daar is het niveau ook beduidend hoger. Al wordt dit verschil heel erg snel ingehaald op het WO, het is toch jammer dat wij zo onderdoen voor onze zuiderburen.

In Nederland lijkt me dat systeem een utopie. Zolang wiskunde, en bèta in het algemeen, gezien wordt als een last in plaats van een lust. Op hoeveel scholen wordt wiskunde D nog gegeven? De rode draad als ik hierover met mijn studiegenoten praat is dat de meesten het graag hadden willen volgen, maar dat het wegens een gebrek aan animo niet werd gegeven. Ik heb daar mazzel mee gehad, wij hadden een klas van maar liefst 11 bij wiskunde D, wat ongeveer van 45% van de mensen die wiskunde B volgen was. Het jaar na mij waren er nog maar 4 die het volgden en nu wordt het helemaal niet meer gegeven op mijn middelbare school.

De extreme mate van herhaling is inderdaad de doodsteek van het wiskunde onderwijs. Bijna alles wordt tot in den droeve herhaald en zelfs dan hebben er heel veel mensen er nog moeite mee. Misschien toch een strengere selectie aan de deur? (Maar dan was ik ook de pineut geweest, want mijn cijfers waren nou niet echt geweldig in de onderbouw)

Volledige multivariable calculus lijkt me een beetje hoog gegrepen :P Zelfs relatief simpele dingen zoals de kettingregel (a.d.h.v. Jacobians) zal bijna iedereen moeite hebben. Monovariabele calculus zou nog net kunnen, maar lijkt me ook niet wenselijk. Dan kan met uiteindelijk alleen maar, wegens tijdgebrek, de regels toepassen - als ze dat al lukt - in plaats van de logica achter ze te begrijpen. Het behandelen van al dat soort dingen kan wel op de universiteit, maar leer ze alsjeblieft wiskundig nadenken op het middelbaar. Daar heb je veel meer aan dan een shitload een trucjes kunnen toepassen (en dan hard op je bek gaan op de universiteit).
pi_139105459
quote:
1s.gif Op zondag 20 april 2014 23:37 schreef aarsman het volgende:

[..]

Erg motiverend!! Vind je het een leuke studie?
Ik ga het denk ik gewoon proberen, een stapje terug kan altijd nog.
Ja gewoon proberen joh! Ik vind het leuk dus heb er geen probleem mee om 20-25 uur per week te leren. Vergeleken met de middelbare school merk ik dat je je tijd gewoon efficiënter gebruikt. Op de middelbare school zat je in de les maar een beetje te kloten omdat je je stierlijk verveelde, dan zat je misschien 30 uur per week op school, maar al het werk dat je in die tijd verricht had kon je makkelijk in 5 uur doen (in mijn geval iniedergeval).
Hier ben je gewoon 20-25 uur per week gefocust bezig met de stof. Het is natuurlijk wel pittiger dan de middelbare school maar je gaat overal dieper op in, je leert bijvoorbeeld al snel waar al die differentiëer regels nou vandaan komen en waarom ze juist gelden. Omdat je alle stellingen gaat bewijzen snap je veel beter waarmee je bezig bent waardoor je een veel duidelijker beeld krijgt van de wiskunde en de toepassingen.
pi_139114095
quote:
0s.gif Op zondag 20 april 2014 22:46 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Daarom stel ik dat het van de persoon afhangt! Niet iedereen heeft evenveel tijd in het weekeinde en de een is productiever op een dag als hij een kater heeft dan de ander, zeker een probleem als je dan net een 'practicum' hebt. Iedereen moet dat voor zichzelf inschatten en ook of dat het voor hem/haar wel toegevoegde waarde heeft om lid te zijn van een studentenvereniging. Het kan, het moet niet.

[..]

Idem, als het bij je past en je opleiding lijdt er niet onder, prima. Anders beter van niet, je mist dan weinig.
Nee, natuurlijk moet je niet als een kip zonder kop gaan feesten. Bij econometrie heb je weinig verplichte werkcolleges en al helemaal geen practica (in de enge zin van het woord), dus je kunt best vrij schuiven met je weekplanning. Maar het moet onder de lijn natuurlijk wel allemaal passen. ;)
Op dinsdag 23 november 2010 02:22 schreef Braddie het volgende:
Haal van internet af man.
pi_139114205
quote:
0s.gif Op maandag 21 april 2014 17:00 schreef wimjongil het volgende:

[..]

