Je moet het calculusdeel gemakkelijk vinden, als je het calculusdeel van wiskunde B goed beheerst dan haal je al snel minstens een 7 op het VWO, vandaar.quote:Op zondag 20 april 2014 22:36 schreef ibri het volgende:
@aarsman,
Je zit in dezelfde situatie als ik. Ook ik wil hard werken en een normaal sociaal leven hebben. Haal voor de proefexamen 's vaak rond de 8. De personen die ik heb gesproken adviseren wel dat je de studie gaat doen met minimaal een 7 voor wiskunde. Er zijn uitzonderingen... Maar je moet echt wel een redelijk wiskundig inzicht hebben. Ik ga het gewoon proberen als het niet lukt kun je nog afstromen binnen een x aantal maanden naar economie/bedrijfseconomie.
Je hebt voor de ene opleiding meer uren per week nodig dan de andere en het verschilt tussen mensen hoe dat zich verhoudt tussen verschillende opleidingen. Voor een deel kan objectief worden vastgesteld dat de ene opleiding minder vergt dan de ander, voor een deel is het afhankelijk van wat toevallig je kwaliteiten zijn. Snap je alles snel? Onthoud je gemakkelijk alles wat je leest? Lees je snel?quote:Op zondag 20 april 2014 22:21 schreef aarsman het volgende:
Wat ik persoonlijk altijd grappig vind is hoe elke studie een werkdruk zou hebben van 40 uur, x contacturen worden dan gewoon aangevuld met 40-x uur zelfstudie (volgens de sites en brochures etc van de uni). Zo zou je bij rechten in sommige gevallen meer zelfstudie moet doen dan bij econometrie.
Hoe is het nu in de praktijk? Is er toevallig iemand die econometrie studeert en me kan helpen? ik zit erg in dubio om ectrie te gaan doen of niet. Ben er bereid hard voor te werken, hoewel ik natuurlijk ook een studentenleven wil hebben. Het enige wat me wellicht tegenhoudt is zeg maar de moeilijkheidsgraad van de studie.
Niet mee eens. Je kan voor in Groningen EOR te studeren beter in meetkunde, dus bewijzen, zijn dan in het calculusgedeelte van wiskunde B.quote:Op zondag 20 april 2014 22:54 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Je moet het calculusdeel gemakkelijk vinden, als je het calculusdeel van wiskunde B goed beheerst dan haal je al snel minstens een 7 op het VWO, vandaar.
Misschien één per decennia, maar niet vaker. Op het moment dat je echt voor cum laude gaat moet je er héél erg véél tijd insteken. Er zijn bepaalde struikelvakken waar je in je handen mag wrijven als je al een zes of zeven haalt.quote:Er zijn mensen die met <30 u/w met lof slagen bij econometrie (nominaal)
Het bewijzen is natuurlijk wel nodig en dat doe je op het VWO enkel voor het meetkundedeel, dus de koordenvierhoeken, congruentie en kegelsnedes. Alleen staat dat bewijzen los van de meetkunde waarvoor het toevallig wordt gebruikt. Ik volg jouw redenering maar het is dus het bewijzen zelf waar het om gaat, niet de meetkunde waarvoor het wordt gebruikt. Ik weet eerlijk gezegd niet in hoeverre dat meetkundedeel een indicator is voor je vermogen om dat bewijzen te leren, ik vraag me af of dat het de beste manier is om te leren bewijzen (te weinig gestructureerd?).quote:Op zondag 20 april 2014 22:59 schreef Novermars het volgende:
[..]
Niet mee eens. Je kan voor in Groningen EOR te studeren beter in meetkunde, dus bewijzen, zijn dan in het calculusgedeelte van wiskunde B.
