Review van LevolutionDe GorillaPod Vol blijdschap, vergezeld door een beetje ongeduld, pakte ik het pakketje met de GripTight GorillaPod Stand van Joby uit. De set bevat slechts een eenvoudige handleiding, wat de simpliciteit van dit product benadrukt. Ik was natuurlijk ontzettend benieuwd wat dit kleine statiefje te bieden had. Hoewel de GorillaPod niet ontworpen is om het gewicht van een zware spiegelreflexcamera te dragen, was ik desalniettemin wel van plan om hem aan deze ultieme test te onderwerpen. Maar laten we niet voorbarig zijn; de GorillaPod zal eerst op de proef gesteld worden met hetgeen waarvoor deze bedoeld is, namelijk een smartphone.
![3bfaQSQ.jpg]()
De GorillaPod bestaat uit drie onderdelen, zoals te zien is op de foto hieronder. Allereerst de buigbare tripod die zo kenmerkend is voor de GorillaPods (1). Het tweede onderdeel is een 1/4 inch schroefdraad die ook op de meeste compact- en spiegelreflexcamera’s past (2). Tot slot zit er een klem bij die op de schroefdraad gedraaid kan worden en waarin de smartphone middels een veersysteem geklemd kan worden, de GripTight (3). Het schroefdraad is heel gemakkelijk met een munt vast te draaien. De GripTight bevat tevens een gaatje waarmee hij aan een sleutelring bevestigd kan worden. Dit komt de draagbaarheid van de set ten goede.
![kECRJ6Z.jpg]()
Als de schroefdraad eenmaal op de GripTight is vastgedraaid, kan de combinatie heel makkelijk op de tripod geklikt worden. Met slechts een druk op de knop is deze weer los. Om te voorkomen dat je smartphone een flinke val maakt als je bijvoorbeeld op een brug of berg staat te fotograferen, is het kliksysteem voorzien van een beveiliging, die eenvoudig vast- en losgedraaid kan worden.
SmartphoneDan nu de test of de GorillaPod voldoet als stevige tripod voor de smartphonefotograaf. Ik was aangenaam verrast door de stevigheid van de GorillaPod. In bijna alle posities staat hij als een huis en biedt hij een goede ondersteuning voor de smartphone. Door het kogelsysteem van de poten kan de GorillaPod in de meest vreemde posities gedraaid worden. Hierdoor kan de GorillaPod gebruikt worden om met een smartphone foto’s te maken van allerlei uiteenlopende zaken, zoals bloemen en insecten. Hoewel er bij statische onderwerpen geen grote toegevoegde waarde is, kan de GorillaPod uitkomst bieden bij zaken waarbij je handen nodig zijn of bij het opnemen van filmpjes. Zo zou je bijvoorbeeld een filmpje kunnen maken van iets waar je je handen bij nodig hebt, zoals een knutselproject. Op deze manier kun je jezelf filmen zonder dat er een tweede persoon nodig is.
![xQOnlX4.jpg]()
Hoewel de mogelijkheden nu al eindeloos lijken te zijn, doet de GorillaPod daar toch een schepje bovenop doordat je het aan allerlei andere voorwerpen kunt bevestigen. Takken, touwen, hekken, je kunt het zo gek nog niet bedenken. Handig als je jezelf wil fotograferen. Ik twijfelde eerst of ik mijn smartphone zou toevertrouwen aan de GorillaPod om op enorme hoogtes te hangen, maar het is zeker te doen. De GorillaPod blijft zelfs op gladde oppervlakten, zoals de metalen paal hieronder, gewoon netjes hangen. En het kost bijna geen moeite om een stabiele situatie te creëren en tegelijkertijd de smartphone recht te houden. De poten doen hun werk verbluffend goed. Het is echter de GripTight waar ik mijn twijfels over heb. Hoewel hij niet los zal laten als de smartphone er eenmaal goed tussen zit, heb ik het in mijn enthousiasme met veel gewrik toch voor elkaar gekregen om de smartphone er tussenuit te laten vallen. Gelukkig was dit op een tafel en niet op een brug.
![qm52K9o.jpg]()
Er is ook een derde functie voor de GorillaPod. Je kunt het namelijk gebruiken als statief om lekker vanuit een luie houding naar filmpjes op je smartphone te kijken. Hieronder zie je hoe ik dankzij de GorillaPod kan genieten van een zeer interessante documentaire.
SpiegelreflexcameraDe GorillaPod is bedoeld voor smartphones en compactcamera’s tot 325 gram en dus niet voor zware spiegelreflex-lenscombinaties. Toch wilde ik dit op de proef stellen. In de foto hieronder is te zien hoe de GorillaPod een spiegelreflexcamera met een lichte primelens ondersteunt. Deze combinatie is ruim 600 gram en de GorillaPod krijgt het met een beetje moeite toch voor elkaar. Je moet wel beseffen dat deze combinatie niet heel stabiel is en dat niet hele vreemde posities aan te nemen zijn, zoals met de smartphone wel mogelijk is. Maar als je zoekt naar een stabiele positie en de camera niet boven een afgrond positioneert, zou je bij gebrek aan een steviger statief dus best beroep op de GorillaPod kunnen doen.
![vWILv8T.jpg]()
In de foto hieronder is zelfs te zien dat je de combinatie aan een paal kan hangen (op eigen risico)! De poten houden dit met gemak, maar de kop van de statief houdt het gewicht niet, waardoor de lens naar beneden gaat hangen. Hier houdt het dus een beetje op.
![xmZvNdC.jpg]()
De combinatie met een macrolens, die ruim 1000 gram weegt, gaat echter te ver. Hier houdt het echt op voor de GorillaPod. Op de foto hieronder is te zien hoe de GorillaPod het simpelweg opgeeft en de hele combinatie treurig inzakt. Gelukkig zijn er stevigere GorillaPods verkrijgbaar, waardoor de mogelijkheid om vreemde posities aan te nemen in de macrofotografie wel bestaat.
ConclusieDe GorillaPod heeft zich mijns inziens bewezen. Met een smartphone en compactcamera biedt het veelzijdige statief eindeloze mogelijkheden, die slechts beperkt worden door de grenzen van de creativiteit van de gebruiker. Het is een statief dat vreemde posities kan aannemen en aan takken op de meest woeste bergen gehangen kan worden, maar dat tegelijkertijd ook in het comfort van je eigen huis als statief kan dienen om te genieten van een filmpje. De GorillaPod is niet bedoeld als statief voor zwaardere camera’s, maar heeft bewezen dat hij bij hoge noodzaak wel als dusdanig kan dienen, mits voorzichtig gebruikt. Hij kan dus meer dan de fabrikant claimt en dat kan alleen maar een enorme pluspunt genoemd worden. De test met de macrolens was dan ook belachelijk; dat hoef je helemaal niet te verwachten van de GorillaPod. Wel moet je opletten dat alles goed vastzit: hoewel de poten degelijk zijn, kan er bij onzorgvuldig gebruik toch wat schorten aan de betrouwbaarheid van de GripTight.
De GripTight GorillaPod is zeker een aanrader. Hij doet zeker wat je ervan mag verwachten en het is bovendien ook een leuk speeltje. In deze tijden, waarin de smartphone een steeds belangrijkere rol speelt in de fotografie, is de GorillaPod een onmisbare gadget voor de creatieve smartphonefotograaf.