Nee, natuurlijk moet je niet als een kip zonder kop gaan feesten. Bij econometrie heb je weinig verplichte werkcolleges en al helemaal geen practica (in de enge zin van het woord), dus je kunt best vrij schuiven met je weekplanning. Maar het moet onder de lijn natuurlijk wel allemaal passen. ;)
Weinig? Nusse en Bekker villen je levend als je te veel mist :') Zelf Van der Made controleert schijnbaar nu opeens aanwezigheid bij de lectures en de practicals...

[ Bericht 4% gewijzigd door Novermars op 21-04-2014 17:13:36 ]
pi_139115061
quote:
0s.gif Op maandag 21 april 2014 17:04 schreef Novermars het volgende:

[..]

Weinig? Nusse en Bekker villen je levend als je te veel mist :') Zelf Van der Made controleert schijnbaar nu opeens aanwezigheid bij de lectures en de practicals...
Maar je hoeft er niet heen toch? Ja, ze zijn wat minder schappelijk als je niet op komt dagen maar volgens mij zijn er maar twee of drie vakken waarbij je het tentamen niet mag maken als je niet x% aanwezigheid hebt. Of het slim is om zoveel (werk)colleges te missen is natuurlijk een tweede, maar in principe heb je al het materiaal dus kun je op zelfstudie de vakken halen.

Van der Made wil gaan aantonen dat je met veel aanwezigheid een beter resultaat neerzet ofzo. Weet trouwens niet of dit ook voor hoorcolleges geldt, die volg ik alleen bij vakken die ik oprecht interessant vind (of als ik het echt niet snap of als ze tentamens gaan voorbereiden ofzo).
Op dinsdag 23 november 2010 02:22 schreef Braddie het volgende:
Haal van internet af man.
  maandag 21 april 2014 @ 18:21:16 #271
337465 Bram_van_Loon
Jeff, we can!
pi_139116421
quote:
0s.gif Op maandag 21 april 2014 11:11 schreef Novermars het volgende:

[..]

Ik had laatst een boekje van Getal en Ruimte uit de jaren 70/80 in mijn handen en daar schrok ik wel een beetje van dat het niveau toch wel dramatisch lager is geworden. Nog steeds was het niet al te hoog, er werden slechts determinanten van 2 \times 2 matrices gevraagd, maar toch. Het werd behandeld en soms werden ook bewijzen van stellingen gevraagd. Iets wat tegenwoordig uit den boze is.

Het systeem dat jij voorstelt wordt gebruikt in België, daar heb je volgens mij keuze tussen 2/4/5/6/8 uur wiskunde per week. En, met pijn in mijn hart moet ik dit toegeven, daar is het niveau ook beduidend hoger. Al wordt dit verschil heel erg snel ingehaald op het WO, het is toch jammer dat wij zo onderdoen voor onze zuiderburen.

In Nederland lijkt me dat systeem een utopie. Zolang wiskunde, en bèta in het algemeen, gezien wordt als een last in plaats van een lust. Op hoeveel scholen wordt wiskunde D nog gegeven? De rode draad als ik hierover met mijn studiegenoten praat is dat de meesten het graag hadden willen volgen, maar dat het wegens een gebrek aan animo niet werd gegeven. Ik heb daar mazzel mee gehad, wij hadden een klas van maar liefst 11 bij wiskunde D, wat ongeveer van 45% van de mensen die wiskunde B volgen was. Het jaar na mij waren er nog maar 4 die het volgden en nu wordt het helemaal niet meer gegeven op mijn middelbare school.