Bewijzen in de meetkunde is een soort introductie naar gestructureerde wiskunde in tegenstelling tot de calculus onderdelen van wiskunde B. Zoals je al zegt gaat het mij meer om het leren gestructureerd je stappen neer te pennen dan de meetkunde wat in dit geval inderdaad het middel is.quote:Op zondag 20 april 2014 23:03 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Het bewijzen is natuurlijk wel nodig en dat doe je op het VWO enkel voor het meetkundedeel, dus de koordenvierhoeken, congruentie en kegelsnedes. Alleen staat dat bewijzen los van de meetkunde waarvoor het toevallig wordt gebruikt. Ik volg jouw redenering maar het is dus het bewijzen zelf waar het om gaat, niet de meetkunde waarvoor het wordt gebruikt. Ik weet eerlijk gezegd niet in hoeverre dat meetkundedeel een indicator is voor je vermogen om dat bewijzen te leren, ik vraag me af of dat het de beste manier is om te leren bewijzen (te weinig gestructureerd?).
Ik snap wat je bedoelt, dat gestructureerde lukt meestal wel. maar soms zie ik het gewoon nietquote:Op zondag 20 april 2014 23:13 schreef Novermars het volgende:
[..]
Bewijzen in de meetkunde is een soort introductie naar gestructureerde wiskunde in tegenstelling tot de calculus onderdelen van wiskunde B. Zoals je al zegt gaat het mij meer om het leren gestructureerd je stappen neer te pennen dan de meetkunde wat in dit geval inderdaad het middel is.
Veel mensen, moi inclus, hebben erg veel moeite met de meetkunde onderdelen omdat ze een bepaalde mate van structuur vereisen wat nergens anders in het wiskunde B programma.
Ik ben het trouwens volledig met je eens dat meetkunde niet de juiste manier is om dit te doen. Onderwerpen als getallentheorie of lineaire algebra zijn hier naar mijn mening veel geschikter voor. Het is, naar mijn mening, sowieso een schande dat lineaire algebra niet wordt behandeld tijdens wiskunde B en wiskunde D. Met stip het nuttigste onderdeel van de wiskunde voor iedereen die een technische studie gaat doen.
En ik ga nu maar eens slapen, want mijn schrijfskills zijn behoorlijk dramatisch op dit moment
Ik zei altijd precies hetzelfde, "ik zie het gewoon niet". Achteraf kan ik vaststellen dat ik gewoon te weinig heb geoefend. Veel te weinig zelfs.quote:Op zondag 20 april 2014 23:17 schreef aarsman het volgende:
[..]
Ik snap wat je bedoelt, dat gestructureerde lukt meestal wel. maar soms zie ik het gewoon niet
Dan zijn we het hier volledig met elkaar over eens.quote:Op zondag 20 april 2014 23:13 schreef Novermars het volgende:
[..]
Bewijzen in de meetkunde is een soort introductie naar gestructureerde wiskunde in tegenstelling tot de calculus onderdelen van wiskunde B. Zoals je al zegt gaat het mij meer om het leren gestructureerd je stappen neer te pennen dan de meetkunde wat in dit geval inderdaad het middel is.
Veel mensen, moi inclus, hebben erg veel moeite met de meetkunde onderdelen omdat ze een bepaalde mate van structuur vereisen wat nergens anders in het wiskunde B programma.
Ik ben het trouwens volledig met je eens dat meetkunde niet de juiste manier is om dit te doen. Onderwerpen als getallentheorie of lineaire algebra zijn hier naar mijn mening veel geschikter voor. Het is, naar mijn mening, sowieso een schande dat lineaire algebra niet wordt behandeld tijdens wiskunde B en wiskunde D. Met stip het nuttigste onderdeel van de wiskunde voor iedereen die een technische studie gaat doen.
En ik ga nu maar eens slapen, want mijn schrijfskills zijn behoorlijk dramatisch op dit moment
Ga slapen!quote:Op zondag 20 april 2014 23:22 schreef Novermars het volgende:
[..]
Ik zei altijd precies hetzelfde, "ik zie het gewoon niet". Achteraf kan ik vaststellen dat ik gewoon te weinig heb geoefend. Veel te weinig zelfs.
In het begin op de universiteit had ik ook erg veel moeite met het geven van bewijzen voor stellingen. Zelfs de simpelste bewijzen lukten niet omdat ik "het niet zag". Maar naarmate ik meer ging oefenen en meer ervaring kreeg ging het opeens een stuk makkelijker. Opeens klikte het.
Nu heb ik een paar vakken gehad waar bewijzen minder aan de orde kwam en ik merk meteen dat ik het weer voor een gedeelte kwijt ben, helaas. Dus de komende maanden ga ik mijn best doen zodat het weer beter gaat.
Dat is nu precies de reden dat wij hierboven stelden dat die meetkunde niet het beste middel is om mee te leren bewijzen. Andersom is gemakkelijker, eerst leren bewijzen met een ander middel en het dan toepassen op meetkunde. Lineaire algebra is het vak waarmee veel technische studenten leren bewijzen, in het beste geval (als het lukt).quote:Op zondag 20 april 2014 23:17 schreef aarsman het volgende:
[..]
Ik snap wat je bedoelt, dat gestructureerde lukt meestal wel. maar soms zie ik het gewoon niet
Slaap zacht
Wis b gehaald met een 6.5 gemiddeld en tijdens elk blok ben ik hooguit 20-25 uur per week bezig met m'n studie, dus inclusief colleges en werkgroepen enzo. Tijdens tentamenweken zit ik dan wel tegen de 50-60 uur per week aan, maar geloof me, het is prima te doen hoor.quote:Op zondag 20 april 2014 22:21 schreef aarsman het volgende:
Wat ik persoonlijk altijd grappig vind is hoe elke studie een werkdruk zou hebben van 40 uur, x contacturen worden dan gewoon aangevuld met 40-x uur zelfstudie (volgens de sites en brochures etc van de uni). Zo zou je bij rechten in sommige gevallen meer zelfstudie moet doen dan bij econometrie.
Hoe is het nu in de praktijk? Is er toevallig iemand die econometrie studeert en me kan helpen? ik zit erg in dubio om ectrie te gaan doen of niet. Ben er bereid hard voor te werken, hoewel ik natuurlijk ook een studentenleven wil hebben. Het enige wat me wellicht tegenhoudt is zeg maar de moeilijkheidsgraad van de studie.
Erg motiverend!! Vind je het een leuke studie?quote:Op zondag 20 april 2014 23:28 schreef realldutch het volgende:
[..]
Wis b gehaald met een 6.5 gemiddeld en tijdens elk blok ben ik hooguit 20-25 uur per week bezig met m'n studie, dus inclusief colleges en werkgroepen enzo. Tijdens tentamenweken zit ik dan wel tegen de 50-60 uur per week aan, maar geloof me, het is prima te doen hoor.
Precies! Sterker nog, je minstens 3 stappen terugzetten binnen het universitaire onderwijs.quote:Op zondag 20 april 2014 23:37 schreef aarsman het volgende:
[..]
Erg motiverend!! Vind je het een leuke studie?
Ik ga het denk ik gewoon proberen, een stapje terug kan altijd nog.
Ik had laatst een boekje van Getal en Ruimte uit de jaren 70/80 in mijn handen en daar schrok ik wel een beetje van dat het niveau toch wel dramatisch lager is geworden. Nog steeds was het niet al te hoog, er werden slechts determinanten van matrices gevraagd, maar toch. Het werd behandeld en soms werden ook bewijzen van stellingen gevraagd. Iets wat tegenwoordig uit den boze is.quote:Op zondag 20 april 2014 23:24 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Dan zijn we het hier volledig met elkaar over eens.
In het ideale geval zouden alle onderdelen die sinds de jaren 80 zijn weggevallen worden behandeld bij bij wiskunde B:
- volledige mono- (nu niet!) en multivariabele calculus
- inleiding tot differentiaalvergelijkingen
- complexe getallen
- vectoren (standaard als extra stof bij goede wiskundeleraren)
- andere meetkunde-onderdelen die m.i. nuttiger zijn, congruentie werd toen 2- of 3-VWO behandeld
Ook in die tijd stond er 4 lesuur per week voor wiskunde B dus dat kan prima. Het scheelt al veel als je niet in 1-VWO nog breuken moet behandelen en in 4-VWO niet nog eens moet herhalen hoe je ook alweer met vergelijkingen werkt.