De extreme mate van herhaling is inderdaad de doodsteek van het wiskunde onderwijs. Bijna alles wordt tot in den droeve herhaald en zelfs dan hebben er heel veel mensen er nog moeite mee. Misschien toch een strengere selectie aan de deur? (Maar dan was ik ook de pineut geweest, want mijn cijfers waren nou niet echt geweldig in de onderbouw)

Volledige multivariable calculus lijkt me een beetje hoog gegrepen :P Zelfs relatief simpele dingen zoals de kettingregel (a.d.h.v. Jacobians) zal bijna iedereen moeite hebben. Monovariabele calculus zou nog net kunnen, maar lijkt me ook niet wenselijk. Dan kan met uiteindelijk alleen maar, wegens tijdgebrek, de regels toepassen - als ze dat al lukt - in plaats van de logica achter ze te begrijpen. Het behandelen van al dat soort dingen kan wel op de universiteit, maar leer ze alsjeblieft wiskundig nadenken op het middelbaar. Daar heb je veel meer aan dan een shitload een trucjes kunnen toepassen (en dan hard op je bek gaan op de universiteit).
Je zou kunnen proberen er iets 'elitairs' van te kunnen maken door de leerlingen die wiskunde D volgen en dit met succes doen op de een of andere manier te belonen met een voorsprong ten opzichte van medeleerlingen die dit niet doen. Dit kan bijv. door toelatingsexamens te organiseren voor het tertiaire onderwijs, door hen automatische te plaatsen bij bepaalde lotingstudies (L&R) en door het als vak te eisen bij bepaalde opleidingen. Als het daadwerkelijk 4 verschillende zelfstandig staande vakken zijn met 4 verschillende niveaus en het niveau is geëikt m.b.v. concrete eindtermen dan zou zoiets goed moeten kunnen werken.

In Vlaanderen blijkt multivariabele calculus trouwens niet te hoog gegrepen voor de middelbare school. Logisch ook aangezien deze leerlingen slechts 1 of 2 jaar jonger zijn dan de studenten die dit in Nederland leren. Zij zijn dan ook niet in 4-VWO nog bezig met stof die vroeger in 3-MAVO al volledig was behandeld.

[ Bericht 4% gewijzigd door Bram_van_Loon op 21-04-2014 18:30:32 ]
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
  maandag 21 april 2014 @ 18:24:22 #272
337465 Bram_van_Loon
Jeff, we can!
pi_139116486
quote:
0s.gif Op maandag 21 april 2014 17:32 schreef wimjongil het volgende:
Van der Made wil gaan aantonen dat je met veel aanwezigheid een beter resultaat neerzet ofzo. Weet trouwens niet of dit ook voor hoorcolleges geldt, die volg ik alleen bij vakken die ik oprecht interessant vind (of als ik het echt niet snap of als ze tentamens gaan voorbereiden ofzo).
Zulke experimentjes zijn gedoemd te falen aangezien er teveel vervuilende factoren zijn. Denk hierbij aan de invloed van het karakter van een persoon op zowel het aanwezig zijn als de manier waarop je je voorbereidt op een tentamen. Bij mij heeft een docent het ook eens bijgehouden voor een vak, het gemiddelde was in het voordeel van de studenten die braaf meededen maar er waren natuurlijk ook uitschieters, het gaat er om of dat jij wel of niet realistisch gezien tot de positieve uitschieters kan behoren.

Sta me toe nog een keer mijn mening hierover te geven. Ik vind dat het hoorcollege louter een service moet zijn naar de studenten toe waar tegenover staat dat alle studenten vrijwillig het hoorcollege bijwonen en dientengevolge zich goed gedragen (luisteren naar de docent, daar kom je tenslotte voor, niet met je telefoontje of laptop spelen, je niet aanstellen met je boterhammetjes en energiedrankt etc.). Alle stof die je moet kennen moet op een duidelijke manier schriftelijk zijn uitgelegd, al is het maar omdat het menselijk geheugen nu eenmaal niet feilloos is en iedereen weleens een offday heeft. Het hoorcollege is een mooie gelegenheid om de rode draad van de stof te behandelen, je vertrouwd te maken met de stof alvorens je op alle details gaat letten, de moeilijkere onderdelen van de stof te behandelen en met een fraaie tot de verbeelding sprekende uitleg de stof toegankelijker te maken. Iets in die geest.
Communiceer hier duidelijk over als docent met de studenten, leg de studenten uit dat iedereen welkom is en dat je iedereen met alle plezier wil helpen maar dat je wel als wederdienst eist dat de studenten zich fatsoenlijk gedragen. Leg hen uit dat je niets zal vertellen wat niet duidelijk op papier staat en dat het hoorcollege slechts een extra service is. Liever 20 gemotiveerde studenten dan 100 studenten waarvan 20 gemotiveerd.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_139181479
Had even naar de uni gemaild, de overstap van econometrie naar fiscale economie is nogal wat gedoe en wordt dan ook afgeraden (eerste vakken die je niet volgt dus niet haalt en daardoor meer kans op een negatief BSA). Dit vind ik nogal jammer, ook op International Business of EBE is niet meer over te stappen aangezien dit numerus fixus opleidingen zijn. Een jaar vertraging (als ik ectrie zou gaan studeren en dit niks voor mij blijkt te zijn) zou dus geen stufi en geen OV meer betekenen. En natuurlijk een jaar verloren.
pi_139188547
Even een algemene vraag. Als je een master econometrics hebt, kun je dan leraar economie worden op een middelbare school?
Op vrijdag 15 januari 2016 23:58 schreef Ajacied422 het volgende:
Feitelijk heeft Shreyas gewoon gelijk.
pi_139189678
quote:
0s.gif Op woensdag 23 april 2014 18:51 schreef Shreyas het volgende:
Even een algemene vraag. Als je een master econometrics hebt, kun je dan leraar economie worden op een middelbare school?
Nee.
pi_139192959
quote:
0s.gif Op woensdag 23 april 2014 18:51 schreef Shreyas het volgende:
Even een algemene vraag. Als je een master econometrics hebt, kun je dan leraar economie worden op een middelbare school?
Ik zie in deze lijst dat je (in ieder geval in Groningen dus) kunt worden toegelaten tot de eenjarige postmaster tot eerstegraads docent.
  donderdag 1 mei 2014 @ 22:57:56 #277
400209 Martin-Ssempa
Pearl of Africa's Crown
pi_139471097
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 maart 2014 18:23 schreef Shreyas het volgende:

[..]

Met een schakelprogramma/pre-master kan dit gewoon. Als je in je vrije deel een paar wiskundevakken kiest moet het schakelprogramma goed te doen zijn.
Denk je dat er de mogelijkheid is om een pre-master in 6 maanden af te ronden?
Chairman of taskforce against 'omosexuality in Uganda.
pi_139471982
quote:
0s.gif Op donderdag 1 mei 2014 22:57 schreef Martin-Ssempa het volgende:

[..]

Denk je dat er de mogelijkheid is om een pre-master in 6 maanden af te ronden?
Bepaald de examencommissie, verschilt per universiteit, dus dat kun je het beste daar informeren.
Op vrijdag 15 januari 2016 23:58 schreef Ajacied422 het volgende:
Feitelijk heeft Shreyas gewoon gelijk.
pi_140031619
Ik ga volgend jaar econometrie doen bij de EUR. Ik heb wel nog een paar vragen.

Is Rotterdam een leuke stad om uit te gaan?
Zijn studie en andere activiteiten goed te combineren?
Krijg je alleen wiskundige vakken of ook economische vakken?
Met hoeveel mensen heb je ongeveer college?

Ook heb ik nog een vraag over het op kamers gaan.
Ik woon zelf in Houten, regio Utrecht, en naar de EUR reizen kost mij volgens mij anderhalf uur.
Zouden jullie mij aanraden om op kamers te gaan?
Ik ben zelf van plan om het eerste jaar alles aan te kijken en als het me niet bevalt wil ik zsm een kamer zien te vinden.
pi_140089749
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 mei 2014 20:13 schreef Wouterw17 het volgende:
Ik ga volgend jaar econometrie doen bij de EUR. Ik heb wel nog een paar vragen.

Is Rotterdam een leuke stad om uit te gaan?
Zijn studie en andere activiteiten goed te combineren?
Krijg je alleen wiskundige vakken of ook economische vakken?
Met hoeveel mensen heb je ongeveer college?

Ook heb ik nog een vraag over het op kamers gaan.
Ik woon zelf in Houten, regio Utrecht, en naar de EUR reizen kost mij volgens mij anderhalf uur.
Zouden jullie mij aanraden om op kamers te gaan?
Ik ben zelf van plan om het eerste jaar alles aan te kijken en als het me niet bevalt wil ik zsm een kamer zien te vinden.
Geen idee
Ja
Op de EUR krijg je wat meer economievakken dan op andere universiteiten, maar het blijft vooral wiskunde/statistiek.
Geen idee

Ongeacht wat, waar je gaat studeren. Ga meteen op kamers. Je studentenleven is je dan dankbaar.
pi_140090060
quote:
0s.gif Op zondag 18 mei 2014 15:11 schreef Novermars het volgende:

[..]

Geen idee
Ja
Op de EUR krijg je wat meer economievakken dan op andere universiteiten, maar het blijft vooral wiskunde/statistiek.
Geen idee

Ongeacht wat, waar je gaat studeren. Ga meteen op kamers. Je studentenleven is je dan dankbaar.
Vanaf wanneer is het mogelijk om een kamer te vinden? En zou het eventueel ook in de loop van het jaar kunnen? Mijn neef zei dat er in de periode januari/februari veel kamers vrijkomen omdat er dan veel mensen stoppen met hun studies.
pi_140090182
quote:
0s.gif Op zondag 18 mei 2014 15:24 schreef Wouterw17 het volgende:

[..]

Vanaf wanneer is het mogelijk om een kamer te vinden? En zou het eventueel ook in de loop van het jaar kunnen? Mijn neef zei dat er in de periode januari/februari veel kamers vrijkomen omdat er dan veel mensen stoppen met hun studies.
Laat ik het zo zeggen: Je moet het niet willen om niet op kamers te gaan. Als je bij je ouders blijft wonen mis je echt wat.
pi_140090201
quote:
0s.gif Op zondag 18 mei 2014 15:28 schreef Novermars het volgende:

[..]

Laat ik het zo zeggen: Je moet het niet willen om niet op kamers te gaan. Als je bij je ouders blijft wonen mis je echt wat.
Weet ik. Ik ben ook niet van plan om 4 jaar lang thuis te wonen. Ik zit alleen nog te twijfelen of ik al gelijk op kamers wil. Dus ik moet gewoon een goed moment vinden om op kamers te gaan.
  dinsdag 20 mei 2014 @ 14:00:28 #284
235003 wimjongil
Harde man
pi_140167035
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 mei 2014 20:13 schreef Wouterw17 het volgende:
Ik ga volgend jaar econometrie doen bij de EUR. Ik heb wel nog een paar vragen.

Is Rotterdam een leuke stad om uit te gaan?
Ben er 1x geweest en dat was wel prima. Wel ver lopen allemaal als ik me niet vergis.

quote:
Zijn studie en andere activiteiten goed te combineren?
In principe wel. Studie en 7 dagen per week zuipen en ook nog topsporten (bij wijze van spreken) niet.

quote:
Krijg je alleen wiskundige vakken of ook economische vakken?
Allebei

quote:
Met hoeveel mensen heb je ongeveer college?
In Groningen zo'n 100, in Rotterdam iets meer.

quote:
Ook heb ik nog een vraag over het op kamers gaan.
Ik woon zelf in Houten, regio Utrecht, en naar de EUR reizen kost mij volgens mij anderhalf uur.
Zouden jullie mij aanraden om op kamers te gaan?
Ik ben zelf van plan om het eerste jaar alles aan te kijken en als het me niet bevalt wil ik zsm een kamer zien te vinden.
Natuurlijk moet je op kamers gaan. Als je het niet doet, snap je na twee weken drie uur per dag OV hopelijk wel dat je op kamers moet.
Op dinsdag 23 november 2010 02:22 schreef Braddie het volgende:
Haal van internet af man.
pi_141558510
8,1 voor wiskunde B, is econometrie dan een beetje te doen? (Weinig doen in de les, maar wel hard aan de slag voor de toetsen (als in a opdrachten nogmaals maken en gemengde opgaven maken, voor mensen die getal en ruimte gebruikten))
pi_141558670
Valt niet te zeggen.
pi_141559048
quote:
0s.gif Op woensdag 25 juni 2014 23:28 schreef ibri het volgende:
8,1 voor wiskunde B, is econometrie dan een beetje te doen? (Weinig doen in de les, maar wel hard aan de slag voor de toetsen (als in a opdrachten nogmaals maken en gemengde opgaven maken, voor mensen die getal en ruimte gebruikten))
Dat is moeilijk aan te geven. Ik heb zelf de middelbare school afgerond met een 8 op wiskunde B en vond het eerste jaar econometrie goed te doen. Alhoewel er een paar lastige vakken waren, was het merendeel niet heel erg moeilijk. Zolang je zelf niet verwacht alles makkelijk te zullen halen (zoals ik in eerste instantie deed), zul je waarschijnlijk niet veel problemen hebben. Natuurlijk is het belangrijk dat je enigszins talent hebt, maar een groot deel van econometrie is ook gewoon je huiswerk maken.
pi_141559967
quote:
0s.gif Op woensdag 25 juni 2014 23:38 schreef RandomGast het volgende:

[..]

Dat is moeilijk aan te geven. Ik heb zelf de middelbare school afgerond met een 8 op wiskunde B en vond het eerste jaar econometrie goed te doen. Alhoewel er een paar lastige vakken waren, was het merendeel niet heel erg moeilijk. Zolang je zelf niet verwacht alles makkelijk te zullen halen (zoals ik in eerste instantie deed), zul je waarschijnlijk niet veel problemen hebben. Natuurlijk is het belangrijk dat je enigszins talent hebt, maar een groot deel van econometrie is ook gewoon je huiswerk maken.

Oke bedankt, wil me anders inschrijven voor econometrie en economie. Dan heb ik 2 studies. Lukt het na een kwartaal niet dan schakel ik over.
pi_141561465
quote:
1s.gif Op woensdag 25 juni 2014 23:52 schreef ibri het volgende:

[..]

Oke bedankt, wil me anders inschrijven voor econometrie en economie. Dan heb ik 2 studies. Lukt het na een kwartaal niet dan schakel ik over.
Als je gemotiveerd bent, zou dat zeker te doen moeten zijn. Ik doe zelf een soortgelijk programma aan de EUR, maar ik doe het in vier jaar i.p.v. de gewone drie jaar. Misschien vind je het interessant:

http://www.eur.nl/bachelor/opleidingen/econometrics_economics/

Het eerste jaar van dit programma is vrijwel gelijk aan dat van de econometrie bachelor. Het enige verschil is een extra vak. (En het feit dat het gehele programma in het Engels is) Het programma is zo ingericht dat veel wiskundevakken van de economie bachelor vervangen worden door wiskundevakken van de econometrie bachelor.

Ik lees in je post history dat je van plan bent naar Groningen te gaan, dus waarschijnlijk heb je hier niet enorm veel aan, maar misschien kan je iets soortgelijks regelen in Groningen. Ook al zouden er niet zulke mogelijkheden zijn, zou het niet moeilijk moeten zijn de twee studies te combineren, aangezien economievakken meestal relatief makkelijk zijn.
pi_141626973
quote:
0s.gif Op donderdag 26 juni 2014 00:27 schreef RandomGast het volgende:

[..]

Als je gemotiveerd bent, zou dat zeker te doen moeten zijn. Ik doe zelf een soortgelijk programma aan de EUR, maar ik doe het in vier jaar i.p.v. de gewone drie jaar. Misschien vind je het interessant:

http://www.eur.nl/bachelor/opleidingen/econometrics_economics/

Het eerste jaar van dit programma is vrijwel gelijk aan dat van de econometrie bachelor. Het enige verschil is een extra vak. (En het feit dat het gehele programma in het Engels is) Het programma is zo ingericht dat veel wiskundevakken van de economie bachelor vervangen worden door wiskundevakken van de econometrie bachelor.

Ik lees in je post history dat je van plan bent naar Groningen te gaan, dus waarschijnlijk heb je hier niet enorm veel aan, maar misschien kan je iets soortgelijks regelen in Groningen. Ook al zouden er niet zulke mogelijkheden zijn, zou het niet moeilijk moeten zijn de twee studies te combineren, aangezien economievakken meestal relatief makkelijk zijn.
Bedankt,
Eigenlijk bedoel ik dat ik econometrie volg, als het niet lukt na het eerste kwartaal terugstroom naar economie (15ects) gemist maar die kun je inhalen met herkansingen en het gewone programma volg van economie?

Want als ik econometrie niet haal(<45), moet ik me opnieuw inschrijven op studielink waardoor ik onder het leenstel val?
pi_141633586
Misschien kan je beter even met de Student Support Desk bellen op de FEB/RUG. Zij kunnen je waarschijnlijk beter helpen.

Verder is het eerste blok goed te doen. Mathematics I van Nusse is even schrikken, maar als je gewoon je opgaven maakt kan je makkelijk een voldoende halen. Finance en Micro zijn achteraf gezien belachelijk makkelijk.
pi_146729520
quote:
0s.gif Op zondag 20 april 2014 22:59 schreef Novermars het volgende:
(Gelukkig is FTM naar het derde jaar gegaan)
En QF is zelfs helemaal uit de bachelor verdwenen.
pi_146772869
quote:
0s.gif Op zondag 16 november 2014 23:08 schreef michielb3 het volgende:

[..]

En QF is zelfs helemaal uit de bachelor verdwenen.
Goeie kick wel.
Op dinsdag 23 november 2010 02:22 schreef Braddie het volgende:
Haal van internet af man.
pi_146780222
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 juni 2014 23:34 schreef Novermars het volgende:
Misschien kan je beter even met de Student Support Desk bellen op de FEB/RUG. Zij kunnen je waarschijnlijk beter helpen.

Verder is het eerste blok goed te doen. Mathematics I van Nusse is even schrikken, maar als je gewoon je opgaven maakt kan je makkelijk een voldoende halen. Finance en Micro zijn achteraf gezien belachelijk makkelijk.
Klopt eerste periode viel erg mee ;)
pi_149090728
Gaan we allemaal naar de LED?

Even dit topic afstoffen ivm sog sog sog :P
Op dinsdag 23 november 2010 02:22 schreef Braddie het volgende:
Haal van internet af man.
pi_149091065
quote:
5s.gif Op maandag 26 januari 2015 22:42 schreef wimjongil het volgende:
Gaan we allemaal naar de LED?

Even dit topic afstoffen ivm sog sog sog :P
Eerstejaars waren volgens mij uitgesloten. Volgend jaar ga ik sowieso.
pi_149091168
quote:
5s.gif Op maandag 26 januari 2015 22:42 schreef wimjongil het volgende:
Gaan we allemaal naar de LED?

Even dit topic afstoffen ivm sog sog sog :P
Volgend jaar mag ik pas.
pi_149091196
quote:
1s.gif Op maandag 26 januari 2015 22:49 schreef ibri het volgende:

[..]

Eerstejaars waren volgens mij uitgesloten. Volgend jaar ga ik sowieso.
Tweedejaars ook helaas.
pi_149091298
quote:
0s.gif Op maandag 26 januari 2015 22:52 schreef Ensemble het volgende:

[..]

Tweedejaars ook helaas.
Waarom eigenlijk, het lijkt me een goed evenement om contacten op te doen. Zodat je in de zomer tussen het 2e en het 3e jaar een leuke stage kan krijgen.
pi_149092270
quote:
0s.gif Op maandag 26 januari 2015 22:52 schreef Ensemble het volgende:

[..]

Tweedejaars ook helaas.
Vorig jaar konden die wel meedoen geloof ik, mits er nog plekken over waren. Ik ben benieuwd, heb me vorig jaar niet aangemeld omdat ik toch nog lang niet klaar was met studeren, maar dit jaar ga ik eens een kijkje nemen om me te oriënteren.
Op dinsdag 23 november 2010 02:22 schreef Braddie het volgende:
Haal van internet af man.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')