Wiskunde D zou dan voor bijv. getaltheorie, logica en lineaire algebra kunnen worden gebruikt. Misschien zou het aardig zijn om ook het onderwijzen in de euclidische meetkunde in ere te herstellen? Het is een prima middel om gestructureerd te leren denken (a=>b , b&c=>d)
Maar goed, dan ga je al uit van 2 hoofdvakken (A en B), 1 nog gemakkelijker hoofdvak (C) en 1 supplementair vak (D). Ik zou het veel verstandiger vinden als alle 4 de vakken een hoofdvak zijn met een verschillende moeilijkheidsgraad: A en C voor wie een alfa- of gamma-opleiding gaat volgen, B voor geneeskunde, farmacie, biomedische wetenschappen etc. en D voor de toekomstige wiskundigen en natuurkundigen. Vanzelfsprekend zouden dan ook veel toekomstige studenten elektro, wtk en L&R D volgen en vanzelfsprekend zou het dan logischer zijn om van C A te maken en van B C te maken zodat er een logisch verband is tussen de hoogte van de letter en de moeilijkheidsgraad.
Ja gewoon proberen joh! Ik vind het leuk dus heb er geen probleem mee om 20-25 uur per week te leren. Vergeleken met de middelbare school merk ik dat je je tijd gewoon efficiënter gebruikt. Op de middelbare school zat je in de les maar een beetje te kloten omdat je je stierlijk verveelde, dan zat je misschien 30 uur per week op school, maar al het werk dat je in die tijd verricht had kon je makkelijk in 5 uur doen (in mijn geval iniedergeval).quote:Op zondag 20 april 2014 23:37 schreef aarsman het volgende:
[..]
Erg motiverend!! Vind je het een leuke studie?
Ik ga het denk ik gewoon proberen, een stapje terug kan altijd nog.
Nee, natuurlijk moet je niet als een kip zonder kop gaan feesten. Bij econometrie heb je weinig verplichte werkcolleges en al helemaal geen practica (in de enge zin van het woord), dus je kunt best vrij schuiven met je weekplanning. Maar het moet onder de lijn natuurlijk wel allemaal passen.quote:Op zondag 20 april 2014 22:46 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Daarom stel ik dat het van de persoon afhangt! Niet iedereen heeft evenveel tijd in het weekeinde en de een is productiever op een dag als hij een kater heeft dan de ander, zeker een probleem als je dan net een 'practicum' hebt. Iedereen moet dat voor zichzelf inschatten en ook of dat het voor hem/haar wel toegevoegde waarde heeft om lid te zijn van een studentenvereniging. Het kan, het moet niet.
[..]
Idem, als het bij je past en je opleiding lijdt er niet onder, prima. Anders beter van niet, je mist dan weinig.
Weinig? Nusse en Bekker villen je levend als je te veel mist Zelf Van der Made controleert schijnbaar nu opeens aanwezigheid bij de lectures en de practicals...quote:Op maandag 21 april 2014 17:00 schreef wimjongil het volgende:
[..]
Nee, natuurlijk moet je niet als een kip zonder kop gaan feesten. Bij econometrie heb je weinig verplichte werkcolleges en al helemaal geen practica (in de enge zin van het woord), dus je kunt best vrij schuiven met je weekplanning. Maar het moet onder de lijn natuurlijk wel allemaal passen.
Maar je hoeft er niet heen toch? Ja, ze zijn wat minder schappelijk als je niet op komt dagen maar volgens mij zijn er maar twee of drie vakken waarbij je het tentamen niet mag maken als je niet x% aanwezigheid hebt. Of het slim is om zoveel (werk)colleges te missen is natuurlijk een tweede, maar in principe heb je al het materiaal dus kun je op zelfstudie de vakken halen.quote:Op maandag 21 april 2014 17:04 schreef Novermars het volgende:
[..]
Weinig? Nusse en Bekker villen je levend als je te veel mist Zelf Van der Made controleert schijnbaar nu opeens aanwezigheid bij de lectures en de practicals...
Je zou kunnen proberen er iets 'elitairs' van te kunnen maken door de leerlingen die wiskunde D volgen en dit met succes doen op de een of andere manier te belonen met een voorsprong ten opzichte van medeleerlingen die dit niet doen. Dit kan bijv. door toelatingsexamens te organiseren voor het tertiaire onderwijs, door hen automatische te plaatsen bij bepaalde lotingstudies (L&R) en door het als vak te eisen bij bepaalde opleidingen. Als het daadwerkelijk 4 verschillende zelfstandig staande vakken zijn met 4 verschillende niveaus en het niveau is geëikt m.b.v. concrete eindtermen dan zou zoiets goed moeten kunnen werken.quote:Op maandag 21 april 2014 11:11 schreef Novermars het volgende:
[..]
Ik had laatst een boekje van Getal en Ruimte uit de jaren 70/80 in mijn handen en daar schrok ik wel een beetje van dat het niveau toch wel dramatisch lager is geworden. Nog steeds was het niet al te hoog, er werden slechts determinanten van matrices gevraagd, maar toch. Het werd behandeld en soms werden ook bewijzen van stellingen gevraagd. Iets wat tegenwoordig uit den boze is.
Het systeem dat jij voorstelt wordt gebruikt in België, daar heb je volgens mij keuze tussen 2/4/5/6/8 uur wiskunde per week. En, met pijn in mijn hart moet ik dit toegeven, daar is het niveau ook beduidend hoger. Al wordt dit verschil heel erg snel ingehaald op het WO, het is toch jammer dat wij zo onderdoen voor onze zuiderburen.
In Nederland lijkt me dat systeem een utopie. Zolang wiskunde, en bèta in het algemeen, gezien wordt als een last in plaats van een lust. Op hoeveel scholen wordt wiskunde D nog gegeven? De rode draad als ik hierover met mijn studiegenoten praat is dat de meesten het graag hadden willen volgen, maar dat het wegens een gebrek aan animo niet werd gegeven. Ik heb daar mazzel mee gehad, wij hadden een klas van maar liefst 11 bij wiskunde D, wat ongeveer van 45% van de mensen die wiskunde B volgen was. Het jaar na mij waren er nog maar 4 die het volgden en nu wordt het helemaal niet meer gegeven op mijn middelbare school.
De extreme mate van herhaling is inderdaad de doodsteek van het wiskunde onderwijs. Bijna alles wordt tot in den droeve herhaald en zelfs dan hebben er heel veel mensen er nog moeite mee. Misschien toch een strengere selectie aan de deur? (Maar dan was ik ook de pineut geweest, want mijn cijfers waren nou niet echt geweldig in de onderbouw)
Volledige multivariable calculus lijkt me een beetje hoog gegrepen Zelfs relatief simpele dingen zoals de kettingregel (a.d.h.v. Jacobians) zal bijna iedereen moeite hebben. Monovariabele calculus zou nog net kunnen, maar lijkt me ook niet wenselijk. Dan kan met uiteindelijk alleen maar, wegens tijdgebrek, de regels toepassen - als ze dat al lukt - in plaats van de logica achter ze te begrijpen. Het behandelen van al dat soort dingen kan wel op de universiteit, maar leer ze alsjeblieft wiskundig nadenken op het middelbaar. Daar heb je veel meer aan dan een shitload een trucjes kunnen toepassen (en dan hard op je bek gaan op de universiteit).
Zulke experimentjes zijn gedoemd te falen aangezien er teveel vervuilende factoren zijn. Denk hierbij aan de invloed van het karakter van een persoon op zowel het aanwezig zijn als de manier waarop je je voorbereidt op een tentamen. Bij mij heeft een docent het ook eens bijgehouden voor een vak, het gemiddelde was in het voordeel van de studenten die braaf meededen maar er waren natuurlijk ook uitschieters, het gaat er om of dat jij wel of niet realistisch gezien tot de positieve uitschieters kan behoren.quote:Op maandag 21 april 2014 17:32 schreef wimjongil het volgende:
Van der Made wil gaan aantonen dat je met veel aanwezigheid een beter resultaat neerzet ofzo. Weet trouwens niet of dit ook voor hoorcolleges geldt, die volg ik alleen bij vakken die ik oprecht interessant vind (of als ik het echt niet snap of als ze tentamens gaan voorbereiden ofzo).
Nee.quote:Op woensdag 23 april 2014 18:51 schreef Shreyas het volgende:
Even een algemene vraag. Als je een master econometrics hebt, kun je dan leraar economie worden op een middelbare school?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |